خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۸

**ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو؛ به اطلاع می رسانیم شماره بعدی خبر روز دوشنبه ۱۴ فروردین1402 منتشر می‌شود** با حضور رئیس جمهور و شهردار تهران؛ برگزاری آیین افتتاح ۵ ایستگاه جدید مترو در تهران ۱۱ کیلومتر خط مترو در پایتخت به بهره‌برداری رسید** آیت‌الله خاتمی: عظمت عید نوروز به آغاز آن با یاد خدا است** آیت‌الله بهشتی: جهادگران تبیین حمایت و تشویق شوند** رسانه‌های رژیم صهیونیستی: نظریه «خانه عنکبوت» سید حسن نصرالله در قبال رژیم صهیونیستی در حال تحقق است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 آمریکایی‌ها گستاخ هستند
دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه گفت: آمریکایی‌ها به‌شدت گستاخ هستند. اصلا درست نیست که با آنها در یک مسیر قرار بگیریم. البته که تماس‌های نظامی ضروری است. حمله علیه پهپادهای آمریکایی در قلمروی روسیه ادامه دارد. تکلیف مناطق ممنوعه و مناطق پرواز محدود مشخص است.
 هنوز روابط‌مان با عربستان سرد است
موسی ابومرزوق، رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس گفت: سردی روابط با عربستان همچنان وجود دارد و تلاش می‌کنیم تا آن را پشت سر بگذاریم. تلاش‌ها از سوی ما ادامه خواهد داشت و امیدواریم که این پرونده بسته شود. اما گرم شدن روابط به سیاست‌های عربستان بستگی دارد و نه حماس.
 موافقت ترکیه‌ با بررسی عضویت فنلاند در ناتو
رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که آنکارا روند بررسی پیوستن فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در پارلمان آغاز کرده است. «رجب طیب اردوغان» همزمان تأکید کرد که کشورش به‌دلیل اختلافات با استکهلم از عضویت سوئد در ناتو حمایت نمی‌کند. اردوغان گفته حمایت نکردن آنکارا از پیوستن سوئد به ناتو به‌دلیل آن است که این کشور از استرداد ۱۲۰فردی که آنکارا آنان را تروریست می‌نامد امتناع کرده است. فنلاند پس از اوکراین، طولانی‌ترین مرز مشترک با روسیه را در میان کشورهای اروپایی دارد. عضویت فنلاند و سوئد در پیمان ناتو مشروط به موافقت همه اعضای کنونی این سازمان است و از ۳۰کشور عضو تاکنون پارلمان‌های ۲۸کشور با عضویت فنلاند موافقت کرده‌اند. ترکیه اما ضمن مخالفت با پیوستن فنلاند تأکید کرده که با عضویت سوئد نیز در این سازمان مخالف است. این ۲کشور منطقه اسکاندیناوی سال گذشته به‌دنبال جنگ اوکراین درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه کردند. ترکیه در ماه‌های گذشته در برابر عضویت سوئد در ناتو موضع سختگیرانه‌‌‌تری نسبت به فنلاند اتخاذ کرده است. آنکارا از دولت سوئد به‌دلیل اعطای پناهندگی به مخالفان اردوغان به‌ویژه کردهای عضو گروه تروریستی حزب کارگران کردستان موسوم به «پ‌ک‌ک»، به‌شدت انتقاد کرده است.

 کیهان 
 برگزاری آیین افتتاح ۵ ایستگاه جدید مترو در تهران
۱۱ کیلومتر خط مترو در پایتخت به بهره‌برداری رسید
آیین افتتاح ۵ ایستگاه و ۱۱ کیلومتر در مسیر خطوط ۶ و ۷ مترو تهران صبح ۲۷ اسفند با حضور آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور، برگزار شد. در این مراسم که شهردار تهران‌، رئیس‌و برخی از اعضای شورای شهر و همچنین جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، ایستگاه‌های بوستان لاله، کارگر، ایستگاه متقاطع با خط یک متروی هفت تیر و ایستگاه متقاطع با خط سه مترو در میدان ولی‌عصر از خط ۶ متروی تهران و همچنین ایستگاه شهید دادمان از خط ۷ مترو که با اعتبار۳ هزار میلیارد تومانی در ۱۱ کیلومتر ریلی راه‌اندازی شده‌اند، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.همچنین ایستگاه میانی مدافعان سلامت که به منظور تسهیل دسترسی مردم به کلان بیمارستان حضرت مهدی(عج) احداث شده است نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
رئیس‌جمهور در آیین افتتاح ۵ ایستگاه جدید مترو در پایتخت، از یادمان ایستگاه بوستان لاله پرده‌برداری کرد و سپس برای بازدید از روند احداث ایستگاه‌های جدید، همراه با جمعی از مدیران شهری فاصله بین ایستگاه‌های بوستان لاله تا کارگر را با مترو طی کرد.آیت‌الله رئیسی در این مراسم تسهیل حمل‌ونقل و ساماندهی تردد مسافران در کلانشهر تهران را دغدغه‌ای همیشگی و بسیار مهم دانست و از تلاش‌ها و اقدامات مجموعه مدیریت شهری برای توسعه مترو قدردانی کرد.رئیس‌جمهور گفت: مدیریت و خدمت‌رسانی در کلانشهر تهران کار آسانی نیست، اما با انگیزه بالا، مجاهدت، اخلاص و روحیه مردم‌داری عزیزان ما در شهرداری تهران کارهای بزرگی در این عرصه صورت گرفته که انجام آنها با امکانات و اعتباراتی که وجود دارد به سهولت امکان‌پذیر نبوده است.
 رزمایش مرکب کمربند دریایی ۲۰۲۳ با رژه ناوهای ایران، چین و روسیه پایان یافت
امیر دریادار دوم تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ گفت: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۳ ایران، چین و روسیه با برگزاری رژه یگان‌های شرکت‌کننده از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «جماران» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.در این مراسم کلیه شناورهای شرکت‌کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران رژه رفتند.در این رژه، یگان‌های شناوری ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامل ناوشکن‌های سهند، جماران، بایندر و ناوهای بهرگان و نایبند و ناوهای موشک‌انداز زره، سیرجان و دلوار و همچنین شناور شهید ناظری، ناو شهید محمودی و شناورهای تندرو و همچنین ناوگروه چین شامل ناوشکن نانینگ و ناوگروه روسیه شامل آدمیرال گورشکوف و شناور پشتیبانی کاما حضور داشتند.رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ چهارمین رزمایش مشترک دریایی ۳ کشور بود که پنجشنبه‌شب با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ایران، چین و روسیه در منطقه شمال اقیانوس هند آغاز شد.

 ایران 
 سوم فروردین اولین روز ماه مبارک رمضان در ایران است
عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: در ایران و سایر کشورهای منطقه سوم فروردین ۱۴۰۲ روز پنجشنبه اولین روز ماه مبارک رمضان خواهد بود. حجت الاسلام سید رضا قلمکار اصفهانی در همایش طلایه داران تبلیغ در سنندج اظهار داشت: روز چهارشنبه دوم فروردین در همه کشورها ۲۹ ماه شعبان و سوم فروردین اولین روز ماه مبارک رمضان است.وی با اشاره به احداث رصد خانه ملی ایران گفت: این رصدخانه پاییز سال جاری در حاشیه کویر مرکزی ایران افتتاح و آغاز به کار کرد. تلسکوپ رصدخانه ملی ایران توانایی رؤیت جهان به عمق هفت میلیارد سال نوری را دارد و این رصدخانه تمام ایرانی جزو برترین رصدخانه‌های دنیا بوده و مایه افتخار همه ما ایرانیان است.

 وطن امروز
 تست گرم محفظه حمل سوخت نیروگاه بوشهر بزودی انجام می‌شود
محمد اسلامی اظهار کرد: ۱۴۰۱ سال پرنشاط و پرتحرک در سازمان بود و بیش از ۱۵۰ دستاورد دانشی – پژوهشی و فناورانه ثبت شد. وی افزود: محفظه استاندارد و ایمن حمل سوخت نیروگاه بوشهر در مسیر بندرعباس به بوشهر در حال حرکت است و باید تست گرم آن را انجام دهند. رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: بیش از ۳۰۰ بیمار در این چند ماهه از پلاسماتراپی استفاده کردند.
 تروریستی که ضدانقلاب او را کوله‌بر معرفی کرد
جمعه هفته گذشته حکم اعدام یکی از اعضای گروهک تروریستی تجزیه‌طلب به نام محی‌الدین ملاابراهیمی در ارومیه اجرا شد. از چند روز مانده به اجرای حکم این عضو گروهک تروریستی، رسانه‌های معاند با مطرح کردن نام فرد مورد اشاره، وی را یک کوله‌بر معرفی کردند. مطرح کردن نام ملاابراهیمی در کنار کوله‌بری با این هدف انجام شده بود که عنوان شود وی در حالی که مشغول کوله‌بری بوده بازداشت و به اعدام محکوم شده است. بررسی سوابق پرونده محی‌الدین ملاابراهیمی نشان می‌دهد وی عضو یک گروهک تروریستی تجزیه‌طلب بوده و حین ماموریت وارد کردن سلاح و مهمات به کشور بازداشت شده است.مطابق اسناد موجود در پرونده و گزارش ضابط، ملاابراهیمی در حالی که در حال انتقال عمده آرپی‌جی و کلاشنیکف به کشور بوده است، پس از شناسایی با ماموران مرزبانی درگیری مسلحانه داشته و سرانجام دستگیر می‌شود. پس از بازداشت ملاابراهیمی و انجام تحقیقات، وی به بغی و محاربه متهم شده و پرونده به دادگاه استان ارجاع می‌شود. با برگزاری جلسات دادگاه در حضور متهم و وکیل وی، سرانجام محی‌الدین ملاابراهیمی به اعدام محکوم شده و حکم اعدام وی در دیوان‌عالی کشور تایید می‌شود.نکته قابل تامل در این پرونده این است که با وجود اتهامات سنگین محی‌الدین ملاابراهیمی و انتقال عمده اسلحه و مهمات به کشور و درگیری وی با ماموران مرزبانی، باز هم پرونده وی پس از طی روال قانونی، ۲ بار در کمیسیون عفو مورد بررسی قرار گرفته است اما به علت نوع اتهامات مشمول عفو نشده بود که در نهایت حکم ملاابراهیمی روز جمعه اجرا شد.
 تأمین مالی ۸۶طرح اضطراری آبرسانی
در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهور طرح‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای حل مسائل تأمین آب شرب در کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای لازم برای تأمین مالی ۸۶ طرح اضطراری به منظور تأمین آب شهرهای دارای تنش اتخاذ شد.مخبر در جلسه بررسی مسائل آب کشور با تاکید بر لزوم اجرای دقیق طرح‌های اضطراری تامین آب در سطح کشور، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه را مکلف کرد در اسرع وقت برنامه جامع و زمان‌بندی شده اجرای این طرح‌ها را به نحوی که منابع و اعتبارات مورد نیاز آن مشخص باشد تدوین و تا پیش از پایان سال ارائه دهند تا از ابتدای سال آینده طرح‌های مذکور هرچه زودتر آغاز شود. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند احداث آب‌شیرین‌کن در مسیر اجرای خطوط انتقال آب از دریا تاکید و خاطرنشان کرد: لازم است به منظور بهره‌برداری ساکنان مسیر خطوط انتقال آب، آب‌شیرین‌کن با سرعت احداث شده و طرح‌های خطوط انتقال نیز به صورت فازبندی شده مورد بهره‌برداری قرار گیرد. وی از وزارت نیرو خواست برنامه‌ای مشخص برای سال ۱۴۰۲ جهت جلوگیری از خروج آب‌های سطحی از کشور و نیز بهره‌برداری از منابع آب ژرف ارائه دهد و از وزیر کشور نیز خواست با همکاری وزارت امور خارجه تامین حقابه‌های لازم در مرزهای کشور مورد پیگیری جدی قرار گیرد.

 خراسان
 باید مردم را درباره حجاب اقناع کنیم
حسین جلالی نماینده مجلس با اشاره به مصوبه اخیر سران قوا درباره حجاب گفت: در جامعه باید بفهمیم که بی حجابی باعث می‌شود که خانواده ها متلاشی شوند. شوهران از خانواده ها جدا شوند و یک شوهر دزدی صورت بگیرد و بهداشت جنسیتی آسیب ببیند و چارچوب خانواده بشکند. در بعد اقناع سازی باید مردم را درباره این مسائل توجیه کنیم.
 پیشرفت توان نظامی ایران در ۴۰ سال گذشته بی‌مانند است
فرمانده سنتکام(فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا) ضمن اذعان به توان نظامی و دفاعی ایران، ادعاهایی را علیه نقش کشورمان در منطقه مطرح کرد.مایکل کوریلا، در جلسه‌ای با کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا با تکرار ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که ایران هم اینک می‌تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک سلاح اتمی را در مدتی کمتر از دو هفته تولید کند. کوریلا مدعی شد که نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه، در هفته گذشته نیروهای نظامی آمریکا را هدف حمله قرار داده‌اند.کوریلا با اذعان به توان دفاعی ایران گفت: ایران بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی را در خاورمیانه و هزاران موشک بالستیک و کروز دارد که قادر به هدف قرار دادن سراسر خاورمیانه و شرق هستند. حکومت ایران هم اینک بزرگ‌ترین قوای پهپادی را در منطقه دارد.فرمانده سنتکام افزود: پیشرفت توان نظامی ایران در مدت ۴۰ سال گذشته در منطقه بی‌مانند است.
ادعای فرمانده سنتکام در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران تاکید کرده‌اند، تولید و به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و ماهیت برنامه هسته‌ای ایران صرفا صلح‌آمیز است.
 دادگاه کیفری بین المللی (ICC) حکم بازداشت پوتین را صادر کرد
دیوان کیفری بین‌المللی که خود را نخستین دادگاه دایمی بین‌المللی برای رسیدگی به جرایم نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت‌های جنگی و جنایت تجاوز می داند برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه حکم بازداشت صادر کرد.این دیوان مدعی شده است، ولادیمیر پوتین «مسئول ارتکاب جرایم جنگی» از جمله «انتقال غیرقانونی کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به روسیه» است.دیوان بین‌المللی دادگستری علیه «ماریا لووا بلوا» کمیسیونر رئیس‌جمهور روسیه در امور حقوق کودکان نیز قرار بازداشت صادر کرده و مدعی شده که او هم مرتکب جرایم جنگی مشابهی شده است.
 واکنش کرملین به حکم بازداشت پوتین توسط دیوان لاهه
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به صدور حکم بازداشت پوتین گفت: تصمیمات دیوان کیفری بین‌المللی برای کشور ما از نظر حقوقی هیچ مفهومی ندارد. روسیه یکی از طرف های اساسنامه رم دادگاه کیفری بین المللی نیست و هیچ تعهدی براساس آن ندارد. دستورالعمل‌های احتمالی دستگیری از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری از نظر قانونی برای ما بی‌اثر خواهد بود.

 رسالت
 شهادت ۸۸ فلسطینی از ابتدای سال جدید میلادی
منابع خبری در کرانه باختری اعلام کردند، از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون، ۸۸ فلسطینی در حملات نظامیان رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف کرانه باختری و نوار غزه به شهادت رسیده‌اند که بیشتر این شهدا مربوط به شهرهای جنین و نابلس به‌عنوان کانون اصلی مقاومت در کرانه باختری هستند. افزایش تعداد شهدا در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی درحالی صورت می‌گیرد که آن‌ها یورش به مناطق مختلف فلسطین را افزایش داده و بیش از هزار منزل مسکونی را به بهانه ساخت غیرقانونی تخریب کرده‌اند.
 دست رد سه کشور اروپایی بر سینه زلنسکی
سه کشور اروپایی اتریش، ایرلند و مالت مخالفتشان را با مشارکت در طرح خرید ۲ میلیارد یورویی (۲.۱ میلیارد دلاری) اتحادیه اروپا برای تأمین سلاح و مهمات برای اوکراین اعلام کردند. این کشورها بی‌طرفی قانون اساسی یا تاریخی خود را دلیل مخالفت با طرح خرید سلاح برای اوکراین اعلام کرده‌اند. این در حالی است که هفته گذشته، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسته کمکی جدیدی را برای اوکراین اعلام کرد که شامل تأمین تسلیحات از ذخایر استراتژیک این اتحادیه، افزایش تولید تسلیحاتی در اروپا و تخصیص بودجه ویژه از بودجه عمومی اتحادیه اروپا برای تسریع در زمینه افزایش تولید تسلیحاتی بود. این طرح ۲ میلیارد یورویی که قرار است خریدهای جدید تسلیحاتی برای اروپا را پوشش دهد، از مکانیسم بودجه ۸ میلیارد یورویی به نام تسهیلات صلح اروپا تأمین می‌شود. دیپلمات‌های آگاه گفته‌اند که سفرای اروپایی در بروکسل توافقی را تنظیم خواهند کرد تا رهبران کشورهای اتحادیه اروپا بتوانند هفته آینده درباره آن تصمیم‌گیری نهایی را اعلام کنند.

 قدس 
 مجازات اعدام برای دو عامل حادثه حرم شاهچراغ (ع)
با اتمام رسیدگی به پرونده عاملان حادثه تروریستی حمله به حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام- و در مهلت قانونی، احکام مجازات متهمان این پرونده در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شیراز صادر شد. رئیس کل دادگستری استان فارس شنبه ۲۷ اسفند ضمن تأیید صدور احکام عاملان حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام-، از محکومیت دو تن از متهمان اصلی این پرونده به اعدام در ملأعام خبر داد و گفت: اتهام این دو متهم معاونت در افساد فی الارض، بغی و اقدام علیه امنیت کشور است. حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به اینکه اقدامات متهمان در شیراز و تهران و همچنین ارتباطات برون‌مرزی آنان، مستقیم زمینه ساز حمله ناجوانمردانه تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام- و شهادت ۱۳ نفر از خادمان و زائران و مجروحیت ۳۰ تن دیگر شده است، گفت: شکات پرونده در نخستین جلسه دادگاه خواستار اشد مجازات متهمان بودند.رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه به محکومیت سه تن دیگر از متهمان به مجازات‌های سنگین حبس اشاره کرد و در تشریح آن، گفت: آرای صادره در خصوص پنج متهم این پرونده مطابق آیین دادرسی کیفری قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است.
 نظریه «خانه عنکبوت» سید حسن نصرالله در قبال رژیم صهیونیستی در حال تحقق است
رسانه‌های رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند دبیرکل حزب‌الله لبنان از وقایعی که در سرزمین‌های اشغالی رخ می‌دهد راضی و خشنود است. بر اساس گزارش این رسانه‌ها، نظریه «خانه عنکبوت» سید حسن نصرالله در قبال رژیم صهیونیستی که بیانگر سست و رو به نابودی بودن این رژیم است، در برابر چشمان وی در حال تحقق است. تشدید بحران‌ها در اسرائیل سبب شده صهیونیست‌ها نیز بیش از پیش به این نظریه ایمان بیاورند که پایان اسرائیل نزدیک است.
 فراخوان شورش ترامپ
رئیس جمهور پیشین آمریکا در پیامی جنجال‌برانگیز بار دیگر حامیان خود را به شورش ترغیب کرد. دونالد ترامپ که پرونده جنجال انتخابات۲۰۲۰ وی هنوز باز است، روز گذشته در پیامی مدعی شد سه‌شنبه آینده بازداشت می‌شود. وی با این مقدمه از حامیان خود خواست به این موضوع اعتراض کنند. این در حالی است که منابع آمریکایی خبر داده‌اند سازمان‌های مجری قانون این کشور در حال انجام اقداماتی هستند که مقدمه آمادگی برای متهم شدن احتمالی ترامپ در هفته آینده است.
 کدام سه‌کشور در جهان موشک مافوق صوت دارند؟ روسیه، چین و ایران
حساب کاربری رسمی سفارت روسیه در کنیا در نرم‌افزار توییتر ضمن به‌اشتراک گذاشتن تصویری از یک موشک هایپرسونیک که روی یک جنگنده نصب شده است، نوشت: آیا می‌دانید کدام سه‌کشور در جهان موشک مافوق صوت دارند؟ بله! روسیه، چین و ایران.به‌نظر می‌رسد اشاره این حساب توییتری به سخنان سردار حاجی‌زاده باشد که پیش از این گفته بود ایران به موشک هایپرسونیک با سرعت بیش از ۱۰ ماخ دست پیدا کرده است.

 اعتماد
 دشمن می‌خواهد دستاوردهای بی‌نظیر نظام را زیر سوال ببرد
مشاور فرماندهی کل قوا در امور ارتش گفت: جنگ‌های اخیر به‌ویژه منازعه اوکراین و روسیه، ظهور قدرت‌های جدیدی همچون چین و هند؛ مخاصمه امریکا و چین، جنگ‌های منطقه‌ای، افول قدرت امریکا در جهان و آغاز فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون، شکست داعش در عراق و سوریه و قدرتمند شدن ایران مصادیق دوره گذار و گذشتن از پیچ تاریخی است.امیر حاتمی هزینه استقلال‌خواهی جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایطی را بالا توصیف کرد و ادامه داد: جمهوری اسلامی با داشتن موقعیت راهبردی در منطقه، تنها زمانی می‌تواند استقلال، آزادی و جمهوریت خود را به معنای واقعی کلمه حفظ و حراست کند که قدرتمند شده و در عرصه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای نقش‌آفرینی کند. مشاور فرمانده کل قوا در امور ارتش تصریح کرد: در اغتشاشات اخیر شاهد بودیم که نظام سلطه از هر ترفندی برای خدشه‌دار ساختن استقلال و وحدت ملی بهره برد تا آنجا که از سر عجز و استیصال، دست استمداد و یاری خود را به سوی بدنام‌ترین گروه تروریستی جهان یعنی منافقین و سلطنت‌طلب‌ها و تجزیه‌طلبان دراز کرد تا بتواند از طریق این گروه‌های سرسپرده و وابسته، ایران را با خطر تجزیه و فروپاشی روبه‌رو سازد. وی خاطرنشان کرد: امروز دشمن با جنگ ترکیبی و جنگ شناختی درصدد القای ناکارآمدی و ناتوانی نظام اسلامی در تحقق شعارها و آرمان‌های خود است. دشمن در جنگ ترکیبی علیه ملت ایران، جنگ اقتصادی را به عنوان نخستین اولویت و محور دشمنی خود قرار داده تا از این طریق بتواند دستاوردهای بی‌نظیر نظام را زیر سوال ببرد.

 اطلاعات 
 قدردان فداکاری‌های شهدای ایرانیِ جنگ با داعش در عراق هستیم
نخست وزیر عراق در دیدار با شماری از خانواده‌های داوطلبان ایرانی که در جنگ با داعش در عراق به شهادت رسیدند، از فداکاری‌های شهدای ایرانیِ جنگ با تروریست ها در عراق قدردانی و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در نبرد با تروریسم همواره در کنار ما بوده است. السودانی در دیدار با این خانواده‌ها که به دعوت بنیاد شهید عراق انجام شد و سید «امیرحسین قاضی زاده هاشمی»، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشورمان نیز در میان آنان حضور داشت، گفت: دولت و ملت عراق، قدردان فداکاری‌های شجاعانه شهدای ایرانی در رویارویی با تروریسم و داعش هستند و خون شهیدان عراقی در رویارویی با وحشیگری گروه داعش با شهدای ایرانی در هم آمیخته شد.
 از میانجیگری چین در اوکراین به شدت نگرانیم
ایالات متحده آمریکا در پی اعلام طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین، اعلام کرد از تلاش های چین برای میانجیگری در این جنگ عمیقا نگران است.کاخ سفید افزود: هر چارچوبی که پکن ارائه کند یکطرفه خواهد بود و فقط دیدگاه روسیه را منعکس می‌کند. جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت پیشنهاد چین می‌تواند شامل نوعی آتش‌بس باشد که تنها یک راه برای روسیه برای تجدید قوا قبل از حملات تلافی جویانه خواهد بود. وی گفت: آتش بس در حال حاضر عملا تایید حمله روسیه است و روسیه از آتش بس برای استحکام مواضع خود در اوکراین و بازسازی و تجدید نیروهای خود استفاده خواهد کرد تا بتواند در زمان خود، حملات به اوکراین را از سر بگیرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

عظمت عید نوروز به آغاز آن با یاد خدا است
باشگاه خبرنگاران/ آیت‌الله خاتمی گفت: عظمت عید نوروز در آغاز آن با ذکر «یا مُقلِّبَ القُلُوب» یعنی یاد خدا است. وی افزود: ما عید می‌گیریم و کاخ سفید هم که در واقع سیاه است عید می‌گیرد، ولی یک تفاوتی دارد و آن این است که عید ما با «یا مُقلِّبَ القُلُوب» و با یاد خدا آغاز می‌شود، ولی عید آن‌ها عید غفلت و قهر از خدا است. عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه بزرگترین خدمت امروز خدمت مسوولان به مردم است، ابراز داشت: مردم مستقیم نمی‌توانند مقام معظم رهبری و مسوولان رده‌بالا را ببینند، ولی مسوولان نزدیک به خود را می‌بینند و از روی عملکرد آنان قضاوت می‌کنند.وی تاکید کرد: باید افتخار کنیم که به نظام اسلامی خدمت می‌کنیم. کسی که مسوولیتی دارد باید مدافع نظام باشد، بزرگترین خدمت امروز خدمت مسوولان به مردم است. انتظار از کارگزاران نظام آن است که طرفدار نظام و شبهات را پاسخگو باشند و بصیرت‌افزایی کنند.

جهادگران تبیین حمایت و تشویق شوند
حوزه/ آیت‌الله بهشتی با اشاره اهمیت جهاد تبیین گفت: مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین – که در قرآن، جهاد کبیر نامیده شده – بسیار اصرار می‌ورزند و حق همین است. قطعاً این وظیفه سنگین بر دوش حوزه و علما و مبلغین است و باید جهادگران تبیین را حمایت و هدایت و تشویق کرد.عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: علمای بلاد جهادگران تبیین و میدان‌داران اصلی خدمت به مردم هستند. علمای بلاد را باید به حساب آورد. آن‌ها در میان مردم ایران و کشورهای دیگر جهادگران تبیین‌اند.

یک گروه جدایی طلب در رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد
تسنیم/ رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند، نهادهای امنیتی این رژیم یک گروه صهیونیست را که قصد داشت برای تجزیه اسرائیل تلاش کند را کشف و دستگیر کرده است. تارنمای‌ای ۲۴ نیوز در گزارشی در این رابطه به نقل از نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی خبر داد، این گروه در فوریه گذشته کشف و شماری از اعضای آن از جمله رهبرش دستگیر شدند. این تارنمای عبری زبان به نقل از یکی از اعضای گروه جدایی طلب نوشت: در اسرائیل همه یهودیان پادشاه یا ملکه هستند پس ما هم باید از اسرائیل جدا شویم، ما از اوان کودکی یاد گرفتیم که اسرائیل فراتر از هر چیز دیگری است و ما باید به آن خدمت کنیم، اما آنچه که مشخص شده آن است که اسرائیل خود در خدمت شرکت‌های بزرگ قرار دارد و انتخابات در آن هم صرفا یک نمایش است. این رسانه عبری زبان همچنین خبر داد: این گروه در حال حاضر هزاران عضو دارد که بسیاری از آنها برای جدایی فعالیت می‌کنند و با وجود دستگیری شماری از اعضا از جمله رهبر آن، اما فعالیت آن همچنان ادامه دارد.

لیبرمن: نتانیاهو بیش از ایران و حزب الله برای اسرائیل خطرناک است
تسنیم/ شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، اویگدور لیبرمن رئیس حزب “اسرائیل بیتنو” (اسرائیل خانه ما) بنیامین نتانیاهو را به عنوان بزرگترین خطر برای اسرائیل توصیف کرد.به گفته لیبرمن امروز خطری که نتانیاهو برای اسرائیل به وجود آورده بزرگتر از تهدید ایران و حزب الله برای تل‌آویو است. یائیر لاپید رهبر مخالفان نیز در گفتگویی با شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، به شدت از رفتارهای داخلی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر بیش از اقدامات خارجی‌اش نگران است.او تاکید کرد، هرگز وارد کابینه نتانیاهو نخواهد شد چون نتانیاهو و دستیارانش به تدریج در حال فروپاشاندن امنیت و اقتصاد اسرائیل است. لاپید همچنین اعتراف کرد، بحرانی که اسرائیل در حال حاضر در آن گرفتار شده در تاریخ (این رژیم) به سابقه بوده است.

تظاهرات چند هزار نفری در اعتراض به تورم و دستمزد پایین در پرتغال
فارس/ هزاران نفر از مردم پایتخت پرتغال شامگاه شنبه در اعتراض به حقوق و دستمزدهای پایین و درخواست مزایای بازنشستگی به خیابان‌های لیسبون آمدند.در این تظاهرات همچنین مردم لیسبون به‌نمایندگی از تمام پرتغالی‌ها خواستار مداخله دولت برای جلوگیری از افزایش بیشتر بهای مواد غذایی شدند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، پرتغال یکی از فقیرترین کشورهای غرب اروپا است که طبق داده‌های رسمی، بیش از ۵۰ درصد کارگران این کشور کمتر از یک‌هزار یورو در ماه درآمد دارند. اطلاعات اداره آمار اروپا نشان می‌دهد که حداقل حقوق ۶۸۱ یورویی در ماه در پرتغال – که بر اساس قدرت خرید نسبی تعیین شده و نه بر اساس هزینه کنونی زندگی در این کشور – در رتبه دوازدهم از ۱۵ کشور اروپایی دارای کمترین حداقل حقوق قرار دارد.

معترضان در فرانسه خواستار خروج فرانسه از ناتو شدند
مهر/ هزار معترض در پاریس علیه سیاست‌های دولت این کشور در خصوص ارسال سلاح به اوکراین تظاهرات اعتراض آمیزی را برپا کردند. بر اساس اعلام این خبرگزاری، تظاهرکنندگان همچنین خواستار خروج فرانسه از ناتو و نیز استعفای دولت کشورشان شدند.گروه زیادی از مردم معترض در شهر پاریس پایتخت این کشور هم علیه قانون بازنشستگی جدید تظاهرات گسترده‌ای را برپا کردند.تصاویر زنده ارسالی این خبرگزاری نشان می‌دهد که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه در برابر مردم صف آرایی کرده و با استفاده از گاز اشک آور و باتوم در حال سرکوب مردم معترض هستند. گفته شده تا کنون بیش از یک میلیون نفر در اعتصاب‌ها و اعتراضات ضددولتی در فرانسه شرکت کرده‌اند. همچنین در جریان این اعتراضات و تظاهرات، اغلب درگیری خشونت باری میان پلیس و معترضان رخ داد.

دولت به دنبال افزایش سرمایه‌های اجتماعی نظام است
مهر/ معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: دولت با کار و تلاش شبانه روزی و گسترده به دنبال افزایش سرمایه های اجتماعی نظام و بازگشت اعتماد عمومی مردم است.سیدمحمد حسینی اظهار داشت: پشتوانه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بعد از خداوند قادر و متعال، مردم هستند و اگر این نظام اکنون بعد از گذشت ۴۴ سال همچنان با قدرت ایستاده بخاطر این است که مردم حامی آن بوده اند.وی اضافه کرد: اکنون و در این مقطع که ما می‌خواهیم به امید خدا کشور را بسازیم و ایران را به عنوان یک فکر، الگو و نظام الهام بخش برای دنیا معرفی کنیم باید شب و روز با امید به خدا تلاش و همت کنیم که هم نتیجه دنیوی و آخروی را برای ما به همراه خواهد داشت.

گزارش ستاد حقوق بشر در خصوص تبعیض و خشونت علیه زنان در آلمان
باشگاه خبرنگاران/ گزارش تبعیض، نابرابری و خشونت علیه زنان در آلمان از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. ستاد حقوق بشر در خصوص خشونت علیه زنان در آلمان آمده است: بر اساس گزارش ۲۰۲۲ که توسط پارلمان اروپا تهیه شد، به دولت آلمان هشدار داده شده است که نابرابری‌های جنسیتی موجود در آلمان در حال افزایش است و از اینکه دستمزد زنان کمتر از مردان است و بیش از حد در کار نیمه وقت حضور دارند و همچنین نسبت به افزایش احتمال فقر زنان در جامعه آلمان نیز انتقاد شده است. بر اساس این گزارش، آلمان یکی از بالاترین نرخ‌های زن‌کشی را در اروپا دارد. طبق آمار اداره پلیس جنایی فدرال در دسامبر ۲۰۲۱، تعداد زن کشی همچنان در حال افزایش است. فعالان حقوق بشر آلمان، ناتوانی پلیس در جدی گرفتن قتل زنان و همچنین کاستی‌های قانونی در قوانین آلمان را محکوم می‌کنند. تعداد قربانیان خشونت خانگی در آلمان در پنج سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش یافته است و اکثریت آن‌ها زن هستند.

اذعان سارکوزی به وحشی بودن قاره اروپا
باشگاه خبرنگاران/ نیکولا سارکوزی، سیاست‌مدار فرانسوی و رئیس‌جمهور پیشین این کشور امروز تاکید کرد در میان همه قاره‌های جهان اروپا خشن‌ترین قاره است و در آن وحشیانه‌ترین جنگ‌ها روی می‌دهند. این آفریقا و آسیا نیستند که در آن‌ها وحشیانه‌ترین جنگ روی می‌دهند، بلکه اروپاست. سارکوزی افزود: می‌خواهم چیز دیگری بگویم. ما در قرون وسطی نیستیم بلکه در قرن ۲۱ هستیم. در اروپاست که نخستین قتل عام‌ها روی دادند. در اروپاست که کشور‌ها با هم جنگ کردند. احمقانه است که افرادی می‌گویند جنگ در اوکراین فاجعه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *