خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱۰

**آیت الله العظمی نوری همدانی: موضوع مهدویت از اصلی ترین و زنده‌ترین مسائل اسلامی است** آیت الله مقتدایی در افتتاحیه کمیسیون‌های دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین:جدایی مردم از روحانیت جدایی از دین را نتیجه خواهد داد** کمیسیون‌های پنج گانه دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین فعالیت خود را آغاز کردند** آیت الله اراکی: انتظار منجی بزرگترین دستاورد نظام آفرینش است** آیت الله غروی: جایگاه و عزت آیت الله مصباح یزدی (ره) حاصل تقوا است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

جام جم
 واکنش ایران به جنایات صهیونیست‌ها و حمله وحشیانه آنان به فلسطینیان
سخنگوی وزارت خارجه، حمله وحشیانه شهرک‌نشینان صهیونیست به مردم بی‌دفاع فلسطین در شهرک حواره و اطراف نابلس و به آتش کشیدن منازل و دارایی‌های آنان را به‌شدت محکوم کرد. کنعانی در صفحه توییتر خود این‌گونه اقدامات مجرمانه صهیونیست‌ها را که در تداوم کشتارهای جنایتکارانه ارتش رژیم غاصب صهیونیستی در نابلس و جنین در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده است مصداق بارز تروریسم ساختاری و دولتی رژیم صهیونیستی دانست و خواستار واکنش قاطع، مؤثر و بازدارنده جامعه جهانی در مقابل ماشین ترور رژیم آپارتاید صهیونیستی شد. سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: رفتار افراطی و جنایتکارانه رژیم‌جعلی صهیونیستی و پایبند نبودن این رژیم به هیچ‌گونه تعهد و توافقی، یک‌بار دیگر به‌درستی نشان داد که مقاومت مشروع در برابر اشغالگران صهیونیست و اقدامات تجاوزکارانه آنان، تنها گزینه پیش روی مردم و گروه‌های مقاومت فلسطینی‌است.
 اقرار رژیم صهیونیستی به ناتوانی در حمله به ایران
شبکه۱۳ رژیم صهیونیستی به نقل از منابع دیپلماتیک مطلع این رژیم اعلام کرد که تل‌آویو آمادگی حمله نظامی به ایران را ندارد.یک منبع دیپلماتیک عالی‌رتبه صهیونیستی در گفت‌وگو با این شبکه گفت: برداشت ما از اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این است که این رژیم درحال حاضر آمادگی حمله به ایران را نداشته و گزینه نظامی موثری که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، در اختیار ندارد. گیل تماری، تحلیلگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی معتقد است که اظهارات نتانیاهو به این دلیل است که توان هسته‌ای ایران افزایش یافته و اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی در پی درگیری‌های اخیر با مبارزان فلسطینی نابسامان است. در این گزارش آمده که رژیم صهیونیستی ممکن است فعالیت‌های سایبری و اقدامات تخریبی خود علیه ایران را ادامه دهد اما اقدامات این رژیم بیشتر از این نخواهد بود.

همشهری
 تکذیب یک ادعای بودجه‌ای
قالیباف، رئیس مجلس گفت: ادعای افزایش ۴۰۰هزارمیلیارد تومانی سقف بودجه درست نیست. می‌دانیم اگر سقف بالا برود، تورم ایجاد می‌شود و ناترازی به‌وجود می‌آید. به همین دلیل است که پیشنهادها ازسوی نمایندگان مطرح نمی‌شود و همکاران از طرح پیشنهادهای خود انصراف می‌دهند.
 ضرر سیاسی باکو از انسداد گذرگاه لاچین
آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان گفت: حکم اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر باز کردن گذرگاه لاچین نشان داد: بیش از اینکه ایروان از انسداد گذرگاه لاچین متضرر شده باشد، جمهوری آذربایجان به‌لحاظ سیاسی ضرر کرده و اکنون در بن‌بست قرار گرفته است.
 حمایت از طرح صلح چین
ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان گفت: ما از برنامه صلح چین برای جنگ اوکراین حمایت می‌کنیم. این درگیری مداوم برای اوکراینی‌ها، روس‌ها، مجارستانی‌ها، اروپا و قاعدتا کل جهان بد است. بوداپست باید از این درگیری جدا بماند. ما به اوکراینی‌ها کمک می‌کنیم اما منافع اوکراین نمی‌تواند از منافع مجارستان فراتر رود.

کیهان
 تجلیل‌های نمادین از نخبگان علمی باید با حمایت عملی تکمیل شود
آیت‌الله رئیسی در اختتامیه سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با بیان اینکه مفهوم و هدف از تلاش در عرصه علم و فناوری استخراج همین قواعد و قوانین از نظام هستی است، افزود: علم و فناوری زیربنای اقتدار هر کشور است و تکمیل زنجیره دانش، پژوهش، نوآوری و فناوری می‌تواند توسعه پایدار هر کشوری را تضمین کند.رئیس‌جمهور توفیقات علمی کشور در سال‌های اخیر را مرهون تلاش دانشمندان و نخبگان جوان کشور و حمایت‌های جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت مردمی خود را موظف به حمایت‌های مالی، حقوقی از فعالیت‌های دانش‌بنیان و نیز کمک به بازاریابی برای محصولات این فعالیت‌ها می‌داند.رئیس‌جمهور در ادامه برگزاری جشنواره خوارزمی با هدف تقدیر از چهره‌های برتر علمی را اقدامی شایسته، اما ناکافی دانست و گفت: در کشور ما چهره‌های برتر علمی به تعداد فراوانی وجود دارد که باید به صورت عملی مورد حمایت و تشویق قرار گیرند.رئیسی افزود: این اقدام نمادین باید با کار عملی همراه شود تا پژوهشگر، محقق و دانشمند ما احساس کنند که کار آنها مورد حمایت واقع شده است. ایجاد چنین ادراکی در میان چهره‌های برتر علمی ما با سخن اتفاق نمی‌افتد بلکه نیازمند کار عملی است.
 عصبانیت آمریکا از رو شدن «دورویی» ند پرایس: ما هیچ پیامی به ایران ارسال نکرده‌ایم
«ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه مدعی شد که واشنگتن هیچ پیامی از طریق مقام‌های عراقی برای ایران ارسال نکرده است.
پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که «فؤاد حسین» همتای عراقی‌اش، پیامی را از طرف آمریکا به او مخابره کرده است.
پرایس طی نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره این پیام، گفت: «من نمی‌توانم به این سؤال پاسخ دهم. فقط مقام‌های ایرانی می‌توانند جواب دهند که چرا به دروغ گفتن ادامه می‌دهند. مقام‌های ایران می‌توانند هر مقدار که بخواهند حرف خود را تکرار کنند اما این، حقیقت پشت ماجرا را تغییر نمی‌دهد.»
وی در این‌باره توضیح داد: «احیای برجام برای ماه‌هاست که در دستورکار قرار ندارد. ما هیچ پیامی [به ایران] ارسال نکرده‌ایم. نمی‌توانم بگویم که چرا مقام‌های ایرانی تلاش می‌کنند جهان را فریب دهند.»
گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران پیش از این از پیام‌های پشت‌پرده آمریکایی و تناقضات آنان در دیپلماسی با ایران سخن گفته بود.
 روسیه و ایران در تولید بالگرد مشارکت می‌کنند
یک خبرگزاری روسی به نقل از کارشناسان نظامی گزارش کرد که احتمال همکاری ایران و روسیه در پروژه‌های تولید بالگرد و همچنین خرید بالگردهای روسی از سوی ایران وجود دارد. اسپوتنیک در گزارش خود تحت عنوان «بالگردهای روسی در راه ایران» نوشت که «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه اخیراً از آمادگی شرکت‌های روسی برای تولید مشترک بالگرد با ایران خبر داده است و ایران نیز به نوبه خود از خرید پدافند هوایی، موشکی و همچنین جنگنده و بالگرد ساخت روسیه از فدراسیون روسیه خبر داد.
«محمدحسن سنگتراش» یک طراح ایرانی تسلیحات و محقق راهبردهای امنیتی و دفاعی در روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی اسپوتنیک تصریح کرد: «روسیه در صنعت بالگرد بسیار پیشرفته و به روز است به گونه‌ای که برخی از بالگردهای معروف غربی که قرار است در آینده مورد استفاده کشورهای غربی مانند آمریکا قرار گیرند، کپی از فناوری روسیه هستند.»وی با بیان این‌که «تنوع بالگردهای روسی فوق‌العاده است»، این موضوع را منتفی ندانست که بالگردهایی مانند «ka-52» و «mi-28» به عنوان پرنده‌های رزمی در سازمان‌های دفاعی [ایران] مورد استفاده قرار گیرند.این طراح سلاح ایرانی همچنین درباره احتمال اجرای برنامه مشترک روسیه و ایران برای تولید یک بالگرد مشترک نیز ابراز خوشبینی کرد.

ایران
 رونمایی از تونل‌های زیرزمینی سامانه‌های موشکی پدافند هوایی
بامداد دیروز و در ادامه مرحله اصلی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ سامانه‌ پدافندی «دزفول» نیروی هوافضای سپاه و سامانه موشکی الکترواپتیک «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش با موفقیت پهپادهای حمله‌ور و موشک‌های کروز شلیک شده به سمت منطقه رزمایش را رهگیری و منهدم کردند.اهداف ارتفاع متوسط مهاجم نیز با شلیک سامانه‌های بومی ۱۵ خرداد نیروی پدافند هوایی ارتش و سوم خرداد نیروی هوافضای سپاه سرنگون شدند.در این رزمایش همچنین عملیات آفندی و پدافندی جنگ الکترونیک و سایبری روی سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت تمرین شد. همچنین برای اولین بار در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ از تونل‌ها و آشیانه‌های زیرزمینی سامانه‌های پدافند هوایی رونمایی شد.
 اگرچه دشمن در قضایای اخیر ناکام ماند اما هنوز در حال توطئه‌چینی است
حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در نشست خبری پایان سفر به استان مرکزی از اختصاص ۸۰ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز و مراجع قضایی ظرف حدود دو سال خبر داد و ابراز امیدواری کرد با تخصیص این اعتبارات بخش قابل توجهی از مشکلات استان مرکزی در زمینه پزشکی قانونی و زندان‌ها مرتفع گردد. گفتنی است که در جریان این سفر آیین مصالحه و گذشت اولیای دم از قصاص قاتل، با حضور و وساطت رئیس دستگاه قضا نیز برگزار شد.حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای طی سخنانی در این آیین که به عفو و گذشت منتهی شد با تأکید بر اینکه قصاص حق طبیعی خانواده مقتول است و هیچ‌کس اجازه ندارد گذشت از این حق را به آنها تحمیل کند، از همه افرادی که در امر خیر و پسندیده عفو و گذشت خانواده‌ مقتول از قصاص نقش‌آفرینی می‌کنند، قدردانی کرد. رئیس عدلیه در جلسه شورای اداری استان نیز با اشاره به مسائل ارزی و اقتصادی، گفت: اگرچه دشمن در قضایای اخیر ناکام ماند اما هنوز در حال توطئه‌چینی است لذا همه ما در بخش‌ها و دستگاه های مختلف باید تلاش کنیم تا از فشار معیشتی روی مردم، کاسته شود.
 کومله هشدار پایان ائتلاف به سلطنت‌طلبان داد
اختلافات در اپوزیسیون بالا گرفته و مهتدی، رئیس گروهک تجزیه‌طلب کومله، خواستار پایان‌ دادن حمله به احزاب کرد شده است. وی گفته است طرفداران پادشاهی، تندرو، افراطی و پرخاشگر هستند. وی همچنین هشدار داده است شخصیت‌های مسئول در جریان سلطنت‌طلب باید حمله به احزاب کرد و کردها را متوقف کنند. مهتدی با انتقاد از اینکه این جریان تروریستی به تجزیه‌طلبی متهم می‌شود، خاطرنشان کرد این اقدامات منجر به عقب‌نشینی گروهک کومله از ائتلاف با اپوزیسیون می‌شود.
 منافقین و صهیونیست‌ها؛ حامی اصلی اسماعیلیون
حامد اسماعیلیون از افراد اپوزیسیون ضدایرانی از جمله کسانی است که همواره به پشتیبانی شدن از سوی صهیونیست‌ها و منافقین مشهور بوده است. این ارتباط به دلیل رفاقت و همکاری نزدیک کاوه شهروز که مسئولیت وکالت وی را برعهده دارد، با اروین کاتلر وکیل سازمان منافقین و کسی که توانست نام این گروهک را از لیست تروریستی دولت کانادا خارج کند، مشخص بود. انتشار سابقه اخبار برگزاری یک نشست در خارج از کشور و قرار گرفتن حامد اسماعیلیون و اروین کاتلر در کنار یکدیگر، گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد.
 موشک‌های تل‌آویو ۱۰ روزه تمام شد!
شبــــکه ۱۳ رژیم‌صهیونیستی به نقل از افراد آگاهی که آنها را «منابع دیپلماتیک» توصیف کرد، گزارش داد: «اسرائیل آماده حمله به ایران نیست.» به گزارش این شبکه صهیونیست، منابع دیپلماتیک اسرائیلی فاش می‌کنند: «ایرانی‌ها هم این را می‌دانند که انبار موشک‌های رهگیر اسرائیل ظرف ۱۰ روز تمام شده و چنانچه اسرائیل به ایران حمله کند، پاسخ تهران گسترده و طولانی خواهد بود.»

وطن امروز
 ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی افتتاح می‌شود
سخنگوی دولت گفت: یازدهم اسفند سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر انجام می‌شود که برنامه‌ها و افتتاح‌های بسیار خوبی برای آن برنامه‌ریزی شده و طی آن ایرانی‌ترین فاز پارس‌جنوبی افتتاح می‌شود. بهادری‌جهرمی در نشست خبری با اهالی رسانه گفت: ۱۱ اسفند سومین سفر استانی رئیس‌جمهور به بوشهر انجام خواهد شد. برنامه‌ها، جلسات و افتتاح‌های بسیار خوبی برای آن برنامه‌ریزی شده و به نوعی ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی افتتاح خواهد شد که در کشور عزیزمان در فاز ۱۴ به بهره‌برداری می‌رسد و به موجب آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز تولید خواهد شد. سخنگوی دولت بیان کرد: از دیگر برنامه‌های این سفر استانی افتتاح طرح‌های آب شیرین کن است؛ ۲ طرح با ظرفیت روزانه ۳۵ هزار متر مکعب و دیگری با ظرفیت روزانه بیش از ۶ هزار متر مکعب به افتتاح می‌رسد. طبق معمول سفرهای استانی، در این سفر بیش از ۲ هزار مسکن افتتاح خواهد شد و طرح‌های گردشگری بسیاری نیز در این سفر به افتتاح خواهد رسید.
 آیا آلمانی‌ها می‌پذیرند فرزند هیتلر امروز صدراعظم شود؟
وزیر امور خارجه درباره استفاده از واژه تروریست‌شویی در سخنانش، گفت: دشمنان خیلی تلاش می‌کنند از جمهوری اسلامی مشروعیت‌زدایی کنند و با شست‌وشوی تروریست‌ها، از آنها چهره جدیدی خلق کنند.
حسین امیرعبداللهیان درباره حضورش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: در گفت‌وگویی که با وزرای خارجه اروپایی و دبیرکل سازمان ملل داشتم، عنوان کردم آیا آلمان‌ها می‌پذیرند اگر هیتلر فرزندی داشت امروز بیاید و صدراعظم آلمان شود؟ این چه رفتاری است که فردی که پدرش و خاندانش ده‌ها هزار نفر را در سال‌های حکومت‌شان بر ایران به قتل رساندند و ۴۴ سال پیش میلیاردها دلار از اموال ایران را سرقت کردند، امروز ادعای لیدری مخالفان را داشته باشند. وی تصریح کرد: این اقدام دقیقا مانند این است که فرزند هیتلر امروز صدراعظم آلمان شود و اینکه یک فردی که در گروهک تروریستی مسؤول شهادت بیش از ۱۷ هزار زن، مرد و کودک بی‌گناه است توسط یک سناتور آمریکایی به عنوان رئیس‌جمهور آینده ایران معرفی شود.

جوان
 علاقه‌مندیم روابط خود را با زیمبابوه گسترش دهیم
مخبر در دیدار «کنستانتینو چیونگا» معاون اول رئیس‌جمهور زیمبابوه با قدردانی از حمایت‌های این کشور از جمهوری اسلامی در مجامع بین‌المللی تصریح کرد: باید تلاش کنیم بستر‌های لازم را برای توسعه مناسبات و ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین فراهم کنیم. معاون اول رئیس‌جمهور لازمه گسترش مناسبات اقتصادی فیمابین را فعال شدن بخش خصوصی دو کشور دانست و افزود: استفاده از ارز‌های ملی دو کشور، رفع موانع پیش روی تبادلات مالی و بانکی و برقراری پرواز مستقیم میان دو کشور می‌تواند گام‌های مهمی در توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی دو کشور باشد.
معاون اول رئیس‌جمهور زیمبابوه که مسئولیت وزارت بهداشت این کشور را هم بر عهده دارد، در این دیدار با اشاره به بازدید‌های میدانی خود از برخی شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایشگاه‌های پزشکی، خواستار استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات ایران در بخش‌های مختلف اقتصادی شد و گفت: هراره از حضور بخش خصوصی و شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در زیمبابوه استقبال می‌کند. وی با اشاره به اینکه ایران و زیمبابوه هر دو از تحریم‌های غیرقانونی رنج می‌برند، افزود: توسعه همکاری‌های فیمابین به ما کمک می‌کند بر تحریم‌ها و فشار‌ها فائق آییم و استقلال خود را هرچه بیشتر تحکیم کنیم.

خراسان
 ابراز ندامت شرط بخشش دانشجویان
رئیس دانشگاه تهران، ابراز ندامت را شرط بخشش تمامی دانشجویان این دانشگاه که در حوادث اخیر درگیر بودند، دانست و گفت: هر دانشجویی که ابراز ندامت کند مشمول عفو و بخشش قرار می گیرد.دکتر سید محمد مقیمی به اقدام دانشگاه تهران در راستای فرمان عفو رهبری و دستور رئیس جمهور برای عفو دانشجویان درگیر در حوادث اخیر اشاره کرد و گفت: ما در دانشگاه تهران در این زمینه نامه‌ای به معاونت دانشجویی ارسال کردیم تا پرونده‌های این دانشجویان مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد.

مردم سالاری
 ناوهای ایرانی در سواحل برزیل لنگر انداختند
دو ناو جنگی متعلق به جمهوری اسلامی ایران به رغم فشارهای آمریکا با مجوز رسمی دولت برزیل در این کشور پهلو گرفتند. ناو‌های ایران با مجوز رسمی دولت داسیلوا رئیس جمهوری برزیل در سواحل ریودوژانیرو پهلو گرفتند. اداره بندر ریودوژانیرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: کشتی‌های جنگی مکران و دنا روز یکشنبه وارد ساحل این شهر شدند ولی با وجود فشارهای آمریکا مجوز پهلوگیری آنها صادر شده است.اوایل این ماه رسانه‌ها گزارش دادند که برزیل تحت فشارهای آمریکا با درخواست ایران برای پهلوگیری کشتی‌های جنگی در ریو موافقت نکرده بود.گفته می‌شود همزمان با پایان سفر رئیس جمهور برزیل به آمریکا، کشتی‌های ایرانی اجازه پهلوگیری پیدا کردند.دریاسالار کارلوس ادواردو هورتا آرنتز، معاون رئیس ستاد نیروی دریایی برزیل، بر اساس اطلاعیه ۲۳ فوریه در روزنامه رسمی، موافقت خود را برای پهلوگیری این کشتی‌ها در ریو بین ۲۶ فوریه تا ۴ مارس صادر کرد. الیزابت باگلی سفیر آمریکا در برزیل در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۱۵ فوریه از دولت برزیل خواسته بود مجوز پهلوگیری به کشتی‌های ایرانی را ندهد.

آرمان
 سرنوشت کشورهای همکاری کننده با رژیم صهیونیستی
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیاء با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول سال حداقل ۳۰ رزمایش بزرگ و ده‎ها تمرین تخصصی را اجرا می‌کنند، گفت: جدی گرفتن تهدید و آمادگی برای دفاع و تهاجم به دشمن، تدبیر فرمانده معظم کل قواست و منطق حاکم بر اجرای رزمایش‌هاست. هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند، هزینه اقدامات خود را خواهد پرداخت و نیروهای مسلح قدرتمند ما مبداء تجاوز و تمام مراکز و پایگاه‌های هماهنگ و کمک کننده را در مسیر و فضای استفاده شده برای عبور، مورد تهاجم کوبنده و آماج حملات خود قرار خواهند داد. سردار غلامعلی رشید ادامه داد: نیروهای مسلح ما در این رویارویی سرنوشت‌ساز با استکبار جهانی، با سخت‌کوشی از تمامی دستاوردهای انقلاب و تمامیت ارضی و استقلال کشور سرسختانه در برابر تهدیدات دفاع خواهند کرد.

قدس
 مذاکرات ایران و اتحادیه اوراسیا برای ایجاد منطقه آزاد تجاری
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ۶ دور رایزنی از نوامبر ۲۰۲۱ انجام شده است. هدف نهایی کردن این مذاکرات و امضای توافق در سال جاری است. «الکساندر پانکین» افزود: اجرای توافق موقت میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران که در ۱۷ می ۲۰۱۸ انجام شد و آزادسازی تجارت برخی کالاها در آن قید شده است، تا کنون تأثیر مطلوبی بر تجارت دوجانبه داشته است.
 دیپلمات‌ها جنگ می‌خواهند و نظامی‌ها صلح!
«ایلان ماسک» تاجر آمریکایی و مالک توییتر طی اظهارنظری در واکنش به مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز که در مورد احتمال مذاکرات صلح در اوکراین صحبت می‌کرد، نوشت: دیپلمات‌ها خواهان جنگ اما نظامی‌ها خواهان صلح هستند. نیویورک تایمز در مقاله خود به تحولات پاییز ۲۰۲۲ اشاره کرده بود که اعضای دموکرات کنگره با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، درخواست مذاکره با روسیه را پس گرفتند در حالی که «مارک میلی» رئیس ستاد ارتش آمریکا معتقد بود در موضوع اوکراین باید به سمت مذاکره رفت.
 توسعه صادرات ۶۵۰ دانش بنیان توسط وزارت خارجه
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت از سال جدید کمیته مشترکی با معاونت علمی ریاست‌جمهوری در وزارت خارجه و وزارت علوم و وزارتخانه‌های دیگر تشکیل داده‌ایم تا کالاهای مورد نیاز کشور را بررسی کنیم. به گزارش ایرنا، مهدی صفری افزود: روی سایت وزارت امور خارجه ۶۵۰ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده‌اند که صادرات آن‌ها را توسعه می‌دهیم.

اعتماد
 دستور نخست‌وزیر عراق برای انجام «مذاکرات آبی» با ایران
وزارت منابع آبی عراق از دستور نخست‌وزیر این کشور برای اتخاذ اقدامات لازم برای انجام مذاکرات با ایران، ترکیه و سوریه درخصوص بحران آب خبر داد. خالد شمال، سخنگوی وزارت منابع آبی عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی این کشور (واع) تاکید کرد که مساله بحران آبی یک مساله پیچیده است و بزرگ‌ترین بخش مذاکرات خارجی را تشکیل می‌دهد.

اطلاعات
 آغاز رایزنی‌های شرکت گازپروم روسیه در تهران
رئیس شرکت گازپروم در راس هیاتی وارد تهران شد و جلسات این هیات روسی با مدیرانی از مجموعه وزارت نفت درحال برگزاری است‌. همچنین در این سفر رئیس گازپروم دیداری با وزیر نفت یا یکی از معاونان وی برای جمع‌بندی نتایج سفر و ترسیم نقشه راه همکاری‌های این غول گازی روسیه با بخش نفت و گاز ایران خواهد داشت.به همین منظور برای بررسی همکاری های انرژی بین ایران و روسیه کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه با میلر در خصوص همکاری‌های انرژی به ویژه در حوزه گاز دیدار و گفتگو کرد.طبق اطلاعیه سفارت ایران در مسکو، طرفین در این دیدار در خصوص همکاری های دوجانبه در زمینه‌ی نفت و گاز در چارچوب توافق‌های حاصله در جریان نشست و ملاقات‌های قبلی با یکدیگر گفتگو کردند.
 کشورهای عرب منطقه از ایرانِ پیشرفته الگو بگیرند
«عبدالباری عطوان»، سردبیر و تحلیلگر روزنامه «رای الیوم» در بحبوحه تشدید تنش ها در منطقه در یادداشتی به پیشرفت های گسترده ایران در حوزه نظامی و تسلیحاتی پرداخت و رهبران کشورهای عرب منطقه را به الگو گیری از ایران برای پیشرفت در تمامی عرصه ها از جمله نظامی فرا خواند.روزنامه «رای الیوم» در یادداشتی به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر خود درباره موقعیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه نوشت: ایران اکنون قدرتی منطقه ای و عضو باشگاه هسته ای جهان است و کشورهای عرب منطقه باید برای پیشرفت، از ایران الگوبرداری کنند.در این یادداشت به پیشرفت های ایران در زمینه انرژی صلح آمیز هسته ای و توان نظامی و دفاعی پرداخته و نوشته شده است: ایران از مرحله «کشورهای در آستانه هسته ای شدن» عبور کرده و وارد باشگاه کشورهای هسته ای جهان شده است.

اخبارخبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

موضوع مهدویت از اصلی ترین و زنده‌ترین مسائل اسلامی است
شبستان/ دومین همایش ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی» با پیام حضرت آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی و با حضور جمعی از علمای تشیع و تسنن و شخصیتهای علمی ، دانشگاهی و حوزوی استانی در تالار فردوسی دانشگاه زاهدان برگزار شد.در بخشی از پیام ایشان آمده است: «موضوع مهدویت از اصلی ترین و زنده‌ترین مسائل اسلامی است که پیامبر خاتم -صلی الله علیه و آله- و ائمه معصومین -علیهم السلام- بر آن تأکید نموده‌اند و باید توجه داشت زمین هیچگاه از حجت خالی نیست. در ادامه این پیام امده است:انقلاب اسلامی ایران که رهبری آن بر عهده یک شخصیت کم‌نظیر در تاریخ بوده است با هدف زمینه‌سازی ظهور بوقوع پیوست و امام(ره) در سخنرانی‌های مختلف، این انقلاب را زمینه‌ساز ظهور آن منجی عالم بشریت ذکر کرد و شعار‌های این انقلاب نیز برآمده از جامعه‌ای است که مصلح کل و موعود امم در آن حضور دارد، یعنی برقراری عدالت، ریشه کنی‌ ظلم و ستم و نابرابری، مبارزه با استکبار، حمایت از مستضعفین عالم بر این اساس امروز بر همگان لازم است برای تحقق آرمان‌های امام(ره) که همان جامعه مهدوی بوده است تلاش کنیم و زمینه‌ساز ظهور آن حضرت باشیم و با برادری و وحدت بین همه مذاهب اسلامی برای تحقق یک جامعه اسلامی کامل تلاش نمائیم و همان شعار امام را مورد توجه داشته باشیم که این انقلاب اسلامی که امید مستضعفان است زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی عصر -عجل الله تعالی فرجه الشریف- باشد.

کمیسیون‌های پنج گانه دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین فعالیت خود را آغاز کردند
اختصاصی/ کمیسیون‌های پنجگانه دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رسما فعالیت خود را آغاز کردند.جزئیات کمیسیون‌های پنجگانه به شرح ذیل است:کمیسیون حوزه‌های علمیه و جهاد تبیین به ریاست آیت الله مقتدایی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز؛ کمیسیون حوزه‌های علمیه و خدمت به مردم،به ریاست آیت الله آشتیانی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین حسن زمانی؛ کمیسیون حوزه‌های علمیه و پشتیبانی از نظام به ریاست حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین سعید روستا آزاد و کمیسیون حوزه‌های علمیه و فضای مجازی به ریاست آیت الله حسینی همدانی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی، کمیسیون حوزه‌های علمیه و جوانان به ریاست حجت الاسلام و المسلمین مطیعی و دبیری حجت الاسلام و المسلمین رحیمی صادق. خروجی و نتیجه این کمیسیون‌ها، فردا پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه، در دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین ارائه خواهد شد.

جدایی مردم از روحانیت، جدایی از دین را نتیجه خواهد داد
اختصاصی/ قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در افتتاحیه کمیسیون‌های دهمین اجلاسیه منطقه‌ای جامعه مدرسین با اشاره به تلاش‌های دشمنان در جهت فاصله انداختن میان مردم و روحانیت، ابراز داشت: روحانیت باید مانند گذشته، بواسطه خدمت رسانی به مردم و تقویت ارتباط خود با جوانان، مانع تلاش‌های دشمنان در جهت جدایی انداختن میان مردم و روحانیت شوند؛ چرا که جدایی مردم از روحانیت، جدایی از دین را نتیجه خواهد داد.آیت الله مقتدایی افزود: سیره روحانیت و حوزه‌های علمیه از ابتدا این بوده است که برای ارشاد و هدایت مردم پیش قدم بوده‌اند و در مساجد، مراکز علمی و تبلیغی مختلف، با مردم ارتباط داشته و مسائل و احکام دین را به آن‌ها می‌آموخته‌اند و در خدمت رسانی به آنان پیش قدم بوده‌اند.رئیس شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: مردم، روحانیت را به خدمت رسانی و راهنمایی می‌شناسند و روحانیت نیز باید امروز همین مسیر را با برنامه ریزی محکم‌تر ادامه دهند تا ان‌شاء الله توطئه دشمنان در جدایی مردم از روحانیت، خنثی شود.

انتظار منجی بزرگترین دستاورد نظام آفرینش است
حوزه/ آیت الله اراکی، دومین همایش ملی «مهدویت و انقلاب اسلامی»گفت: مرحله نخستین انتظار، آفرینش حضرت آدم است؛ کلید انتظار جهان ‏آفرینش، از آفرینش آدم ابوالبشر خورده شد، زیرا جهان در انتظار آفرینش چنین موجودی به سر برده است‎.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دومین انتظار، انتظار بعثت حضرت محمد-صلی الله علیه و آله- است؛ همه ادیان نیز به بعثت حضرت محمد-صلی الله علیه و آله- بشارت داده‌ بودند و ‏حضرت عیسی-علیهم السلام- که رسول پیش از رسول خاتم است، مبشّر رسالت حضرت محمد-صلی الله علیه و آله- است. ‏‎وی بیان کرد: مرحله سوم انتظار، مرحله انتظار حضرت مهدی-عجل الله تعالی فرجه الشریف- و حکومت جهانی عدل ‏الهی است که فلسفه این انتظار طولانی که همه بشر را در بر می‌‏‎گیرد می‌توان گفت که انتظار یک جهان بوده است. ‏‎عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: انتظار ما از مهدویت انتظار مدیریت جهانی بشر است؛ بزرگترین دستاورد جهان آفرینش آن است که خداوند متعال ‏آفریده‌ای بیافریند و کلید مدیریت عادلانه و الهی را به او بسپارد؛ انتظار منجی بزرگترین دستاورد نظام آفرینش است. ‏‎وی اظهار کرد: وحدت امت اسلامی مهمترین مقدمه ظهور و شکل دهنده حکومت و خلافت آخرین است؛ خلافت‌ آخرین، خلافت‌‏ بشری ‌بر مبنای دین الهی است. ‏‎

جایگاه و عزت آیت الله مصباح یزدی (ره) حاصل تقوا است
حوزه/ آیت الله غروی، در ادامه سلسله نشست های همایش ملی «مشکات معرفت و مصباح فضیلت» ویژه نکوداشت آیت الله مصباح یزدی گفت: چنانچه خداوند متعال به مرحوم آیت الله مصباح و یا دیگر عالمان و بزرگان دین جایگاه و ظرفیت ویژه ای عنایت کرده، این امر حاصل تقوای ایشان بوده و همه مراتب عالی وجودی در یک ساختار پیچیده در وجود انسان تجمیع شده است.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کسانی که ابزارهای شناخت خود را استفاده نمی کنند نکوهش شده اند، خاطر نشان کرد: آنان که از ابزارهای شناخت استفاده ننموده و بر آنچه می بایست اندیشه نمی کنند دچار غفلت زدگی شده و گمراه ترند، در حقیقت کسی که شرک به خدا بورزد گویی از آسمان سقوط کرده است.آیت الله غروی همه انسان ها را برخوردار از ظرفیت ذاتی دانست و با بیان این که ارزش و کرامات ذاتی انسان ها، به درجه و میزان تقوای نشسته بر وجود آنان خواهد بود، ادامه داد: هرکه با تقواتر باشد ارزش ذاتی او بالاتر است؛ ارزش اولیه غیر اکتسابی است و آنجا که سخن از انسانیت به کار می رود ملاک ایمان و تقواست.

معاون سیاسی پنتاگون: روسیه کماکان به جنگ اوکراین ادامه می‌دهد
ایرنا/ کالین کال معاون سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) پیش بینی کرد که روسیه کماکان به جنگ اوکراین ادامه خواهد داد. کالین کال در جلسه کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان با بیان اینکه ارتش روسیه در نتیجه جنگ اوکراین مضمحل و متلاشی خواهد شد، گفت: مسکو هنوز به هیچیک از اهداف خود در کی‌یف دست نیافته است.معاون سیاسی پنتاگون خاطر نشان کرد: هرچند که من نمی‌دانم این جنگ چگونه خاتمه خواهد یافت اما فکر می کنم همه ما هم عقیده هستیم که روسیه در این جنگ شکست خورده است.وی افزود: روس‌ها قصد داشتند همه خاک اوکراین را تصرف کنند اما این اتفاق نیفتاد و نخواهد افتاد. هدف دیگر آنها ایجاد تفرقه در میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود ولی حال می بینیم که ناتو قدرتمندتر شده است.کال ادامه داد: روس‌ها مصمم بودند که با خاتمه جنگ اوکراین، به عنوان یک ابرقدرت در جهانی چندقطبی ظاهر شوند اما حال باید منتظر بود و دید که قدرت نظامی روسیه متلاشی می‌شود.

روسیه تولید نفت را کاهش داد
ایرنا / روسیه از امروز (چهارشنبه) کاهش تولید نفت خود را به میزان روزانه ۵۰۰ هزار بشکه آغاز کرد. به گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، این اقدام داوطلبانه و بدون مشورت با کشورهای عضو اوپک پلاس صورت می‌گیرد.نواک توضیح داد که این کاهش تنها بر تولید نفت و با استثنای میعانات گازی تأثیر خواهد گذاشت. سهمیه تولید جدید به طور مساوی میان شرکت‌های نفتی روسی بسته به سطح تولید آنها توزیع خواهد شد.در همین حال، یک منبع تاس در صنعت نفت روسیه تصریح کرد که کاهش تولید بر اساس حجم واقعی تولید محاسبه خواهد شد و مبنای سهمیه تولید روسیه در توافق اوپک پلاس نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *