خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۲

**نیویورک‌تایمز: توافق ایران و عربستان نشانه به حاشیه رفتن آمریکاست** با رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی؛ امکان سرمایه‌گذاری مردم در بازار نفت فراهم شد** آیت الله فاضل لنکرانی: فقه پزشکی می‌تواند کمک‌کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ مسائل جدید باشد** رئیس مجلس شورای اسلامی: دخالت قدرت‌های خارجی عامل اصلی اختلاف در منطقه است** مشاور عالی فرمانده کل قوا: توافقنامه ایران و عربستان پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 کیهان 
 آیت‌الله خامنه‌ای تأکید داشتند که به سیاست آمریکا اعتمادی نیست
مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر سابق عراق در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط با اشاره به دیدار خود با رهبر انقلاب، گفت: ایشان بر احترام به حاکمیت و حریم خصوصی عراق و منافع و مصالح مردم تأکید داشته است اما در عین حال گفته است که به سیاست آمریکا اعتمادی نیست.
 توافق ایران و عربستان نشانه به حاشیه رفتن آمریکاست
نیویورک تایمز نوشت: توافق ایران و عربستان، واشنگتن را به حاشیه می‌راند و اسرائیل در می‌یابد که امیدهایش به تشکیل یک ائتلاف ضدایرانی با عربستان سعودی، آشکارا نقش بر آب می‌شود.نیویورک تایمز در مطلبی به قلم پیتر بیکر Peter Baker به توافق ایران و عربستان پرداخت و نوشت: «سرانجام شاهد صلحی نادر در خاورمیانه هستیم، نه بین اسرائیل و عربها بلکه میان عربستان سعودی و ایران که دهه‌هاست پا بر گلوی هم دارند؛ آن هم صلحی که نه توسط ایالات متحده بلکه با میانجیگری چین حاصل شد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، «آمریکایی‌ها، که برای سه چهارم یک قرن، بازیگران کانونی خاورمیانه بودند و همیشه در چنین مواردی در اتاق حضور داشتند، اکنون خود را در حاشیه می‌بینند آن هم در لحظه یک تحول چشمگیر. چینی‌ها، که سالها در این منطقه، تنها نقشی دست دوم داشته‌اند، ناگهان خود را به جایگاه یک بازیگر تازهِ قدرت رسانده‌اند و اسرائیلی‌ها، که سعودی‌ها را علیه یک دشمن مشترک در تهران به کار گرفته بودند، اکنون حیرانند که کجای کار هستند.‌»
 امکان سرمایه‌گذاری مردم در بازار نفت فراهم شد
با رونمایی و آغاز طرح جدید دولت درباره معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در بورس انرژی ایران، زمینه سرمایه‌گذاری مردم در بازار نفت فراهم شد.دیروز یکشنبه، ۲۱ اسفندماه معاملات گواهی سپرده نفت خام و گواهی سپرده میعانات گازی در تابلوی گواهی سپرده حامل‌های انرژی بورس انرژی ایران طی مراسمی با حضور وزیران نفت و امور اقتصاد و دارایی رونمایی شد.گواهی سپرده نفت خام یک ابزار استاندارد برای معاملات این حامل انرژی به‌شمار می‌رود. این گواهی نوعی اوراق بهادار و نشان‌دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از نفت خام موجود در مخازن متعلق به شرکت ملی نفت ایران است و پشتوانه آن قبض انبار استانداردی است که توسط انبارهای مورد تأیید بورس صادر می‌شود، این گواهی یک طبقه جدید دارایی برای مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی در معاملات حامل‌های انرژی در بستر شفاف بورس است. خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این مراسم اظهار کرد: این طرح در راستای تحقق بند ۱۳ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید از آسیب‌پذیری درآمدهای اقتصادی کشور جلوگیری کنیم. وی خنثی‌‌سازی تحریم‌ها را از اولویت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: حدود یک‌سال روی موضوع معاملات گواهی سپرده نفتی در بورس انرژی کار شد و امروز نتیجه بیش از ۳۰۰۰ ساعت کار کارشناسی، رونمایی شده است.

 جام جم 
 پیروزی‌های امروز به‌دلیل استقامت بی‌بدیل ملت ایران است
سرلشکر سلامی با تقدیر از ایستادگی مثال زدنی ملت ایران در مقابل دشمنان گفت: سالی که گذشت، سال ایستادگی مردم ایران در مقابل دشمنان بود و حضور مردم در صحنه، دشمن را مأیوس کرد. فرمانده کل سپاه با اشاره به فشار بی‌سابقه و دشمنی‌های دامنه‌دار علیه ملت ایران افزود: این حجم از دشمنی و فشار در طول تاریخ بشر بی‌سابقه است و اگر فقط یکی از عملیات‌های متعدد دشمنان در طول این ۴۴ سال، علیه هر یک از کشورهای قدرتمند دنیا انجام می‌گرفت آن کشور و نظام را از هم می‌پاشید اما به‌دلیل ایمان و استقامت مردم و جانفشانی شهدا، امروز نام ایران برقله عزت جهان می‌درخشد. سردار سلامی دلیل استقامت امت را تبعیت از پایداری امام و رهبری دانست و تصریح کرد: استقامت بی‌بدیل رهبر انقلاب در مقابل حجم سنگین دشمنی‌ها باعث شد تا فرماندهان و سربازان نیز مستحکم و با ایمان شوند و این ایمان و استقامت امام باعث استقامت امت شد.فرمانده کل سپاه با یادآوری حضور دشمن شکن مردم در صحنه‌های مختلف تاکید کرد: دشمنان بدانند هرقدر فشارها و دشمنی‌ها بیشتر باشد، پاسخ ملت ایران قاطع‌تر و دشمن شکن‌تر خواهد بود و ملتی که ایمان به خدا دارد، از هیچ ابرقدرتی باک ندارد.

 ایران
 دستور رئیسی به مخبر برای ارائه «لایحه برنامه» در هفته جاری
در جلسه روز گذشته هیأت دولت که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهتمام‌ برای تسریع تصویب لایحه قانون برنامه هفتم توسعه کشور، مقرر کرد لایحه ارائه شده از سوی سازمان برنامه و بودجه به هیأت دولت، در جلسات فوق‌العاده در هفته جاری به ریاست معاون اول رئیس جمهور بررسی و جهت ارسال به مجلس شورای اسلامی نهایی شود. رئیس جمهور با اشاره به محوریت سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و نیز نظرات کارشناسی در تدوین و تنظیم برنامه هفتم توسعه، بر اهمیت بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و نخبگان بخش‌های مختلف در جریان بررسی و تصویب آن نیز تأکید کرد.
 مجلس کلیات طرح حمایت مالی از افشاگران فساد را تصویب کرد
نمایندگان مجلس با ۱۲۳ رأی موافق از مجموع ۲۱۵ نماینده حاضر در صحن، به تصویب کلیات طرحی رأی دادند که بر اساس آن، از ورود ضرر و زیان ناشی از هر گونه اقدام تلافی‌جویانه علیه کسانی که وقوع فساد در یک دستگاه یا ارتکاب به فساد را از سوی اشخاص به نهادهای مربوط گزارش می‌کنند، جلوگیری شده است و حتی ضررهای وارده ناشی از گزارشگری، به او و وابستگانش جبران ‌شود. بر اساس ماده یک مصوب این طرح، گزارش‌ اشخاص حقیقی و حقوقی افشاگر فساد باید حداقل متضمن اطلاعاتی شامل نام و عنوان دستگاه محل وقوع فساد، شرح مختصر رفتار ارتکابی و اسم یا عنوان، سمت یا جایگاه شغلی اشخاص مظنون به ارتکاب فساد باشد. دادستان‌ها، حفاظت اطلاعات قوه‌قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان نهادهای دریافت‌کننده گزارش‌های فساد اقتصادی تعیین شدند.

 وطن امروز 
 سطح روابط ایران و ازبکستان باید ارتقا یابد
آیت الله رئیسی در دیدار «بختیار سعیداف» سرپرست وزارت خارجه ازبکستان ضمن تاریخی توصیف کردن روابط ۲ کشور، تصریح کرد: اگرچه ایران و ازبکستان اقدامات خوبی برای توسعه روابط انجام داده‌اند اما با توجه به ظرفیت‌های متقابل، باید با تلاش بیشتر سطح روابط را ارتقا داد. رئیس‌جمهور تقویت سیاست همگرایی با کشورهای همسایه را از رویکردهای مهم دولت مردمی و عدالت‌گرا برشمرد و با اشاره به سفر اخیر خود به ازبکستان، از وزرای مربوط خواست در روند اجرایی شدن توافقات ۲ رئیس‌جمهور در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی، بویژه در بخش‌های تجاری، ترانزیت و کشاورزی تسریع کنند.
«بختیار سعیداف» سرپرست وزارت خارجه ازبکستان نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش به دنبال تقویت همه‌جانبه روابط با جمهوری اسلامی ایران است، به مشترکات تاریخی و روابط عمیق تمدنی و فرهنگی ۲ کشور و ۲ ملت اشاره کرد و سفر آیت الله رئیسی به سمرقند را باعث گشوده شدن صفحه جدیدی در تاریخ روابط ۲ کشور دانست. وی با اشاره به توافقات انجام شده با ایران برای توسعه و تقویت فعالیت‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و برگزاری همایش تجاری بین ۲ کشور و همچنین مذاکرات صورت‌گرفته در جهت بهره‌گیری از کریدورهای مشترک، تاکید کرد: ازبکستان همه تلاش خود را برای اجرایی شدن توافقات حاصله به کار خواهد گرفت.
 باید به سمت حذف آلاینده‌ها پیش برویم
تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان انرژی اتمی با موضوع اصل ۵۰ قانون اساسی به منظور ایجاد و گسترش زمینه‌های مناسب همکاری مشترک و بهره‌مندی از فناوری هسته‌ای در حفاظت از محیط‌زیست توسط روسای سازمان انرژی اتمی و حفاظت محیط‌زیست امضا شد.
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در این مراسم با بیان اینکه حفاظت از محیط‌زیست یک تکلیف فردی و اجتماعی است، گفت: بر اساس اجلاس پاریس، مقرر شده است در سال‌های آینده استفاده از کربن در دنیا به صفر برسد و به طور قطع این مساله و تصمیم در سطح بین‌المللی به لحاظ سیاسی به ما هم فشار خواهد آورد. از این رو ضروری است هر چه سریع‌تر به سمت حذف آلاینده‌ها و استفاده از انرژی پاک پیش برویم.
وی همچنین درباره استفاده از معادن اورانیوم در کشور و رعایت مقررات حفاظت از محیط‌زیست در اطراف این معادن گفت: سازمان انرژی اتمی طبق ضوابط کار استخراج از معادن را انجام می‌دهد و تمام معادن ما با پیوندهای زیست‌محیطی کشور مطابقت دارد.

 جوان
 دخالت قدرت‌های خارجی عامل اصلی اختلاف در منطقه است
قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به توافق اخیر با عربستان گفت: درباره احیای روابط ایران و عربستان باید تصریح کرد که سیاست جمهوری اسلامی ایران، حفظ ثبات و امنیت در منطقه و خلیج فارس بدون دخالت خارجی بوده و هست و این توافق نشان داد که عامل اصلی اختلاف در منطقه دخالت همین قدرت‌های خارجی بوده است. رئیس مجلس افزود: احیای روابط دو کشور مهم همسایه، این امید جدی را ایجاد کرده که این اتفاق آغازی باشد برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور که همه کشور‌های منطقه از آن منفعت می‌برند. پیش‌شرط تحقق این توسعه همکاری‌ها، رعایت حسن همجواری و ایجاد اعتماد متقابل است. قالیباف تصریح کرد: امیدواریم عربستان در برابر خطرات رژیم تمامیت‌خواه و ضد اسلام صهیونیستی هوشیارانه و دوراندیشانه عمل کند و در برابر طرح سازش و عادی‌سازی روابط، موضع قاطع و شفاف اتخاذ نماید.

 خراسان 
 الهام افکاری آزاد شد
سعید افکاری با انتشار پیامی در توییتر از آزادی خواهرش الهام افکاری از زندان عادل‌آباد شیراز خبر داد. سعید افکاری در این پیام نوشت: «خواهرم الهام، امروز از زندان عادل‌آباد آزاد شد اما باید پنج سال آینده‌ زندگی‌اش را با پابند در حبس خانگی بگذراند.» الهام افکاری ۱۹ آبان‌ بازداشت و به‌عنوان «یکی از سرشاخه‌های ایران‌اینترنشنال» در ایران معرفی شد. دادگاه انقلاب شیراز الهام افکاری را به پنج سال زندان محکوم کرده بود.
 تایید حکم اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال در دیوان عالی کشور
حکم اعدام «حبیب فرج‌ا… چعب» به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل و اداره و سرکردگی گروه باغی به نام حرکه النضال‌ و طراحی و اجرای عملیات‌های تروریستی متعدد در استان خوزستان از سوی دیوان عالی کشور تایید و ابرام شد.«حبیب فرج‌ا… چعب» ملقب به «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی «حرکه النضال»، فردی است که حسب محتویات و مستندات موجود در پرونده‌اش و اقاریری که داشته عملیات‌های تروریستی متعددی را علیه مردم ترتیب داده که یکی از آن‌ها حمله به مراسم رژه نیرو‌های مسلح در اهواز در ۳۱ شهریور سال ۹۷ است که این اقدام تروریستی منجر به شهادت ۲۵ نفر از شهروندان از جمله یک کودک و مجروح شدن ۲۴۹ نفر دیگر شد. گروهک حرکه النضال به سرکردگی «چعب» اقدامات تروریستی خونبار دیگری را نیز علیه امنیت مردم ایران انجام داده که ازجمله آن‌ها بمب‌گذاری در اماکن دولتی و سرقت مسلحانه بوده و در مجموع اقدامات تروریستی اعضای این گروهک، ۲۷۴ نفر از شهروندان ایرانی شهید یا مجروح شده‌اند. چعب آخرین نفر از سردستگان این گروه باغی بود که با هوشیاری نیرو‌های حافظ امنیت مردم ایران پس از خروج از سوئد با شگرد‌های اطلاعاتی دستگیر شد.

 رسالت 
 رکورد فروش نفت خام کشور زده شد
اوجی، وزیر نفت در مراسم رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی اظهار داشت: فعالیت ۱۶ ماهه شرکت ملی نفت ایران و جلسات متعدد بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد منتج به رونمایی از گواهی سپرده نفت‌خام در بورس انرژی شده و در این همکاری، همه ایرادها و معایبی که در نسخه‌های مشابه آن در دولت گذشته وجود داشت برطرف شد.وی افزود:‌ مشارکت‌ حداکثری سرمایه‌های خرد مردم در این معاملات از موضوع‌های کلیدی است و این طرح می‌تواند در جهت مدیریت نقدینگی جامعه، بسیار مفید باشد. اوجی با بیان اینکه «از زمان آغاز به‌کار دولت در شهریورماه ۱۴۰۰، مشکلات و مسائل عدیده‌ای در همه سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به‌ویژه در وزارت نفت وجود داشت»، گفت: همه از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگران فروش نفت بودند و درباره توانمندی وزارت نفت برای فروش نفت شک داشتند، در آن دوران آمار فروش نفت بسیار پایین آمده بود، اما امروز رکورد فروش نفت‌خام کشور از سال ۹۷ تاکنون، شکسته و بیشترین میزان فروش روزانه نفت‌خام را ثبت کرده‌ایم.

 مردم سالاری 
 توافقنامه ایران و عربستان پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه است
سرلشکر صفوی با اشاره به توافق میان ایران و عربستان بیان کرد: امیدواریم منطقه ما با این توافقنامه به سمت امنیت و صلح پایدار حرکت کند. رهبر انقلاب از سال ۷۶ یک نگاه راهبردی به روابط ایران و عربستان داشتند و در رابطه با چین هم پیامی که رهبر انقلاب به رئیس جمهور چین فرستادند موجب شروع توافقنامه ۲۵ سال ایران و چین شد. وی ادامه داد: در مورد توافقنانه اخیر هم باید گفت که این توافقنامه یک زلزله در حوزه سیاسی و پایانی بر هژمونی آمریکا در منطقه بود و با این توافق دوران پسا آمریکا در منطقه خلیج فارس شروع شده است. چینی‌ها تصمیم دارند تا ۲۰۳۰ اقتصاد اول جهانی شوند و این توافقنامه بین ایران و عربستان با وساطت چین دومین ضربه بزرگ چین به آمریکا بود. چراکه عربستان بزرگترین منبع تامین کننده نفت چین است و از طرف دیگر توافق راهبردی چین با ایران برای سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت‌های ما هم یک توافق بزرگ بود.دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در پایان خاطرنشان کرد: چین با یک استراتژی مشخص حوزه ژئواکونومیک خود را از دریای چین به خلیج فارس گسترش داده است. به نظر می‌رسد در ادامه هم چین و روسیه کمک کنند تا عربستان هم عضو سازمان همکاری شانگهای شود. این پیوند می‌تواند در آینده به عنوان سدی در مقابل ناتو و قدرت نظامی غرب ایفای نقش کند.
 رایزنی باقری با مقامات عمان در مسقط
علی باقری به عمان سفر کرد. علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در جریان سفر به عمان با «سید بدر البوسعیدی» وزیر خارجه و «شیخ خلیفه الحارثی» معاون دیپلماتیک وزارت امور خارجه عمان دیدار و رایزنی کرد . باقری به منظور برگزاری کمیته مشورتهای سیاسی ایران و عمان به مسقط سفر کرده است.

 آرمان ملی
 واکنش امیر کویت به توافق تهران و ریاض
امیر کویت توافق ایران و عربستان را گامی مهم در راستای امنیت و ثبات توصیف کرد. شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت گفت که توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط گام مهمی در راستای تحقق امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی است. وی در پیام‌هایی جداگانه این توافق را به سید ابراهیم رئیسی و ملک سلمان تبریک گفت.
 دعوت رئیسی از رئیس‌جمهور عراق برای سفر به تهران
آل صادق، سفیر ایران در عراق با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. آل صادق در این دیدار دعوتنامه مکتوب ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران برای سفر به تهران را به رئیس جمهور عراق تحویل داد. رئیس جمهور عراق ضمن تقدیر و تشکر از این دعوت گفت که در اولین فرصت به ایران سفر می‌کند.
 واکنش جان بولتن به توافق ایران و عربستان
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در واکنش به توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری چین انجام شد نسبت به نزدیک‌تر شدن روابط ایران، چین و روسیه هشدار داد. جان بولتون در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی به توافق عادی‌سازی روابط ایران و عربستان واکنش نشان داد و به ایالات متحده در مورد نزدیک‌تر شدن روابط چین با ایران، روسیه و کره شمالی هشدار داد. بولتون گفت: ما ساکت نشسته‌ایم، درحالی‌که چینی‌ها، روس‌ها، ایران، کره شمالی و چندین کشور دیگر در حال پیشروی هستند تا روابط خود را تقویت و ما را در حوزه‌های مختلف تهدید کنند. وی افزود: این نشان می‌دهد که عربستان سعی دارد طرف روسیه و چین را از دست ندهد، زیرا از نظر ریاض، آمریکا عزم و اراده کافی برای مقابله با ایران و محافظت از جهان در برابر تهدیدات این کشور را ندارد.

 قدس
 پاسخ سفیر ایران در باکو به لفاظی نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی
موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان به لفاظی پوچ، فریبکارانه و تفرقه افکنانه «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران در «مجمع باکو» واکنش نشان داد و در توئیتر او را به ضرب المثل «کل اگر طبیب بود، سر خود دوا نمودی!» ارجاع داد.وی همچنین تصاویری از تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی منتشر کرده است.
براساس این گزارش، ایهود اولمرت نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی ضمن شرکت در مجمع باکو در جمع خبرنگاران اقدام به لفاظی علیه ایران کرد و گفت که ایران قبل از ورود به هرگونه مواجهه‌ و برخوردی با آذربایجان باید به دقت فکر کند.وی همچنین عنوان کرد که جمهوری آذربایجان دوستان قدرتمندی دارد که اسرائیل از جمله آنهاست.
 آمادگی سپاه در شمال غرب کشور
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا گفت: رزمندگان شمال‌غرب برابر فرمان رهبر معظم انقلاب آماده خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان نظام و انقلاب هستند. سردار اوصانلو افزود: رسالت دفاع از خون‌ شهدای جنگ اکنون برعهده ماست و ما باید با تمام وجود به حراست و حفاظت از انقلاب اسلامی و خون‌های ریخته شده شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی بپردازیم.
 ابلاغ طرح حفاظت از زیرساخت‌ها
رئیس سازمان پدافند غیرعامل از ابلاغ طرح راهبردی حفاظت از زیرساخت‌های کشور توسط رئیس‌جمهور خبر داد. سردار جلالی با بیان اینکه مهم‌ترین خدمات حکومت به مردم از طریق توسعه و نگهداشت زیرساخت‌ها پدید می‌آید، گفت: امروزه با توجه به رشد فناوری در عرصه‌های مختلف، شاهد افزایش ارائه خدمات به‌وسیله زیرساخت‌های مبتنی بر فناوری هستیم.
 تمجید گوترش از مسلمانان با قرائت آیه‌ای از قرآن کریم
دبیرکل سازمان ملل با مدد گرفتن از یک آیه از قرآن کریم، از دین مبین اسلام و مسلمانان که دارای روحیه بسیار خوبی در زمینه پذیرش آوارگان هستند، تمجید کرد. «آنتونیو گوترش» با اشاره به اینکه بر مبنای همین مسائل دین اسلام به منبع الهام مردم سراسر جهان تبدیل شده است، افزود: زمانی که کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان بودم، سخاوت کشورهای مسلمان را دیدم که دروازه‌های کشورشان را به روی آوارگانی که مجبور به ترک خانه های خود شده بودند، گشودند، در زمانی که بسیاری از کشورها مرزهای خود را به روی آوارگان بسته بودند! گوترش برای تبیین سخنان خود معنی انگلیسی آیه ۶ سوره توبه را خواند.

 اطلاعات 
 زمینه اجرای تبادل زندانیان با آمریکا فراهم است
وزیر امور خارجه با اعلام اینکه در روزهای اخیر با آمریکایی‌ها درباره تبادل زندانیان به توافقی دست یافته‌ایم، گفت: اگر همه چیز از طرف آمریکایی خوب پیش برود، در کوتاه مدت شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود. امیرعبداللهیان با بیان اینکه پرونده زندانیان را یک پرونده کاملا انسانی می‌دانیم، اظهار داشت: از مارس سال گذشته در این رابطه سندی بین ما و طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم به امضا و تائید رسید اما زمینه اجرای آن اکنون فراهم شده است. از نظر ما همه چیز آماده است. طرف آمریکایی در حال هماهنگی‌های فنی خودش قرار دارد.وی همچنین درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین که با وقفه‌ای چندماهه روبروست، گفت: معتقدیم جمع‌بندی گفتگوها برای لغو تحریم‌ها در دسترس است. رفع اتهام بی‌اساس از ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک مسأله مهم و از خطوط قرمز ماست.امیرعبداللهیان افزود: در سفر اخیر رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پیشرفت خوبی حاصل شد. اکنون همکاری نیرومندی بین سازمان انرژی اتمی و آژانس جریان دارد که نتیجه این همکاری تاثیر خوبی در جمع‌بندی مذاکرات خواهد داشت.
این در حالی است که «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا حصول توافق برای آزادسازی سه زندانی آمریکایی در ایران را رد کرد.وی درعین حال افزود: «ما بی وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت هستند در تلاش هستیم».این مقام آمریکایی تاکید کرد: «تا زمانی که این افراد به جمع عزیزان خود بپیوندند، تلاش خود را متوقف نخواهیم کرد».

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت آیت الله زین العابدین باکویی
اختصاصی/ در پی درگذشت آیت الله زین العابدین باکویی آیت الله حسینی بوشهری پیام تسلیتی صادر کرد. دراین پیام آمده است:این روحانی عالیقدر عمر خود را در ترویج معارف اهل بیت -علیهم السلام- گذراند و با سلوک اخلاقی و وزانت علمی، شاگردان بسیاری را پرورش داد.این شخصیت خدمتگزار و انقلابی در طول عمر پر برکت خود از حضور در مبارزات نهضت انقلابی مردم ایران علیه رژیم ستمشاهی تا فعالیت‌های علمی و فقهی و مجاهدت‌های اجتماعی و فرهنگی حضور فعال داشت و سال‌ها در جایگاه برجسته‌ی امامت جمعه منشأ برکات و خیرات بود.اینجانب رحلت این عالم مجاهد، انقلابی و پرهیزگار را به بیت مکرم ،بازماندگان و علاقه‌مندان به آن مرحوم تسلیت عرض نموده، برای آن فقید سعید علو درجات، غفران و رحمت الهی را از خداوند متعال خواستارم.

فقه پزشکی می‌تواند کمک‌کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ مسائل جدید باشد
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی دردیدار با رئیس و جمعی از مدیران بیمارستان علی بن ابی طالب (علیه‌السلام) قم گفت: این بیمارستان که با نام مبارک امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) شناخته می‌شود، باید همانند گذشته، خدمات شایسته‌ای به بیماران مخصوصاً نیازمندان ارایه کند که دارای اهمیت و ثواب فراوانی است.عضو جامعه مدرسین در قسمت دیگری از بیانات خود گفت: خیّران و نیکوکاران محترم هم با الهام الهی در کمک و مساعدت شما خواهند آمد و باعث خدمات بهتر و بیشتر به مردم عزیز و بیماران محترم خواهند شد و ما هم در حدّ توان و وسع خود در خدمت خواهیم بود، همچنین در مباحث اسلامی و فقهی، ارتباط با گروه فقه پزشکی مرکز فقهی می‌تواند در جهات علمی و مسائل جدید پزشکی، کمک کار فعّالان عرصه بهداشت در حلّ این مسائل باشد.

عربستان: آماده از سرگیری روابط با ایران هستیم
باشگاه خبرنگاران/ وزیر خارجه عربستان اعلام کرد ریاض آماده از سرگیری روابط و انجام دیدار‌ها با جمهوری اسلامی ایران است. «فیصل بن فرحان» در گفتگو با روزنامه «الشرق الأوسط»گفت: اصل در روابط بین الملل وجود روابط دیپلماتیک بین کشورهاست و این امر در مورد دو کشور همسایه به وسعت عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران که مشترکات مذهبی، فرهنگی، تاریخی و پیوند‌های تمدنی با یکدیگر دارند، تقویت می‌شود.بن فرحان همچنین گفت: من مشتاقانه منتظر دیدار با وزیر امور خارجه ایران بر اساس توافقات هستم تا روابط دیپلماتیک بین دو کشور از سرگرفته شود. خود را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور طی دو ماه آینده آماده می‌کنیم و طبیعی است که در آینده سفر‌های متقابلی هم خواهیم داشت.

افزایش اختلاف‌های پشت پرده میان آمریکا و اوکراین
باشگاه خبرنگاران/ نشریه آمریکایی «پالتیکو» در گزارشی فاش کرد: شکاف‌ها در روابط میان اوکراین و آمریکا در پشت صحنه در رابطه با چند مساله از جمله دفاع از شهر باخموت، تصرف مجدد شبه‌جزیره کریمه و خرابکاری در خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم» پدیدار شده‌اند.این نشریه به نقل از چند مقام نوشته است: با وجود آنکه «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ (اول اسفند ۱۴۰۱) در سفری ناگهانی به شهر کی‌یف رفت تا همبستگی و اتحاد با اوکراین را نشان دهد، «موارد جدیدی از تنش» در حال پدیدار شدن در روابط دو کشور است.اختلاف بر سر شهر باخموت ،انفجار‌های خط لوله‌های انتقال گاز «نورد استریم»، ،اصرار اوکراین بر تصرف شبه جزیره کریمه ازجمله این اختلافات است.

عربستان به هیأت صهیونیستی روادید نداد
باشگاه خبرنگاران/ عربستان با وجود درخواست سازمان ملل، برای ورود یک هیأت وابسته به رژیم صهیونیستی به ریاض روادید صادر نکرده است. منابع خبری صهیونیستی گزارش دادند که سازمان ملل از یک هیأت صهیونیستی دعوت کرده بود که برای شرکت در یک مراسم گردشگری که این سازمان آن را در عربستان برگزار می‌کند، به ریاض سفر کند؛ اما عربستان برای ورود این هیأت صهیونیستی روادید صادر نکرد.کارشناسان بر این باورند که این اقدام ریاض نشان می‌دهد که به این زودی نمی‌توان درباره بهبود روابط ریاض-تل‌آویو سخن گفت. و این در حالی است که یک روزنامه نگار صهیونیست در واکنش به توافق تهران و ریاض نوشت عادی سازی روابط با عربستان فعلاً متوقف شده است.

توضیحات کنعانی درباره توافق مکتوب امضا شده بین ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران تبادل زندانیان موضوعی کاملا انسانی است که نباید دستمایه بازی‌های سیاسی قرار گیرد.ناصر کنعانی در پی واکنش تعجب برانگیز طرف آمریکایی نسبت به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در خصوص تبادل زندانیان اظهار داشت: از ماه مارس سال گذشته میلادی از طریق یک واسطه توافق مکتوبی در خصوص تبادل زندانیان به امضا رسیده که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده است، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.وی افزود:در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است.

کاهش ۳۶ درصدی واردات ایران از آمریکا
ایرنا/ جدیدترین آمار منتشرشده از سوی اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد واردات ایران از آمریکا در ژانویه ۲۰۲۳ بالغ بر ۳.۱ میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به ژانویه سال قبل افت ۳۶ درصدی داشته است.ایران در ژانویه سال میلادی گذشته ۴.۹ میلیون دلار کالا از آمریکا وارد کرده بود.صادرات ایران به آمریکا در ژانویه امسال نیز صفر بوده است. ایران در ژانویه سال قبل نیز هیچ کالایی به آمریکا صادر نکرده بود.اداره آمار آمریکا همچنین از افزایش ۱.۶ درصدی کسری تجاری این کشور به ۶۸.۳ میلیارد دلار در ژانویه ۲۰۲۳ خبر داده است. آمریکا در این ماه ۲۵۷.۵ میلیارد دلار کالا صادر و ۳۲۵.۸ میلیارد دلار کالا وارد کرده است

بحرین از آمریکا جت جنگی پیشرفته خریداری کرد
فارس/ نیروی هوایی سلطنتی بحرین اولین جت جنگنده اف-۱۶ بلوک ۷۰ را تحویل گرفت. مراسم تحویل در مقر لاکهید مارتین در گرین ویل کارولینای جنوبی برگزار شد.به گزارش خبرگزاری دولتی BNA، خلیفه بن احمد آل خلیفه فرمانده کل نیرو‌های دفاعی بحرین، گفت: «اف-۱۶ بلوک ۷۰ که قابلیت‌های امنیتی و رزمی پیشرفته‌ای دارد، افزوده کیفی مهمی به نیروی هوایی سلطنتی بحرین است.»تعداد هواپیما‌های جنگی مجهز و پیشرفته‌ای که بحرین دریافت خواهد کرد هنوز مشخص نیست.بحرین از دیرباز محل استقرار ناوگان پنجم آمریکا بوده است که منطقه عملیاتی آن شامل خلیج فارس، خلیج عمان، دریای عرب، خلیج عدن، دریای سرخ و بخش‌هایی از اقیانوس هند می‌شود.

شکاف بر سر همکاری‌های امنیتی تل‌آویو-واشنگتن
مهر/ وب سایت المانیتور در گزارشی به اختلاف آمریکا و رژیم صهیونیستی در همکاری‌های امنیتی تحت تاثیر تندروها در تل آویو پرداخته و گزارش داده است که سفر هفته گذشته ژنرال «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به تل آویو این اختلافات را آشکار کرد.یک مقام ارشد امنیتی تل آویو که نخواسته نامش فاش شود، به المانیتور گفت: «آنچه از ژنرال میلی شنیدیم، بی سابقه بود. یادم نمی آید که متحدان آمریکایی ما هیچگاه با ما چنین تند صحبت کرده باشند. آنچه آمریکایی‌ها، از جمله میلی، از کانال‌های بسیاری به ما می‌گویند، ساده است: اگر می‌خواهید با ما در مورد ایران، در مورد تامین اس -۴۰۰ روسیه [سیستم دفاع هوایی] به ایران، درباره غنی‌سازی اورانیوم و تحریم‌ها با ما صحبت کنید، باید اراضی [فلسطینی] را آرام کنید.»

دومین بانک بزرگ آمریکا هم ورشکسته شد
مهر/ دومین بانک ایالات متحده به دلیل آنچه که قانونگذاران آن را ریسک سیستمیک می‌نامند، تعطیلی خود تا زمان نامعلوم را اعلام کرد و بسته شد. این بانک در واقع دومین بانکی است که در کمتر از یک هفته گذشته ورشکستگی و تعطیلی خود را در آمریکا اعلام می‌کند.پیشتر نیز بانک «سیلیکون ولی»، پس از آنکه سپرده گذاران به یکباره وجوه خود را برداشت کردند، مجبور به تعطیلی شد و روز دوشنبه اعلام شد که «سیگنچربانک» مستقر در نیویورک نیز مجبور به بستن درهای خود شده است.خزانه داری، فدرال رزرو آمریکا نیز در بیانیه ای بسته شدن دومین بانک این کشور را تائید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *