خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱۴

**آیت‌الله العظمی نوری همدانی:تقویت جبهه مقاومت و تکریم از شهدای مدافع حرم یک اصل و ضرورت است** رئیس‌جمهور در دیدار مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:آژانس رفتار حرفه‌ای و منصفانه داشته باشد و تحت ‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد** آیت الله رجبی: آیت‌الله مصباح یزدی الگوی اخلاق فرهنگی و اجتماعی هستند** آیت الله آشتیانی تاکید کرد: ضرورت فعال سازی مساجد در زمینه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی** آیت الله علیدوست:ظرفیت‌های بسیار خوبی در فقه برای حل مسائل اجتماعی وجود دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 بررسی ابعاد مسمومیت‌های دانش‌آموزان در کارگروه ویژه وزارت کشور
کارگروه ویژه بررسی مسمومیت‌های دانش‌آموزان برگزار شد. بعد‌از‌ظهر دیروز‌ با حضور وزرای کشور و آموزش‌و‌پرورش، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، معاونان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان بهداشتی، درمانی، انتظامی، امنیتی و رسانه‌ای کارگروه ویژه بررسی مسمومیت‌های دانش‌آموزان برگزار و پس از اشتراک گزارش‌ها نسبت به موارد متعددی تصمیم‌گیری‌ صورت گرفت. با توجه به ضرورت اطلاع‌رسانی منسجم مقرر شد وزارت کشور به‌عنوان مرجع اطلاع‌رسانی با انتشار بیانیه‌ای در‌خصوص جزئیات این نشست اطلاع‌رسانی کند.
 بغداد: پیام‌رسان تهران و واشنگتن نیستیم
نخست‌وزیر عراق با اشاره به این‌که نیروهای امنیتی این کشور، مرزهای با ایران و ترکیه را کنترل می‌کنند، گفت که بغداد پیام‌رسان تهران و واشنگتن نیست، بلکه در این زمینه صاحب ابتکار عمل است. السودانی تاکید کرد مخالفت با کشورهای دیگر از داخل کشور ما باید مسالمت‌آمیز و غیرمسلحانه باشد. پیش از این فواد حسین، وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با الشرق گفت که تنش‌های میان ایران و آمریکا چه به‌صورت مستقیم و چه غیرمستقیم بر عراق تاثیر می‌گذارد، زیرا بغداد با هر دو طرف روابط خوبی دارد.

 همشهری 
 جمهوری آذربایجان کریدور لاچین را باز نمی‌کند
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: متأسفانه با وجود تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری، جمهوری آذربایجان هنوز کریدور لاچین را باز نکرده است. بیش از ۸۰ روز است که کریدور لاچین بسته شده است و آذربایجان در این مدت اصرار داشت که کریدور لاچین باز است.
 پروژه‌های استعماری آمریکا در یمن جایی ندارد
علی القحوم، عضو دفتر سیاسی انصارالله خاطرنشان کرد: ما به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها می‌گوییم که پروژه‌های استعماری شما در یمن هیچ جایی نخواهد داشت، دست‌های شما قطع می‌شود و مجبور به خروج خواهید شد. ملت یمن به خطر گرایش‌های اهریمنی آمریکا و انگلیس واقف است و این قدرت را دارد که با آنها مقابله کند و پیروز شود.
 فلسطینی‌ها در جهنم به‌سرمی‌برند
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: راه‌حل ۲ کشوری برای فلسطین هیچ جایگزینی ندارد و همه باید این را بدانند، فلسطینی‌ها در جهنم زندگی می‌کنند و زندگی‌شان در خطر است. ما با نگرانی شدید اوضاع شهرک حواره را دنبال می‌کنیم و مخالف خشونت‌های شکل گرفته در آن هستیم.

 کیهان
 آژانس رفتار حرفه‌ای و منصفانه داشته باشد و تحت ‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد
رئیس‌جمهور در دیدار «رافائل گروسی» با بیان اینکه آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورها مسئله هسته‌ای را بهانه فشار مضاعف بر ملت ایران قرار داده‌اند، توصیه کرد که آژانس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و بی‌طرفانه داشته و تحت‌تأثیر مقاصد سیاسی قدرت‌ها قرار نگیرد. آیت‌الله رئیسی در دیدار «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به سوابق همکاری گسترده ایران با آژانس، رفت‌وآمد مقامات این سازمان به کشورمان را حکایت از اراده قوی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری سازنده با آژانس دانست. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه آمریکا اولین نقض‌کننده توافق هسته‌ای بود که از برجام خارج شد، افزود: اروپایی‌ها نیز به تعهدات خود در این توافق عمل نکردند، اگرچه ایران به تعهدات خود پایبند بود و این پایبندی بیش از ۱۵ بار در گزارش‌های آژانس مورد تأیید قرار گرفته است. رئیس‌جمهور با اشاره به مذاکرات گروسی با مقامات ایرانی در سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که آژانس براساس رفتار حرفه‌ای و منصفانه و رعایت اصل بی‌طرفی نسبت به بیان واقعیت فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و شفاف‌‌سازی پایبندی کشورمان به قوانین آژانس انرژی اتمی اقدام کند.
 بدخواهان نمی‌خواهند همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس موفقیت‌آمیز باشد
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار با آیت‌الله رئیسی با ابراز خرسندی از سفر به ایران و به ‌ویژه دیدار با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، همکاری ایران و آژانس را دیرینه و مثبت خواند و اظهار داشت: تداوم این روند نیازمند یک همکاری مستمر و سطح بالا به‌منظور تقویت روابط دوجانبه است. گروسی با تأکید بر اینکه امروز استفاده از انرژی هسته‌ای برای رفاه مردم اجتناب‌ناپذیر است، به گفت‌وگوهای اخیر خود با مقامات ایرانی اشاره کرد و اظهار داشت: بنده و همکاران ملاقات‌های بسیار سازنده و مثبتی با مقامات ایرانی داشتیم و مطمئن هستم که زمینه‌ساز خوبی برای تعاملات آینده بوده و در نتیجه این سفر همکاری‌ها تقویت خواهد شد. مدیرکل آژانس انرژی اتمی با بیان اینکه به‌ خوبی مشخص است که چه کسی در وضعیت کنونی برجام مقصر بوده است، اظهار داشت: بدخواهان نمی‌خواهند همکاری‌های دوجانبه ایران و آژانس موفقیت‌آمیز باشد و بهترین پاسخ به آنها توسعه همکاری‌های دوجانبه است.گروسی اظهار داشت: در گفت‌وگو با مقامات ایرانی اراده آنها برای مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام در جهت تأمین منافع مردم ایران را جدی یافتم و مطمئنم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد، بازگشت به برجام امکان‌پذیر است.
 رونمایی از سرود «سلام فرمانده ۲»
سرود «سلام فرمانده ۲» رونمایی و منتشر شد.در آستانه نیمه شعبان ولادت باسعادت منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود -عجل الله تعالی فرجه الشریف-، سرود «سلام فرمانده ۲» جمعه شب ۱۲ اسفندماه از شبکه سه رسانه ملی پخش شد.
 تعداد نخبگان دانشگاهی متقاضی بازگشت به کشور ۳ برابر شده است
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: تعداد نخبگانی که امسال در طرح بازگشت به کشور (کانکت) ثبت‌نام کرده‌اند، نسبت به سال‌های گذشته سه برابر شده است. دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری اظهار داشت: ۲۶ پروژه پیشران برای فعالیت نخبگان انجام خواهد شد که حدود یک میلیارد یورو در طول سه سال آینده اجرایی خواهد شد. امنیت غذایی، جمعیت، مواد و مواد پیشرفته، حوزه سلامت و حمل‌ونقل از حوزه‌های این پروژه خواهند بود.

 ایران
 نمونه‌های مشکوکی‌ در تحقیقات یافت شده که در حال بررسی است
وحیدی وزیر کشور در بیانیه‌ای پیرامون مسمومیت دانش‌آموزان با تأکید بر اینکه از همان لحظات نخست، دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی نهایت تلاش خود را برای کشف ابعاد این ماجرا و شناسایی عوامل مؤثر در این حوادث به کار گرفته‌اند که به محض نتایج قطعی مراتب در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت، اظهار‌داشت شد: در تحقیقات میدانی دستگاه‌های ذیربط، نمونه‌های مشکوکی یافت شده که برای بررسی‌های تخصصی جهت شناسایی علل عوارض ایجاد شده در دانش‌آموزان، در آزمایشگاه‌های معتبر کشور در دست بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن توسط وزارت بهداشت به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.
 تسهیل ازدواج از طریق دسترسی آسان به شغل و مسکن
رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی جوانان که همزمان با روز ولادت حضرت علی‌اکبر -علیه السلام- و روز جوان برگزار شد، جوانان را مهم‌ترین سرمایه برای امروز و آینده کشور برشمرد و بر تلاش بیشتر دولت برای حمایت از جوانان، بویژه تسهیل ازدواج از طریق تمهید دسترسی آسان به شغل و مسکن تأکید کرد.
آیت‌الله رئیسی، تشکیل مراکز گفت‌و‌گو با جوانان برای باز کردن گره‌های ذهنی آنان در زمینه‌های مختلف را بسیار لازم و امری سازنده خواند و افزود: همه صاحبان قلم و سخن و نخبگان، علما و استادان و معلمان باید در راه‌اندازی و تقویت مراکز گفت و شنود با جوانان مشارکت فعال داشته باشند و وزارت کشور نیز به ایجاد و تشکیل این مراکز اهتمام ورزد. رئیس شورای‌عالی جوانان ایجاد نشاط و امید در نسل آینده کشور را از محوری‌ترین کارها در بخش جهاد تبیین برشمرد و با اشاره به اهمیت نقش روایتگری درست و صادقانه در جهاد تبیین، کاروان‌های راهیان نور را الگوی موفقی در این زمینه دانست و بار دیگر بر توجه بیشتر به راه‌اندازی و گسترش اردوهای راهیان پیشرفت تأکید کرد.
 مسمومیت فکری عبدالحمید اسماعیل‌زهی
عبدالحمید اسماعیل‌زهی امام جمعه بخشی از اهل سنت شهر زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه گذشته ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در برخی مدارس را به حاکمیت منتسب کرد و مدعی شد این اتفاق می‌تواند به معنای سرکوب معترضان باشد. اسماعیل‌زهی گفته است: «بسیاری بر این نظر هستند که شاید همین به واقعیت نزدیک است که این مسمومیت‌ها، نوعی سرکوب اعتراضات است. همین دختران در مدارس اعتراض کردند و حالا اگر جریانی این مسمومیت دختران را دنبال می‌کند و آنها که اطلاع دارند هم جلویشان را نمی‌گیرند، به خاطر اعتراضات است.» این تهمت سخیف و توهین‌آمیز در حالی است که ماجرای اغتشاشات ماه‌هاست تمام شده است اما اسماعیل‌زهی همچنان از سرکوب معترضان سخن می‌گوید. امام جمعه زاهدان که هر بار با ادعاهای خود سخنان ضدایرانی انگلیسی‌ها و سعودی‌ها را تکرار می‌کند درحالی این سخنان را گفته است که وی تا پیش از ماجرای آشوب‌ها، مخاطبانش را به دوری از شایعات و لزوم تحقیق در مورد آنها سفارش می‌کرد و آنها را از سخن گفتن بدون تحقیق و تأمل بازمی‌داشت.

 وطن امروز 
 ایجاد یگان‌هایی با توان دفاعی و قدرت تهاجمی بالا در ارتش
فرمانده نیروی زمینی ارتش با تاکید بر اهمیت و جایگاه والای جهاد تبیین تصریح کرد: جهاد تبیین کاربردی اساسی در خنثی‌سازی توطئه‌های دشمنان دارد و بحمدالله توانستیم فرمان ولایت فقیه را در نیروی زمینی ارتش تبدیل به یک فرهنگ دفاعی کنیم که در آن هرکس به شایستگی به تکلیف خود عمل می‌کند.امیر سرتیپ حیدری با اشاره به اهمیت طرح‌های لبیک در تغییر مثبت در ساختار نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: امروز با عمل به منویات فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) طرح‌های لبیک نمود عینی پیدا کرده‌ و توانسته‌ایم یگان‌هایی با توان دفاعی، قدرت تهاجمی بالا و تسلیحات به‌روز ایجاد کنیم که در راستای بالا بردن قدرت بازدارندگی دفاعی کشور موثر واقع شوند.
 فرستاده ویژه پادشاه عمان با مخبر دیدار کرد
مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار «سالم بن ناصر العوفی» فرستاده ویژه پادشاه عمان و وزیر انرژی و معادن این کشور گفت: به‌رغم رویکرد مهم و راهبردی مقامات ۲ کشور برای توسعه مناسبات تجاری فیمابین، هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد که باید با رفع موانع پیش رو به اهداف مورد نظر دست یابیم. معاون اول رئیس‌جمهور مسائل بانکی را از موانع اصلی بر سر راه توسعه مناسبات تجاری میان ۲ کشور برشمرد و گفت: پایه و بنیان هر رابطه اقتصادی، مبادلات بانکی است، از این رو باید رفع مسائل بانکی را به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دهیم.
سالم بن ناصر العوفی، فرستاده ویژه پادشاه عمان نیز در این دیدار از ماموریت ویژه خود برای پیگیری روند همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های ۲ کشور در تمام بخش‌ها از جمله انرژی خبر داد و گفت: به دستور پادشاه عمان باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل پیش روی توسعه همکاری‌های تهران – مسقط را حل و فصل کنیم.

 خراسان 
 مهاجرانی: بی‌شرف‌های «زن‌زندگی‌آزادی» سراغ مسمومیت دختران رفتند
شرافت‌نداشتن مدعیان «زن زندگی‌آزادی» آن‌قدر غلیظ شده که عطاء‌الله مهاجرانی باکی ندارد آن‌ها را در نوشته‌ای به‌خاطر مسمومیت دختران مدرسه‌ای خطاب قرار دهد و بگوید این خرابکاری چیزی از جنس شرافت خودتان است. عطاء ا… مهاجرانی در توئیتی نوشت:بسیارخوب! شما که مى فرمودید: زن، زندگى آزادى! چرا براى خرابکارى شرافتمندانه! از جنس شرافت خودتان به سراغ مدارس دخترانه رفتید و دانش آموزان معصوم را در معرض مسمومیت قرار دادید؟ بدون تردید همان‌گونه که ملت ایران در ٢٢ بهمن، توهم انقلاب سوم را به خاک سپرد، موج مسمومیت تمام مى شود.
 عراق بدهی خود به ایران را به جای دلار به دینار داد
«میدل ایست آی» از قول منابعی در بغداد نوشت : از ماه نوامبر، فدرال رزرو آمریکا، که پول عراق از فروش نفت را در اختیار دارد و بر اساس درخواست به بغداد تحویل می‌دهد، محدودیت‌هایی را با هدف جلوگیری از دسترسی ایران به این دلارها و مبارزه با پول شویی اعمال کرده است. مقامات عراقی به میدل ایست آی گفتند که عراق بحران مالی خود را تعمیق بخشیده و با پرداخت بدهی‌های خود به ایران به دینار عراقی به کاهش ارزش پول خود کمک کرده است. وی افزود: ایران مقادیر هنگفتی از دینار عراق را دریافت کرده و اکنون به شدت به دلار آمریکا نیاز دارد.

 رسالت 
 بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
در پایان سفر ۲ روزه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران و دیدار و مذاکره با مقامات عالی‌رتبه کشور، سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موارد زیر به توافق رسیدند:
۱- تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت خواهد پذیرفت.
۲- در خصوص مسائل پادمانی باقی‌مانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده اعلام کرد.
۳- ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن طی یک نشست فنی که به زودی در تهران برگزار می‌شود، میان دو طرف مورد توافق قرار خواهد گرفت.

 مردم سالاری 
 وزیر ورزش و جوانان از بیمارستان مرخص شد
وزیر ورزش و جوانان که بیش از یک هفته به خاطر صدمات ناشی از سقوط بالگرد در بیمارستان بستری بود، مرخص شد. حمید سجادی روز پنجشنبه چهارم اسفند در سفر به استان کرمان و زمانی که بالگرد حامل وی و همراهانش قصد فرود در ورزشگاه شهر بافت را داشت دچار سانحه سقوط و به شدت مصدوم شد. براساس اعلام پزشکان حمید سجادی با «حال عمومی خوب» از بیمارستان ترخیص شده است.
 هوای اسرائیل را داریم
توماس نایدز سفیر آمریکا در سرزمین اشغالی گفت که تا زمانی که ایران به روسیه پهپاد ارسال کند، با تهران مذاکره نمی‌کنیم. نایدز اظهار داشت: بایدن سه چیز را بار‌ها و بار‌ها گفته است: اول اینکه؛ قرار نیست به کناری بایستیم و بگذاریم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد. دوم اینکه؛ بدیهی است که ما دست اسرائیل را برای دفاع از خود نمی‌بندیم؛ و سوم اینکه ما هوای اسرائیل را داریم. وی اضافه کرد: اشتباه نکنید، ما تمایل به یک راه حل دیپلماتیک داریم. اما تا زمانی که ایرانی‌ها همان کاری را که الان دارند می‌کنند را انجام می‌دهند، یعنی فناوری پهپادی را تولید می‌کنند و آن را برای مقابله با اوکراین به روسیه ارسال می‌کنند، ما نمی‌توانیم در این برهه زمانی مذاکره کنیم.

 آرمان ملی
 «زارعی» جانشین«شمخانی» در هیأت مدیره منطقه آزاد اروند
مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه وزیران عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در خصوص معرفی «علی زارعی» به عنوان عضو موظف هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی اروند او را به عنوان جایگزین «علی شمخانی» به وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی ابلاغ کرد. وزیران عضو شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی این مصوبه را در جلسه ۱۰/۱۲/۱۴۰۱ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه مورخ ۵/۶/۱۳۹۲ تصویب کردند. منطقه آزاد اروند در استان خوزستان قرار دارد.
 شکایت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی «ره»
یک مقام مسئول در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی -قدس سره- گفت: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بنا به مسئولیت قانونی خود ان‌شاءالله با طرح شکایت از جناب آقای شهاب‌الدین حائری خواهد خواست تا در دادگاه نسبت به این ادعای خود پاسخگو باشد. وی اخیرا اکاذیبی منتسب به امام خمینی -قدس سره- در خصوص آغاز جنگ را منتشر کرده است که پیشتر بدان پاسخ داده شده است.

 قدس
 ایران نبود، تروریسم نابود نمی‌شد
رئیس ائتلاف پارلمانی الفتح عراق تأکید کرد اگر فتوای مرجعیت دینی، نقش مقاومت و حمایت جمهوری اسلامی ایران نبود، تروریسم نابود نمی‌شد. هادی العامری ادامه داد: اگر مقاومت نبود، عراق هم وجود نداشت و رژیم دیکتاتوری بعث تا به امروز پا بر جا بود. بنابراین به مدد و اراده ملت عراق، آمریکای اشغالگر از خاک این کشور اخراج شد.
 بازداشت چهار مقام دولت پیشین عراق
کمیته شفافیت عراق از صدور حکم بازداشت و تحقیقات قضایی علیه چهار مقام ارشد دولت مصطفی الکاظمی به اتهام مشارکت در پرونده موسوم به «سرقت قرن» خبر داد. این اداره حکم دستگیری و تحقیقات قضایی علیه «علی عبد الامیر علاوی» وزیر دارایی سابق، «رائد جوحی» رئیس دفتر، «مشرق عباس» مشاور سیاسی و «أحمد نجاتی» منشی شخصی نخست وزیر در دولت سابق عراق را صادر کرده است. گفتنی است منظور از «سرقت قرن»، ناپدید شدن ۷/۳ تریلیون دینار عراقی (حدود ۵/۲ میلیارد دلار) از درآمد سپرده‌های مالیاتی است که حدود دو ماه پیش از پایان دوره دولت سابق به ریاست مصطفی الکاظمی، توسط چند مقام ذی‌ربط فاش شد.
 اردوگاه باهنر واگذار نمی‌شود
قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: اردوگاه باهنر تهران قلب تپنده آموزش‌وپرورش است و در فهرست واگذاری طرح مولدسازی نیست. این ملک بزرگ ۱۷۶هکتاری که همه معلمان و دانش‌آموزان آن را می‌شناسند، باید برای آموزش‌وپرورش بماند.

 اعتماد 
 سازنده واکسن اسپوتنیک با کمربند در منزلش خفه شد
آندری بوتیکوف، یکی از دانشمندان سازنده واکسن روسی اسپوتنیک وی، با کمربند در آپارتمانش خفه شد! براساس اعلام رسانه‌ها، پلیس یک مظنون را در ارتباط با این قتل دستگیر کرده است. بوتیکوف ۴۷ ساله به عنوان محقق ارشد در مرکز ملی تحقیقات بوم‌شناسی و ریاضیات «Gamaley» فعالیت می‌کرد. خبرگزاری تاس به نقل از کمیته تحقیقات فدراسیون روسیه نوشت که جسد وی روز پنجشنبه در آپارتمانش پیدا شده است. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در سال ۲۰۲۱ به دلیل تلاش‌های بوتیکوف در حوزه ساخت واکسن کرونا، با اعطای نشان لیاقت میهن‌پرستی از او تمجید کرده بود. به گفته کمیته تحقیقات، یک فرد ۲۹ ساله در جریان مناقشه با بوتیکوف، وی را با یک کمربند خفه کرده و از صحنه جرم گریخته و این نهاد اندکی پس از پیدا شدن جسد بوتیکوف، مظنون را بازداشت کرده است.

 اطلاعات 
 ایران و عمان تفاهمنامه نفتی امضا کردند
ایران و عمان برای همکاری در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت تفاهمنامه امضا کردند.اوجی وزیرنفت در حاشیه دیدار با سلیم بن‌ناصر العوفی وزیر انرژی و منابع معدنی عمان در این باره اظهار داشت: در ادامه مذاکرات گذشته در زمینه توسعه میدان‌های نفت و گاز، سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی و پتروپالایشی و صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی توافق‌نامه‌ای بین شرکت‌های ملی نفت دو کشور امضا شد.وی با اشاره به اینکه با نهایی شدن مذاکرات بین دو کشور شاهد افزایش صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به عمان با توجه به ظرفیت موجود در کشور خواهیم بود، گفت: با جدی‌تر شدن مذاکرات، جزئیات بیشتری از همکاری‌های نفتی و گازی با عمان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 برای تعامل با ایران گزینه نظامی در اولویت نیست
یک مقام آمریکایی تاکید کرد که برای تعامل با ایران گزینه نظامی در اولویت واشنگتن نیست و برای ایجاد راه حل دیپلماتیک هنوز دیر نشده است. دانا سترول، معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در گفتگو با الجزیره اعلام کرد که ایران در اولویت رایزنی‌های لوید آستین، وزیر دفاع این کشور در سفر به اردن، مصر، و سرزمین‌های اشغالی خواهد بود.وی با بیان اینکه آستین بر پایبندی واشنگتن در تقویت امنیت شرکای منطقه ای تاکید خواهد کرد گفت که فعالیت‌های منطقه ای ایران شرکایمان را نگران کرده است.این مقام آمریکایی گفت که برای ایجاد راه حل دیپلماتیک با ایران هنوز دیر نشده است اما پنتاگون درحال فراهم کردن گزینه‌های نظامی برای رئیس جمهوری آمریکا ست.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌ها خبری:

تقویت جبهه مقاومت و تکریم از شهدای مدافع حرم یک اصل و ضرورت است
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی به کنگره بین المللی شهدای مدافع حرم گفتند: امروز تقویت جبهه مقاومت یک اصل است و تکریم از شهدای مدافع حرم و خانواده‌های آنها یک ضرورت است باید نام و یاد این شهدا چه از تیپ زینبیون و چه فاطمیون و چه ایرانی‌ها و سایر ملیت‌ها زنده باشد. ایشان همچنین تصریح کردند: دین اسلام در حقیقت یک انقلاب و ایجاد تحولی بود که از جانب خداوند به وجود آمد. مسلماً چنین انقلابی با منافع و مطامع گروهی که عادت به استثمار و پایمال کردن حقوق دیگران و استبداد دارند و نمی خواهند در برابر این انقلاب الهی و فراگیر تسلیم شوند، سازش نخواهد داشت بر این اساس مکتب ما مکتب جهاد و شهادت است و مدافعان حرم نیز با همین دید به میدان جهاد رفتند شهادت اختیار کردند و در سینه شان مالامال از عشق به اهل بیت -قدس سره- بوده و پرورشگاه شان فاطمیه و عاشورا بوده است.

آیت‌الله مصباح یزدی الگوی اخلاق فرهنگی و اجتماعی هستند
رسا/ آیت‌الله رجبی، در همایش ملی بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی، به تبیین ویزگی‌های ایشان پرداخت و تصریح کرد: ایشان همواره می‌فرمود ما باید به وظیفه خود بیاندیشیم، آن را درست شناخته و سپس باهمه توان انجام دهیم؛ در اینصورت اگر درست و با روش صحیح وظیفه خود را شناختیم و عمل کردیم، دیگر نگرانی وجود نخواهد داشت. عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان این که آیت‌الله مصباح یزدی در تربیت اخلاقی و بحث‌های فکری، تقید به موازین شرعی داشتند و رویکرد جدید تحلیلی نسبت به مسائل اخلاقی ابداع کردند، گفت: توجه و اهتمام به اخلاق در همه ابعاد وجودی ایشان متجلی است، نگاه ایشان جامع گرایانه بود و در عرصه‌های گوناگون، الگوی اخلاق فرهنگی و اجتماعی هستند.

ضرورت فعال سازی مساجد در زمینه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی
اختصاصی/ آیت‌الله آشتیانی در نشست ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی حوزه‌های علمیه گفت: حوزه‌های علمیه از صدر تاکنون در زمینه پیشگیری از آسیب‌ها و درمان آن پیش قدم بوده و تشکیل این ستاد نیز گواه بر این ادعا می‌باشد. معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین در ادامه افزود: این ستاد باید با رصد مشکلات و آسیب‌ها نظام مسائل آسیب‌ها را طراحی کرده و بر اساس اولویت‌ها اقدام نماید.وی همچنین با اشاره به اهمیت مساجد تراز انقلاب و نظام بیان نمود: از آنجا که در صدر اسلام تمامی مسائل اعم از اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و… در مساجد مطرح شده و برای آن راه حل ارائه می‌شده فلذا اگر ما بتوانیم با توجه ویژه به مساجد نگاه کرده و تمامی مسائل مربوط به محلات را از طریق مسجد حل و فصل نماییم می‌توانیم ببینیم مسجد ما در تراز نظام و انقلاب می‌باشد. وی در پایان اظهار داشت: دستگاه‌های متعدد فرهنگی در این ستاد می‌توانند با هم‌افزایی و هم‌گرایی و ایجاد وحدت رویه زمینه پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی را فراهم نمایند.

ظرفیت‌های بسیار خوبی در فقه برای حل مسائل اجتماعی وجود دارد
رسا/ آیت‌الله علیدوست در نشست علمی کارکرد فقه در اجتماع با اشاره به وجود چند محور در این بحث گفت: محور نخست، ضرورت حضور و کارکرد فقه در جامعه چیست؟ محور دوم، انتظار ما از کارکرد فقه در جامعه چیست؟ و محور سوم، قابلیت و فاعلیت کارکرد فقه در جامعه در چه سطحی است؟ وی در ادامه گفت: در محور اول چون ما معتقد به وجود شریعتی از سوی خداوند هستیم فقه باید به عنوان کاشف شریعت باشد در محور دوم باید توقعمان را از کارکرد فقه تراز و میزان کنیم که نه افراط و نه تفریط بلکه انتظار تعدیل شده باشد. وی ادامه داد: برخی قائل به حضور حداکثری فقه در همه عرصه‌ها هستند اما عده ای دیگر معتقدند حضور فقه باید حداقلی باشد مثلا مدیریت جامعه باید علمی باشد نه فقهی!وی افزود: اعتدال آنست که بگوییم نه حضور حداکثری و نه حداقلی بلکه اصلا مدیریت فقهی و علمی با هم منافات نداشته و دو مدیریت نداریم. فاعلیت کارکرد فقه در سطح بالا است و ظرفیت‌های بسیار خوبی در فقه برای حل مسائل وجود دارد اما مشکل عدم تحقق فقه در جامعه، از قابلیت است. وی افزود: اگر فقه بخواهد به کارکرد مطلوب برسد باید فاعلیت فاعل تکمیل و قابلیت قابل هم اصلاح شود.

رسانه‌های صهیونیستی از تشنج روابط با واشنگتن سخن می‌گویند
تسنیم/ رسانه‌های صهیونیست از افزایش تشنج بین واشنگتن و تل‌آویو سخن می‌گویند.کان شبکه رسمی و سراسری رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اعلام کرد: در پی اظهارات وزرای کابینه (رژیم) اسرائیل به‌ویژه بتسلئیل سموتریچ وزیر دارایی و ایتمار بن گویر وزیر امنیت عمومی در رابطه با نتایج نشست عقبه و نیز رخدادهای حواره، تشنجی در روابط با دولت آمریکا شکل گرفته است. به ‌گفته این رسانه عبری‌زبان: تل‌آویو از تعهداتش در نشست عقبه عقب‌نشینی کرده است و همین امر دولت آمریکا را بر آن داشته است از مسئولین اسرائیلی در این رابطه توضیح بخواهد.براساس این گزارش: مسئولین آمریکایی طی چند روز اخیر از همتایان اسرائیلی خود خواسته‌اند توضیح دهند؛ چگونه اسرائیل بخشی از توافق عقبه بود، نمایندگانش در آن نشست حضور داشتند، اما مسئولینش از زیر بار تعهدات آن شانه خالی می‌کنند یا حتی وجود چنین تعهدی را تکذیب می‌کنند؟

سرکوب خشن معترضان به نتانیاهو توسط پلیس صهیونیستی
فارس/ همزمان با تداوم تظاهرات چند صد هزار نفری معترضان علیه کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم کودک‌کُش صهیونیستی در فلسطین اشغالی، پلیس این رژیم به سرکوب این تجمعات روی آورد. سازمان‌دهندگان تظاهرات شامگاه شنبه می‌گویند که حدود ۴۰۰ هزار صهیونیست در اعتراض به سیاست‌های کابینه نتانیاهو در مناطق مختلف فلسطین اشغالی تجمع کردند که نیمی از آنها فقط در تل‌آویو به خیابان‌ها آمدند.به نوشته وبگاه «تایمز اسرائیل»، پلیس رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با استفاده از نیروهای امنیتی اسب‌سوار، ضد شورش و خودروهای آب‌پاش در حال متفرق کردن معترضان در تل‌آویو است. سخنگوی پلیس تل‌آویو نیز گفت از این تجهیزات و نیروهای ضدشورش برای باز کردن بزرگراه آیالون که توسط تظاهرات‌کنندگان مسدود شده بود، استفاده می‌کند.

خبر دسترسی به افراد و اماکن مورد ادعای آژانس و یا نصب دوربین‌های جدید کذب است
ایسنا/ نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توییتی نوشت: مهمترین نتیجه سفر مدیرکل آژانس به تهران، دستیابی به الگوی مشترک برای تسریع در همکاری‌های پادمانی در چارچوب وظایف ایران و اختیارات قانونی آژانس با رعایت قانون اقدام راهبردی بوده است. خبر دسترسی به افراد و اماکن سه‌گانه مورد ادعای آژانس و یا نصب دوربین‌های جدید کذب است.

جبران اشتباه راهبردی شورای حکام علیه ایران، کار ساده‌ای نیست
مهر/ نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در واکنش به نتایج و دستاوردهای سفر «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در پیامی توییتری تأکید کرد جبران اشتباه پارسال شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، کار ساده‌ای نیست. اولیانوف در پیامی توییتری نوشت: برداشتن دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران، نتیجه قطعی تصویب قطعنامه (خردادماه) آمریکا و تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس، و فرانسه) در شورای حکام آژانس علیه ایران بود.وی در ادامه تأکید کرد: خنثی‌سازی این اشتباه راهبردی و غیرمسئولانه کار ساده‌ای نیست.این پیام توییتری اولیانوف در پاسخ به پیامی بود که برگشت دوربین‌های نظارتی در تأسیسات هسته‌ای ایران را «از دستاوردهای مهم سفر گروسی به ایران» اعلام کرده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *