خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱۶

**نیمه شعبان سالروز ولادت حضرت بقیة الله الاعظم امام مهدی (عج) را تبریک می‌گوئیم** رهبر معظم انقلاب: عوامل مسمومیت دانش‌آموزان باید به اشد مجازات برسند** آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر تاریخمان را ننویسیم دیگران برای ما تاریخ خواهند نوشت** آیت‌الله خاتمی: مساجد در مقابله با جنگ ترکیبی محور تبیین و روشنگری باشند** آیت‌الله اراکی: بزرگ‌ترین مسئولیت حوزه‌های علمیه، پاسخگویی به نیازهای نظام است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری 
 بشار اسد به مسکو می‌رود
یک منبع در ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، طی ۱۰روز آینده برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، به مسکو سفر خواهد کرد. تقویت روابط دوجانبه، مسئله اوکراین و عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق ازجمله موضوعاتی است که در این دیدار بررسی خواهد شد. کارشناسان معتقدند که از اهداف دیگر این سفر، دستیابی به حمایت‌های روسیه در مقابله با بحران انرژی در سایه پیامدهای ویرانگر زلزله اخیر است. کریل‌سیمونوف، کارشناس شورای امور بین‌المللی روسیه، درباره این سفر گفته است: «گسترش روابط مسکو و دمشق مهم است؛ به‌ویژه اینکه دمشق تماس‌هایی را با عمان، امارات و دیگر کشورهای عربی آغاز کرده است.»
 فرمول صلح در جهان متزلزل شده است
ویویان بالاکریشنان، وزیر خارجه سنگاپور گفت: ۸دهه سود صلحی که پس از جنگ جهانی دوم برقرار بود، به پایان رسیده است و هزینه‌های نظامی در جهان در حال افزایش است. نظم جهانی مبتنی بر قانون، انسجام اقتصادی، تجارت آزاد و هر چه که فرمولی برای صلح بود متزلزل شده است.
 جهان جلوی تروریسم اسرائیل را بگیرد
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت:ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم تا این تروریسم اسرائیل در حق مردم ما را متوقف کند و اسرائیل را بازخواست کرده و برای پایان دادن به اشغالگری این رژیم تلاش کند. مردم فلسطین از ۷۵سال قبل در مصائب و فاجعه آوارگی به‌سرمی‌برند و با جنایت‌های اشغالگران مواجه هستند.

 کیهان 
 عوامل مسمومیت دانش‌آموزان باید به اشد مجازات برسند
رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با روز درختکاری صبح روز گذشته سه اصله نهال کاشتند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پس از کاشت نهال‌ها در سخنانی درباره علت کاشت سه نهال به شعار امسالِ روز درختکاری با عنوان «هر ایرانی سه نهال»، اشاره کردند و گفتند: اگر براساس شعار انتخاب‌شده، هر ایرانی سه نهال بکارد، برنامه دولت برای کاشت یک میلیارد نهال، از سال ۱۴۰۲ و در طول چهار سال محقق خواهد شد.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به اهمیت موضوع نهال‌کاری در حفظ محیط‌زیست اشاره کردند و با تاکید بر اینکه با کمک مردم امکان تحقق کاشت یک میلیارد نهال وجود دارد، افزودند: توصیه متخصصان و کارشناسان این است که علاوه‌بر کاشت درخت‌های میوه‌دار باید درختان جنگلی و درختانی که چوب‌ آنها دارای اهمیت است نیز کاشته شوند زیرا تجارت چوب در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی دارد.
ایشان خاطرنشان کردند: نتیجه اقتصاد تک‌محصولی، وضعیت کنونی کشور است که در زمینه‌های ارزش پول ملی و تورم و گرانی دارای مشکلات است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش مسئولان برای حل مشکلات، گفتند: مسئولین باید از همه راه‌های ممکن اقتصادی استفاده کنند تا بتوانند برای حل مشکلات مردم به راه‌حل درستی برسند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، تصریح به حفظ محیط‌زیست را یکی از امتیازات برجسته قانون اساسی کشور برشمردند و تاکید کردند: هیچ‌کس نباید این قانون را نقض کند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی در پایان سخنان خود به موضوع «مسمومیت دانش‌آموزان» نیز اشاره کردند و با تاکید بر اینکه مسئولان و دستگاه‌های اطلاعاتی و انتظامی باید با جدیت آن را دنبال کنند گفتند: این موضوع یک جنایت بزرگ و غیرقابل اغماض است و اگر کسانی در این ماجرا دست داشته باشند، باید عوامل و مسببین آن به اشد مجازات برسند.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای این موضوع را جنایت در حقِ معصوم‌‌ترین عناصر جامعه یعنی کودکان و همچنین موجب ناامنی روانی جامعه و نگرانی خانواده‌ها دانستند و خاطرنشان کردند: همه بدانند اگر کسانی به‌عنوان عوامل این جنایت شناسایی و محکوم شوند، هیچ عفوی در مورد آنها نخواهد بود زیرا باید به اشد مجازات برسند تا مایه عبرت دیگران شود.
 اسرائیل آخرین دست و پاهایش را می‌زند دلیل بازدارندگی مقاومت، حمایت‌های ایران است
دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: همه شواهد حاکی از این است که رژیم صهیونیستی به پایان خود نزدیک شده و آخرین دست و پاهایش را می‌زند. وی ضمن «احمق» خطاب کردن مقامات صهیونیست که به دنبال اعدام اُسرا هستند، روی این نکته هم تاکید کرد که «تنها دلیل بازدارندگی مقاومت، حمایت‌های ایران است.»«سید حسن نصرالله» در ادامه به مسئله فلسطین پرداخت و تأکید کرد: همه امت اسلامی باید در مقابله با رژیم صهیونیستی از ملت فلسطین حمایت کنند. همه اتفاق‌هایی هم که اخیرا رخ داده است، نشانه‌هایی از پایان رژیم صهیونیستی است. تمامی تصمیماتی که این رژیم اتخاذ می‌کند، فقط بر عزم، ایمان و پایمردی ملت فلسطین برای انجام عملیات [استشهادی] علیه اسرائیل می‌افزاید. نصرالله با اشاره به اینکه تصمیم احمقانه رژیم صهیونیستی برای اعدام مجریان عملیات‌های استشهادی، فقط باعث ثابت قدمی نیروهای مقاومت خواهد شد، خاطر نشان کرد: «درد و رنج مردم فلسطین در کرانه باختری، قدس، حواره، نابلس و قدس شرقی را درک می‌کنیم. رخدادهای حواره و مشکلات ملت فلسطین در کرانه، واقعیت شهرک‌نشینان [اسرائیلی] را برملا کرد… موضوع اعدام اسرا یک اقدام احمقانه و آخرین دست و پا زدن‌های رژیم صهیونیستی است.»
 هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید!
سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: گرچه مذاکرات رسمی انجام نشده است اما اساساً همان‌طور که اعلام شده است تبادل پیام‌ها در کانال‌های ارتباطی انجام می‌شود. تماس‌ها با شخص آقای بورل برقرار است. سفر گروسی به تهران هم بخشی از روند بازگشت طرف‌های برجامی به توافق است.کنعانی درخصوص تکذیب ارسال پیام به ایران از سوی آمریکا توضیح داد: مقامات آمریکایی همزمان تأکید کردند که «ما کانال‌های خودمان را برای تبادل پیام‌ها با ایران داریم.»، بنابراین اگر طرف ما آقای بورل و اتحادیه اروپا بود تاکنون مشکلات ما حل‌وفصل شده بود، در این زمینه باید از مقامات آمریکا پرسید؛ «دلیل تکذیب‌ها چیست؟»، هم پیام می‌دهید و هم تکذیب می‌کنید».وی درخصوص ادعای توافق موقت درخصوص برجام گفت: توافق موقت از نظر ایران مطرح نیست و بازگشت همه طرف‌ها به برجام مدنظر است، این‌که تا کجا پیش می‌رویم منافع ملی ایران حدود این کار را تعیین می‌کند. ما تا زمانی که منافع خود را ببینیم در این مسیر قرار داریم، تأکید ما این است که تحریم‌ها رفع شود و روابط ما با آژانس در حالت طبیعی خودش باشد.

 ایران 
 نخستین شبیه‌ساز ایرانی پرواز جنگنده F-14 رونمایی شد
نخستین سامانه بومی‌ شبیه‌ساز هواپیمای «اف ۱۴»، روز دوشنبه با حضور فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، در پایگاه هشتم شکاری (شهید بابایی) اصفهان رونمایی شد. شبیه‌ساز پرواز یا «سیمولاتور» (Simulator) سامانه‌ای است که بوسیله آن پرواز واقعی برای خلبان مجسم می‌شود تا بدون حضور در پرواز واقعی، شرایط مشابه پرواز را تجربه کند. این سامانه بومی که نسبت به نمونه خارجی آن بهینه و تکمیل شده است برای کشورمان ۲۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی دارد.
 سخنرانی آرمیتا رضایی‌نژاد مقابل رافائل گروسی
سخنرانی آرمیتا رضایی‌نژاد، دختر یکی از شهدای دانشمند هسته‌ای مقابل رافائل گروسی که در آن از استانداردهای دوگانه غرب انتقاد شده بود، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. آرمیتا رضایی‌نژاد در این سخنرانی که در حضور دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیرش به تهران انجام شد، اظهارکرد: ۱۱ سال پیش زندگی عادی داشتم تا اینکه ۶ گلوله زندگی ما را تغییر داد. وی با بیان اینکه وقتی پدرم به شهادت رسید، دانشمندی بود که هیچ کاری به خشونت نداشت، به تحریم‌های ظالمانه غرب اشاره و تصریح کرد: امروز بسیاری از بیماران به خاطر عدم دریافت دارو جان خود را از دست می‌دهند، بسیاری به خاطر شرایط اقتصادی حاصل از تحریم‌ها زندگی خود را از دست می‌دهند، تحریم‌هایی که ایالات متحده آنها را اعمال کرده است.
 دستگیری عوامل پشت پرده دلار تلگرامی
۳۵ نفر از عوامل اصلی التهاب‌آفرین در بازار ارز که نقش مؤثری در تعیین نرخ موسوم به دلار تلگرامی داشتند، دستگیر شدند. مرکز اصلی اداره و سیاستگذاری این کانال‌های تلگرامی به دست عناصر سرویس‌های امنیتی مستقر در افغانستان و ترکیه بوده و تأثیرگذاری مستقیمی در افزایش نرخ‌گذاری کاذب دلار در هفته‌های گذشته داشته‌اند. برخورد جدی با عوامل مخرب بازار ارز که کانال‌های تلگرامی مذکور نیز جزئی از آن محسوب می‌شوند، همزمان با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا از سوی دولت، در دستور کار دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته است.

 وطن امروز
 برگزاری نشست تعیین مرز دریایی ایران و کویت در آینده نزدیک
محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت در دیدار قائم‌مقام وزیر خارجه این کشور از برگزاری نشست تعیین مرز دریایی ایران و کویت در آینده نزدیک در تهران خبر داد.
 تولید موشک بالستیک با قابلیت انهدام اهداف متحرک دریایی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در حاشیه دیدار با سربازان نخبه بیستمین دوره رزم مقدماتی نخبگان وظیفه کشور گفت: ایران به تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت انهدام یگان‌های شناور دریایی متحرک رسیده است. وی افزود: آزمایش این موشک با موفقیت انجام شده و درحال تولید انبوه است. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اظهار کرد: کشور ایران با تولید این نوع موشک، جزو ۳ کشور دارنده دانش ساخت این موشک‌ها قرار گرفت. سرلشکر باقری تاکید کرد: با در اختیار داشتن این نوع موشک، امنیت قابل توجهی در دریا‌های پیرامونی ما، تا شعاع بیش از هزار کیلومتر ایجاد خواهد شد. وی گفت: این موشک بالستیک از فضا با سرعت ۸ ماخ و با برد هزار و ۵۰۰ کیلومتر، اهداف در حال حرکت را نقطه‌زنی می‌کند و ما آن را در اختیار داریم. در این شرایط دیگر ناو هواپیمابر و ناوگان‌های متجاوز در فاصله هزار و ۵۰۰ کیلومتری سواحل ما امنیت ندارند و این دستاوردها توسط جوانان نخبه‌ به دست آمده است؛ جوانانی که سختی کشیدند تا این برتری‌ها را رقم زنند و این اتفاقات رخ دهد تا کشور به برتری برسد و این مسیری است که باید ادامه پیدا کند.

 جوان
 بررسی وضعیت همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه
رؤسای جمهور ایران و روسیه در گفت‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت تقویت همکاری‌های اقتصادی فی‌مابین را مورد بررسی قرار دادند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه بعد از ظهر دیروز با سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، تلفنی گفتگو کرد. در تماس تلفنی رئیس‌جمهوری فدراسیون روسیه با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، دو طرف آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی را بررسی و بر تقویت آن‌ها به‌خصوص در حوزه ترانزیت بین الملل تأکید کردند.
اگرچه جزئیات بیشتری از این مکالمه تلفنی منتشر نشده، اما محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، در توئیتی به بخشی از این گفتگو اشاره کرده و نوشت: «در تماس تلفنی آقای پوتین با آیت‌الله رئیسی ابتکار‌های توسعه ترانزیت بررسی شد. همگرایی اوراسیایی مرحله دوم سیاست همسایگی رئیس‌جمهور است که از ابتکار کمربند-راه چین تا کریدور شمال-جنوب با روسیه را شامل می‌شود. هدف افزایش رشد اقتصادی کشور و تقویت جایگاه ایران در ژئواکونومی جهانی است.»

 مردم سالاری 
 متقاضیان جدید دریافت یارانه ثبت نام می‌شوند
نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای، ضمن حذف یارانه پردرآمدها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در سال آینده موظف به شناسایی و ثبت متقاضیان جدید یارانه کردند. به گزارش ایسنا، در جلسه علنی نوبت صبح دوشنبه بند (د) تبصره ۱۷ تصویب شد. بر این اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن بروزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت‌های اقتصادی کشور، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم نسبت به شناسایی گروههای مشمول حمایت و مشمولین ماده ۱۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت‌های یارانه‌ای آن‌ها و اعلام حذف گروههای پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند نسبت به ثبت‌نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط و مقررات اقدام نمایند.

 آرمان ملی 
 توجه شورای نگهبان بر اصل ۵۰ قانون اساسی
سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا در بررسی مصوبات مجلس بر اصل ۵۰ قانون اساسی که مورد تاکید رهبری است توجه داشته و خواهد داشت. هادی طحان نظیف در توییتر نوشت: «‏اصل۵۰ ‎قانون اساسی همان اصل برجسته‌ای است که امروز مورد اشاره مقام معظم رهبری قرار گرفت. اصلی که حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی دانسته و هر فعالیت منجر به آلودگی یا تخریب غیرقابل جبران آن را ممنوع کرده است. شورای نگهبان در بررسی مصوبات مجلس بر این اصل توجه داشته و خواهد داشت.»
 دیدار معاون رئیس جمهور با وزیر قطری
خبرگزاری رسمی قطر(قنا) اعلام کرد که محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور ایران دیروز (دوشنبه) با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر دیدار و رایزنی کرد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر پیش از این در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد که در رایزنی‌هایم با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درخصوص پرونده هسته‌ای ایران و دیدارهای اخیرم با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. وی همچنین گفت که اوضاع مذاکرات هسته‌ای ایران پیچیده شده است اما تلاش‌های دیپلماتیک در این راستا باید ادامه یابد.
 سفر دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به ایران
«ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، به ایران سفر کرده است . دبیرکل سازمان همکاری شانگهای در سفر به تهران قرار است با تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.دیدار او با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر دیروز برگزارشد.در حال حاضر مراحل اداری عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای در حال طی شدن است . سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌ دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است.

 قدس 
 بیانیه دوم وزارت کشور درباره ماجرای مشکوک مسمومیت در مدارس دخترانه
وزارت کشور در بیانیه‌ای جدید نسبت به ماجرای مشکوک مسمومیت در مدارس دخترانه پرداخته و نسبت به آن توضیحاتی داده است. در بخش‌هایی از این بیانیه آمده است: براساس بررسی نمونه‌های مشکوک در معتبرترین آزمایشگا‌ه‌های کشور و جمع‌بندی نتایج حاصله در وزارت بهداشت که از متخصصان ارشد حوزه‌های مختلف درمانی و بهداشتی تشکیل شده است خوشبختانه تا این لحظه وجود مواد سمی و خطرناک در هیچ‌یک از دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز درمانی یافت نشده است. در نشست مشترک کمیته علمی وزارت بهداشت و درمان، بنا به اطلاعات ارائه شده استانداران مرتبط با موضوع و سایر بخش‌های مربوط، معلوم شد بیش از ۹۰ درصد ابراز ناراحتی دانش‌آموزان ناشی از اضطراب و نگرانی‌های ایجاد شده در فضای کلاس و مدرسه بوده است.
در آزمایش‌های انجام شده در کمتر از ۵ درصد مراجعان مواد محرکی یافت شده است. برابر بررسی‌های به عمل آمده بخشی از مواردی که منجر به ایجاد التهاب در برخی از مدارس شده است، ناشی از اقدامات ماجراجویانه است که مسئله مورد رسیدگی قرار گرفته است.تعدادی از عناصر مخل روان و سلامت جامعه که با نشر اکاذیب در کنار هیاهوی کور بیگانگان در ایجاد جو ملتهب و اضطراب تلاش داشته‌اند، توسط مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گرفته‌اند که رسیدگی فوری و قاطع مورد انتظار است.
 صرف‌نظر ترکیه از خرید جنگنده «اف۱۶» آمریکا
«چاگرو ارهان» عضو شورای امنیت و سیاست خارجی ترکیه در مصاحبه‌ای تصریح کرد آنکارا احتمالاً از تصمیم خود برای خرید جنگنده‌های «اف۱۶» از ایالات متحده آمریکا به واسطه قیمت و همچنین گزینه‌های مدرن بیشتر در دسترس صرف‌نظر کند. در ماه فوریه «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا اعلام کرد واشنگتن بدون تأیید کنگره، قادر به فروش جنگنده‌های اف۱۶ به ترکیه نیست که این به مفهوم آن است نگرانی‌های این کشور در مورد موضع یونان و تلاش‌ سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد. ارهان در واکنش به این اظهارات تصریح کرد: «من معتقدم ترکیه پس از زلزله از درخواست برای جنگنده اف۱۶ منصرف خواهد شد زیرا نیازمند بسته هزینه‌ای ۲۰ میلیارد دلاری است».

 اعتماد
 اظهارات غرب درباره صادرات پهپاد به روسیه هجمه تبلیغاتی علیه ایران است
امیر محمدرضا آشتیانی درباره خرید سامانه‌های پدافندی از روسیه ازجمله اس۴۰۰ گفت: روسیه از کشورهایی است که هم به جهت همسایگی و هم ارتباطاتی که از گذشته وجود داشته سطح بالایی از ارتباط را داریم. ما در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم و الان احساس نیازی در این زمینه نداریم اما اگر احساس نیاز شد به دنبال خرید می‌رویم. وزیر دفاع درباره فروش پهپادهای جمهوری اسلامی به روسیه گفت: این اظهارات مقامات غربی در راستای هجمه‌های تبلیغاتی غرب علیه ایران است و پایه و اساس مستند ندارد. وزارت خارجه روندی را پیش گرفته و نیروهایی را برای دریافت مستندات کشورهایی که مدعی این موضوعات هستند، اعزام کرده است. این ادعاها مستند نیستند و در این زمینه اطلاعات تکمیلی اعلام خواهد شد. او در ادامه افزود: درخواست‌های متعددی از کشورهای زیادی مطرح است‌. باتوجه به اینکه پهپادهای جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که شاید نمونه‌هایش در دنیا وجود ندارد و همه هم پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی بی‌نظیر است با کشورهایی که همکاری نزدیک داریم در جهت کمک و تقویت بنیه دفاعی آنان گام برمی‌داریم و البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه برای خود قائل هستیم.

 اطلاعات 
 برای تداوم راستی‌آزمایی با ایران به توافق رسیدیم
مدیرکل آژانس اتمی دیروز در آغاز نشست شورای حکام، با بیان این که به توافقی با ایران رسیده ایم که به آژانس اجازه می‌دهد مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد، گفت که از تمایل تهران در این زمینه استقبال می‌کند.«رافائل گروسی»درتوضیح نتایج سفراخیرش به تهران گفت: در نشست‌ با مقامات ایران اهمیت برداشتن گام‌هایی برای تسهیل همکاری‌های بیشتر به منظور تسریع در حل مسائل پادمان باقی‌مانده مورد بررسی قرار گرفت و هر دو طرف اذعان دارند که چنین تعاملات مثبتی می‌تواند راه را برای توافقات گسترده‌تر بین دولت‌های عضو هموار کند .وی گفت: همانطور که می‌دانید آژانس به مدت دو سال قادر به انجام فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بر برجام در رابطه با تولید و موجودی سانتریفیوژها، آب سنگین و کنسانتره سنگ اورانیوم (UOC) نبوده است. نزدیک به ۹ ماه هم تجهیزات نظارتی مانند دوربین‌ها نصب نشده بود. گروسی ادامه داد: «پس از گفتگوهایم با معاون رئیس جمهوری ایران در تهران در روز شنبه، موافقت ایران رابرای اجازه‌دادن به آژانس برای ادامه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی بیشتر که برای آژانس در انجام مأموریتش ضروری است یادآوری می‌کنم. دستیابی به این امر بسیار مهم خواهد بود، زیرا به آژانس اجازه می‌دهد در صورت ازسرگیری اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت برجام، شروع به ایجاد یک خط پایه جدید کند».
 اقدام عاملان مسمومیت دانش‌آموزان، مصداق مُفسد فی‌الارض است
رئیس قوه قضائیه گفت: اگر عوامل مسمومیت شماری از دانش‌آموزان در مدارس برخی از استان‌ها شناسایی شوند، اقدام آن ها، مصداق مُفسد فی‌الارض است.حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در صورت شناسایی و دستگیری این عاملان، قوه قضائیه به طور ویژه و خارج از وقت به این موضوع رسیدگی می‌کند و همه کسانی که به هر نحو از جمله مشاور، معاون، مُسبب و شریک در این مسائل باشند، بدون هیچ اغماضی تحت پیگرد قاطع قرار می‌گیرند.وی اظهار داشت: مساله مسمومیت دانش‌آموزان در روزهای اخیر که نخستین مورد آن در آذر ماه از شهر قم شروع شد و هنوز هم ادامه دارد توسط دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و به ویژه وزارتخانه های کشور و بهداشت که مسئولیت ویژه در این حوزه دارند، تحت بررسی و پیگیری قرار دارد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اگر تاریخمان را ننویسیم، دیگران برای ما تاریخ خواهند نوشت
ایبنا/ آیت‌الله حسینی بوشهری در مراسم رونمایی از کتاب «سیاست و حکمت؛ خاطرات آیت‌الله احمد بهشتی»، با تشکر از مرکز اسناد انقلاب اسلامی که اقدام سترگ و بزرگی برعهده گرفته است، گفت: این کار ارزشمند است؛ چراکه اگر تاریخ را برای نسلمان ننویسیم، دیگران برای ما تاریخ خواهند نوشت.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین درادامه با تجلیل از شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله بهشتی بیان کرد: یکی از مسائلی که در آموزه‌های اسلام وجود دارد و به آن سفارش شده است، موضوع استفاده از عمر و فرصت‌هایی است که در اختیار قرار دارد. بزرگترین دغدغه این است، مبادا این فرصت محدود از دست برود و از آن استفاده نشود. از خدا بخواهیم، توفیق دهد از عمرمان استفاده کنیم.امام جمعه قم یادآور شد: آیت‌الله احمد بهشتی در زمان طاغوت مُبلغی توانا و سخنرانی قهار بود و در این راه خم به ابرو نیاورد. برخی وقتی به ابعاد مبارزاتی می‌پردازند، از ابعاد علمی غفلت می‌کنند، ایشان در بُعد علمی، بسیار پُرتلاش و پُرقدرت هستند و در عرصه مبارزاتی هم همین‌گونه بوده است.

مساجد در مقابله با جنگ ترکیبی محور تبیین و روشنگری باشند
شبستان/ آیت الله خاتمی، بر لزوم اهتمام ائمه جماعات، اهل منبر، فعالین مساجد به موضوع جهاد تبیین تاکید و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ما، با این جهاد شکل گرفت و با روشنگری ها ادامه و استمرار می یابد.عضو جامعه مدرسین در ادامه تصریح کرد: یکی از مهمترین کارکردهای مساجد، بصیرت افزایی و آگاهی بخشی است که در شرایط امروزی جامعه ضرورتی دوچندان یافته و مسجدی ها باید به آن اهتمام داشته باشند.وی تأکید کرد: در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس مساجد به محور و کانون بصیرت و آگاهی بخشی تبدیل شدند و توانستند منشأ آن آثار و تاریخ‌سازی ها شوند، امروز و در جنگ ترکیبی دشمنان نیز باید از این ظرفیت و جایگاه استفاده حداکثری و اثربخش داشته باشیم.

فقه حکومتی بسترهای نظام ساز می خواهد
رسا/ آیت الله کعبی، در چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی ، با تجلیل از تحقیقات علمی مرکز تحقیقات علمی مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: از این مرکز علمی و دست اندرکاران آن به جهت تلاش‌های وافر آنان جهت نشر معارف اهل بیت علیهم السلام در حوزه حکومت دینی و حکمرانی اسلامی در عرصه های گوناگون تشکر و قدردانی می کنم. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: فقه حکومتی بسترهای نظام ساز می خواهد و چند مقدمه برای نظام سازی فقه حکومتی لازم است و به نظر من باید ابتدا فلسفه علوم انسانی و اسلامی تدوین شود و سپس مبتنی بر آن باید نظامات اسلامی بر پایه کتاب و سنت تنظیم گردد؛ مانند نظام فرهنگی، نظام اجتماعی، نظام سیاسی و نظام اقتصادی.وی همچنین بیان داشت: ما بعد از این مرحله باید بر مبنای نظامات و بهره مندی از اصول فقه بتوانیم مسائل اصول فقه را با رویکرد حکومت برجسته کنیم و در مرحله بعدی باید قاعده سازی فقهی متناسب با رویکرد نو صورت پذیرد و در مرحله آخر نیز باید صورت بندی جدید ساختار فقهی انجام گیرد.

بزرگ‌ترین مسئولیت حوزه‌های علمیه، پاسخگویی به نیازهای نظام است
رسا/ آیت الله اراکی در چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی گفت: حکومت اسلامی یک بحث فرعی از حول مباحث اسلامی نیست و در حقیقت همان گونه که در بیانات امام خمینی رحمه الله علیه به این مضمون آمده است که «اسلام مساوی با حکومت است» حقیقت این است که اساس ادیان الهی، رسالت و حاکمیت خداوند به وسیله انبیا برای جامعه بشر بوده است.عضو جامعه مدرسین درادامه ابراز کرد: ما در گذشته جامعه آماده برای حکمران اسلامی نداشتیم، اما به برکت انقلاب اسلامی و بعد از کاری که امام راحل انجام داد، نظامی شکل گرفت و اکنون جامعه ای داریم که حاکمیت خود را به دست اسلام و مسئولین اجرای اسلامی که فقها هستند سپرده است.وی در ادامه افزود: امروزه بزرگ ترین مسئولیت حوزه های علمیه، تبیین نظام اسلامی در حوزه های مورد نیاز جامعه است و اگر حوزه های علمیه نتوانند به این مسئولیت عمل کنند، مورد مواخذه قرار خواهیم گرفت؛ چراکه مردم و جامعه حجت را بر حوزه‌های علمیه تمام کرده است.

اولیانوف: سفر گروسی به تهران سازنده بود
باشگاه خبرنگاران/ نماینده روسیه در وین به سفر اخیر رافائل گروسی به ایران اشاره کرد و آن را سازنده خواند. اولیانوف گفت: ایران، روسیه و چین آماده نهایی کردن تصمیم برای بازگشت به پارامتر‌های اولیه توافق هسته‌ای هستند که تقریباً به طور کامل روی آن توافق شده است، اما نمایندگان انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا، فعلاً مایل به انجام این کار نیستند.وی افزود: گروسی سفر سازنده به تهران داشت.

شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد کرد
باشگاه خبرنگاران / منابع دیپلماتیک در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که شورای حکام پس از «تفاهمات ملموس» مدیرکل آژانس در سفر اخیر خود به تهران، علی رغم مسائل موجود در مورد برنامه هسته‌ای ایران، این هفته در وین قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر نخواهد کرد.با این حال، یکی از دیپلمات‌ها مدعی شد که ممکن است چنین اقداماتی از سوی ایران ( توافق در تهران) برای اجتناب از اقدامات علیه این کشور باشد.رافائل گروسی، در سخنرانی آغاز نشست شورای حکام با اشاره به توافقی که با ایران انجام داده، گفت: ایران به آژانس اجازه می‌دهد تا مراحل نظارت و راستی‌آزمایی را ادامه دهد. من از تضمین‌های ایران مبنی بر اینکه مایل است فعالیت‌های راستی‌آزمایی بیشتری را انجام دهد، استقبال می‌کنم.

آمریکا: انتظار داریم ایران به توافقات خود با آژانس پایبند باشد
مهر/ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به توافقات اخیر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر اخیر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران واکنش نشان داد. ند پرایس، مدعی شد: “انتظار داریم ایران به تمام گام هایی که در توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهد داده پایبند باشد‌”.وی همچنین به موضوع بدحال شدن دانش‌آموزان در چند مدرسه اشاره کرد و مدعی شد که گزارش‌ها درباره دختران مدرسه‌ای در ایران نگران‌کننده است و عاملان آن باید مجازات شوند.او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر غیرقانونی چند روز پیش مارک میلی، رئیس ستاد کل ارتش این کشور به سوریه مدعی شد: “ژنرال مارک میلی در سفر به سوریه فقط با سربازان آمریکایی دیدار کرد”.

ابراز نگرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره موجودیت این رژیم
فارس/ بنیامین نتانیاهو پس از خودداری سربازان ذخیره از مشارکت در آموزش‌های نظامی نسبت به موجودیت این رژیم ابراز نگرانی کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از آن که ده‌ها نفر از نیرو‌های ذخیره این رژیم در اعتراض به کودتای قضایی کابینه نتانیاهو از شرکت در دوره‌های آموزشی خودداری کردند، امتناع از انجام خدمت نظامی را یک خطر وجودی برای اسرائیل دانست.این تحولات در بحبوحه اعتراضات گسترده در سطوح مختلف سیاسی و اجتماعی به دنبال کودتای قضایی یا همان اصلاحاتی که نتانیاهو درصدد اجرایی کردن آن در سیستم قضایی این رژیم است، صورت می‌گیرد.در طرح کابینه نتانیاهو موسوم به «اصلاح قانون قضایی» که ساکنان سرزمین‌های اشغالی از آن به کودتای قانون اساسی تعبیر می‌کنند، از اختیارات دستگاه قضایی این رژیم کاسته و در مقابل قدرت و جایگاه قوه مجریه و مقننه در این رژیم تقویت خواهد شد.

تقویت روابط با کشورهای اسلامی اولویت روسیه است
فارس/ وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که تقویت روابط با کشور‌های اسلامی اولویت سیاست خارجی این کشور است.لاوروف در نشست گروه چشم انداز راهبردی روسیه و جهان اسلام گفت: “روسیه، به عنوان بزرگترین قدرت، دولت و تمدن در منطقه اوراسیا روابط خوب، صمیمانه و متقابلاً محترمانه با کشور‌های جهان اسلام را حفظ می‌کند. یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی روسیه این است”.لاوروف تأکید کرد که روسیه به همراه دوستان خود در کشور‌های اسلامی از تشکیل نظم جهانی چندقطبی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر بر اساس اصول منشور سازمان ملل متحد حمایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *