طلیعه ۱۲۶۸ – ۹۴۰۷۰۹

 حج امسال، “حج تلخ و خونین” برای زائران بیت‌الله‌الحرام بود، از حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام گرفته تا کشته شدن زائرین در مراسم رمی جمرات که به کشته و زخمی شدن هزاران نفر منجر شد. آنچه در وهله اول به ذهن هر انسانی خطور می‌کند بی‌نظمی و بی‌کفایتی مسئولان برگزاری حج است، خاندانی که مدعی خادم‌الحرمین بودن دارند، به‌جای تمرکز بر مدیریت هرساله حج، به دنبال پرورش و حمایت مالی از جریان‌های تکفیری همچون داعش است و در اوج مراسم حج، به فکر بمباران مردم بی‌دفاع و مظلوم یمن، ظلم به مردم بحرین و کمک تسلیحاتی به جریان معارض در سوریه است.

گر چه حادثه روز عیدقربان امسال در منا تنها حادثه دلخراش از این دست طی سال‌های اخیر نیست اما شاید فجیع‌ترین آنها باشد. این فاجعه تنها چند روز پس از سقوط یک جرثقیل در صحن مسجدالحرام رخ داد که طی آن ۱۰۷ زائر خانه خدا در حرم امن الهی جان باختند. وقوع این حوادث مرگبار که کفایت و صلاحیت سعودی‌ها در میزبانی کنگره عظیم جهانی حج را به عنوان کلیددار حرمین شریفین به شدت زیر سوال برده در حالی است که مقامات این رژیم مدعی بودند امسال با به خدمت گرفتن بیش از ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی تلاش کرده‌اند مراسمی آرام و ایمن را برای زائران رقم بزنند.

به دنبال وقوع این حادثه در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی مطالب گوناگونی درباره چگونگی و علت وقوع آن مطرح گردید مباحثی همچون مسدود کردن مسیر به علت عبور خودروهای همراه یکی از شاهزادگان آل سعود ویا عمدی بودن و … اما آن چه که در همه آنها به عنوان فصل مشترک مطرح بود بی تدبیری و بی کفایتی آل سعود جهت اداره حرمین شریفین و مراسم عظیم حج تمتع است.

در پی این حادثه حکومت آل سعود ابتدا با فرافکنی قصد داشت تا حاجیان و عدم تبعیت آنها از دستورات را عامل حادثه عنوان کند اما حتی برخی از نویسندگان عرب و مطبوعات غربی نیز با رد کردن این توجیه نا بجای عربستان سعودی بی‌تدبیری آل سعود را عامل اصلی این حادثه دانستند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در نوشتاری در مورد فاجعه منا، دولت عربستان را مقصر اصلی این حادثه مرگبار برشمرد. این روزنامه گزارش داد: «آنچه که از پاره‌ای از مسائل مربوط به حادثه منا بدست آمده نشان می‌دهد که علی رغم تلاش عربستان برای متوجه کردن مسئولیت حادثه منا به حجاج، مقامات سعودی مقصر اصلی حادثه منا هستند». این روزنامه انگلیسی نوشت: «شاهدان عینی به ایندیپندنت گفتند که نیروهای سعودی به خاطر عبور مسئولانی از خاندان حاکم برخی از خروجی‌ها را بستند».

شاید وقت آن رسیده باشد که کشورهای مسلمان با استفاده از ظرفیت‌های سازمان کنفرانس اسلامی و دیگر مجامع بین‌المللی تدبیری اندیشیده و به فکر اداره کردن امور این کنگره عظیم مسلمانان به شکلی دیگر باشند.

دولت و مسوولین دیگر قوا نیز لازم است با پیگیری این قضیه از طریق مجامع حقوقی بین‌المللی دنیا به دنبال محاکمه جهانی آل سعود و احقاق حقوق مسلمین باشند. (خ-۱۲۶۸)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *