خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۹

**وزیر امور خارجه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل برخی دولت‌های اروپایی تسهیلات مالی و لجستیکی اغتشاشگران را تأمین می‌کردند** آیت‌الله حسینی بوشهری: فلسفه وجودی مجمع نمایندگان حفظ وحدت و یکپارچگی حوزه علمیه است** آیت‌الله استادی: امام خمینی (ره)، فقه را عامل ماندگاری جمهوری می‌دانست** آیت الله رجبی تأکید کرد: لزوم تبیین صحیح زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل‌بیت -علیهم السلام- برای جوامع اسلامی** آیت الله علیدوست: حوزه در عرصه کرسی‌های نظریه‌پردازی پیشتاز است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 گروسی در روزهای آینده به ایران سفر می‌کند
کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران از سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران خبر داد و گفت: در روزهای گذشته گفت‌وگوهای سازنده و امیدوارکننده‌ای با هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست ماسیمو آپارو، معاون پادمانی آژانس داشتیم و بر همین اساس مهندس اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به‌طور رسمی از آقای رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس دعوت کرد تا به ایران سفر کند. وی تصریح کرد: این سفر در روزهای آینده انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیلی این برنامه به‌زودی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: امید است این سفر، زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر و افق روشن‌تر میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد.کمالوندی همچنین افزود: هیات آژانس انرژی اتمی از محصول نهایی اندازه‌گیری کردند و تایید شد ایران در چارچوبی که اعلام کرده کار خود را انجام می‌دهد.
 همکاری با رژیم صهیونیستی علیه ایران هزینه‌ سنگینی دارد
سردار سرلشکر رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا در جمع فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران در قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیا گفت: قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا، ستادکل نیروهای مسلح، ارتش و سپاه، هرگونه اقدام تهدید‌آمیز رژیم صهیونیستی را علیه منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران بر‌اساس اطلاع، هماهنگی و حمایت آمریکا ارزیابی می‌کنند و از سوی نیروهای مسلح به آن اقدام قاطع صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: هیچ نوع پنهانکاری‌های این دو دشمن ملت ایران در زمینه همکاری و مشارکت در ابعاد عملیاتی، تاکتیکی و فنی از دید دستگاه‌های اطلاعاتی ما پوشیده نیست. ما هشدار می‌دهیم به آمریکایی‌ها، هرگونه حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ایران، به خطر انداختن جان سربازان آمریکایی در منطقه است. هر کشوری که با رژیم صهیونیستی برای تهدید امنیت ملی ایران همکاری کند، هزینه اقدامات خود را خواهد پرداخت. نیروهای مسلح قدرتمند ما مبدا تجاوز و تمام مراکز و پایگاه‌های هماهنگ و کمک‌کننده را در مسیر و فضای استفاده شده برای عبور، مورد تهاجم کوبنده و آماج حملات خود قرار خواهند داد.

 همشهری
 هنوز نمی‌توانیم عضویت سوئد در ناتو را تایید کنیم
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: آنکارا هنوز قادر به تایید پیوستن سوئد به ناتو نیست زیرا مقامات سوئدی فقط تعدادی از تعهدات خود را اجرا کرده‌اند. استکهلم به ما اعلام کرده که حزب کارگران کردستان همچنان در سوئد فعالیت می‌کند.
 منزوی کردن روسیه شکست خورده است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: تعداد کشورهایی که تمایل خود را برای پیوستن به گروه اقتصادی بریکس و سازمان همکاری شانگهای ابراز کرده‌اند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. جهان وارد عصر تغییرات غیرقابل بازگشت تاریخی شده است. تلاش غرب برای تحمیل اراده و قوانین مورد نظر خود بر دیگران کاملاً بیهوده و شکست خورده است. مسکو موفق شده با تضمین همکاری با اکثر کشورها، نقشه‌های غرب برای منزوی کردن روسیه را خنثی کند و روابط خود را گسترش دهد.
 نگرانی‌ها در مورد سن من بجاست
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاگفت: این کاملا به‌حق است که بعضی‌ها مسائلی را درباره سن و سال من مطرح کنند. چنین موضوعاتی کاملا بجاست. مشکلی نیست؛ تنها چیزی که می‌گویم این است که من را تماشا کنید و ببینید که چه خواهم کرد.

 کیهان
 برخی دولت‌های اروپایی تسهیلات مالی و لجستیکی اغتشاشگران را تأمین می‌کردند
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و دومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ادعا برای حمایت از حقوق بشر ایرانیان ضمن محروم کردن همان مردم از حقوق اساسی آنها در حوزه‌های درمان، آموزش و معیشت آنها را یک دورویی محض خواند. وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده و منطقه ما مبارزه سردار سلیمانی علیه تروریسم داعش را فراموش نخواهد کرد. وزیر خارجه ا‌دامه داد: نقش گروه‌های تروریستی ضدایرانی در اغتشاشات اخیر ایران کاملا مشهود بود. برخی از کشورهای اروپایی در چارچوب معیارهای دوگانه و در تروریسم‌شویی (‹terrorism laundering›) شرکت کردند. آنها تسهیلات مالی و لجستیکی قابل توجهی را در اختیار برخی از عناصر تروریست قرار دادند. وزیر خارجه ایران همچنین در گفت وگوی اختصاصی با شبکه العالم درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها اعلام کرد، اگر طرف آمریکایی در چارچوب پیامی که ارسال کرده واقع‌بینانه برخورد کند و اظهارات رسانه‌ای ریاکارانه قبلی را تکرار نکند، ما فاصله زیادی با توافق نخواهیم داشت.
 اختیارات جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز
هشتادویکمین جلسه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تشکیل و مهم‌ترین موضوعات اقتصادی کشور مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.سران قوا و اعضای شورا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و دستگاه‌های اجرایی برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی را بررسی و به تصویب رساندند.در این جلسه همچنین بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام‌شده در زمینه همکاری صادرکنندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه بانک مرکزی و مرکز مبادله و چگونگی تامین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی ارائه کرد.
 شهدای رسانه به خوبی جلوه زیبای مقاومت را منعکس کردند
آیین نخستین یادواره شهدای رسانه مقاومت صبح روز دوشنبه با حضور سردار قاآنی،فرمانده نیروی قدس در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.در این یادواره سردار قاآنی با بیان اینکه در عصر ما، واژه مقاومت جزء برجسته‌ترین واژگان در مجامع اسلامی و غیر اسلامی است، اظهار داشت: « شهدای عرصه مقاومت، رسانه‌های همراه آنها و به ویژه شهدای عالی‌قدر رسانه بودند که توانستند به درستی جلوه‌های زیبای مقاومت را منعکس کنند. تا جایی که حتی دشمنان اسلامی و دشمنان جبهه مقاومت وقتی به این واژه ارزشمند می‌رسند، مجبور هستند ادای احترام کنند.»

 ایران

 ۲۳۱ نماینده با صدور بیانیه‌ای از برگزاری موفق جشنواره‌های فجر امسال تقدیر کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه‌ای که به امضای ۲۳۱ نفر از نمایندگان رسیده است، از وزیر فرهنگ و همچنین اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره‌های فجر امسال تقدیر کردند. احمد راستینه، نماینده مردم شهرکرد در مجلس با اعلام این خبر گفت: نمایندگان مجلس در بخشی از این بیانیه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان برگزاری جشنواره‌های فجر به خاطر اقدامات تحولی در جشنواره فیلم فجر و سایر جشنواره‌های امسال تقدیر و تشکر کرده‌اند. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود:‌ در جشنواره فیلم فجر امسال زمینه‌ای فراهم شد تا کسانی که از استعدادها و توانمندی‌های قابل توجهی در عرصه فیلم‌سازی و هنر بهره‌مند هستند اما به دلیل عدم شهرت کار آنها دیده نمی‌شود کارها و زحماتشان دیده شود.
 درمان، آموزش و مسکن؛ سه اولویت محلات کم‌برخوردار
مخبر در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردهای طرح توانمندسازی ۲۰۲۰ محله که در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، با بیان اینکه طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار که در دولت سیزدهم آغاز شده طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یک حرکت جهادی و مبارک است و باید دست اندرکاران این اقدام مهم در حداقل زمان در راستای ارائه خدمات و زیرساخت های مورد نیاز مردم این مناطق حرکت کنند، گفت: در سرزمین جمهوری اسلامی ایران هر فرد ایرانی سهمی از مواهب کشور دارد و حکومت به طور عام موظف است این سهم را به مردم ادا کند که حرکت آغاز شده در ستاد توانمندسازی محلات در این دولت می‌تواند مردم این مناطق را به این حق خود برساند.معاون اول رئیس جمهور نیازهای درمانی، خدمات آموزشی و مسکن را سه نیاز اساسی مردم برشمرد و گفت: مسکن بخش عمده‌ای از درآمد خانوار را درگیر می‌کند که در همین راستا برنامه‌های ساخت مسکن با کمک و همکاری مردم در دولت سیزدهم به صورت گسترده دیده شده و برنامه‌های درمانی دولت نیز در سال آینده اعلام و اجرایی خواهد شد.
 مرحله عملیاتی رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ از شب گذشته آغاز شد
امیر رحیم‌زاده فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم الانبیا درخصوص این رزمایش که در دوسوم از آسمان کشور و در گستره بیش از یک میلیون کیلومترمربع اجرا می‌شود، گفت: بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای با سرنشین و بدون‌سرنشین تحت کنترل نیروی هوایی ارتش در قالب نیروی نارنجی مراکز حساس هسته‌ای مانند فردو و مراکز حساس نظامی را مورد حمله قرار می‌دهند و عملکرد سامانه‌های پدافندی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

 جمهوری‌اسلامی
 شکست‌خوردگان اغتشاشات خیابانی در التهابات ارزی دست دارند
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت وظیفه خود می‌داند که در مقابل التهاب‌آفرینی ایستاده و تلاطم‌ها را کنترل و آرامش و ثبات را بر بازار حاکم کند، از آغاز طراحی و اجرای راهکارهای موثر برای مدیریت بازار ارز و کنترل و تثبیت آن خبر داد و گفت: دولت با تمام توان برای تداوم رشد اقتصادی کشور تلاش خواهد کرد.
آیت‌الله رئیسی در دیدار نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه مراکز استان‌ها، با اشاره به رسیدن نرخ رشد اقتصادی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ به رقمی نزدیک به ۵ درصد گفت: دولت توانست در این مدت نرخ تورم را از ۵۹.۳ درصد به زیر ۴۰ درصد برساند، اما اجرای طرح عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی که تکلیف قانونی بودجه ۱۴۰۱ بود، باعث افزایش دوباره نرخ تورم شد.رئیس جمهور گفت: این اتفاق علل مختلفی می‌تواند داشته باشد که مهمترین آن حاصل نقش‌آفرینی دست‌های بیگانه است. دشمن وقتی دید سدهایی که مقابل پیشرفت ملت ایران ایجاد کرده بود درحال شکستن هستند، ابتدا بلوا و اغتشاش خیابانی به راه انداخت و وقتی با آگاهی و بصیرت مردمی در این فتنه نیز ناکام ماند، تلاش کرد با افزایش بی‌اعتمادی و ایجاد نارضایتی و کشاندن آن به سفره مردم اهداف خود را دنبال کند.رئیسی با اشاره به افزایش قیمت ارز حتی در روزهای تعطیل که هیچ کسب و کار و تجارتی جریان ندارد، افزود: معلوم می‌شود که جهش‌های ناگهانی قیمت ارتباطی به مولفه‌های بازار و تجارت ندارد و صرفا نتیجه انتظار تورمی و تلاش برای ایجاد تلاطم و التهاب در عرصه اقتصاد است که از خارج کشور ایجاد می‌شود و متاسفانه برخی نیز در داخل در آتش آن می‌دمند.
 معاون وزیر بهداشت از اظهارات قبلی خود مبنی بر عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی عقب نشینی کرد
یونس پناهی معاون وزیر بهداشت گفت: آنچه از بنده درباره علل بیرونی این مسمومیت‌ها و عمدی بودن آنها نقل شده، مورد تایید نیست و نقل قول دقیقی هم صورت نگرفته است. تحلیل علمی و طبی مسمومیت‌ها از جمله ماهیت غیرویروسی و غیرمیکروبی آن در کمیته علمی صورت گرفته است، اما درباره این که این مسمومیت‌ها ناشی از کدام علت بیرونی بوده و عامدانه بوده است یا خیر، بنده اطلاعی ندارم و حدس و گمان‌ها در این باره را نیز تایید نمی‌کنم.

 وطن امروز
 اخذ انواع تعهد از مشمولان عفو صحت ندارد
حجت الاسلام‌والمسلمین رحیمی معاون قضایی قوه‌قضائیه گفت: این ادعا که عفو حتما باید بعد از صدور حکم قطعی اعمال شود موضوعیت ندارد و براساس اختیارات قانونی، مقام معظم رهبری می‌توانند فردی را که به عنوان متهم در مرحله تحقیقات و دادسرا قرار دارد نیز مورد عفو قرار داده و در واقع پرونده او را مختومه اعلام کنند و به این ترتیب شخص دیگر به دادسرا احضار نشده و مورد تعقیب قضایی قرار نمی‌گیرد. ولی فقیه با اختیارات قانونی و شرعی می‌تواند عفو را در هر مرحله از پرونده قضایی اعمال کند. در رابطه با سوالات مطرح‌شده درباره اخذ تعهد از مشمولان عفو نیز، همان طور که پیش‌تر از سوی مرکز رسانه قوه‌قضائیه، تشریح شده بود، معاون قضایی قوه‌قضائیه تاکید کرد، براساس شرایط عفو و ابلاغ معاونت قضایی قوه‌قضائیه به دادگستری استان‌ها، اظهار ندامت و پشیمانی از سوی افراد کفایت می‌کند و موضوع اخذ انواع تعهد از متهمان و محکومان اغتشاشات به هیچ وجه صحت ندارد.

 جوان
 اروپا نفت و امنیت خود را به خطر نیندازد
سردار سرلشکر سلامی با ابراز اینکه امروز در ماجرای جنگ اوکراین با اتهام‌زنی برای ما غوغا به‌پا کردند، افزود: اما همین اروپا باید به تاریخ رفتار خودش در دوران دفاع مقدس نگاه کند، هنوز تاول روی پوست بدن رزمندگان ما مانده است، چه‌کسی زرادخانه‌های شیمیایی عراق را پر کرد؟ این اروپایی‌ها بودند که سلاح شیمیایی را در جنگ در اختیار عراق قرار دادند و جوانان ایرانی را با آن شرایط دردناک شهید یا راهی بیمارستان‌ها کردند.فرمانده کل سپاه عنوان کرد: ما می‌توانیم برد سلاح‌هایمان را افزایش دهیم، ولی این کار را نکردیم، چرا از این خویشتن‌داری سوءاستفاده می‌کنند؟ مگر ملت ایران چقدر صبر دارد؟ این را در جنگ تحمیلی نیز می‌توان دید، به این‌ها می‌گوییم بیشتر از این ادامه ندهند، خویشتنداری کنند و آرام باشند، دامنه تحمل ملت ایران هم حد و حدودی دارد، اروپایی‌ها با داشتن نفت و امنیت زنده هستند، باید مراقب باشند و خودشان را به خطر نیندازند.

 خراسان
 جزئیات بازداشت وآزادی مرزبان ایرانی توسط طالبان
در پی انتشار تصویری در فضای مجازی مبنی بر بازداشت سرباز ایرانی مرزبانی توسط نیروهای مرزبانی طالبان، یک منبع آگاه اعلام کرد: یک خودروی حامل کالای قاچاق در مرز جمهوری اسلامی ایران متوقف شد و نیروهای مرزبانی با سوار شدن به خودرو در حال بازرسی آن بودند که راننده این خودرو به فرار به سمت مرزهای کشور افغانستان اقدام کرده و نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران نیز در خود‌رو ‌حضور داشته است. نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اصل رعایت حسن هم‌جواری و در همکاری با نیروهای مرزبانی افغانستان از تیراندازی به سمت خودروی حامل کالای قاچاق ممانعت به عمل می‌آورند و نیروهای مرزی کشور افغانستان اقدام به توقیف خودرو‌ و بازداشت سرنشینان آن می‌کنند که یکی‌ از آن‌ها نیروی مرزبانی کشورمان بوده است. با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده میان مرزبانان ایران و افغانستان، مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان، آزاد شد. معاون امنیتی وزارت کشور نیز با تأیید خبر آزادی مرزبان ایرانی تأکید کرد که مسأله ضرب و شتم برای ما به هیچ وجه قابل پذیرش نیست. میراحمدی در توضیح علت حادثه گفت: نیروی مرزبانی ایران داخل کامیون می رود ولی راننده کامیون چون تحت پوشش حمل لوازم خانگی در حال قاچاق سوخت بوده است، به سمت افغانستان فرار می‌کند و نیروی مرزبانی هم که داخل کامیون بود با کامیون به آن طرف مرز می رود و طالبان او را دستگیر می کند.
 تکذیب خبر تغییر مخبر
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر تغییر محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور از اساس کذب است و هیچ تصمیمی در دولت در این زمینه وجود ندارد. مخبر با انگیزه مضاعف و تلاش شبانه‌روزی در دولت مشغول فعالیت است.
 غریب آبادی خواستار گردآوری مستندات جرایم پرویز ثابتی شد
«غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در نامه‌ای به دادستان کل کشور، خواستار گردآوری مستندات جرایم ارتکاب یافته از سوی پرویز ثابتی و شناسایی قربانیان این جرایم و اقدامات لازم جهت طرح شکایت و تعقیب قضایی وی در پرتو مفاد قانون آیین دادرسی کیفری شد.
 تاکید مجدد اژه ای بر پرهیز از تجملات و تشریفات در سفرهای استانی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در هفدهمین سفر استانی خود و در صدر یک هیئت عالی قضایی وارد استان مرکزی و فرودگاه بین‌المللی شهدای اراک شد. رئیس عدلیه در دیدار قضات و کارکنان قضایی استان مرکزی نیز به همه مسئولان مربوط تذکر داد: هر مقدار که ممکن است از تشریفات و تجملات بکاهید. تشریفات و تجملات، به‌خصوص در این شرایط، زیان می‌رساند. هرقدر بتوانیم از تجملات و تشریفات بکاهیم، امر پسندیده‌ای است. مردم از این تشریفات و تجملات خوششان نمی‌آید و حتی گاهی این تشریفات و تجملات، اثر سوء دارد. مردم عمل ما را می‌خواهند و با این مسائل حاشیه‌ای کاری ندارند.

 مردم سالاری
 هیاتی از کمیسیون بهداشت برای بررسی مسمومیت دانش‌آموزان به قم می‌رود
یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از سفر هیاتی از این کمیسیون به قم برای بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان قمی خبر داد.محسنی بندپی اظهار کرد: به دنبال اظهارنظر اخیر معاون وزیر بهداشت مبنی‌بر عمدی بودن مسمومیت دانش‌آموزان قمی، آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون بهداشت ماموریت بررسی این موضوع را داد.وی ادامه داد: با توجه به ماموریت رئیس مجلس، هیاتی از کمیسیون بهداشت و درمان به قم سفر می‌کند که گزارش این سفر و نتایج به‌دست آمده درباره مسمومیت دانش‌آموزان قمی به کمیسیون ارائه خواهد شد.
 تکذیب تعطیلی سفارت انگلیس در تهران
مهدی حسینی متین در توییتی گزارش ادعایی تحریک آمیز یک نشریه صهیونیستی مستقر در لندن درباره برنامه ایران برای بسته شدن سفارت انگلیس در تهران را رد کرد. کاردار سفارت ایران در لندن در این توییت ادعای مطرح شده در گزارش یک نشریه صهیونیستی مستقر در لندن، مبنی بر اینکه تهران آماده بستن سفارت انگلیس در تهران است را رد کرد.
 آرمان ملی
 عراق در حال مذاکره برای افزایش صادرات گاز ایران
احمد العبادی، سخنگوی وزارت برق عراق از مذاکرات بین بغداد و تهران برای افزایش صادرات گاز به عراق پس از آنکه به صورت گسترده‌ای کاهش یافته بود، خبر داد. العبادی گفت که برای آماده شدن برای فصل تابستان، عراق با ایران برای افزایش صادرات گاز پس از آنکه در سطح گسترده‌ای کاهش یافته و ۵ الی ۶ هزار مگاوات از تولید انرژی کاسته شده بود، مذاکره می‌کند.

 ۲۰ کشور دنیا متقاضی دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند
عین‌اللهی، وزیر بهداشت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت توانسته امروزه در دنیا برای خودش آبرویی داشته باشد. در حالی که در قبل از انقلاب، ما وابستگی صد درصدی داشتیم. او با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران، گفت: تحریم‌ها باعث شد بتوانیم روی پای خودمان بایستیم. به طوری که بسیاری از کشورهای دوست، درخواست همکاری با کشور ما را دارند. بالغ بر ۲۰ کشور دنیا متقاضی دریافت دارو و تجهیزات پزشکی ایران هستند.

 اعتماد
 میانجیگری میان ایران و عربستان سعودی را ادامه می‌دهیم
عبداللطیف جمال رشید، رییس‌جمهور عراق در مصاحبه با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت که بهبود روابط عراق با کشورهای همسایه از جمله ایران، سوریه، کویت، عربستان سعودی، ترکیه و اردن مایه قدرت عراق است و بر همین اساس عراق تمایل دارد میانجیگری در گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی را پیش ببرد.
 پیام سیسی را به بشار اسد منتقل کردم
وزیر خارجه مصر پس از ورود به دمشق و دیدار با بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فیصل المقداد، همتای سوری خود شرکت کرد. وی در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: از سفر به سوریه خوشحال هستم و مفتخر به دیدار با بشار اسد شدم. شکری گفت: پیام عبدالفتاح سیسی، رییس‌ جمهوری مصر و تاکید وی بر همبستگی با سوریه و آمادگی برای ادامه حمایت از آن در راستای مقابله با پیامدهای زلزله ویرانگر را به بشار اسد منتقل کردم.

 اطلاعات
 کشف ذخیره ۵/۸ میلیون تنی لیتیوم در استان همدان
مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم کشور در استان همدان خبرداد. مولابیگی با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات با ارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده است، گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.وی میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و افزود: در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

فلسفه وجودی مجمع نمایندگان، حفظ وحدت و یکپارچگی حوزه علمیه است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در دیدار با هیئت رئیسه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم ضمن تبریک به اعضای هیئت رئیسه جدید مجمع نمایدگان طلاب، گفت: مسئولیتی که بر عهده شما گذاشته شده است، مسئولیت خطیری است؛ زیرا هر مسئولیتی لوازمی را نیز به دنبال دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. رئیس جامعه مدرسین تلاش در جهت وحدت و یکپارچگی حوزه علمیه را به عنوان فلسفه وجودی مجمع نمایندگان طلاب توصیف کرد و افزود: رابطه اعضای هیئت رئیسه با یکدیگر و با مجموع نمایندگان باید به گونه‌ای باشد که در انجام وظیفه و مسئولیت‌های یکدیگر نقش آفرین باشید و نهایت تلاش خود را در ایجاد وحدت و یکپارچگی در مجموعه انجام دهید؛ چرا که اگر هم‌افزا باشید، به طور قطع در انجام وظائف موفق خواهید بود.دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، توجه ویژه به وظایف، اختیارات و ظرفیت‌های مجمع نمایندگان را سبب ایجاد تحول در حوزه عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: وظایف، اختیارات، ظرفیت‌ها و هر آنچه که در اساسنامه به آن پرداخته شده است را با نگاهی نو مورد توجه قرار دهید؛ چرا که این مسئله می‌تواند در شکل گیری تحول و اقدامات بزرگ و اساسی در سطح حوزه‌های علمیه مؤثر واقع شود.

امام خمینی، فقه را عامل ماندگاری جمهوری می‌دانست
حوزه/ آیت‌الله استادی، در نشست علمی «امام خمینی -قدس سره- و تحول در حوزه‌های علمیه» با اشاره به بحث تحول در حوزه، گفت: قابل انکار نیست که حوزه فعلی با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و به خصوص امکانات آن و از جهات مختلف دیگر رشد کرده است. عضو جامعه مدرسین در ادامه سخنان خود گفت: کسانی که دنبال تحول هستند، در هر تحولی باید یادشان باشد که آیا به فقه جواهری ضرر می‌رساند یا سود؟ امام -قدس سره-، فرمودند اگر فقه بماند، همه چیز خواهد ماند؛ گویی اصل ماندگاری جمهوری هم به فقه است.

لزوم تبیین صحیح زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل بیت -علیهم السلام- برای جوامع اسلامی
رسا/ آیت‌الله رجبی در همایش گرامیداشت روز امور تربیتی و تربیت اسلامی؛ با تاکید بر اندیشه‌های علامه مصباح یزدی اظهار داشت: تلاش هایی که در تعلیم و تربیت رشته علوم تربیتی انجام می‌گیرد باید به این سمت و سو و هدف باشد که در صدد هستیم تا انسان‌ها را به این مرحله برسانیم که استعدادهای آنان شکوفا شده و در راستای اهداف خلقت خویش به پیش روند. وی در ادامه افزود: به طور کلی در تربیت، باید استعدادهای ناشکوفا در انسان‌ها را با برنامه‌ریزی‌های درست و معارف وحیانی شکوفا کرد که البته بیشتر این استعدادها، استعدادهای معنوی و انسان به ماهو انسان است که لازم است با تلاش‌ها و کوشش‌های لازم این استعدادها ظهور و بروز پیدا کنند؛ چرا که اگر در تقویت استعدادهای معنوی خود به اوج برسیم مصداق آیه «لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا» خواهد بود و تقویت استعدادهای معنوی سبب به وجود آمدن و تقویت استعدادهای غیر معنوی نیز خواهد شد. عضو جامعه مدرسین در ادامه گفت: باید زیبایی‌های مکتب اسلام و کلام اهل بیت -علیهم السلام- را به جوامع اسلامی نشان دهیم تا همه به سوی اسلام حقیقی رو بیاورند.

حوزه در عرصه کرسی‌های نظریه‌پردازی پیشتاز است
ایکنا/ آیت‌االله علیدوست، در نشست علمی «امام خمینی -قدس سره- و تحول در حوزه‌های علمیه» با بیان اینکه امام با آن شخصیت و کارهایی که کردند در رأس تحول در حوزه بوده‌اند، گفت: اگر بخواهم از نظر علمی، آموزشی و پژوهشی قضاوت کنم و در قیامت روی آن بایستم، تحول امیدوارکننده‌ای رخ داده است. عضو جامعه مدرسین در ادامه تصریح کرد: کارهای روشی خوبی انجام شده است ولی سوگمندانه مباحث روشی دست کسانی است که برای این کار نیستند و بی جهت عهده‌دار می‌شوند. البته حجاب مشمئزکننده معاصرت نمی‌گذارد تلاش‌ها وتحولات و دستاوردهای حوزه دیده شود واقعا مسئولان حوزه باید تدبیری بکنند. وی بیان کرد: در کرسی‌های نظریه‌پردازی هم این بحث مطرح است و شهادت می‌دهم حوزه در این عرصه پیشتاز است، ولی مصرف این نظریات وجود ندارد؛ یک کتاب با چه سختی کتاب سال می‌شود ولی خیلی از مقامات برای تجلیل از آن نمی‌آیند و تلویزیون هم که خبر می‌دهد بعد از افتتاح مرغداری و گاوداری و… در حد چند ثانیه مطرح می‌کند.

استاد نجم الدین طبسی در بیمارستان بستری شد
حوزه/ آیت‌الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه و استاد درس خارج حوزه علمیه قم به علت عارضه قلبی در بیمارستان قلب شهید رجایی تهران بستری است. یکی از شاگردان آیت‌الله طبسی با اعلام این خبر از مؤمنین درخواست کرد که برای بهبودی و سلامتی این استاد حوزه دعا کنند.

گزارش تحلیل‌گر ارشد هاآرتص از امکان فروپاشی ارتش رژیم صهیونیستی
تسنیم/ یوسی میلمن تحلیل‌گر روزنامه هاارتص در یادداشتی که در شماره دیروز این روزنامه عبری زبان منتشر شد، تحت عنوان: آیا ارتش اسرائیل پیش از انتفاضه بعدی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است؟ نوشت: شیوع پدیده گرایش‌های تردید آمیز، گفتمان‌های اعتراض آمیز و کاهش انگیزه برای حضور پایوری در ارتش اسرائیل نگرانی‌های زیادی رادر مورد آینده بسیار نزدیک اسرائیل به وجود می‌آورد.به توصیف میلمن، سد به طور بالفعل شکسته شده است، اختلافات در ارتش اسرائیل رخنه کرده است، نظامیان احتیاط ۵۰ کیلومتر را تا قدس می‌پیمایند تا نسبت به کودتایی که در حال شکل‌گیری است اعتراض کنند. در بخش دیگری از این یادداشت آمده است، فوری‌‌ترین و بزرگترین نگرانی ژنرال هرتسی هالیوی رئیس ستاد ارتش این روزها نه ایران است و نه انتفاضه فلسطینیان، با وجود آنکه احتمال شعله ور شدن انتفاضه هر لحظه وجود دارد، بلکه نگرانی از فروپاشی ارتش اسرائیل بزرگترین دغدغه این روزهای او محسوب می‌شود.

رسانه عربی: پیشنهادات وسوسه انگیز آمریکا عمان را به سوی سازش تدریجی با اسرائیل پیش می‌برد
تسنیم/ یک رسانه عربی از پیشنهادات وسوسه انگیز واشنگتن به مسقط جهت سازش با رژیم صهیونیستی پرده برداشت. پایگاه اطلاع رسانی ـ تحلیلی “اسباب” در گزارشی در این رابطه نوشت، تصمیم عمان برای گشودن حریم هوایی خود برای هواپیماهای اسرائیلی بیانگر رویکرد سازش خزنده و تدریجی است که در سایه پیشنهادهای وسوسه برانگیز اقتصادی انجام می‌شود. به اعتقاد این رسانه تحلیلی، گام‌های سازشکارانه عمان مستقیما بعد از هر دور از گفتگوی راهبردی بین مسقط و واشنگتن انجام می‌شود که اصولا بر همکاری اقتصادی استوار بوده و اقتصاد عمان را برای استفاده بیشتر از برنامه‌های مالی آمریکا می‌گشاید. براساس همین گزارش، در همان روزی که پادشاهی عمان تصمیم خود را برای گشودن حریم هوایی خود در مقابل هواپیماهای اسرائیلی اعلام کرد، دور اول گفتگوهای راهبردی بین عمان و آمریکا آغاز شد.

مشارکت عربستان و امارات در رزمایش دریایی آمریکا
فارس/ فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا اعلام کرد که رزمایش نیروهای آن با مشارکت ۵۰ کشور از جمله عربستان، امارات و مصر آغاز شده و تا اواسط ماه آینده ادامه خواهد داشت. در بیانیه نیروهای دریایی آمریکا آمده است که محدوده اجرای این رزمایش آب‌های خلیج فارس، دریای مکران، دریای سرخ، خلیج عمان، اقیانوس هند و مناطق ساحلی شرق آفریقا است. به نوشته وبگاه «الخلیج اونلاین»، هفت هزار نیرو و ۳۵ ناو در این تمرینات مشارکت دارند و تمرکز آن بر پنج حوزه اصلی اعم از فرماندهی، کنترل مشترک، سیستم‌های کنترل از راه‌ دور، تدابیر مربوط به مین روبی و تکمیل هوش مصنوعی است. این دومین تمرین بزرگ آمریکا در منطقه طی یک ماه است و اوایل ماه جاری نیز ناوگان پنجم آمریکا در بحرین بزرگ‌ترین تمرین دریایی در غرب آسیا را برگزار کرد و در این تمرینات نُه هزار نیرو و حدود ۵۰ کشتی با بیش از ۶۰ کشور و سازمان بین‌المللی شرکت داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *