طلیعه ۱۲۵۳-۹۴۰۲۱۰

 در رویدادی مبارک در سال جاری، ۱۲ اردیبهشت به عنوان روز تکریم مقام معلم با میلاد حضرت امیرالمؤمنین‌علی(علیه‌السلام) و شروع ایام البیض مقارن شده است. تلاقی روز معلم -که یادآور شهادت استاد مطهری  است- با شروع ایام اعتکاف را باید به فال نیک گرفت چرا که هر دوی این مناسبت‌‌ها بر توجه به مقوله تربیت جامعه اسلامی و افزایش سطح معنویت اجتماعی تاکید دارند.

هر جامعه‌ای برای رشد و تعالی نیازمند نیروی انسانی کارامد و متعهد است و جامعه اسلامی نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد. فرد برای بر عهده گرفتن نقش‌های اجتماعی در یک جامعه اسلامی علاوه بر لزوم یادگیری مهارت‌های اسلامی باید به لحاظ معنوی و تربیتی نیز استانداردهای لازم را کسب کند چرا که در غیر اینصورت منفعت طلبی، و خود پسندی جایگزین خدمت به خلق شده و فساد و تباهی به ارمغان می‌آورد. در لابه لای این مباحث اهمیت و جایگاه مقام معلم به عنوان موثرترین اقشار در تربیت و آماده سازی فرزندان ما جهات ورود به عرصه‌های اجتماعی مشخص می‌گردد.

توسعه و پیشرفت هر جامعه در گرو کیفیت آموزش افراد جامعه است و تمام مشکلات را باید در کارآمدی سیستم‌های آموزشی و تربیتی جست و جو کرد. یکی از بسترهای افزایش کارآمدی فرآیند آموزشی در جامعه افزایش منزلت اجتماعی معلمان است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در قبال تحول در آموزش و پرورش نیز به آن تاکید شده است. فرهنگ سازی و تقدیر همیشگی در کنار توجه به معیشت و رفاه فرهنگیان می‌تواند بخشی از زمینه لازم برای افزایش کارآمدی سیستم آموزش و تربیتی جامعه را مهیا نماید.

اعتکاف را نیز همچون سیستم آموزش و پرورش باید یکی از ظرفیت‌‌های تربیت انسانی و ایمانی جامعه قلمداد کرد که موجی از معنویت را در سراسر جامعه اسلامی به راه می‌اندازد و فلسفه خلقت بشر یعنی عبودیت ما را پررنگ می‌کند. حضور انبوه مردم و به خصوص جوانان در مراسمات اعتکاف در سراسر کشور موید رشد معنویت اجتماعی و تشنگی جامعه در قبال معارف و تعالی روحی است.

البته نباید فراموش کرد که توجه به بعد معنوی تربیت نیروی انسانی جامعه و همچنین گسترش اعتکاف به عنوان یکی از شعائر دینی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی است. انقلابی که یکی از ارکان آن بازگشت به معارف و حقایق الهی و معنوی بود و با اقبال جامعه ایران توانست پیام خود را به گوش جهانیان برساند. (خ-۱۲۵۳)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *