خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۲

**آیت الله حسینی بوشهری: اگر فرهنگ جامعه به جایگاه مطلوب برسد سایر مسائل نیز به شرایط مطلوب خود می‌رسد** آیت الله جنتی: قوای سه گانه برای حل مشکلات اقتصادی مردم شبانه روزی تلاش کنند** آیت الله اعرافی: روحانیت و حوزه‌های علمیه وظیفه دارند در راه مردم و انقلاب اسلامی جانبازی و فداکاری کنند** آیت الله رجبی: محتوای تمدن اسلامی در چارچوب علوم انسانی ساخته می‌شود** فایننشال تایمز: اجلاس مونیخ شکست خورد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 صلاح زواوی سفیر سابق فلسطین در ایران درگذشت
صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران در ۸۵ سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت. زواوی پس از هانی الحسن دومین سفیر فلسطین در ایران بود که از سال ۱۳۶۱(۱۹۸۰ میلادی) تا سال ۱۴۰۰ عهده‌دار این سمت بوده است. گفتنی است به‌ دلیل حضور طولانی‌مدت زواوی در سمت سفیری در ایران، به وی لقب «مقدم‌السفرا» یا «شیخ‌السفرا» داده بودند. صلاح زواوی سال گذشته به کار خود پایان داد و بعد از او دخترش «سلام» سفیر جدید فلسطین در تهران شد.

 همشهری
 سخنگوی شورای‌نگهبان «کارت زرد» این شورا به تعدادی از نمایندگان مجلس را تکذیب کرد
سخنگوی شورای ‌نگهبان اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر «کارت زرد» این شورا به تعدادی از نمایندگان مجلس، به‌دلیل آنچه «دخالت در عزل و نصب‌ها» عنوان شده بود را تکذیب کرد. سخنگوی شورای‌نگهبان با بیان اینکه دراین شورا کارت زرد و قرمز و مواردی از این دست نداریم، گفت که اساسا در قانون چنین چیزی پیش‌بینی نشده‌است. طحان‌نظیف خبر منتشر شده دراین زمینه را برداشت و تحلیل رسانه‌ای دانست و تأکید کرد که ارتباطی به شورای‌نگهبان ندارد. وی به این نکته هم اشاره کرد که موضوع بررسی صلاحیت‌ها مربوط به زمان انتخابات است و درحال‌ حاضر هم یک‌سال تا انتخابات فرصت باقی مانده‌است؛ «شورای‌نگهبان در شرایط فعلی بر مصوبات متمرکز است و در خصوص بحث انتخابات اقدا می‌انجام نمی‌دهد». تکذیب هادی طحان‌نظیف در شرایطی بود که انتشار خبر «کارت زرد» و «تذکر» شورای ‌نگهبان به ۳ نماینده استان مازندران در مجلس با بازتاب‌های رسانه‌ای مختلفی مواجه و گفته شد این نمایندگان به‌دلیل «فشار به دولت برای انتصاب فرمانداران، مدیران‌کل و نیز روسای دستگاه‌های اجرایی و حتی دهیاران و بخشداران یا جلوگیری از انتصاب برخی افراد» از شورای ‌نگهبان تذکر دریافت کرده‌اند.
 آمریکا حق ندارد به چین دستور بدهد
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: آمریکا است که دست به پمپاژ سلاح به جنگ اوکراین زده نه چین.جامعه بین‌المللی شاهد است که چه‌کسی خواستار گفت‌وگو برای صلح است و چه‌کسی بنزین به آتش جنگ می‌ریزد. آمریکا این حق را ندارد که به چین دستور بدهد. چین هیچ فشاری را در قبال روابط با روسیه نمی‌پذیرد.
 ترکیه ۱۱۴هزار نفر را از زیر آوار نجات داده است
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: تمام امکانات دولت و جامعه مدنی را برای کمک به زلزله‌زدگان به‌کار گرفته‌ایم. از زمان وقوع زلزله بیش از ۶ هزار پس‌لرزه رخ داده است. بیش از یک میلیون نفر از آسیب‌دیدگان از زلزله در مدارس و دانشگاه‌ها اسکان داده شدند و روزانه برای بیش از یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار هموطن آسیب دیده از زلزله غذای آماده توزیع می‌کنیم. ترکیه بیش از ۱۱۴هزار نفر را از زیر آوارها نجات داده است.

 کیهان
 هیچ‌گونه تصمیمی که به افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و بالا رفتن تورم منجر شود، پذیرفته نیست
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به سفر هفته گذشته به چین و دستاوردهای مهم و توافق‌های راهبردی دو کشور از جمله در بخش‌های اقتصادی و تجاری، بر لزوم تلاش همه‌جانبه مسئولان و دست‌اندرکاران بخش‌های مرتبط، برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این تصمیمات و تحقق اهداف دو کشور در راستای گسترش و تقویت همکاری‌ها تاکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ایام پایانی سال، تلاش بیش از پیش وزیران و مدیران، دستگاه‌ها را برای ایجاد ثبات در بازار و کنترل قیمت‌ها ضروری دانست و گفت: هر تصمیمی‌که به افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و بالا رفتن تورم منجر شود پذیرفته نیست و ستاد زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهور موظف است تورم و بازار ارز و قیمت کالاهای اساسی را روزانه رصد و کنترل کند.
 تصمیمات جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز
بانک مرکزی با اتخاذ تصمیمات جدیدی برای مدیریت بازار ارز، از امروز مرکز مبادله طلا و ارز را افتتاح می‌کند.
رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «همه نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادله ارزی تأمین خواهد شد؛ با تشکیل مرکز مبادله‌‌ ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد. نرخ‌ ارز و طلا براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور تعیین می‌شود». فرزین همچنین در یک ارتباط زنده تلویزیونی، خبر افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا در روز سه‌شنبه دوم اسفندماه را اعلام کرد.وی گفت: همان‌طور که قبل از این اعلام شده بود قرار است مرکز جدیدی با عنوان «مرکز مبادله ارز و طلا» را راه‌اندازی کنیم که دلیل این امر نیز این است که قصد داریم در این مرکز تمامی نیازهای واقعی مردم را به ارز تأمین کنیم.رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده روز سه‌شنبه ساعت ۱۱ شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود. فرزین با بیان اینکه متأسفانه نرخ کنونی در بازار به‌ دلیل مسائل انتظاراتی نرخ مورد قبول ما در بانک مرکزی نیست، گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می‌شود نرخ مبنا و مرجع قیمت‌گذاری در بازار خواهد شد.
 فایننشال تایمز: اجلاس مونیخ شکست خورد
روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز نوشته کشورهای غربی در اجلاس مونیخ تمام تلاش خود را کردند تا کشورهای جنوب را برای تحت فشار گذاشتن روسیه با خود همراه کنند اما هیچ یک از این کشورها حاضر نشدند، در جنگ اوکراین علیه مسکو وارد شوند.
پنجاه و نهمین کنفرانس امنیتی مونیخ از تاریخ ۱۷ الی ۱۹ فوریه (۲۸ تا ۳۰ بهمن ماه) در فضایی محدود و گزینشی، به مسیری هموار برای تنش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی تبدیل شد و مدعیان تامین امنیت جهان هر آنچه در توان داشتند بر طبل جنگ و ناامنی کوبیدند. اصلیترین ماموریت این کنفرانس تامین تسلیحات و جلب حمایت گسترده جهانی از اوکراین عنوان شده بود با این وجود روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» اعتراف کرده که، به رغم تلاش زیاد، کشورهای غربی موفق نشدند کشورهای آفریقایی، آمریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی را به سمت ضدیت با روسیه سوق دهند.
در گزارش این روزنامه آمده: «درخواست‌های غرب بر سر اوکراین نتوانست رهبران آفریقایی و آمریکای جنوبی را تحت تاثیر قرار دهد. رهبران غربی از نشست امنیتی مونیخ به عنوان تریبونی استفاده کردند تا ادعا کنند که حمله روسیه به اوکراین نه تنها تهدیدی برای کل اروپاست بلکه تمامی جهان را در خطر قرار داده. اما به نظر می‌رسد این تلاش آنها بی‌نتیجه مانده باشد.»
 اقتصاد کشور باید یکپارچه شود
آیت‌الله محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش «اقتصاد مقاومتی؛ از حرف تا عمل» با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند بستر مناسب است، تصریح کرد: ابتدا باید برای اقتصاد کشور بستر و هویت تعریف کرد و در آن بستر، مقاوم‌‌سازی اقتصاد را در دستور کار قرار داد و مهم‌ترین شاخص آن این است که در برابر تهاجم دشمن مقاوم باشد. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید بر اصول شناخته شده مبتنی باشد. بانک با بازار، بازار با بورس و بورس با تولید باید باهم هماهنگ شوند و با یک اصول تعریف شده پیش بروند. آیت‌الله اراکی گفت: اقتصاد کشور باید یکپارچه شود و برای یکپارچه شدن باید نقشه راهی از آغاز تا انجام در قالب یک ساختار شکل گرفته برای اقتصاد ترسیم شود.

 ایران 
 بررسی راهکارهای اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که یکشنبه شب به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، نحوه تسویه بدهی‌های بانک سپه ناشی از اجرای طرح ادغام مورد ارزیابی قرار گرفت. در ادامه این جلسه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای آزمایشی طرح توزیع کالابرگ الکترونیک در شماری از استان‌های کشور گزارشی ارائه کرد و پیشنهادها و راهکارهای گسترش اجرا و تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح در سراسر کشور بررسی شد.در این جلسه همچنین گزارشی از اجرای طرح مدیریت هوشمند توزیع یارانه آرد و نان، میزان صرفه‌جویی و نحوه توزیع آرد در استان‌های محل اجرای آزمایشی این طرح ارائه و درباره چگونگی تأمین زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای اجرای سراسری آن بحث و تبادل نظر شد.

 وطن امروز
 حق نداریم کم‌کاری خود را پشت حضور مردم در ۲۲ بهمن پنهان کنیم
رئیس مجلس گفت: ما مسؤولان حق نداریم کوتاهی و کم‌کاری خود را پشت حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پنهان کنیم. قالیباف در نشست علنی مجلس اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم از حضور حماسی و تاریخ‌ساز مردم بصیر ایران اسلا می‌در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن صمیمانه قدردانی کنم و در برابر ملت موقعیت‌شناس ایران سر تعظیم و احترام فرود می‌آورم. پیام مشترک این حضور حماسی آن بود که منافع ملی و آرامش و امنیت ملت خط قرمز تمام مردم ایران است و در سایه این اتحاد، هیچ شخص و گروهی نمی‌تواند گزندی به ایران سرافراز برساند.
 «کنفرانس مونیخ» به نام امنیت و به کام جنگ‌طلبان است
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: کنفرانس مونیخ به نام امنیت بین‌المللی اما به کام جنگ‌طلبان تشکیل شده است و برگزار‌کنندگان آن به دنبال تحکیم یکجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی هستند.
کنعانی ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلا می‌ایران یکی از کشورهای مهم تعیین‌کننده و بلامنازع در تعمیق و تحکیم امنیت منطقه‌ای و از کشورهای مؤثر و کمک ‌کننده در تحکیم امنیت بین‌المللی است، تصریح کرد: اینکه این کنفرانس به نام کنفرانس امنیتی تشکیل شود و از کشورهای تعیین‌کننده مانند جمهوری اسلا می‌ایران و کشور مهمی مانند روسیه دعوت نکنند به معنای این است که فرصت را برای طرح دیدگاه‌های مختلف و دیدگاه‌های چندجانبه درباره نظم و امنیت بین‌المللی به دست گرفته‌اند و این فرصت را در اختیار طرف و جریان‌های‌ خاصی قرار داده‌اند که به دنبال تحکیم یکجانبه‌گرایی در حوزه بین‌المللی هستند. وی تاکید کرد: امسال برگزار‌کنندگان کنفرانس امنیتی مونیخ مرتکب اشتباه فاحشی شدند و ما معتقدیم آنها با این اشتباه به اعتبار کنفرانس مونیخ ضربه جدی وارد کردند. برگزارکنندگان این کنفرانس تریبون را به افراد معلوم‌الحالی داده‌اند که جایگاه آنها در نگاه ملت ایران بسیار واضح است و این یک دهن‌کجی به ملت بزرگ ایران است. دعوت از چنین افرادی مداخله فاحش در امور داخلی یک کشور بزرگ است.

 جوان
 طرح شفافیت راهی مجمع تشخیص می‌شود
نمایندگان مجلس شورای اسلامی ‌بار دیگر برای تأمین نظر شورای نگهبان موادی از طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی را اصلاح کردند، اما با توجه به اصرار آنان بر برخی از ایرادات، این طرح راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌شود.
گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مورد طرح دوفوریتی شفافیت قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها اعاده شده از شورای نگهبان در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلا می‌در دستور رسیدگی قرار گرفت و موادی از آن اصلاح شد. علاوه بر اصلاحات صورت گرفته، در مواردی هم نمایندگان بر مصوبه قبلی خود اصرار کردند.
در ایراد شورای نگهبان به این طرح آمده است: با عنایت به نظر هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیئت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد.

 خراسان
 خانمی که در جریان انتخابات کشف حجاب کرد، ردصلاحیت نشده بود
سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حسب قانون برای مجمع این سازمان شرط استعلامی ‌وجود ندارد، لذا خانمی که در جریان انتخابات کشف حجاب کرد، ردصلاحیت نشده بود و در حال استفاده از فرصت معرفی خود بوده است.
 سران استکبار روز به روز ضعیف‌تر می‌شوند
حسین جلالی نماینده مجلس در واکنش به نشست‌های اخیر اپوزیسیون خارج از کشور به سایت دیده بان ایران گفت: سران استکبار علی رغم این که باید فضاهای جاسوسی‌شان را پیش‌بینی و واقعیت‌گرایی کنند، تاکنون چیزی به دست نیاوردند و روز به روز دارند بدتر و ضعیف‌تر می‌شوند. چه کنفرانس امنیتی مونیخ و چه نشست جرج تاون در واشنگتن، شکلات دلخوش‌کنانی است که این‌ها به یاران‌شان می‌دهند افراد حاضر در اپوزیسیون شبیه افراد معتادی می‌مانند که شب‌ها دور هم جمع می‌شوند و با مصرف مواد مخدر به خیال می‌روند و در خواب می‌بینند پنبه دانه.
 صدای مهیب در سنندج به دلیل انهدام مهمات تاریخ مصرف گذشته
فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۲۸ ارتش کردستان گفت: شنیده شدن صدای مهیب در شهر سنندج به دلیل انهدام و تخریب کنترل شده مهمات تاریخ مصرف گذشته توسط ارتش بود که مدیریت شده در پادگان نظامی ‌ارتش در سنندج انجام شد و جای هیچ نگرانی ندارد. این اقدامات روال عادی خود را طی کرده و احتمال دارد در روزهای آینده نیز انجام شود. مردم اصلا نگران نباشند.

 مردم سالاری
 روزنامه «سازندگی» توقیف شد
هیات نظارت بر مطبوعات در جلسه دوشنبه ـ اول اسفند ماه ـ خود روزنامه سازندگی را به استناد تبصره دو ماده (۵) و بند یازده ماده (۶) قانون مطبوعات توقیف کرد. روابط‌عمو می‌معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی اعلام کرد: «با توجه به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و با عنایت به اصرار بر تخلف در درج محتوای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی ‌طی ماه‌های گذشته، هیات نظارت بر مطبوعات رای به توقیف این روزنامه صادر کرد.»
 تحریم‌های جدید اروپا علیه ایران
بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه اروپایی‌های در امور داخلی کشورمان گفت که اتحادیه اروپا در صدد اعمال بسته تحری می‌جدید علیه ایران است. اتحادیه اروپا اعلام کرد که دو نهاد و ۳۲ فرد ایرانی را، از جمله وزرای فرهنگ و آموزش و پرورش، مقامات اطلاعاتی و نمایندگان مجلس شورای اسلا می‌را به اتهام آن چه ارتباط با «سرکوب امنیتی معترضان» عنوان شده تحریم کرده است.
بر اساس گزارش وب سایت اتحادیه اروپا، محمد مهدی اسماعیلی، یوسف نوری، فرزین کری می‌مزرقان چای، سید مجتبی مصطفوی، ولی اسماعیلی، احمد نادری، زهره الهیان، احمد امیرآبادی فراهانی، سید کاظم دلخوش اباتری، حسین جلالی، سیدنظام الدین موسوی، حبیب‌الله جان نثاری، حسن بابایی، قاضی قناد، سیدهادی منصوری، حجت‌الاسلام حسین حسنی، محمد جباری، حجت‌الاسلام علی مصطفوی نیا، مهدی شمس‌آباد، حسین فاضلی هریکندی، حسن مددی، ‌صغری خدادادی، حیدر پسندیده، مرتضی پیری، الله‌کرم عزیزی، محمد حسین خسروی، علی چهارمحالی، علی فدوی، رمضان شریف، فتح‌الله جمیری، بهداد کام‌فر و مراد فتحی از جمله اشخاص تحریم شده توسط اتحادیه اروپا هستند. این اتحادیه همچنین بنیاد تعاون فراجا و پژوهشگاه علوم انتظامی ‌و مطالعات اجتماعی فراجا را نیز در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.

 آرمان ملی
 فروش مدارس نیمه‌کاره خیّرساز یک ‎دروغ بزرگ است
بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏مدارس نیمه کاره خیّرساز با فروش عواید حاصل از طرح مولدسازی تکمیل و فعال خواهد شد. فروش این مدارس یک ‎دروغ بزرگ است که با جابه‌جایی فهرست املاک راکد و در فهرست فروش با پروژه‌های عمرانی نیازمند تکمیل از محل منابع حاصل از مولدسازی صورت گرفته است.»
 رئیس سازمان حج و زیارت تغییر کرد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی «سید عباس حسینی» را به عنوان معاون وزیر و رئیس جدید سازمان حج و زیارت منصوب کرد. روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که با توجه به پایان مدت ماموریت سید صادق حسینی، سید عباس حسینی به عنوان معاون وزیر و رئیس جدید سازمان حج و زیارت منصوب شده است. سیدصادق حسینی بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به این سمت منصوب شده بود.
 هدف فرمانده سپاه قدس بود
کانال صابرین‌نیوز نوشت: برخی از رسا‌نه‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که هدف رژیم صهیونستی در حمله یکشنبه شب به دمشق ترور فرمانده نیروی قدس بود، حتی شایعات متعددی درمورد هدف قرارگرفتن فرماندهان جبهه مقاومت و سپاه قدس پخش کرده‌اند که تماما کذب است. سردار قاآنی روز شنبه در ایران بود و در روزهای اخیر سفری به سوریه نداشته است.

 قدس 
 روابط سوریه با لبنان برادرانه است
بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با اعضای کمیته برادری و دوستی پارلمان لبنان، تأکید کرد: سوریه قدردان کمک‌های انسانی رسمی ‌و مرد می‌لبنان است که در راستای امدادرسانی به زلزله‌زدگان سوری صورت گرفت. وی رابطه دو کشور را در درجه نخست برادرانه قلمداد کرد و گفت: این (روابط برادرانه) یک اصل است و باید سیاست‌های رس می‌در راستای کمک به منافع مشترک دو ملت باشد و برای مقابله با مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستند، از آن استفاده شود.
 پیش از نیمه شعبان کار عفو را تمام کنید!
رئیس قوه قضائیه در جلسه شورای‌عالی قوه قضائیه گفت: روند عفوها را به‌گونه‌ای پیش ببرید که تا نیمه شعبان همه آن‌هایی که مشمول این عفو می‌شوند، تعیین تکلیف شده باشند. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به معاونت قضایی دستور داد با همکاری مرکز رسانه این قوه و سایر بخش‌های ذی‌ربط زمینه‌ای را فراهم آورند تا محکومان و زندانیان و خانواده‌های آن‌ها بتوانند پرسش‌های خود را در باب این عفوها مطرح کنند و چنانچه خود یا عضو زندانی خانواده خود را مشمول این عفو می‌دانند اما به پرونده آن‌ها رسیدگی نشده است، موضوع را برای پیگیری منتقل کنند.

 اعتماد
 برای مهار ایران با عربستان سعودی رابطه برقرار می‌کنیم
نخست‌وزیر رژیم اسراییل به تمجید از برقراری روابط با دولت عربستان سعودی پرداخت. نتانیاهو مدعی شد که جهان عرب «مقابله با تهدید ایران» را اولویت خود می‌داند و این موضوع باعث همگرایی این کشورها با اسراییل شده است. نخست‌وزیر رژیم اسراییل به گام‌های برداشته شده در راستای عادی‌سازی روابط با ریاض اشاره و ادعا کرد که برقراری روابط با ریاض «یک رویداد تاریخی برای جایگاه اسراییل در خاورمیانه است.» او افزود: «حرکت به سوی برقراری روابط حسنه با عربستان سعودی را همراستا با هدف توقف تهدیدات ایران پیش می‌بریم و این دو هدف به یکدیگر مرتبط هستند به شکلی که در صورت رابطه با سعودی‌ها همکاری تنگاتنگی برای مهار ایران شکل خواهد گرفت و اگر این اهداف محقق شود، یک پرش بسیار مهم انجام داده‌ایم.»

 اطلاعات
 سفر غیرمنتظره بایدن به اوکراین و دیدار با زلنسکی
رسانه‌های اوکراینی با انتشار تصاویری اعلام کردند در آستانه یک‌سالگی جنگ اوکراین، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در سفری غیرمنتظره دیروز وارد کی‌یف پایتخت اوکراین شد. بایدن پس از دیدار با ولودیمیر زلنسکی، از میدان یادبود کشته‌شدگان جنگ اوکراین در شهر کی‌یف بازدید کرد.
 نتانیاهوی نژادپرست از تحقیر فلسطینی‌ها لذت می‌برد
برنی سندرز سناتور ارشد آمریکایی، بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه او را نژادپرستانی توصیف کرد که با تحقیر ملت فلسطین، سعی در پیشبرد سیاست‌های افراطی خود دارند. وی مواضع نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و گفت در حال حاضر دموکراسی در اسرائیل در خطر است و من بسیار نگران آنچه نتانیاهو و برخی متحدانش در دولت انجام می‌دهد و آنچه ممکن است برای مردم فلسطین بیفتد، هستم.

 شهروند
 ورود دادستان کل کشور به پرونده مسمومیت دانش آموزان قمی
در پی وقوع چندین مورد مسمومیت در مدارس قم و نگرانی‌های به وجود آمده در این خصوص حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با ورود به موضوع دادستان عمو می‌و انقلاب مرکز استان قم را مامور به پیگیری ویژه و برخورد قاطع با مقصرین احتمالی کرد. در پیام حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور به دادستان قم آمده است:اخبار واصله از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق می‌باشد. اگرچه مسئولین محترم آموزشی و بهداشتی و اطلاعاتی در تعقیب قضیه هستند لکن ضروری است جنابعالی نیز از جایگاه مدعی‌العمو می‌با اهتمام بیشتر و سرعت و دقت موضوع را تحت پیگرد قانونی قرار داده و ضمن همکاری لازم با مسئولین ذیربط به ریشه‌یابی و کشف واقعه پرداخته تا هرچه زودتر نگرانی‌های شهروندان محترم و اولیاء دانش آموزان عزیز برطرف و چنانچه کسانی در این امر قصور و یا تقصیر داشته و یا توطئه ای در کار بوده برخورد قاطع و قانونی انجام دهید و نتیجه را گزارش فرمائید.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اگر فرهنگ جامعه به جایگاه مطلوب برسد سایر مسائل نیز به شرایط مطلوب خود می‌رسد
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب دین، با بیان اینکه اقداماتی همانند برپایی نمایشگاه‌های کتاب نباید به یک‌بار در سال محدود شود، گفت: این اقدامات باید به صورت منظم و فصلی دنبال شود و ما در جامعه‌ای که درگیر مشکلات مختلف اقتصادی و معیشتی هستیم باید افراد را به سمت فرهنگ سوق دهیم چراکه اگر فرهنگ جامعه به جایگاه مطلوب برسد شاید سایر مسائل نیز بر اساس پایه فرهنگ به شرایط مطلوب خود برسد. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه با بازدید از نمایشگاه کتاب دین احساس نشاط و شادابی کردم، عنوان کرد: در حوزه دفاع مقدس و مسائل علمی ‌آثار نفیس و ارزشمندی در نمایشگاه کتاب دین ارائه شده است، هر چند اگر محیط وسیع‌تری به این کار نظیر مصلای قدس اختصاص می‌یافت ناشران بیشتری در حوزه دین حضور می‌یافتند و آثار متنوع‌تر و بیشتری از مراکز مختلف پژوهشی و علمی ‌و دینی عرضه می‌شد.

قوای سه گانه برای حل مشکلات اقتصادی مردم شبانه روزی تلاش کنند
ایرنا/ آیت‌الله جنتی در نطق افتتاحیه یازدهمین اجلاسیه دوره پنجم خبرگان رهبری گفت: راهپیمایی مردم در ۲۲ بهمن ماه شر دشمنان این سرزمین را کم کرد. از خدمتگزاران مردم در قوای سه گانه درخواست می‌کنیم برای خدمت به مردم تلاش کنند که بهترین کار خدمت خالصانه برای مردم است. رئیس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: روسای قوا برای حل مشکلات اقتصادی مردم تلاش کنند تا مردم با شرایط اقتصادی مناسب به استقبال سال جدید و ماه مبارک رمضان بروند. مردم نباید گرسنه بمانند و باید لوازم زندگی آنها فراهم شود. آیت‌الله جنتی ادامه داد: ما هم باید در جایی که می‌توانیم از افراد متمکن بخواهیم که به مردم کمک کنند مبادا بچه‌های تیم، زنان بی‌سرپرست و افراد بی‌بضاعت حداقل زندگی را تأمین کنند و به داد مردم بیچاره فقیر برسند که در محضر پیامبر -صلی الله علیه و آله- و امام علی -علیه السلام- شرمنده نباشیم.

روحانیت و حوزه‌های علمیه وظیفه دارند در راه مردم و انقلاب اسلامی‌ جانبازی و فداکاری کنند
رسا/ آیت‌الله اعرافی در آیین رونمایی از کتاب «فرهنگ‌نامه شهدای روحانی» بیان داشت: عصر انقلاب اسلامی ‌گرچه با مشقت‌ها و سختی هایی همراه بوده است؛ اما افتخارهای فراوانی را آفرید که یکی از افتخارات و سرمایه آن، ایجاد روحیه شجاعت، ایثار و فداکاری در راه خدا، انقلاب اسلامی ‌و اسلام است که در این مسیر شاهد این هستیم که به شکل گسترده شهدای گرانقدری را برای ایران و انقلاب اسلامی ‌تقدیم کرده‌ایم. مدیر حوزه‌های علمیه ابراز کرد: در طبقه روحانیت آنچه که تا الان جمع آوری شده است بالای ۴۰۰۰ شهید روحانی است که نسبت به اقشار مختلف بالاترین آمار است و نشانگر پیشگامی ‌روحانیت در هنگام خطرها می‌باشد که مایه افتخار بوده و ما برای روحانیت و حوزه‌های علمیه وظیفه می‌دانیم که بیش از اقشار دیگر، در راه مردم و انقلاب اسلا می‌جانبازی و فداکاری کنند.

محتوای تمدن اسلامی ‌در چارچوب علوم انسانی ساخته می‌شود
حوزه/ آیت‌الله رجبی در سومین پیش همایش علوم انسانی در اندیشه آیت‌الله مصباح یزدی اظهارداشت: علوم انسانی نقشه راه حرکت جوامع است که اگر مبانی آن بر باطل شکل گرفته باشد، جامعه را به سمت سقوط پیش می‌برد و اگر مبانی آن درست باشند، موجب سعادت جوامع خواهند بود. عضو جامعه مدرسین جهت دهی به حرکت جوامع را به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم برگرفته از علوم انسانی دانست و افزود: حرکت هر جامعه بر اساس اسناد راهبردی است که توسط خود آن جامعه و یا توسط دیگران برای آن طراحی شده است. این اسناد بی‌شک بر اساس تحقیقاتی تدوین می‌شود که ازعلوم انسانی وام می‌گیرد. بنابراین این نقشه راه برخاسته از تحقیقات علوم انسانی و یا می‌توان گفت علوم انسانی نظام یافته است.رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با تأکید بر نقش اساسی علوم انسانی در شکل‌گیری تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد:‌ محتوای تمدن اسلا می‌در چارچوب علوم انسانی ساخته می‌شود.

چند هفته پیش رو برای آینده جنگ اوکراین بسیار تعیین‌کننده است
ایرنا/ جوسپ بورل به افزایش تعداد سربازان روسیه در اوکراین اشاره کرد و گفت: مسکو به تازگی تعداد سربازان خود در کی‌یف را به حدود دو برابر تعداد آنها در آغاز جنگ افزایش داده است و بنابراین چند هفته پیش رو برای آینده جنگ بسیار مهم و تعیین‌کننده خواهد بود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: در حال حاضر مساله «زمان» برای این کشور از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حال حاضر «سرعت» برای اوکراین یعنی زندگی و ما باید سریع به خواسته‌های کی‌یف پاسخ دهیم و نه‌ تنها پشتیبانی بیشتری برای اوکراین فراهم کنیم بلکه این پشتیبانی را سریع‌تر برای آنها ارسال کنیم. بورل گفت: بهترین راه برای رساندن سریع مهمات به اوکراین این است که ذخایر موجود ارتش اروپا را به اشتراک بگذاریم تا زمان برای تولید مهمات مورد نیاز تلف نشود.

وضعیت در اسرائیل به نقطه انفجار رسیده است
ایرنا/ منابع خبری گزارش دادند، رئیس سرویس امنیت عمو می‌رژیم صهیونیستی (شاباک) در مذاکره با مقام‌های ارشد احزاب این رژیم نسبت به بحرانی بودن شرایط هشدار داد و گفت: در حال حاضر وضعیت به نقطه انفجار رسیده است. وی از آنها خواست تا برای آرام کردن اوضاع تلاش کنند و نسبت به نزدیک شدن وضعیت به شرایط غیرقابل کنترل و انفجاری که ممکن است ثبات این رژیم را به خطر بیندازد، هشدار داده است. رئیس شاباک گفت که اعضای بخش سرویس یهودی شاباک با پلیس همکاری می‌کنند تا برای تظاهرات و تامین امنیت اعتراضات علیه رژیم آماده شوند. هاآرتص اعلام کرد که مشارکت شاباک در برخورد با اعتراضات ضد کابینه نتانیاهو به دلیل نگرانی‌های امنیتی در مورد نفوذ عناصر چپ افراطی، به قول آنها در میان تظاهرکنندگان، با هدف آسیب رساندن به نهادهای دولتی صورت می‌گیرد.

افشای وجود کانال تماس محرمانه بین دفتر محمود عباس و نتانیاهو
ایسنا/ سایت عبری «والا» از وجود کانال‌ تماس سری خبر داد که از بیش از یک ماه گذشته بین دفتر نخست‌وزیر دولت اشغالگر و دفتر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فعال بوده است. سایت والا فاش کرده، در هفته‌های قبل از ادای سوگند دولت راستگرای نتانیاهو حسین الشیخ، وزیر امور مدنی پیا می‌را از طریق دولت آمریکا با این مضمون به دفتر نتانیاهو فرستاد که تشکیلات خودگردان آماده همکاری با دولت جدید است. طبق گزارش این سایت، الشیخ که دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) نیز هست، پیامی ‌را بار دیگر بعد از ادای سوگند دولت راستگرا فرستاد و بر تمایل تشکیلات خودگردان در انجام مذاکرات با دولت جدید تاکید کرد. طبق گفته این سایت، دفتر نتانیاهو نیز پاسخ مثبت داد و تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی را مسؤول پرونده فلسطین تعیین و مسؤول انجام مذاکراتی کرد که در هفته‌های اولیه تشکیل دولت در تلاش برای منع تنش صورت گرفت.

موارد زیادی برای تحریم روسیه باقی نمانده است
ایسنا/ رئیس شورای اروپا اذعان کرد، اتحادیه اروپا تمامی‌ تحریم‌های ممکن را علیه روسیه وضع کرده است و در حال حاضر “تحریم‌ها و اقدامات زیادی نمانده که این اتحادیه بخواهد اعمال کند. “شارل میشل در مصاحبه‌ای با یک روزنامه بلژیکی گفت: از آنجایی که تمامی‌ تحریم‌های اصلی اعمال شده‌اند، در حال حاضر هر بسته تحریمی ‌جدید با هدف “محکم کردن شکاف‌های قانونی و جلوگیری از تلاش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها” است.

ترکیه به دنبال بازپس گیری پول خود از آمریکاست
صداوسیما/ ترکیه به دنبال بازپس گیری پول خود در طرح ساخت هواپیما‌های اف-۳۵ از آمریکا است. منابع مالی که آنکارا در این طرح سرمایه گذاری کرده بود به علت خرید سیستم‌های دفاع هوایی از روسیه به حالت بلوکه درآمد. مولود چاووش اغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: ما یکی از شرکای طرح ساخت هواپیما‌های افـ۳۵ هستیم. اما ترکیه به علت تحریم‌های آمریکا از این طرح کنار گذاشته شد. این یک تصمیم یکجانبه بود. ما ۱.۹ میلیارد دلار در این طرح هزینه کردیم و منتظر بازپس گیری این پول هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *