طلیعه ۱۲۶۴ – ۹۴۰۶۰۵

هفته دولت در جمهوری اسلامی ایران، یادآور شهیدان والامقام محمدعلی رجایی رییس جمهوری، و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد باهنر نخست وزیر وقت است؛ دو شخصیت انقلابی و مردمی که در ۸ شهریور ۱۳۶۰ در انفجار دفتر نخست وزیری به شهادت رسیدند.

محمدعلی رجایی پس از پیروزی انقلاب ابتدا سمت وزیری وزارت آموزش و پرورش را بر عهده داشت و سپس در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. در ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ به نخست وزیری و پس از عزل بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، در انتخابات دوم مرداد ۱۳۶۰ با کسب بیش از ۱۳ میلیون رأی مردم به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

حجت الاسلام محمدجواد باهنر نیز پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌هایی از جمله عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش (در کابینه شهید رجایی) و دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی (پس از شهادت دکتر بهشتی) را بر عهده داشت. او پس از انتخاب رجایی به ریاست جمهوری، از سوی وی به نخست‌وزیری جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد.

امام خمینی رحمت ‏الله علیه به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر فرمود: «ملتی که قیام کرده است در مقابل همه قدرت‏های عالم، ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی‌شود عقب راند؛ … گرچه خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده‌اند، در نظر همه ما عزیز و ارجمندند. آقای رجایی و آقای باهنر هر دو شهیدی هستند که با هم در جبهه‌های نبرد با قدرت‏های فاسد همجنگ و همرزم بودند. مرحوم رجایی به من گفتند که من ۲۰ سال است که با آقای باهنر همراه بودم و خدا خواست که با هم از این دنیا به سوی او هجرت کنند».

مقام معظم رهبری نیز درباره ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری شهیدان رجایی و باهنر می‌فرماید: «شهید باهنر، مرد بی‏تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‏فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‏گذرد. وی یکی از متفکرین و تئوریسین‏ها و ایدئولوگ‏های انقلاب بود. نوشته‏های زیادی داشت و کتاب‏های زیادی را تنظیم کرده بود… ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دوی اینها، برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند… نقش شهید رجایی و باهنر در افشا نمودن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود. البته شهید رجایی در درجه اول و بعد هم شهید باهنر در این مورد نقش داشتند. شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج‏های قلبی و غیر قابل افشایی که داشت، توانست با تعبیر خود من با نرمش قهرمانانه‏ای، بنی‌صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد.»

پس از شهادت شهیدان رجایی و باهنر، هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت این دو دولتمرد بزرگ انقلاب اسلامی، هفته دولت نام گرفت که در طی این هفته، مردم با عملکرد و دستاوردهای دولت در زمینه‌های گوناگون عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آشنا می‌شوند.

هفته دولت، بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، فرصت مغتنمی است تا مردم با نتایج تلاش‌های بخشی از مجموعه نظام اسلامی بیشتر آشنا شوند و دروغ بودن محور اصلی تبلیغات دشمنان اسلام مبنی بر ناکارآیی و ناتوانی نظام اسلامی، آشکارتر گردد. در عین حال، ایشان هفته دولت را فرصت مغتنمی برای نقد و اصلاح عملکردها به شکل صحیح دانسته‌اند. (خ-۱۲۶۴)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *