خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۲۷

**سالروز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام را تسلیت می گوییم** رهبر معظم انقلاب: پیام ملت ایران در 22 بهمن حمایت کامل از نظام جمهوری اسلامی بود** آیت‌الله حسینی بوشهری: تبیین اقدامات و دست آوردها یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین است** آیت‌الله جنتی: راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن نشان داد صاحبان اصلی انقلاب قدر نعمت نظام اسلامی را می‌دانند** آیت الله حسینی خراسانی تاکید کرد: لزوم بهره گیری از فرصت‌های استثنایی در نظام جمهوری اسلامی جهت پاسخگویی به شبهات
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 آماده انتقال تجارب خود در حوزه مولدسازی به دولت هستیم
رئیس بنیاد مستضعفان در مراسم بهره‌برداری از ۷۵۰۰ طرح محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان به ارزش ۷هزار میلیارد تومان در سال جاری گفت: ما از مقام معظم رهبری اذن و اجازه داریم تا با تمام توان برای خدمت به محرومان تلاش کنیم و در عین دقت، هیچ تنگ نظری برای کمک به محرومان نداریم و هیچ هراسی نیز از تمام شدن بنیاد مستضعفان نداریم. فتاح با اشاره به سابقه مولدسازی در بنیاد از سال‌های گذشته گفت: ما مولدسازی را که امروز بحث زیادی در مورد آن است از سال‌ها پیش آغاز و تلاش کرده‌ایم تا اموال راکدمان را در خدمت تولید، اشتغال‌زایی و اسکان مردم قرار دهیم و در عین حال آماده‌ایم در صورت نهایی شدن قوانین مرتبط با مولدسازی، تجربیات خود در حوزه مولدسازی را به دولت منتقل کنیم.
 توسعه هر چه بیشتر همکاری‌های ایران و چین
امیرعبداللهیان درباره دیدار روسای جمهور ایران و چین بیان کرد: فرصت دیدار و گفت‌وگوهای آقای شی، رئیس جمهور چین و آیت‌الله رئیسی کمک کرد تا یک بار به‌ صورت کامل ابعاد متنوع همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و چین در سطح سران دو کشور مورد بررسی قرار گیرد. وزیر امور خارجه عنوان کرد: خوشبختانه وزرای ذی‌ربط و به‌ویژه تیم اقتصادی دو دولت حضور داشتند و خیلی خوشبین هستیم در چارچوب گفت‌وگوها و توافقاتی که به عمل آمد، شاهد رشد و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌‌های تجاری،‌ اقتصادی، گردشگری، فرهنگی، علمی، فناوری و صنعتی بین دو کشور باشیم.
 درگیری بر سر هزینه حفاظت قاتلان شهید سلیمانی
تعدادی از مقامات آمریکایی در انتقاد از هزینه اندک حفاظت شخصی خود در مقایسه با برخی مقامات دولت دونالد ترامپ، نامه‌ای اعتراض‌آمیز خطاب به نهادهای پلیسی و امنیتی آمریکا نوشته‌اند. در بخشی از این نامه آمده: «پاسخ رسمی آمریکا پس از تهدیدات ایران، امیدوارکننده اما بیشتر زبانی بوده. اقدامات تحریک‌آمیز فزاینده و بدون وقفه ایران نشان می‌دهد آنها دلسرد نیستند و حتی مصمم به انجام اقدامات خصمانه فزاینده هستند.» نویسندگان این نامه با ابراز ترس و وحشت از تشدید تحرکات ایران برای گرفتن انتقام شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی» افزوده‌اند: «شبه‌ نظامیان نیابتی ایران، به حمله به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه ادامه می‌دهند و مقامات ایرانی تهدید می‌کنند عملیات‌های تروریستی را داخل آمریکا و سایر نقاط در سراسر جهان انجام خواهند داد.»
 انهدام مهمات تاریخ گذشته ارتش در کرمان
حدود ساعت ۱۲ ظهر دیروز صدای مهیبی در بیشتر نقاط شهر کرمان شنیده شد که برخی شهروندان اعلام کردند این صدای مهیب همراه با لرزش ساختمان بوده است؛ هرچند در لحظه وقوع، معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان گفتند هنوز علت مشخص نیست و مرکز لرزه‌نگاری کشوری هم زلزله‌ای را در شهر کرمان ثبت نکرده است. اما ساعتی بعد از وقوع این حادثه، استاندار کرمان گفت: علت صدای مهیب در کرمان تخریب و انهدام مهمات تاریخ گذشته در پادگان باغین توسط ارتش ‌بوده است.

 همشهری
 تمرکز روسیه بر پایان انحصار غرب است
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: سیاست خارجی نوین روسیه بر ضرورت پایان دادن به انحصار غرب در ترسیم چارچوب روابط بین‌الملل متمرکز خواهد بود. آمریکا و اقمارش سال‌ها مشغول تدارک جنگ جاری بودند و اوکراین را برای ضربه زدن به روسیه انتخاب کرده‎اند.
 ضرورت عادی‌سازی روابط آنکارا – ایروان
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: ما از ارمنستان که در این روزهای سخت به‌سوی ما دست یاری دراز کرد تشکر می‌کنیم. در سفر وزیر خارجه ارمنستان به ترکیه، آنکارا و ایروان توافق کرده‌اند که عادی‌سازی روابط ۲ کشور سرعت بگیرد.
 اشتباه بایدن در مناقشه بالونی با چین
مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق آمریکاگفت: عملکرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، در قبال مناقشه بالون جاسوسی چینی یک اشتباه عظیم بود که باعث شرمندگی جهانی آمریکا شد. دنیا دید که یک بالون بر فراز آمریکا گشتزنی کرد و آمریکا هیچ کاری نکرد. تأخیر در هدف قرار دادن بالون، به چین امتیاز ژئوپلتیک بزرگی داد.

 کیهان
 پیام ملت ایران در ۲۲ بهمن حمایت کامل از نظام جمهوری اسلامی بود
حضــرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب در دیدار هزاران تن از مردم تبریز:
لازم میدانم به ملت ایران اظهار تعظیم کنم به خاطر این حرکت ارزشــمندی که در بیســت و دوم بهمن امسال نشان دادند. امسال این شنبه‌ای که گذشت، شنبه بیست و دوم بهمن یک شنبه تاریخی، یک بیست و دوم بهمن تاریخی بود.
گاهی با دروغ آشــکار می‌گویند نظام رو به قهقرا ست در حالی که کشور با وجود مشکلات، با دو سه دهه قبل کاملا متفاوت است و خیلی جلو رفته است، گاهی هم می‌گویند جمهوری اسلامی به بن بست رسیده، اگر این ادعا درست است، کسی که به بن بست رسیده خودش از پا می‌افتد و به زمین می‌خورد پس چرا این همه برای به زمین زدن او هزینه می‌کنید؟
مردم با ایمان و بصیرت، همه اینها را نادیده گرفتند و همه با هم از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب ایران عزیز به میدان آمدند و صدای بلند خود را به گوش همه رســاندند که فقط خداوند شکور قادر است شــکر واقعی این حرکت عظیم ملی را به جا آورد.
از اهداف مهم اغتشاشات پاییز این بود که مردم ۲۲ بهمن را از یاد ببرند که در داخل هم برخی با استدلال‌های سست و سخنان غلط همین خــط را در روزنامه‌ها و فضای مجازی دنبال می‌کردند کــه البته مردم آنها را ناکام گذاشتند.
کشور در زمینه‌های دیگر از جمله صنعت، امور زیربنایی همچون جاده سازی و سدسازی و عرصه‌های دیگر، چندین برابر امور دفاعی کار و ســرمایه گذاری کرده اما دشمن که از تبلیغاتش درباره پهپادهای ایران، ترســش آشکار است، پیشــرفت‌های دیگر را انکار و مسائل دفاعی را برجسته می‌کند.
در تبلیغات و کار رسانه‌ای ضعیف هستیم و بــه مهــارت لازم برای نشــان دادن این پیشرفت‌ها دست نیافته ایم امور اقتصادی، امروز مهمترین کارهاســت زیرا بدون رشــد اقتصادی کار کشور پیش نمی رود و لازمه رشــد اقتصادی هم ثبات و مهار تورم و ثبات قیمتها است. مسئله تورم نیز علاج پذیر است و باید مسئولان بخشهای مختلف آن را علاج کنند.
 راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن نشان داد صاحبان اصلی انقلاب قدر نعمت نظام اسلامی را می‌دانند
دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: شنبه‌ای که گذشت، مردم شریف ایران اسلامی یک‌بار دیگر بصیرت خود را به نمایش گذاشتند و نشان دادند به‌عنوان صاحبان اصلی این انقلاب، قدر نعمتی که خداوند به آنها عطا کرده را می‌دانند و ملامت دشمنان ملامتگر، رخنه‌ای در عزم راسخ آنها برای دفاع از ارزش‌ها ایجاد نمی‌کند. آیت‌الله جنتی افزود: وحدتی که در راهپیمایی ۲۲ بهمن مشاهده شد برخاسته از اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.وی خدمت خالصانه و بی‌منت را تنها راه قدردانی از ملت شریف و نجیب ایران دانست.

 ایران
 تماس تلفنی رئیس‌جمهور برای بسیج امکانات چهارمحال و بختیاری
آیت‌الله رئیسی شامگاه چهارشنبه به وقت محلی و در تماس‌های تلفنی جداگانه از چین، با معاون اول رئیس‌جمهور و استاندار چهارمحال و بختیاری، در جریان آخرین وضعیت مناطق محاصره شده در برف در این استان قرار گرفت. رئیسی در این تماس‌ها دستورات لازم را جهت بسیج همه امکانات استان چهارمحال و بختیاری و استان‌های همجوار برای حل مشکلات و امدادرسانی به مردم این مناطق صادر کرد.
 تطهیر شکنجه‌گر ساواک در BBC
اخیراً با انتشار تصویری از پرویز ثابتی، رئیس اداره کل سوم ساواک و ساواک تهران رژیم پهلوی در اجتماع اخیر اپوزیسیون سلطنت‌طلب در لس‌آنجلس، صحبت‌ها در خصوص نقش ویژه ساواکی‌ها در تحرکات اخیر بالا گرفته است. از ثابتی که در زمره جنایتکار‌ترین عوامل سلطنت شاه به شمار می‌رود، این روزها در شبکه‌های فارسی‌زبان به نیکی یاد می‌شود.
بی بی سی فارسی ارگان رسانه‌ای دولت انگلیس در یکی از برنامه‌های خود، شخصی با نام قانعی فرد را تحت عنوان نویسنده کتاب خاطرات پرویز ثابتی روی آنتن آورد تا از زبان او از ثابتی تعریف و تمجید کند! میهمان بی.بی.سی فارسی از شکنجه گر ساواک با عنوان «عالیجناب ثابتی» یاد کرد و گفت: «عالیجناب ثابتی مردی شریف است که به امنیت داخلی ایران کمک کرده است.» این فرد همچنین کسانی‌ را که جنایت‌های رئیس ساواک تهران را یادآوری کردند، «جمعی از اشرار» نامید. گفتنی است رسانه‌های فارسی زبان بیگانه در ماه‌های اخیر به تریبون عوامل ساواک، تروریست‌های تجزیه طلب و مسلح، تحریم‌طلبان و افراد وابسته به سرویس‌های جاسوسی تبدیل شده است.

 وطن امروز
 افزایش ۳ برابری تولید محصولات دفاعی در سال جاری
وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وزارت دفاع در مجموع نسبت به کارهایی که تاکنون انجام داده، رشد قابل توجهی در همه ابعاد داشته است. حدودا ۳ برابر افزایش تولید نسبت به سال ۱۴۰۰ داشته و در بخش صادرات نیز حدود ۵ برابر افزایش داشته است. امیر محمد رضا آشتیانی عنوان کرد: حرکت‌های ترسیمی در وزارت دفاع جهشی است و همه به نتیجه رسیده و شرایط بسیار ایده‌آلی در حوزه صنعت دفاعی داریم. نیروهای مسلح ما نیز با اقتدار از کشور محافظت می‌کنند و ما هم تا جایی که در توان داریم تلاش می‌کنیم نیروهای مسلح را در ابعاد مختلف پشتیبانی کنیم.

 جوان
 امام خامنه‌ای با اندیشه قرآنی ما را از بحران‌ها عبور داده‌اند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه امام خامنه‌ای از جنس قرآن و تجلی قرآن هستند، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با منطق قرآن، ما را از چالش‌ها و بحران‌ها عبور می‌دهند و امروز قرآن کریم در اندیشه و تفکر ایشان تجسم، تجلی و معنابخشی دارد. سردار سلامی با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: راهپیمایی ۲۲ بهمن باشکوه، تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز بود و در این مقطع حیاتی و خطیر تاریخ اسلامی و انقلاب اسلامی، این حضور را به همه شما تبریک عرض می‌کنیم.

 خراسان
 زلنسکی مسئول آغاز جنگ اوکراین است
نخست‌وزیر سابق ایتالیا گفت که اگر هنوز در راس دولت قرار داشت، هرگز با رئیس‌جمهور اوکراین دیدار نمی‌کرد، زیرا او را مسئول شروع جنگ در اوکراین می‌داند. برلوسکونی گفت: اگر در راس قدرت قرار داشتم، هرگز با زلنسکی گفت‌وگو نمی‌کردم. اگر او حمله به جدایی خواهان در منطقه دونباس را متوقف می‌کرد، این جنگ هرگز آغاز نمی‌شد.رهبر حزب فورتسای ایتالیا همچنین آمریکا را تشویق کرد تا از طریق تهدید به توقف ارسال تسلیحات بیشتر به اوکراین، زلنسکی را تحت فشار قرار دهد و او را به پذیرش یک آتش‌بس فوری ترغیب کند.
 برای پیگیری حقابه هیرمند به افغانستان می‌روم
رئیس سازمان محیط زیست با بیان این‌که تاکنون اقدام اجرایی برای حقابه هیرمند از سوی هیئت حاکمه افغانستان انجام نشده است، گفت: درصدد هستم برای پیگیری حقابه هیرمند به افغانستان بروم. سلاجقه گفت: بحث‌های دیپلماسی در این زمینه جریان دارد و ما درصدد هستیم دیداری با مجموعه حاکمیت افغانستان داشته باشیم. خود من می‌خواهم به افغانستان بروم.

 مردم سالاری
 برگزاری دادگاه عاملان حمله تروریستی شاهچراغ(ع)
رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: محاکمه عاملان حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ(ع) با حضور متهمان و وکلای مدافعشان، اولیای دم و جمعی از جانبازان و شاهدان این حادثه در دادگاه انقلاب اسلامی شهر شیراز برگزار شد. حجت‌الاسلام موسوی اظهار کرد: متهمان این حادثه تروریستی اهل یکی از کشورهای همسایه هستند. وی با اشاره به ارتباطات قبلی ۵ تروریست، تصریح کرد: متهمان عضو گروه داعش هستند و آشنایی اولیه این افراد از زمان حضورشان در زندان بگرام در افغانستان شکل گرفته است.
 قرائت گزارش وزیر اطلاعات از حوادث اخیر دبیرستان‌های دخترانه قم در دولت
سخنگوی دولت گفت: وزیر اطلاعات گزارشی اولیه از بررسی‌های اولیه در زمینه حوادث رخ‌داده در دبیرستان‌های دخترانه قم ارائه کرد. بهادری جهرمی اظهار کرد: با توجه به برخی مباحث درباره حوادثی که در تعدادی از دبیرستان‌های دخترانه استان قم پیش از این ارائه شده بود و ماموریتی که به وزارت اطلاعات در این زمینه داده شده بود، وزیر اطلاعات گزارشی از بررسی‌های اولیه در این زمینه ارائه کرد که البته فرضیه‌های مختلفی بود که در حوزه‌های پزشکی وجود داشت و برای بررسی آن به ویژه بر ظرفیت‌ پزشکی خود استان قم و همکاری آنان تکیه داشت.

 آرمان ملی
 حمایت از تروریست‌ها سیاست خارجی آمریکاست
سخنگوی وزارت خارجه گفت: حمایت از تروریست‌ها و جنایتکاران، بخش تفکیک ناپذیر سیاست خارجی آمریکاست. کنعانی در توییتی در ادامه نوشت: رژیم صهیونیستی به عنوان مظهر تروریسم سازمان یافته، گروهک تروریستی منافقین و اعضای شکنجه‌گر و جنایتکار ساواک به‌عنوان یک سازمان مخوف ضدبشری و فرزند سیا و موساد، همگی تحت حمایت مستقیم و مستمر آمریکا بوده و هستند.
 جشنواره فجر ۴۱ پرشکوه‌ترین جشنواره همه دوره‌ها بود
وزیر ارشاد درباره جشنواره فیلم فجر و ارزیابی خود از آن، تأکید کرد: ارزیابی‌ را باید ناظران انجام دهند اما جشنواره همه جهاتش با موفقیت انجام شد و به جای ۲۲ فیلم، ۲۴ فیلم در آن شرکت کردند و بهترین داورانی که شخصیت‌های برجسته هنری بودند شاید چند سال بود در صحنه داوری حضور نداشتند امسال حاضر شدند و بهترین مجری که می‌توانست اجرا کند، این کار را انجام داد. جمعیت فوق‌العاده‌ای آمدند و ما شرمنده مردم شدیم و تعداد زیادی هم پشت درها ماندند. اسماعیلی گفت: همه کسانی که جایزه بردند در جلسه حاضر بودند به جز یکی دو نفر که مشکلاتی داشتند و هرسال هم بیشتر از این غایب داشتیم. شاید کسی تصور نمی‌کرد که جشنواره فجر پرشکوه‌ترین جشنواره تمام دوره‌ها باشد؛ چه به لحاظ حضور، چه تنوع فیلم و چه تنوع ژانرها.

 قدس
 دوتابعیتی‌های بازداشتی به ۲۰ نفر هم نمی‌رسد
دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان اعلام کرد: تعداد دوتابعیتی‌هایی که بازداشت هستند به ۲۰ نفر نمی‌رسد. غریب‌آبادی تصریح کرد: سیاست ما در حوزه حقوق بشر مبتنی بر حمایت داخلی از حقوق بشر و در عرصه بین‌المللی مبتنی بر تعامل است. حوادث اخیر یک اقدام برنامه‌ریزی شده و یک جنگ‌ترکیبی علیه ایران بود.
 تلاش اتحادیه اروپا برای محدود کردن صادرات به ایران
رئیس کمیسیون اروپا با تکرار ادعاها مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران علیه اوکراین از پیشنهاد برای محدود کردن صادرات به ایران خبر داد. اورسلا فون‌دِرلاین گفت: ما در حال تضعیف توانایی روسیه برای حفظ ماشین جنگی خود هستیم. بسته تحریمی دهم ما شامل ممنوعیت تجاری و کنترل صادرات فناوری به ارزش ۱۱ میلیارد یورو است.
 احتمالاً برنامه پیوستن به ناتو را کنار بگذاریم
نخست‌وزیر سوئد گفت: احتمالاً این کشور مجبور خواهد شد برنامه خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو به همراه فنلاند را کنار گذاشته و به آینده موکول کند. کریسترسون در نشستی مطبوعاتی، ورود احتمالی سوئد به ناتو به‌طور جداگانه را «سناریویی بدیمن» خواند. با این حال، به باور نخست‌وزیر سوئد، برنامه پیوستن این کشور به ناتو شکست نخواهد خورد. سوئد و فنلاند پس از حمله روسیه به اوکراین، درخواست رسمی خود را برای پیوستن به ناتو تسلیم این ائتلاف کردند.

 اطلاعات
 جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است
رئیس جمهور در جمع مسئولان، اساتید و دانشجویان دانشگاه پکن، با بیان این که جهان جدیدی در حال شکل‌گیری و نظم کهنه رفتنی است، تصریح کرد: دنیای نوین، نظمی نوین می‌طلبد که در آن چندجانبه‌گرایی واقعی، هم‌افزایی حداکثری، همبستگی و دوری هر چه بیشتر از یکجانبه‌گرایی رواج یابد تا در نهایت نظمی عادلانه و منصفانه پدید آید. آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیشینه تاریخی روابط ایران و چین گفت: چین از طریق جاده ابریشم باستانی، جهانی شد و این سعادت و رفاه از رهگذر این مسیر تجاری و بازرگانی در ایران زمین پایداری یافت که نه فقط مهمترین مسیر در تسهیل تجارت و همکاری میان ملت‌های مختلف بوده، بلکه به مثابه ریسمانی فرهنگی جوامع گوناگون را در طول تاریخ به یکدیگر پیوند داده است.
وی در ادامه با استقبال از ابتکار کمربند – راه از طرف دولت چین تصریح کرد: با احیای این ابتکار در جهان جدید، دو ملت بار دیگر عزم راسخ خود را برای تحکیم دوستی و برداشتن گام‌های استوار در راه توسعه همگون و شراکت راهبردی برای شکل دادن به آینده امیدبخش برای سعادت جامعه بشری نشان داده‌اند.
 بهره‌برداری از ۷۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌های محرومیت زدایی
۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح‌های محرومیت زدایی بنیاد مسکن دیروز به بهره برداری رسید. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسمی که به همین منظور در تهران برگزار شد، گفت: عملکرد بنیاد مستضعفان نشان داد که قدم‌های بزرگی در راستای محرومیت‌زدایی برداشته شده اما هنوز کافی نیست. اگر می‌خواهیم بر دشمن پیروز شویم باید مراتب علم و دانش خود را بالا ببریم تا دست نیاز علمی ما به خارج از ایران قطع شود.
 فقر، ننگ است باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی و هیات همراه، تاکید کردند: فقر اقتصادی ننگ است و لذا باید به سمتی حرکت کنیم که فقری نباشد، نه این که فقیری نباشد. ایشان اظهار داشتند: توقع ما این است تا این قدرت فکری را پیدا کنیم که نباید تنها به فقیر کمک کنیم بلکه باید با فقر مبارزه کنیم و این جهاد خوبی است!
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی افزودند: حفظ آبرو و عزت مومنین یک کار اسلامی است و لذا باید زمینه تولید و اشتغال برای همگان فراهم شود تا بتوانند با عزت و آبرو، بر سر سفره خود بنشینند و عزتمندانه زندگی کنند.
 اقدامات کمیته امداد منشاء برکات فراوانی بوده‌ است
آیت‌الله العظمی نوری همدانی در دیدار رئیس و هیات امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) گفتند: اقدامات کمیته امداد در خدمت‌رسانی بسیار چشمگیر و بزرگ است و در جهت ریشه کن کردن فقر و کمک به محرومان، از آغاز تاسیس منشاء خدمات و برکات فراوانی بوده‌ است. ایشان با تاکید بر این که نباید در جامعه اسلامی فقر وجود داشته باشد، اظهار داشتند: حضرت امام (ره)برای ریشه کن شدن فقر در جامعه دستور تاسیس کمیته امداد به عنوان شجره‌ای طیبه را صادر کرد، از این رو باید برنامه‌های شما با همان نیت پاک در جهت اهداف امام راحل و برای خدمت‌رسانی به مردم به ویژه مردم محروم و مستضعفین باشد.

 اعتماد
 جزییات توافق احتمالی تهران – واشنگتن در مورد تبادل زندانیان
دولت جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده در حال مذاکره غیرمستقیم با جمهوری اسلامی ایران در مورد تبادل احتمالی زندانیان است تا آزادی شهروندان امریکایی زندانی در ایران را تضمین کند. به گزارش ان‌.بی.‌سی نیوزو به نقل از چهار منبع آگاه، قطر و بریتانیا نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می‌کنند. به گفته این منابع، مذاکرات پیشرفت داشته اما مشخص نیست که آیا توافق نهایی حاصل خواهد شد یا خیر.سه منبع آگاه به روند مذاکرات می‌گویند که دو طرف در حال بررسی فرمولی هستند که قبلا در سال ۲۰۲۱ مورد بحث قرار گرفته بود و می‌تواند شامل تبادل احتمالی زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار وجوه مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی شود. فرمول پیشنهادی به ایران اجازه دسترسی به این منابع مالی را می‌دهد اما فقط برای خرید غذا، دارو یا سایر اهداف بشردوستانه که در تطابق با تحریم‌های موجود ایالات متحده علیه ایران است.

 شهروند
 تماس تصویری بدون نرم‌افزار موبایلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هیات دولت از ارائه خدمات جدید برای ارتباط تصویری تا پایان سال خبر داد. زارع‌پور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: به‌زودی تماس تصویری از طریق تلفن همراه بدون نصب نرم‌افزار فعال خواهد شد و هزینه زیادی نیز نخواهد داشت.
او همچنین با بیان اینکه قوانین «لندینگ رایت» ایران را رسما به استارلینک ابلاغ کردیم و منتظر پاسخ هستیم، افزود: طبق قواعد اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، هر اپراتوری که قصد ارائه سرویس به کشوری را دارد باید قوانین لندینگ رایت آن کشور را رعایت کنند.زارع پور تصریح کرد: اگر استارلینک مانند سایر اپراتورها قوانین سرزمینی را رعایت کند، از فعالیت آنها استقبال می‌کنیم.

 

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

تبیین اقدامات و دست آوردها یکی از ابعاد مهم جهاد تبیین است
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری دردیدار با هیئت امناء کمیته امداد امام خمینی، کمیته امداد را تجسم بخش بُعد اجتماعی اسلام توصیف کرد و افزود: در احادیث نسبت به مسئله احسان، نیکوکاری و کمک به فقرا تأکیدهای فراوانی وجود دارد و لذا بدون تعارف می‌توان گفت که خدمات کمیته امداد خدماتی عبادی است. رئیس جامعه مدرسین ضمن تأکید بر لزوم تبیین اقدامات کمیته امداد، اظهار داشت: جهاد تبیین که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تبیین اقدامات و دست آوردهاست. بنابراین اگر احیانا تصوری مخالف حقیقت فعالیت‌های کمیته امداد وجود دارد، به خاطر ضعف در اطلاع رسانی است که لازمه آن تقویت اطلاع رسانی‌ها در قالب‌های مختلف و متنوع است. امام جمعه قم اعتماد مردمی را بزرگترین سرمایه کمیته امداد عنوان کرد و ابراز داشت: اعتماد بزرگترین سرمایه‌ای است که یک نهاد، مجموعه و حتی یک کشور می‌تواند داشته باشد و کمیته امداد خوشبختانه از این سرمایه گران‌بها برخوردار است که نشانه آن کمک‌های فراوان خیرین نسبت به کمیته امداد است.

لزوم بهره گیری از فرصت‌های استثنایی در نظام جمهوری اسلامی جهت پاسخگویی به شبهات
حوزه/ آیت‌الله حسینی خراسانی در مراسم رونمایی از دو کتاب با عنوان «طلوع بی پایان» و «خورشید بی غروب» که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه‌های علمیه برگزار شد، با تأکید بر شناخت موقعیت فعلی کشور و لزوم بهره گیری از فرصت‌های به وجود آمده در نظام جمهوری اسلامی گفت: باید به فرصت به وجود آمده در زمان حال بسیار توجه داشت؛ زیرا این فرصتی است که در طول تاریخ یا برای اسلام راستین و دلسوزان دین وجود نداشته یا اگر پیش آمده به صورت منطقه ای، موسمی، مقطعی و محلی محدود بوده است. چنین فرصتی با این مقیاس، تراز، وسعت و مانایی تقریبا در نوع خود یک پدیده استثنایی است. وی خاطرنشان کرد: ما با مشکلات، آسیب‌ها و نارسایی‌هایی روبه رو هستیم که می‌بایست برای علاج این نارسایی‌ها همت کرده و زحمت بکشیم. نقیصه و نارضایتی در این شکل موجود برای نظامی با این ملت و این رهبر به هیچ عنوان زیبنده، پسندیده و پذیرفتنی نیست. وی با تأکید بر فرصت‌های موجود در نظام و لزوم توجه به آنها گفت: یکی از فرصت‌ها برای ما این است که به پرسش‌ها و پاسخ‌ها و تلاش برای رفع شبهه‌ها بپردازیم.

اسرائیل به باشگاه صادرکنندگان نفت پیوست
شفقنا/ رژیم صهیونیستی بعد از سرمایه گزاری عظیم و به کمک کشورهای اروپایی به باشگاه صادرکنندگان نفت پیوست و نخستین محموله نفتی تولید شده از میدان دریایی کاریش را به اروپا ارسال کرد.خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد اسرائیل از چند سال پیش صادرات گاز طبیعی داشته است اما تا پیش از این حجم قابل توجهی تولید نفت نداشته است. اسرائیل از اواخر سال گذشته از میدان کاریش واقع در شرق دریای مدیترانه گاز تولید کرده است. شرکت انرژین که مقر آن در لندن است، روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: نخستین محموله نفت خام اسرائیل از میدان کاریش تولید شده و به عنوان بخشی از قرارداد با شرکت فیتول هلند به این کشور فروخته شد و محموله‌های بعدی نیز به این شرکت تحویل داده خواهد شد. پس از دستیابی اسرائیل و لبنان با میانجیگری امریکا به توافق ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر گذشته، استخراج نفت از این میدان نزدیک به مرزهای لبنان امکانپذیر شده است، بیروت نیز به موجب این توافق به میدان قانا دست یافته است که به نظر می‌رسد نسبت به اسرائیل که از چند سال در میدان مورد مناقشه کاریش سرمایه‌گذاری کرده است، بسیار عقب است. بنابر ادعای بلومبرگ اسرائیل اکنون در بخش گازی به خودکفایی رسیده است؛ امری که بر وابستگی به زغال سنگ کاسته و از طریق توافقات صادرات به مصر و اردن در عادی‌سازی تل‌آویو با مصر و اردن کمک کرده است. اسرائیل همچنان تا حد زیادی به واردات نفت خام برای پالایشگاه‌ها به حجم ۳۰۰ هزار بشکه در روز وابسته است و در کنار آن، حجم کوچکی از فرآورده‌های نفتی نظیر بنرین و دیزل را صادر می‌کند.

تمدید تحریم‌های سازمان ملل علیه یمن
مهر/ منابع خبری اعلام کردند که اعضای شورای امنیت سازمان ملل به اتفاق آرا، ممنوعیت‌های مسافرتی و مسدودسازی دارایی‌ها که علیه اشخاص و نهادهای خاص در یمن اعمال شده‌اند را به مدت ۹ ماه تمدید کرد. شورای امنیت همچنین، مأموریت هیأت کارشناسانی که به کمیته اجرای تحریم‌های یمن کمک می‌کند را به مدت ۱۰ ماه دیگر تمدید کرده است.

رشد ۱۵ درصدی واردات اروپا از ایران
ایرنا/ واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال میلادی گذشته ۱۵ درصد رشد کرد و کل تجارت ایران و اروپا در این سال به ۵ میلیارد و ۲۳۸ میلیون یورو رسید. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ میلیارد و ۸۵۲ میلیون یورو اعلام شده بود.بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال ۲۰۲۲ با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و از ۳ میلیارد و ۹۳۱ میلیون یورو در سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیارد و ۱۸۳ میلیون یورو در سال ۲۰۲۲ رسیده است.بر این اساس، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۲ بوده که حدود ۳۵ درصد کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا در این سال مربوط به آلمان بوده است.

رئیس شاباک به بن گویر هشدار داد
ایسنا/ رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند که رئیس شاباک به وزیر امنیت داخلی این رژیم صهیونیستی تماس گرفته و به او نسبت به اینکه گام‌هایش در قدس تشدید تنش گسترده‌ای را در این زمان حساس به راه خواهد انداخت، هشدار داد. روزنامه یدیعوت آحارونوت در گزارش مفصلی اعلام کرد که سیاست دولت و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل شکاف‌هایی را گسترش داده و روابط با دولت دموکرات در کاخ سفید را از یک سو تهدید کرده و از سوی دیگر، در کاهش امنیت و انجام عملیات استشهادی بیشتر توسط فلسطینی‌ها همچون دو عملیات اخیر نقش دارد.این روزنامه نوشت، طی سه هفته اخیر، نابسامانی گسترده‌ای در وضعیت کلی امنیت داخلی در اسرائیل رخ داد، تنش‌ها در مناطق کرانه باختری که از مارس ۲۰۲۲ آغاز شده، ادامه دارد، هرچند که ارتش و شاباک توانستند بیشتر عملیات‌های برنامه ریزی شده را ناکام بگذارند، اما همچنان حدود ۴۰ هشدار روزانه درمورد نیت انجام عملیات مطرح می‌شود.

برای آزادی شهروندان خود در ایران تلاش می‌کنیم
ایسنا/ سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ادعای یک رسانه آمریکایی مبنی بر مذاکرات غیرمستقیم این کشور با ایران درباره تبادل زندانیان و آزادسازی اموال مسدود شده ایران را رد نکرد و گفت که واشنگتن همواره برای آزادی شهروندان خود تلاش می‌کند .ند پرایس، افزود: وی در دیدارهای خود در عمان در مورد مسائل مربوط به ایران گفت‌وگو کرده است. همان‌طور که می‌دانید راب مالی فرستاده ویژه برای ایران است؛ وی در ادامه با تکرار ادعاهای خصمانه مقامات کشورش علیه ایران گفت: وقتی رابرت مالی در جهان سفر می‌کند، ایران همیشه در اولویت دستورکار است. درباره برنامه هسته‌ای ایران، چالش‌هایی که ایران برای نظم جهانی دارد، خشونت علیه مردم خود، حمایت ایران از روسیه با پهپاد برای جنگ در اوکراین و بازداشت آمریکایی‌ها از این دست موضوعات هستند. وی در پاسخ به سوالی درباره تبادل پیام با ایران درباره برجام بار دیگر تاکید کرد که توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ مدت‌هاست که در دستور کار دولت آمریکا قرار ندارد. وی در بخش دیگری از این نشست خبری ادعای مطرح شده در یکی از گزارش‌های سازمان ملل مبنی بر این را تکرار کرد که سیف العادل، سرکرده جدید گروه تروریستی القاعده در ایران حضور دارد.

سقوط بالگرد نظامی آمریکا در ایالت آلاباما
مهر/ رسانه‌های آمریکا از سقوط یک فروند بالگرد نظامی این کشور در ایالت آلاباما خبر دادند. منابع پزشکی از کشته شدن تمام سرنشینان این بالگرد خبر دادند اما تعداد آنها هنوز اعلام نشده است.سازمان هواپیمایی آمریکا تأیید کرد که این بالگرد یک بالگرد نظامی بوده است. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اظهارنظر در خصوص این حادثه خودداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *