خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۷

**در نخستین روز سال ۱۴۰۲رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی سخنرانی می‌کنند** آیت‌الله حسینی بوشهری: باید از فرصت توافق با همسایگان برای حل مشکلات مردم استفاده کرد** پیام جامعه مدرسین در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید** آیت‌الله خاتمی: مطالب فضای مجازی را چشم و گوش بسته قبول نکنیم** با حضور رئیس‌جمهور صورت گرفت افتتاح پیشرفته‌ترین و مجهزترین مرکز پیشگیری و درمان سرطان در منطقه
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 انتخابات ریاست‌جمهوری، زلزله سیاسی در ترکیه است
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه گفت: مردم سوریه و ترکیه اختلافی با یکدیگر ندارند. مشکل از سوی سیاستمداران ترکیه است چراکه آنها زیاده‌خواهی‌های خاص خود را دارند. تنها زلزله‌ای که سیاست‌های ترکیه را تغییر خواهد داد، انتخابات ریاست‌جمهوری است. این برای آنها یک زلزله است.
 باید قدرت بازدارندگی‌مان را نشان دهیم
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی خاطر نشان کرد: کره‌شمالی راهی جز نشان‌دادن قدرت خود ندارد. واشنگتن و سئول با برگزاری مانورهای نظامی بی‌پروا و در مقیاس وسیع در شبه‌جزیره کره خصومت آشکاری با پیونگ‌یانگ نشان می‌دهند. بر این اساس تقویت قدرت بازدارندگی زندگی مسالمت‌آمیز را تضمین می‌کند.
 رژیم اسرائیل تنها زبان زور را می‌فهمد
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: رژیم اسرائیل تنها زبان زور را می‌فهمد.گردان‌های القسام موفق به ساخت موشک‌هایی شده‌اند که به هر نقطه‌ای از سرزمین‌های اشغالی می‌رسند. در حال حاضر شاهد تشدید مقاومت مسلحانه و ازسرگیری چرخه جدید جهاد در سرزمین فلسطین به‌ویژه در کرانه باختری هستیم.

 کیهان
 افتتاح پیشرفته‌ترین و مجهزترین مرکز پیشگیری و درمان سرطان در منطقه
مرکز جامع سرطان برکت از پیشرفته‌‌ترین و مجهز‌ترین مراکز پیشگیری و درمان سرطان در منطقه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. آیت‌الله رئیسی روز پنجشنبه مرکز جامع سرطان برکت را به‌عنوان یکی از پیشرفته‌‌ترین و مجهز‌ترین مراکز پیشگیری و درمان سرطان در منطقه افتتاح کرد. این مرکز که با سرمایه‌گذاری هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی احداث شده، از پیشرفته‌‌ترین و مجهز‌ترین مراکز پیشگیری و درمان سرطان تیپ ۳ در سطح منطقه است. مرکز جامع سرطان برکت کلیه خدمات مربوط به غربالگری، تشخیص و درمان انواع سرطان‌ها را به مراجعه‌کنندگان ارائه خواهد کرد. تربیت نیروی متخصص و آموزش کار با پیشرفته‌‌ترین دستگاه‌های درمانی موجود در دنیا یکی دیگر از خدمات ستاد در این مرکز می‌باشد. همچنین برای نخستین‌بار در غرب آسیا برخی از دستگاه‌های فوق ‌مدرن مانند شتاب‌دهنده خطی، سایبرنایف، توموتراپی و دستگاه سی‌تی‌سیموالتور در این مرکز درمانی سرطان به‌کار گرفته شده است. رئیس‌جمهور در آیین افتتاح مرکز جامع پیشگیری و درمان سرطان برکت، ضمن قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران حوزه سلامت و ستاد اجرایی فرمان امام برای احداث این مرکز پیشرفته درمانی گفت: اینکه یک عزم و همت بالایی به‌کار گرفته شود تا دغدغه و هزینه بیماران و خانواده‌های آنها در تشخیص و درمان بیماری، در ضمن استفاده از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا کاهش یابد، از جمله کارهای اصولی، مبنایی و قابل تقدیر است.
 توافق ایران و عربستان یک تغییر اساسی در تحولات خاورمیانه است
هنری کیسینجر‌ توافق ایران با عربستان برای برقراری روابط را که با میانجیگری چین انجام شد، یک تغییر اساسی در تحولات منطقه خاورمیانه توصیف کرد.وی در این‌باره گفت: من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می‌بینم. سعودی‌ها اکنون با قراردادن آمریکا در برابر چین در حال متعادل کردن امنیت خود هستند.این مقام سابق آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: در دراز مدت ظهور چین به‌عنوان یک میانجی صلح‌، مرجعیت دیپلماسی در نظام بین‌الملل را تغییر خواهد داد. ایالات متحده دیگر قدرت ضروری در منطقه و تنها کشوری که به اندازه کافی قوی یا منعطف برای میانجیگری صلح بین کشورها باشد، نیست. اکنون چین مدعی سهم خود در این زمینه است. وزیر امورخارجه اسبق آمریکا همچنین تاکید کرد که چین در سال‌های اخیر نشان داده است که باید در ایجاد نظم جهانی مشارکت داشته باشد و توافق ایران و عربستان یک حرکت قابل‌توجه از سوی پکن برای ایفای چنین نقشی است. وی با اشاره به تهدیدات مقامات صهیونیستی علیه ایران گفت که نقش رو به گسترش چین، تصمیمات اسرائیل علیه ایران را نیز پیچیده می‌کند، چراکه اکنون برای فشار بر ایران باید منافع چین هم در نظر گرفته شود.

 ایران
 سفر معاون پادمانی آژانس به تهران
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از سفر معاون پادمانی آژانس به تهران خبر داد. قرار است گفت‌وگوهای پادمانی و فنی در چارچوب بیانیه مشترک اخیر سازمان و آژانس صورت ‌گیرد.
 پایان رسیدگی به پرونده متهمان حمله تروریستی به حرم شاهچراغ
رسیدگی به پرونده متهمان حمله تروریستی به حرم مطهر حضرت شاهچراغ پایان یافت. رئیس کل دادگستری استان فارس در این باره از صدور رأی بدوی تا قبل از پایان سال خبر داد.
 مقابله با تحرکات تروریستی در رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه
رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ با حضور ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند و برای چهارمین سال متوالی برگزار شد.امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش مقابله با تروریسم دریایی را از اهداف اصلی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۳ اعلام کرد. امیر دریاداردوم مصطفی تاج الدینی سخنگوی رزمایش مرکب نیز گفت: انجام تمرین‌های تاکتیکی همچون نجات شناور دچار حریق، آزاد سازی شناور ربوده شده و تیراندازی علیه اهداف مشخص، تمریناتی است که با هدف تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه و تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی پیش بینی شده است.
 آرای اپوزیسیون پس از ۶ ماه پروپاگاندا
کمپین موسوم به وکالت که به نوعی وزن کشی میان چهره‌های ضدایرانی تبدیل شده بود، درنهایت فقر سیاسی و وزن ناچیز این جریان ها را برملا کرد. مطابق تازه ترین گزارش‌ها، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز جریان وکالت به فرزند شاه مخلوع ایران، امضای این کمپین به ۵۰۰ هزار نفر هم نرسیده است. آغازگر کمپین وکالت، علی کریمی، فوتبالیست سابق بود که هدف معرفی یک نماینده از سوی چهره‌های ضدانقلاب برای رایزنی با قدرت‌های غربی علیه ایران را دنبال می‌کرد. هرچند بعدها کمپین وکالت به مبنای اختلاف ضدانقلاب بدل شد، اما وزن ناچیز این جریان را هم نشان داد، وزنی که تلاش می‌شد با هیاهوی رسانه‌ای بزرگ و زیاد نشان داده شود.

 وطن امروز
 رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی سخنرانی می‌کنند
سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در نخستین روز سال ۱۴۰۲ در حرم مطهر رضوی انجام می‌شود. نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی، تولیت آستان قدس رضوی و استاندار در پیام مشترکی ضمن اعلام این خبر از عموم مردم برای شرکت در مراسم سخنرانی دعوت کردند.
 استانداران مراقب اعمال صحیح نظارت اتحادیه‌های صنفی بر بازار باشند
در جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار که پنجشنبه شب به ریاست آیت الله رئیسی، برگزار شد، وزرای جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش‌های جداگانه‌ای از اقدامات انجام شده برای تامین کالاهای مورد نیاز مردم ارائه کردند. در این جلسه رئیس‌جمهور نظارت بر بازار کالاهای مصرفی مردم را وظیفه اساسی اتحادیه‌های صنفی دانست و از استانداران سراسر کشور خواست مراقب اجرای صحیح وظایف اتحادیه‌ها باشند. رئیسی همچنین با تاکید بر ضرورت نظارت بر روند تامین و عرضه کالاهای مورد نیاز مردم گفت: دستگاه‌های مسؤول بر روند تامین نیازهای اساسی جامعه نظارت و در راستای برطرف کردن دغدغه‌های مردم با اجحاف‌کنندگان برخورد قانونی و قاطع داشته باشند.
 پارلمان اروپا به مکانی برای نفرت‌پراکنی علیه ایران تبدیل شده است
سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره اتفاقات مشکوک و در حال بررسی مرتبط با بدحالی دختران دانش‌آموز در برخی مدارس کشورمان اظهار داشت: در حالی ‌که جمهوری اسلامی ایران با جدیت در سطوح عالی کشور این موضوع را در دست پیگیری دارد و تیم‌های تخصصی وزارت بهداشت نیز تحقیقات میدانی و علمی خود را با جدیت ادامه می‌دهند، صدور قطعنامه توسط پارلمان اروپا و تکرار اتهامات واهی و بی‌اساس علیه کشورمان مایه تعجب و تاسف است.
وی افزود: یافته‌های اولیه مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران حاکی از شناسایی برخی عوامل این جنایت است و در واقع این نظام جمهوری اسلامی ایران است که در این ماجرای مشکوک و ضدانسانی، باید شاکی و مدعی باشد. کنعانی همچنین اظهار داشت: مایه شرمساری است که بعضی‌ها، اقدامات عوامل خودفروخته و وابسته در این جنایت را ابزاری برای تخریب چهره نظام و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی ایران قرار داده و از آن به عنوان سوژه جدیدی برای تداوم ضدیت‌های بی‌پایان خود با جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند و متاسفانه پارلمان اروپا نیز مکانی برای این چهره‌های مشکوک و افراطی به‌منظور نفرت‌پراکنی علیه ملت ایران و پروژه ایران‌هراسی شده است.وی در ادامه تاکید کرد: در موضوع مدارس، بلندپایه‌ترین مقامات جمهوری اسلامی ایران این اقدام ضدانسانی را بشدت محکوم کرده و دستور انجام تحقیقات کامل درباره آن، یافتن عاملان این اقدام ضدانسانی و اشد مجازات آنان را صادر کرده‌اند.
واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پس از آن بود که پارلمان اروپا در ادامه تلاش‌های نافرجامش برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اروپا در قطعنامه‌ای مداخله‌جویانه خواستار تحقیقات مستقل در شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ماجرای مسمومیت‌ها شد و به همین بهانه درخواست خود علیه سپاه را تکرار کرد.

 خراسان
 نامه ۴۶ مدیر حوزه‌های علمیه تهران به رئیس جمهور درباره حجاب
۴۶ نفر از مدیران حوزه‌های علمیه تهران طی نامه‌ای به آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور نوشتند: «در کنار رحمت و اخوت و همبستگی اجتماعی و جلوگیری از تقابل و دو قطبی شدن جامعه، همان گونه که مستحضرید مقابله با بی قانونی لازمه دولت قوی است و بی قانونی نتیجه عکس داده و تاریخ اثبات کرده برای نقض حریم کشور هر میزان کوتاه آمده‌ایم، دشمن جلوتر خواهد آمد.» در ادامه این نامه آمده است: «لذا این جمع که چون شما از دلسوزان حوزه‌های علمیه است ضمن اعلام آمادگی در جهت کمک برای این مهم، خواستار رسیدگی عالمانه و عاجل برای موثر و کاربردی شدن قانون حجاب کنار همه لوازم تحقق الگوی سوم است. بی شک حضور کرامت بخش زنان برای تحقق الگوی پیشرفت ایرانی _اسلامی، در مسیر انقلاب واجب ضروری است.»
 قلیان به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد
سپیده قلیان در تماس کوتاهی با خانواده‌اش خبر داده که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.او روز گذشته بعد از ۴ سال و ۷ ماه از زندان آزاد شد، اما در مقابل زندان اوین شعارهایی را علیه مقامات ارشد نظام سر داد که باعث بازداشت مجدد او شد. قلیان فعال مدنی است که در پرونده هفت‌تپه بازداشت شده بود.
 کشف یک خودروی بمب گذاری شده در خیابان بهشتی
فرمانده انتظامی پایتخت گفت: در ساعت ۱۸ دیروز ، تماس یکی از شهروندان تهرانی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰مبنی بر وجود بسته‌ای مشکوک در زیر خودروی سواری شخصی، ماموران گشت ۱۱۰ تهران بزرگ را به محل اعلام شده در خیابان شهید بهشتی تهران کشاند. در بررسی‌های اولیه ماموران متوجه بمب گذاری خودروی مذکور شدند. ماموران بلافاصله برای ایمن سازی منطقه و ایجاد فاصله مطمئنه از خودرو اقدامات لازم را انجام دادند و محدودیت تردد در خیابان شهید بهشتی اعمال کردند همچنین تیم چک و خنثی سازی بمب در محل حاضرشدند و برای خنثی سازی بمب اقدام کردند. در تحقیقات اولیه مشخص شد که صاحب خودرو فاقد هرگونه مسئولیت اجرایی مهم در دستگاه‌های دولتی است. با توجه به تحقیقات اولیه به نظر می‌رسد ، انگیزه بمب گذاری به دلیل اختلافات شخصی بوده است. اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

 آرمان ملی
 دیدار گروسی با انریکه مورا درباره برنامه هسته‌ای ایران
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از دیدار خود با «انریکه مورا» معاون مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا خبر داد. وی در پیامی توئیتری با اشاره به این دیدار نوشت: «تبادل‌نظر به موقع با انریکه مورا در بروکسل با تمرکز ویژه بر تلاش‌های مداوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمرکزی بر برنامه هسته‌ای ایران. گروسی پیش از این نیز با ابراز خوش‌بینی محتاطانه نسبت به افزایش دسترسی بازرسان و بازیابی تجهیزات نظارتی، گفت که در چند روز آینده یک تیم فنی را برای پیگیری تعهدات تهران می‌فرستد.
 خرید سوخو – ۳۵ از روسیه هنوز نهایی نشده است
یک مقام آگاه به مسائل نظامی تاکید کرد، موضوع خرید جنگنده در اولویت ایران نیست چراکه تهران ترجیح می‌دهد به جای سرمایه گذاری برای خرید جنگنده بر پهپاد سرمایه گذاری کند. وی افزود: «این تسلیحات به ویژه جنگنده‌های سوخو–۳۵ روسیه به زیرساخت‌های مناسب نیاز دارند که هنوز در کشور فراهم نشده‌اند و فراهم شدن آنها نیاز به زمان و سرمایه گذاری‌های تازه برای تامین این زیرساخت‌ها دارد که هنوز تصمیم نهایی بر سر آن اتخاذ نشده است. درباره امکان خرید این تسلیحات به لحاظ حقوقی نیز این مقام آگاه گفت: ایران بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی بر اساس قوانین بین‌المللی توانایی خرید تسلیحات لازم از جمله جنگنده‌های سوخو – ۳۵ و دیگر سلاح‌های مورد نیازش را دارد. ایران می‌تواند از هر کشوری از جمله روسیه و چین تسلیحات مورد نیاز خود را در هر سطحی که نیاز خود می‌بیند، تامین کند. همچنین روسیه نیز مشکلی با خرید این تسلیحات توسط ایران ندارد و حتی از انجام این خرید استقبال هم می‌کند.

 قدس
 توقیف شناور حامل ۱۶۰هزار لیتر سوخت قاچاق
قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از توقیف یک فروند شناورتوسط نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس خبر داد و اظهار کرد:‌ با هماهنگی مقام قضایی، رزمندگان منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پس از شناسایی یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در فاصله ۱۰ مایلی جزیره سیری، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. در بازرسی از این شناور بیش از ۱۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و هشت خدمه آن نیز پس از دستگیری، برای تکمیل روند تحقیقات و سیر مراحل قانونی در بازداشت به سر می‌برند.
 آلمان همچنان در اشغال آمریکاست
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد: واکنش آلمان به انفجار در خطوط لوله گازی روسیه ثابت کرد این کشور چندین دهه پس از پایان جنگ جهانی دوم، همچنان یک کشور تحت اشغال است و نمی‌تواند مستقل عمل کند. پوتین یادآور شد: اتحاد جماهیر شوروی زمانی نیروهای خود را از آلمان خارج کرد و به اشغال این کشور پایان داد. اما همان‌طور که مشخص است در مورد آمریکایی‌ها این‌گونه نبود. آمریکایی‌ها همچنان آلمان را تحت اشغال خود دارند.
 کاریکاتور معنادار از معادلات جدید جهانی
یک کاریکاتوریست عرب، پس از توافق ایران و عربستان، با کاریکاتوری که بیانگر تغییرات جدی در نظام بین‌الملل و شکل‌گیری اتحاد و ائتلاف‌های جدید در مقابل نظام بین‌المللی غرب‌محور است، به استقبال این توافق و همکاری چین، روسیه، ایران و جوامع عرب رفته است. نمادهای به کار رفته در این کاریکاتور به شرح زیر است: اژدها: چین، خرس: روسیه، شتر: سعودی، یوزپلنگ: ایران، عقاب: آمریکا، روباه: انگلیس و موش: رژیم صهیونیستی.
 قدرت خرید مردم عملاً کاهش پیدا کرده است
قالیباف روز گذشته و در آستانه آغاز سال جدید در بازدید از کارخانه فولاد زرند در جمع خبرنگاران گفت: با کارگران که صحبت می‌کردیم؛ چه کسانی که به صورت پیمانکاری در مجموعه شاغل بودند و چه کارگرانی که به صورت رسمی، همه از بابت حقوق‌های دریافتی گلایه داشتند. رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگرچه نسبت به دو سال قبل حقوق‌ها افزایش پیدا کرده است، اما روند تورم در کشور با سرعتی پیش می‌رود که قدرت خرید مردم عملاً کاهش پیدا کرده؛ بنابراین دولت و مجلس باید ‌آن را پیگیری کنند.

 ابتکار
 شمخانی بعد از امارات به عراق می‌رود
میدل‌ایست نیوز در خبری اختصاصی به نقل از یک منبع مطلع در دفتر مشاور امنیت ملی عراق اعلام کرد که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای امضای یک توافق امنیتی مهم با عراق به بغداد سفر می‌کند. این سفر قرار است هفته آینده انجام شود. سفر شمخانی به بغداد پس از سفر او به امارات متحده عربی انجام می‌شود.

 اعتماد
 نشست ۴ جانبه ترکیه، روسیه، ایران و سوریه در مسکو به تعویق افتاد
نشست معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه که قرار بود این هفته برگزار شود، به تعویق افتاد. یک منبع در وزارت خارجه ترکیه گفت که نشست معاونان وزرای خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه که قرار بود این هفته برگزار شود، به تعویق افتاد. به گزارش میدل ایست نیوز، مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه هفته گذشته گفته بود که معاونان وزرای خارجه چهار کشور این هفته در مسکو با هدف حل بحران سوریه دیدار می‌کنند. منبع مذکور در وزارت خارجه ترکیه گفت که این نشست به دلایل فنی به تعویق افتاد.
 رییس‌جمهور چین دوشنبه به مسکو سفر می‌کند
کاخ کرملین روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شی جین‌پینگ هفته آینده برای انجام مذاکرات راهبردی به روسیه سفر می‌کند. در بیانیه کرملین آمده است که سفر شی به مسکو از بیستم تا بیست دوم مارس (۲۹ اسفند امسال تا ۲ فروردین ۱۴۰۲) به دعوت رییس‌جمهور روسیه انجام می‌شود و چند سند مهم بعد از مذاکرات این دو نفر امضا خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد دستور کار عمده شی در سفر به مسکو مساله اوکراین باشد. پیش از این چین یک طرح پیشنهادی ۱۲ ماده‌ای برای صلح بین مسکو و کی‌یف ارایه کرده است. همزمان با اعلام سفر شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین به مسکو برای سفر به مسکو و دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، مقامات کاخ سفید نیز می‌گویند که در تلاش برای سازماندهی یک تماس تلفنی بین ولودیمیر زلنسکی رییس‌جمهور اوکراین با رییس‌جمهور چین هستند. هنوز جزییات بیشتری درباره این مساله منتشر نشده است، اما به نظر می‌رسد این اقدام در راستای میانجیگری میان روسیه و اوکراین برای بازگشت به میز مذاکره با کمک چین باشد.

 اطلاعات
 تحول در روابط ایران و همسایگان
دبیر شورای عالی امنیت ملی که به ابوظبی سفر کرده بود، روز پنجشنبه با شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات دیدار و رایزنی کرد. شمخانی در این دیدار تاکید کرد که ایران و امارات می‌توانندگام‌های بزرگی در راه گسترش روابط و تقویت دیپلماسی اتخاذ کنند.شیخ محمد بن زایدهم خاطرنشان کرد که امارات آماده رفع سوء تفاهم‌ها با ایران و گسترش روابط به بالاترین سطوح در تمامی زمینه ها با این کشور است. رئیس دولت امارات تاکید کرد: امیدواریم سفر دریابان شمخانی به ابوظبی منجر به ایجاد صفحه جدیدی از روابط میان ایران و امارات شود. شمخانی با طحنون بن زاید، همتای اماراتی خودهم در ابوظبی دیدار و گفتگو کرد. مقام ایرانی در این دیدار گفت که این سفر آغازی مفید برای دو کشور در ورود به مرحله جدیدی از روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی است.
 غرب مانع اتهام زنی‌های بی اساس اوکراین علیه ایران شود
وزیر امور خارجه درگفتگوی تلفنی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: غرب به جای تکرار اتهامات بی اساس، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیأت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد و گفتگوی رسمی را جایگزین اتهامات بی اساس و تکراری کند.امیرعبداللهیان درباره اوکراین به جوزپ بورل گفت: ما در مورد ریشه وضع کنونی اوکراین و مخالفت ایران با جنگ قبلا گفتگو کرده‌ایم.وی همچنین از آمادگی برای استمرار تلاش‌ها به منظور تحقق صلح در سفر آتی خود به مسکو خبر داد و افزود: غرب باید به جای تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیأت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد و مشاهده کند که ایران همواره در کنار صلح قرار داد و ‌نه جنگ. امیرعبداللهیان همچنین به بورل گفت که روابط ایران و ‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مسیر درست خود قرار دارد.
 مردم علی رغم گلایه‌ها و مشکلات پای نظام ایستاده‌اند
امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ملت ایران در سال ۱۴۰۱ روزهای سختی را پشت سر گذاشت، گفت: این سختی‌ها در شش ماهه دوم سال تبدیل به مدرسه درس‌ها و عبرت‌ها و دانشگاه حکمت‌ها و بصیرت‌ها برای ملت شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به اینکه مردم علی رغم گلایه‌ها و مشکلات پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند، افزود: مقام معظم رهبری هم با عفو پدرانه‌شان برای حدود ۹۰ هزار نفر از متهمان اغتشاشات اخیر و سایر موارد استحکام و انعطاف نظام را نشان دادند.

 

اخبارخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام جامعه مدرسین در آستانه حلول ماه مبارک رمضان و آغاز سال جدید
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیامی در آستانه آغاز سال نو شمسی و ماه مبارک رمضان، این دو مناسبت را تبریک گفت و اعلام کرد: ماه رمضان ماه فرصت‌هاست و جامعه اسلامی با همت و مجاهدت پای در مسیر قرب الهی و خودسازی می گذارد. ملت شریف و مؤمن نیز که همیشه در حفظ شؤون دینی و صیانت از ارزش‌های الهی پیش قدم بوده است، بر حرمت‌ها، حریم‌ها، احیا و اجرای احکام دین همچنان اصرار می ورزند.
در ادامه این پیام آمده است: مسجد به عنوان پایگاه دین و معرفت، علاوه بر بستر انسان سازی و تربیت نفوس‌، سنگر دینداری و مقوّم وحدت و یکپارچگی مؤمنین است. فعال‌سازی این فضای معنوی و قدسی در ماه رمضان، زمینه مجاهدت در امر ترویج عالمانه معارف دین و تبیین صحیح معارف انقلاب اسلامی را مستعد‌تر می‌کند. شایسته است طلاب و فضلای گرانقدر در منابر و مجالس وعظ، علاوه بر تبیین معارف و احکام ماه مبارک، به صورت ویژه حکم دینی حجاب و معارف مربوط به کرامت زن و پوشش اسلامی را نیز تبیین کنند. در پایان این بیانیه با اشاره به ضرورت دستگیری از نیازمندان و تقویت و تداوم مواسات و همدلی آمده است: امید است دولت مردمی نیز با تقویت برنامه های نظارت بر بازار و همچنین پیگیری سیاست‌ها و اقدامات حمایتی، جبرانی‌، پیشگیرانه و ارتقایی، مشکلات معیشتی مردم را کاهش داده و اقشار آسیب‌دیده را مورد حمایت قرار دهد.

باید از فرصت توافق با همسایگان برای حل مشکلات مردم استفاده کرد
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر گفت: باید این واجب به قدری اهمیت داشته باشد که جامعه مؤمنین سربلند باشند نه اینکه بعضا جرأت نکنند در اماکن عمومی و بازارها تذکر دهند.
رئیس جامعه مدرسین بی تفاوت بودن مسؤولان نسبت به ارزش‌های جامعه اسلامی را نشدنی دانست و تصریح کرد: نمی‌شود دست روی دست گذاشت و افسوس خورد و احساس شود که عفت و حیا رفته است.
وی همچنین با اشاره به اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱، بر حضور در صحنه مردم و مسؤولین تأکید کرد و خاطرنشان کرد: ممکن است مردم ما مشکلاتی داشته باشند اما قطعا همراه با انقلاب هستند. وی حضور مردم و عزم آن‌ها به همراه نصرت الهی را ضامن انقلاب دانست و با اشاره به رویکردهای دولت در سیاست خارجی تصریح کرد: تحرکات خوبی در بُعد سیاست خارجی اتخاذ شده و ابتکار عمل‌هایی از ناحیه دولت صورت گرفته است.
رئیس جامعه مدرسین در ادامه افزود: مهم آن است از این فرصت‌ها برای حل مشکلات مردم استفاده کرد؛ سیاست ما بسیار فعال بوده و هیچگاه منفعل نیست.

مطالب فضای مجازی را چشم و گوش بسته قبول نکنیم
رسا/ آیت‌الله خاتمی در گردهمایی بزرگ ائمه جمعه، علماء و روحانیون استان گیلان در آستانه ماه مبارک رمضان، با بیان اینکه امروزه تمام دنیای شرک و کفر به جنگ با اسلام آمده است اظهار داشت: روحانیت علمداران این نبرد هستند و عمامه‌ و پوشش روحانیت نیز لباس رزم و جهاد در راه دین است.
امام جمعه موقت تهران درباره اهمیت جهاد تبیین گفت: جهاد تبیین به معنای روشنگری است و انقلاب اسلامی نیز مرهون همین روشنگری‌ها است و اگر این روشنگری‌ها نبود انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به دروغ‌های انتشار یافته در فضای مجازی علیه کشور، نظام اسلامی و انقلاب که توسط افراد مختلف به‌ویژه در خارج از کشور انتشار می‌یابد افزود: مسائل را چشم و گوش بسته قبول نکنیم بلکه تحقیق کنیم و عالمانه حرف بزنیم و چیزی که به آن علم داریم را مطرح کنیم. نماینده مجلس خبرگان رهبری گفت:‌ گرانیهای افسارگسیخته وجود دارد اما این واقعیت فراموش نشود که در جنگیم و هرجا پا می‌گذاریم آمریکا می‌خواهد فرش را از زیر پایمان بکشد.

حماس: گزینه ما تشدید مقاومت است
فارس/ رئیس دفتر روابط بین‌الملل جنبش حماس بر مخالفت با برگزاری نشست شرم‌الشیخ تأکید کرد. ابومرزوق گفت: «گزینه ما تشدید مقاومت در برابر رژیم اشغالگر است و ما با نشست شرم‌الشیخ و هر کنفرانس دیگری که به دنبال آرام‌سازی است، مخالف هستیم.»
وی تصریح کرد که طرف‌های اروپایی و آمریکایی سخنانی درباره جنایت‌های رژیم اشغالگر به زبان می‌آورند اما هیچ اقدامی برای اعمال فشار بر این رژیم جهت متوقف کردن جنایت‌های آن انجام نمی‌دهند.

واشنگتن: به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد
مهر /مقامات آمریکایی و اوکراینی به صورت چندجانبه گفتگو کردند و واشنگتن به کیف وعده داد که به حمایت از اوکراین ادامه خواهد داد.
کاخ سفید اعلام کرد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا به همراه «ژنرال مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور با مقامات اوکراینی در مورد ادامه حمایت واشنگتن از اوکراین همزمان با ادامه جنگ گفتگو کردند.
در بیانیه کاخ سفید آمده است که این دو مقام آمریکایی با «آندری یرماک»، رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین، «الکسی رزنیکوف»، وزیر دفاع و «ژنرال والری زالوژنی»، فرمانده نیروهای مسلح گفتگو کردند.

۱۳ هزار شهید نتیجه تسلیح رژیم صدام به سلاح شیمیایی
مهر/ کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در توئیتر اظهارداشت: نتایج تسلیح رژیم صدام به سلاح شیمیایی توسط آلمان، آمریکا، فرانسه، انگلیس، هلند، ۱۳ هزار شهید و ۱۳۰ هزار مصدوم شیمیایی در ایران شامل ۱۳۰ شهید و ۸۰۰۰ مصدوم شیمیایی سردشت، ۵ هزار شهید و ۱۰ هزار مصدوم شیمیایی در حلبچه است. وی افزود: مدعیان حقوق بشر! این هم جنایت علیه بشریت؛ بفرمائید رسیدگی کنید.

آمریکا ازآب گل آلود جنگ اوکراین ماهی می‌گیرد
مهر/ منابع آماری وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که صادرات گاز این کشور به اروپا در سال گذشته میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۱۴۱ درصد افزایش داشته است. این افزایش صادرات به معنای آن است که صادرات گاز آمریکا به اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۵ برابر سال ۲۰۲۱ شده است. پیش از این، «جفری بیات» معاون امور انرژی وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که این کشور ۷۰ درصد از صادرات گاز طبیعی مایع خود را به اروپا اختصاص داده است.
خبرگزاری تاس نیز به نقل از بیات گزارش داد: واقعیت این است که ایالات متحده سال میلادی ۲۰۲۲ بزرگترین صادرکننده گاز مایع در جهان خواهد بود و ۷۰ درصد از صادرات ما راهی اروپا می‌شود. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: ایالات متحده گاز طبیعی مایع را با قیمتی ۴ برابر بازار داخلی آمریکا به اروپا عرضه می‌کند.

افسران صهیونیست علیه دولت نتانیاهو اعتصاب می‌کنند
ایرنا/ به دنبال تشدید اعتراضات علیه طرح اصلاحات قضایی کابینه تندرو رژیم صهیونیستی و نافرمانی نظامی علیه این طرح، منابع رسانه‌ای از تهدید ۱۰۰ افسر یگان مخفی نیروی هوایی اسرائیل برای دست کشیدن از خدمت نظامی و پیوستن به صف مخالفان این طرح پرده برداشتند.
روزنامه “هاآرتص” چاپ سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که این افسران در نامه‌ای که به امضای آنها رسیده و در رسانه‌ها منتشر شده، تهدید کردند که دست به اعتصاب خواهند زد. این روزنامه اعلام کرد که در میان امضا کنندگان این نامه دو فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل نیز دیده می‌شود، هرچند که این روزنامه به هویت این افراد هیچ اشاره‌ای نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *