صنعت ما مشکل دارد و دولت نیز خود را موظف می داند از این صنایع حمایت کند

دکتر محمد نوبخت معاون رییس جمهور روز پنج شنبه مورخ ۱۳۹۴/۰۷/ در نشست عمومی هفتمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ساری با اشاره به این که رییس جمهور نیز از دل حوزه برخواسته است، گفت: آقای روحانی نیز فرزند حوزه است و خود را همچنان متعلق به حوزه می داند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این که بیش از دو سال از دوره خدمتی دولت یازدهم گذشته و کمتر از دو سال برای خدمتگزاری دولت باقی مانده است، افزود: دولت نیز همه توان خود را در این مدت جهت خدمت به مردم همانند گذشته به کار خواهد گرفت.

دکتر نوبخت با اشاره به این که در سال ۱۳۹۲ و بعد از تشدید تحریم های سال ۱۳۹۱، توانایی جمهوری اسلامی در همه عرصه ها چه در تولید و چه در صادرات نفت و همچنین در استفاده از منابع نفتی کاهش پیدا کرد به گونه ای که تحریم های اقتصادی به همراه تهدید و فشار، درآمد جمهوری اسلامی ایران را از ۱۱۸ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۵۲ میلیارد دلار تقلیل داد.

نوبخت با بیان این که در فاصله حدود یک سال درآمد کشور در شرایطی قرار گرفت که به نصف تقلیل یافت، ادامه داد: پیش نویس طرح نفت در برابر غذا روی میز دشمن قرار گرفت.

وی با بیان این که دو شاخص مهم رشد اقتصادی که نشان می دهد توان کشور چقدر است در سال ۹۱ به منفی ۶.۸ رسید و تورم نیز به بیش از ۴۰ درصد رسید.

نوبخت خاطرنشان کرد: با چهار قطعنامه مقرر شده بود که به هیچ وجه غنی سازی در ایران صورت نگیرد و در برابر همین مسأله موضوع تحریم ها نیز وجود داشت.

وی با بیان این که با تلاش های دولت و حمایت مقام معظم رهبری رشد منفی ۶.۸ درصدی به یک رشد مثبت تبدیل شد و تورم ۴۰ درصدی نیز به زیر ۱۵ درصد رسید، افزود ۱۵ درصد نیز رقم بالایی است و همه توان دولت در جهت کاهش این رقم خواهد بود.

معاون رییس جمهور با بیان این که مردم به دنبال آمار و ارقام نیستند و تنها جیب و سفره خود را نگاه می کنند، تصریح کرد: تقلیل تورم و رشد منقی کار بسیار ارزشمندی بود که از سوی دولت یازدهم صورت گرفت.

وی با بیان این که بیش از ۲۴۶ طرح بزرگ ناتمام در دو سال گذشته به اتمام رسیده، افزود: بیش از دو هزار و ۹۰۰ طرح ناتمام از دولت گذشته برای این دولت به ارث رسیده است و کلنگ خورده بود و در سبد تقاضای مردم بود و برخی از طرح ها نیز فاقد توجیه اقتصادی و حتی اجتماعی هستند، اما دولت خود را موظف به نهایی کردن این طرح ها می داند.

نوبخت با بیان این که دولت دوشنبه این هفته به مازندران سفر خواهد کرد، گفت: ما نمی توانیم طرح جدیدی را شروع کنیم و باید طرح هایی را که از گذشته شروع شده و از اهمیت بالایی برخوردار است به آن بودجه تزریق کنیم تا به بهره برداری برسانیم.

وی با بیان این که دولت علیرغم محدودیت های منابع طرح های بزرگی را به اتمام رسانده است، تصریح کرد: برای امسال این رقم ۵۲ میلیارد دلار عملاً به ۲۴میلیارد دلار تقلیل پیدا کرد.

معاون رییس جمهور در ادامه سخنان خود به گزارش روز گذشته صندوق بین المللی پول اشاره کرد و با بیان این که در این گزارش رشد اقتصادی ایران برای سال آینده بین ۶ تا ۷ درصد پیش بینی شده است، افزود: این رشد همچنین برای امسال نیز ۸ دهم درصد پیش بینی شده است.

وی در ادامه سخنان خود کاهش نرخ قیمت نفت خام از سوی عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: متأسفانه با توطئه های دشمنان درآمد های نفتی ما تقلیل پیدا کردند.

نوبخت با بیان این که مجموعه دریافتی شش ماه اول امسال ما از خزانه نسبت به بودجه ما ۷۰ درصد است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته در همین نیمه ۹۲ درصد پارسال را داریم.

وی با بیان این که بیش از نه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در همین کمبودها مجبور شدیم برای فرمان رهبری در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی و بحث خودکفایی به گندم کاران بپردازیم و خرید تضمینی داشته باشیم، افزود: دولت پول چایکاران را برای اولین بار پرداخت کرد و دولت همچنان خواهان توجه به اقشار مختلف است و دوستداریم حقوق کارمندان را حتی ۵۰ درصد بالا ببریم.

وی با بیان این که دولت بیش از هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدی برای طرح عمرانی هزینه کرد، گفت: همچنین دولت برای مهار آب های مرزی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد.

نوبخت با اشاره به این که دولت بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح های عمرانی کشور هزینه کرده است، گفت: همچنین بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان ها دادیم تا بتوانند به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارزان ارائه کنند.

وی با بیان این که برای آینده دو کار مهم در پیش داریم چون شرایط کشور سخت خواهد بود، افزود: تا شش ماه آینده تحریم ها همچنان ادامه دارد و دولت همچنان منتظر نظر مجلس در خصوص برجام است و تا مقدمات شروع شود تا پیان سال باید با همین تحریم هاپیش برویم و ما برای تأمین خواسته های مردم در مضیقه هستیم .

وی با بیان این که رشد اقتصادی ما هنوز برای سه ماه مثبت است و اگر از اقتصاد مقاومتی استفاده کنیم امکان بازگشت آن رقم گذشته وجود دارد، گفت: صنعت ما مشکل دارد و دولت نیز خود را موظف می داند از این صنایع حمایت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *