خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

**آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: طلاب مطابق با مقتضای سربازی ولی عصر عمل کنند** توافق ایران و عربستان ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی** آیت‌الله خاتمی: افرادی که در مسمومیت دانش‌آموزان نقش داشتند مفسد فی‌الارض هستند** آیت الله شب‌زنده‌دار: پیروزی انقلاب و تداوم آن با جهاد تبیین است** آیت الله فاضل لنکرانی: اینکه هنوز عده ای بگویند دین نیاز به حکومت ندارد، حرف بسیار موهونی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رهبرمعظم انقلاب بر پیکر حسن غفوری‌فرد اقامه نماز کردند
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیش از ظهر دیروز (جمعه) با حضور در کنار پیکر حسن غفوری‌فرد، وزیر اسبق نیرو و نماینده ادوار مجلس شورای‌ اسلامی ضمن قرائت فاتحه، بر پیکر وی اقامه نماز کردند.در این مراسم جمعی از اعضای خانواده و بستگان مرحوم غفوری‌فرد نیز حضور داشتند.رهبر معظم انقلاب پس از اقامه نماز بر پیکر مرحوم حسن غفوری‌فرد در جمع خانواده وی گفتند: خداوند ان‌شاء‌ا… آقای غفوری‌فرد را که با ایمان زندگی کرد، واقعا به معنای واقعی کلمه، با اولیاءشان محشور کند. ان‌شاءا… خداوند درجاتش را عالی کند. حضرت آیت‌ا لله العظمی خامنه‌ای بیان کردند: با ایشان که سوابق ما از اول انقلاب توی حزب و قضایای بعدی تا امروز الحمدلله همیشه با ایشان ارتباط داشتیم، همکاری داشتیم، خدا ان‌شاءا… که ایشان را رحمت کند؛ شماها را هم حفظ کند. همسر مرحوم غفوری‌فرد هم خطاب به مقام معظم رهبری گفت: خدا ان‌شاءا… شما را حفظ کند؛ آقای غفوری‌فرد همیشه ارادت خاصی خدمت شما داشتند.

 همشهری
 مقابل اشغالگر، تسلیم نمی‌شویم
سیدحســن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: خطرناک‌ترین یأس و ناامیدی، قبول اشغالگری و قبول شروط اشغالگر و تسلیم شدن است. ما می‌توانیم دشمن صهیونیستی را شکست دهیم و به دوران سرکشی اسرائیل پایان دهیم و این ارتش را که شکست‌ناپذیر عنوان شده بود، از بین ببریم.
 مذاکرات صلح تنها راه‌حل پایان جنگ در اوکراین است
مارین لوپن، رهبر حزب راست اجتماع ملی فرانسه گفت: برای جنگ اوکراین قرار نیست ده‌ها راه‌حل متفاوت به جز توافق صلح داشته باشم. هر چیز دیگری غیراز آن بد خواهد بود. اوکراین تنها درصورتی در این جنگ پیروز می‌شود که ناتو به کمکش بیاید. اما اگر ناتو در حمایت از اوکراین وارد این جنگ شود، کل دنیا درگیر جنگ خواهد شد.
 معرفی عوامل مسمومیت دانش‌آموزان، به‌زودی
شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بیانیه‌ای با اشاره به مسمومیت سریالی دانش‌آموزان در مدارس اعلام کرد: «مقابله با ناامنی و تشویش اذهان عمومی کشور با هدف قرار دادن پاک‌ترین و معصوم‌ترین قشر جامعه یعنی دختران دانش‌آموز کشور، طی روزهای گذشته توسط دشمن و ایادی فریب‌خورده آنان با برنامه‌ریزی جنگ ترکیبی تنها با آگاه‌سازی عمومی و جدیت مسئولان ذیربط و همراهی مردم متدین و همیشه در صحنه، میسر است.» در بخش دیگری از این بیانیه آمده است «بی‌شک جمهوری اسلامی ایران، اجازه هیچ‌گونه دست‌درازی و تعدی به شهروندان خود را نخواهد داد و به‌زودی عوامل داخلی و خارجی برهم‌زننده امنیت کشور، با اهتمام دستگاه‌های امنیتی و انتظامی معرفی خواهند شد و بی‌هیچ اغماضی آنان را به سزای اعمال خود می‌رسانند.»

 کیهان 
 توافق ایران و عربستان؛ ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی
پس از برگزاری ۵ دور مذاکرات اولیه ایران با عربستان که به میزبانی عراق و عمان انجام شد، همچنین به دنبال سفر اخیر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور به چین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در شهر پکن با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس‌جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌وفصل نهایی موضوعات فی‌مابین ایران و عربستان سعودی با همتای سعودی خود آغاز کرد. سرانجام پس از گفت‌وگوهای فشرده، شفاف و همه‌جانبه میان ایران و عربستان، دیروز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ دو کشور توافق کردند که پس از ۷ سال، روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند. در بخشی از بیانیه مشترک سه‌جانبه میان ایران، عربستان و چین که در پکن صادر شد، آمده است: «در نتیجه گفت‌وگوهای انجام‌شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند. وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌کنند.» هنوز ساعاتی از انتشار اخبار مربوط به توافق ایران و عربستان نگذشته بود که کشورهایی نظیر چین، عراق، عمان، قطر، ترکیه، روسیه و گروه‌هایی مانند مقاومت لبنان و یمن و… در بیانیه‌ها و مواضع رسمی از این توافق استقبال کردند و مقامات رژیم صهیونیستی عزا گرفته و بر شکست خود اعتراف کردند.
 افتتاح بیمارستان حضرت مهدی به عنوان بزرگ‌ترین پروژه نظام سلامت پس از پیروزی انقلاب
همزمان با ولادت حضرت بقیه‌الله -عجل الله تعالی فرجه الشریف-، بیمارستان هوشمند حضرت مهدی، که به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه نظام سلامت، در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی است، با حضور آیت‌الله رئیسی، به شکل رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.کلان بیمارستان هوشمند حضرت مهدی به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح نظام سلامت در قلب مجتمع بیمارستانی امام خمینی که از دیرباز ملجأ بیماران از سراسر کشور بوده است، با امکانات کم‌نظیر و در تراز جهانی از جمله ۵۲۲ تخت بستری، ۲۰۴ تخت ویژه، ۱۱۰ تخت اورژانس، ۴۲ تخت اتاق عمل و تجهیزات به‌روز در ۱۸ طبقه و با متراژ ۱۰۸ هزار و ۱۵۷ مترمربع است تا یاری‌گر بیماران از سراسر میهن اسلامی باشد.

 ایران 
 دسیسه خانوادگی برای مسمومیت دانش‌آموزان در لار
با اقدامات امنیتی و اطلاعاتی، فردی که به واسطه فرزندش چندین مدرسه شهرستان لار استان فارس را با گاز مورد حمله قرار داده و سپس فیلم بدحالی دانش‌آموزان را به شبکه‌های معاند ارسال می‌کردند، شناسایی و بازداشت شد. این فرد از کارکنان بیمارستان این شهرستان بود که پیش‌تر، به همراه سه نفر دیگر، در دوران اغتشاشات به دلیل فعالیت‌های خرابکارانه و پرتاب کوکتل مولوتف به اماکن مختلف، بازداشت شده بودند.دختر این فرد گفت: «ساعت شش‌و‌نیم صبح، با بابا گازها را برداشتیم و دانش‌آموزان ۷ مدرسه را بدحال کردیم؛ دو تا در مدرسه عدالت (انداختیم)، مدرسه پیام زینب، مدرسه زینبی، مدرسه مکتب زهرا، مدرسه فاطمه زهرا، امام موسی کاظم و مدرسه‌های دیگر زدیم. گازها در ظرف‌های ۹ تایی بود که فیتیله داشت و آنها را از دیوار پشتی مدرسه داخل حیاط می‌فرستادیم، گاز بی‌رنگ بود.»
 پاسخ معاون رئیس جمهور به ادعاهای نماینده جعلی یمن
منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور که در جریان کنفرانس توسعه سازمان ملل در قطر به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران شرکت کرده بود، به ادعای خلاف واقع نماینده جعلی یمن در این کنفرانس که ایران را به ارسال سلاح به این کشور متهم کرد، واکنش نشان داد. منصوری اظهارات این مقام حکومتی سابق یمن را بی‌اساس و غیرمسئولانه دانست و با ابراز تأسف از تلاش فرد مذکور برای انحراف در دستور کار جلسه، برای مردم مظلوم یمن صلح و آرامش، پیشرفت و خروج از بحران‌های ناشی از دخالت‌ها و تجاوزهای بیگانگان آرزو کرد. گفتنی است که در جریان دیدارهای دوجانبه حاشیه این کنفرانس، معاون اجرایی رئیس جمهور و «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر جدید قطر راهکارهای رفع موانع و گسترش و توسعه روابط دو کشور را مورد بررسی قرار دادند.
 هشدار به حضور تل‌آویو در قفقاز
امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در جریان سفر به ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای ترک خود حضور بحث‌برانگیز رژیم‌صهیونیستی در منطقه قفقاز را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد: «ایران به همه طرف‌ها هشدار می‌دهد درباره اسرائیل با هوشمندی عمل کنند و پای اسرائیل را به قفقاز باز نکنند.» بررسی رفع موانع امور گمرکی و ترانزیتی میان ایران و ترکیه از جمله محورهایی بود که در دیدار دو وزیر خارجه مورد بررسی قرار گرفت. امیرعبداللهیان همچنین پس از سفر به ترکیه راهی دمشق شد.
 CNN: روسیه تسلیحات امریکایی را به ایران فرستاده است
شبکه امریکایی سی‌ان‌ان مدعی شد که روسیه تسلیحات و تجهیزات امریکایی و غربی را که در جنگ با اوکراین تصاحب کرده، به ایران فرستاده است. پیش‌تر نیز برخی رسانه‌های غربی مدعی شده بودند تجهیزات نظامی غربی که در جنگ اوکراین به دست روس‌ها افتاده است، در ایران مهندسی معکوس می‌شود.

 جمهوری‌اسلامی
 برخی عوامل مسمومیت دانش آموزان در ۶ استان بازداشت شدند
وزارت کشور با صدور بیانیه ای درباره مسمومیت برخی دانش‌آموزان در تعدادی از مدارس کشور، اعلام کرد تعدادی از افراد دخیل در این حوادث در ۶ استان شناسایی و دستگیر شدند.در این بیانیه عنوان شده که در سایه تلاش‌ها و مجاهدت‌های سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات، سپاه و فراجا در ۶ استان خوزستان، آذربایجان غربی، فارس، کرمانشاه، خراسان و البرز، تعدادی از افرادی که به تهیه مواد تحریک‌کننده و انتشار آن در بین دانش‌آموزان عزیز اقدام کرده بودند که به بروز عوارض و ناراحتی برای دانش‌آموزان منجر شده است، شناسایی و دستگیر شدند.طبق این بیانیه، برابر اطلاع واصله در مورد یکی از تیم‌های چهارنفره، سه نفر از آنان دارای سوءسابقه از جمله فعالیت در اغتشاشات اخیر هستند و ارتباط آنان با رسانه‌های معاند خارجی که نقش برجسته‌ای در اغتشاشات و جنگ ترکیبی اخیر داشته‌اند، محرز شده است.

 وطن امروز
 افرادی که در مسمومیت دانش‌آموزان نقش داشتند مفسد فی‌الارض هستند
آیت‌الله خاتمی با اشاره به مساله مسمومیت‌های اخیر دانش‌آموزان گفت: مقام معظم رهبری در روز درختکاری فرمودند: کسانی که دست به این کارها می‌زنند چه عامل، چه مسبب، باید حکم اشد مجازات برای‌شان داده شود و این حکم باید اجرا شود. علاوه بر این فرمودند دیگر در رابطه با اینان، عفوی نیز در کار نخواهد بود. خطیب موقت جمعه تهران تاکید کرد: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند مبنای فقهی دارد، زیرا کسانی که این کارها را می‌کنند، مفسدفی‌الارض هستند و حکم‌شان نیز اعدام است. آیت‌الله خاتمی افزود: بر اساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی،‌ هر شخصی که اقدام به پخش مواد سمی و میکروبی خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آنها کند، به ‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع شود، مفسدفی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌شود.
 خطر محکومیت و ابطال مجوز اینترنشنال جدی است
رعنا رحیم‌پور، مجری بی‌بی‌سی فارسی که فایل صوتی مکالمه وی علیه شبکه ایران اینترنشنال چندی پیش منتشر شده بود، در توئیتی از احتمال ابطال مجوز این شبکه خبر داد. به گفته رحیم‌پور، آفکام (نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا) به وی اطلاع داده است که ۲ هفته قبل از انتقال این شبکه به آمریکا، مسؤولان شبکه مجوز پخش در بریتانیا را پس دادند، چراکه خطر محکومیت و ابطال مجوز آنها جدی است. در فایل صوتی‌ای که اواسط آبان‌ماه از رحیم‌پور در فضای مجازی منتشر شد، وی افشا می‌کند در رسانه سعودی ایران اینترنشنال ابلاغ شده است فقط با رهبران احزاب تجزیه‌طلب گفت‌وگو و به آنها تریبون داده شود!

 جوان 
 دشمن گزینه‌ای جز دیپلماسی ندارد
رئیس سازمان انرژی اتمی با تأکید بر اینکه دشمن هیچ گزینه‌ای جز دیپلماسی ندارد، گفت: دشمن هیچ گاه حاضر نبود ایران چرخه سوخت داشته باشد، اما امروز این موضوع را پذیرفته و کشورمان در تراز کشور‌های برتر و مطرح در حوزه دانش هسته‌ای است. محمد اسلامی ادامه داد: ایران به تقویت چرخه سوخت هسته‌ای نیاز جدی دارد و به دست آوردن سوخت مورد نیاز توسعه کشور، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار خود قرار داده است. وی هدف دشمن از اعمال تحریم علیه ملت ایران را شکستن اراده‌ها دانست و افزود: دشمن هیچ گاه حاضر نبود ایران به چرخه سوخت دست یابد، اما امروز این موضوع را پذیرفته است، به طوری که اکنون کشورمان در تراز کشور‌های برتر و مطرح در حوزه دانش هسته‌ای است که این دانش را با کمک و تکیه بر مهندسان خود به دست آورده است.
 چرا حامد اسماعیلیون استعفا داد؟
حامد اسماعیلیون، از لیدر‌های ضدانقلاب هفته گذشته اعلام کرد که از سمت خود به عنوان دبیر و سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی کناره‌گیری می‌کند. او مدعی شده که دلیل استعفایش حضور فعالانه‌تر در انقلاب زن، زندگی، آزادی و «پذیرش نقش رسمی در انقلاب ایران» است.با این حال شواهدی وجود دارد که صحت ادعا‌های او را با تردید مواجه می‌کند؛ از جمله فشار‌ها و انتقاد‌های خانواده‌های جان‌باختگان به‌دلیل سوءاستفاده سیاسی‌ای که وی از جایگاهش می‌کرد. برخی حتی می‌گویند که او از این جایگاه سوءاستفاده مالی هم می‌کرده است. تعدادی از خانواده‌های جان‌باختگان هواپیما‌های اوکراینی همچون خانواده‌های جواد سلیمانی، محسن اسدی‌لاری و زهرا مجد در روز‌ها و ماه‌های گذشته در یادداشت‌ها و نامه‌هایی از فعالیت‌های براندازانه اسماعیلیون انتقاد کردند و خواستار استعفای وی از جایگاه دبیری و سخنگویی انجمن شدند.

 خراسان
 مدیرکل آژانس از مذاکره برای جزئیات تعهدات تهران خبر داد
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که مذاکرات با ایران درباره تعهد آن کشور به ارائه اطلاعات در زمینه آثار مواد هسته‌ای در اماکن اعلام نشده به زودی آغاز خواهد شد. او در حاشیه نشست شورای حکام آژانس گفته که این مذاکرات «ظرف یک هفته یا ۱۰ روز، بسته به برنامه کاری» صورت خواهد گرفت.
 گفت‌وگوی الهام علی اف و وزیر اطلاعات اسرائیل
«الهام‌ علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان و «گیلا گملیئل» وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با یکدیگر در باکو دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.دو طرف در این دیدار ضمن اشاره به توسعه موفقیت‌آمیز روابط دوجانبه جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی در ابعاد مختلف، بر اهمیت افتتاح سفارت باکو در تل‌آویو و در عین حال دیدار الهام علی‌اف و «یوآف گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در فوریه سال جاری میلادی در کنفرانس مونیخ تأکید کردند.

 مردم سالاری 
 آمریکا به عراق اجازه‌ داد ۵۰۰ میلیون دلار پول ایران را آزاد کند
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانکی‌های عراقی را داده است. حسینی در ارتباط با پول‌های بلوکه شده ایران در کشور عراق اظهار داشت: عراق پول برق و گاز ایران را در حساب بانکی به نام شرکت ملی گاز و توانیز واریز می‌کند اما این به معنی دسترسی ایران به این پول‌ها نیست. وی افزود: پول‌های ایران در بانکی است که تحت نظارت آمریکا است و تنها اجازه واردات کالاهایی داده می‌شود که تحریم نیست، به طوری که سال گذشته در اسفند ماه یک میلیارد دلار کالا از این مسیر به ایران وارد شد و بدهی ایران به ترکمنستان نیز از این محل پرداخت شد.دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت : در سفر اخیر وزیر امور خارجه عراق، اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانکی‌های عراقی داده شد.

 آرمان ملی 
 قرارداد خرید سوخو-۳۵ از روسیه نهایی شد
نمایندگی دائم ایران اعلام کرد: ایران پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، از تعدادی از کشورها درخواست کرد احتمال فروش هواپیماهای جنگنده به ایران را بررسی کنند و روسیه اعلام کرد که برای فروش آنها آماده است.به گزارش اسپوتنیک، این نمایندگی اضافه کرد: جنگنده‌های سوخو ۳۵ از نظر فنی برای ایران قابل قبول هستند، بنابراین پس از اکتبر ۲۰۲۰ و رفع محدودیت‌های ایران برای خرید تسلیحات متعارف (طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد) ایران در نهایت با خرید آنها موافقت کرد. در عین حال نمایندگی دائم ایران به طور مشخص نگفت که چه زمانی بر سر این قرارداد توافق شده است و قرار است چه تعداد سوخو ۳۵ از فدراسیون روسیه به ایران تحویل داده شود و در چه زمانی. این نمایندگی خاطرنشان کرد: «جزئیات منتشر نمی‌شود زیرا این اطلاعات طبقه بندی شده است.»

 قدس 
 درخواست ۴۵ نهاد مردمی از بایدن در خصوص ایران
۴۵ نهاد مردمی از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند اظهارات تام نایدز، سفیر این کشور در قدس اشغالی را رد کند که گفته بود آمریکا از هر گونه اقدام رژیم اسرائیل در قبال ایران حمایت خواهد کرد. در این نامه آمده است: شفاف‌سازی اینکه این اظهارات بازتاب‌دهنده سیاست آمریکا در قبال ایران نیستند، به منظور ثبات منطقه‌ای، دیپلماسی در آینده و احترام به مسئولیت قانونی کنگره در زمینه اختیارات جنگی حائز اهمیتی حیاتی است. این سازمان‌های مردم‌نهاد گفتند: ما نگرانیم دولت اسرائیل گمان کند این اظهارات تأییدیه ضمنی اقدام نظامی است.
 اعتصاب غذای یک روحانی بحرینی
مراه الجزیره نوشت: شیخ حسن عیسی روحانی شیعه بحرینی که در زندان آل‌خلیفه به سر می‌برد، با هدف آگاه کردن شرکت‌کنندگان در کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس جهانی از اوضاع وخیم حقوق بشر این کشور، دست به اعتصاب غذا زد. بر اساس این گزارش، شیخ حسن عیسی از ۹ سال پیش در زندان به سر می‌برد و به شدیدترین شکل شکنجه شده است. اعتصاب غذای این روحانی شیعه یک روز پیش از آغاز یکصد و چهل و ششمین مجمع عمومی اتحادیه بین‌المجالس جهانی در منامه صورت می‌گیرد. این مجمع عمومی قرار است از شنبه ۱۱ تا ۱۵ مارس در منامه برگزار شود.
 انتخاب شی بدون مخالف
پایگاه آمریکایی «ان‌پی‌آر» نوشت: بیشتر قدرت شی‌جین‌پینگ از جایگاه او به عنوان رهبر حزب کمونیست چین می‌آید؛ اما انتخاب او برای سومین بار به عنوان رئیس‌جمهور به تکمیل قدرت همه‌جانبه او -که در سال‌های گذشته سرعت آن افزایش یافته- کمک خواهد کرد و شی را به عنوان قدرتمندترین رئیس جمهور این کشور در دهه‌های گذشته تبدیل می‌کند. شی جین‌پینگ روز جمعه با رأی مثبت ۲هزارو۹۵۲ نماینده کنگره خلق چین و صفر رأی منفی برای سومین دوره به ریاست جمهوری چین منصوب شد. جلسات کنگره ملی خلق چین به صورت سالانه برگزار می‌شود.

 ابتکار
 حکم نهایی هواپیمای اوکراینی به زودی صادر می شود
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح با بیان این‌که «حکم نهایی پرونده هواپیمایی اوکراینی به زودی صادر خواهد شد» گفت: سقوط هواپیمای اوکراینی دل همه را به درد آورد و به خانواده شهدای این حادثه تسلیت می‌گوییم. از همان ابتدا سازمان قضایی نیروهای مسلح به این موضوع ورود کرد و به صورت دقیق و کارشناسی‌های چند جانبه، در چند مرحله مورد رسیدگی قرار داد و در نهایت، پرونده با صدور قرار جلب دادرسی برای ۱۰ نفر و صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد.حجت‌الاسلام پورخاقان ادامه داد: در مجموع برای رسیدگی به این پرونده ۲۰ جلسه دادگاه برگزار شده است. قضات این پرونده، قضات متبحر و دارای سوابق طولانی قضایی، مسلط، مومن و متدین هستند که پرونده را دقیق مورد بررسی قرار دادند. ختم رسیدگی پرونده اعلام شده و به زودی حکم نهایی صادر خواهد شد.

 اطلاعات 
 حجاب یک ضرورت شرعی و الزام قانونی است
رئیس جمهوربا تأکید بر این که گسترش معروف‌ها در جامعه باید مورد حمایت جمعی قرار گیرد، خطاب به مردم به ویژه جوانان گفت: در موضوعی مانند حجاب ضروری است همگان احساس مسئولیت کنند و اگر چه ممکن است در این زمینه برخی افراد نظر متفاوتی داشته باشند، اما در زندگی اجتماعی، پایبندی به موازین قانونی، ‌باید به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گیرد. آیت الله رئیسی در جلسه شورای اجتماعی کشور با اشاره به اهمیت و ضرورت احترام همگانی به قانون، مسأله حجاب را یک ضرورت شرعی و الزام قانونی مورد اتفاق آحاد جامعه ایرانی دانست و با تأکید بر اینکه همه مسئولان در موضوع حجاب اتفاق نظر دارند، گفت: تجربه اجتماعی انقلاب اسلامی نشان داد که زنان و دختران این سرزمین با زندگی عفیفانه و مؤمنانه بر حفظ عفاف و حجاب به عنوان یک اولویت امنیت‌آفرین تأکید دارند.
 الحاق ناو اقیانوس‌پیما و۹۹شناورموشک‌انداز به ناوگان رزم سپاه
ناو اقیانوس‌ پیمای شهید مهدوی و ۹۹ شناور موشک‌انداز در مراسمی با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ناوگان نیروی‌ دریایی سپاه ملحق شدند. شناورهای موشک‌انداز از کلاس شناورهای عاشورا و صارق هستند که از شناورهای راکت انداز به شناورهای موشک‌انداز ارتقا پیدا کرده‌اند. متخصصان جوان ایرانی برای نخستین بار در جهان توانسته‌اند شناورهایی با چنین امکاناتی را طراحی کنند. این شناورها با قدرت مانور بسیار بالا در شرایط مختلف آب‌وهوایی می‌توانند عملیاتی شوند. برد موشکی این شناورها بین ۱۰ تا ۱۸۰ کیلومتر است و بنا به گفته کارشناسان این نخستین بار است که چنین شناور هایی با این ویژگی طراحی شده است. طول ۲۴۰ متر ، عرض ۳۲ متر ، تناژ سبک ۱۴۰۰۰ تن ظرفیت بارگیری ۴۱۰۰۰ تن از ویژگی های این شناورهاست و انواع سامانه‌های موشکی سطح به سطح و سطح به هوا و …. بر روی آن نصب شده است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

طلاب مطابق با مقتضای سربازی ولی عصر عمل کنند
رسا/ آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب حوزه‌های علمیه گفت: همچنان که آب، مایه حیات مادی و زندگی تمامی موجودات است، حضور امام معصوم -علیه السلام- نیز مایۀ حیات معنوی جامعه است. ایشان درادامه ابراز کرد: از امروز شما شخصیت جدیدی پیدا کرده‌اید که لازمۀ آن، مسئولیت‌های جدید در برابر خانواده، بستگان و مردم است که باید نسبت به آن متعهد باشید. این مرجع تقلید افزود: باید مطابق با آنچه مقتضای سربازی امام زمان است، عمل کنید. رفتار، گفتار و کردار شما باید متناسب با شخصیت جدیدتان باشد و از خداوند بخواهید که شما را در این امر موفق بدارد.

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری درپی ارتحال مرحوم غفوری فرد
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در پیامی درگذشت مرحوم غفوری فرد را تسلیت گفت. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین درادامه افزود: درگذشت مدیر خوشنام و انقلابی، دکترحسن غفوری فرد موجب تألم و تأثر گردید. ایشان در سوابق مدیریتی و اجرایی خود در نظام جمهوری اسلامی و همچنین فعالیت‌های مبارزاتی و انقلابی در نهضت اسلامی، چهره‌ای شناخته شده و تأثیرگذار بود. اینجانب فقدان این شخصیت خدمتگذار را به بازماندگان و وابستگان آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال صبر و أجر جزیل برای خاندان مصاب و رحمت و مغفرت الهی برای آن مرحوم مسألت دارم.

پیروزی انقلاب و تداوم آن با جهاد تبیین است
رسا/ آیت الله شب‌زنده‌دار در خصوص اهمیت پرداختن به جهاد تبیین با اشاره به حدیث «العلماء ورثه الانبیاء» اظهار داشت: راه رساندن علم و آموزه‌های الهی و اسلامی به مردم، بیان آن ها به صورت رسا و روشن به اذهان مردم است. عضو جامعه مدرسین با اشاره به روایتی از حضرت رضا -علیه السلام- اظهار داشت: اگر کلام ائمه به مردم منتقل شود مردم به دنبال اهل بیت خواهند رفت؛ امیدواریم که علما مجاهدانه آموزه‌های دینی را آن طور که مورد رضایت ائمه معصومین است منتقل کنند و طبق حدیث، امام رضا تضمین فرموده که از این طریق جواب خواهیم گرفت. استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فطرت پاک مردم، پیروزی انقلاب را از جهاد تبیین امام خمینی و بزرگان حوزه دانست و افزود: وقتی حدوث انقلاب با جهاد تبیین صورت گرفت بقاء و پیشروی آن نیز با جهاد تبیین خواهد بود.

اینکه هنوز عده‌ای بگویند دین نیاز به حکومت ندارد، حرف بسیار موهونی است
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه حجتیه ضمن تبریک ولادت حضرت امام زمان با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله در دین مسئله حکومت است، بیان کرد: نباید بعد از گذشت ۴۴ سال از این انقلاب مبارک هنوز عده‌ای بگویند آیا دین حکومت دارد یا نه؟ این حرفی بسیار موهون و سخیف است، چون آیات قرآن به خوبی دلالت بر ضرورت حکومت دارد، همین لیستخلفنهم فی الأرض خودبیان یک مرتبه‌ای از استخلاف الهی است. عضو جامعه مدرسین افزود: امروزکه به برکت انقلاب، به برکت امام حکومت دینی تا حدّی محقق شده، تمام دشمنی دشمنان ایران و انقلاب که دنیا را دهکده جهانی دانسته و سودای ریاست بر آن را دارند فقط برای این است که شما چرا حرف از حکومت دین می‌زنید؟ چرا می‌گوئید خدا باید حاکم باشد؟ چرا می‌گویید قرآن باید محور باشد؟‌

احیای روابط با عربستان گام مهمی در راستای ثبات خلیج فارس است
تسنیم/ رئیس مجلس عنوان کرد: احیای روابط با عربستان یک گام مهم در راستای ثبات منطقه و خلیج فارس و توسعه، سیاسی و اقتصادی ذیل همکاری‌های منطقه‌ای است. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، در حساب توییتری خود نوشت: امیدواریم طرف مقابل هم در عمل حسن نیت خود را با عدم دخالت در امور داخلی کشور و اتخاذ تصمیمات خیرخواهانه در مسائل منطقه به‌خصوص لبنان، یمن‌ و حمایت از فلسطین نشان دهد.

دیدار مصی علی‌نژاد با نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل
تسنیم/ مصی علی‌نژاد از عناصر فعّال ضد ایرانی در خارج از کشور که همراه با رضا پهلوی و برخی دیگر ضمن تلاشهای ضدایرانی خود همواره کمپین‌هایی را برای تشدید تحریم علیه ایران و حتی مشروع سازی اقدام نظامی علیه کشور راه‌اندازی کرده‌اند این بار با گیعاد آردان نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل دیدار کرده است!نماینده رژیم صهیونیستی دراین دیدار گفته که از مصی علی نژاد و امثال او حمایت می‌کند. پیشتر بارها گفته می‌شد که صهیونیست‌ها یکی از فعالان و حامیان اصلی پشت پرده اقدامات ضدایرانی امثال مصی علی نژاد ،حامد اسماعیلیون و رضا پهلوی و… هستند اما معمولاً این موضوع به دلیل ننگ بزرگی که در مضمون خود دارد، توسط آنان یا مسکوت گذاشته و یا انکار می‌شد. اما چند صباحی است با افول آشوبها در ایران و از سوی دیگر سرخوردگی و بازگشت بسیاری از کشورها به روال معمول دیپلماسی خود با کشورمان، ظاهراً این اپوزیسیون چاره‌ای جز آشکار ساختن ارتباطات ویژه خود با صهیونیستها نداشته است. ایران اینترنشنال، تلویزیون تریبون تجزیه طلبان ایرانی نیز اخیراً با گفتگویی با نتانیاهو این تغییر پیمانکار اصلی خود به رژیم اسراییل را عملاً اعلام کرده بود.

توافق ریاض و تهران شکستی برای آمریکاست
تسنیم/ روزنامه نیویورک تایمز نوشت: ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران که با میانجیگری چین به دست آمد، یک شکست و ناکامی برای منافع آمریکاست. این روزنامه افزود: اعلام ازسرگیری روابط عربستان سعودی و ایران چالش ژئوسیاسی برای ایالات متحده آمریکا و یک پیروزی برای چین قلمداد می‌شود. همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت توافق تهران–ریاض می‌تواند تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را برای تقویت اتحاد منطقه‌ای علیه تهران پیچیده کند. وال استریت ژورنال نوشت: توافق میان ایران و عربستان نشان‌دهنده پیروزی دیپلماتیک پکن در منطقه‌ای است که آمریکا مدت‌ها است بر ژئوپلیتیک آن تسلط داشته است.

تأکید جهاد اسلامی بر مقاومت و وحدت فلسطینیان برای شکست دشمن
فارس/ «خالد البطش» از رهبران جنبش جهاد اسلامی در سخنانی در جمع فلسطینیانی که به نشانه یاری اسرای فلسطین مقابل دفتر صلیب سرخ در غزه تجمع کرده بودند، تأکید کرد که مقاومت و وحدت ملت فلسطین گزینه ما برای نابودی دشمن و شکست توطئه‌های آن است. وی تصریح کرد: «تا زمانی که تجاوزات علیه ملت فلسطین ادامه دارد، مقاومت نیز به پاسخ به تمامی جنایت‌های دشمن در کرانه باختری و هر مکان دیگری ادامه خواهد داد». وی گفت که مبارزان کتائب القسام به جنایت دشمن علیه مبارزان قهرمان سرایا‌القدس در جبع پاسخ دادند و این تأکیدی بر وحدت مقاومت و اتحاد میادین است. البطش افزود که دشمن برای خروج از بحران‌های خود از طریق آغاز جنگ و تجاوزات با هدف خاموش کردن تظاهرات‌ها و صدور بحران‌های داخلی خود تلاش می‌کند.

آمریکا وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد
فارس/ رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد. بایدن روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران که برای نخستین بار در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ (۲۴ اسفند ۱۳۷۳) اعلام شد بعد از ۱۵ مارس۲۰۲۳ نیز لازم‌الاجرا است. به نوشته وبگاه کاخ سفید، وی در این بیانیه مدعی شد: «اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران همچنان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده متوجه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا می‌کند. ». رئیس‌جمهور آمریکا سپس ادعا کرد: «بنا به این دلایل، بنظر من لازم است وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در دستور اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ در قبال ایران ادامه پیدا کند و تحریم‌های جامع وضع‌شده علیه ایران برای رسیدگی به این تهدید حفظ شوند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *