خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۱

**پیام رهبرمعظم انقلاب به ملت‌های اسپانیولی‌زبان: چه نیکوست که ما ملت‌های عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و هم‌افزایی کنیم** آیت‌الله حسینی بوشهری: طلاب در کنار درس و بحث به جهاد تبیین بپردازند** آیت الله اراکی: هدف فقه اجتماعی اداره جامعه اسلامی است** با حضور وزیر دفاع خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی «یاسین» افتتاح شد** بیانیه وزارت کشور: 100 نفر از عوامل دخیل در ماجرای مسمومیت‌ها بازداشت شده‌اند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 چه نیکوست که ما ملت‌های عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و هم‌افزایی کنیم
رونمایی از نسخه اسپانیولی کتاب خاطرات دوران مبارزات رهبر انقلاب اسلامی با عنوان «سلول شماره ‌۱۴» طی مراسمی در شهر کاراکاس، پایتخت کشور ونزوئلا و کنار نمایشگاه فرهنگ دوستی ایران و ونزوئلا به‌همت فعالان فرهنگی ونزوئلا و اسپانیولی‌زبانان با حضور شخصیت‌های فرهنگی ایران و ونزوئلا برگزار شد و همزمان با آن، پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به ملت‌های اسپانیولی‌زبان منتشر شد. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم ا… الرحمن الرحیم. اگر توانسته باشم به‌وسیله‌ این کتاب با شما اسپانیولی‌زبانان ارتباط بگیرم، بسیار خرسند خواهم بود، این بخش کوتاهی از سرگذشت من است. چه نیکو است که ما و شما و همه‌ ملت‌های عدالت‌خواه با یکدیگر بیشتر آشنا شویم و بیشتر هم‌افزایی کنیم، نیک‌روزی شما را از خدا می‌خواهم. کتاب سلول شماره ۱۴ خاطرات و زندگی‌نامه آیت‌ا… خامنه‌ای را در دوران مبارزه با رژیم دست‌نشانده استکبار و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی روایت می‌کند. این اثر ترجمه اسپانیولی کتاب «ان مع الصبر نصرا» است که پیش از این به‌زبان عربی منتشر و نسخه فارسی آن با عنوان «خون دلی که لعل شد» در اختیار علاقه‌مندان و اهالی کتاب قرار گرفته بود.

 همشهری
 رژیم آپارتاید اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم
بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان گفت: دولت‌های آپارتایدی را به رسمیت نمی‌شناسیم. در گذشته در پاسپورت پاکستان نوشته بودیم که اجازه سفر به همه جا به جز آفریقای جنوبی و اسرائیل وجود دارد و امروز می‌نویسیم اجازه سفر به همه جهان به جز اسرائیل وجود دارد؛ این، موضع پاکستان است.
 غرب به‌دنبال بهانه‌ برای سلطه بر روسیه است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: از زمانی که مسکو به‌عنوان یک بازیگر مستقل در عرصه بین‌المللی شناخته شده، غرب به‌دنبال بهانه برای کنترل و سلطه بر روسیه است. غرب منتظر بهانه‌ای است تا چنگال خود را روی صورت روسیه بیندازد و به روسیه آسیب وارد کند.
 تونس به‌دنبال احیای روابط با سوریه
رئیس‌جمهوری تونس اعلام کرده که به‌دنبال احیای روابط دیپلماتیک با سوریه است که از سال ۲۰۱۲ متوقف شده است. «قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس، با اعلام اینکه هیچ توجیهی برای نداشتن سفیر تونس در دمشق و سفیر سوریه در تونس وجود ندارد، گفته: «مسئله حاکمیت سوریه داخلی است و تنها به سوری‌ها مربوط می‌شود و تونس با دولت سوریه سروکار دارد و مطلقاً ربطی به انتخاب‌های مردم سوریه ندارد.»

 کیهان
 ارائه گزارش بانک مرکزی از کاهش نرخ دلار
ستاد هماهنگی اقتصادی دولت جمعه‌شب جلسه ویژه و فوق‌العاده تشکیل داد و چند موضوع اقتصادی کشور را بررسی کرد. در این جلسه که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، بعد از گزارش سازمان برنامه و بودجه از تصویب لایحه بودجه سال آینده کل کشور و میزان تغییرات و اصلاحات به عمل آمده در این لایحه در مجلس شورای اسلامی، موضوع نرخ ارز و کاهشی شدن آن بررسی شد و بانک مرکزی گزارشی از اقداماتش در حوزه داخلی و بین‌المللی در این راستا ارائه کرد.در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی همچنین بر ضرورت جلوگیری از نوسان قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله ارز، دارو، مواد غذایی، مسکن و صنایع تولیدی و پرمصرف و لزوم ایجاد ثبات و آرامش در بازار در روزهای پایانی سال و نیز ارائه برنامه تثبیت بازار و کاهش التهاب در سال ۱۴۰۲ تأکید و راهکارهای پیشنهادی در این زمینه بررسی شد.بررسی الزامات تحقق رونق تولید و ارائه راهکارهای تأمین مالی برای اجرا و تکمیل پروژه‌های بزرگ و زیرساختی کشور در جهت تحقق رشد هدف‌گذاری شده و لزوم تلاش پیگیر و منسجم همه دستگاه‌ها و نهادها با مشارکت بخش عمومی و دولتی در این زمینه از دیگر محورهای دستورکار جلسه دیشب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بود.
 دیدار امیرعبداللهیان و سرپرست وزارت خارجه ازبکستان
بختیار سعیداف، سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان، دیروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اهمیت مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف خصوصا ابعاد مرتبط با همکاری‌های اقتصادی، حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک و با توجه به خواست رؤسای جمهور دو کشور برای ارتقای روابط، بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای این مهم تأکید کرد. بختیار سعیداف سرپرست وزارت امور خارجه ازبکستان نیز در این دیدار ضمن تشکر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از گسترش همکاری‌های فیمابین خصوصا در زمینه‌های ترانزیت، همکاری‌ها در حوزه اکو، حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی، از برنامه‌ریزی برای برگزاری سران کشورهای عضو اکو در تاشکند خبر داد و بر لزوم تقویت هماهنگی بین دو کشور در این خصوص تأکید کرد.در این دیدار همچنین طرفین درخصوص آخرین وضعیت مناسبات سیاسی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی بین دو کشور گفت‌وگو و تبادل‌نظر کردند.

 ایران 
 ۱۰۰ نفر از عوامل دخیل در ماجرای مسمومیت‌ها بازداشت شده‌اند
وزارت کشور در چهارمین بیانیه خود جزئیات جدیدی از نتایج بررسی‌ها درباره برخی مسائل پیش‌آمده در مدارس را منتشر کرد.مطابق این بیانیه ۵ بندی، تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر ازعوامل مؤثر در حوادث اخیر مدارس استان‌های تهران، قم، زنجان، خوزستان، همدان، فارس، گیلان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان وخراسان رضوی شناسایی، دستگیر ومورد تحقیق قرارگرفتند. بیانیه وزارت کشور تصریح کرد: براساس بررسی‌های اولیه، تعدادی از این موارد، مشتمل بر افرادی است که از روی شیطنت یا ماجراجویی و با هدف تعطیلی کلاس درس و تحت تأثیر فضای روانی ایجادشده دست به اقداماتی نظیر استفاده از مواد بدبو و بی‌خطر و… زده‌‌اند که ضمن تذکرلازم، تحقیقات قانونی از این دسته از افراد تاحصول اطمینان و کسب نتیجه نهایی ادامه دارد. این بیانیه افزود: همچنین در بین دستگیر شدگان افرادی با انگیزه‌های معاندانه و با هدف ایجاد رعب و وحشت درمردم و دانش‌آموزان و برای تعطیلی مدارس و ایجاد بدبینی نسبت به نظام وجود دارند که تحقیقات از این افراد جنایتکار از جمله کشف ارتباط احتمالی آنان با سازمان‌های تروریستی منافقین و.. مورد تحقیق و بررسی است.وزارت کشور تأکید کرد:به دلیل سوء‌استفاده معاندین از این قبیل اقدامات که متفاوت با گذشته است، دانش‌آموزان از انجام آن اکیداً خودداری کنند زیرا ابلاغ شده است برابر قوانین توسط مراجع ذی ربط با فرد خاطی برخورد شود.در این بیانیه تصریح شده است: خوشبختانه از اواسط هفته گذشته تا امروز تعداد رخداد‌های مدارس روند کاهشی چشمگیری داشته است و گزارشی از وجود دانش‌آموزان بدحال اعلام نشده است.

 وطن امروز 
 ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ بررسی می‌شود
علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ در صحن علنی این هفته خبر داد و گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس هم در دستور کار نمایندگان است.
 توافق ایران و عربستان به نفع امنیت منطقه است
حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی سخنانی با اشاره به توافق ایران و عربستان گفت: ۲ کشور توافق کردند در ۲ ماه آینده تبادل سفرا انجام شده و روابط دیپلماتیک ۲ کشور برقرار شود. ایران و عربستان ۲ قدرت مهم منطقه هستند و عربستان نقشه حائز اهمیتی روی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس دارد، از این جهت این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار باشد.
 ایران حمله تروریستی در مزارشریف را محکوم کرد
کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله تروریستی در مزارشریف افغانستان را محکوم کرد. وی ضمن ابراز تاثر و تاسف از شهادت و زخمی شدن جمعی از خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و رسانه در این اقدام تروریستی، با خانواده‌های داغدیده، مجروحان و نیز جامعه خبرنگاران افغانستان بویژه در ولایت بلخ ابراز همدردی و برای مجروحان شفای عاجل مسألت کرد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمران و عاملان این‌گونه حملات سبوعانه تروریستی را دشمنان ثبات، امنیت و آرامش مردم همسایه و مسلمان کشور افغانستان توصیف کرد که اطلاع‌رسانی و روشنگری و نیز همزیستی بین آحاد مردم افغانستان را هدف قرار داده‌اند. گفتنی است در پی وقوع انفجار صبح دیروز در مرکز فرهنگی – اجتماعی تبیان در شهر مزارشریف افغانستان تعدادی از جمله خبرنگاران حاضر در این نشست کشته و مجروح شدند.

 جوان
 مجریان و ناظران انتخابات ۱۴۰۲ نیمه‌دوم اسفند آموزش مشترک می‌بینند
محسن اسلامی با مهم شمردن مقوله آموزش عوامل اجرایی و نظارت انتخابات، گفت: با هدف تعامل بین ۲ بازوی برگزاری انتخابات یعنی امر نظارت و اجرا، همایش آموزشی مشترک برگزار می‌شود. مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با تشریح جزئیات این همایش در نیمه دوم اسفندماه گفت: در این همایش مسؤولان آموزشی استانداری‌ها و هیات‌های نظارت استان‌ها در کنار هم دوره آموزشی می‌بینند. اسلامی افزود: در نشست وضعیت‌شناسی انتخابات با ۳۱ استانداری سراسر کشور این موضوع مشخص شد که یکی از خلأها در شعب انتخابات، فقدان هماهنگی و شناخت حوزه اجرا و نظارت از وظایف و کارکردهای همدیگر است. وی با تاکید بر اینکه برگزاری باشکوه انتخابات نیازمند هماهنگی و هم‌نظری هر چه بیشتر بخش نظارت و اجراست، گفت: هدف از برگزاری این همایش شناخت و آشنایی این دو بازوی مهم برگزاری انتخابات است که برای نخستین بار در طول ۴ دهه مسؤولان آموزش شورای نگهبان و عوامل اجرایی انتخابات در استان‌ها در کنار هم آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.
 خط تولید انبوه جت پیشرفته آموزشی «یاسین» افتتاح شد
نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح رونمایی و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز افتتاح شد. امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در حاشیه رونمایی از نمونه معیار تولید و خط تولید انبوه جت آموزشی یاسین اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما در ارتقای آموزش خلبانی است چرا که آموزش خلبانی از جمله آموزش‌هایی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و انجام این مهم نیاز به هواپیمای آموزشی در کلاس‌های مختلف دارد. وی با بیان اینکه صنعت هوایی وزارت دفاع از سال‌ها پیش اقدام به طراحی جت آموزشی یاسین کردند که امروز فرزند دوم آن رونمایی شد، اظهار داشت: ویژگی این جت آموزشی طراحی کاملاً بومی آن است که موجب شده تا از این نمونه بتوانیم برای هواپیما‌های رزمی و پشتیبانی نزدیک هوایی نیز استفاده کنیم.

 خراسان
 تعطیلی پنج شنبه‌ها کمک قابل توجهی به حوزه گردشگری خواهد کرد
ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ما معتقدیم اگر پنج شنبه‌ها تعطیل شود کمک قابل توجهی به حوزه گردشگری خواهد شد؛ هم به لحاظ فرهنگی و هم به لحاظ اجتماعی و اقتصادی ما طرفدار این موضوع هستیم.
 گشت ارشاد مدیران
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر با انتشار رشته توئیتی با عنوان «گشت ارشاد مدیران» نوشت: «در پی برخی گزارش‌های مردمی و ابراز نارضایتی از عملکرد یکی از شعب تأمین اجتماعی تهران، تیم بازرسی ویژه دفتر رئیس جمهور در قالب «گشت ارشاد مدیران» به‌صورت سرزده در این شعبه حضور یافت. بازرسان در پایان این بازدید با توجه به میزان نارضایتی‌ها، رئیس شعبه را به‌دلیل ‏ضعف مدیریت و اهمال در انجام تکالیف از مسئولیت برکنار کردند. گشت ارشاد مدیران که گزارش‌های مردمی از نارسایی‌های مدیریتی را در دستور بازرسی قرار می‌دهد مدت هاست مأموریت خود را با دستور ویژه رئیس جمهوری آغاز کرده است.»

 مردم سالاری 
 احضار سفیر ایران به وزارت خارجه آذربایجان
وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای ادعا کرد: در ۱۱مارس ۲۰۲۳، یک هواپیمای نظامی جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۰۹:۴۴ تا ۱۰:۲۶ پروازی بی‌وقفه در مرز آذربایجان- ایران انجام داده و از منطقه زنگیلان به بیله‌سوار مسیری رفت و برگشت را طی کرد. در این بیانیه آمده است: این هواپیما بین دو کشور و در فاصله ۳ الی۵ کیلومتری مرز و گاهی روی مرز انجام داد.وزارت امور خارجه آذربایجان مدعی شد: نزدیک شدن یک هواپیمای نظامی به مرز دو کشور به این شکل و به پرواز درآمدن بر فراز خطوط مرزی امنیت هوانوردی غیرنظامی را تهدید کرده و موجب بدتر شدن روابط دوجانبه می‌شود. وزارت امور خارجه آذربایجان در این بیانیه اعلام کرد که سفیر ایران را احضار کرده و مراتب اعتراض در این باره به او اعلام شده است.
 احتمال قوی مبادله زندانی بین ایران و آمریکا
المانیتور نوشت: سیامک نمازی طی مصاحبه با سی‌ان‌ان از زندان اوین، جایی که از سال ۲۰۱۵ به دلیل «ارتباط با یک کشور متخاصم» (ایالات متحده آمریکا) در بازداشت به سر می‌برد، از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد که سیاسی بازی را کنار بگذارد و «به این کابوس» برای او و دو فرد دو تابعیتی دیگر پایان دهد. در ادامه این مطلب آمده است که در کنار نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی به ترتیب از سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ در بازداشت هستند. یک مقام بلندپایه ایرانی، که حاضر به افشای نامش نبود، به المانیتور گفت که «هیچ دلیل سیاسی» برای اجازه برقراری این تماس وجود نداشت. او افزود که به عنوان «مسئله‌ای بشردوستانه بنا به درخواست او [سیامک]، این موضوع تأیید شد.» این اتفاق همچنین می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که مبادله زندانیان با ایالات متحده، معامله‌ای که احتمالاً شامل آزادی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده از کره جنوبی می‌شود، ممکن است نزدیک‌تر از همیشه باشد. این مقام ایرانی به المانیتور گفت: «ما از تقریباً دو سال پیش برای تبادل آماده بودیم. بهتر است از ایالات متحده در مورد گام بعدی بپرسید.» چه مصاحبه سی‌ان‌ان با نمازی، طراحی ایالات متحده باشد، چه با واسطه‌هایی مانند عمان یا قطر، اما موفق شد فشار را بر بایدن افزایش دهد. بایدن روز سه شنبه با سلطان هیثم بن طارق السعید عمان درباره پرونده آن‌ها صحبت کرد.

 آرمان ملی 
 افق‌های روشنی بین ایران و بحرین دیده می‌شود
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفرش به بحرین برای شرکت در مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) گفت که افق‌های روشنی بین دو کشور دیده می‌شود. عباس گلرو در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «برای شرکت در اجلاسیه ۱۴۶ مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) در بحرین، وارد منامه شدیم و ممدوح عباس الصالح عضو مجلس بحرین در فرودگاه به گرمی از هیأت جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد. افق‌های روشنی بین دو کشور دیده می‌شود.»
 پیکر مرحوم غفوری فرد به خاک سپرده شد
مراسم تشییع پیکر مرحوم حسن غفوری فرد، وزیر اسبق نیرو و نماینده مردم در چهار دوره مجلس، صبح دیروز بیستم اسفند با حضور مقامات استانی و کشوری، در صحن کوثر حرم مطهر رضوی برگزار و پیکر آن مرحوم در صحن آزادی به خاک سپرده شد.

 قدس
 گزینه‌های زیادی برای تحریم روسیه نداریم
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه گزینه‌های اروپا برای تحریم روسیه محدود شده، گفت قاره سبز باید برای حمایت از اوکراین به‌دنبال راه‌های دیگری باشد. بورل پس از جلسه با وزرای دفاع اتحادیه اروپا گفت: از لحاظ تحریمی، گزینه‌های زیادی باقی نمانده، اما همچنان می‌توانیم حمایت مالی و نظامی از اوکراین را افزایش دهیم. وی مدعی شد باتوجه به گذشت یک سال از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، اینکه اتحادیه اروپا گزینه‌های قابل توجه دیگری در اختیار داشته باشد، «عجیب» است.
 بدون تضمین‌های امنیتی صلح نمی‌کنیم
دبیر شورای امنیت ارمنستان اظهار کرد ارمنستان بدون مذاکره در مورد تضمین‌های امنیتی برای «قره باغ کوهستانی»، پیمان صلح با جمهوری آذربایجان امضا نخواهد کرد. آرمن گریگوریان، با بیان اینکه تضمین امنیت و حقوق ارامنه ساکن قره باغ از جمله شروط است گفت: چنین تضمین‌هایی شامل ایجاد «منطقه غیرنظامی» در اطراف قره باغ یا «حضور ناظران بین‌المللی» در سرزمین‌های ارمنی‌نشین باشد. وی خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان علاقه‌ای به مذاکره با حسن نیت ندارد».
 راه‌اندازی ۱۳ هزار شغل برای ایثارگران
مدیرعامل بنیاد برکت از راه‌اندازی ۴ هزار و ۳۰۰ طرح اشتغال برای خانواده شهدا و ایثارگران در سال ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: این تعداد طرح اشتغال‌زایی نزدیک به ۱۳ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را به همراه داشته است. محمد ترکمانه افزود: ۴ هزار اشتغال دیگر با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم نیز در شرف راه‌اندازی است.
 سفر وزیر تجارت و صنعت طالبان به ایران
مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان از سفر وزیر تجارت و صنعت طالبان (حکومت سرپرست افغانستان) به ایران با هدف توسعه روابط اقتصادی دو کشور خبر داد. جوانمرد تصریح کرد: براساس گفته وزیر تجارت امارت اسلامی، طالبان تمایل دارد از تجارب ایران در حوزه‌های صنعتی، معدن و دانش بنیان استفاده کند.

 اعتماد 
 گزارش بودجه‌ای رییس مجلس در نشست سران قوا
در نشست مشترک آیت الله رییسی، محمدباقر قالیباف و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای که عصر شنبه به میزبانی دفتر رییس‌جمهور برگزار شد، رییس مجلس شورای اسلامی گزارشی از روند بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در مجلس ارایه کرد. همچنین مقرر شد در تقدیم برنامه هفتم توسعه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تسریع شود.تاکید بر همکاری قوای سه‌گانه در جهت رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و همچنین تلاش همه‌جانبه مسوولان و دست‌اندرکاران امور در همه سطوح در جهت ایجاد امید در مردم با خدمت‌رسانی هر چه بیشتر در روزهای پایانی سال و ایام نوروز از دیگر محورهای مطرح شده در نشست امروز سران قوا بود.

 ابتکار 
 قیمت بنزین و گازوئیل افزایش نمی‌یابد
وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در بودجه سال ۱۴۰۲ و در لایحه دولت مطرح نشده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.اوجی اظهار کرد: با برنامه ‌ریزی‌هایی که همکاران در شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص در ایام پایان سال و نوروز انجام داده‌اند پیش بینی می‌شود که مشکلی برای تامین سوخت وجود نداشته باشد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست.وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت تخصیص بنزین نوروزی اظهار کرد: هنوز در دولت تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

 اطلاعات
 روند نزولی بهای ارز وطلا ادامه دارد
روند کاهشی بهای نرخ ارز در بازارغیررسمی که از اوایل هفته قبل شروع شده است، از دیروز با انتشار خبر بهبود روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عربستان تشدید شد و معاملات ارزی را به رکود کشید. هر دلار آمریکا که هفته قبل در بازار غیر رسمی ۵۲ هزار تومان قیمت داشت، دیروز حتی ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان هم مشتری نداشت. همچنین هر یورو اتحادیه اروپایی دیروز با ۸ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به معاملات هفته قبل ۴۷ هزار و ۶۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد، ولی معامله چندانی روی این رقم صورت نگرفت.
 بیانیه مشترک انگلیس و فرانسه در مورد پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران
سران فرانسه و انگلیس در نشست مشترک خود پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران را مورد بررسی قرار دادند و بیانیه مشترکی در این زمینه منتشر کردند.
تارنمای دولت انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس در پاریس سی و ششمین نشست مشترک دو کشور را برگزار کردند.بر اساس این بیانیه دو طرف مسائل مختلفی از جمله اوکراین، جامعه سیاسی اروپا و مسائل جهانی و سیاست خارجی را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.ذیل موضوع سیاست خارجی و مسائل جهانی که در بند پنجم این بیانیه به آن پرداخته شده است، لندن و پاریس پیشرفت‌های هسته‌ای و فعالیت‌های موشکی ایران را مورد بررسی قرار دادند. مکرون و سوناک درباره پیشرفت جدی برنامه هسته‌ای ایران به ویژه پس از گزارش آژانس در مورد کشف ذرات اورانیوم ابراز نگرانی کردند.آنها ابراز داشتند که این نشاندهنده یک پیشرفت بی سابقه و بسیار زیاد در برنامه هسته‌ای ایران است. این دو کشور اروپایی درحالی که ایران وعده همکاری کامل با آژانس را داده است، انتظار دارند که ایران به صورت کامل پایبند به تعهدات خود در اجرای پادمان‌های موثر باشد.انگلیس و فرانسه همچنین نسبت به آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه» و «رفتار تهدیدکننده ایران در قبال اشخاص مستقر در اروپا» خوانده شد، ابراز نگرانی کردند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

طلاب در کنار درس و بحث به جهاد تبیین بپردازند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اهتمام به این مؤلفه مهم، اظهار داشت: یکی از رسالت‌های اصلی نبی مکرم اسلام بر اساس آیه شریفه «أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ» تبیین است.
رئیس جامعه مدرسین در ادامه با اشاره به ویژگی‌های عصر امروز، تبیین مباحث معرفتی دین و دستاوردهای انقلاب را اقتضای زمانه امروز دانست و گفت: جوانان و طلاب ما همت کنند و در کنار درس، بحث و پژوهش به جهاد تبیین بپردازند. رئیس شورای عالی حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت جهاد تبیین تصریح کرد: باید جوانان ما به جهاد تبیین بپردازند تا چهره صاف و زلال دین را به مردم نشان داده و بتوانند توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند.

هدف فقه اجتماعی اداره جامعه اسلامی است
رسا/ آیت‌الله اراکی در دومین جلسه از سلسله جلسات مکتب شناسی فقهی مقام معظم رهبری گفت: اصل اول از چارچوب‌های نظام فقه اجتماعی مقام معظم رهبری توجه به هدایت و اداره جامعه است یعنی همه ادیان الهی بالاخص دین اسلام برای اداره جامعه آمده اند و مخاطب در ادیان الهی جامعه است.
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه فقه یعنی نظام نظم بخشی به جامعه، بیان کرد: احکام فردی برای نظم بخشیدن به کیان اجتماعی است پس بنابراین فقه ما فقهی برای نظم بخشی به نظام جامعه و ایجاد یک جامعه منظم می باشد. وی با ابراز اینکه خدا در نگاه جامعه مومنان با خدا در نگاه جامعه لیبرال متفاوت است، ابراز کرد: ما خدا را در عین داشتن قدرت بی زوال، فرمانروایی عادل می دانیم لذا چون فرمانروای جامعه ما خدا است و فرمانش عین عدل است از هیچکس غیر از او نیز خوف و ترسی نداریم.

بیست و ششمین روز اعتصاب اسیران فلسطینی در زندانهای اسرائیل
ایرنا/ اسیران فلسطینی اعلام کردند که اعتصاب آنان در زندان‌های اسرائیل وارد بیست و ششمین روز خود شده و این روند همچنان ادامه دارد. سازمان امور اسرا و آزادگان و باشگاه اسیر فلسطینی در این باره تاکید کردند که اقدامات اعتراضی اسرا تا رسیدن به اعتصاب غذای سراسری در اول ماه مبارک رمضان منتهی شود، همچنان ادامه دارد.
در زندان‌های صهیونیستی چهار هزار و ۷۸۰ فلسطینی اسیر هستند که در این میان، ۱۶۰ نفر از آنان کودک و ۲۹ نفر نیز زن هستند. اسرای فلسطینی پیش تر در پیامی به وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داده‌ بودند که آماده مبارزه هستند و چیزی برای از دست دادن ندارند.

پاپ برای سفر به کی یف و مسکو اعلام آمادگی کرد
ایرنا/ پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کرد که وی آماده سفر به کی یف پایتخت اوکراین است به شرط آنکه بعد از آن سفری در همین راستا به مسکو پایتخت روسیه داشته باشد. پاپ همچنین اذعان کرد که در حال حاضر نمی‌تواند از مسکو بازدید کند، اما این غیرممکن نیست و امیدوارم بتوانم این کار را انجام دهم. اما من هیچ قولی نمی‌دهم. وی در ادامه افزود که از ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین برای حضور در جمع پاپ در واتیکان دعوت کرده است. پاپ فرانسیس همچنین رابطه کاری خود با الکساندر آودیف سفیر روسیه در واتیکان را “عالی” و این مرد را “بسیار جدی و حرفه ای” توصیف کرد.

عطوان: توافق ایران و عربستان پایانی برای سلطه آمریکا و انگلیس در خاورمیانه است
ایرنا/ سردبیرروزنامه فرامنطقه‌ای “رأی الیوم” در سرمقاله روز شنبه خود نوشت که توافق ایران و عربستان با نظارت چین آغاز یک پایان برای سلطه ۸۰ ساله انگلیس و آمریکا در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه است و نقش پکن به عنوان یک بازیگر راهبردی مهم در این مناطق را به رخ کشیده است. عبدالباری عطوان در این باره نوشت: عربستان با این توافق، چراغ خاموش و توسل به گفت وگو، توانست مانع از هدر رفتن منابع مالی نظامی هنگفتی شود که در جنگ مستقیم یا غیر مستقیم با ایران هدر می داد. وی ادامه داد؛ این کشور با این اقدام می تواند میلیاردها دلار را پس انداز کرده و از آن برای توسعه قدرت و سرمایه گذاری در طرح‌های آینده خود استفاده کند.

دهمین شنبه تظاهرات علیه نتانیاهو در اراضی اشغالی شروع شد
باشگاه خبرنگاران/ دهمین شنبه متوالی تظاهرات علیه نتانیاهو و کابینه او در شهر‌های مختلف اراضی اشغالی آغاز شد. براساس گزارش فلسطین نیوز، اعتراضات اخیرا تشدید شده است و شهر‌های مختلف و خیابان‌های اصلی شاهد تظاهرات، قفل شدن ترافیک، برخورد با پلیس و دستگیری روزانه معترضین به طرح تضعیف قوه قضائیه است. در تل آویو، تظاهرات با شرکت ده‌ها هزار تظاهرکننده برگزار شد. بیش از ۵۰۰۰۰ نفر در حیفا تظاهرات کردند که بزرگترین تظاهرات از نظر تعداد تظاهرکنندگان در این شهر از زمان شروع اعتراضات علیه طرح کابینه نتانیاهو است.

افزایش بی‌سابقه تجاوز در دانشکده‌های نظامی آمریکا
مهر/ تحقیقات جدید پنتاگون نشان می‌دهد تعداد مواردِ تعرض و آزار جنسی در مراکز آموزشی و دانشکده‌های نظامی آمریکا در سال میلادی گذشته به میزان ۱۸ درصد افزایش یافته که نسبت به سال ۲۰۰۶ که این تحقیقات برای اولین بار انجام شد، یک رکورد محسوب می‌شود. طبق این گزارش که شبکه خبری سی‌ان‌ان بخش‌هایی از آن را منتشر کرده، ۱۱۳۶ مرد و زن در سال تحصیلی گذشته در آکادمی‌های نظامی آمریکا مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و ۳۹۳۹ نفر نیز نوعی از آزار جنسی را از سوی هم‌دانشکده‌ای‌های خود تجربه کرده‌اند. همچنین، باور دانشجویان زن نسبت به تلاش مسئولان آکادمی‌های نظامی برای جلوگیری از تجاوز و آزار جنسی نیز طی یکسال گذشته از ۷۲ درصد به ۵۹ درصد کاهش یافته است.

بیانیه وزارت امور خارجه در مورد توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان
باشگاه خبرنگاران/ وزارت امور خارجه کشورمان در مورد توافق از سرگیری روابط ایران و عربستان بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام‌های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق نمود. وزارت خارجه در این بیانیه افزود: دولت جمهوری اسلامی ایران با این تحرک نشان داد در مسیر تامین منافع ملت ایران و نیز ملت‌های مسلمان، دوست و همسایه منطقه و همچنین بکارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای برای تحقق و تحکیم صلح و ثبات فراگیر و تأمین منافع مشترک و جمعی دولت‌ها و ملت‌های منطقه، عزم جدی داشته و گام‌های موثر و رو به جلو طراحی کرده است.

هشدار تاریخ نگار فرانسوی به ناتو:در خطر بزرگی قرار دارید
باشگاه خبرنگاران/ امانوئل تاد تاریخ نگار فرانسوی به روزنامه لوفیگارو گفت: «غرب درگیری در اوکراین را راه انداخت، اما قدرت روسیه را دست کم گرفت و اکنون ناتو در خطر بزرگی است. تاد گفت: روسیه فرصت خوبی برای خروج از این وضعیت به عنوان پیروز را دارد. روس‌ها اکنون نهایت تلاش خود را برای تضعیف ناتو صرف می‌کنند، اما مردم در غرب حجم این مشکل را به صورت همه جانبه نمی‌بینند. او با اشاره به اینکه «هنگامی که واشنگتن مسلح کردن اوکراینی‌ها نظیر ارتش‌های ائتلاف ناتو، را آغاز کرد، مسکو را به سمت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه سوق داد»، اعلام کرد: محافظه کاران جدید در آمریکا به نابودی اقتصاد روسیه با کمک تحریم‌ها امیدوار بودند، اما عکس این قضیه رخ داد و ما روسیه را می‌بینیم که بهتر از آنچه تصور می‌کردیم، در حال مقاومت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *