طلاب باید بتوانند در مقابل عرفان های کاذب موضع گیری کنند

آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان عصر پنج شنبه مورخ ۱۳۹۴/۰۷/۱۶ در نشست عمومی هفتمین اجلاسیه منطقه ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ساری با اشاره به این که نقش و رسالت حوزه های علمیه و روحانیت در شرایط کنونی کشور شعاری است که برای این مجلس انتخاب شده است، گفت: این نقش و رسالت باید بیشتر مورد توجه روحانیت قرار گیرد.

وی با اشاره به این که روحانیت شیعه در تاریخ منزوی بوده است، افزود: این انزوا ریشه در تاریخ زندگی امامان معصوم (ع) دارد که اهل بیت(ع) بعد از رسول خدا به این انزوا مبتلا شده اند و هر چه جلوتر می آمد این انزوا بیشتر می شد و در دوره متوکل نیز این امر تشدید شد.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: امامان با این که در انزوا بوده اند در عین حال به همه شئون زندگی و جامعه نظر داشتند و با بازگذاشتن مسأله اجتهاد و القای اصول، دین را برای همه زمان ها تازه و نو گذاشته اند.

وی با اشاره به این که امروزه نیازهای زیادی در جوامع وجود دارد که نیازمند پاسخگویی صحیح است، افزود: دین قادر به پاسخگویی همه این نیازها است.

نماینده ولی فقیه در گلستان خاطرنشان کرد: در تشیع و در متن دین ما سلسله ای از احکام وجود دارد که در شرایط متغیر زمان دین را سیال می کند و آن اجتهاد است و اینگونه دین می توان پاسخگوی زمان باشد.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: انزوای امامان در بعد از غیبت کبری و در جریان حوزه های علمیه بی تأثیر نبود و در مباحث غیرعبادی دایره آن نیز گسترده تر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: امروز روحانیت شیعه برای نخستین بار از انزوای تاریخی بیرون آمده است و حکومت را در دست گرفته است.

آیت الله نورمفیدی افزود: اگر مسؤولیت ما در گذشته کم بوده است اما امروزه بسیاری از مسائل اجتماعی در دستان روحانیت است.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تشکیلات وهابی و مسیحیت در حال ترویج عقائد خود در دنیا هستند، افزود: امروزه در دنیا دو تشکیلات تبلیغی به صورت قوی در حال کار کردن است که یکی وهابیت است و تحت عنوان رابطه الاسلامیه در حال فعالیت است و پنج شعبه شورای قاره ای تشکیل داده است که بر فعالیت هایی که در این قاره ها صورت می گیرد نظارت می کنند.

نماینده ولی فقیه در گلستان ادامه داد: در سال ۱۴۳۲ کنفرانسی در مکه برای خدمات عربستان سعودی در سراسر عالم و کمک هایی که به کشور ها انجام می دهد تشکیل شد که به نود کشور توسعه نیافته دنیا کمک کردند.

وی با بیان این که وهابیت دارای دوهزار مبلغ است که به سراسر دنیا اعزام کرده و تشکیل زندگی داده اند و عقاید خود را ترویج می کنند، گفت: اما روحانیت شیعه تنها در ماه های محرم و صفر در حال تبلیغ دین است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود از مسیحیت به عنوان دومین تشکیلات فعال در سراسر دنیا یاد کرد و گفت: مسیحیت عقاید خود را در سراسر دنیا تبلیغ و تبشیر می کند و در جهان اسلام با خدمات مختلف تلاش می کند تا این دین را ترویج کنند.

وی با تأکید بر این که ما نباید از این مسائل مهم غافل شویم، گفت: مسؤولیت روحانیت تنها تمرکز در مساجد نیست بلکه امروزه این قشر در صحنه است و حکومت را در اختیار دارد و انتظار این است که دین و آموزه های دینی را تبلیغ کنند.

نماینده ولی فقیه در گلستان با بیان این که یکی از مشکلات حوزه های علمیه این است که امروزه طلبه ها از شیوه سنتی درس خواندن حوزه و از مباحثه که پرورش دهنده ذهن است دور شده اند، گفت: طلبه به عنوان رهبر یک جامعه است و شئون و سبک زندگی را با اخلاق و رفتارش به جامعه تزریق کند.

وی با بیان این که فعالیت های آموزشی در حوزه باید به همان شیوه های سنتی بازگردد، گفت: اما متأسفانه ما ذهن طلبه ها را با درس های بیشمار خسته کرده ایم.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: طلابی که در حوزه استعداد و توان دارند باید آموزش ببینند که امروزه دنیا به آنها نیاز دارد و باید به درجه اجتهاد در زمینه کلام و همه رشته ها برسند.

وی با تأکید بر این که طلاب باید بتوانند در مقابل عرفان های کاذب موضع گیری کنند و با توان علمی حیله آنها را خنثی کنند، گفت: در حوزه باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در مقابل دانشگاه ها حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *