طلیعه ۱۲۶۷ – ۹۴۰۶۲۶

 در پی‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ و سقوط‌ حکومت‌ پهلوی‌ در بهمن ماه سال‌ ۵۷ و متعاقب‌ آن‌ وقوع‌ تغییرات‌ اساسی‌ در موقعیت‌ آمریکا در منطقه، مناسبات‌ ایران‌ و عراق‌ نیز دستخوش‌ دگرگونی‌ و تیرگی‌ شد. رژیم بعث عراق در شهریور ۱۳۵۹ با هدف براندازی جمهوری اسلامی ایران، حمله به ایران را آغاز کرد. گرچه صدام حسین پیش از صدور فرمان حمله به ایران، موضوع اختلافات مرزی را دلیل وقوع جنگ عنوان کرد، اما حتی خود او نیز به خوبی می‌دانست که این جنگ مرحله اجرایی نقشه برنامه‌ریزی شده، هدفمند و فرامنطقه‌ای است و دولت بغداد به دلیل اختلافات زمینی و دریایی خود با ایران، تنها داوطلب اجرای این نقشه شده است.

واقعیت این است که انقلاب اسلامی تمامی الگوها و هنجارهای مورد نظر غرب در خاورمیانه و خلیج فارس را بر هم زده بود. انقلاب اسلامی در برابر نظام‌های لائیک مورد نظر غرب در منطقه حتی نظام‌های مرتجع عرب، با صراحت، احیاء مذهب را ندا می‌داد. در آن زمان، «طه یاسین رمضان» در مجله “الثوره” ارگان حزب بعث عراق اعتراف کرد که «هدف از جنگ، مسئله چند صد کیلومتر زمین نیست، بلکه هدف، سرنگونی و انهدام جمهوری اسلامی ایران است». به همین دلیل آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی ـ علی‌رغم اختلافات برخاسته از فضای جنگ سرد ـ در دشمنی با انقلاب اسلامی ایران موضع یکسانی داشتند.

براین اساس روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ مرکز فرماندهی جنگ در عراق دستور پرواز ۱۹۲ بمب افکن و جنگنده را برای حمله هوایی به فرودگاه‌های ایران صادر کرد. در این روز حمله‌ سراسری‌ و رسمی‌ عراق، با به‌ کارگیری‌ حداکثر توان‌ نظامی‌ و با عبور از مرزهای‌ بین‌المللی‌ و تجاوز به‌ خاک‌ ایران، شروع‌ شد. تجاوزی که البته با دفاع مشروع و مقاومت مظلومانه ملت قهرمان و انقلابی ایران همراه بود. از این رو ۳۱ شهریور ماه سالروز شروع جنگ تحمیلی به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.

دوران هشت ساله دفاع مشروع امت سلحشور ایران در حفظ و اعتلای نظام مقدس اسلامی و حراست از این مرز و بوم، به مثابه یکی از حساس‏ترین و بارزترین برهه‏های حیات راستین این ملت است. دفاع امت اسلامی ایران در برابر تجاوز همه جانبه دشمنان اسلام، در تاریخ افتخارآفرینی مبارزات حق‏طلبانه این ملت، فروزان خواهد بود. پایداری ایران اسلامی که برخاسته از روح وحدت و ایمان بود، در سایه هدایت‏های رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و باعث احیای یک مکتب سازنده و نهضت‏های آرمانگرا و ایدئولوژی جهانگیر شد. دفاع مقدس ما در زمینه‏های مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و… توانست معادلات جهانی معمول را بر هم زَنَد و تحلیل‏های مادی دنیاپرستان را نقش بر آب سازد.

در حقیقت جایگاه و اقتدار امروز ایران در جهان همچنان از برکات و فیوضات هشت سال دفاع مقدس و مرهون جانفشانی‌مردان و زنان بزرگی است که با پیروی از ولی‌فقیه زمان خود برای حفظ ارزش‌های انقلاب و آزادی ملت از هیچ کاری دریغ نکردند و اجازه ندادند ذره‌ای از خاک ایران در چنگال کفر بماند.

دشمنان انقلاب اسلامی امروز در حالی سخن از گزینه‌های روی میز به میان می‌آورند که در دوران دفاع مقدس آن را امتحان کرده و با پاسخ قاطع ملت ایران مواجه شده‌اند. دشمنان ملت ایران مخصوصا مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور مرتب سخنان تهدیدآمیزی را بر زبان می‌آورند که قادر به انجام آن نبوده و نیستند. امروزه ایران اسلامی در بالاترین سطح آمادگی برای مقابله با دشمنان قرار دارد و آماده است کوچک‌ترین اقدام دشمن را با قدرت تمام پاسخ دهد. چنان که رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند «اگر غلطی از رژیم صهیونیستی سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد». (خ-۱۲۶۷)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *