طلیعه ۱۲۷۰ – ۹۴۰۷۲۹

طرح بررسی برنامه جامع اقدام مشترک که در ١۴ جولای (٢٣ تیر) پس از ٢٢ ماه مذاکرات فشرده و نفس‌گیر میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ١+۵ به دست آمد،پس از فراز و نشیب‌های فراوان بالاخره در مجلس شورای اسلامی مورد تصویب قرار گرفت .با توجه به آغاز زمان اجرای برجام نکاتی چند قابل ذکر است.

۱– نباید از یاد برد که برجام حد مقدور برای جمهوری اسلامی ایران و به تعبیر دیگر کف خواسته‌های ایران در دوران مذاکرات بود و نه آرمان یا به تعبیری فتح الفتوح،اما با همه چالش‌های موجود، اجرای آن بخشی از سیاست نظام در برهه کنونی است.

۲ – در تاریخ ۲۶ مهرماه همزمان با آغاز مرحله عملیاتی برجام شاهد دستور همزمان آمریکا و اتحادیه اروپا برای لغو تحریم‌های ظالمانه صورت گرفته علیه ایران بودیم . فرمانی که بنابر گفته کارشناسان حدود دو ماه زمان برای عملی شدن آن نیاز است . بنا به گفته کارشناسان بخش اعظم تحریم‌ها تا دو ماه دیگر البته پس از گزارش راستی‌آزمایی آژانس در قبال انجام و پذیرش تکالیف نظارتی ایران لغو خواهد شد.خودداری از نگاه جناحی و سیاسی صرف به این معاهده از سوی هر دو جناح سیاسی کشور – خصوصا اکنون که در آستانه دو انتخابات مهم کشور قرار داریم –  و نیاز به اتحاد و همدلی جهت احقاق حقوقی که غربی ها به آن متعهد شده‌اند شاید یکی از مهم ترین نیازهای کنونی کشور باشد.

۳ – توجه به اصل استکبارستیزی و نیاز به دقت در بستن راه‌های نفوذ دشمنان به کشور که در ماه‌های اخیر بارها رهبر معظم انقلاب برآن به عنوان یکی از خطوط اصلی انقلاب تاکید ورزیده‌اند یکی دیگر از ملزومات ماه‌های آینده و دوران پسابرجام است. تاکید اخیر رهبر معظم انقلاب بر این نکته که «مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بی‌شماری نیز دارد» نیز شاهدی روشن بر لزوم توجه به این نکته در برهه کنونی است.

۴ – باید توجه داشت که راه حل مشکلات اقتصادی کشور توجه به اصل اقتصاد مقاومتی در سیاستگذاری اقتصادی کلان کشور و نگاه به داخل است نه نگاه به بیرون. به عبارت دیگر موانع اقتصادی موجود تنها علت بیرونی ندارد بلکه موانع درونی اقتصاد باید شناخته شده و رفع شود و دولت ترمیم ساختارهای اقتصادی را سرلوحه کار خود قرار دهد.

در پایان ذکر این نکته لازم و ضروری به نظر می رسد که در شرایط فعلی همه مسئولان و آحاد ملت وظیفه دارند که با حفظ وحدت و همدلی و پرهیز از اختلافات و دودستگی، برای حل مشکلات و معضلات کشور مخصوصا مشکلات اقتصادی تلاش کنند و از سویی مراقب هرگونه نفوذ احتمالی دشمنان به ارکان نظام و جامعه باشند. (خ-۱۲۷۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *