خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۴

**رئیس‌جمهور: وصیت‌نامه شهدا منبع الهام‌بخشی برای اقدام و عمل همه مسئولین و دستگاه‌های نظام است** آیت الله العظمی نوری همدانی: خدمت به طلاب خدمت به امام زمان-عجل الله تعالی فرجه الشریف- است** آیت الله اعرافی: اندیشه های الهی را با جذابیت برای بشر امروز عرضه کنیم** آیت الله اراکی: مسئولیت عالمان است که حقایق را تبیین کنند** سخنگوی دولت: احیای روابط ایران و عربستان نشان داد حل مسائل جهانی صرفا از مسیر غرب نمی‌گذرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 مذاکرات ایران و بحرین برای از سرگیری قریب‌الوقوع روابط جریان دارد
خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که در حال حاضر گفت‌وگوهای مهمی میان ایران و بحرین در سطح دوجانبه برای از سرگیری روابط درحال انجام است.این منابع تاکید کردند مذاکرات فعلا در سطح دوجانبه است و هیچ طرف دیگری در آن واسطه نیست و درصورت توافق در خصوص مسائل مورد اختلاف، نتایج این گفت‌وگو به‌زودی اعلام خواهد شد. ممدوح الصالح، نماینده پارلمان بحرین در گفت‌وگو با اسپوتنیک به جزئیات زیادی در خصوص ماهیت مذاکرات کشورش با ایران نپرداخت اما تاکید کرد هیات پارلمانی ایران که اخیرا به منامه سفر کرد برای گسترش همکاری با بحرین ابراز تمایل و بحرین نیز ابراز تمایل و رغبت کرد. وی گفت در آینده نزدیک، ابتکارعمل‌هایی برای‌حل اختلافات تهران و منامه مطرح خواهد شد. این نماینده بحرینی تاکید کرد، تهران و منامه بدون نیاز به طرف ثالث، توانایی رهبری مذاکرات به طور مستقیم را دارند. ممدوح الصالح با اشاره به این‌که اولویت کشورش داشتن روابط برادرانه با همسایگان بر پایه عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورهاست، خاطرنشان کرد: بحرین اهمیت ویژه‌ای به مسأله بازگشایی سفارتش در تهران و از سرگیری پروازها میان دو کشور می‌دهد.
 پرونده ابر‌بدهکار بانکی ۲۷ متهم دارد
ستایشی در نشست خبری درباره جزئیات پرونده ابربدهکار بانکی که دادستان تهران هفته گذشته خبر آن را اعلام کرده بود، گفت: ابربدهکار بانکی مربوط به ‌یک گروه خودرویی بوده و در ‌کار خودرو ‌بودند. ‌پرونده‌ ۲۷ متهم دارد. اتهام متهم اول پرونده اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون یوان کره‌جنوبی است و اتهام سایر‌ متهمان‌ (‌۲۶ نفر دیگر) معاونت در اخلال در کلان نظام اقتصادی کشور است که در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ کیفرخواست پرونده صادر شده و به دادگاه ویژه اقتصادی ارسال شده است.وی افزود: وقت رسیدگی به پرونده برای‌ فروردین‌ ۱۴۰۲ است. قرار تامین قانونی برای متهمان صادر شده و‌ با تودیع وثیقه آزاد هستند.
۱۶ اسفندماه علی صالحی، دادستان تهران گفته بود که‌ برای یک ابر‌بدهکار بانکی که با اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور و عدم باز‌پرداخت تسهیلات بانکی ریالی و ارزی، مال نامشروع تحصیل کرده بود؛ قرار جلب دادرسی و کیفرخواست صادر شده است.
 بررسی لایحه ‌بودجه ۱۴۰۲ در شورای نگهبان به پایان رسید
طحان‌نظیف، ‌سخنگوی شورای نگهبان دیروز در توییتر نوشت: پس از ۱۶ جلسه فشرده و پیاپی، بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در شورای نگهبان به پایان رسید و ابهامات و ایرادات شورا در‌خصوص این لایحه به مجلس ارسال خواهد شد.

 همشهری
 اروپا نباید مطیع واشنگتن باشد
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: مسکو به دنبال گسترش روابط و همکاری‌های دوستانه است و کشورهای دیگر را از توسعه منافع‌شان،‌ منع نمی‌کند. این تصور برای من امکان‌پذیر نیست که تمدن‌های بزرگی مانند اتحادیه اروپا به سادگی تحت کنترل قرار گیرند و مطیعانه برنامه‌های واشنگتن را اجرا کنند.
 مداخله بیشتر در اوکراین به صلاح آمریکا نیست
ران دی‌سانتیس، فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا خاطرنشان کرد: درگیر شدن بیشتر در مناقشه ارضی میان روسیه و اوکراین در راستای منافع ملی آمریکا نیست. چک سفید دولت بایدن برای حمایت بی‌قید و شرط از این درگیری، آمریکا را از رسیدگی به مهم‌ترین چالش‌هایش منحرف می‌کند.
 زلینسکی در ناآرامی‌های گرجستان دخالت دارد
ایراکــلی گاریبــاشویلی، نخســت‌وزیر گرجستان گفت: حمایت ولودیمیر زلینسکی رئیس‌جمهور اوکراین، از معترضان ضد دولتی نشان دهنده دخالت آنها در امور داخلی گرجستان است. مقام‌های اوکراینی بهتر است از خود و کشورشان مراقبت کنند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی جبهه دوم جنگ را در گرجستان ایجاد کند.

 کیهان
 وصیت‌نامه شهدا منبع الهام‌بخشی برای اقدام و عمل همه مسئولین و دستگاه‌های نظام است
آیت‌الله رئیسی در مراسم بزرگداشت روز شهید که با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: روز شهید، از آن جهت که یک‌بار دیگر نام، راه، هدف و مقصد شهدا را به همگان یادآوری می‌کند، مهم است. رئیس‌جمهور امنیت، وحدت، انسجام و همچنین عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را حاصل خون مطهر شهیدان عنوان کرد و اظهار داشت: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با انواع توطئه‌ها، فتنه‌ها و اختلاف‌افکنی‌ها به دنبال ایجاد یأس و ناامیدی در مردم بوده‌اند، اما شهدا نه با حرف، بلکه با عمل به ما آموختند که می‌توانیم با اتکا به خدا بر مشکلات فائق شویم. آیت‌الله رئیسی خون مطهر شهدا را سرمایه و پشتوانه عظیمی برای کشور در مقابل توطئه‌ها و دشمنی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: امروز که دشمنان با ابزارهای مختلف می‌خواهند افکار و رفتار جاهلیت مدرن را بر جوامع حاکم کنند، این خون مطهر شهداست که از جامعه ما جهل‌زدایی می‌کند.
 مشکل ما با آژانس این است که هم به نعل می‌زند و هم به میخ
کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در نشست راه گفت‌وگو؛ واکاوی آخرین توافقات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: صنعت هسته‌ای قدرت افزاست و در صحنه بین‌الملل سهم قدرت‌ها به میزان قدرت‌شان تعیین می‌شود، نه حقی که دارند. می‌بینید که پنج کشور حق وتو دارند و این واقعیت است و در این فضا کشورها سعی دارند قدرت خود را در ابعاد مختلف سخت و نرم گسترش دهند. وی گفت: صنعت هسته‌ای به دلایل مختلف از جمله اقتصادی، صنعتی و تکنولوژیکی قدرت‌زا برای کشور است، آنها نمی‌خواهند ایران قدرت داشته باشد و دنبال این هستند که ایران را از این قدرت محروم نمایند. وی درباره رویکرد آژانس در گزارش دهی‌هایش گفت: مشکلی که ما داریم این است که آژانس، هم به نعل می‌زند هم به میخ. ما ترجیح می‌دهیم آنچه شفاهی می‌گویند مانند مطالب مطرح‌شده در جلسه فنی قبلی از شورای حکام را در گزارش کتبی هم بنویسند، اما متاسفانه این‌طور نیست.کمالوندی سفر رافائل گروسی به ایران را خوب و به سمت همکاری‌های بیشتر دانست و افزود: در این فرآیند همکاری‌‌ها و حل مسائل ما یک قدم جلو رفتیم اما آینده را فعلاً خاکستری می‌بینم، نه خوشبین هستم نه بدبین.
 واشنگتن: توافق هسته‌ای هیچ‌گاه بر مبنای اعتماد نبود
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در واکنش به توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک دوجانبه، گفت: «ما از گفت‌وگو، دیپلماسی و هر چیزی که به کاهش تنش در خاورمیانه و جلوگیری از درگیری منجر شود، حمایت می‌کنیم». وی با بیان اینکه توافق میان تهران و ریاض در صورت اجرای کامل احتمالا تنش‌ها را کاهش خواهد داد، توضیح داد: «ما در دورهای قبلی [گفت‌وگوها] در عراق و عمان، از تماس بین عربستان سعودی و ایران حمایت کردیم و جلوگیری از تنش به نفع ماست». این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به سؤالی درباره صحت تماس‌های آمریکا و ایران درباره تبادل زندانیان اظهار داشت: «ما به‌طور خستگی‌ناپذیر برای آزادی سه آمریکایی بازداشت شده در ایران تلاش کرده‌ایم و آن را در اولویت قرار داده‌ایم». پرایس در ادامه درباره مذاکرات وین و احیای توافق هسته‌ای نیز مدعی شد: «ما اغلب با دروغ‌های مقامات ارشد تهران مواجه می‌شویم و این چیز جدیدی نیست. توافق هسته‌ای هیچ‌گاه مبتنی بر اعتماد نبود، بلکه براساس راستی‌آزمایی و نظارت بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران بود».

 ایران
 «رادیو کودتا» به پایان خط رسید
رادیوی BBC فارسی که به دلیل نقش آفرینی در کودتای ۲۸ مرداد به رادیو کودتا معروف شده بود، پس از قریب به ۸۰ سال فعالیت‌ رسانه‌ای در راستای منافع سلطنت انگلیس، به کار خود پایان می‌دهد. این رادیو، بخشی از شبکه BBC وابسته به دولت و نظام سلطنتی انگلیس است و این تصمیم نیز از سوی این شبکه اتخاذ شده است. این رادیو در سال ۱۳۳۲ با بیان جمله «ساعت دقیقاً ۱۲ نیمه شب است» به عنوان واسطه اطمینان بخشی دولت انگلیس و محمدرضا پهلوی برای انجام کودتا علیه دولت مصدق عمل کرده بود. در سال‌های پس از انقلاب و بویژه در دوران دفاع مقدس، بخش قابل توجهی از سیاست‌های خصمانه دولت انگلیس علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق خبرپراکنی‌های سوگیرانه و مخرب این رادیو دنبال می‌شد.
 نگرانی صهیونیست‌ها برای مهره‌های اینترنشنال
همزمان با اینکه روبین امیلی مدیریت اخبار دیجیتال مجموعه آفکام در پاسخ به پرسشی پیرامون تلویزیون ایران اینترنشنال اعلام کرده است که قرار بوده مجوز این تلویزیون بابت نشر اخبار دروغ و مجهول بودن منابع مالی باطل شود، امیلی شرایدر، تحلیلگر رسانه‌های صهیونیستی از اینکه پس از توافق ایران و عربستان سعودی، با خبرنگاران شبکه اینترنشنال مثل یک مهره اسباب بازی برخورد شده است، ابراز تأسف کرد. شرایدر که به عنوان مبلغ تجزیه ایران در برخی کشورهای منطقه و نیز رسانه‌هایی همچون اینترنشنال فعالیت می‌کرد، به این واقعیت اشاره کرد که پس از توافق ایران و عربستان، شبکه اینترنشنال (البته بالاجبار) بودجه خود را کاهش داده و لحن خود را عوض می‌کند.
 عفو نشدگان اغتشاشات کمتر از نیم درصد
پس از اعلام تعداد عفوشدگان، برخی از افراد و رسانه‌ها، براساس تعداد عفوشدگان مدعی شدند، این افراد در زندان بوده‌اند، این در حالی است که آمار اعلامی مربوط به تعداد پرونده‌هایی است که در این خصوص تشکیل شده است، نه تعداد بازداشت‌شدگان. به گفته رئیس قوه قضائیه، تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند و یا هنوز رسیدگی به پرونده آنها تکمیل نشده بود. به گزارش میزان، براساس اعلام حجت‌الاسلام رحیمی معاون قضایی قوه قضائیه، طبق استعلام صورت گرفته از دادگستری استان‌های مختلف، در کل کشور کمتر از نیم درصد افراد مرتبط با حوادث اخیر مشمول عفو قرار نگرفتند و در برخی استان‌ها صد درصد این افراد شامل عفو شدند.

 وطن امروز
 ناوگروه ۸۶ ارتش رکورد دریانوردی ایران را شکست
ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ناوشکن دنا و ناو لجستیک مکران، با طی مسافت ۵۱ هزار کیلومتر، رکورد دریانوردی نظامی ایران را شکست. ماموریت ناوگروه ۸۶ (ملقب به ناوگروه ۳۶۰) به ‌منظور گشت‌زنی در آب‌های دوردست و حراست از خطوط مواصلاتی تجاری ایران در دریاها، از اوایل مهرماه آغاز شده و اخیرا در بندر ریودوژانیروی برزیل نیز پهلو گرفته است. طی مسافت ۵۱ هزار کیلومتری توسط ناوگروه ۸۶ در حالی است که هنوز دوسوم ماموریت این ناوگروه باقی است.
 احیای روابط ایران و عربستان نشان داد حل مسائل جهانی صرفا از مسیر غرب نمی‌گذرد
بهادری‌جهرمی در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ در پاسخ به خبرنگاری که پرسید با توجه به توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری مذاکرات، ارزیابی دولت از چشم‌انداز توسعه روابط ۲ کشور در ایجاد ثبات منطقه‌ای و توسعه اقتصادی چیست؟ توضیح داد: این رویداد و احیای روابط ۲ کشور نشان داد حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفا از مسیر غرب نمی‌گذرد و ما قبلا یک خطای راهبردی را در عرصه سیاست خارجی داشتیم که باید با تغییر آن خطا به دستاوردهای متعدد و مختلفی در حوزه‌های مختلف دست یافت. سخنگوی دولت ادامه داد: سیاست خارجی این دولت از ابتدا توسعه روابط همسایگی و اولویت‌بخشی به سیاست دیپلماسی منطقه‌ای و همسایگی بوده و این اتفاق اخیر در همین راستا بود و دیدید که کشورهای منطقه هم از این احیای روابط استقبال کردند. وی اظهار داشت: توجه ویژه به این دیپلماسی همسایگی قطعا با هماهنگی‌ها و تعاملات کشورهای منطقه شکل می‌گیرد و آسیایی‌ها اداره آسیا را هرچه بیشتر از گذشته در گذر زمان به دست خواهند گرفت.
سخنگوی دولت درباره اقدام اروپایی‌ها در تعطیلی اینستکس گفت: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی و سرگرمی اروپایی بود تا از شرمندگی خروج آمریکا از برجام رها شوند و آنها امروز باید پاسخگوی عملکرد مجموعه‌ای باشند که طراح و مجری آن بودند که روش اجرای آن به دوره‌ای بازمی‌گشت که هنوز پول اختراع نشده بود و مبادله کالابه‌کالا انجام می‌شد. بهادری جهرمی با بیان اینکه باید عملکرد اینستکس را طراحان آن بیان کنند، گفت: از تجارب این اقدامات نه تنها مردم ایران بلکه جهانیان باید استفاده کنند که نتیجه برخی پیشنهادها و عمل کردن به وعده‌ها چگونه بوده است.

 جوان
 سرعت ۳ برابری شناورهای جدید سپاه نسبت به شناورهای آمریکایی
سردار تنگسیری با اشاره به الحاق شناورهای جدید به نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: در الحاق جدید، سرعت شناورها از ۷۵ به ۹۰ نات رسیده است؛ هر نات۱۸۵۳ متر است، یعنی سرعت این شناورها به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. ‌موشک این شناور ساخت وزارت دفاع و کروز است که اسم آن نصیر است و سرعت آن به ۱۲۰ کیلومتر رسیده و در آینده سرعت آن به ۱۴۰کیلومتر خواهد رسید. وی ادامه داد: در آینده سرعت این شناورها به ۱۱۰ نات می‌رسد. ۹۰ نات سه برابر سرعت شناورهای آمریکایی است. فرمانده نیروی دریایی سپاه خاطرنشان کرد: دو شناور دیگر از کلاس شهید سلیمانی داریم؛ یکی شناور شهید حسن باقری و بعدی شناور شهید صیاد شیرازی که یکی را وزارت دفاع و دیگری را نیروی دریایی سپاه ساخته است. سردار تنگسیری گفت: شناور شهید باقری آماده است و در سال جدید رونمایی می‌شود.

 خراسان
 بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عفاف و حجاب
بیژن نوباوه در جریان بررسی گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عفاف و حجاب گفت: در این گزارش، ۷ ماده پیشنهادی در خصوص برخورد غیرمستقیم و هوشمند آمده به شکلی که هیچ گونه برخورد فیزیکی در اعمال قانون صورت نگیرد و در عین حال حجاب ملت حفظ شود و قانون گریزان نیز متنبه شوند. تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند. شناسایی زنان بدون حجاب در معابر عمومی از طریق دوربین خواهد بود.
 شکست غرب در فروپاشی اقتصادی و مالی روسیه
ولادیمیر پوتین گفت: این غرب بود که مدت ها پیش به ناسیونالیسم افراطی در اوکراین دامن زد. پوتین تصریح کرد: نظم جهانی دوقطبی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شروع به شکاف کرد و اساس رویارویی با غرب پایان نیافته است.وی تأکید کرد که غرب روی فروپاشی اقتصادی و نظام مالی روسیه و توقف فعالیت صنایع این کشور از طریق اعمال تحریم‌های شدید حساب باز کرده بود، اما شکست خورده است. رئیس جمهور روسیه افزود: این در حالی است که روسیه طی ۷ ماه گذشته شاهد رشد اقتصادی و مالی بوده است و سیستم مالی ما پایدار و مستقل‌تر و قابل اعتمادتر شده است. وی ادامه داد: روسیه از ۸ سال پیش تلاش کرد تا شرکا را به حل مشکلات منطقه دونباس به صورت مسالمت آمیز متقاعد کند، اما آن‌ها آن را فریب می دانند.

 مردم سالاری
 احتمال حضور بشار اسد در نشست چهارجانبه مسکو
روزنامه «جمهوریت» در گزارشی تحت عنوان «بشار اسد مسافر مسکو؛ عادی سازی با ترکیه روی میز است»، از احتمال حضور رئیس جمهور سوریه در مسکو همزمان با نشست چهارجانبه با حضور جمهوری اسلامی ایران خبر داد. روزنامه جمهوریت ترکیه به نقل از «نیکولای سورکوف» محقق ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه مستقر در مسکو، نوشت که رهبران روسیه و سوریه درباره گام‌هایی لازم در روند عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا با میانجیگری روسیه گفت و گو خواهند کرد. جمهوریت به نقل از این محقق روسی افزود: ترکیه خواهان ادامه گفت‌وگو با سوریه است، اگر چه سوریه شرایط سختی را برای طرف ترک در رابطه با وضعیت شمال این کشور تعیین کرده است. این رسانه همچنین به نقل از روزنامه «ودوموستی» مسکو اعلام کرد که رئیس جمهور سوریه که قرار بود اواسط ماه مارس برای دیدار با «ولادیمیر پوتین» به روسیه سفر کند، سفر خود را همزمان با نشست چهارجانبه معاونان وزیر خارجه ایران، سوریه، ترکیه و روسیه در مسکو برنامه ریزی کرده است.

 آرمان ملی
 پیکر مطهر ۷۱ شهید دفاع مقدس از مرز شلمچه به خاک وطن بازگشت
پیکر پاک شهدای تازه تفحص شده دفاع مقدس با استقبال مردم خوزستان از مرز شلمچه به خاک وطن باز گشت.پیکرهای پاک ۷۱ شهید دوران هشت سال دفاع مقدس دیروز از طریق مرز شلمچه وارد میهن اسلامی شدند. این شهدا مربوط به عملیات‌های والفجر مقدماتی، والفجر یک، خیبر و بدر، کربلای پنج و تک دشمن در سال پایانی جنگ هستند که در مناطق عملیاتی فکه شمالی و جنوبی، چم هندی و چم سری، شرهانی، جزایر مجنون، شرق دجله و شلمچه تفحص شده‌اند. در یک سال گذشته تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ پیکرهای مطهر ۲۷۷ شهید در کل محورهای عملیاتی برون‌مرزی تفحص شده‌اند.

 قدس
 سیاست مبهم بایدن در حمایت از اوکراین
اکونومیست گزارش داد که سطح حمایت از ارائه کمک‌های مالی و نظامی به کی‌یف در ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا به طور فزاینده‌ای در حال کاهش است. طبق اطلاعات این نشریه، در ایالات متحده، تعداد حامیان کمک به اوکراین، چه در میان جمهوری‌خواهان و چه در میان اعضای هم‌حزبی بایدن، در حال کاهش است. نشریه واشنگتن‌تایمز نوشت غرب به زودی مجبور خواهد شد حمایت نظامی خود از کی‌یف را به دلیل ناکامی ارتش اوکراین و سیاست مبهم بایدن در قبال این کشور متوقف کند.
 افزایش ۳۰ تا ۷۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو
منوچهر منطقی معاون وزیر صمت درمورد افزایش قیمت خودرو در سال آینده گفت: متوسط افزایش قیمت‌ها در سال آینده حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود. وی در خصوص اینکه خودرو با چه قیمتی به متقاضیان طرح عرضه ۵۰۰ هزار خودرو تحویل داده خواهد شد، اظهار کرد: در طرح عرضه ۵۰۰ هزار خودرو محصول با قیمت تعیین شده به مشتری تحویل داده خواهد شد و اگر کسی قصد انصراف داشت جریمه نخواهد شد.

 اعتماد
 خطر تشدید تنش در قره‌باغ بالاست
نخست‌وزیر ارمنستان خطر تشدید تنش را هم در مرز این کشور و هم در منطقه قره‌باغ کوهستانی بالا توصیف کرد. وی گفت: نتیجه‌گیری من بر مبنای لفاظی‌های ستیزه‌جویانه جمهوری آذربایجان است اما اطلاعات دیگر هم وجود دارد. پاشینیان درباره سازوکارهای بازدارنده گفت: ما ۱۰۰ درصد اطمینان داریم این جمهوری ارمنستان نیست که اقدامات تهاجمی و تشدید را آغاز می‌کند. به همین دلیل جمهوری ارمنستان موافقت کرد یا تصمیم گرفت ناظران اتحادیه اروپا را دعوت کند. این ایده به این دلیل مطرح شد که هم قبل و هم بعد از جنگ ۲۰۲۰، (جمهوری) آذربایجان هر گونه تنش را با اقدامات ارمنستان توجیه می‌کرد.

 اطلاعات
 رایزنی ایران و روسیه در مورد اوکراین و توافق اخیر تهران با آژانس
وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، در یک تماس تلفنی در مورد آخرین تحولات اوکراین و توافق اخیر تهران با آژانس رایزنی کردند. وزیر امور خارجه روسیه در این گفتگوی تلفنی از توافق حاصل شده بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط فی مابین استقبال کرد. طرفین درباره موافقتنامه جامع همکاری های بلند مدت آخرین دیدگاه های خود را مورد توجه قرار دادند.
وزیران امور خارجه ایران و روسیه درباره برگزاری نشست چهار جانبه (ایران، روسیه، ترکیه و سوریه) درباره حل مشکلات فی مابین سوریه و ترکیه رایزنی و تبادل نظر کردند. آخرین تحولات صحنه اوکراین از دیگر موضوعات مورد گفتگوی دو وزیر امور خارجه بود که در آن امیرعبداللهیان دیدگاه اصولی ایران در باره تمرکز بر راه حل سیاسی و گفتگو را مورد تاکید قرار داد. تحولات مرتبط با همکاری های فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محور دیگر گفتگو و تبادل نظر بین امیر عبداللهیان و لاوروف در این ارتباط تلفنی بود.
 اهداف روسیه در اوکراین فقط از طریق نظامی حاصل می‌شود
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین گفت: در حال حاضر اهداف روسیه در اوکراین تنها از طریق نظامی حاصل می‌شود. وی افزود: پوتین روز دوشنبه آینده دیداری کاری با رمضان قدیروف رئیس جمهوری چچن خواهد داشت و با وی درباره موضوعات مختلفی از جمله عملیات ویژه نظامی در اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد. پسکوف همچنین گفت: کرملین هنوز نمی‌تواند زمان سفر شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین به مسکو را اعلام کند.

اخبارخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

خدمت به طلاب خدمت به امام زمان-عجل الله تعالی فرجه الشریف- است
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم که در بیت معظم له انجام شد، اظهار داشتند: خدمت به طلاب و فضلای حوزه علمیه، خدمت به امام زمان-عجل الله تعالی فرجه الشریف- است؛ چراکه ایشان سربازان امام زمان-عجل الله تعالی فرجه الشریف- می‌باشند. ایشان جایگاه مجمع نمایندگان را بسیار مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: ارتباط با بزرگان و جلسات با طلاب بسیار حائز اهمیت است و باید نخبگان حوزوی را به جامعه معرفی کنید تا جامعه اسلامی با افراد نخبه و برگزیده بیش از گذشته آشنا شوند. این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: باید فعالیت‌های مجمع نمایندگان طلاب به روحانیون، فضلا و مراکز حوزوی گزارش شده و اطلاع رسانی مناسبی صورت بپذیرد. معظم له در پایان ابراز داشتند: دعا می‌کنیم این دوره از مجمع نمایندگان طلاب، دوره ای درخشنده برای حوزه‌های علمیه باشد.

اندیشه‌های الهی را با جذابیت برای بشر امروز عرضه کنیم
حوزه/ آیت‌الله اعرافی در دیدار مسئولین و کارگزاران شبکه جهانی ولایت ، ضمن بیان اهمیت توجه به رسانه در راستای تحقق اهداف عالیه حوزه‌های علمیه گفت: گسترش آفاق بین‌الملل به سمت حوزه قم می‌باشد و گردشی که به این سمت داشته و تاثیراتی که در عرصه جهانی در ترویج اندیشه گفتمان انقلاب اسلامی شده پدیده شگرف در تاریخ حوزه است که در پرتو انقلاب اسلامی رقم خورده است. مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با تاکید براینکه باید اندیشه‌های الهی را با جذابیت برای بشر امروز عرضه کنیم افزود: حوزه با بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در قالب نهادهای گوناگون در ارتباط است و در این امر مهم با تولید و تربیت فکر و آثار نیرو پدیده ذی قیمتی را کسب کرده است، بنابراین تحقق بعد ممتاز بین‌المللی در حوزه قم امر نو و پدیده جدیدی است که دارای اضلاع و ابعاد گوناگون است. وی تصریح کرد: یکی از جلوه‌های ورود حوزه در عرصه بین الملل، ورود در قلمرو رسانه و رسانه بین‌الملل در قالب‌های گوناگون می‌باشد که در این زمینه نقش آفرینی کرده است و همواره یکی از جلوه‌های بعد بین‌المللی حوزه به شمار می‌آید.

مسئولیت عالمان است که حقایق را تبیین کنند
حوزه/ آیت‌الله اراکی، به بررسی مراحل جهاد تبیین پرداخته و گفت: مسئولیت عالمان است که حقایق را تبیین کنند. این اولین بخش مربوط به جهاد تبیین است و بخشی بسیار گسترده است. عضو جامعه مدرسین مرحله دوم جهاد تبیین را مبارزه با کتمان دانست و افزود: برنامه دشمنان انسانیت در برابر رسالت انبیا این است که حقایق و بیان الهی به گوش بشر نرسد. وی در ادامه افزود: مرحله سومی که طاغوت در مقابله با جهاد تبیین به کار می‌گرفتند، تحریف لفظی و بیانی است که برای آنها گفته می‌شده است. وی ادامه داد مرحله چهارم جهاد تبیین مبارزه با نوع دیگری از تحریف است که تحریف معنوی به معنای تفسیر بد و شرح نامناسب کلام است. استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحله پنجم و آخرین مرحله از جهاد تبیین که می‌تواند موجب به نتیجه رسیدن جهاد تبیین بشود، مبارزه با تحریف در تطبیق و تحریف در ارائه مصداق است. گاهی طاغوت و مستکبرین موفق به جلوگیری از بیان حقیقت و کتمان آن و تحریف لفظی و معنوی و تفسیر حقیقت نمی‌شوند. اینجاست که تلاش می‌کنند تا یک مصداق بد را به‌جای مصداق خوب معرفی کنند.امروزه در این پنج مرحله از جهاد تبیین وارد یک مبارزه بسیار سخت شده‌ایم. دشمن در هیچ یک از ادوار تاریخ چنین حمله همه‌جانبه‌ای علیه اسلام و رسالت انبیاء به راه نینداخته بود.

انفجار مجدو؛ عملیاتی که وزیر جنگ صهیونیستی به خاطرش به خانه نرفت
تسنیم/ بعد از بیش از ۳۰ ساعت از وقوع انفجار در تقاطع مجدو در شمال فلسطین اشغالی اجازه انتشار برخی از جزئیات مربوط به آن توسط ارتش رژیم صهیونیستی داده شد. رسانه‌های عبری زبان در اخبار جسته و گریخته خود از این عملیات اذعان کردند که فرد مورد هدف قرار گرفته در این عملیات نه جزو دار و دسته مجرمان بوده و نه با سازمان‌های مسلح فلسطینی همکاری می‌کرده اما جزو عرب‌های دارای تابعیت اسرائیلی است. به اعتقاد برخی از تحلیل گران این توصیف رسانه‌های صهیونیستی به نحوی است که به شکل غیر مستقیم تاکید می‌کند، فرد مورد اصابت قرار گرفته یک افسر اطلاعاتی است که ظاهرا به شکل هدفمندی توسط مجریان عملیات مورد حمله قرار گرفته است.

رکود اقتصادی آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد
فارس/ شرکت «متا»، مالک اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ، در جهت کاهش هزینه‌ها دور جدیدی از اخراج‌های دسته‌جمعی را آغاز می‌کند. ماه‌های گذشته نیز ۱۱ هزار کارمند از این شرکت اخراج شده بودند. متا شرکت مالک فیس‌بوک و اینستاگرام، روز سه‌شنبه گفت که قصد دارد حدود ۱۰هزار کارمند یا تقریباً ۱۳درصد نیروی کار خود را اخراج کند. زاکربرگ طی یادداشتی که در وب‌سایت این شرکت منتشر شد، گفت که اخراج‌ها در این هفته بر افراد تأثیر می‌گذارد. این اعلامیه جدید دور دوم اخراج شرکت در نیم سال گذشته است. متا در ماه نوامبر (آبان)، بیش از ۱۱هزار نفر یا حدود ۱۳درصد از نیروی کار خود را در آن زمان اخراج کرد. زاکربرگ در این یادداشت گفت متا همچنین قصد دارد حدود ۵ هزار آگهی شغلی را که هنوز تکمیل نشده‌اند، ببندد. او این اخراج‌ها را سخت خواند و گفت که هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.

آشتی ایران ـ عربستان زنگ هشدار برای آمریکاست
فارس/ استفان والت، دانشمند و نظریه‌پرداز مطرح روابط بین‌الملل در دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه «فارن‌پالیسی» از آشتی میان ایران و عربستان سعودی به عنوان «زنگ بیدارباش برای آمریکا» یاد کرده است. والت در آغاز این یادداشت می‌نویسد: «آشتی میان عربستان سعودی و ایران – با نقش تسهیل‌کننده چین – را نمی‌توان به اندازه سفر ریچارد نیکسون به چین در سال ۱۹۷۲، سفر انوار سادات به اورشلیم (بیت‌المقدس) در سال ۱۹۷۷ یا پیمان مولوتوف – ریبنتروپ در سال ۱۹۳۹ تاریخی قلمداد کرد. او با وجود این در ادامه می‌نویسد: «حتی در این حالت هم این توافق چنانچه پایدار بماند توافق بزرگی است. از همه مهم‌تر، این توافق یک زنگ بیدارباش برای دولت جو بایدن و بخش‌های دیگر سیاست خارجی ایالات متحده است چون افشاکننده نقائص تحمیلی‌ای است که مدت‌های مدیدی است سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه را فلج کرده است.»

پنتاگون، روسیه را مقصر سقوط پهپاد خود دانست
ایسنا/ پنتاگون یک جت جنگنده روسی را مسئول سقوط پهپاد جاسوسی آمریکا در دریای سیاه در روز سه شنبه دانست، در حالی که مسکو هرگونه برخورد را رد کرد. دو جت روسی سوخو ۲۷ آنچه را که ارتش ایالات متحده به عنوان رهگیری بی پروا پهپاد۹ MQ-Reaper در حریم هوایی بین‌المللی توصیف کرده، باعث شدند تا پهپاد آمریکایی به دریا سقوط کند. پنتاگون اعلام کرده برخورد یکی از جنگنده‌های روسی با این پهپاد باعث سقوط آن بوده است.ارتش ایالات متحده گفت که چندین بار قبل از برخورد، جنگنده‌های روسی سوخت روی۹ MQ- ریخته و احتمالاً سعی در کور کردن یا آسیب رساندن به آن داشتند و در مانورهای ناایمن در مقابل پهپاد پرواز کردند. پنتاگون گفته که روسیه این پهپاد را بازیابی نکرده و احتمالاً جت روسی نیز آسیب دیده است. ژنرال جیمز هکر، که بر نیروی هوایی ایالات متحده در منطقه نظارت دارد، در بیانیه‌ای گفت: «در واقع، این اقدام غیرایمن و غیرحرفه‌ای روس‌ها تقریباً باعث شد هر دو هواپیما سقوط کنند.»

کشف و خنثی سازی ۲ بسته انفجاری با هوشیاری ماموران پلیس
ایرنا/ سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور گفت: ۲ بسته انفجاری در یکی از محدوده‌های شهر تهران با هوشیاری ماموران پلیس کشف و خنثی سازی شد. سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح جزئیات این خبر، گفت: در صورت وقوع انفجار این بسته ها، صدمات جانی و خسارات مالی قابل توجهی متوجه شهروندان می‌شد. وی با بیان این که تلاش برای دستگیری عوامل سازنده این بسته‌های انفجاری در حال انجام است، گفت: همکاری مردم و پلیس همواره نتایج ثمربخشی داشته است و از شهروندان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده مواردی از این قبیل، حتما به پلیس اطلاع رسانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *