خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۲۴

**با هدف شفافیت و افزایش کارایی سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت رونمایی شد** آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت: دشمن پیام راهپیمایی مردم را که نشان دادن همبستگی عمومی بود، دریافت کرد** آیت الله کعبی: تا انقلاب پشتیبانی مردم را دارد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند** آیت الله رجبی: پاسخ مسئولین به مردم خدمت مضاعف است** با دستور رئیس‌جمهور؛ طرح کاهش قیمت ۳۴ قلم کالای اساسی آغاز شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 افزایش ۳۰ درصدی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: راهپیمایی ۲۲بهمن مسئولیت همه حاکمان و مسئولین ما را در قوای سه‌گانه و در نیروهای مسلح برای خدمت‌رسانی بهتر و خالصانه‌تر به مردم سنگین‌تر کرد. سرلشکر باقری درباره حضور مردم در راهپیمایی ۲۲بهمن اظهار داشت: ابتدا قدردانی می‌کنم از حضور بی‌نظیر مردم عزیزمان در مراسم راهپیمایی ۲۲بهمن که برابر حداقل آمارها نسبت به سال قبل از کرونا بیش از ۳۰ درصد افزایش حضور داشت که این بصیرت و آگاهی بی‌نظیر مردم عزیز را نشان می‌دهد. سرلشکر باقری افزود: مردم هنگامی که توطئه‌های دشمن، کارشکنی‌ها، تحریک‌ها، فریب‌ها و ناجوانمردی آنها را می‌بینند، بیش از گذشته در راهپیمایی ۲۲بهمن حضور پیدا می‌کنند. من به خاطر دارم در دوران دفاع‌مقدس در سال‌های ۶۶ ــ ۶۵ که صدام تهدید کرد در بیست‌ودوم بهمن مردم را بمباران خواهد کرد، مردم با جمعیتی بیش از سال قبل از آن در راهپیمایی حضور پیدا کردند و امسال هم شبیه همان دوران شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: این راهپیمایی نماد پرشکوهی از وحدت، یکپارچگی، همدلی بین همه اقشار مردم و همه پیروان مذاهب گوناگون و اقوام مختلف بود چون با هر رنگی و با هر ویژگی و هر سلیقه سیاسی در این راهپیمایی پرشکوه شرکت کردند و به جهانیان نشان دادند که کاملا کشور و نظام و پرچم‌شان را دوست دارند و عاشق آن هستند.

 همشهری
 برنامه رئیس‌جمهور در سفر به چین
رئیس‌جمهور ایران به‌ دعوت همتای چینی خود، عصر امروز (دوشنبه) راهی پکن می‌شود تا شرایط برای تقویت بیش‌از‌پیش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های متکثر فراهم شود. سفر سه‌روزه آیت‌الله رئیسی به چین، آن‌هم در رأس هیأت بلندپایه سیاسی – اقتصادی در شرایطی است که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود. آمارهای گمرک ایران در ۱۰ماهه سال‌جاری نشان می‌دهد چین، با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، مقصد اصلی صادرات ایران بوده ‌است و در مقابل جمهوری‌اسلامی نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از چین واردات داشته‌است.
برهمین اساس کارشناسان معتقدند با سفر آیت‌الله رئیسی به چین، روابط ۲کشور وارد مرحله تازه‌ای خواهد شد. در چنین شرایطی دستورکارهای متنوعی برای سفر رئیس‌جمهور ایران به پکن درنظر گرفته شده‌است. با توجه به این موضوع، رئیسی در این سفر پس ‌از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین‌پینگ خواهد داشت و بعد از آن، هیأت‌های عالی‌رتبه ۲ کشور مذاکرات خود را آغاز می‌کنند و مراسم امضای اسناد همکاری در حضور روسای‌جمهور برگزار می‌شود.
نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین بخش دیگری از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به چین خواهد بود.
 اعتراف آمریکا به خرابکاری
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: آمریکایی‌ها نه‌تنها دست داشتن در انفجارهای خط لوله‌های نورد‌استریم را پذیرفته‌اند بلکه از سخن گفتن درباره آن لذت می‌برند. هدف واشنگتن از این خرابکاری، نابودی همکاری روسیه و آلمان بود که انحصار شرکت‌های آمریکایی را تهدید می‌کرد.
 تحریم‌ها علیه کوبا باید رفع شود
آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهور مکزیک خاطرنشان کرد: تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی اعمال شده علیه کوبا باید هر چه سریع‌تر لغو شود. مردم کوبا طی سال‌ها در نتیجه پیامدهای تحریم‌های شدید، با چالش‌های بسیار روبه‌رو شده‌اند. امروز گفت‌وگو با حاکمان همه کشورها و متقاعد کردن آنها برای ایجاد روابط جدید امکان‌پذیر است.

 کیهان
 طرح کاهش قیمت ۳۴ قلم کالای اساسی آغاز شد
وزیر جهاد کشاورزی از آغاز کاهش قیمت ۳۴ قلم کالاهای اساسی با دستور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: این کالاها به‌مدت سه ماه توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدون سود به فروش می‌رسد. ساداتی‌نژاد همزمان با اجرای «طرح فجر تا فطر» در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار داشت: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در سال جاری که در این ایام تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش می‌یابد و به اوج خود می‌رسد با دستور رئیس‌جمهور برای رفاه حال هموطنان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای به‌مدت حدود سه ماه ۳۴ قلم کالای اساسی را با تخفیف و بدون سود به فروش می‌رسانند. وی افزود: کلیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ۳۴ قلم کالاهای اساسی را با ۱۰ تا ۲۵ درصد تخفیف اعمال می‌کنند تا بازار در ایام پایانی سال، عید نوروز و ماه مبارک رمضان آرامش و ثبات را تجربه کنند.
 تبادل پیام‌ها بین ما و آمریکا از طریق یک واسطه انجام می‌شود
علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در مصاحبه با شبکه المنار لبنان درخصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در یک و سال خرده گذشته که مذاکرات جریان داشت، در واقع سرعت مذاکرات ممکن است کم و زیاد شده باشد، ولی ما پیوستگی در استمرار مذاکرات داشتیم، الآن هم مذاکرات در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو نفر ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های‌شان با هم هستند.وی درخصوص ارتباط مستقیم با آمریکا گفت: ما با آمریکا هیچ ارتباط مستقیمی نداریم، طبیعتاً تبادل پیام بین ما و آمریکایی‌ها از طریق یک واسطه است، بعضاً واسط یک کشور اروپایی است و یا یک کشور دیگر غیراروپایی است، بر این اساس ما تبادل پیام بین دو طرف را داشتیم و الآن هم این مسئله وجود دارد.باقری درخصوص خطوط قرمز ایران در مذاکرات گفت: در موضوع خطوط قرمز ما یکی از خطوط قرمز و اساسی جمهوری اسلامی ایران، بحث تضمین‌ها بود که ما باید تضمین‌های اطمینان‌آوری نزد جمهوری اسلامی ایران باشد تا طرف مقابل پایبند به تعهدات خودش باشد. هدف اصلی ما در این مذاکرات رفع تحریم‌ها است و رفع تحریم‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که ما و مردم ما بتوانند انتفاع اقتصادی ببرند، و مهم‌تر کنار رفع تحریم‌ها باید این رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی پایدار باشد و مقطعی نباشد.
وی ادامه داد: گفت‌وگوهای ما در موضوع هسته‌ای معطوف به تحریم‌های اقتصادی است و تحریم‌های اقتصادی در چارچوب توافقی که قبلاً در سال ۲۰۱۵ صحبت شده است باید برداشته شود و همین طور تحریم‌هایی که به‌ویژه توسط دولت ترامپ علیه ایران وضع شد، باید به‌طور کامل برداشته شود، بالاخره این وظیفه آن‌هاست که این تحریم‌ها را بردارند.
 سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت رونمایی شد
سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت با هدف افزایش کارایی این دارایی‌ها رونمایی شد.دیروز یکشنبه از سامانه مولد‌سازی دارایی‌های دولت به آدرس WWW.PGA.IPO.IR با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد.قرار است در این سامانه تمام اطلاعات، تحلیل‌ها، فرآیندها و… ارائه شود و به تدریج با افزایش مصوبات، اطلاعات آن در اختیار مردم قرار گیرد.

 ایران
 دشمن پیام راهپیمایی مردم را که نشان دادن همبستگی عمومی بود، دریافت کرد
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیأت دولت با تجلیل از حضور گسترده و پرشور مردم در جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: حضور باشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشانگر دلبستگی و پیوستگی ملت با نظام اسلامی و آرمان‌های انقلاب بود که توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان را خنثی و نقش برآب کرد.
رئیس جمهور افزود: مردم عزیز ما مصمم بودند در لبیک به فرمان رهبر فرزانه انقلاب، با حضور در راهپیمایی شنبه، اتحاد و همبستگی خود را به رخ دشمنان بکشانند و یکبار دیگر اثبات کنند که پشتیبان انقلاب، نظام و ولایت هستند و دشمن هم پیام این حضور حماسی و معنادار مردم را دریافت کرد.
دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری در ایام‌الله دهه فجر به ویژه مسئولان وزارت ارشاد، تصریح کرد: با وجود برخی فضاسازی‌ها، جریان انقلابی با همت بلند، جشنواره‌های فجر را با شکوه برگزار کرد.«کنترل بازار و تأمین اقلام اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب»، «ضرورت استفاده از ظرفیت‌های داخلی در حوزه حمل و نقل ریلی» و«مقابله با قاچاق کالا به ویژه قاچاق سازمان‌یافته و همچنین مقابله با سوداگران و عددسازان بازار ارز» از دیگر تأکیدات رئیس جمهور در جلسه دیروز هیأت دولت بود که وزارتخانه‌های مرتبط مکلف به پیگیری آنها شدند. رئیس جمهور با تشکر از عموم بانوان که با پایبندی به موازین شرعی و قانونی در اصلاح فضای عمومی مشارکت و همکاری دارند، گفت: در موضوع حجاب همه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای موظف‌اند با تبیین رویکرد اقناعی به گسترش فضای عفیفانه کمک و با تولید محتوایی مناسب به وظیفه اجتماعی خود عمل کنند.آیت‌الله رئیسی بر ضرروت توجه به قانون به عنوان یک اصل مورد تفاهم اجتماعی در مسأله مهم حجاب تأکید کرد.
 گفت‌و‌گوی ایران و عراق درباره گام‌های مرتبط با توافق لغو تحریم‌ها
در تماس تلفنی فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق و حسین امیرعبداللهیان آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. طرفین همچنین در خصوص گام‌های مرتبط با توافق برای لغو تحریم‌ها رایزنی کردند. وزیر خارجه عراق از امیرعبداللهیان برای سفر به بغداد دعوت به‌عمل آورد.
 اعتراف مهتدی به تجزیه ایران پس از براندازی
تنها دو روز بعد از نشست چهره‌های ضد انقلاب، تجزیه‌طلبی که پشت مدعای «آزادی و دموکراسی» پنهان شده بود عریان‌تر از هر زمان خود را به نمایش گذاشت. عبدالله مهتدی سرکرده گروهک کومله که تجزیه کردستان ایران از جمله اهداف آنهاست، روز گذشته در مصاحبه با تلویزیون «روداو» گفته است: «ناسیونالیست‌های تندرو و پان‌ایرانیست‌ها ما را قبول ندارند اما پس از آزادی خواست خود را (تجزیه) مطرح می‌کنیم و الان وقتش نیست، بعدها آرایش سیاسی عوض می‌شود و لزوماً چنین نیست که افراد و نیروهایی که در حال حاضر به هم نزدیک‌اند در آینده هم چنین باشند.»

 وطن امروز
 روابط ارمنستان و ایران با ریشه‌های چند صد ساله از اهمیت ویژه برخوردار است
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به مناسبت چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیام‌ تبریکی برای رهبر حکیم انقلاب ارسال کرد. در این پیام آمده است: روابط گرم و دوستانه ارمنستان و ایران با ریشه‌های چند صد ساله، تاریخ و سنت غنی برای ۲ کشور ما از اهمیتی ویژه برخوردار است. بیش از ۳ دهه از برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران گذشته که طی آن شاهد همکاری دوجانبه مستمر و محکم بوده‌ایم.
 انقلاب اسلامی ایران راهنمای آزادی‌خواهان است
دبیر کل جهاد اسلامی فلسطین در پیامی مکتوب به رهبر انقلاب اسلامی، سالروز پیروزی انقلاب را تبریک گفت و تاکید کرد مقاومت با حمایت ایران قدرتمندتر شده و دشمن دارد از احتمال زوال خود سخن می‌گوید.«زیاد النخاله» در پیامی به حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای، چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفت. النخاله در پیام خود با بیان اینکه «انقلاب اسلامی چهره منطقه را تغییر داد و آثار بزرگی در پهنه عالم و در سیاست‌های آن گذاشت» تاکید کرد: «پیروزی انقلاب اسلامی ایران تبدیل به مقصد و پناهی برای آزادگان و پرچم راهنمایی برای همه کسانی شد که به دنبال آزادی هستند». به گفته زیاد النخاله، «انقلاب اسلامی ایران پشتیبان حقیقی ملت مجاهد و مظلوم فلسطین است. ملت فلسطین و مقاومت آن، امروز با وجود همه چالش‌ها و همه حمایتی که دشمن صهیونیستی از آمریکا و غرب دریافت می‌کند، بیش از پیش قدرتمندتر شده است». دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این پیام ضمن تاکید بر اینکه «امروز ما به پیروزی نزدیک‌تر شده‌ایم به امید خدا» تاکید کرد: «با وجود محاصره و ظلم» دشمن آمریکایی – صهیونیستی، مجاهدان ما در سراسر خاک فلسطین، قهرمانی‌های خود را در مقابله با اشغالگران صهیونیستی ثبت می‌کنند، همچنان که سران دشمن امروز دارند با نگرانی از امکان زوال رژیم خود سخن می‌گویند».

 جوان
 اراده خود را بر دشمن تحمیل کرده‌ایم
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در دیدار جمعی از جوانان گفت: شما جوانان عزیز باید تاریخ را خوب بدانید و دوران قبل از انقلاب و بعد از انقلاب را مقایسه کنید و از ناکامی‌ها، شکست‌ها و عقب افتادگی‌های دوران قبل از انقلاب از جمله جداشدن بخش‌هایی از کشور پهناور ایران عزیز، جنایت‌هایی که استعمارگران به خصوص امریکا وانگلیس در ایران انجام دادند، آگاه شوید. وی با اشاره به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: در آن دوران، امنیت و اقتدار ما در دست امریکایی‌ها بود، به طوری که ۵۰ هزار نفر مستشار امریکایی در ایران مستقر بودند و صنایع و ساختار کشور ما در دست آن‌ها بود، اما الآن خودمان یک ابر قدرت هستیم. سردار حاجی‌زاده با اشاره به دستاورد‌های مختلف انقلاب اسلامی تأکید کرد: همان‌طور که در حوزه‌های نظامی و امنیتی توانستیم اراده خود را بر دشمن تحمیل کنیم، به طوری که اکنون در لبه تکنولوژی قرار داریم در حوزه‌های دیگر نیز می‌توانیم با اراده به اهداف بالای انقلاب دست یابیم و فقط باید خود را باور داشته باشیم. فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه امروز دشمن در موضع ضعف قرار گرفته است و این هیاهو و سروصدا‌ها از موضع قدرت نیست و به انتهای خط رسیده، خاطرنشان کرد: امروز به لطف الهی در اوج قدرت قرار داریم و در زمینه‌هایی که فعالیت کرده‌ایم، پیشرو هستیم.

 خراسان
 والدین دو قربانی پرواز ۷۵۲ خواستار کناره‌گیری حامد اسماعیلیون از سخنگویی انجمن خانواده‌ها شدند
پدر و مادر محمدحسین و زینب اسدی لاری، از مسافران هواپیمای اوکراینی، در نامه‌ای سرگشاده به حامد اسماعیلیون، ضمن طرح انتقادهایی صریح به‌ویژه پس از شرکت او در نشست اخیر اپوزیسیون در واشنگتن، نوشتند: لازمه تداوم اقدامات سیاسی شما این است که از مجموعه‌ای که به نام خون‌های پاک عزیزان‌مان است، کناره گیری کنید. آنها با اشاره به شرکت اسماعیلیون در نشست واشنگتن نوشته اند: «همکاری گروه‌های مختلف آشکار و پنهان در فعالیت‌های سیاسی شما، چیزی جز «تجارت سیاسی» به نام خون پاک همه فرشتگان این پرواز نیست».
 تمدید نشدن قرارداد همواره در دانشگاه وجود داشته و سیاسی نیست
محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران درباره قطع همکاری این دانشگاه با برخی از استادان گفت: برخی از استادان به تعهدات علمی خود عمل نمی‌کنند و این احتمال وجود دارد که در دوره پیمانی باشند و قراردادشان به دلیل اعلام گروه یا دانشکده تمدید نشود. ضمن آن که موضوع « تمدید نشدن قرارداد» همواره در دانشگاه وجود داشته و این موضوع یک شائبه سیاسی نیست.
 ادعای زینب موسوی صحت ندارد
دادستان مرکز استان قم درباره پرونده زینب موسوی و ادعای مطرح شده، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پرونده وی مشمول عفو می‌شود و ادعای صورت گرفته از سوی این فرد صحت ندارد. دیروززینب موسوی‌که در صفحات مجازی به «امپراتور کوزکو» شناخته می‌شود با انتشار مطلبی مدعی شده بود که مشمول عفو نشده و باید به دادسرای احکام مراجعه کند. حجت‌الاسلام والمسلمین غریب درباره پرونده زینب موسوی و ادعای مطرح شده، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پرونده زینب موسوی مشمول عفو می‌شود و ادعای صورت گرفته از سوی این فرد صحت ندارد. وی افزود: خانم موسوی هم در صورت دادن تعهد قانونی که یکی از شروط عفو است، مشمول عفو مقام معظم رهبری خواهد شد.

 مردم سالاری
 مجلس از هفته اول اسفند وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه می‌شود
یک عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از آغاز بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ از هفته اول اسفند در صحن علنی مجلس خبر داد.حاجی دلیگانی اظهار کرد: زمان بررسی جزییات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق چهارشنبه یا پنج شنبه هفته جاری به اتمام می رسد و بعد از آن گزارش تلفیق بارگذاری خواهد شد. وی ادامه داد: آیین نامه داخلی مجلس فرصت ۱۰ روزه ای برای ارائه پیشنهادات نمایندگان بر روی گزارش تلفیق تعیین کرده اما با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه قرار شده که مهلت ۵ روزه ای به نمایندگان برای ارائه پیشنهادات داده شود. حاجی دلیگانی افزود: بر این اساس جلسات علنی مجلس برای بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۲ از شنبه (۶اسفند) یا یکشنبه (۷ اسفند) در سه شیفت آغاز خواهد شد.
 توسعه همکاری‌های نظامی روسیه با عربستان
سفیر روسیه در عربستان از افزایش همکاری‌های نظامی بین دو کشور خبر داد. «سرگئی کوزلوف» سفیر روسیه در ریاض در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد که کشورش و عربستان فعالیت‌های دوجانبه برای گسترش همکاری‌ها در زمینه فناوری نظامی را افزایش دادند.وی گفت که اخیرا همکاری‌ها میان مسکو و ریاض در این زمینه به طور ملموس گسترش یافت.سفیر مسکو در ریاض همچنین خاطرنشان کرد که تماس‌های منظمی میان دو طرف درحال انجام است و مسئولان کمیته مشترک دولتی برای همکاری‌های نظامی نیز باهم تماس‌هایی داشته‌اند.

 آرمان ملی
 ایران خواستار رفع کامل تحریم‌های سوریه
نمایندگی ایران در سازمان ملل در ادامه درخواست بیانیه همبستگی با سوریه در زلزله اخیر، خواستار رفع فوری و کامل اقدامات قهری یک جانبه برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه شد. نمایندگی ایران در سازمان ملل در توییتی با اشاره به بیانیه همبستگی با جمهوری عربی سوریه در مورد زلزله اخیر (GoF) نوشت: این بیانیه در همبستگی با جمهوری عربی سوریه در مورد زلزله اخیر خواستار برداشتن فوری، کامل و بدون قید و شرط اقدامات قهری یک جانبه (UCMs) غیرقانونی به منظور تسهیل در تحویل کمک‌های بشردوستانه بسیار مورد نیاز است.
 دیدار سردار قاآنی با مسئولان استان لاذقیه
سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس در سفر به سوریه به منظور بازدید از مناطق زلزله دیده با استاندار استان لاذقیه و مسئولان این استان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 قدس
 دستگیری دو متهم اصلی پرونده سرقت از بانک ملی
سخنگوی قوه قضائیه روزگذشته از دستگیری و استرداد دو متهم اصلی پرونده سرقت از صندوق امانات بانک ملی خبرداد. ستایشی افزود: تاکنون ۹۵ درصد طلاها و ۱۰۰ درصد ارزها و مسکوکات به بزه‌دیدگان مسترد شده و آن ۵ درصد باقیمانده طلاجات هم به دلیل اختلاف بزه دیدگان بوده است و امیدواریم ظرف ماه های آتی، پرونده به نتیجه برسد.
 انجام برنامه‌ریزی برای سفر لوکاشنکو به تهران
سعید یاری، سفیر ایران در بلاروس در مراسم روز ملی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد دو کشور در حال برنامه‌ریزی برای سفر الکساندر لوکاشنکو به تهران هستند. در این مراسم، الکساندر راگوژنیک، وزیر صنایع بلاروس، اتکا به ظرفیت‌های داخلی و خودکفایی در بخش‌های کلیدی اقتصاد را تنها بخشی از دستاوردهای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.
 دبیرکل ناتو از مقام خود کناره‌گیری می‌کند
اوآنا لونگسکو، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با اشاره به اینکه دوران دبیرکلی ینس استولتنبرگ ۳۰سپتامبر ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد، گفت: وی قصد ندارد دوران دبیرکلی ۹ساله خود را تمدید کند. استولتنبرگ از سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو بوده و دبیرکلی وی تاکنون سه بار تمدید شده است. با وجود گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید دوباره دوران دبیرکلی وی به دلیل جنگ جاری در اوکراین، استولتنبرگ هیچ برنامه‌ای برای تمدید دوران حضورش بر مسند دبیرکلی این ائتلاف نظامی ندارد.

 اطلاعات
 عفو‌های اخیر، بی‌سابقه است‏
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به عفو گسترده رهبر معظم انقلاب و بالاخص عفو زندانیان اغتشاشات اخیر، از زندانیان خواست که پس از آزادی و بازگشت به جامعه در راه خدمت به نظام و مردم گام بردارند‏‎.‎‎وی گفت: به نوبه خود از رهبر حکیم انقلاب تشکر می‌کنم که ‌با این عفو، عیدی ارزشمندی را به ملت ایران و خصوصاٌ افرادی که در اثر اشتباه و غفلت گرفتار زندان شدند، به درخواست رئیس قوه قضائیه و مطالبات جامعی که شده بود، این لطف و محبت را ارائه فرمودند‎.‎دادستان کل کشوردر بیان نوع عفو در کشور گفت: در کشور ارائه عفو به ۲ روش است، یکی عفو مصداقی که در طول سال و اعلام رضایت‌های مختلف با ارائه لیست و مشخصات فرد توسط ریاست قوه قضائیه پیشنهاد می‌شود و یکی هم عفو معیاری است که طی فرایندی توسط قوه قضاییه در خواست می‌شود و معیارهایی را انتخاب می‌کنند که دامنه آن گسترده و فراگیر است و به مراتب بیشتر از حبس مصداقی و تعینی است‏‎.‎ دادستان کل کشور تاکید کرد: تفاوت این عفو با عفو‌های گذشته در این بود که علاوه بر محکومان عمدی، زندانیان حوادث اخیر را هم مشمول آن شدند و حتی متهمان هم در این گروه قرار گرفتند و دامنه عفو بسیار گسترده شد.‎

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

پاسخ مسئولین به مردم خدمت مضاعف است
رسا/ آیت‌الله رجبی ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور و حماسی مردم ایران اسلامی در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: دشمنان انقلاب اسلامی مثل گذشته مردم ایران را نشناخته و وفاداری این ملت به آرمان ها، اسلام و رهبری را درک نکردند.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به سنگینی مسئولیت مسئولان کشور در مقابل حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بیان داشت: مسئولیت مسئولین با این حضور سنگین تر شد و باید به میزانی که ملت این گونه به میدان آمدند، تلاش‌های خود را در خدمت به آنان مضاعف کنند و انگیزه خدمت به مردم ایران را بالا برده و اقدامات عملی و جدی را برای حل معضلات آنان در دستور کار خود قرار داده و پشتیبانی عظیم مردمی را در مصاف با دشمنان و گفت وگو با آنان را فراموش نکنند. وی در پایان اظهار داشت: مسئولان انقلاب بدانند که یک ملت بزرگ سراسر پشتیبان آنان هستند از این رو باید در برابر زیاده خواهی های دشمنان ذره‌ای کوتاه نیامده و از حقوق و عزت مردم ایران دفاع کنند.

تا انقلاب پشتیبانی مردم را دارد آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
رسا/ آیت‌الله کعبی ضمن حضور در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن خرمشهر با تقدیر از حماسه آفرینی ملت در راهپیمایی، گفت: ۴۴ سال ایستادگی و مقاومت علی رغم توطئه‌هایی مانند جنگ تحمیلی، شبیخون فرهنگی، جنگ نرم، جنگ ترکیبی و تحریم اقتصادی شکوه بیشتری پیدا کرده و در یک جمله باید گفت ملت ایران قوی‌تر و منسجم‌تر شده است و دشمنان ایران و اسلام ضعیف‌تر و ذلیل‌تر شده اند.
عضو جامعه مدرسین با اشاره به روبه افول بودن آمریکا تأکید کرد: مشاور ارشد کاخ سیاه آمریکا در کتاب «آینده قدرت در قرن بیست و یکم» می‌گوید قدرت از غرب به شرق در حال انتقال است؛ فوکویاما که معتقد بود لیبرال دموکراسی پایان تاریخ خواهد بود حرف خود را عوض کرده و امروز می‌گوید جهان تک قطبی به سرکردگی آمریکا به پایان رسید؛ امروز ایران اسلامی قدرت برتر ایدئولوژیک منطقه و بین الملل بوده و آمریکا رو به زوال است.

اسرائیل با خطر فروپاشی مواجه است
تسنیم/ رئیس رژیم صهیونیستی در سخنانی که دیشب به طور مستقیم از رسانه‌های این رژیم پخش شد، اعتراف کرد، رژیم صهیونیستی با خطر حقیقی فروپاشی مواجه است. هرتزوک در سخنرانی خود خطاب به اسرائیلی‌ها تاکید کرد: ما در لبه پرتگاه فروپاشی قرار گرفته ایم و همه باید به مسئولیت‌های خود عمل کنند. وی تاکید کرد نه تنها میلیون‌ها اسرائیلی بلکه دوستان اسرائیل در جهان هم اصلاحات پیشنهادی (کابینه نتانیاهو) را تهدیدی برای دموکراسی اسرائیل می‌دانند، از اینرو از تمامی احزاب اسرائیلی می‌خواهم به مقابله با چند دستگی فعلی بپردازند تا از این خطری که ما را به شدت تهدید می‌کند رهایی پیدا کنیم.

پیام سلطان عمان به رئیسی تسلیم امیرعبداللهیان شد
فارس/ در ملاقات روز گذشته سفیر سلطنت عمان در تهران با امیرعبداللهیان، پیام کتبی سلطان هیثم بن طارق آل سعید خطاب به رئیس جمهور به وزیر امور خارجه کشورمان تقدیم شد.
در این ملاقات همچنین آخرین وضعیت روابط دوجانبه در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.«هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان روز جمعه ۲۱ بهمن ماه در پیامی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تبریک گفته بود.

تصویب نظارت دیوان محاسبات بر شرکت‌های دارای مالکیت عمومی
فارس/ اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه برای انتظام بخشی به منابع شرکت‌های دولتی و دارای مالکیت عمومی با پیشنهاد رئیس کل دیوان محاسبات کشور برای تقویت نظام مالی و محاسباتی کشور و نظارت مستمر و کامل بر منابع کلیه شرکت‌های زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی، بیمه‌ها و بانک‌ها موافقت کردند.
بر این اساس، شرکت‌های دولتی و دارای مالکیت عمومی متعلق به دستگاه‌های اجرایی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در چارچوب دستورالعمل ابلاغی دیوان محاسبات، مشمول نظارت این نهاد می‌شوند.

نجات بیش از میلیارد ها تومان اموال و حقوق دولتی
فارس/ قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به توفیقات و اثربخشی سازمان بازرسی کل کشور در ۱۰ ماهه نخست امسال گفت: این سازمان در راستای جلوگیری از تضییع اموال و حقوق دولتی ۷۸۶۵میلیارد تومان و ۴۴ میلیون دلار و ۱۱۷ میلیون یورو اثربخشی داشته است.
رحمانیان ادامه داد: در همین رابطه در زمینه شناسایی فرار مالیاتی ۱۵۸۰ میلیارد تومان و در حوزه وصول مبالغ فرار مالیاتی۱۴۵۹۰ میلیارد تومان و در استرداد وجوه و اموال ۸۹۵۵ میلیارد تومان و ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار و ۳۷۰ هزار یورو و در وصول مطالبات دولت ۴۷۴۰ میلیارد تومان و ۱۹۷ میلیون دلار و ۱۹ میلیون یورو است که بخش بسیار کوچکی از اقدامات گسترده سازمان در زمینه اثربخشی در ۱۰ ماه اول امسال است.
وی شفافیت و رفع تعارض را دو کلید واژه حسن جریان امور دانست و گفت: شفافیت هم حق مردم و هم تکلیف حاکمیت است.

آمریکا نفت سوریه را به تل‌آویو قاچاق می‌کند
ایسنا/ یک کارشناس امنیتی اعلام کرد: گذرگاه‌هایی برای قاچاق نفت سوریه به اقلیم کردستان عراق از طریق گذرگاه المحمودیه بین عراق و سوریه وجود دارند و این نفت از طریق تانکرهای آمریکایی به اقلیم کردستان منتقل می‌شود این درحالی است که نیروهای آمریکایی تانکرهای عراقی را که از طریق گذرگاه مرزی البوکمال به سمت سوریه می‌روند هدف قرار می‌دهند با این بهانه که سلاح و موشک را به لبنان و فلسطین می‌رسانند و برای حمله به اسرائیل به کار گرفته می‌شوند.
الکنانی، گفت: نفت قاچاقی سوریه با تانکرهای آمریکایی به اقلیم کردستان عراق می‌رسد تا از طریق ترکیه یا گذرگاه‌های دیگر به اراضی اشغالی منتقل شود و این یک گذرگاه امن برای انتقال نفت به تل‌آویو است. رژیم صهیونیستی تأسیسات نفتی در کردستان و مشخصا در اربیل دارد. این نشان می‌دهد که کردستان از رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی ابلاغ شد
مهر/ معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با اشاره به عفو اخیر مقام معظم رهبری گفت: کلیات عفو عمومی در حوزه دانشجویی و دانشگاه از سوی ریاست جمهوری به وزیر علوم ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: ولی از جزئیات این موضوع و شیوه نامه عفو عمومی در حوزه دانشجویان و اساتید هنوز چیزی به دست من نرسیده است.فرخی معاون وزیر علوم گفت: قطعاً ما نیز از آن استقبال می‌کنیم. با توجه به نگاه حاکمیت و مقام معظم رهبری در عفو عمومی، قطعاً تسری این موضوع به حوزه دانشگاه مورد استقبال مجموعه وزارت علوم است و ما نیز دنبال خواهیم کرد.

رژیم صهیونیستی کشته‌شدن ۲ افسر خود را تأیید کرد
تسنیم/ سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل بعد از انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن یکی از افسران خود که گفته می‌شود در حوزه پهپاد فعالیت داشته است، تأیید کرد که یکی از افسرانش به‌نام «میشل پرشت» کشته شده است. «معاریو» درباره مرگ پرشت نوشت که او پنج روز پیش بر اثر حادثه رانندگی نزدیک شهرک صهیونیست‌نشین «بیت العازری» واقع در «شفالا» کشته شده است.
بعد از این حادثه که شائبه ترور در آن وجود دارد، پلیس تحقیقاتی را درباره این حادثه آغاز کرده‌اند. منابع صهیونیستی مدعی‌اند که احتمالاً مرگ این افسر در واکنش به خرابکاری اخیر در تأسیسات دفاعی و نظامی ایران در اصفهان بوده است. همزمان با انتشار این خبر، رسانه‌های عبری به نقل از ارتش رژیم اسرائیل گزارش دادند که یک فرد دیگر به‌نام «اودلیاه تایتز» از افسران پیشین اسرائیل نیز در همین تصادف کشته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *