خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۲۳

**پیام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شکرانه حضور حماسی مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: راهپیمایی ۲۲ بهمن نشانه اتحاد مردم برای حفظ انقلاب است** آیت‌الله خاتمی: 200 طرح پژوهشکده‌های آمریکا برای توطئه در ایران خنثی شد** رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه فجر: حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن امسال در 10 سال اخیر بی‌نظیر بود** آیت الله شب زنده دار: مردم نقشه دشمنان برای القای ناکارآمدی نظام را خنثی کردند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 عوامل اقدام ناکام خرابکارانه در اصفهان دستگیر شدند
وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در اطلاعیه‌ای مشترک از دستگیری عوامل اصلی اقدام ناکام خرابکارانه در اصفهان علیه یکی از مراکز وزارت دفاع خبر دادند.
در اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه آمده است: با عرض تبریک و تهنیت صمیمانه به مناسبت فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند که با همکاری تنگاتنگ سربازان گمنام امام زمان در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مساعدت حفاظت اطلاعات وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عوامل اصلی تلاش ناکام برای خرابکاری در یکی از مراکز صنعتی وزارت دفاع، هشتم ماه جاری در اصفهان شناسایی و بازداشت شدند. در این اطلاعیه تاکید شده است: با توجه به ادامه‌دار بودن جریان تحقیقات از متهمین بازداشت ‌شده، لذا اطلاعات تکمیلی در زمان مقتضی منتشر خواهد شد. وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه در این اطلاعیه تاکید کرده‌اند: اجمالا تاکنون دخالت مزدوران رژیم موقت صهیونیستی در آن اقدام اثبات شده است. اگرچه عملیات ناکام رژیم غاصب درپی استیصال از ضربات کوبنده‌ای است که در درون سرزمین‌های اشغالی دریافت کرده است، با این‌حال جان بر کفان گمنام در دو نهاد اطلاعاتی کشور اعلام می‌نمایند به‌رغم ناکامی آن رژیم در اقدام سخیف پیش‌گفته، با این‌حال نفس تعدی به حریم مقدس جمهوری اسلامی ایران، مجازات مضاعف داشته و با واکنش عبرت‌آموز حافظان امنیت ایران مقتدر مواجه خواهد شد.

 همشهری 
 معافیت تحریمی سوریه چهره آمریکا را تغییر نمی‌دهد
شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: دولت آمریکا با تحریم‌ها و محاصره سوریه و ملت این کشور نشان داد فاقد کوچک‌ترین معیارهای انسانیت است. لغو موقت تحریم‌ها برای کمک‌ به مناطق زلزله‌زده، چهره وحشی آمریکا را تغییر نخواهد داد.
 یک پرواز جنجالی دیگر در آسمان آمریکا
کمتر از ۱۰روز پس از ساقط‌کردن یک بالن متعلق به چین در آسمان آمریکا که مقامات واشنگتن آن را بالن جاسوسی عنوان کردند، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در نشست خبری خود تأیید کرد که روز جمعه نیز نیروهای وزارت دفاع آمریکا یک شیء در حال پرواز را در ارتفاع بالا بر فراز آب‌های سرزمینی نزدیک آلاسکا هدف قرار داده‌اند. کربی گفت که ساقط‌کردن این شیء پرنده به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و توسط جنگنده‌های این کشور صورت گرفته است.
 کارآمدی حق‌الناس است
رئیس مجلس در راهپیمایی ۲۲بهمن تبریز با بیان اینکه ما مسئولان باید بدانیم جامعه ما یک جامعه پویا و زنده است که این جامعه حق مطالبه، حق انتقاد و حق اعتراض دارد، گفت: امروز کارآمدی حق‌الناس است؛ حقی است که برعهده ما مسئولان است و باید آن را به جا بیاوریم. این حق مردم بوده و دِین ما به شما مردم است که باید آن را در زمان خود انجام دهیم. قالیباف تصریح کرد: اگر حقی را در زمان خود انجام ندهیم آن هم حقی مثل کارآمدی که قدرت حل مسئله را داشته باشد، نه به وظیفه ملی خود و نه به وظیفه دینی عمل نکرده‌ایم که گناهی نابخشودنی است.
 فرانسه در اتحادیه اروپا شکاف ایجاد‌کرد
ملونی، نخست‌وزیر ایتالیاخاطرنشان کرد: میزبانی از رئیس‌جمهور اوکراین در پاریس بدون حضور دیگر سران اتحادیه اروپا وحدت کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به مخاطره انداخته است. درست این بود که عکس زلینسکی با سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا گرفته شود.

 کیهان 
 جشن ۲۲ بهمن امسال، باشکوه‌تر از همیشه
مردم دیروز در چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، باشکوه‌تر از همیشه با شعار «مرگ بر آمریکا» به خیابان‌ها ریختند و رساتر از قبل، نشان دادند عاشق ولایت و انقلاب‌اند. روز شنبه، مردم در مراسم راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن و جشن چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بسیار بیشتر از قبل حاضر شدند و آرزوهای آمریکا و اسرائیل را لگدمال کردند. ملت بزرگ ایران بعد از سیلی محکم به نظام سلطه در جنگ ترکیبی، بار دیگر به میدان آمد و دشمن را آشفته‌تر کرد و نشان داد پای آرمان‌ها ایستاده است. راهپیمایی ۲۲ بهمن، در ۳۸ هزار روستا و ۱۴۰۰ شهر ایران اسلامی برگزار شد. مسئولان می‌گویند حضور مردم فراتر از حد انتظار و پیش‌بینی‌ها بوده است، جوانان و نوجوانان دهه هشتاد و دهه نودی، بخش قابل توجهی از راهپیمایان امسال را در شهرهای مختلف تشکیل می‌دادند.
 راهپیمایی ۲۲ بهمن نشانه اتحاد مردم برای حفظ انقلاب است
آیت‌الله العظمی نوری همدانی، از مراجع تقلید در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر مقدس قم در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به آیه «ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا کَلِمَهْ طَیِّبَهْ کَشَجَرَهْ طَیِّبَهْ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» گفت: امروز این حماسه و اجتماع پرشور برای نشان دادن وحدت و اتحاد همه مردم مسلمان برای حفظ انقلاب است.وی تصریح کرد: همان گونه که امام خمینی فرمودند حفظ انقلاب از اوجب واجبات است، از این رو باید ما انقلاب را حفظ کنیم تا وحدت و اتحاد و حماسه و قدرت خودمان را به دشمن نشان دهیم.

 ۲۰۰ طرح پژوهشکده‌های آمریکا برای توطئه در ایران خنثی شد
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: سقوط حکومت ۵۷ ساله پهلوی چیزی جز اراده قدرت خداوند نبود،‌ رژیمی سقوط کرد که آزادی‌ستیزی و دین‌ستیزی در دستور کارش بود. آمریکا در ۵۰ سال اخیر به ۲۵ کشور جهان حمله مستقیم و غیرمستقیم کرده است، الان جمهوری اسلامی نهال نیست، درخت تنومندی است و این جز قدرت خداوند نیست. خطیب نماز جمعه این هفته تهران، گفت: خدای سال ۱۴۰۱ همان خدای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس است، با خدا باشید خدا هم کمک می‌کند. عمر ۴۳ ساله انقلاب تأیید این جمله است، همه کار برای سقوط انقلاب کردند،‌ یکی از آن‌ها، شیطنت‌های حوادث اخیر است.وی افزود: استکبار به جنگ ما آمد و امروز توطئه‌شان خنثی شد، آمریکا پژوهشکده‌های مرتبطش را بسیج کرد که طرح‌هایتان را علیه انقلاب اسلامی برای براندازی به ما بدهید، ۲۰۰ طرح و برنامه آمریکا از اینها گرفت، به فضل خداوند همه این توطئه‌ها خنثی شد.

 ایران 
 مردمی که امروز اینجا تجمع کرده‌اند ملت بزرگ ایران هستند
رئیس‌جمهور روز گذشته در سخنرانی خود در راهپیمایی باشکوه گرامیداشت یوم‌الله ۲۲ بهمن در تهران، طراحی پروژه آشوب و اغتشاش را ناشی از شکست دشمنان در سایر عرصه‌ها دانست و گفت: دشمنان تصور می‌کردند با پروژه آشوب و اغتشاش می‌توانند کشور را دچار توقف کنند، لذا یک جنگ ترکیبی به راه انداختند غافل از اینکه ملت ایران، آنها و ترفندهایشان را می‌شناسند.
آیت‌الله رئیسی خطاب به دشمنان با بیان اینکه اگر می‌خواهید از ملت ایران سخن بگویید، این مردمی که امروز اینجا تجمع کرده‌اند ملت بزرگ ایران هستند، به حضور زنان در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی در ارتباط با حقوق زنان و مسأله خانواده در جایگاه مدعی و دشمنان انقلاب اسلامی در جایگاه متهم هستند، در عرصه هسته‌ای و حقوق بشر نیز ما در جایگاه مدعی و شما در جایگاه متهم هستید.
رئیس‌جمهور همچنین خطاب به کسانی که در این اغتشاشات فریب دشمن را خوردند، اظهار کرد: آنان باید بدانند با نگاه پدرانه و حکیمانه رهبری فرزانه انقلاب اسلامی، آغوش ملت برای پذیرش آنان باز است و ما هم در دولت و دستگاه‌های اداری، امتداد نگاه پدرانه‌ای که رهبری فرمودند، دنبال خواهیم کرد. وی تأکید کرد: دشمن بداند اگر فکر می‌کند با حضورش در منطقه می‌تواند جای پایی پیدا کند، سخت در اشتباه است؛ ما امنیت این منطقه و خلیج‌فارس را در عدم حضور امریکایی‌ها و بیگانگان می‌دانیم.
 حضور نظامیان و سیاستمداران روس در سفارت ایران
در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جمعی از نظامیان و سیاستمداران روس در مراسمی که در سفارت ایران در مسکو برگزار شد، حضور یافتند. این حضور که مطابق رسوم دیپلماتیک بوده، در حالی است که پیش‌تر حضور نظامیان ایرانی در سفارت روسیه در تهران همزمان با سالروز ملی روسیه، به دستمایه تخریب روابط تهران و مسکو تبدیل شده بود. از این‌رو برخی کاربران با یادآوری مراسم مشابه سفارت روسیه در تهران، غرض‌ورزی و ضعف استدلال مخالفان را زیر سؤال برده و از آنان پرسیدند: «آیا امروز از مستعمره شدن روسیه خواهید گفت؟»

 وطن امروز 
 حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال در ۱۰ سال اخیر بی‌نظیر بود
سیدنظام الدین موسوی، رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده از مراجع مختلف، حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال طی ۱۰سال اخیر بی‌نظیر بوده است. وی تصریح کرد: تطبیق مستندات و تصاویر راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال با مراسم مشابه سال‌های گذشته، نشان می‌دهد حماسه مردم، حداقل طی ۱۰ سال قبل بی‌نظیر بوده است.
 ایران اسلامی مستقل و مقتدر در مقابل زیاده‌خواهان ایستاده است
امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی گرامیداشت ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در جمع مردم زنجان ضمن تشریح برخی دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: کسب استقلال و ایجاد نظام سیاسی مستقل، تدوین قانونی اساسی متکی بر مبانی دینی و ارزش‌های اسلامی و طرح موضوع ولایت فقیه به عنوان ستون اصلی مشروعیت و قدرت نظام اسلامی، احیای بعد سیاسی احکام دینی و توجه به اسلام سیاسی پس از ۱۴۰۰ سال، از جمله دستاوردهای سیاسی انقلاب اسلامی است که در قالب نظام مردم‌سالاری دینی مدون و پیاده شده و در قلمرو اندیشه‌ها و نظام‌های سیاسی جهان الگویی نوین ارائه کرده است. فرمانده کل ارتش تاکید کرد: امروز بی‌تردید، ایران یکی از معدود کشورهای مستقل دنیا به شمار می‌آید و با گذشت ۴۴ سال از عمر پربرکت انقلاب همچنان مستقل و مقتدر در مقابل زیاده‌خواهان و بیگانگان ایستاده است.

 خراسان
 اگر لازم باشد وارد پلان B خواهیم شد
وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگو با رادیو ان پی آر آمریکا درباره این که آیا برجام مرده محسوب می‌شود یا خیر اظهار کرد : آمریکایی‌ها مدام به ما پیام می‌دهند اما رفتار ریاکارانه‌ای دارند. ما از یک طرف از آقای راب مالی و آقای بلینکن پیام هایی دریافت می‌کنیم. وزیران خارجه در تماس با من پیام‌ها را منتقل می‌کنند. پیام‌هایی که به ما می‌رسد نشان دهنده اصرار آمریکا در رسیدن به نقطه پایانی توافق است اما همزمان در مصاحبه های مطبوعاتی حرف دیگری می‌زنند. من از طریق یکی از وزیران خارجه به آقای بلینکن پیام دادم و از آن‌ها پرسیدم که چرا ریاکارانه برخورد می‌کنید؟! اگر می‌خواهید به برجام برگردید، چرا در مصاحبه سخنی می‌گویید و در پیام دیپلماتیکی که می‌فرستید سخنی دیگر؟! وی خاطرنشان کرد: فراموش نکنید که از سال ۲۰۱۵ تا الان طرف ایرانی از برجام منتفع نشده است. پس این پنجره برای همیشه باز نخواهد ماند. اگر لازم باشد ما وارد پلان B خواهیم شد. ما گزینه های متعددی روی میز داریم اما در واسطه‌ها و پیام هایی که به ما داده می‌شود، گفته ایم که ما همچنان آماده ایم تا در یک چارچوب منطقی در گام های پایانی توافق قرار بگیریم.
 فریبا عادل‌خواه، زندانی دو تابعیتی آزاد شد
به نوشته روزنامه گاردین، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فریبا عادل‌خواه، زندانی دوتابعیتی که به اتهام تبانی علیه امنیت ملی به پنج سال زندان محکوم شده بود، از زندان اوین آزاد شده اما شرایط آزادی وی نامشخص است.

 مردم سالاری 
 دشمن هیچ‌گاه نیروهای مسلح ما را آزمایش نکند
سردار رادان در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن با بیان اینکه امروز روز روسیاهی دشمنان مقابل ملت بزرگ ایران است، خاطرنشان کرد: مردم با این حضور پرشور و شکوه بار دیگر با آرمان‌های امام و رهبری تجدید میثاق و ثابت کردند که پای این انقلاب و ارزش‌های نظام اسلامی ایستاده‌اند. فرمانده کل انتظامی کشور با اشاره به وحدت مردم تاکید کرد: استکبار و ابرقدرت‌ها این حضور میلیونی و باشکوه را ببینند و بدانند که ما تا پای جان پای انقلاب و ارزش‌های خود ایستاده ایم و پشتیبان ولایت هستیم. سردار رادان در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه توصیه‌ای به کشورهایی که برای ایران خط و نشان می‌کشند دارید و گفت: توصیه من به این کشورها این است که هیچ گاه کشور و نیروهای مسلح ما را آزمایش نکنند چراکه قطعا با آمادگی‌هایی که در نیروهای مسلح ما وجود دارد پشیمانی آنها حتمی است.
 سفر هیات آمریکایی با پرونده ایران به ریاض
وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از سفر چهار روزه هیات عالیرتبه واشنگتن به ریاض با محوریت تمرکز بر سه موضوع سامانه یکپارچه دفاع موشکی و هوایی، ایران و مبارزه با تروریسم خبر داد. این هیات طی سفر خود در روزهای ۱۳ تا ۱۶ فوریه (۲۳ بهمن تا ۲۶ بهمن) قرار است در نشست‌های کارگروه مشترک آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره اولویت‌های مشترک بحث و تبادل نظر کند.رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، کریستوفر لندبرگ فرستاده ویژه موقت دولت آمریکا در امور ضدتروریسم و ائتلاف ضدداعش، دانیل بنایم معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و دانا استرول معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه سرپرستی هیات اعزامی کاخ سفید را به عهده دارند که شماری از مقامات نظامی و غیرنظامی واشنگتن نیز آنها را در این سفر همراهی می‌کنند. این بیانیه افزود: نشست‌های سه گانه این کارگروه، سه دسته از اولویت‌ها (سامانه یکپارچه دفاع موشکی و ضدهوایی و امنیت دریایی، موضوع ایران و مبارزه با تروریسم) را بررسی خواهند کرد.

 رسالت 
 ماکرون ارائه جنگنده به اوکراین را رد نکرد
علی‌رغم هشدارهای مکرر روسیه به کشورهای غربی درباره تداوم کمک‌های نظامی و ارسال تجهیزات جنگی پیشرفته به اوکراین، پاریس از احتمال ارائه جنگنده به کی‌یف خبر داد. رئیس جمهور فرانسه گفت که ارائه جنگنده به اوکراین را رد نمی‌کند ولی کی‌یف در حال حاضر برای مقابله با روسیه به قدرت آتش فوری بیشتر نیاز دارد. ماکرون اضافه کرد: اولویت کنونی کمک به اوکراین طی هفته‌ها و ماه‌های پیش رو است پس جنگنده‌ها را نمی‌توان در این بازه زمانی به آنها ارائه کرد و همچنین آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت آنها نیز زمان می‌برد. رئیس جمهور فرانسه گفت که اولویت باید بر ارائه تجهیزاتی مانند توپخانه باشد که خود اثربخشی خود را ثابت کرده و نظامیان اوکراینی هم آموزش کار با آنها را دیده‌اند.

 آرمان ملی 
 حضور سردار قاآنی در مناطق زلزله‌زده سوریه
فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روز چهارشنبه برای نظارت بر امدادرسانی به مردم سوریه وارد مناطق زلزله زده شمال غرب این کشور شده و از نزدیک بر کار امدادرسانی رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی که از ایران، عراق و لبنان وارد منطقه شده‌اند نظارت می‌کند. سردار قاآنی عصر چهارشنبه در حلب بود و از مناطق زلزله‌زده این شهر و نحوه امداد رسانی به آسیب دیدگان این فاجعه دردناک بازدید کرد. وی با حضور در مناطق مختلف شهر حلب و ستادهای تشکیل شده برای یاری رساندن مردم آسیب دیده این استان و همچنین چند کمپ ایجاد شده برای زلزله زدگان بازدید کرد و با چند نفر از مردم آسیب دیده و شرایط فعلی آنها به گفت‌وگو پرداخت. روز پنجشنبه نیز فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور در شهر لاذقیه از مناطق آسیب دیده این شهر نیز بازدید کرد.
 فرهاد میثمی آزاد شد
فرهاد میثمی، پزشک و مترجم از زندان آزاد شد. میثمی مرداد سال ۹۷ بازداشت شده بود و با گذراندن دوران محکومیتش از زندان آزاد شد. اخیرا نامه و تصاویری از فرهاد میثمی از زندان رجایی‌شهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌بود که نشان می‌داد به دلیل اعتصاب غذا وزن زیادی را از دست داده‌است. یکی از خواسته‌های او آزادی برخی زندانیان سیاسی و مدنی بود.

 قدس 
 ایستادن چین در صف دریافت پهپاد ایرانی
در ادامه خبرها از موفقیت‌های راهبردی نیروهای مسلح کشورمان، پایگاه خبری میدل ایست مانیتور با انتشار گزارشی از افزایش صادرات تسلیحات ساخت ایران به چین خبرداد. این گزارش که به سخنان اخیر یکی از مقامات امنیتی ایران در در دانشگاه بین‌المللی قزوین پرداخته، مدعی است: چین در صف دریافت ۱۵هزار پهپاد ایرانی است و پکن یکی از مشتریان اصلی این هواپیماهای بدون سرنشین‌ ایرانی است. پیش از این رویداد، تهران و پکن بر سر خرید جنگنده‌های چند منظوره «جی ۱۰» به مذاکره نشسته‌اند.
 توییت معنادار پسر نصرالله علیه صهیونیست‌ها
همزمان با تلاش صهیونیست‌ها برای عادی نشان دادن شرایط داخلی پس از چندین عملیات استشهادی در چند هفته اخیر، توییت فرزند سیدحسن نصرالله درباره هلاکت یک نظامی صهیونیست مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. صبح روز گذشته خبرگزاری‌ها از وقوع عملیات استشهادی در قدس اشغالی توسط حسین قراقع، جوان ۳۱ ساله ساکن شهرک عیساویه خبر دادند، اقدامی که به هلاکت دو صهیونیست و زخمی شدن ۹ تن دیگر منجر شد. خبرنگار المیادین گزارش داد: عملیات در دو مرحله اجرا شده به‌طوری که ابتدا عامل عملیات با خودرو به صهیونیست‌ها زده و سپس اقدام به تیراندازی کرده است. در پی آن، پسر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی توییتری از هلاکت یک نظامی صهیونیست در پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی در جریان این عملیات خبر داد. سید جواد نصرالله در پیامی توییتری نوشت: ارتش دشمن اسرائیلی از مرگ میشل بارشت، مسئول برنامه‌ریزی، نظارت و تولید اسکادران تعمیر و نگهداری هواپیما در پایگاه هوایی تل‌نوف خبر داد و مدعی شد وی در نتیجه حادثه تصادف به هلاکت رسیده است. شاید هم بر اثر حادثه پهپاد! براساس آمارها از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی ۷۱ صهیونیست در هزارو۴۴۸ عملیات مقاومتی کشته یا زخمی شده‌اند.
 پرواز هواپیمای جدید «ایران ۱۴۰ » تا پایان سال
رئیس سازمان هواپیمایی کشور از پرواز مدل جدید هواپیمای ایرانی تا پایان امسال خبرداد. محمدی‌بخش، با حضور در شبکه خبر در خصوص توسعه اقتصاد صنعت هوایی و با بیان اینکه متناسب با ۹۰ فرودگاه و جمعیت ۸۰ میلیونی ایران، ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که درحال حاضر ۱۷۵ هواپیما فعال است، گفت: فاز اول ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ و بهره‌برداری از آن در حوزه‌های مختلف غیر از مسافری نهایی شده و آخر امسال نخستین پرواز پلتفرم جدید هواپیمای ایران ۱۴۰ را خواهیم داشت.
 تلاش‌های دیپلماتیک در زمینه مذاکرات هسته‌ای باید ادامه یابد
وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تأکید کرد در رایزنی‌هایم با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درخصوص پرونده هسته‌ای ایران و دیدارهای اخیرم با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین گفت اوضاع مذاکرات هسته‌ای ایران پیچیده شده است، اما تلاش‌های دیپلماتیک در این راستا باید ادامه یابد.
 تحمیل دیدگاه‌ها میان مردم و حکومت فاصله می‌اندازد
وزیر کشور دولت موقت طالبان در سخنانی کم‌سابقه با انتقاد به رهبری این گروه، از انحصار قدرت و تحمیل دیدگاه‌های حکومتی به مردم انتقاد کرد. حقانی ادامه وضعیت فعلی را غیرقابل تحمل دانست و تأکید کرد مردم از آنان فاصله خواهند گرفت. وی همچنین تأکید کرد در شرایط فعلی نیاز است به زخم‌های مردم مرهم گذاشته شود. گفتنی است، اقدام کادر رهبری طالبان در بستن مدرسه‌های دخترانه و ممنوعیت‌ کار زنان با واکنش‌های منفی گسترده‌ای روبه‌رو شده است.

 اعتماد 
 فنلاند و سوئد تا تابستان عضو ناتو خواهند شد
رییس‌جمهوری فنلاند گفت: باور دارد که در نشست آتی ناتو در لیتوانی، فنلاند و سوئد به عنوان دو عضو جدید این اتحاد نظامی حضور خواهند داشت. سائولی نینیسته، رییس‌جمهوری فنلاند افزود: که اگر عضویت فنلاند و سوئد در ناتو تا تابستان آینده تحقق نیابد، وضعیت روند پیوستن این دو کشور به این اتحاد، نامشخص‌تر از قبل خواهد شد.

 اطلاعات 
 آزادی متهمان ‌و محکومان مشمول عفو گسترده اخیرتا پایان ماه
سخنگوی قوه قضائیه گفت: تا اواخر بهمن جاری متهمان و محکومان حوادث اخیر که شرایط عفو گسترده مقام معظم رهبری را داشته باشند، از زندان آزاد خواهند شد. ستایشی درباره عفو گسترده مقام معظم رهبری با بیان این‌که «دامنه شمول این عفو، موسع است»، اضافه کرد: کسانی که در اغتشاشات اخیر از ۲۵شهریور به بعد بازداشت‌شده و یا محاکمه شدند تا اواخر بهمن جاری مشمول عفو گسترده و نگاه پدرانه نظام اسلامی قرار می‌گیرند و آزاد می‌شوند.وی درباره این‌که آیا سلبریتی‌ها و هنرمندان و روزنامه‌نگاران مشمول این عفو قرار می‌گیرند؟ گفت: اگر این افراد شرایط عفو را داشته باشند حتما در روزهای آتی آزادخواهند شد. مشمول شدگان عفو گسترده تعداد قابل توجهی هستند البته چون مسئولان مختلف قضایی همچنان در حال بررسی معیارها هستند فعلا اعلام آمار قبل از نهایی شدن درست نیست. اما ما پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان بهمن جاری قسمت زیادی از بازداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شوند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام جامعه مدرسین به شکرانه حضور حماسی مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به شکرانه حضور حماسی مردم در راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن پیامی صادر کرد. در بخشی از این پیام آمده است:.به فضل الهی و توجهات حضرت ولی‌الله‌الاعظم -عجل الله تعالی فرجه الشریف- جشن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با حضور چشمگیر و مسؤولانه مردم عزیز کشورمان در راهپیمایی ۲۲ بهمن چشم جهانیان را خیره و متحیر کرد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وظیفه خود می‌داند تشکرات صمیمانه‌اش را نثار ملت رشید و غیور ایران کرده و به خاطر بصیرت، هوشیاری، همت و استقامت و یکپارچگی و اتحاد این ملت بزرگ، حمد و سپاس بیکران خود به درگاه خداوند قادر متعال را به جای آورد. در ادامه این پیام آمده است:شما ملت عزیز با آفرینش این حماسه‌ی انقلابی، روح مقدس امام راحل و ارواح طیبه شهداء -قدس الله انفاسهم الزکیه- را شاد کردید و نام بلند و پر آوازه ایران اسلامی و ایرانیان را درخشان‌تر ساختید.در این پیام تصریح شده است: این مجاهدت مؤمنانه شما در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب -مدظله‌العالی- مایه عزّت کشور، ملّت و تاریخ پر افتخار ایران است و خدای متعال به این عمل صالح شما عظمت و برکت خواهد داد.ایران قوی، پرشتاب تر از گذشته به سوی آرمان های رفیع انقلاب اسلامی حرکت خواهد کرد و به خورشید تابناک مهدویت خواهد پیوست، ان شاءالله.

مردم نقشه دشمنان برای القای ناکارآمدی نظام را خنثی کردند
رسا/ آیت‌الله شب زنده دار در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر مقدس قم با اشاره به حضور پرشور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار داشت: مردم با حضور خود در صحنه ها از نظام و رهبر انقلاب اسلامی حمایت می‌کنند و به ولایت و ارزش‌های اسلامی پایبند هستند و امیدواریم که مردم انقلابی ایران اسلامی همیشه در صحنه ها حضور پرشوری داشته باشند و این راه را ادامه دهند. عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: مردم ایران اسلامی با حضور خود نشان دادند که ترفندهای دشمنان انقلاب اسلامی برای ناامیدی و القای ناکارآمدی نظام اسلامی نقش برآب شده و تاثیری در حضور پرشکوه مردم برای حمایت از نظام اسلامی و ولایت فقیه نخواهد داشت.

متحد و منسجم در حمایت از نظام ایستاده ایم
رسا/ آیت‌الله فقیهی در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر مقدس قم با تقدیر از حضور چشم گیر ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: اگر چه مشکلاتی در کشور وجود دارد اما به دشمنان اعلام می‌کنیم ملت ایران همچنان مقاوم و منسجم در حمایت از رهبری و نظام ایستاده‌اند. عضو جامعه مدرسین در ادامه افزود: این ملت با حضور پرشور خود در ۲۲ بهمن مشت محکمی بر دهان آن یاوه گویانی می‌زنند که می‌خواهند در خارج از کشور برعلیه نظام اسلامی و این انقلاب متحد شوند.

حمله موشکی به یک شهرک‌ اسرائیلی در اطراف غزه
فارس/ منابع خبری عبری و عربی از به صدا درآمدن صدای آژیرهای خطر در شهرک‌های صهیونیستی اطراف نوار غزه خبر دادند. کانال تلگرامی صابرین نیوز هم با اشاره به صدای آژیر در ناحل عوز، گزارش داد که این مسئله به خاطر انفجاری است که در شرق غزه رخ داده است. صابرین همچنین خبر داد که صدای این انفجار، احتمالا به خاطر شلیک موشک از غزه [به سمت شهرکهای اسرائیلی] بوده است.

اجازه استفاده از خاک کشور برای حمله به کشوری دیگر را نمی‌دهیم
ایسنا/ وزیر خارجه عراق در گفت‌وگو با شبکه العربیه حدث درباره حضور نظامی آمریکا و غرب در کشورش گفت: نیروهای آمریکایی مستقر در کشور تبدیل به نیروهای مشاور و آموزشی شده‌اند کما اینکه نیروهایی از ناتو ارتش عراق را آموزش می‌دهند. فواد حسین، همچنین تاکید کرد، کشورش با استفاده از خاک این کشور برای حمله به هر کشوری مخالفت می‌کند. وی با اشاره به موارد غذایی، زراعی و صنعتی که برای تعامل با تجارت جهانی نیاز به دلار داریم، افزود: جامعه عراق مصرفی است و ما نفت را صادر می‌کنیم و تمام موارد دیگر را وارد می‌کنیم.

ارائه دادخواست عدم صلاحیت نتانیاهو به دادگاه عالی رژیم صهیونیستی
ایسنا/ «جنبش برای کیفیت دولت» دادخواستی را علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به دادگاه عالی رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.منابع رسانه‌ای از پذیرش دادخواستی علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم صلاحیت وی برای ماندن در این سمت توسط دادگاه عالی اسرائیل خبر دادند، اتفاقی که خشم ائتلاف حاکم این رژیم را به همراه داشته است.طبق این گزارش، این دادگاه با پذیرش دادخواست مذکور به نتانیاهو یک ماه فرصت داده است تا دفاعیات خود را ارائه کند.رهبران ائتلاف با صدور بیانیه‌ای در این باره تاکید کردند: این یک تلاش غیرقانونی برای سرنگونی نخست‌وزیر در حال خدمت است که هیچ تفاوتی با کودتای نظامی ندارد. این در حالی است که منابع رسانه‌ای از تظاهرات ده‌ها هزار صهیونیست علیه کابینه تندرو رژیم صهیونیستی و درخواست برای کناره گیری نخست‌وزیر اسرائیل در اراضی اشغالی خبر دادند.شبکه عبری زبان «کان» در این باره گزارش داد که بیش از ۱۱۵ هزار معترض اسرائیلی در شهرهای مختلف علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند.

پکن کلاهک‌های هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد
ایسنا/ منابع چینی به خبرگزاری کیودو گفتند، این کشور جهت بازدارندگی علیه آمریکا قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را به ۹۰۰ برساند. رئیس‌جمهوری چین از قبل چنین طرحی را مبنی بر دو برابر کردن زرادخانه‌ هسته‌ای کشورش تصویب کرده است. به گفته این منابع چینی، ارتش آزادی‌بخش خلق چین نیز در ماه نوامبر بر “بازدارندگی هسته‌ای” تاکید کرده بود. همچنین با توجه به جنگ روسیه – اوکراین چنین استدلال کردند که باوجود اینکه غرب کمک‌های مالی و نظامی زیادی به کی‌یف ارسال کرده اما از ایجاد یک درگیری مستقیم با روسیه به دلیل تجهیزات هسته‌ای این کشور خودداری کرده است.

شمار جانباختگان زلزله ترکیه از ۲۴ هزار نفر گذشت
مهر/ معاون رئیس جمهور ترکیه گفت که شمار جانباختگان زلزله مرگبار در این کشور به ۲۴ هزار و ۶۱۷ نفر افزایش یافت.این مقام ترکیه‌ای در عین حال افزود که عملیات جستجو و امداد و نجات ادامه دارد و تا آخرین لحظه نا امید نخواهیم شد. معاون رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: تمام تدابیر برای مقابله با احتمال شیوع بیماری‌ها در مناطق زلزله زده اتخاذ شده است.

ادامه اعتراضات گسترده مردم پاریس علیه «ماکرون»
مهر/ تصاویر مخابره شده از چهارمین دور از اعتراضات مردمی علیه دولت «امانوئل ماکرون» رییس جمهمور فرانسه نشان دهنده حضور تعداد پرشماری از معترضان به طرح دولت برای اصلاحات سن بازنشستگی در پایتخت این کشور است. تصاویر زنده ارسالی خبرگزاری‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه در برابر مردم صف آرایی کرده و با استفاده از گاز اشک آور و باتوم در حال سرکوب مردم معترض هستند.

ایستادگی ملت ایران، الگوی آزادی سایر ملت‌ها از هژمونی غرب است
فارس/ رئیس شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی یمن به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به آیت‌الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، پیام تبریک فرستاد. المشاط در این پیام اعلام کرد: ایستادگی ملت ایران و حرکت در مسیر تکمیل شیوه انقلاب اسلامی، به الگویی برای سایر ملت‌ها در آزادی از قیمومیت و هژمونی پلید غربی بدل شده است. وی همچنین تأکید کرد که دولت نجات ملی مشتاق تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور و تداوم هماهنگی در تمامی محافل بین‌المللی است؛ زیرا این مسئله به سود دو کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *