خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۳

**با حضور رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفت؛ امضای هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس** رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور بلاروس: کشورهای مورد تحریم آمریکا با همکاری یکدیگر این حربه را از بین ببرند** آیت الله کعبی: شهدای فرهنگی الگوی حرکت بنیادین و تحول هستند** رئیس‌جمهور بلاروس: ایران در دوران تحریم‌ها به پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست پیدا کرده است** یک مقام آمریکایی: نگران مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا در اوکراین توسط ایران هستیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 روایت وزارت اطلاعات از ناکامی موساد در «عملیات بزرگ» اصفهان
در نمایشگاه وزارت اطلاعات که به مناسبت گرامیداشت هفته سربازان گمنام امام زمان برگزار شد، در یک غرفه با تشریح اقدامات نرم آمریکا علیه کشورمان به نقش بنیاد سیامک پورزند، عبدالرحمان برومند، موسسه اتحاد برای ایران، U۴I و NED برای براندازی در ایران از طریق فعالیت‌های مدنی پرداخته شده‌است.فیلم مستند «عملیات بزرگ» در یکی از غرفه‌های این نمایشگاه به نمایش در آمده، این عملیات برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی اصفهان توسط دیوید بارنیا، رئیس موساد طراحی شده بود و عناصر کومله مسئول اجرای آن بودند که آنها قبل از انجام عملیات در دام افتاده و این عملیات به شکست انجامید. همچنین اسناد و مدارک مختلفی از تیم‌های عملیاتی کومله که قصد عملیات در ایران داشتند به نمایش درآمد. اقدامات دشمن برای آموزش جنگ ترکیبی که فرماندهی آن در وزارت خارجه آمریکا و متولی دوره‌های آن CIA بوده است، با سرفصل‌های شبکه‌سازی، توانمندسازی زنان، تولید بهانه‌های حقوق‌بشری، توانمندسازی سندیکاها، آموزش نافرمانی مدنی، آموزش خبرسازی، آموزش امنیت ارتباطات در فضای مجازی و ترویج شهروند خبرنگار تشریح شد. این دوره‌ها در کشورهایی از قبیل ترکیه، امارات، هلند، ارمنستان، گرجستان، مالزی، اندونزی، تایلند، چک، آمریکای جنوبی و ایتالیا برگزار شده‌است.

 کیهان
 نگران مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا در اوکراین توسط ایران هستیم
مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا از مهندسی معکوس تسلیحات آمریکایی استفاده شده در جنگ اوکراین توسط ایران به‌ویژه موشک جاولین ابراز نگرانی کرد. دیوید تافوری‌ در گفت‌وگو با یک شبکه انگلیسی‌زبان با اظهار غافلگیری از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در نبرد اوکراین گفت: «ایران و روسیه به هم نزدیک‌تر شده‌اند و این نمونه‌ای است از اینکه دو کشور چگونه به هم کمک می‌کنند. روسیه نیز برخی از جنگ‌افزارهای به غنیمت گرفته‌شده که از طرف آمریکا برای اوکراین تامین شده است را به ایران منتقل می‌کند. از جمله این تجهیزات می‌توان به موشک جاولین اشاره کرد.»این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرد: «مشکلی که برای ما ایجاد می‌شود این است که ایران بتواند جاولین را که جنگ‌افزاری کارآمد در عرصه جنگ اوکراین بوده است، مهندسی معکوس کند.»
 کشورهای مورد تحریم آمریکا با همکاری یکدیگر این حربه را از بین ببرند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار آقای الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس و هیئت همراه، ظرفیت همکاری‌های دو کشور را بسیار فراتر از سطح کنونی دانستند و تاکید کردند: باید با استفاده از روحیه و اراده‌ای که در دو طرف برای عملی کردن توافق‌ها وجود دارد، سطح روابط افزایش چشمگیری یابد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با اشاره به مشترکات فراوان ایران و بلاروس، یکی از این اشتراکات را تحریم‌های قلدرمآبانه آمریکا و برخی کشورهای غربی برشمردند و افزودند: کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند باید با همکاری یکدیگر و با تشکیل یک مجموعه مشترک، حربه تحریم را از بین ببرند و ما معتقدیم این کار شدنی است.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به تحریم‌های آمریکا برضد ایران، از ابتدای پیروزی انقلاب و وضع شدید‌ترین تحریم‌ها در دوازده سال گذشته خاطرنشان کردند: تحریم‌های شدید، ایران را متوجه توانایی‌ها و نیروهای درونی خود کرد و در همین مدت تحریم‌ها، زمینه پیشرفت‌های بسیاری برای ایران مهیا شد و کشور ما توانست در زمینه‌های مختلف از جمله «علم و فناوری»، «پزشکی و بیولوژیک»، «هوا-فضا»، «هسته‌ای» و «نانو» به پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست یابد. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تاکید کردند: اگر کشورهایی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند از ظرفیت یکدیگر استفاده کامل کنند منافع آن برای همه طرفها، بسیار خواهد بود. ایشان با یادآوری زمینه‌های همکاری ایران و بلاروس از جمله در «علم و فناوری»، «تجارت» و «فعالیت‌های سیاسی در مجامع بین‌المللی»، به موضوع خط عبور شمال به جنوب اشاره کردند و گفتند: راه‌اندازی خط عبور شمال به جنوب به نفع دو کشور و همچنین روسیه و منطقه است و باید هر دو طرف برای راه‌اندازی آن تلاش کنند. رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: توافق‌ها و حرف‌ها نباید در جلسات به پایان برسد بلکه باید با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، به مرحله اجرا برسد.حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین دنیای امروز را نیازمند معنویت دانستند و گفتند: معنویت می‌تواند عامل حرکت دهنده برای ملت‌ها باشد.
 ایران در دوران تحریم‌ها به پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست پیدا کرده است
آقای لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر انقلاب گفت: من به ایران آمده‌ام تا اطمینان خاطر بدهم که برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور مصمم هستم و با همکاری و اراده رئیس‌جمهور ایران همه توافق‌ها را با پیگیری ویژه و زمان‌بندی مشخص، اجرایی خواهیم کرد. رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم‌ها به تجربیات و پیشرفت‌های شگفت‌آوری دست پیدا کرده است و ما معتقدیم که اگر از شرایط تحریم به ‌درستی استفاده شود، می‌تواند یک فرصت برای پیشرفت باشد، هدف من از سفر به ایران آشنایی نزدیک با دستاوردهای ایران است. آقای لوکاشنکو در پایان سخنان خود این نکته را هم گفت که شرایط سخت کنونی بین‌المللی، دوستان واقعی و غیرواقعی را برای ما مشخص کرد و ما مصمم به همکاری ویژه با همراهان واقعی هستیم.

 وطن امروز 
 کشف شبکه خرابکاری منافقین و تجزیه‌طلبان از سوی وزارت اطلاعات
وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از کشف شبکه‌ها و تجهیزات خرابکاری برای عملیات در شب چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه‌سوری) خبر داد.دراین اطلاعیه آمده است: به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند به دنبال دریافت اطلاعات معتبر درباره وجود توطئه‌های چندگانه‌ای برای انجام اقدامات تروریستی و خرابکارانه در شب‌های منتهی به چهارشنبه آخر سال، سربازان گمنام امام زمان در روزهای گذشته با به کارگیری انواع شیوه‌های ردیابی اطلاعاتی، امنیتی و فنی، موفق به شناسایی و بازداشت چند تیم تروریستی و کشف انواع مواد و ابزارهای انفجاری، نارنجک‌های دستی و خمپاره‌های دست‌ساز شدند. از جمله تیم‌های بازداشت شده و مواد انفجاری مکشوفه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- شناسایی و بازداشت تیم ۲۱ نفره از عناصر وابسته به گروهک تروریستی منافقین در تهران شامل تعدادی از عوامل سابقه‌دار گروهک، زندانیان آزاد شده منافقین و عوامل عملیاتی آماده انجام اقدامات تروریستی. متهمان بازداشت شده اقدامات خرابکارانه‌ای همچون آتش زدن اموال عمومی، بویژه اتوبوس‌ها در چهارراه‌های شلوغ و تخریب اموال خصوصی و پرتاب خمپاره‌های دست‌ساز را در برنامه داشتند.
۲- شناسایی و بازداشت یک هسته وابسته به گروهک‌های تروریستی منافقین و شبکه همکار آن در مشهد مقدس و کشف تعداد ۳۰۰ نارنجک دست‌ساز (سه‌راهی انفجاری) که برای استفاده در شب چهارشنبه آخر سال فراهم شده بود. ضمنا همه عناصر دستگیر شده دارای سابقه حضور موثر در اغتشاشات خیابانی پاییز گذشته هستند و علاوه بر تولید نارنجک‌های دستی پیش‌گفته، تعداد فراوانی کوکتل مولوتف تولید و انبار کرده و برنامه‌هایی برای ایجاد راهبندان‌های مصنوعی، حمله به مراکز خاص و انجام خرابکاری طراحی کرده بودند.
۳- کشف تعداد ۱۶۲ نارنجک دست‌ساز، بیسیم و مقادیر فراوانی مواد اولیه تولید نارنجک در یکی از شهرهای غرب کشور و دستگیری عوامل اصلی تهیه مواد پیش‌ساز بمب در آن شهرستان و مرتبطان آنها در تهران.

 همشهری 
 آمریکایی‌ها کارهای احمقانه انجام می‌دهند
سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی گفت: مقام‌های واشنگتن به حدی درگیر نفرت از رئیس‌جمهور روسیه هستند که تصمیم‌های اشتباهی می‌گیرند. آنها از روی نفرت از همه‌‌چیز به‌ویژه نفرت از حزب سابق کمونیسم تصمیم می‌گیرند و ذهنیت آنها هنوز مربوط به دوران جنگ سرد است.
 با رکود اقتصادی بزرگ روبه‌رو می‌شویم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا خاطرنشان کرد: با توجه به آنچه برای اقتصاد آمریکا در حال روی‌دادن است و طرح‌ها درباره احمقانه‌ترین افزایش مالیات در تاریخ آمریکا، جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی مانند هربرت هوور سقوط خواهد کرد. ما با یک رکود اقتصادی بزرگ‌تر و قدرتمندتر از ۱۹۲۹ روبه‌رو خواهیم شد، چون بانک‌ها دارند ورشکسته می‌شوند.
 پاکستان در سخت‌ترین زمان خود به سر می‌برد
عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان گفت: پاکستان در مرحله تحول قرار دارد. کشور ما با توجه به تاریخ ۷۵سال خود پس از استقلال اکنون در سخت‌ترین زمان به سر می‌برد. گروهی از مجرمان بر پاکستان سلطه یافته‌اند. عملکرد اقتصاد پاکستان در دولت ما روبه پیشرفت بود و به‌خاطر همین ما را با یک توطئه سرنگون کردند.

 ایران
 مأموریت ویژه دولت به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور
دولت به معاونت حقوقی رئیس‌جمهور برای حمایت از بخش خصوصی و رفع موانع توسعه اقتصادی مأموریت ویژه داد. محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور در نشست هم‌اندیشی «زیرساخت‌های حقوقی پیشرفت اقتصادی» با اعلام این موضوع گفت: با همفکری و همیاری نمایندگان جامعه اقتصادی کشور، این ظرفیت وجود دارد تا با تنقیح و تصریح قوانین و مقررات شرایط کسب‌وکار‌ها تسهیل شود.
 برگزاری دومین جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی لایحه برنامه هفتم
دومین جلسه فوق‌العاده هیأت دولت برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کشور، روز گذشته به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه، هیأت وزیران پیش‌نویس احکام موضوعات کلیدی برنامه هفتم شامل کلیات و احکام انتظام بخشی مالی عمومی دولت و همچنین اصلاحات ساختار بودجه کشور را مورد بحث و بررسی قرار داد. با دستور رئیس جمهور، هیأت دولت، روزانه در سه نوبت به صورت فوق‌العاده برای بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه تشکیل جلسه می‌دهد.
 دیدار وزیر اقتصاد با نخست‌وزیر عراق
خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای برگزاری پنجمین نشست کمیسیون مشترک ایران و عراق به بغداد سفر کرده است، روز گذشته با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد. براساس بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق، دو طرف درباره پرونده‌ها و مسائل اقتصادی و همکاری بین دو کشور و راه‌های تقویت آن رایزنی کردند. خاندوزی همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر تجارت عراق گفت: افزایش ۲۰ درصدی تجارت ایران و عراق در ۱۱ ماه گذشته و رفت و آمد بیش از ۷ میلیون نفر به عنوان مسافر و زائر، نشانه‌هایی از توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی دو کشور است.
 منع دستگاه‌‌های اجرایی از خرید محصولات مشابه غیر داخلی
سخنگوی دولت با تشریح جزئیاتی از تصویب دو آیین‌نامه دانش‌بنیان دیگر توسط دولت سیزدهم که عدد آیین‌نامه‌‌ها در سال‌جاری را به ۱۲ رساند، اعلام کرد: کلیه دستگاه‌‌های اجرایی از خرید هرگونه محصول و خدمات مشابه غیر داخلی در حوزه فناوری اطلاعات منع شده‌اند. بهادری‌ جهرمی با بیان اینکه هیأت وزیران در راستای تحقق فرمان سال مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، آیین‌نامه «حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور» را تصویب کرد، گفت: به موجب این آیین‌نامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده است تا پایان سال ۱۴۰۳ پردیس‌‌های علم و فناوری استانی را راه‌اندازی کند. وی همچنین از تصویب آیین‌نامه «حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه حمل‌ونقل، مسکن، ساختمان و شهرسازی» به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در دولت خبرداد.

 جوان
 عفو از ۸۲ هزارنفر گذشت
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضائیه، با اشاره به آخرین آمار عفو اخیر، گفت: تاکنون ۸۲ هزار نفر مشمول عفو شده‌اند که ممکن است این آمار افزایش یابد. از این میزان، ۲۲ هزار نفر عفوشدگانِ اغتشاشات هستند که یا محکومیت پیدا کرده بودند یا قبل از محکومیت، عفو شدند. البته تعداد قلیلی از این افراد در زندان بودند و اکثراً یا با قرار صادره در بیرون از زندان بودند یا هنوز رسیدگی به پرونده آن‌ها تکمیل نشده بود. رئیس دستگاه قضا افزود: از سایر محکومان، به غیر از اغتشاشات نیز حدود ۶۰ هزار نفر، مورد عفو قرار گرفتند که از این میزان، ۲۵ هزار نفر یا از زندان آزاد شده‌اند یا حکمِ حبسِ قطعی‌شده آن‌ها مورد عفو قرار گرفت، همچنین احکام ۳۴ هزار نفر نیز در نتیجه عفو اخیر، کاهش یافت. وی تأکید کرد: محکومان و متهمان جرم‌های خشن و همچنین سرقت شامل عفو نشدند.

 خراسان
 گزارش فایننشال‌تایمز از مذاکرات ایران و آمریکا
فایننشال‌تایمز به نقل از منبعی مطلع از مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان نوشت توافق نهایی حاصل نشده بود، اما مذاکرات پیشرفت داشته و هنوز بحث درباره نحوه آزادسازی پول‌های ایران ادامه دارد و یکی از گزینه‌ها نگهداری پول‌ها در حسابی در قطر برای خرید کالاهای غیرتحریمی است.
 تعهد عربستان به مهار اینترنشنال
نشریه وال استریت ژورنال در مطلبی نوشت که عربستان در توافق با ایران متعهد شده تا رفتار شبکه تروریستی «ایران‌اینترنشنال» را که توسط تجار سعودی اداره می‌شود، مهار کند. همچنین وال استریت ژورنال مدعی شد که ایران موافقت کرده تا مانع از حمله انصار ا… یمن به مواضع عربستان شود.

 مردم سالاری
 درخواست وزارت اطلاعات از مردم
وزارت اطلاعات در پیامکی از مردم خواست در شناسایی ماموران موساد با این وزارتخانه همکاری کنند.متن پیامک ستاد خبری وزارت اطلاعات به این شرح است: هموطن. یکی از مهمترین شگردهای موساد در انجام عملیات‌های تروریستی، سوء استفاده از ضعف آگاهی مردم است.اگر کسی با کلاه، ماسک، دستکش، گریم و… به شما مراجعه و درخواست سیم کارت بدون نام یا اجاره کوتاه مدت مسکن نمود، به او به عنوان عامل عملیات تروریستی موساد مشکوک شده و در اسرع وقت به ۱۱۳ اطلاع رسانی نمایید.
 دیدار باقری با وزیرخارجه عمان
باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه که به مسقط سفر کرده در دیدار با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان با تمجید از نقش سازنده سلطنت عمان در این خصوص تصریح کرد: توافق ریاض و تهران برای آغاز دوره جدیدی از مناسبات نشان داد سیاست همسایگی راهبرد هوشمندانه دولت برای تامین منافع ملی و پیشبرد اهداف سیاست خارجی است. وی افزود: رمز موفقیت سیاست همسایگی ایران، اعتماد متقابل سیاسی و هدف این سیاست راهبردی برقراری ثبات و آرامش در منطقه و ارتقای همکاریهای اقتصادی برای ترویج توسعه در همه کشورها و رفاه فراگیر برای همه ملتهای منطقه است. بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان با استقبال از توافق اخیر جمهوری اسلامی ایران با عربستان سعودی برای برقراری مجدد روابط دو کشور اظهار داشت: این توافق مبنایی برای تقویت روح همکاری و تعامل بیشتر کشورهای منطقه خواهد بود.همچنین در این دیدار دو طرف درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.

 قدس 
 ثبت یک رکورد برقی با پاکستان
خرم دستگیرخان وزیر انرژی پاکستان ضمن اشاره به انعقاد قرارداد تجاری تبادل برق بین ایران و پاکستان گفت: تکمیل پروژه خط انتقال برق بین ایران و پاکستان در ۹ ماه یک رکورد عالی است و علت اینکه طرح مذکور با این سرعت پیش رفت، اعتبار و اعتماد رئیسان جمهور ایران و پاکستان به ‌یکدیگر است. اتصال شبکه برق ایران و پاکستان، همکاری میان دو کشور را ارتقا می‌دهد و درهای جدیدی برای تعمیق همکاری بین ایران و پاکستان بازگشایی می‌کند.
 آیین‌نامه اجرایی لایحه مولدسازی دارایی‌های دولت اصلاح شد
اعضای شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اصلاحات آیین‌نامه اجرایی لایحه مولدسازی دارایی‌های دولت را پس از بحث و تبادل نظر، تصویب کردند. موضوعاتی در خصوص نظارت و ضمانت‌های اجرایی، رقابت و شفافیت، نظامات مربوط به ترغیب دستگاه‌ها به مشارکت در امر مولدسازی و انطباق هر چه بیشتر احکام آیین‌نامه با ضوابط قانونی از محورهای اصلاح شده آیین‌نامه اجرایی مولدسازی دارایی‌های دولت بود. براساس آیین‌نامه اصلاحی طرح مولدسازی، همه درآمدهای حاصل از اجرای طرح درباره اموال وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صرفاً در همان وزارتخانه و در راستای طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها هزینه خواهد شد.
 یک جوان ۳۳ساله سرتیم طراحی و ساخت باور۳۷۳
امیر سرتیپ شاهرخ شهرام، رئیس سابق صنایع الکترونیک (صاایران) و رئیس گروه مشاوران وزیر دفاع درباره سامانه باور ۳۷۳ به برتری‌های این سامانه نسبت به اس۴۰۰ در برخی زمینه‌ها اشاره و گفته است: مدیر گروه طراحی سامانه باور ۳۷۳،‌ یک جوان دارای مدرک دکترا با ۳۳ سال سن بود که توانست طراحی و ساخت چنین ابرسامانه‌ای را در صنعت دفاعی مدیریت کند و کاری بزرگ و خدایی بود.
 بودجه نظامی انگلیس ۶میلیارد دلار افزایش می‌یابد
«ریشی سوناک» نخست‌وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد لندن هزینه‌های دفاعی خود را در دو سال آینده با توجه به درگیری‌ها در اوکراین ۵ میلیارد پوند (۶ میلیارد دلار) افزایش خواهد داد. انگلیس در توجیه افزایش هنگفت بودجه نظامی این کشور، از چین و روسیه به‌عنوان تهدیدهایی یاد کرد که ضرورت افزایش بودجه نظامی بریتانیا را ایجاد می‌کند. در حال حاضر، بودجه وزارت دفاع افزون بر ۶/۴۸ میلیارد پوند (۴/۵۸ میلیارد دلار) است.

 اعتماد
 برگزاری نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه در مسکو
معاونان وزیران امور خارجه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه روزهای ۱۵ و ۱۶ مارس (۲۴ و ۲۵ اسفند) در مسکو دیدار خواهند کرد. این نشست چهارجانبه بخشی از روند عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه با میانجی‌گری ایران و روسیه است. کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صبح روز دوشنبه در نشست خبری خود، تایید کرد که ایران در این نشست حضور پیدا می‌کند.

 آرمان ملی 
 عودت پرونده کسری نوری به دادگستری فارس
مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور گفت: پرونده کسری نوری به محاکم دادگستری استان فارس عودت داده شد. امیر هاشمی در توییتر نوشت: «حسب فرمان عفو مقام معظم رهبری و دستور ریاست محترم قوه قضاییه پرونده اختلاف در صلاحیت متهم آقای کسری نوری که مشمول عفو مذکور شده است، به صورت خارج از نوبت رسیدگی و در اسرع وقت جهت ادامه مراحل قانونی به محاکم دادگستری استان فارس عودت داده شد.»

 اطلاعات 
 امضای هفت سند همکاری میان ایران و بلاروس
آیت‌الله رئیسی و الکساندر لوکاشنکو روسای جمهوری ایران وبلاروس دیروز طی مراسمی درتهران نقشه راه همکاری‌های همه‌جانبه دوکشور را امضا کردند.همچنین مقامات ارشد ایران و بلاروس در حضور آیت‌الله رئیسی و لوکاشنکو هفت سند همکاری دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگی و هنری، انتقال محکومان و سند برنامه اجرایی به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دو کشوررا به امضا رساندند. این اسناد توسط وزرای خارجه، صمت، کشاورزی، راه و شهرسازی و دادگستری با همتایان بلاروسی آنها امضا شد. آیت‌الله رئیسی درنشست هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور هم تعاملات ایران و بلاروس طی ۳۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور را خوب و سازنده توصیف و بر استفاده از ظرفیت‌های موجود برای تسریع در تقویت روابط فیمابین تاکید کرد.رئیس جمهوری با ابراز رضایت از روند رو به رشد روابط دو کشور گفت: امضای یادداشت تفاهم‌ها در حوزه‌های مختلف نشانگر عزم و اراده دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط است.
 آغاز ساخت ۸۴ هزار واحد مسکونی برای صنایع بزرگ خصوصی
ساخت ۸۴ هزار واحد مسکونی برای کارکنان صنایع بزرگ بخش خصوصی از دیروز با امضای تفاهم نامه ای میان سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت‌های پیشران صنعتی در استان‌های یزد، آذربایجان شرقی، کرمان و قزوین آغاز شد. در قالب مفاد این تفاهمنامه، سازمان ملی زمین و مسکن یک هزار و ۶۹۴ هکتار زمین را در استان یزد به شرکت‌های چادرملو، جهان‌آباد میبد، سنگ آهن مرکزی و سنگ آهن کویر واگذار کرد تا به ساخت ۴۴ هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی در شهرهای اردکان، میبد، بافق و مروست اقدام کنند. همچنین دو شهر بم و بروات در استان کرمان دیگر مناطق این تفاهمنامه هستند که با واگذاری ۸۰۰ هکتار زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت عمران ارگ جدید بم، ساخت ۳۷ هزار واحد مسکونی در آنها آغاز می‌شود.بر اساس این تفاهمنامه ۱۲۰ هکتار زمین در استان آذربایجان شرقی به شرکت مس مونگون واگذار خواهد شد که ۱۱۰ هکتار آن در تبریز و ۱۰ هکتار آن در شهر ورزقان قرار دارد. این اراضی ظرفیت ساخت ۲ هزار و ۲۵۰ واحد مسکونی را دارد. قزوین دیگر صنعت شهر این تفاهمنامه است که با واگذاری ۲/۴ هکتار زمین در محدوده توسط سازمان ملی زمین و مسکن به شرکت الماس الموت، شاهد ساخت ۴۰۰ واحد مسکونی خواهد بود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

شهدای فرهنگی الگوی حرکت بنیادین و تحول هستند
رسا/ آیت‌الله کعبی تصریح کرد: شهدای فرهنگی الگوی حرکت بنیادین و تحول در همه عرصه‌ها همراه با الهام بخشی و امید آفرینی هستند. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: شهدای فرهنگی و معلم ودانش آموز در حیات حقیقی و ملکوتی خود نظاره گر و سرآمد و الگوی حرکت بنیادین و تحول در همه عرصه‌ها همراه با الهام بخشی و امید آفرینی هستند و بدون شک یاد شهدا و نام شهدا و پیام شهدا و مقاومت و ایثار شهدای فرهنگی و معلم و دانش آموز راه پیشرفت و فتح قله‌های علم و ایمان را هموار می‌سازد تداوم راه و رسالت شهیدان؛ مسئولیت سنگینی است که حرکت در صراط مستقیم و نورانی شهدا و تقویت روح جمعی و عزم و اراده وغلبه بر آسیب‌ها وچالش‌های گوناگون را به ارمغان می‌آورد. وی همچنین تصریح کرد: در شرایط جنگ ترکیبی دشمنان امروز جهاد تبیین ضرورت مضاعف دارد ودر این خصوص؛ بصیرت آفرینی اعتقادی و اخلاقی وسیاسی و اجتماعی و پاسخ به پرسش‌های دانش آموزان از طریق تشکیل حلقه‌های معرفتی دانش آموزی و هم افزایی و تقویت ارتباط بین فعالیت در مساجد و مدارس و خانواده‌ها و بهره مندی از نیروهای دانا و توانا و متعهد و انقلابی و با خلاقیت و ابتکار با همکاری بسیج دانش آموزی؛ قابل تحقق است.

یهودیان آمریکا نتانیاهو را تهدید به خارج کردن سرمایه‌های خود از اسرائیل کردند
تسنیم/ شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی خبر داد، ۲۵۵ نفر از سرمایه داران یهودی آمریکایی که میلیون‌ها دلار از دارایی خود را در اسرائیل سرمایه گذاری کرده‌اند، در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به وی هشدار دادند در صورتی که شرایط به همین منوال پیش برود، دیگر حاضر به سرمایه گذاری نخواهند بود. این رسانه با نام بردن از شماری از این افراد نوشت، یکی از آنها در حال حاضر در ۵۰ شرکت اسرائیلی سرمایه گذاری کرده است.گفتنی است براساس گزارش رسانه‌های عبری زبان، در پی اعتراضات گسترده داخلی در رژیم صهیونیستی، پدیده فرار سرمایه‌ها در این رژیم آغاز شده است.

رسانه عبری: اسرائیل به شدت نسبت به ادامه روابطش با کشورهای عربی نگران است
تسنیم/ روزنامه یدیعوت احارانوت فاش کرد، محافل سیاسی اسرائیل به شدت نگران تاثیر منفی توافق اخیر ریاض تهران بر روند سازش هستند. این رسانه عبری زبان به نقل از منابع سیاسی رژیم صهیونیستی خبر داد، آنها به شدت نگران آن هستند که بعد از ازسرگیری روابط بین ایران و عربستان روابط کشورهای عربی با اسرائیل دچار بحران شود. این منابع با استناد به تصمیم اخیر امارات متحده عربی اعلام کردند، با وجود آن که نتانیاهو هر نوع بحرانی را با ابوظبی رد می‌کند، اما نشانه‌های وجود این مشکل کاملا هویداست. این رسانه عبری زبان به نقل از منابع سیاسی اسرائیلی که آنها را آگاه توصیف کرد، خبر داد علاوه بر روابط با امارات نگرانی واقعی و زیادی هم نسبت به ادامه روابط با دیگر کشورهای عربی هم وجود دارد.

ضربات مهلکی به‌صورت پیاپی به اسرائیل وارد می‌شود
تسنیم/ روزنامه عبری زبان گلوبس با اشاره به ضربات پیاپی که اسرائیل طی هفته اول از ماه مارس جاری دریافت کرده نوشت: شرایط اسرائیل در آخرین روزهای زمستان به شکلی بدتر شده است که می‌توان گفت هیچ شباهتی با شرایطش در اواسط فصل پاییز ندارد. به نوشته گلوبس: توافق دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران که با نظارت و میانجیگری چین به امضا رسید، حملات روسیه به اوکراین با استفاده از موشک‌های هایپر سونیک و بی‌ثباتی در بازارهای پولی ایالات متحده بعد از ورشکستگی بانک سیلیکون همگی دست به دست هم دادند تا اسرائیل ضربات پیاپی را در این مدت دریافت کند. گلوبس در ادامه نوشت: برای اسرائیل بسیار دشوار است که مشخص کند آیا اعلام غافلگیر کننده توافق از سرگیری روابط بین عربستان و ایران بیشتر برایش شگفت آور است یا میانجیگری بی سابقه چین برای این رخداد تل‌آویو را دچار شگفتی کرده است.

اذعان نشریه اسپانیایی به تلفات سنگین ارتش اوکراین در جنگ
فارس/ روزنامه اسپانیایی «ال پایس» گزارش کرد، اوکراین در مدت گذشته از اجرای عملیات ارتش روسیه در این کشور ده‌ها هزار نیروی خود را از دست داده اما کی‌یف این که مشکل کمبود سرباز پیدا کرده را رد می‌کند. بر اساس این گزارش، «ایرینا ورشچوک»، معاون نخست وزیر اوکراین در مصاحبه با این نشریه در حالی که به وجود این تلفات ده‌ها هزار نفری کشورش اذعان کرد، اما بروز مشکل کمبود سرباز در ارتش اوکراین را رد کرد. نشریه «فایننشال تایمز» نیز در گزارشی نوشت، نیروهای مسلح اوکراین به رغم افزایش عرضه تسلیحات و مهمات از سوی غرب به این کشور در تمامی جبهه‌ها متحمل تلفاتی سنگین شده‌اند.

تایید حمله به پایگاه نظامیان اشغالگر در شرق سوریه
فارس/ بعد از انتشار گزارش‌های غیررسمی از حمله راکتی به پایگاه نظامیان اشغالگر ائتلاف آمریکایی در شرق سوریه، واشنگتن وقوع این حمله را تایید کرد. سخنگویان ائتلاف آمریکایی در سوریه و سازمان تروریستی سنتکام، با تایید حمله راکتی به پایگاه آنها در شرق سوریه، مدعی شدند این حمله خسارت مادی یا جانی در پی نداشت.

موریتانی تماس برای سازش با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد
فارس/ «النافی ولد اشروقه» سخنگوی رسمی دولت موریتانی روز دوشنبه وجود هر گونه تماس با رژیم صهیونیستی را رد کرد. وی پس از نشست دولت، در یک کنفرانس خبری هر گونه تدارک موریتانی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد. به نوشته روزنامه «القدس العربی»، این اظهارات سخنگوی دولت موریتانی پس از آن بیان شد که اخیرا روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» در خبری مدعی اجرای گفت‌وگوهایی با چهار کشور عربی و اسلامی اعم از اندونزی، سومالی، نیجر و موریتانی برای سازش با رژیم صهیونیستی شده بود.

توافق ایران و عربستان ضربه به واشنگتن و تل آویو است
باشگاه خبرنگاران/ نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی درباره پیامد‌های خطرناک از سرگیری روابط ایران و عربستان هشدار داد و آن را ضربه‌ای به آمریکا و این رژیم دانست.ایهود باراک در مقاله‌ای در روزنامه عبری «یدیعوت آحارنوت» نوشت: از سرگیری روابط عربستان و ایران نقطه عطف راهبردی در منطقه و به مثابه ضربه‌ای به اسرائیل و آمریکا است. همچنین این توافق آغازی برای پایان جنگ در یمن و پیروزی برای چین محسوب می‌شود. براساس گزارش پایگاه اینترنتی «عربی ۲۱»، نخست وزیر اسبق توافق ایران و عربستان، احتمال دستیابی به توافق عادی سازی روابط این رژیم با سعودی‌ها را که یکی از چهار هدف اصلی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود، کاهش می‌دهد. ایهود باراک افزود: توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط، یک شکست اساسی و نمونه‌ای از مابقی ادعا‌های نتانیاهو است.

مالدیو تصمیم به ازسرگیری روابط با ایران گرفت
باشگاه خبرنگاران/ بعد از توافق نهایی جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، جمهوری مالدیو نیز با صدور بیانیه‌ای رسمی، ضمن استقبال از این توافق، رسما اعلام کرد که تصمیم به از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران گرفته است. به گزارش سایت رسمی دولت جمهوری مالدیو، در بیانیه رسمی وزارت امور خارجه این کشور، ضمن استقبال از بیانیه سه جانبه ایران، چین و عربستان و توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک، آمده است: در روشنی این تحولات مثبت و خوشایند، دولت مالدیو تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی ایران از سر بگیرد.

اروپا از توافق ایران و عربستان استقبال می‌کند
باشگاه خبرنگاران/ پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در کنفرانس خبری خود با اشاره به نگرش اروپا نسبت به توافق میان ایران و عربستان گفت: «نخست اینکه اتحادیه اروپا همیشه مشوق عادی‌سازی روابط است. این بسیار مهم است، چون این دقیقا چیزی است که جهان امروز بیش از هر چیز به آن احتیاج دارد. این‌که به جای اصطکاک در روابط، آشتی و عادی‌سازی بیشتر وجود داشته باشد. بنابراین اتحادیه اروپا از اعلام برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند. ما قدردان آن هستیم و تلاش‌های دیپلماتیکی که منجر به آن شده را تایید می‌کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *