خبر روز ۱۴۰۱/۱۲/۱

**سخنگوی سازمان انرژی اتمی: تاکنون اقدام به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اسلام برای تربیت مومنین، اهل کتاب و هم برای تربیت جامعه انسانی برنامه دارد** آیت الله خاتمی: یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان دوم و سوم اسفندماه برگزار می‌شود** آیت الله اراکی: دین قانون اداره جامعه است** آیت الله فاضل لنکرانی: حل مشکل فقر به برنامه‌ریزی اساسی از سوی قوای سه گانه نیاز دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 پاسخ ایران به اظهارات جدید «الهام علی‌اف»
‌سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور آذربایجان درباره حادثه حمله به سفارت آن کشور در تهران گفت: بهتر است از هرگونه پیشداوری، سیاسی‌سازی و تبلیغاتی کردن موضوع اجتناب شود. وی افزود: طرح رسانه‌ای تفسیرهای غیرحقوقی از این حادثه، اقدامی سازنده در مسیر پیگیری حقوقی و قضایی پرونده نیست. کنعانی ادامه داد: همان‌طور که بارها توسط مسؤلان ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران تاکید شد، پرونده در حال طی مراحل قانونی خود است و آنچه اطلاع‌رسانی شد، براساس اظهارات صریح ضارب است و طبیعتا همه ابعاد این رخداد تلخ در حال بررسی و رسیدگی دقیق و کارشناسانه است. وی ادامه داد: همان‌گونه که در پیام‌های دیپلماتیک و تماس‌های مقامات ارشد سیاسی و قضایی دو کشور بیان شد‌، جمهوری اسلامی ایران آماده است تا نتایج تحقیقات را در اختیار طرف آذربایجانی قرار دهد و اطمینان داریم در فضای همکاری و اتخاذ رویکرد سازنده، در‌خصوص همه ابهامات و سؤالاتی که در ذهن مسئولان جمهوری آذربایجان است، پاسخ لازم را دریافت خواهند کرد.

 همشهری 
 اوکراین، جزو ایالت‌های آمریکا نیست
مارجری گرین تیلور، نماینده حزب جمهوریخواه آمریکا گفت: آمریکا خود با بدهی سهمگین ۳۴هزار میلیارد دلاری روبه‌رو شده است؛ مرزهایش هر روز از سوی هزاران مهاجر، مورد هجوم قرار می‌گیرد و آمریکایی‌ها بر اثر خروج قطار از ریل در اوهایو مسموم می‌شوند؛ در این شرایط کمک به اوکراین جایز نیست؛ چون اوکراین پنجاه و یکمین ایالت آمریکا نیست.
 نقشه راه عبور از بحران لبنان، باید لبنانی باشد
عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: نقشه راه برون ‌رفت لبنان از بحران باید لبنانی باشد، سپس برای آن حمایت و تأیید فراهم کنیم؛ اما باید از لبنان که به امور و منافع خود آگاه‌تر است، سرچشمه بگیرد و تعیین منافع لبنان در هیچ پایتخت دیگری درست نیست. لبنان باید به‌خودش تکیه کند.
 چشم‌انداز ازسرگیری مذاکرات تهران – ریاض
نخست‌وزیر عراق، که دولت متبوعش در سال‌های اخیر میزبانی گفت‌وگوهای امنیتی جمهوری‌اسلامی و عربستان‌سعودی با هدف ازسرگیری روابط دوجانبه را بر عهده ‌داشته‌ است، اعلام کرد دیدارهای دوطرف به‌زودی از سر گرفته خواهد شد.‌السودانی درجریان نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، با اعلام اینکه تلاش‌ها برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان از سوی بغداد ادامه دارد، از گشایش‌های تازه از گفت‌وگوهای تهران -ریاض و انجام دیدارهای جدید دراین زمینه خبرداد.

 کیهان
 ایران عامل حمله به نفتکش ما بود
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که ایران عامل حمله به نفتکش این رژیم در هفته گذشته بود.«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه، جمهوری اسلامی ایران را متهم به حمله هفته گذشته به یک نفتکش این رژیم در خلیج‌فارس کرد.به نوشته الجزیره، نتانیاهو با تکرار سخنان همیشگی خود، مدعی شد: «هرگز اجازه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای یا تثبیت موقعیت خود در مرزهای شمالی‌ خود را نمی‌دهیم و به فعالیت‌های خود در این راستا ادامه خواهیم داد». خبرگزاری رویترز روز شنبه به نقل از منابع نظامی منطقه‌ای مدعی شد که دست‌کم یک کشتی نفتی که تحت مالکیت رژیم صهیونیستی قرار داشت، در روز ۱۰ فوریه (۲۱ بهمن) در دریای عرب مورد حمله قرار گرفته است.
 یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان دوم و سوم اسفندماه برگزار می‌شود
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان از برگزاری یازدهمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان در دوم و سوم اسفندماه خبر داد و گفت: در نظارت بر مسائل جاری جامعه بر عهدی که خبرگان در سال ۶۸ با مقام معظم رهبری بستند، پایبند بوده و تنها گزینه رهبری را، شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌دانند.
آیت‌الله خاتمی در ادامه افزود: روز پنجشنبه ۴ اسفند ماه اعضای مجلس خبرگان در مرقد مطهر امام راحل حضور پیدا کرده و با آرمان‌های امام خمینی -قدس سره- تجدید میثاق و با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد.سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس خبرگان بیان داشت: شروع جلسه اجلاسیه در ساعت ۸ صبح سه شنبه در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی خواهد بود و دستورکار اجلاسیه نیز بعد از نطق رئیس مجلس خبرگان‌، نطق‌های پیش از دستور می‌باشد که حدود ۱۶ نفر به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد. آیت‌الله خاتمی گفت: انتخاب کمیته ۵ نفره برای تنظیم و پیشنهاد محورهای بیانیه پایانی و انتخابات هیئت‌رئیسه و کمیسیون‌ها نیز طبق آیین نامه، هر دو سال یک‌بار انجام می‌شود که در این دوره نیز در دستورکار می‌باشد. نماینده مجلس خبرگان ابراز کرد: از دیگر برنامه‌های اجلاس -با توجه به دغدغه‌های نمایندگان مجلس خبرگان نسبت به مسائل اقتصادی و معیشتی مردم- دعوت از وزیر امور اقتصادی و دارایی برای بیان مسائل و برنامه‌های اقتصادی دولت است و در ادامه نیز چند نفر از نمایندگان خبرگان هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه نظرات خود را مطرح و بیان خواهند کرد.

 ایران 
 پاسخگویی برخط رئیس‌جمهور به تماس‌های تلفنی مردمی
آیت‌الله رئیسی روز یکشنبه در جریان پاسخگویی برخط هیأت دولت به تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حاضر شد. رئیس‌جمهور به همراه محسن منصوری، معاون اجرایی در گفت‌وگو با مسئولان ارتباطات مردمی از روند پاسخگویی اعضای کابینه‌اش به تماس‌های مردمی مطلع شد و در ادامه به تماس‌های تلفنی تعدادی از شهروندان پاسخ داد.رئیس‌جمهور همچنین در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز در جریان مهم‌ترین مسائل و درخواست‌های مردمی رسیده به مرکز ارتباطات مردمی قرار گرفت.
در راستای رویکرد مردمی دولت آیت‌الله رئیسی مبنی بر ارتباط بی‌واسطه مسئولان با مردم و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، وزرا، معاونان و اعضای کابینه موظف شدند در روزهای مشخصی از هفته پاسخگوی تماس‌های تلفنی شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری باشند. تاکنون ۱۷ عضو کابینه پاسخگوی سؤالات و مشکلات مردم شدند.
 تصویب آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی
محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه هیأت وزیران در خصوص « آیین‌نامه حمایت از نخبگان غیرایرانی»را که بنا بر پیشنهاد معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه نخبگان غیر ایرانی در صورت دارا بودن شرایط نخبگی از امتیازات شهروندی به استثنای تابعیت و تصدی مناصب مذکور در ماده «۹۸۲» قانون مدنی برخوردار می‌شوند.
 رایزنی امیرعبداللهیان و بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی با یکدیگر رایزنی و گفت وگو کردند. امیر عبداللهیان شب گذشته در صفحه توئیتر خود در این ارتباط نوشت: «امشب در گفت و گوی تلفنی با جوزپ بورل در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا، توافق برای رفع تحریم‌ها، همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحولات اوکراین بحث و تبادل نظر کردیم. تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران نظامی متکی بر مردم است و ۲۲ بهمن بار دیگر آنرا اثبات کرد.»
 فرزند شاه جنایات پدرش را گردن نگرفت
رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران از پذیرفتن مسئولیت جنایت‌های رژیم سابق و توضیح درباره آنچه به دست پدر و پدربزرگش رقم زده شد، سر باز زد. وی در حاشیه کنفرانس مونیخ، در پاسخ به سؤال یک خبرنگار آلمانی که از وی نظرش را درباره سوابق رژیم پهلوی جویا شده بود، اظهارکرد: مسأله این نیست که شما می‌خواهید مرا براساس گذشته من یا وابستگی به تعلقات خانوادگی من قضاوت کنید، پدر من اگر کارهایی کرده، به من مربوط نمی‌شود! وی اضافه کرد: من براساس آنچه خودم هستم قضاوت می‌شوم، به جای اینکه در قبال پیشینیانم پاسخگو باشم.

 جمهوری‌اسلامی 
 مدل بدون‌سرنشین هواپیمای «قاهر» سال آینده رونمایی می‌شود
رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه پروژه هواپیمای قاهر در نقش هواپیمای بی‌سرنشین ظهور خواهد کرد، گفت: پروژه قاهر الآن در فناوری به بلوغ کامل رسیده است و در محصول تنوع ایجاد کردیم.امیر افشین خواجه‌فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع افزود: ما نسخه‌های این هواپیما را با نیاز دو نیرو تطبیق دادیم و باتوجه به نیاز آن‌ها تغییراتی در هواپیما ایجاد کردیم.
وی همچنین با بیان اینکه “برای ساخت هواپیمای مسافربری از همکاری‌های بین‌المللی استفاده می‌کنیم”، گفت: از مجموعه‌های غیر از نیروهای مسلح می‌خواهیم پای کار بیایند چون راه‌اندازی یک خط تولید کامل کار وزارت دفاع نیست.رئیس سازمان صنایع هوایی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: چندی پیش یکی از شرکتهای دانش‌بنیان وزارت دفاع پهپادی در حوزه اطفای حریق طراحی و تولید کرده بود.وی با بیان اینکه کارشناسانی هم از داخل کشور و هم از خارج برای ارزیابی آن آمدند، گفت: دو کشور خارجی پس از تایید این پهپاد آن را خریداری کردند اما متاسفانه هنوز مسئولین و شهرداران کشور خودمان درحال ارزیابی این پهپاد هستند و آن را تهیه نکرده‌اند.
 ادعای رسانه‌های صهیونیستی درباره هدف قرار گرفتن محل‌های وابسته به ایران در سوریه
رسانه‌های صهیونیستی مدعی شدند این رژیم، محلی در دمشق را هدف قرار داده که در نزدیکی محل‌های وابسته به ایران و حزب‌الله لبنان قرار داشته است. شبکه «آی۲۴» مدعی شد که حمله انجام شده، موجب تخریب مکانی در محله کفر سوسه دمشق شد که محل استقرار بسیاری از مقامات سوری، نهادهای امنیتی و مراکز فرماندهی اطلاعاتی است. بنابر گزارش «آی‌۲۴»، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که این حمله در نزدیکی یک مرکز فرهنگی ایرانی انجام شده و به دنبال آن، ۱۵ نفر، از جمله غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند.

 وطن امروز
 قالیباف قانون یادداشت تعهدات ایران در سازمان همکاری شانگهای را ابلاغ کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی قانون یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای را برای اجرا ابلاغ کرد. محمد باقر قالیباف در ۲ نامه جداگانه به حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهور، ۲ قانون مصوب مجلس را با عناوین ذیل جهت اجرا ابلاغ کرد: ۱- قانون یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان همکاری شانگهای؛ ۲- قانون اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی.

 جوان 
 منعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور وجود ندارد
وحیدی با اشاره به تمهیدات دولت برای ایرانیان خارج از کشور که رئیس‌جمهور به آن‌ها اشاره کرده بود، گفت: بازگشت ایرانیان خارج از کشور همواره جزو برنامه‌ها بوده تا تسهیلات خوبی برای آن‌ها ایجاد شود که تاکنون هم اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.وزیر کشور اضافه کرد: صدور کارت ملی برای ایرانیان خارج کشور بدون نیاز به حضور در ایران، تسهیل سفر آن‌ها به ایران با توجه به اینکه ممکن است با تلقیات اشتباه تصور کنند که نمی‌توانند به کشور سفر کنند، نیز انجام شده است. وی ادامه داد: مشکلی برای بازگشت افراد به کشور وجود ندارد؛ زیرا باید با سرزمین مادری خود ارتباط داشته باشند.وزیر کشور اظهار داشت: غالباً حدود ۹۵ درصد از آن‌ها علاقه‌مند به حفظ ارتباط و تردد هستند. همچنین آمادگی دارند در کشور سرمایه‌گذاری کنند که ما باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرده و در صورت وجود موانع برای سرمایه‌گذاری، آن‌ها را برطرف کنیم. وحیدی خاطرنشان کرد: موضوعات مورد اشاره در دستور کار شورای عالی ایرانیان است و مورد تأکید رئیس‌جمهور هم قرار گرفته است.

 خراسان
 انتقال ۱۱ دانش‌آموز قمی با علایم تنفسی به بیمارستان
یک شنبه ۳۰ بهمن بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی قم، ۱۱ دانش‌آموز قمی با علایم تنفسی و سوزش گلو و حالت تهوع به بیمارستان منتقل شدند که حال عمومی آن‌ها خوب است. این چندمین باری است که در استان قم شاهد وقوع حوادث مبهم در مدارس و انتقال دانش‌آموزان به بیمارستان هستیم.
 تشکر وزیر امور خارجه ترکیه از ایران
وزیر امور خارجه ترکیه در جریان بازدید از یکی از کمپ‌های زلزله زدگان در «آدیامان» از بیمارستان صحرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این منطقه نیز بازدید کرد. در این بازدید» «مولودچاووش اوغلو» در جریان فعالیت‌ها و خدمات رسانی این بیمارستان به مردم زلزله زده منطقه آدیامان قرار گرفت و دکتر حبیب صدر رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز توضیحاتی در مورد فعالیت‌های این بیمارستان صحرایی ارائه کرد.این بیمارستان ۵۰ تخت خوابه متشکل از بخش‌های اورژانس، بستری، رادیولوژی، آزمایشگاه ، داروخانه، اتاق عمل و… است و ۱۲ پزشک و ۶۳ پرستار، کارکنان فوریت‌های پزشکی، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی و پشتیبانی در این بیمارستان صحرایی مشغول فعالیت هستند. وزیر خارجه ترکیه در جریان این بازدید از کمک‌های ایران به مردم زلزله زده ترکیه قدردانی کرد و برای دولت و ملت ایران آرزوی سلامتی و موفقیت کرد.

 مردم سالاری
 گشت‌های مشترک نظارت بر بازار در نوروز به‌ زودی فعال می‌شوند
وزیر دادگستری گفت: گشت‌های مشترک نظارت بر بازار در ایام نوروز به‌ زودی فعال می‌شوند. رحیمی گفت: دولت یک لایحه دو فوریتی را به مجلس ارسال کرده که هدف آن تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار است چراکه کار تنظیم بازار به معنای نظارت و قیمت گذاری و هم بازرسی که به تعزیرات برای رسیدگی به تخلفات منتهی شود اکنون چند نهاد متولی دارد. وزیر دادگستری با اشاره به ارائه لایحه تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار به مجلس تصریح کرد: اگر این طرح مصوب شده و سازمان مذکور تشکیل شود، آن‌گاه امر نظارت و بازرسی در همه زمینه‌ها متمرکز می‌شود. در واقع با این کار، یک نهاد مسئول است و به گزارش‌های نظارت و بازرسی رسیدگی می‌کند. وی ادامه داد: ما با فرض اینکه این سازمان فعلاً تشکیل نشده است، طرحی را برای ایام نوروز تدوین کردیم تا گشت‌های مشترک در تعزیرات، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت را صمت فعال کنیم. این هماهنگی انجام شده تا گشت‌های مشترک نظارت بر بازار به زودی فعال شده تا نظارت بیشتری بر بازار صورت گیرد.
 ادعای جدید «علی اف»درباره حمله به سفارت آذربایجان
الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری باکو بار دیگر مدعی تروریستی بودن حمله به سفارت این کشور در تهران شد. به گزارش «انتخاب»؛ الهام علی اف رئیس جمهور باکو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ درباره حمله به سفارت این کشور در تهران گفت: در آن ۳۰، ۴۰دقیقه ای که این تروریست داخل سفارت بود خلع سلاح نشد. در طول این مدت ماشین‌های نیروهای امنیتی و پلیس می‌آمدند و می‌رفتند ولی به این مرد اجازه دادند که دوبار وارد سفارت شود و یک افسر امنیتی ما را بکشد و دونفر دیگر را زخمی کند.وی در ادامه گفت: اگر شجاعت یکی از کارمندان ما نبود که توانست با دست خالی این تروریست را خلع سلاح کند شاید ده‌ها نفر از جمله خانواده‌های دیپلمات‌های آذربایجانی و بچه‌هایی که آنجا زندگی می‌کردند در این حمله کشته می‌شدند. الهام علی اف بیان کرد: درخواست تحقیق فوری و شفاف داریم. اینکه دقیقا بعداز این اقدام تروریستی رسانه‌های ایران با این تروریست مصاحبه کردند نشان می‌دهد او آن کسی است که توسط یکی از شاخه‌ها و نهادهای وابسته فرستاده شده است. وی افزود: مطلب عجیب دیگر این بود که دو روز بعد از حادثه اعلام شد که این فرد مشکل روانی دارد، چطور این قدر سریع به این نتیجه رسیدند؟ این اقدامی است برای حمایت از او در مقابل دادرسی. او در پایان خاطر نشان کرد: ما از ایران می‌خواهیم که تحقیق کند این تروریست باید مجازات شود اما مهمتر از آن کسانی هستند که او را فرستاده‌اند، آنها هم باید مجازات شوند.

 آرمان ملی 
 دخالت در امور داخلی کشورها
یک عضو شورای نگهبان گفت: دعوت از وابستگان رژیم سابق توسط مقامات آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ، مصداق بارز دخالت آشکار در امور داخلی کشورها است. کدخدایی در توییتر نوشت: «دعوت از وابستگان رژیم سابق توسط مقامات آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ، مصداق بارز دخالت آشکار در امور داخلی کشورها است و مسئولیت بین‌المللی دولت آلمان را در پی دارد.»
 مذاکرات ایران و طالبان
همکاری‌های دو جانبه ایران و طالبان در زمینه بهداشتی، پزشکی و دارویی در جریان نشست مدیران انتقال خون گروه ۵ مورد بررسی قرار گرفت. ‏در جریان سفر دکتر قلندر عباد سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان که به منظور شرکت در اولین اجلاس مدیران انتقال خون کشورهای گروه پنج به کشورمان صورت پذیرفت، تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه پزشکی، بهداشتی و دارویی نیز مورد مذاکره و تاکید مقامات دو کشور قرار گرفت.

 قدس 
 صادرات گاز ایران به عراق از سرگرفته شد
منابع خبری عراقی اعلام کردند صادرات گاز ایران به عراق از سرگرفته شده است. گاز ایران از طریق خط دیالی به بغداد منتقل می‌شود و روزانه ۷ میلیون متر مکعب است. این میزان گاز کمتر از میزان مورد توافق است که روزانه ۳۵ میلیون مترمکعب است. پیش از این برخی منابع از توقف موقت صادرات گاز ایران به عراق خبر داده بودند.
 نقشه راه جدید برای همکاری‌های راهبردی ایران و چین
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در یادداشتی تحت عنوان «نقشه راه جدید برای همکاری‌های راهبردی ایران و چین» گفت: این سفر کاملاً از موضع اقتدار و استحکام و در شرایطی که پروژه آشوب سازماندهی‌شده در کشور شکست خورد، انجام گرفت. خلجی افزود: در شرایطی که غرب، روابط بین‌المللی را نقض می‌کند، روابط دوجانبه ایران و چین بدون وقفه توسعه خواهد یافت.
 ما صهیونیست‌ها را از آفریقا اخراج کردیم؟
رژیم صهیونیستی که از اخراج دیپلمات خود از نشست روز شنبه اتحادیه آفریقا به خشم آمده، تلاش کرد با اتهام‌پراکنی و طرح ادعاهای بی‌اساس، ایران را برای سازماندهی این اقدام مقصر جلوه دهد. ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد چند نگهبان، شارون بارلی معاون مدیر کل آفریقای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی را از مجمع اتحادیه آفریقا در پایتخت اتیوپی، بیرون می‌کنند. یک مقام اتحادیه آفریقا به خبرگزاری فرانسه گفت دیپلماتی که از او خواسته شده بود در این نشست شرکت کند، دعوت نشده بود و یک دعوت‌نامه غیرقابل انتقال تنها برای آللی ادماسو، سفیر اسرائیل در اتحادیه آفریقا صادر شده بود.
 باید با دولت سوریه گفت‌وگو کرد
وزیر امور خارجه عربستان سعودی که در کنفرانس امنیتی مونیخ حضور یافته، ضمن اشاره به آغاز بازنگری رویکرد کشورهای عربی در قبال مسائل سوریه، با تأکید بر ضرورت گفت‌وگو با دمشق، یادآوری کرد: کشورهای عربی هنوز به رویکرد مشترک جدیدی دست پیدا نکرده‌اند. فیصل بن فرحان گفته، نه تنها در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، بلکه در کل جهان عرب این اتفاق نظر وجود دارد که اوضاع سوریه نباید به همین منوال ادامه یابد. این اظهارات در حالی است که چند روز پیش، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد فیصل بن‌فرحان قصد دارد در روزهای آینده به دمشق، پایتخت سوریه سفر کند.

 اطلاعات 
 اعطای سهام عدالت به اقشار آسیب‌پذیر عملیاتی شد
معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه اعطای سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و همه افراد واجد شرایط را ابلاغ کرد. مخبر دیروز مصوبه هیات وزیران درباره اجرای بند (الف) تبصره (۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را که به پیشنهاد معاونت حقوقی رئیس جمهوری به تصویب رسیده است، ابلاغ کرد.
در این بند آمده است که دولت موظف است از محل باقیمانده سهام متعلق به دولت یا شرکت‌های دولتی در بنگاه‌های قابل واگذاری در هر بازار موضوع گروه (۱) و (۲) ماده (۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به واگذاری سهام عدالت به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، مددجویان سازمان بهزیستی کل کشور و کلیه افراد واجد شرایط طبق قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی اقدام کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اسلام برای تربیت مومنین، اهل کتاب و هم برای تربیت جامعه انسانی برنامه دارد
حوزه/ آیت‌الله العظمی جوادی آملی در سخنرانی خود در مراسم عمامه ‏گذاری جمعی از طلاب حوزه علمیه، بیان داشتند: قرآن کریم در سه بخش برنامه‌های تربیتی دارد، بخش اول مربوط به داخله اسلامی است و وظیفه مسلمانان، بخش دوم مربوط به وظیفه موحدان عالم و بخش سوم بخش بین المللی و جامعه انسانیت است خواه مسلمان، خواه غیر مسلمان که با تعابیری همچون اینکه قرآن کریم «نذیرا للبشر»، «نذیرا للناس»، «نذیرا للعالمین» آمده است که این کتاب برای جامعه بشری نیز حرفهای جهانی دارد چه بپذیرید چه نپذیرید! پس اسلام هم برای تربیت مومنین است هم برای تربیت اهل کتاب و هم برای تربیت جامعه انسانی!
معظم له خطاب به طلاب حوزه‌های علمیه بیان داشتند: شمایی که وارد حوزه علمیه شده و لباس مقدس روحانیت را بر تن کردید، مستحضر باشید مجلس علم شما بسیار مجلس وزین و هدف و راه شما مقدس است، اما مجلس علمی شما وزین است چون کتاب و سنت برنامه دینی شماست و آنچه ذات اقدس الهی بوسیله عقل در درون و بوسیله انبیای الهی از بیرون تعلیم می دهد، جامعه حوزوی باید فرا بگیرد، عمل بکند و منتشر بکند.

دین قانون اداره جامعه است
فارس/ آیت‌الله اراکی در گردهمایی طلاب و فضلای میانه در قم با بیان این‌که دین قانونی است که جامعه را اداره می‌کند و انبیا با برنامه‌ای منسجم برای ایجاد نظم عادلانه مبعوث شده‌اند، اظهار داشت: نظم در مبانی الهی، تنها به معنای اداره جامعه نیست؛ بلکه نظم مراد آیات و روایات، برقراری عدل به‌عنوان پیشران تعالی جامعه است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تأکید بر این‌که بعثت مراد آیات «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ» آموزش توأم با اجرای قوانین الهی است، خاطرنشان ساخت: برقراری حکومت کار انبیای الهی است که در چارچوب حاکمیت الهی بازتعریف می‌گردد.
آیت‌الله اراکی ضمن اشاره به آیاتی از قرآن کریم با بیان به این‌که همه آنچه مأموریت‌های انبیاست، در دایره اقامه حکومت عدل شکل می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال هم می‌آفریند و هم فرمانروای جهان خلقت است و رسول فرستاده حاکم برای تجلی حکومت عدل الهی بر روی زمین است.

حل مشکل فقر به برنامه‌ریزی اساسی از سوی قوای سه گانه نیاز دارد
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی در دیدار بارئیس کمیته امداد امام خمینی به تبیین اهمیت رفع فقر و محرومیت در کشور پرداخت و گفت: کمیته امداد امام خمینی باید سیاست گذاری‌ها و ریل گذاری‌هایی برای فقرزدایی انجام داده باشد که در این کشور فقیری باقی نمانده باشد، امروز همه نهادها ازجمله دولت، قوه قضائیه و مجلس باید برای کاهش فقر و ومشکلات اقتصادی تدبیری ویژه کنند و درکنار کمیته امداد به دنبال رفع مشکلات نیازمندان باشند.
عضو جامعه مدرسین ابراز داشت: خط فقر در سال جاری خیلی بالاتر آمده، چون درآمد نوع مردم بالاتر نیامده، یک مطلبی مطرح است که ما امروز در جامعه قشر متوسط نداریم، اگر سال گذشته ۶۴ درصد مردم قشر متوسط جامعه بودند الآن ۲۴ درصد شده است، یعنی غالب مردم در خط فقر قرار گرفته‌اند.

وزیر امنیت رژیم تل آویو خواستار مقابله با فلسطینیان فعال در شبکه‌های اجتماعی شد
ایرنا/ ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که به اقدامات ضد فلسطینی و افراطی شهرت دارد، در اقدامات دیگری به اتهام آنچه وی “اقدامات تحریک آمیز” می خواند، خواستار برخورد با فلسطینی ها در شبکه‌های اجتماعی شده است.
شبکه “کان” رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که در پایان جلسه پرتنش بن گویر و “یعقوب شبتای”، پیشنهادات زیادی در برخورد با “موج اقدامات تحریک آمیز برای انجام عملیات فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی عنوان ” مطرح شد. براساس این گزارش بن گویر خواستار غرامت مالی، مصادره گوشی‌های تلفن همراه و دستگاه‌های کامپیوتر افرادی شده که به گفته وی اقدام به تحریک برای انجام عملیات در سرزمین‌های اشغالی می کنند.

اردوغان پیشنهاد تعویق انتخابات را رد کرد
ایسنا/ به نوشته روزنامه حریت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در نشستی که با حزب عدالت و توسعه داشت پیشنهاد تعویق زمان انتخابات ترکیه که قرار است ۱۴ مه برگزار شود را رد کرد. او نپذیرفت که انتخابات از ۱۴ مه به ۱۸ ژوئن موکول شود و تاکید کرد انتخابات در موعد مقرر خود برگزار شود مگر اینکه برخی مشکلات در تنظیم لیست رای دهندگان وجود داشته باشد.
با توجه به ادامه روند آواربرداری که طول می‌کشد اردوغان همچنین به شورای عالی انتخابات دستور داد سازوکار رای گیری را برای شهروندان در مناطق زلزله زده را بررسی کنند.
به نوشته این روزنامه، موعد ۱۸ ماه مه که از سوی حزب حاکم پیشنهاد شده مساله‌ای است که مانع خواهد شد در حدود ۱۰۰ هزار تن در رای گیری شرکت کنند و در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم احتمالا همزمان خواهد شد با عید قربان. این روزنامه اشاره کرد، اردوغان پیشنهاد حزب عدالت و توسعه را با دولت باغچلی، رهبر حزب ملی ترکیه بررسی خواهد کرد.
موضع گیری زلنسکی علیه پیشنهاد ماکرون برای گفتگو با روسیه
مهر/ «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین که با روزنامه ایتالیایی Corriere della Sera گفتگو می‌کرد، در پاسخ به ادعای ماکرون مبنی بر اینکه روسیه باید «شکست بخورد اما شکسته نشود» و درگیری در اوکراین باید با مذاکره حل و فصل شود، گفت: «این یک گفتگوی بی فایده خواهد بود.در واقع ماکرون وقت خود را تلف می‌کند. من به این نتیجه رسیده‌ام که ما نمی‌توانیم نگرش روسیه را تغییر دهیم.»
زلنسکی همچنین این نظر را که تحریم‌های غرب باعث انزوای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شد، رد کرد و انزوای روسیه را به دلایل دیگری در داخل این کشورر مرتبط کرد، اگرچه اشاره‌ای به این عوامل نکرد. رئیس جمهور اوکراین همچنین افزود: «تصمیم به راه اندازی جنگ بود که پوتین را به حاشیه راند.»

تاکنون اقدام به غنی سازی بالای ۶۰ درصد نکرده‌ایم
مهر/ سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: وجود ذره یا ذرات بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌سازی به معنی تولید با غنای بالای ۶۰ درصد نیست. بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، درباره ادعای بلومبرگ اعلام کرد: مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.
وی با ذکر این نکته که مطالب منتشر شده در بلومبرگ با هدف سیاه نمایی و تحریف حقایق صورت گرفته است، یادآور شد: آنچه آژانس با ایران مطرح کرده در خصوص وجود ذره یا ذراتی (particale) از اورانیوم با غنای بالای ۶۰ درصد در محل شیر برداشت محصول از طریق نمونه برداری متداول است.
خبرگزاری بلومبرگ در خبری مدعی شده بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در ایران اورانیوم با غنای ۸۴ درصد را شناسایی کرده‌اند.

فقط ۳۲ درصد فرانسوی‌ها از مکرون رضایت دارند
صداوسیما/ خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد محبوبیت “امانوئل مکرون” رئیس جمهور فرانسه به پایین‌ترین حد ممکن رسیده است.
این خبرگزاری به نقل از یک مؤسسه نظرسنجی افزود که فقط ۳۲ درصد فرانسوی‌ها از مکرون رضایت دارند و محبوبیت او در محافلی که به نفع او رأی داده و حامیان سیاست‌های او بودند، کاهش یافته است.
این مؤسسه علت کاهش محبوبیت مکرون را به مخالفت شدید حامیانش با پیشنهاد او برای اصلاح سن بازنشستگی و حقوق دریافتی آن‌ها نسبت داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *