طلیعه ۱۲۶۳ – ۹۴۰۵۰۸

داعش آتشی که عاقبت دامن ترکیه را هم فرا گرفت

 سوروچ شهر مرزی ترکیه که همسایه شهر کوبانی سوریه است در روزهای گذشته شاهد صحنه یک حمله خونین بود که حدود ۴۰ کشته و ۱۰۰ زخمی – که عمدتا از کردهای ترکیه هستند – بر جای گذاشت. گفته شده این حمله توسط یک زن ۱۸ ساله که از اعضای داعش بوده، صورت گرفته و افرادی که قربانی شدند در یک مرکز فرهنگی با هدف کمک به کوبانی جمع شده بودند.

این انفجارکه در واقع اولین زنگ خطری بود که از جانب داعش علیه ترکیه به صدا در آمد باعث تظاهرات در ۱۹ شهر ترکیه علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه شد. معترضان دولت را به کوتاهی در برابر این اتفاق و فراتر از آن همکاری با داعش متهم می کردند . بزرگترین تجمع اعتراضی در استانبول رخ داد که در آن شماری از نمایندگان حزب دموکراتیک خلق نیز حضور داشتند.

درپی این حوادث دولت ترکیه مدعی شد مرزهای خود را -که تاکنون مهمترین مجرای ورود و خروج داعش سوریه و عراق بود- بسته است. دولت ترکیه همچنین اعلام کرد ۵۰۰ نفر از اعضای داعش را در استانهای جنوبی خود بازداشت کرده و دفاتر و سایت‌های این گروه را در سراسر ترکیه بسته است. از طرف دیگرمواضع گروه تروریستی–تکفیری داعش از سوی هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ترکیه مورد بمباران شدید قرار گرفت . ترکیه در یک عملیات شبانه ۷۲ دقیقه‌ای، سه قرارگاه و یکی از نقاط محل اجتماع داعشی‌ها در شمال سوریه را بمباران کرد و ظاهرا در این عملیات، ۳۵ عضو داعش کشته شده‌اند. همچنین آنکارا به شکل سریع و شتاب زده، تصمیم گرفته که اینجرلیک و چند نقطه دیگر را به عنوان پایگاه هوایی در اختیار آمریکا و نیروهای ائتلاف ضدداعش بگذارد تا حمله به نیروهای داعش مستقر در سوریه از داخل خاک ترکیه صورت بگیرد.

البته برخی تحلیلگران سیاسی در صداقت ترکیه در زمینه برخورد واقعی با داعش تردیدهایی ایجاد کرده‌اند و هدف اصلی اقدامات اخیر ترک‌ها را نه داعش بلکه مقابله با قدرت یابی کردها در ترکیه و سوریه می‌دانند و برخی دیگر حملات این کشور علیه داعش را استفاده از این فرصت جهت دخالت نظامی در خاک سوریه تلقی کرده‌اند.

بدون شک سیاست‌های اشتباه داخلی و منطقه‌ای که در چند سال گذشته دولت ترکیه بر آن اصرار ورزیده است و با رویای احیا امپراتوری عثمانی در مقابله با محور مقاومت و سوریه ازهیچ تلاشی فروگذار نکرده است، هم چنان که باعث شکست نسبی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر گردید درایجاد اوضاع بحرانی فعلی برای حزب عدالت و توسعه بی‌تاثیر نبوده است. حزبی که پس از گذشت حدود دو ماه از انتخابات هنوز موفق به ائتلاف با دیگر احزاب و تشکیل دولت جدید نگردیده است. شاید اینک بهترین فرصت برای بازگشت ترکیه از سیاست‌های غلط گذشته باشد. گر چه با توجه به اشتباهات چند سال گذشته دولت اردوغان در انجام هر گونه کمک رسانی جهت تقویت داعش، تغییر این سیاست و ایستادن در مقابل داعشی که در نوار مرزی ترکیه – سوریه دارای قدرت فراوان است برای دولت ترکیه کار آسانی نخواهد بود . حال باید دید در روزهای پیش رو، تحولات مرتبط با داعش در سوریه و ترکیه به کدام سمت می‌رود؟ (خ-۱۲۶۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *