خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۳۰

**آیت الله العظمی مکارم شیرازی: اساسی ترین کار اندیشمندان اسلامی تحصیل علم برای حل مشکلات است** رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی و شرکت‌کنندگان در مسابقات قرآن: راه‌حل همه مشکلات بازگشت به اسلام و همدلی ملت‌های مسلمان است** آیت الله کعبی: دوره انقلاب اسلامی دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام است** دبیرکل حزب‌الله لبنان: تظاهرات میلیونی در ایران محاسبات غرب را به هم ریخت** آیت‌الله آشتیانی: حوزه باید پاسخگوی نیازهای اعتقادی و معنوی جامعه باشد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 فعلا خبری از جنگنده برای اوکراین نیست
بن والاس، وزیر دفاع انگلیس گفت: اوکراین تنها پس از پایان جنگ با روسیه، جت‌های جنگنده پیشرفته ای مانند یوروفایتر تایفون را دریافت خواهد کرد. اوکراین در این مرحله و به‌طور حتم تا ۶ماه آینده نباید انتظار تحویل سریع جت‌های جنگنده را داشته باشد؛ چون زمان زیادی طول می‌کشد تا کشورها جنگنده‌های خود را به اوکراین بفرستند.
 قدس در معرض یهودی‌سازی‌ است
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: قدس در معرض توطئه برای یهودی‌سازی‌ و تغییر بافت جمعیتی است، اما جامعه بین‌المللی به مسئولیت خود عمل نمی‌کند. وی افزود: کابینه راستگرای فعلی تل آویو هم اعتقادی به راهکار ۲دولتی ندارد و به دنبال تسلط کامل بر سراسر فلسطین است.
 قطعنامه ضدآمریکایی مسکو روی میز شورای امنیت
روسیه پیش‌نویس قطعنامه برای بررسی خرابکاری در خطوط لوله گاز نورد استریم را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است. به‌گزارش رویترز، روسیه در این قطعنامه از شورای امنیت خواسته تا تحقیقات مستقلی را درباره خرابکاری در خطوط لوله‌ نورد استریم آغاز کند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه پیش تر با متهم کردن واشنگتن به‌دست داشتن در این خرابکاری گفته بود: آمریکایی‌ها این کار را انجام دادند و حالا با لذت از آن صحبت می‌کنند. اشاره لاوروف به اظهارات سیمور هرش، روزنامه‌نگار آمریکایی است که اخیرا فاش کرده، غواصان آمریکایی تحت پوشش رزمایش‌ بالتوپس، مواد منفجره را در خطوط لوله نورد استریم کار گذاشته و بعدا آن را منفجر کردند. نشست شورای امنیت ۳روز دیگر برگزار می‌شود.

 کیهان
 راه حل همه مشکلات بازگشت به اسلام و همدلی ملت های مسلمان است
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان، سفیران کشورهای اسلامی و شرکت کنندگان در مسابقات قرآن:
نظام اسلامی ضمن حمایت و دفاع آشکار از ملت فلسطین به هر طریقی که بتواند همچنان به آنها کمک خواهد کرد.
توحید و رهایی از بندگی غیر خدا، عظیم ترین گنجینه بعثت است چرا که هر جنگ و جنایت و خباثتی در طول تاریخ از بندگی غیر خدا نشأت گرفته است.
اگر کشورهای اسلامی به تعالیم بعثت عمل می کردند، رژیم خبیث و شرور صهیونیستی نمی توانست در مقابل چشمان امت اسلامی این گونه به مظلومان فلسطینی ظلم و جنایت کند که البته ملت ایران و نظام اسلامی همچنان به وظایف خود در این زمینه عمل خواهند کرد.
یک ملت و یک کشور در مقابل چشمان تماشاگر دنیای اسلام مورد ظلم بی پایان و هرروزه رژیمی وحشی، خبیث و شرور قرار گرفته است و کشورهای اسلامی با این همه ثروت، ظرفیت و توانایی فقط نگاه می کنند و حتی برخی از این کشورها به خصوص در این اواخر با این رژیم خونخوار، همراهی هم می کنند.
وضع به جایی رسیده که آمریکا، فرانسه و چند کشور دیگر، با ادعای حل مشکلات مسلمانان، برای خود حق دخالت در دنیای اسلام قائل شده اند، در حالی که خودشان درحل مشکلات و اداره کشورهایشان درمانده و ناتوان هستند.
اگر از همان روز اول، دولتهای اسلامی به سخنان خیرخواهان از جمله علمای بزرگ نجف گوش می دادند و در مقابل رژیم غاصب محکم می ایستادند، امروز قطعا وضع منطقه غرب آسیا متفاوت بود و امت اسلامی متحدتر و از جهات مختلف قدرتمندتر بود.
 تظاهرات میلیونی در ایران محاسبات غرب را به هم ریخت
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت بزرگداشت فرماندهان شهید با اشاره به این که تظاهرات میلیونی ۲۲ بهمن محاسبات غربی‌ها را به هم زد گفت، رسانه‌های غربی-عربی راهپیمایی‌های میلیونی در ایران را سانسور کردند. او همچنین با اشاره به کابینه جدید و احمق رژیم آپارتاید اسرائیل، وقوع یک انفجار داخلی در این رژیم را محتمل دانست.نصرالله با اشاره به راهپیمایی میلیونی مردم ایران در روز ۲۲ بهمن و ضمن تبریک سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: «رسانه‌های غربی- عربی راهپیمایی‌های میلیونی در ایران را سانسور کردند. این درحالی است که اگر در جایی ده‌ها نفر دست به اعتراض بزنند سریعا این اعتراضات را تحت پوشش رسانه‌ای قرار می‌دهند.» وی همچنین تصریح کرد: «تمامی کسانی که روی سقوط جمهوری اسلامی حساب باز کرده بودند و به ویژه صهیونیستها، دچار اشتباه محاسباتی شدند. من به آنها می‌گویم که روی سقوط جمهوری اسلامی هیچ حسابی باز نکنید.»
 مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه دارد
وزیر خارجه عراق در گفت‌و‌گو با شبکه «رووداو»در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره موضوع گفت‌وگوی اخیر او و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اظهار داشت: « درخصوص روابط عراق و ایران نبود، رابرت مالی به عنوان یک دوست به دیدار من آمد و خواست نظرم را درباره منطقه بداند. من به عنوان یک دوست در دیداری شخصی با او دیدار کردم. پیش از این دیدار نیز وزیر خارجه ایران با من تلفنی گفت‌و‌گو کرده بود.»
حسین در پاسخ به سؤالی دیگر درباره اینکه آیا در این دیدار به مسئله توافق رفع تحریم‌ها پرداخته شده و آمریکایی‌ها پیامی برای ایران ارسال کرده‌اند یا خیر، اذعان داشت: «بله، زمانی که مسئول پرونده مذاکرات با ایران به دیدار من می‌آید و وزیر خارجه ایران با من تماس می‌گیرد، بی‌شک ما در حال تبادل نظر هستیم. ما با وزیر خارجه ایران در یک تماس تلفنی با یکدیگر تبادل نظر کردیم.»حسین در ادامه به سؤال دیگری درباره اینکه آیا پیامی برای ایرانی‌ها دارد یا خیر، بیان کرد: «مذاکرات کنونی ادامه دارد و متوقف نشده است. {توافق هسته‌ای} یکی از مسائل {دیدارمان} بود.»
 دستاوردهای راهبردی سفر رئیسی به چین
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور، در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسایل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر، بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تاکید کردند.
در این بیانیه ضمن تأکید بر حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی ایران و چین بر راه‌اندازی سازوکار مشورت سیاسی دوجانبه در موضوعات مقابله با تروریسم توافق شد. مخالفت با دخالت تحریک‌آمیز سیاسی و تحریک به آشوب به بهانه حقوق بشر و دموکراسی از جمله موضوعات مورد اشاره در این بیانیه بود.
تأکید بر لغو تحریم‌ها علیه ایران، حمایت از خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی، مقابله با سیاسی کردن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محکومیت حمله، تهدید به حمله یا اقدامات خرابکارانه علیه تأسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز از جمله مواردی بود که در این بیانیه به آن پرداخته شد و همچنین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و بریکس حمایت شد.
در این بیانیه بر تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع و ادامه افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساختی و غیره توافق شده و مقرر شد هجدهمین نشست کمیته مشترک تجاری و اقتصادی ایران و چین در سال ۲۰۲۳ در تهران برگزار شود.

 ایران 
 تشییع شهید دفاع مقدس در قم
پیکر مطهر شهید علیرضا بادرام پس از ۳۴ سال گمنامی در جست و جوهای اخیر گردان تفحص، شناسایی شد. پیکر مطهر این شهید ظهر جمعه ۲۸ بهمن روی دوش مردم شهیدپرور تشییع و در گلزار امامزاده علی بن جعفر -علیه السلام- به خاک سپرده شد.
 همسویی زلنسکی با رژیم صهیونیستی در ضدیت با ایران
در امتداد خط بلوف دولت اوکراین در ادعای ارسال سلاح ایران به روسیه برای استفاده در جنگ، رئیس جمهور این کشور بازهم ادعاهای ضدایرانی خود را تکرار کرد. زلنسکی در دیدار با الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی از ایران به عنوان «دشمن مشترک» دو طرف یاد کرد.
 حمله پهپادی به کشتی اسرائیلی در دریای عمان
رسانه‌های رژیم صهیونیستی مدعی حمله پهپادی به یک کشتی اسرائیلی با نام «میدان کامپو» در دریای عمان شدند. شبکه «کان» این رژیم مدعی شد که سپاه پاسداران هفته گذشته با پهپاد انتحاری، یک کشتی که متعلق به یک تاجر اسرائیلی بوده را هدف حمله قرار داده است. کانال ۱۳ این رژیم، مدعی شد که این حمله تلافی اقدامات اخیر تل‌آویو علیه ایران بوده است.

 وطن امروز 
 تحریم‌ نتوانست ملت ایران را متوقف کند
رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با یک شبکه‌ چینی تاکید کرد تحریم‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی نتوانسته است به هدف خود که «متوقف کردن مردم ایران» بود، دست پیدا کند. آیت الله رئیسی در مصاحبه با «سی‌جی‌تی‌ان» درباره روند احیای توافق هسته‌ای اظهار کرد: اینها مدعی هستند «ما دنبال توافق هستیم» اما می‌بینیم عمل آنها مطابق ادعای‌شان نیست. یعنی ما (ایران) به دنبال توافق خوب هستیم اما آنها توافق را دنبال نمی‌کنند. هم عهدشکنی کردند و از برجام خارج شدند، هم میز مذاکره را ترک و اعلام کردند به جای میز مذاکره، می‌خواهیم در خیابان با ایجاد آشوب و اغتشاش کارمان و اهداف‌مان را دنبال کنیم. رئیس‌جمهور در همین راستا گفت: ما معتقدیم آمریکایی‌ها سخت در اشتباهند. اشتباه محاسباتی دارند. برخی کشورهای اروپایی هم دچار اشتباه محاسباتی شده‌اند. اینها باید بدانند اشتباه محاسباتی دارند. شناخت‌شان از ایران و شناخت‌شان از ملت ایران اشتباه است. اینها ملت ایران را با ملت‌های دیگر قیاس کرده‌اند؛ فکر می‌کنند با اقداماتی بتوانند به اهداف‌شان برسند که سخت در اشتباهند.
 اسرائیل به دنبال کسب قدرت از طریق شکستن وحدت مسلمانان است
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین نیاز امروز جوامع اسلامی وحدت و همدلی است، گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال کسب قدرت از طریق شکستن وحدت مسلمانان است. قالیباف در افتتاحیه سی‌ونهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تاکید کرد: امروز وظیفه همه ما علاوه ‌بر حفظ، ترتیل و قرائت قرآن که بسیار ارزشمند و ستودنی است، این است که بتوانیم به پیام‌های آسمانی قرآن جامه‌ عمل بپوشانیم و چنین مجالس قرآنی باید بتواند پیام صلح و دوستی و مودت را به جهانیان منعکس کند و باید آزادی، استقلال، رشد و تعالی، وحدت و همدلی، حامی مظلوم بودن و خصم ظالم بودن را به دنیا منعکس کند و ما باید به ‌دنبال توسعه چنین فرهنگی در جامعه مسلمانان و آزادگان جهان باشیم.
 توافقات ایران و چین بزودی آثار مثبت خود را نشان می‌دهد
سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن در توئیتی نوشت سفر تاریخی رئیس‌جمهور به ‎چین و مذاکرات و توافقات انجام شده در راستای منافع ملی ‎ایران است که به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده است. متن توئیت محمد کشاورززاده به شرح زیر است: «سفر تاریخی جناب آقای رئیسی به ‎چین و مذاکرات و توافقات انجام شده در راستای منافع ملی ‎ایران است که به مذاق بعضی‌ها خوش نیامده و با دروغ‌پراکنی سعی دارند ابعاد موفق این سفر را مخدوش یا به موضوعات جزئی محدود کنند. بدون شک توافقات انجام شده بزودی آثار مثبت خود را نشان خواهد داد».

 جوان 
 بی‌تردید تورم را کنترل می‌کنیم
آیت الله رئیسی، رئیس‌جمهور، روز گذشته در عید سعید مبعث، در دیدار مسئولان نظام، نمایندگان و سفیران کشور‌های اسلامی و مهمانان و شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: پس از انقلاب اسلامی دشمنان همچون صدر اسلام با جنگ نظامی، اقتصادی، سیاسی و تبلیغاتی مقابل ملت ما صف‌آرایی کرده‌اند، اما مردم ایران با استقامت مثال‌زدنی خود انواع توطئه‌های سلطه‌گران را ناکام گذاشته‌اند.رئیس‌جمهور با قدردانی از حماسه‌سازی اخیر مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، آن را مسئولیتی مضاعف برای کلیه دست‌اندرکاران مسائل کشور برشمرد و تأکید کرد: با مشارکت مردم هیچ مشکلی غیرقابل حل نیست و به رهبری و مردم عزیز کشورمان عرض می‌کنیم که وضع تورمی فعلی را بی‌تردید کنترل خواهیم کرد.

 خراسان 
 انتقال شبکه سعودی ‌اینترنشنال به واشنگتن
شبکه سعودی ‌اینترنشنال با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و همکاران خود، پخش برنامه‌های این شبکه را از شامگاه جمعه از لندن متوقف و همه بولتن‌های خبری ۲۴ ساعته خود را به واشنگتن‌ منتقل کرد. شبکه سعودی ایران ‌اینترنشنال در حالی پایان مفتضحانه فعالیت‌های خود در لندن را به بهانه مسائل امنیتی خبرنگاران و تهدیدهای ناشی از ایران نسبت داده است که پایه‌های فعالیت این شبکه از سه سال پیش درپی شکایت رسمی ایران به «آفکام» و افشای نقش پول‌های رژیم سعودی در راه‌اندازی و اداره این شبکه، سست شده بود.
 ادعای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران به امیر قطر صحت ندارد
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت:ادعای فروش اردوگاه شهید باهنر تهران به امیر قطر صحت ندارد . هنوز تصمیمی برای مولدسازی اردوگاه نگرفته‌ایم. چند کانال خبری مدعی شده بودند که اردوگاه شهید باهنر تهران در فهرست املاک و اموالی که در قالب طرح مولدسازی از سوی دولت برای فروش گذاشته شده‌اند، قرار گرفته و قرار است امیر قطر در قالب مولدسازی، این اردوگاه‌ را خریداری کند‌.
 فرمانده اوکراینی با نشان داعش
خبرگزاری آسوشیتدپرس مجموعه تصاویر و یک ویدئو که ظاهراً چند جنگجوی کی‌یف در خط مقدم در منطقه دونتسک را نشان می‌دهد، منتشر کرد. در یکی از این تصاویر، یک نظامی که این خبرگزاری آمریکایی او را فرمانده یک واحد اوکراینی به نام کورت معرفی کرده، با نشان داعش روی بازوی چپش دیده می‌شود.
واقعیت این چند وقت در همین تصویر نهفته است. داعش، ارتش جاهلی بدوی غرب که می‌خواست از غرب وارد منطقه شود در همان نقطه اول یعنی سوریه زمین گیر شد. آن‌ها در ماجرای سوریه برای رسیدن به هدف شان ناکام ماندند و حالا برای دستیابی به آن هدف ارتش شان را تغییر داده‌اند.ناتو ، ارتش مدرن غرب از شمال غربی تلاش می‌کند خود را به آسیا تحمیل کند.جنگ اوکراین برخلاف آن چه که رسانه‌های غربی می‌گویند، در واقع تهاجم ناتو به شرق است.

 مردم سالاری 
 بنزین در سال آینده گران نمی‌شود
زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٢ در توضیح آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: به منظور برقراری عدالت در بهره مندی از یارانه بنزین، خانوارهای فاقد خودرو به ازای هر عضو خانواده ماهانه ۱۵ لیتر بنزین سهمیه بنزین دریافت می کنند؛ این حکم باید از خرداد ۱۴۰۲ عملیاتی شود، البته تاکید می کنم که قیمت بنزین در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند.
 واکنش سخنگوی وزارت خارجه به دیدار مکرون با عناصر ضدانقلاب
سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی به دیدار مکرون با عناصر ضدانقلاب واکنش نشان داد. کنعانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «آنانی که ۴۴ سال حضور بی‌نظیر اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان در حمایت از کشور، انقلاب و رهبری خود را نادیده می گیرند و به سراغ چند دلقک بی‌هویت می روند، نه به دموکراسی اعتقاد دارند و نه انقلاب و ملت ایران را می‌شناسند. بزودی در مقابل استقامت، قدرت و عظمت ملت ایران زانو خواهید زد.»
 واکنش تهران به ادعای سکونت رهبر القاعده در ایران
نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: شبکه جهانی القاعده پس از مرگ اسامه بن لادن برچیده شد و این سازمان دیگر وجود ندارد اما ایدئولوژی افراطی آن همچنان پابرجاست.نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: گروه داعش جایگزین القاعده شده و شکل جدیدی از تروریسم را به وجود آورده است.این نمایندگی ادامه داد: گفتنی است آدرس به اصطلاح رهبر (سرکرده) تازه منصوب شده القاعده نادرست است. این اطلاعات نادرست می‌تواند بطور بالقوه مانع تلاش ها برای مبارزه با تروریسم شود.
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشستی خبری در واشنگتن مدعی شد « سیف العدل» سرکرده جدید گروه تروریستی القاعده ، در ایران حضور دارد.

 آرمان ملی 
 ماکت سوخو-۳۵ در پایگاه نیروی هوایی
«نیویورک‌تایمز» نوشت: ایران در حال آماده‌سازی فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی خود برای ورود سوخو۳۵ است. تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد یک ماکت از جت جنگنده سوخو- ۳۵ در پایگاه عقاب وجود دارد. جزئیات موجود در تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ایران در حال آماده‌سازی فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی خود برای ورود سوخو- ۳۵ است. در تصاویر و ویدئوهای ماهواره‌ای، سرنخ‌هایی درباره ارتقای نیروی هوایی ایران دیده می‌شود.

 قدس
 برجام در دستور کار نیست
سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت واشنگتن نمی‌تواند برجام را در دستورکار قرار دهد. جان کربی در مصاحبه با شبکه «فرانس ۲۴» در خصوص برخی ادعاها مبنی بر رد و بدل شدن پیام‌هایی بین ایران و آمریکا درباره مذاکرات برجامی، گفت: «تغییری در موضع ما ایجاد نشده است. برجام در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد».
 مواردی که پوتین درباره آن اشتباه نکرد
استفان والت، نظریه‌پرداز آمریکایی طی مقاله‌ای در نشریه فارن‌پالیسی به مسائلی پرداخته که «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه درباره آن‌ها در جنگ اوکراین اشتباه نکرده است. وی می‌نویسد: درک تاب‌آوری مقابل تحریم‌های بی‌سابقه و ارزیابی درست از همراهی مردم روسیه در اقدام نظامی علیه اوکراین دو نکته مهم بود. همچنین دریافت پوتین از نبود اجماع جهانی علیه اقدام او – به‌جز تقابل‌جویی غرب- درست بود. موضع عربستان سعودی و اسرائیل، در این زمینه قابل ذکر است.
 اخراج هیئت اسرائیلی از نشست اتحادیه آفریقا
همزمان با دل دادن و قلوه گرفتن مقامات سازشکار عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس با سران صهیونیست، نوع رویکرد دیگر رهبران و همچنین افکار عمومی منطقه نشان می‌دهد رژیم اسرائیل بیش از پیش منفور است. بر این اساس و در حالی که روز گذشته «عبدالله الشامسی» کاردار مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری ابوظبی، با اشاره به توسعه روزافزون روابط امارات و رژیم صهیونیستی، ارتباط دوطرف را یک ازدواج زیبا خواند! در صحنه مقابل، هیئت اسرائیلی که به‌صورت پنهانی وارد نشست اتحادیه آفریقا شده بود، توسط نیروهای امنیتی بیرون انداخته شد.
پایگاه خبری «معا» در گزارشی تأکید کرد بیرون انداختن هیئت صهیونیستی از نشست اتحادیه آفریقا بیانگر این مسئله است که تل‌آویو هنوز موفق نشده جایگاه خود را به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا تثبیت کند. از سوی دیگر، این اقدام نیروهای امنیتی نشان می‌دهد کشورهای آفریقایی حضور رژیم صهیونیستی را در اتحادیه آفریقا برنمی‌تابند.

 ابتکار 
 استیضاح جدی مطرح نیست
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درباره آخرین وضعیت استیضاح‌های وزرا در مجلس گفت:‌ پیش از این دو مورد استیضاح اعلام وصول شد که در ادامه منتفی گردید. بعضی استیضاح‌ها هم امضاهایی دارد اما به طور جدی مطرح نشده است. در این موارد غالبا نمایندگان متقاعد شده و استیضاح خود را پس می‌گیرند.

 اطلاعات 
 قیمت گوشت قرمز در فروردین و اردیبهشت سال آینده کاهش می یابد
رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده از عرضه انبوه دام سبک از اواسط اسفند در سراسر کشور خبر داد و گفت: با عرضه انبوه دام زنده سبک، قیمت گوشت قرمز در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲ کاهش خواهد یافت. پوریان درباره وضع بازار دام زنده و گوشت قرمز داخلی افزود: افزایش کاذب قیمت گوشت گوسفندی ناشی از نوسان نرخ ارز، نوسان قیمتی برخی کالاها، تأخیر در حمل  و نقل به دلیل شرایط آب و هوایی و سودجویی برخی دلالان ایجاد شد که با بی رغبتی و تقاضای پایین مصرف کنندگان روبرو شد.
 ارتباط دادن رهبر القاعده به ایران خنده آور است
امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به مقامهای کاخ سفید توصیه می‌کنم بازی شکست خورده ایران هراسی را متوقف کنند.خبرسازی در مورد رهبر القاعده و ارتباط دادن آن به ایران خنده آور است. به وجود آورندگان القاعده و داعش، مسئول و عامل رشد تروریسم در جهانند. آدرس غلط ندهید!

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

اساسی ترین کار اندیشمندان اسلامی تحصیل علم برای حل مشکلات است
رسا/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پیامی به بیست و چهارمین همایش «کتاب سال حوزه» عنوان داشتند:کتاب و قلم و آنچه از آن می‌تراود در نگاه دین اسلام، مقدس و متعالی است چنانکه خداوند به قلم و آنچه بدان نگاشته می‌شود، سوگند یاد می‌کند و در کلام اهل بیت -علیهم السلام- کتاب‌ها به باغ‌های اهل علم تشبیه می‌شود گویی چون به آن پای می‌گذارند مبتهج شده و بهره‌ها می‌برند. روشن است که کتاب مهم‌ترین وسیله‌ی انتقال علم از پیشینیان به آیندگان بوده و نسلی که به کتاب و کتاب‌خوانی، اهمیت ندهد از میراث غنی گذشتگان محروم است و آینده چندان روشنی نخواهد داشت.ایشان با بیان موانع اساسی در امر فرهنگ کتابخوانی وترویج آن بیان داشتند: می‌بایست مسئولان امر چه در دولت و چه در نهادهای فرهنگی دیگر در این باره چاره‌ای بیندیشند تا مردم کتاب را به عنوان مهم‌ترین همراه خویش برگزینند.در این پیام همچنین تصریح شده است:حوزه‌های علمیّه نیز از دیرباز تاکنون محل تولید علم و معرفت بوده و هست. اساسی‌ترین کار اندیشمندان اسلامی تحصیل و تدریس علم و تحقیق و پژوهش برای حل مشکلات می‌باشد که ثمره‌ی این تلاش‌ها غالباً در قالب مقالات و کتب نمایان می‌شود.

دوره انقلاب اسلامی دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام است
رسا/ آیت‌الله کعبی طی مراسم جشنی که به مناسبت مبعث رسول اکرم -صلی الله علیه و آله- و با حضور علما، اساتید، روحانیون و نیز دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شده بوددوره انقلاب اسلامی را دوره ای ممتاز در تاریخ اسلام برشمرد و عنوان داشت: باید به این دوره با این چشم نگاه کنیم که خورشید تابناک اسلام از مشرق اسلامی برای احیای اسلام ناب طلوع کرد و به رهبری احیاگر بزرگی مانند امام خمینی آرزوهای انبیای الهی زنده گشت.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: جاهلیت مدرن امروز به مراتب خطرناک تر از جاهلیت صدر اسلام است زیرا هم از روش های پیچیده ای برخوردار بوده و هم دارای قدرت تخریبی و ترکیبی ویرانگری برای مسخ هویت انسانی است. در این مسیر باید با تقویت باورهای ایمانی واعتقادی نسل جوان جامعه را در برابر این هجوم همه جانبه بیمه کنیم؛ همچنین جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بایستی از تمامی ظرفیت ها از جمله هنر، رسانه و فناوری های نوین برای نشر و نهادینه سازی معارف اسلامی در جوامع بهره بگیرد.

حوزه باید پاسخگوی نیازهای اعتقادی و معنوی جامعه باشد
اختصاصی/ معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین در دیدار با مدیر کل ستاد پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی حوزه‌های علمیه با اشاره به وظیفه خطیر حوزه‌های علمیه در مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اظهار داشت: انتظاری که نسبت به حوزه وجود دارد، نسبت به هیچ کجا نیست. حوزه باید پاسخگوی نیازهای اعتقادی و معنوی جامعه باشد.وی تبلیغات سوء دشمنان در فضاسازی علیه روحانیت را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: نسبت به روحانیت تبلیغات سوء بسیاری صورت گرفته است. اگر روحانی خود را وقف دین بکند، هر کجا که باشد، به درد دین خواهد خورد و تأثیرگذار خواهد بود.آیت‌الله آشتیانی نقش مساجد را به عنوان پایگاه مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان، تأثیرگذار ارزیابی کرد و افزود: مساجد پایگاه‌هایی هستند که می‌توانند بسیار اثرگذار باشند. باید ائمه جماعات مساجد از لحاظ اطلاعاتی تغذیه شوند و مطالب مفید در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا به بهترین حالت ممکن بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

برای پیروزی در جنگ اوکراین ، نیازمند یک نبرد تسلیحاتی ترکیبی موفق هستیم
ایرنا/ ژنرال دیوید پترائوس فرمانده پیشین آمریکایی گفت: اگر تسلیحات مورد نیاز اوکراین تأمین و برنامه راهبردی صحیح و مناسب اتخاذ شود، نیروهای این کشور می‌توانند در تابستان، نیروهای روسی را بیشتر به عقب برانند. پترائوس شنبه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در آلمان به خبرنگار سی ان ان اظهار داشت: برای پیروزی در جنگ، نیازمند یک نبرد تسلیحاتی ترکیبی موفق هستیم، رویکردی مکمل که در آن واحدهای مختلف نظامی از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. وی افزود: شما می‌توانید دشمن را وادار به فروپاشی و اضمحلال کنید و این امر دستکم در ابعاد منطقه‌ای، در تابستان امسال امکان‌پذیر است و امیدواریم برای قطع پل زمینی که روسیه ایجاد کرده و آنها را قادر می‌سازد تا در امتداد سواحل جنوب شرقی اوکراین به کریمه متصل شوند کفایت کند.

وضعیت اسفناک سلامت روانی دختران در آمریکا
ایرنا/ مرکز ملی کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا در گزارش جدید خود، وضعیت سلامت روانی دختران نوجوان و جوان این کشور را به شدت نگران کننده خواند.به گزارش واشنگتن پست، نزدیک به یک سوم دختران دبیرستانی در آمریکا می‌گویند بارها به خودکشی فکر کرده‌اند.این رقم نشانگر افزایش ۶۰ درصدی در یک‌دهه گذشته است.حدود ۱۵ درصد از دختران دبیرستانی آمریکا گفته‌اند که در معرض تجاوز به عنف قرار گرفته‌اند. از هر ۱۰ دختر دبیرستانی در آمریکا ۶ نفر به حدی ناامید و مایوس است که فعالیت‌های روزمره خود را کنار گذاشته است.رشد یافتن در یک فرهنگ اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی، معیارها و استانداردهای زیبایی غیرواقعی و ناممکن، تنفر آنلاین، فشار تحصیلی، مشکلات اقتصادی، شک به خود و خشونت جنسی، انزوا و گوشه گیری از مهمترین معضلات روحی روانی دختران دبیرستانی آمریکا عنوان شده است.

ده‌ها هزار اسرائیلی مجددا علیه دولت نتانیاهو تظاهرات کردند
ایسنا/ حدود ۲۵۰ هزار اسرائیلی در اعتراضات سراسری علیه طرح جنجالی اصلاحات سیستم قضایی دولت بنیامین نتانیاهو بار دیگر به خیابان‌ها رفتند.به نوشته اورشلیم پست، این اعتراضات که در بیش از ۶۰ نقطه در اراضی اشغالی شروع شد، برای هفتمین هفته است که برگزار می‌شود. این روزنامه افزود، حدود ۱۳۵ هزار تن تنها در خیابان‌های تل‌آویو در تظاهرات شرکت کردند.پلیس نیز تعدادی از میادین و خیابان‌های اصلی را همزمان با تظاهرات اعتراضی ضد دولت نتانیاهو را بست این در حالی است که معترضان از نتانیاهو خواسته‌اند به دلیل تحت پیگرد بودنش در مسائل مختلف فساد استعفا کند.تظاهرات همچنین حیفا، قدس اشغالی و بئر السبع را شامل شد.

بلینکن به چین درباره حمایت از روسیه درجنگ اوکراین هشدارداد
مهر/ «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار پس از سرنگونی بالون چینی، در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با «وانگ یی» رئیس کمیسیون مرکزی روابط خارجی حزب کمونیست چین پیرامون بالون های چین در بیش از ۴۰ کشور در ۵ قاره جهان رایزنی کرد و گفت که حادثه بالون چینی نباید به هیچ وجه تکرار شود.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که بلینکن به وانگ یی درباره پیامدها و عواقب هرگونه حمایت مادی از روسیه در جنگ اوکراین یا کمک به مسکو برای دور زدن تحریم ها هشدار داده است.بلنیکن در عین حال بر باز نگاه داشتن کانال ارتباطی بین پکن و واشنگتن تاکید کرد و گفت که آمریکا به دنبال درگیری با چین و یک جنگ سرد جدید نیست. وانگ یی هم به وزیر خارجه آمریکا گفت که روابط دو کشور پس از نحوه تعامل ایالات متحده با بالون چینی آسیب دیده است.

همه نیازهای تسلیحاتی اوکراین را تامین کنید
صداو سیما/ دبیرکل ناتو، روز شنبه در کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به این که اوکراین خواستار تسلیحات بیشتر است، گفت: متحدان ناتو، باید آنچه را اوکراین برای شکست روسیه به آن نیاز دارد، ارائه دهند.«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در سخنان خود در این نشست بین المللی از درخواست کی یف حمایت کرد و گفت: ما باید حمایت خود را از اوکراین حفظ کرده و افزایش دهیم.پوتین برای صلح برنامه ریزی نمی کند. او برای جنگ بیشتر برنامه ریزی می کند.ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه در افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ از متحدان خواست تا حمایت خود را تسریع کنند، در حالی که قدرت‌های اروپایی متعهد شده اند حمایت خود را افزایش دهند.استولتنبرگ همچنین هشدار داد که تهاجم روسیه خطرات ناشی از اتکای بیش از حد اروپا به رژیم های خودکامه را آشکار کرده است و باید به عنوان یک درس، مورد عبرت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *