طلیعه ۱۲۶۹ – ۹۴۰۷۲۳

 پس از هفته‌ها گمانه زنی درباره حضور نظامی روسیه در سوریه، جنگنده‌های روسی چهارشنبه شب (هشتم مهرماه) حملات هوایی خود به مناطق تحت کنترل داعش در استان‌های حماء، لاذقیه، و حمص را آغاز کردند. حمله جنگنده‌های روسی به مواضع داعش در سوریه نخستین اقدام نظامی مسکو در خاورمیانه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است که می‌تواند سرآغاز فصل نوینی برای سیاست خاورمیانه‌ای این کشور باشد و فضایی تازه برای معادله‌های امنیتی منطقه بگشاید.

اکنون در حالی که فقط حدود دو هفته از آغاز حملات هوایی جنگنده‌های روسیه علیه مواضع داعش در سوریه می‌گذرد در این مدت این گروه‌های تروریستی ضربه‌های سنگینی خورده است به گونه یی که شماری از نیروهای آن مجبور به فرار از مواضع خود شده‌اند.

این در حالی است که ائتلاف دروغین به اصطلاح بین‌المللی باوجود سروصدای فراوان و نمایش پرواز جنگندهای پیشرفته بر فراز مناطق تحت تصرف تروریستها در عراق وسوریه به سبک فیلم‌های هالیوودی و به رغم چندین ماه فعالیت عملا کاری از پیش نبرده و خیلی زود مشخص شد که بسیاری ازاین پروازهای نمایشی به جای بمباران مواضع تروریست‌ها اهداف دیگری را هدف قرار داده یا برای تروریست‌ها سلاح و آذوقه پرتاپ می‌کردند.

اکنون آمریکا و کشورهای غربی عملکرد روسیه در سوریه را تهدیدی علیه قدرت خود در خاورمیانه می‌دانند اما اگر آن‌ها در جنگ علیه تروریسم صادق بودند باید از روسیه برای مبارزه با داعش حمایت می‌کردند. نه این که همزمان با شروع عملیات نظامی روسیه که با استقبال دولت‌های سوریه و عراق روبه‌رو شده است، شاهد موجی از انتقاد و وارونه‌نمایی علیه روسیه، سوریه و ایران باشیم .

واقعیت این است که ایران، عراق، سوریه و روسیه هیچ کدام تعریف آمریکایی تروریسم وعملکرد و کارکرد ائتلاف بین‌المللی علیه نیروهای تکفیری را قبول ندارند. آن‌ها تعریف دیگری از تروریسم دارند و به راهکار متفاوتی معتقدند. در واقع غربی‌ها به دنبال مدیریت تکفیری‌ها و این چهار کشور به دنبال ریشه کنی تکفیری‌ها هستند.

واشنگتن تصور می‌کند می‌‌تواند بطور همزمان هم اسد را از سوریه حذف کند هم داعش را، در حالی که مسکو معتقد است اسد بخش جدایی‌ناپذیر ائتلافی گسترده برای شکست داعش بوده و براندازی دولت در دمشق منجر به آشوب و تخریب بیشتر خواهد شد.

ائتلاف جدیدی که به تازگی شکل گرفته و در آن روسیه، ایران، سوریه، عراق، حزب‌الله لبنان با هم همراه هستند فارغ از ملاحظات سیاسی ائتلاف واقعی ضد تروریسم محسوب می‌شود ائتلافی که در همین چند روزی که از شروع عملیات رسمی آن می‌گذرد لرزه بر اندام تروریست‌های مستقر در سوریه و عراق انداخته و شیرازه عملیاتی و سازماندهی آنها را به هم ریخته است. (خ-۱۲۶۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *