طلیعه ۱۲۶۱ – ۹۴۰۴۱۱

ظرفیت‌ عظیم‌ ماه‌ رمضان‌ جهت‌ جذب‌ جوانان‌ به‌ سوی مساجد

 مساجد به عنوان پایگاه های اصلی اسلام، نقش محوری، مهم و تعیین کننده ای در ساختار اجتماعی و ارتقای فرهنگ دینی در جامعه اسلامی دارند. مساجد همچنین، هم قبل و هم پس از پیروزی انقلاب اسلامی نقش به سزایی در گردآوری مردم داشته اند. امروز نیز اگر حقیقتا می خواهیم در برابر بسیاری از آسیب های اجتماعی، در امان باشیم باید بیش از پیش به مساجد و احیای نقش سیاسی، اجتماعی آن توجه داشته باشیم.

بدون شک، لازم است که بسیاری از فعالیت‌های جامعه در حوزه‌های مختلف ورزشی، اجتماعی، آموزشی، هنری و غیره را با محوریت مساجد انجام دهیم؛ زیرا مهم‌ترین پایگاه اسلام که در ارائه خدمات فرهنگی با کمترین بودجه خالصانه کار می‌کند همین مسجد است . برگزاری برنامه‌های فرهنگی در مساجد زمینه‌ساز ترغیب و جذب جوانان به مباحث معرفتی، نماز جماعت و تعلق خاطر جوانان به این مکان الهی می‌شود . طبعا حضور جوانان در مساجد، رفتار و اعتقاد آنان را تقویت کرده و زمینه مقاومت در برابر تهاجمات فرهنگی دشمنان را فراهم می‌کند . ناگفته پیداست که دشمنان اسلام و انقلاب، این روزها از طریق جنگ نرم و انواع و اقسام شگردهای تبلیغاتی و رسانه ای، جوانان ما را مورد هدف قرار داده و با آگاهی از تکیه جوانان مسلمان ایرانی بر فرهنگ دینی سعی دارد با شبهه‌افکنی و تهاجم فرهنگی بین نسل جوان و مسائل دینی و فرهنگ دینی فاصله ایجاد کند. حال با توجه به این امر تقویت مساجد به عنوان محوری ترین مراکز جهت ایجاد وحدت در جامعه اسلامی ومهم ترین سنگرها  برای اسلام جهت دورکردن دشمنان امری لازم و ضروری به نظر می‌رسد. رسانه ها خصوصا صدا و سیما نیز باید بیش از پیش در جهت این مهم تمام همت خویش را به کار برده و سعی کنند در ساعات نماز جماعت به پخش برنامه هایی جهت افزایش حضور مردم در مساجد عمل کنند .

لازم به ذکر است که احیای مساجد نیازمند عزمی همگانی است. این امر از طریق شناخت صحیح نیازهای جامعه و جوانان و استفاده از روش های نو برای جذب آنها، و همچنین با برپایی مستمر نمازهای جماعت و ایجاد فضایی پرنشاط امکان پذیر است و به همین دلیل روحانیت معزز که سکانداران و راهبران اصلی  مساجد هستند باید تمام هم خود را جهت ترغیب مردم به خصوص قشر جوان برای حضور در مساجد به کار گیرند.

هیأت امنای مساجد نیز با در نظر گرفتن شیوه های مختلف، باید فضایی جذاب را برای اقشار مختلف جامعه فراهم نمایند و در کنار برنامه های فرهنگی روحانیون، تدابیری را برای افزایش حضور مردم و جوانان و ارتقای معنویت مؤمنان بیندیشند.ناگفته‌پیداست که یکی از مهم‌ترین راه های جذب اقشار گوناگون مردم به سوی مساجد، بهره گیری از فرصت های عظیم ماه رمضان، ماه ضیافت الهی‌به‌ویژه لیالی شریفه قدر است که ان شاالله با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده صحیح از این ظرفیت عظیم معنوی، گام بزرگی جهت ارتقای معنویت و فرهنگ دینی جامعه برداریم. (خ-۱۲۶۱)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *