خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱۳

**مراجع عظام تقلید خواستار رسیدگی فوری به موضوع مسمومیت دانش آموزان شدند**بیانیه پایانی دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اندیشمندان حوزه و دانشگاه با جهاد تبیین تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند** آیت الله اراکی: جامعه بشریت باید به عدل فراگیر ختم شود** آیت الله رجبی: خودسازی و ارتقای معرفت دینی برای جوانان سرنوشت‌ساز و حیاتی است** فاز 14 پالایشگاه پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 رد ادعای انگلیس درخصوص توقیف کشتی تسلیحاتی ایران
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه گفت: توقیف کشتی حامل تسلیحات ایران در دریای عمان با همکاری نیروی دریایی آمریکا، اتهام واهی است.وی افزود: کشورهایی که با ارسال میلیارد‌ها دلار سلاح به ائتلاف متجاوز، موجب کشتار مردم و ویرانی یمن شده اند، نمی‌توانند با اتهام زنی به دیگران خود را تبرئه کنند.سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: این کشورها بهتر است به‌جای دادن آدرس غلط و فرار از مسئولیت خود در جنگ تحمیلی علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن، به رویکرد فرصت‌طلبانه و منفعت جویانه خود در این جنگ ظالمانه پایان دهند.
 برقراری خط مستقیم کشتیرانی بین ایران ــ ونزوئلا
سفارت ایران در کاراکاس در بیانیه‌ای اعلام کرد خط مستقیم کشتیرانی بین ایران ــ ونزوئلا با هدف حمایت و پشتیبانی از تجار و بازرگانان ایران و ونزوئلا از بهمن۱۴۰۱ برقرار شده است. در بیانیه سفارت ایران آمده است: «ضمن تشکر از مدیران محترم شرکت کشتیرانی ج.ا.ایران، به اطلاع می‌رساند خط‌مستقیم کشتیرانی بین ایران ــ ونزوئلا با هدف حمایت و پشتیبانی از تجار و بازرگانان دو کشور از بهمن۱۴۰۱ برقرار شده است.»

 کیهان
 آمریکا: منتظر نتایج سفر گروسی می‌مانیم
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظهر جمعه وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد و مورد استقبال رسمی بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. مدیرکل آژانس در سفر دو روزه به تهران با جمعی از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گفت که واشنگتن قبل از اتخاذ تصمیم‌های جدید درخصوص ایران منتظر نتایج سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران خواهد ماند.وی اضافه کرد:«او هنوز گزارش خودش را درخصوص پایبندی یا عدم پایبندی ایران به ان.پی.تی منتشر نکرده است. باید منتظر آن بمانیم تا بعد ببینیم چه اقداماتی مناسب هستند.»
 اختلاف غرب بر سر ایران در نشست آتی آژانس
روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در اشاره به ادعاهای اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران، به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش به «تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحات» از سوی ایران اختلاف‌نظر دارند و در حالی که فرانسه، انگلیس و آلمان طرفدار یک انتقاد عمومی از تهران هستند، دولت بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد.به ادعای این روزنامه آمریکایی، این دیپلمات‌ها گفتند که «انگلیس، فرانسه و آلمان می‌خواهند در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه رسماً ایران را محکوم کنند؛ با این حال، مقام‌های آمریکایی علیه این اقدام استدلال می‌کنند، گرچه تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است». به ادعای این گزارش، واشنگتن می‌خواهد ببیند آژانس چه نتیجه‌ای درباره تولید ادعایی این مواد می‌گیرد. این منابع در ادامه گفتند که بعید است کشورهای اروپایی بدون حمایت واشنگتن قطعنامه‌ای را مطرح کنند.
 طرح یک فرضیه در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان
کریمی صالح معاون فرماندار پردیس با اشاره به مسمومیت دانش‌آموزان در مدرسه خیام پردیس اظهار داشت: در زمان وقوع حادثه مسمومیت برای دانش‌آموزان در پی شناسایی عامل انتشار گاز، عوامل حاضر در محیط به یک دستگاه تانکر در مجاورت مدرسه مشکوک شدند. در بررسی‌های صورت گرفته در همان لحظات ابتدایی مشخص شد بوی نامطبوع انتشار یافته در مدرسه به بوی سوخت داخل تانکر شباهت زیادی دارد لذا بلافاصله خودروی تانکر توقیف و راننده بازداشت شد. وی ادامه داد: خودروی توقیفی به پارکینگ منتقل شده بود و در شب همان حادثه طی تماسی مطلع شدیم نگهبانان پارکینگ نیز دچار مسمومیت و به بیمارستان منتقل شدند لذا فرضیه مسمومیت دانش‌آموزان به واسطه سوخت داخل تانکر تشدید شد. معاون فرماندار پردیس با تأکید بر مشخص نبودن علت دقیق مسمومیت گفت: با توجه به تحقیقات صورت گرفته تانکر حامل سوخت نفتا که در پردیس شناسایی شد در روزهای گذشته در استان‌های قم و بروجرد نیز تردد داشته لذا گمانه‌زنی‌هایی در خصوص علت مسمومیت دانش‌آموزان در سایر شهرها صورت گرفته که از سوی نیروهای امنیتی در حال بررسی است. کریمی خاطرنشان کرد: راننده تانکر در حال حاضر بازداشت شده و سوخت داخل تانکر و دانش‌آموزان نمونه‌برداری و آزمایش شدند اما نتایج نهایی هنوز مشخص نیست.

 ایران
 ناامنی در مدارس در راستای جنگ ترکیبی است
آیت‌الله رئیسی در دیدارهای مردمی خود در شهرهای بوشهر و خورموج که با اجتماع باشکوه مردم این استان برگزار شد، بر این نکته تأکید کرد چه اقدامات دولت و چه هوشیاری و کنش‌های مردم، حاکی از شکست توطئه‌ها و جنگ ترکیبی دشمنان برای توقف کشور است. رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه دشمن پس از جنگ ترکیبی و تلاش برای ایجاد التهابات ارزی و اقتصادی به سراغ پروژه امنیتی در مدارس رفته است، گفت: دشمن می‌خواهد برای فرزندان ما در مدارس دلهره، ناامنی و فضای ترس و ناامیدی ایجاد کرده و از این طریق ایجاد آشوب کند. وی افزود: یک روز آشوب و اغتشاش خیابانی، یک روز اغتشاش در حوزه مالی و ارزی و اقتصادی و یک روز مسأله‌سازی امنیتی در حوزه تحصیل و مدارس، اینها ترفندهایی است که دشمنان برای ناامید کردن مردم طراحی و اجرا می‌کنند، چون می‌بینند به‌رغم همه این تهدیدها و تحریم‌ها و به‌رغم همه این نقشه‌ها روز ۲۲ بهمن در سراسر کشور مردم با بصیرت، آگاهانه، مقتدرانه و عزتمندانه حضور پیدا کردند و دشمن را شکست دادند. رئیس‌جمهور اظهار کرد: دشمن خود اعتراف کرد که ۲۲ بهمن امسال با همه سال‌های قبل متفاوت بود. تفاوت آن برای آن است که مردم احساس کردند دشمن می‌خواهد به اهداف پلید خود برسد و تصمیم گرفتند دشمن را ناکام کنند. آیت‌الله رئیسی با اشاره به مسائل اخیر پیش آمده در ارتباط با برخی مدارس تصریح کرد: در جلسه اخیر دولت، وزیر کشور و وزیر اطلاعات را مأمور کردم تا هر چه سریع‌تر این موضوع را ریشه‌یابی و بررسی و اطلاعات آن را هم سریعاً به مردم عزیزمان اعلام کنند تا توطئه دشمن برای ایجاد دلهره و ناامیدی در مردم خنثی شود.
 فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد
ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی که با استفاده ۷۰ درصدی ازتجهیزات ایرانی، رکورد استفاده از تجهیزات ایرانی در پروژه‌های مشابه خود را شکست.با بهره‌برداری از این فاز، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز شهری (متان) و ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد، همچنین سالانه یک میلیون تن گاز مایع (ال‌پی‌جی) و یک میلیون تن اتان به‌منظور تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.اعتبار اجرای این مگاپروژه که کلنگ احداث آن از سال ۸۹ به زمین زده شد دست‌کم ۲.۷ میلیارد دلار بوده است. وزیرنفت، درحاشیه بهره‌برداری از این طرح، گفت که ۲,۷ میلیارد دلار در پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده که براساس برآوردهای کارشناسان، این مقدار هزینه در کمتر از یک سال با تولید محصولات بازخواهد گشت.جواد اوجی، با اشاره به افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور افزود: با افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. وی اظهارکرد: همچنین روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان و همچنین ۴۰۰ تن نیز در روز گوگرد از این پالایشگاه تولید خواهد شد.
 طرح‌های افتتاح شده در سفر رئیس جمهور به استان بوشهر
در دور دوم سفر استانی آیت‌الله رئیسی به استان بوشهر، طرح‌های متعددی افتتاح شد که یا مشکلات راهبردی استان را رفع می‌کند، مانند پروژه‌های آب شیرین کن و برق رسانی، یا گامی راهبردی برای توسعه کشور محسوب می‌شود؛ مانند افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی. به این ترتیب، انبوه طرح‌های بهره‌برداری شده در این سفر دو روزه، دو منظوره بوده است؛ هم نگاهی به توسعه استانی داشته است و هم توسعه ملی. علاوه بر افتتاح فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی که یک پروژه تمام ایرانی خوانده می‌شود، آیت‌الله رئیسی از ۱۵ طرح بزرگ آب‌شیرین‌کن، خط آبرسانی، آبگیری سد و انتقال برق در استان بوشهر هم به صورت رسمی بهره‌برداری کرد. افتتاح طرح‌های آب شیرین کن از این جهت مهم است که تنش آبی این استان را در آینده رفع کرده و به جیره‌بندی آب در استان پایان می‌دهد. آب شیرین‌کن گروه مپنا در شهرستان بوشهر با ظرفیت ۳۵۰۰ متر مکعب، آب شیرین‌کن وحدتیه و دالکی شهرستان دشتستان با ظرفیت ۶۵۰۰ متر مکعب و فاز اول طرح آب‌رسانی به شهرستان جم با خط انتقالی به طول ۴۲ کیلومتر از جمله این طرح‌ها است. در کنار این طرح‌ها، با حضور رئیس جمهور از ۲ هزار و ۲۲۱ واحد مسکونی بهره‌برداری و عملیات اجرایی ساخت ۴۷۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن هم در بوشهر آغاز شد. مجموعه این طرح‌های افتتاح شده، نشانه مهمی از توقف ناپذیری دولت و کشور در مسیر پیشرفت بود.

 وطن امروز 
 نظام سلطه از اقتدار ایران اسلامی هراس دارد
رئیس سازمان بسیج مستضعفان گفت: امروز ایران به عنوان یک قدرت بین‌المللی شناخته می‌شود که نظام سلطه از آن هراس دارد و به همین دلیل مانند اغتشاشات پاییز امسال تمام داشته‌ها و اندوخته‌های خود را به میدان آوردند. سردار غلامرضا سلیمانی ادامه داد: ملت ایران از لحاظ فرهنگی قوی‌ترین فرهنگ‌ها را دارد که نمونه آن در یادواره‌ها، اربعین، محرم یا هر بحرانی که ایجاد می‌شود، نمایان می‌شود که وحدت و انسجام مردم را نشان می‌دهد.
 با عوامل مسمومیت دانش‌آموزان برخورد شود
خطیب موقت جمعه تهران گفت: انقلابی با این سرمایه عظیم ملی و پایگاه مستحکم اجتماعی به یاری خداوند از تنگناهای اقتصادی خارجی عبور خواهد کرد و پیروزی پرافتخار در میدان جنگ سخت نظامی را در میدان جنگ اقتصادی نیز تکرار می‌کند. حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران درباره ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان در کشور نیز گفت: انتظار می‌رود همان‌طور که شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و مقامات ارشد کشور تاکید کرده‌اند در کوتاه‌ترین زمان با شناسایی عوامل و برخورد قاطع و درس‌آموز، از تکرار این حوادث ناگوار جلوگیری شود.
 قدرت پهپادی موجب ارتقای توان رزم کشور شده است
امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش با اشاره به جایگاه پهپادی نیرویی هوایی ارتش خاطرنشان کرد: بحمدالله بخش قدرتمند دیگری در این نیرو به نام پهپادی موجب ارتقای توان رزم کشور شده است و این را مدیون عزیزان در بخش‌های سازندگی، قطعه‌سازی و عزیزان فنی در این مجموعه هستیم.

 جوان 
 بزرگ‌ترین آفت امروز دور شدن از فرهنگ بسیجی است
قالیباف رئیس مجلس با اشاره به اینکه مردم دوران دفاع مقدس را اداره کردند، بیان کرد: در دفاع مقدس سیستم بروکراسی عریض و طویل امروزی وجود نداشت و این همان عاملی بود که باعث شد به پیروزی دست یابیم؛ باید بدانیم یکی از ویژگی‌های دفاع مقدس همین تولید فرهنگ بسیج بود به عبارت دیگر اگر دفاع مقدس نبود، فرهنگ بسیجی تولید نمی‌شد و این روح انقلابی هم تداوم نمی‌یافت. وی افزود: امروز بزرگ‌ترین آسیب ما در کشور این است که از همین فرهنگ بسیجی فاصله گرفتیم، اما آن‌هایی که فکر می‌کنند چنین فرهنگی باعث عقب افتادگی شده سخت در جهل مرکب هستند.

 خراسان 
 دیدار گلشیفته فراهانی با تجزیه طلب معروف
تصویر منتشر شده توسط یک رسانه فرانسوی نشان می‌دهد گلشیفته فراهانی با برنارد لوی فعال جنگ‌طلب فرانسوی دیدار کرده است. برنارد لوی همان کسی‌است که در جنگ‌های مختلفی مانند عراق، بوسنی، لیبی، اوکراین، بنگلادش و سودان حضور داشته و پیشتر گفته بود گونه‌ای از برادری بین ایرانی‌ها و نازی‌ها وجود دارد و فاشیسم در دی‌ان‌ای آن‌ها حک شده است!اگر سران اپوزیسیون پیش از این تلاش می‌کردند با کلیدواژه‌ وحدت خود را داعیه‌دار حفظ یکپارچگی ایران نشان دهند، در طول این مدت به لطف عرض اندام تجزیه‌طلب‌ ها، بارها دم خروسشان بیرون زده و مثال نقض بر شعارهایشان پیدا شده و دستشان را رو کرده است.

 مردم سالاری 
 امارات سفر نتانیاهو را از بیم تنش با ایران لغو کرده است
وبسایت شبکه‌ آی ۲۴ اسرائیل نوشت: سفر رسمی نتانیاهو به امارات از سال ۲۰۲۰ حداقل پنج بار لغو یا به تعویق افتاده است. رسانه «اکسیوس» به نقل از سه مقام اسرائیلی که نامشان فاش نشده، گفته است که سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به امارات در ژانویه به دلیل نگرانی اماراتی‌ها مبنی بر ایجاد تنش‌های منطقه‌ای با ایران به تعویق افتاد. دفتر نخست وزیر اسرائیل در آن زمان اعلام کرده بود که این سفر به دلایل لجستیکی لغو شده است. سفر رسمی نتانیاهو به این کشور حوزه خلیج فارس از زمان امضای توافقنامه آبراهام، که شاهد عادی سازی روابط بین دو کشور بود، حداقل پنج بار لغو شده یا به تعویق افتاده است. مقامات مورد اشاره به اکسیوس گفتند که ابوظبی می‌خواست این سفر بر توافق‌نامه ابراهیم و روابط دوجانبه متمرکز باشد، اما آن‌ها نگران بودند که نتانیاهو از این سفر برای سخن گفتن علیه ایران استفاده کند و تنش‌ها را بیشتر کند. به گفته‌ این افراد، نتانیاهو می‌خواست از این سفر برای ارسال یک سیگنال علنی به ایران استفاده کند. اماراتی‌ها نگران این بودند که نتانیاهو در زمانی که در خاک آنهاست، علیه ایران اظهاراتی بر زبان آوردند. مقامات اسرائیلی گفتند که اماراتی‌ها نمی‌خواستند این سفر تنش‌ها را با ایران افزایش دهد و تصمیم گرفتند آن را به تعویق بیاندازند.
 انتقاد بی سابقه آمریکا از وزیر اسرائیلی
دولت آمریکا دیدار با وزیر تندروی دارایی رژیم صهیونیستی را که قرار است به واشنگتن سفر کند تحریم کرده است. کاخ سفید رسما اعلام کرد که جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا در سفر بتسلئیل اسموتریچ، وزیر دارایی اسرائیل به واشنگتن با وی دیدار نخواهد کرد. در همین راستا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات اسموتریچ درباره «محو شهرک حواره» را «غیر مسئولانه، توهین آمیز و نفرت انگیز» توصیف کرد. طبق این گزارش، اسموتریچ یکشنبه برای اولین بار از زمان انتصابش به عنوان وزیر در کابینه بنیامین نتانیاهو برای شرکت در کنفرانس سازمان «Bunds» که مسئول جمع آوری کمک‌های مالی یهودیان در جهان برای اسرائیل است، به واشنگتن سفر می‌کند. چند سازمان، از جمله سازمان‌های یهودی نیز خواستار جلوگیری از سفر اسموتریچ به واشنگتن و عدم اعطای ویزا برای ورود به آمریکا شده‌اند. اسموتریچ پس از یورش اخیر شهرک‌نشینان صهیونیست به شهرک حواره در جنوب نابلس و انجام چند عملیات ضد صهیونیستی در پاسخ به این جنایت خواستار محو کلی این شهرک شده بود.

 آرمان ملی 
 ملت بزرگ ایران اشک تمساح را به خوبی می‌شناسد!
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «واکنش مداخله‌آمیز برخی مقامات غربی به موضوع مسمومیت مشکوک دانش‌آموزان عزیز دختر ایرانی، تداوم جنگ ترکیبی دشمن است. دستگاه‌های ذیربط کشور در حال پیگیری جدی و بررسی دقیق ابعاد آن هستند. ملت بزرگ ایران اشک تمساح را بخوبی می‌شناسد!»

 قدس
 برخورد با سوداگران بخش مسکن آغاز شد
وزیر راه و شهرسازی با حضور در جمع خبرنگاران از آغاز برخورد با سوداگران مسکن خبرداد. بذرپاش با بیان اینکه سامانه املاک و اسکان ۵۷۰ هزار خانه خالی شناسایی کرد افزود: مالکان این واحدها به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند و با تمهیداتی تلاش شده دست سوداگران را در این بخش کوتاه کنیم.
 نگرانی پاکستان از جریمه ۱۸ میلیارد دلاری به ایران
معاون وزیر نفت پاکستان اعلام کرد پاکستان به دلیل عدم تکمیل خط لوله صادرات گاز ایران با خطر جریمه ۱۸ میلیارد دلاری مواجه است. وی افزود: به سفیر آمریکا در اسلام آباد گفته شده یا اجازه ساخت خط لوله واردات گاز از ایران را بدهید یا پول بدهید تا پاکستان مبلغ جریمه را به ایران بپردازد.
 پاسخ قاطع ایران به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان و رئیس شورای امنیت بر پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هرزمان تأکید کرد. ایروانی در این نامه تصریح کرده است: ایران حق مشروع و ذاتی خود را بر اساس حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای دفاع از شهروندان، منافع و امنیت ملی خود و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند محفوظ می‌دارد.
 پیام عمار حکیم در مورد اقدام ضدانسانی صهیونیست‌ها
«سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق، در پیامی رأی دادن کنست رژیم صهیونیستی به قانون اعدام اسرای فلسطینی را نقض فاحش همه عرف‌ها و میثاق‌های بین‌المللی دانست. وی همچنین این اقدام را به چالش کشیدن غیرقابل قبول وجدان انسانی و مشروعیت بخشیدن به روش‌های ظالمانه و انتقام‌جویانه و نژادپرستانه دانست. گفتنی است پارلمان رژیم صهیونیستی به‌تازگی قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن، دادگاه باید کسانی را که اقدام به عملیات علیه شهرک‌نشینان می‌کنند، به اعدام محکوم کند.

 اطلاعات
 مراجع عظام خواستار رسیدگی فوری به موضوع مسمومیت دانش آموزان شدند
روز پنج شنبه سردار رادان، فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی ایران و دکتر نوری، وزیر آموزش و پرورش با مراجع معظم تقلید دیدار کردند.حضرات آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی و سبحانی در این دیدارها بر لزوم آگاه سازی مردم درباره مسمومیتها و برخورد قاطعانه با عوامل آن تأکید کردند.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: پلیس باید عوامل مسمومیت مدارس را دستگیر وبا آن برخورد قاطع کند
حوادث اخیر که منجر به مسمومیت تعدادی از دانش آموزان شده به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است. باید توجه داشت که دشمنان و بدخواهان می‌خواهند به این وسیله ما را ضعیف نشان دهند.
دشمنان به بهانه مسمومیت در مدارس به دنبال ضعیف نشان دادن ما هستند. پلیس باید عوامل مسمومیت مدارس را دستگیر وبا آن برخورد قاطع کند.
رشد و پیشرفت جامعه فقط در سایه امنیت تحقق پیدا می‌کند. بدون امنیت هیچ پیشرفت و موفقیتی نصیب جامعه نمی‌شود. عدالت یعنی رعایت حقوق و گرفتن حق مظلوم که در آن نمی‌توان کوتاهی کرد. کسی که برای اجرای عدالت و برقراری آن در جامعه مجاهدت می‌کند نزد خداوند مقام و منزلت خاصی دارد و نکته دیگر فراوانی نعمت و رفع مایحتاج و نیازهای ضروری مردم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله العظمی جوادی آملی: مشخص نشدن منشا مسمومیت دانش آموزان رعب آور است
ما قبل از اینکه با حرف، چیزی یاد مردم بدهیم باید با عمل یاد مردم بدهیم. اگر مردم عمل صالح ببینند، هم می‌بینند و هم عمل می‌کنند، ولی اگر فقط درس صالح بگوییم، ممکن است یاد بگیرند اما کاری از پیش نمی‌رود.
مشخص نشدن منشا مسمومیت دانش آموزان در مدارس رعب آور است، این حوادث هم موجب اضطراب و نگرانی اولیا و خانواده ها شده است. ما دعا می‌کنیم که این فرزندان معصوم و بی گناه آسیبی نبینند، ولی لازم است مسئولین نیز با مدیریت این کار را هرچه زودتر سامان ببخشند و مردم را از نگرانی در بیآورند.
باید جهانی فکر کرد و جهانی حرف زد. فکر جهانی این است که با دیگران تعامل و ارتباط برقرار شود، هر چند باید مواظب کید دشمنان هم بود و پس از ارتباط، انگشتان خود را بشمریم؛اما این تعامل و این ارتباط باید وجود داشته باشد.
آیت‌الله العظمی سبحانی: اگر امنیت جانی و مالی نباشد انسان نمی‌تواند وظایفش را انجام دهد
با امنیت است که تمام نیروهای درونی شکوفا می‌شود آموزش و پرورش، حوزه علمیه و اقتصاد با امنیت فعال است، بنابراین توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
دو نعمت برای بشر است که افراد از آن غافل هستند یکی نعمت سلامتی و دوم نعمت امنیت و تا هنگامی شخص از آن برخوردار است قدر آن را نمی‌داند.
در مورد اتفاقات اخیر در برخی مدارس دخترانه در قم و دیگر شهرها انتظار است اگر موضوع در مراحل تحقیق است، با اطلاع رسانی دقیق خانواده ها را از نگرانی خارج کنید و حتما با عاملان و مسببان آن برخورد شود.
برخی از خانواده‌ها سه هفته است که فرزندان خود را به مدرسه نمی‌فرستند. باید علت این پدیده برای مردم مشخص شود و به همگان بگوییم که چه دستی در کار بوده است تا این خانواده‌ها از دلواپسی رهایی یابند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اندیشمندان حوزه و دانشگاه با جهاد تبیین تهدیدها را تبدیل به فرصت کنند
اختصاصی/ دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با علما و فضلای استان‌های تهران، البرز و سمنان بعد از دو روز فعالیت با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. در این بیانیه ضمن اشاره به تحولات اخیر کشور و با تاکید بر وظایف روحانیت و حوزه‌های علمیه در ارتباط با پشتیبانی از نظام اسلامی و خدمت به مردم با توجه ویژه به جوانان و فضای مجازی و جهاد تبیین آمده است: هدایت‌های بی‌بدیل مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای -دامت برکاته- و حضور امت بیدار و انقلابی در صحنه‌ها، خنثی کننده توطئه‌های شوم و نافرجام بوده و به یاری الهی خواهد بود. در ادامه این بیانیه با اشاره به اینکه دشمن با استفاده از تحریم‌های ظالمانه و بستر کمبودهای ناشی از آن با استفاده از هجوم تبلیغی در عرصه رسانه و فضای مجازی نسل جوان مؤمن به اسلام و ایران اسلامی را مورد تهدید و در معرض آسیب قرار داده است تصریح شده: بر همگان است که این تهدیدها را با جهاد تبیین و نهضت آزاد اندیشی تبدیل به فرصت نموده و با اتخاذ شیوه‌های نوین ابزار دشمنان را بر علیه خودشان به کار گرفته و از ظرفیت‌های بی‌نظیر نسل جوان در فرو نشاندن غبار فتنه‌های این جنگ ترکیبی حداکثر استفاده و بهره را ببرند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: اسلام انقلابی و تحقق احکام آن محور و شاکله نظام مقدس جمهوری اسلامی است دشمنان انقلاب با درک این واقعیت با نشانه گرفتن مظاهر اصلی تفکر انقلاب اسلامی نظیر حجاب و عفاف و سایر مقدسات اسلامی، سعی در تغییر این مسیر مسلّم و باورهای عمومی دارند. که صد البته موفق نبوده و نخواهند شد البته این تلاش‌های مذبوحانه با حضور مؤمنان امت انقلابی و توجه شایسته مسئولین ذی ربط و روشنگری‌های خواص انقلابی و متدین خنثی و بلا اثر خواهد شد.

خودسازی و ارتقای معرفت دینی برای جوانان سرنوشت‌ساز و حیاتی است
ایکنا/ آیت‌الله رجبی، در خصوص امیدآفرینی در جوانان بیان کرد: ما با چند تبیین می‌توانیم امید و نشاط را در جوانان تقویت کنیم، البته تمام مواردی که ذکر می‌شود به این معنا نیست که در این زمینه از سوی مسئولان نباید اقدامی صورت بگیرد، بلکه دولت باید در این موارد و به‌ویژه در امر اشتغال‌زایی جوانان برای داشتن پشتوانه مالی ثابت، تلاش کند. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: یک موضوع مهم دیگری که امروز برای جوانان ما حیاتی، سرنوشت‌ساز و امیدآفرین است، خودسازی و ارتقای معرفتی، دینی و فرهنگی است که در این زمینه بهترین الگو، رهبر فرزانه انقلاب است و جوانان برومند، ما و همه آحاد ملت باید از ایشان درس بگیریم. وی گفت: امروزه جوانان ما بسیاری از وقت‌شان را در فضای مجازی پرسه می‌زنند و تلف می‌کنند ،جوانان می‌توانند به جای پرسه زدن در فضای مجازی و وقت گذاشتن برای مواردی که مفید نیست، حتی در فضای مجازی به سوی مطالعه به‌خصوص مطالعه کتب دینی از افراد بزرگی مانند مقام معظم رهبری، آیت‌الله مصباح، شهید مطهری بروند تا هم از نظر معرفتی ارتقا پیدا کنند و هم از این راه امید و نشاط‌شان حفظ شود.

جامعه بشریت باید به عدل فراگیر ختم شود
حوزه/ آیت الله اراکی در مراسم سفیران آفتاب که با حضور طلاب انگلیسی زبان برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امام زمان -عجل الله تعالی فرجه- با اشاره به اینکه جامعه بشریت باید به عدل فراگیر ختم شود و محال است جامعه بشر به حال خود رها شود افزود: همه ادوار زندگی بشر برای تحقق جامعه عدل فراخوانده شده است. عضو جامعه مدرسین درادامه تصریح کرد: برای تحقق جامعه عدل فراگیر نیاز است حاکم عدل برای این جامعه فراهم شود و همچنین باید جامعه‌ای باشد که از این امام پیروی کند. وی همچنین با بیان اینکه در همه ادوار تاریخ امام عدل وجود داشته است خاطرنشان کرد: اگر مردم هر زمانی از امام پیروی کنند جامعه عدل فراهم خواهد شد. وی گفت: اگر جامعه به فراخوان الهی عمل کرد و عدل فراهم شد، قانون الهی اجرا شده است و اگر عمل نکرد به جای آنها قوم دیگری آمده و به عدل فراخوانده می‌شوند.

گروسی با اسلامی دیدار کرد
تسنیم/ «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز جمعه وارد تهران شد پس از ورود به تهران با اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به دیدار و گفت‌وگو پرداخت. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سفر دوروزه خود، علاوه بر مذاکره با اسلامی با دیگر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار خواهد کرد. گروسی پس از انجام دیدارها و مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران، بعدازظهر روز شنبه ۱۳ اسفندماه، تهران را به‌مقصد وین ترک خواهد کرد.

جاسوس تبعه افغانستان در مازندران دستگیر شد
تسنیم/ یک تبعه افغانستانی به‌اتهام جاسوسی، در مازندران دستگیر شد. براساس اطلاعات به‌دست‌آمده ۳۹ سال از فعالیت و حضور این تبعه افغانستانی در ایران و مازندران می‌گذرد. وی به‌اتهام جاسوسی، کلاهبرداری و ارتشاء دستگیر شده است. دسترسی به اطلاعات طبقه ‌بندی ‌شده با آلوده کردن برخی کارکنان دستگاه‌های اجرایی شیوه تخصصی این جاسوس در مازندران بود که برای سرویس‌های جاسوسی به‌صورت نیابتی فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌داد. این متهم که هر بار با مراجعه به کشور متبوع چند بار دستگیر شده است، پس از تخلیه اطلاعاتی سریعاً آزاد می‌شد.

تل‌آویو: با ترکمنستان روابط راهبردی داریم
فارس/ روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشت: «سفارت اسرائیل در فاصله ۲۰ کیلومتری مرز ترکمنستان و ایران افتتاح خواهد شد. سفارت (تل‌آویو) در عشق آباد نزدیک ترین سفارت اسرائیل به مرز ایران خواهد بود». الی کوهن وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در مصاحبه با این روزنامه گفت: «اسرائیل و ترکمنستان روابط مهم و راهبردی دارند که بخشی از تلاش برای تقویت روابط با کل منطقه است. ما به ارتقای همکاری‌های اقتصادی از جمله در زمینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و امنیت سایبری ادامه خواهیم داد».

آمریکا موشک‌های مافوق صوت آزمایش می‌کند
مهر/ ارتش آمریکا قصد دارد دو آزمایش سیستم‌های تسلیحات موشکی مافوق صوت جدید انجام دهد. این خبر را «داگلاس بوش»، دستیار وزیر ارتش در امور لجستیک و فناوری اعلام کرده و افزوده است که استقرار دور اول این سیستم‌ها آغاز شده است. وی درادامه گفت: «ما دو آزمایش موشک مافوق صوت بزرگ در وایت سندز در تابستان داریم. آنها (تقریباً) همزمان با ارسال اولین موشک‌های مافوق صوت به واحدهای ارتش صورت خواهند گرفت. «این آزمایش‌ها همراه با نیروی دریایی ایالات متحده انجام می‌شود، چون نیروی دریایی آمریکا در برنامه توسعه سیستم‌های تسلیحات مافوق صوت برای پیشبرد پیشرفت‌ها در برابر روسیه و چین همکاری می‌کند.

آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار تسلیحات دیگر به اوکراین می‌دهد
فارس/ آمریکا به طور رسمی اعلام کرد که ۴۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی دیگر به اوکراین ارسال خواهد کرد. بر اساس اعلام «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، کمک‌های تسلیحاتی جدید واشنگتن به اوکراین شامل خودروهای زرهی، مهمات توپ هایمارس، خودروی زرهی بردلی، تجهیزات و مهمات دیگر می‌شود. این در حالی است که مجله آلمانی «اشپیگل» روز دوشنبه در گزارشی خبر داد که تانک‌های آمریکایی آبرامز احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ به اوکراین نرسند.

دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با مقامات صهیونیست
فارس/ «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز جمعه در سرزمین‌های اشغالی با مقامات رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، موضوع ایران، محور دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با مقامات اسرائیلی بوده است. دفتر «یواو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به نقل از مارک میلی اعلام کرد: «همکاری مداوم در راستای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای ضروری است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *