طلیعه ۱۲۵۵-۹۴۰۲۲۴

تلاش آمریکا برای جلب اعتماد اعراب و نجات سعودی‌ها از باتلاق جنگ یمن

 مصوبه اخیر سنای آمریکا درباره نظارت بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران داشت به عنوان عامل محدود کننده رییس جمهور امریکا تبدیل می‌شد که حمایت ۱۵۰  تن از اعضای مجلس نمایندگان توانست نوعی چتر حمایتی برای اوباما ایجاد کند. اما این موضوع تنها مانع در مسیر توافق احتمالی نبود و باید  نارضایتی متحدین منطقه‌ای آمریکا در حاشیه خیج فارس نسبت به حل مسئله هسته‌ای ایران را نیز به آن اضافه کرد. اوباما در این رابطه سعی دارد نشست سرانی را با دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج ‌فارس در نیمه ماه جاری میلادی در کمپ دیوید برگزار ‌کند. این موضوع در اوج حملات عربستان سعودی به یمن اعلام شد. تفسیرها و انگیزه‌های متعددی از این اقدام ذکر شده، اما نقطه مشترک تمامی این معادله‌ها این بود  که شیوخ حاشیه خلیج فارس به دنبال جلب حمایت آمریکا هستند.

البته اوباما نیز از برگزاری چنین نشستی اهداف خاص خود را دنبال می‌کند که می‌توان مهم ترین آن را اطمینان دادن به نگرانی‌های سران شیخ نشین خلیج فارس در زمینه توافق با ایران و تأکید بر این نکته است که این توافق امنیت آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

از طرفی با توجه به بحران سعودی‌ها در یمن می‌توان یکی از اهداف دیگر این نشست را در این رابطه عنوان کرد. فرماندهان پنتاگون با وجود حجم بالای ویرانگری‌ها و از بین بردن زیرساخت‌ها و خسارت‌های گسترده انسانی در یمن بر شکست تجاوز عربستان سعودی در تسلیم کردن یمن اتفاق نظر دارند. به ویژه اینکه هیچ اراده‌ای برای حمله زمینی در یمن وجود ندارد. این موضوع باعث سرخوردگی ریاض شده و این کشور تلاش گسترده‌ای برای ایجاد شکاف در جغرافیای یمن انجام می‌دهد که بتواند از آن به عنوان چتری برای تجزیه کشور به بهانه بازگشت مشروعیت به آن کشور استفاده کند، اما تحولات میدانی یمن و پیشروی ارتش و جنبش انصارالله نمایانگر شکست سیاست‌های حمایتی عربستان در یمن است.

می‌توانیم بگوییم که برنامه کاری نشست کمپ دیوید با محوریت بحران یمن و توافق احتمالی با ایران دنبال می‌شود، همان‌طور که در محافل آمریکایی گفته می‌شود، اوباما سعی دارد دولت‌های خلیج‌ فارس را به اتخاذ گزینه حل بحران یمن بر اساس مذاکرات در خارج از ریاض قانع کند. به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای اجرای آتش بس انسانی پلی برای عبور به سمت برون رفت از این بحران است و با کمک به این کشورها موجبات افزایش اطمینان آنان و زمینه سازی برای توافق احتمالی را فراهم کند. (خ-۱۲۵۵)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *