خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۹

**با صدور بیانیه ای صورت گرفت؛ قدردانی ۲۴۶ نماینده از فرمان عفو رهبرمعظم انقلاب** آیت‌الله العظمی نوری همدانی: حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن موجب ناامیدی دشمنان اسلام و ایران خواهد بود** آیت الله حسینی بوشهری: حوزه باید به عنوان دیده بان بیدار نگذارد انقلاب در مسیری که خواست دشمنان است حرکت کند** در آستانه روز نیروی هوایی انجام شد؛ رونمایی از پایگاه زیرزمینی «عقاب 44» ارتش** رونمایی از ماهواره‌های «ناهید۲» و «طلوع۳» و انتشار نخستین تصاویر فضایی از ماهواره «خیام»
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به مردم زلزله‌زده خوی
نماینده‌ای از دفتر مقام معظم رهبری با حضور در جمع مردم زلزله‌زده خوی، سلام رهبر معظم انقلاب را به این مردم زلزله‌زده ابلاغ کرد. حجت‌الاسلام معزی، که صبح دیروز به منظور بازدید از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی و بررسی روند خدمت‌رسانی به نمایندگی از دفتر مقام معظم رهبری عازم مناطق زلزله‌زده شده بود با اشاره به پیگیری، با دقت گزارش خدمات ارائه‌شده در منطقه طی روزهای گذشته، خاطرنشان کرد: «گزارش‌های واصله از این مناطق را به محضر رهبر فرزانه انقلاب ارسال کرده و امروز در جمع شما حضور پیدا کرده‌ام تا پیام‌ محبت، صمیمیت و سلام مقام معظم رهبری را به مردم زلزله‌زده این منطقه برسانم و گزارشی میدانی برای ارائه به معظم‌له تهیه کنم.»

 همشهری 
 آمریکا گرفتار شکاف داخلی است
هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: امروز ما مجددا گرفتار شکاف داخلی و بی‌نظمی بین‌المللی بر سر اینکه چه‌کسی هستیم و از چه چیزی حمایت می‌کنیم شده‌ایم. کار ما برای فراهم آوردن انسجام داخلی لازم به‌منظور مواجهه با چالش‌های پیش‌رویمان سخت است.
 جهان به‌سوی جنگی گسترده‌تر می‌رود
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت:جامعه جهانی با چشمانی بسته به‌سوی جنگ گسترده‌تر حرکت نمی‌کند، بلکه با چشمانی باز به سمت آن پیشروی می‌کند. احتمال صلح در اوکراین‌رو به زوال است و درگیری‌های بیشتر و خونریزی در حال افزایش است.
 حمله اصفهان را پاسخ می‌دهیم
سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه خاطر نشان کرد: عاملان حمله ناموفق به یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع ایران در اصفهان پاسخ مناسب را دریافت خواهند کرد و پشیمان خواهند شد. دشمن می‌داند هرگونه اقدام علیه ایران مجازات سختی به‌دنبال خواهد داشت و آنها به خوبی معنای مقابله به مثل را خواهند فهمید.
 شهریور۱۴۰۰مأخذ قیمت‌ها باشد
علی نیکزاد نایب‌رئیس مجلس گفت: دولت موظف بوده درصورت حذف ارز ترجیحی از کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت آن به‌صورت کالابرگ اقدام کند. قرار بود مأخذ قیمت‌ها شهریور سال۱۴۰۰ باشد که این مهم در کشور عملیاتی نشده و این خلاف قانون است.

 کیهان 
 رونمایی از پایگاه زیرزمینی «عقاب ۴۴» ارتش
پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش، مورد بازدید سردار سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و… این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشند. این پایگاه بزرگ زیرزمینی، قابلیت پذیرش و به‌کارگیری عملیاتی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش را نیز خواهد داشت. گفتنی است؛ عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است.احداث این پایگاه‌ها در نقاط مختلف متناسب با نیازها و با ضریب ایمنی بالا با توجه به طراحی و استقرار در زیر کوه‌ها قابلیت اجرای عملیات غافلگیرانه هوایی را از مکان و زمان دور از انتظار دشمنان فراهم می‌کند.
 پروژه عظیم فاز ۱۴ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری
سخنگوی وزارت صمت با اشاره به سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری انجام شده در فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی اعلام کرد: فاز ۱۴ پارس جنوبی با طراحی، ساخت و اجرای ۱۰۰ درصد ایرانی توسط شرکت‌های تابعه وزارت صمت آماده بهره‌برداری شده است. امید قالیباف تاکید کرد: با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، ۲۹۰۰ تن LPG, گوگرد به میزان ۴۰۰ تن، ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی و سالانه یک میلیون تن اتان جهت خوراک واحدهای پتروشیمی تولید می‌شود.مشاور وزیر صمت افزود: ارزش افزوده محصولات فاز ۱۴ روزانه ۱۵ میلیون دلار است که با بهره‌برداری رسمی از این فاز در اواخر بهمن یا اوایل اسفند نصیب کشور می‌شود.

 ایران 
 تماس تلفنی رئیس جمهور با رؤسای جمهور سوریه و ترکیه
آیت‌الله رئیسی، روز گذشته در تماس تلفنی جداگانه‌ای با رؤسای‌جمهور کشورهای زلزله‌زده سوریه و ترکیه، ضمن ابراز همدردی، بر آمادگی کشورمان برای تأمین نیازهای امدادی تأکید کرد.
 تمدید معافیت تحریمی ایران در رابطه با همکاری هسته‌ای با روسیه
یک رسانه امریکایی گزارش داد، دولت بایدن معافیت تحریمی ایران در ارتباط با همکاری هسته‌ای با روسیه را تمدید کرده است. پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن بر اساس یک اطلاعیه غیرعلنی ارائه شده به کنگره امریکا که به آن دست پیدا کرده است، گزارش داد: دولت جو بایدن یکسری از معافیت‌های تحریمی را تمدید کرده است که به تهران و مسکو اجازه همکاری هسته‌ای در سایت‌های غنی‌سازی ایران، از جمله تأسیسات فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد. بنابر این گزارش، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه امریکا در ۳۱ ژانویه مجوز معافیت‌ها را صادر کرده اما کنگره از این تصمیم تا اواخر ۳ فوریه مطلع نشده و پس از آن فیری بیکن شروع به بررسی معافیت‌ها کرده است.به گزارش فیری بیکن، این معافیت‌های تحریمی که بخش باقیمانده از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، اجازه ادامه همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در سایت‌های هسته‌ای ایران همچون فردو و نیروگاه هسته‌ای بوشهر را می‌دهد. از این‌رو، منتقدان می‌گویند که با ارائه این مجوز دولت بایدن به تهران اجازه توسعه برنامه هسته‌ای‌اش را می‌دهد و به مسکو نیز امکان بهره‌مندی اقتصادی از طریق تجارت با سازمان‌های تحت کنترل دولت، همچون روس اتم را می‌دهد. به نظر می‌رسد امریکا با صدور این معافیت تلاش دارد تا مانع مرگ برجام شود و زمینه را برای احیای آن از بین نبرد.

 جمهوری‌اسلامی 
 «طرح صیانت» از دستور کار مجلس خارج شده است
موسوی سخنگوی هیات ‌رئیسه مجلس در واکنش به انتشار خبری مبنی ‌بر تصویب طرح صیانت و ارسال آن به شورای نگهبان، افزود: چنین موضوعی صحت ندارد؛ طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده است؛ براساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، هیچ طرحی بدون مصوبه در صحن علنی مجلس به شورای نگهبان ارسال نمی‌شود. البته مجلس هماهنگ با شورای عالی فضای مجازی در صورت نیاز، قوانین لازم برای فضای مجازی را تصویب خواهد کرد.
 ایران دائماً پیشنهاد مذاکره مستقیم را رد می‌کند
لورا روزن، خبرنگار آمریکایی به نقل از مقامات کاخ سفید خبر داد: واشنگتن می‌گوید ایران دائماً پیشنهاد مذاکره مستقیم ما را رد می‌کند. این خبرنگار آمریکایی افزود: یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته که آنها هنوز هم به دنبال یک حل و فصل دیپلماتیک برای چاره کردن نگرانی‌های بزرگ مرتبط با برنامه رو به رشد هسته‌ای ایران هستند اما ایران تا به امروز، گفتگوهای مستقیم را رد کرده است. البته ما همیشه راه‌هایی را برای رد و بدل کردن پیام با تهران داریم.

 وطن امروز
 رئیس جمهور خطاب به سفیر فرانسه: حقایق جامعه ایران را صحیح منتقل کنید
آیت‌الله رئیسی در آیین دریافت استوارنامه «نیکولا رش» سفیر جدید فرانسه نسبت به غلبه افراط‌گرایی در فرانسه و حمایت از اسلام‌ستیزی هشدار داد. رئیس‌جمهور همچنین با ابراز تاسف از محاسبات غلط برخی کشورهای اروپایی درباره محیط داخلی ایران، آن را ناشی از عدم درک حقیقت ملت باعظمت ایران و وابستگی به منابع اطلاعاتی معاند دانست. رئیسی به سفیر جدید فرانسه توصیه کرد حقایق جامعه ایران را بدرستی به هیات حاکمه فرانسه منتقل کند و این مساله را وظیفه اصلی خود بداند.
«نیکولا رش» سفیر جدید فرانسه نیز در این مراسم با ابراز امیدواری به بهبود و گسترش همکاری‌های فیمابین، تصریح کرد: از طرف رئیس‌جمهور فرانسه ماموریت دارم در جهت رفع سوءتفاهم‌های موجود در روابط و گسترش همکاری‌های ۲ کشور تلاش کنم.
 سازماندهی ۶۵۰ ناوگروه با بیش از ۱۵ هزار شناور در نیروی دریایی سپاه
فرمانده نیروی دریایی سپاه در حاشیه برگزاری رژه دریایی شناورهای مردمی در رودخانه اروند که به مناسبت سالگرد عملیات والفجر ۸ برگزار شد، گفت: ۶۵۰ ناوگروه با بیش از ۱۵ هزار شناور در نیروی دریایی سپاه سازماندهی شده است. سردار تنگسیری افزود: این ناوگروه‌ها با حمایت و پشتیبانی رهبر معظم انقلاب و فرمانده ستادکل نیروهای مسلح و سپاه، تشکیل شده‌اند که قدرت مردم را در مقابله با تهدیدات دشمن نشان می‌دهد. فرمانده نیروی دریایی سپاه در پایان، قدرت مردم در مقابله با تهدیدات را شگفتی‌ساز دانست و افزود: در محاصره و شکست حصر آبادان و عملیات‌های نظامی والفجر ۸ و خیبر در دوران دفاع‌مقدس، نقش مردم بسیار پررنگ بود.

 جوان
 ایران هدفی آسان برای دشمن نخواهد بود
سردار سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بازدید از پایگاه هوایی عقاب ۴۴ نیروی هوایی ارتش گفت: «دشمن خیال می‌کند می‌تواند با به کارگیری قدرت هوایی خود و با بهره‌گیری از برتری هوایی، پایگاه‌های هوایی، شیلتر‌ها و باند‌های پروازی کشور مورد نظر را مورد انهدام قرار داده و با خیال راحت به مأموریت خود ادامه دهد؛ یعنی همان کاری که در تجاوز به کشور‌های افغانستان، عراق و برخی کشور‌ها با خوی تجاوزگری از خود نشان داد که چاره آن علاوه بر پدافند عامل، داشتن پایگاه‌هایی امن، نفوذناپذیر، غیر قابل دسترسی و غیرقابل انهدام در زیر زمین است؛ پایگاه عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه با این مشخصات است که از سوی قرارگاه مرکزی حضرت خاتم الانبیا با همکاری و همراهی نیروی هوایی ارتش طراحی و ساخته شد و امروز مورد بازدید قرار گرفت.» وی با تأکید بر اینکه ملت شریف ایران به وجود چنین قدرتی در ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنند، تصریح کرد: «ایران یک هدف آسان برای دشمن متجاوز نخواهد بود. همچنان که در دهه ۸۰ بعد از تجاوز به عراق و افغانستان و تصرف نسبتاً آسان این کشورها، آرزوی تکرار این اتفاق را در ایران داشت و حرف از هدفی آسان می‌زد، اما پس از مطالعه و تحقیق متوجه این حقیقت شد که ایستادن در برابر ملت ایران و جنگیدن با نیرو‌های مسلح مقتدر جمهوری اسلامی کار آسانی نیست.»
 قدردانی ۲۴۶ نماینده از فرمان عفو رهبرمعظم انقلاب
۲۴۶ نفر از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای از فرمان عفو عمومی مقام معظم رهبری قدردانی کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: آنچه این انقلاب را از دل حوادث سخت و تقابل‌های خصمانه دشمنان آزادی و عدالت به سلامت عبور داده است رهبری خردمندانه مقام معظم رهبری که در سایه خون پاک شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و امنیت به واسطه عظمت و ایثار ملت شریف ایران همچنان درخشان و افتخارآمیز باقی مانده است استقلال، اقتدار و مقاومت مثلث قدرت ملت ایران بوده و دشمنان این ملت تاکنون نتوانسته‌اند با تحریم‌ها و تحریف و جنگ‌های روانی و رسانه‌ای این مثلث قدرت را خدشه‌دار کنند. فرمان عفو عمومی جمع کثیری از محکومان و متهمان اغتشاشات اخیر در زمره همان تدابیر درخشان رهبر فرزانه انقلاب است که نشان و نماد عقلانیت، اقتدار و رأفت توأمان نظام جمهوری اسلامی ایران است. این فرمان تاریخی یک بار دیگر باعث رویش مهرورزی‌های وحدت آفرین و انسجام ملی گردید، از سوی دیگر دشمن را در یک بن بست تصمیم‌گیری و سیاست بازی قرار داد.در پایان این بیانیه آمده است: ما نمایندگان ملت ایران ضمن تشکر از پیشنهاد ریاست محترم قوه قضائیه از این تدبیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی قدردانی و آرزوی توفیقات و طول عمر با عزت برای ایشان داشته و با تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی از ملت عزیز درخواست حضور حماسی در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن را داریم.

 خراسان 
 جای هر مجرمی زندان نیست
رئیس قوه قضاییه با بیان این که زندان رفتن آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی به همراه دارد، افزود: «بدون تردید عناصری که حضورشان برای امنیت و آرامش مردم و جامعه مضر است، به هیچ وجه نباید از زندان آزاد شوند و جای آن‌ها زندان است، اما آیا هرکس مرتکب جرم می‌شود باید به زندان برود؟چنان چه فرد مورد اشاره به زندان رفت چه آسیب‌هایی به خود او و خانواده‌اش و زندگی اجتماعی‌اش در آینده تحمیل می‌شود؟». حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین به آسیب‌شناسی درباره سرنوشت افراد سابقه‌دار پرداخت و اظهارکرد: «رفتار با فردی که از زندان بیرون می‌آید مهم است. به فردی که زندان بوده است و سابقه دارد هیچ‌کس کار و شغل نمی‌دهد و از بسیاری مسائل محروم می‌شود. اگر در طول زمان تعداد افرادی که سابقه‌دار هستند زیاد شود، آسیب زیادی دارد.»

 رسالت 
 غرب چاره‌ای جز پذیرش قدرت حزب‌الله ندارد
سیاستمدار و تحلیلگر لبنانی تأکید کرد: بازیگران غربی ناچار به پذیرش حقیقتی آشکار به نام قدرت حزب‌الله هستند. ناصر قندیل اظهار داشت: «طی ماه‌های اخیر منابع غربی تلاش کرده‌اند عملیات روانی خود علیه جریان مقاومت و در رأس آن‌ها حزب‌الله در لبنان را گسترده‌تر سازند. باید بگویم که فرار غرب از حقیقتی به نام قدرت حزب‌الله و جبهه مقاومت، همواره به ضرر آن‌ها بوده است. آن‌ها از یک‌سو تلاش می‌کنند معادلات داخلی لبنان را به مسائل منطقه‌ای و مذاکرات تهران با واشنگتن و ریاض گره بزنند و از سوی دیگر، موقعیت حزب‌الله را با ایجاد برخی الگوهای کاذب تبلیغاتی تضعیف کنند. این تلاش‌ها بارها از سوی دشمنان مقاومت انجام‌گرفته و البته درنهایت منجر به تأمین اهداف غرب نشده است.» سردبیر نشریه البنا تأکیدکرد: «تلاش بازیگران فرامنطقه‌ای برای ناآرام‌سازی بیروت، به یک فرمول با پیش‌فرض‌های ثابت تبدیل شده و تا زمانی که حامیان (غربی و منطقه‌ای) رژیم صهیونیستی بخواهند لبنان را ناآرام نگاه‌دارند، ناچار به پذیرش هزینه‌های سنگینی خواهند بود.»

 مردم سالاری
 موشک کروز بردبلند هواپایه «عاصف» رونمایی شد
در جریان بازدید سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از پایگاه هوایی زیرزمینی عقاب ۴۴ نیروی هوایی ارتش، برای نخستین بار از موشک کروز بردبلند هواپایه تحت عنوان «عاصف» رونمایی شد.این موشک که برای نخستین بار رونمایی شد. بر روی جنگنده سوخو-۲۴ نیروی هوایی ارتش نصب می‌شود و قابلیت انهدام اهداف را از بردهای دور و خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن دارد.
 انتقاد ریابکوف از نوع برخورد آژانس با پرونده اتمی ایران
معاون وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی از انتشار گزارشی از سوی آژانس بین‌الملی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد. «سرگی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران گفت: ما همیشه وقتی اطلاعات و اسنادی که حاوی مطالب و داده‌های محرمانه هستند و قرار نیست علنی شوند، به بیرون درز پیدا می‌کنند و تبدیل به موضوعات خبری می‌شوند، نگرانی‌مان را ابراز کرده‌ایم. اظهارات ریابکوف درباره اقدام آژانس به منتشر کردن گزارشی محرمانه درباره تاسیسات فردو در ایران اشاره دارد. ریابکوف گفت: آژانس نباید این طور عمل کند. این به تلاش‌های غرب برای سیاسی‌کاری بر می‌گردد. هیچ دلیلی ندارد که از روند معمول حرفه‌ای در زمینه این مسئله خارج شویم.

 آرمان ملی
 روابط ایران و روسیه بنیادی است
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در بدو ورود به مسکو اظهار داشت: روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف، از جمله اقتصادی، دفاعی و نظامی، امنیتی، علمی، کریدور و دیگر عرصه‌ها، عمیق‌تر و بنیادی‌تر و رو به توسعه است. دریابان علی شمخانی گفت: برای بررسی نقشه راه روابط دوجانبه در حوزه‌های گوناگون، لازم بود آنچه رهبران دو کشور درباره آن تصمیم گرفته‌اند ‌با مقامات عالی روسیه مرور شود. وی به سفر اخیر نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه به تهران اشاره کرد و افزود: تصمیماتی که در تهران گرفته شده بود در مسکو پیگیری و مرور خواهد شد.

 قدس 
 رونمایی از ماهواره‌های «ناهید۲» و «طلوع۳» و انتشار نخستین تصاویر فضایی از ماهواره «خیام»
روز گذشته و در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی، با حضور زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی از نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» و ماهواره «طلوع ۳» رونمایی شد. ماهواره «ناهید ۲» دارای وزن حدود ۱۲۰ کیلوگرم و طول عمر بیش از دو سال در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتر زمین قرار می‌گیرد. این ماهواره دارای سیستم پیشرانش با قابلیت جابه‌جایی ارتباطات است و تست ارتباطات مکالمه را روی باند مایکروویو فراهم می‌کند. در این مراسم همچنین از نخستین تصاویر و داده‌های فضایی منتشرشده از ماهواره «خیام» نیز با حضور وزیر ارتباطات رونمایی شد. «خیام» یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تصویربرداری با دقت یک متر است که با وزن ۶۰۰ کیلوگرم با ماهواره‌ بر «سایوز» در روز ۱۸ مردادماه سال جاری به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد تا طبق اعلام سازمان فضایی به مدت پنج سال از داده‌ها و تصاویر ارسالی آن در حوزه‌های کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، معادن و پایش مرزها و مدیریت حوادث غیرمترقبه و نیروهای دفاعی استفاده شود.
 چشم راست «سلمان رشدی» کور شد
«سلمان رشدی» نویسنده کتاب موهن و جنجالی «آیات شیطانی» در نخستین گفت‌وگو پس از هدف‌قرار گرفتن در شهر نیویورک آمریکا تأیید کرد چشم راست خود را از دست داده است. این نویسنده مرتد در گفت‌وگو با «نیویورک» همچنین گفت «به علت بی‌حسی در سر انگشتان، توانایی تایپ‌کردن و نوشتن را ندارد». ۲۱مرداد امسال، «هادی مَطر» جوان ۲۴ ساله با عبور از لایه‌های امنیتی شدید به محل سخنرانی سلمان رشدی در شهر نیویورک نزدیک شد و او را با چند ضربه چاقو از ناحیه گلو و شکم هدف قرار داد.

 اعتماد 
 امریکا تلاش دارد جنگ اوکراین را تا می‌تواند طولانی‌تر کند
وزیر دفاع روسیه گفت که نیروهای روسیه (طی روزهای اخیر) اقدام به آزادسازی شهرهای سولیدار، کلیشیوکا، بودگورنو، کراسنوبولی، بلاگوداتنوی، لوبکوف، نیکولایفکا در محورهای دونتسک و زاپوروژیا کرده است. شویگو در ادامه سخنانش گفت که امریکا و همپیمانانش در تلاش هستند تا آنجایی که امکان دارد جنگ در اوکراین را طولانی کنند. وزیر دفاع روسیه هشدار داد: «ناتو با ارسال سلاح به اوکراین و درخواست از کی‌یف برای تصرف سرزمین‌های روسیه، خود را وارد نبرد کرده و ممکن است درگیری‌ها به سطح غیرقابل پیش‌بینی منجر شود.»

 ابتکار 
 مسمومیت سریالی دانش‌آموزان قم مشکوک است
نماینده قم در مجلس با مشکوک خواندن مسمومیت سریالی دانش آموزان قم گفت که روز دوشنبه برای هفتمین بار دانش آموزان در قم مسموم شدند. امیرآبادی فراهانی گفت: مسمومیت دانش آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش نشانی پیگیر هستند که مبدا این مساله را پیدا کنند.
وی ادامه داد: با وجودی که چندین جلسه برگزار شده اما هنوز نتوانستند علتی را برای اطلاع رسانی اعلام کنند و هنوز مبدا این موضوع مشخص نشده است. این عضو هیات رییسه مجلس اضافه کرد: نظرات مختلفی بیان می‌شود؛ وزیر آموزش و پرورش به بنده گفت که موضوع درباره استمشاق گاز آمونیاک و دیگری می‌گوید علت استنشاق دی اکسید کربن است که از سیستم‌های گرمایشی مدارس است اما هنوز علت قطعی به ما نگفته‌اند. امیرآبادی درباره اینکه آیا علت این اتفاق مسائل امنیتی است، اظهار کرد: ما از وزرای بهداشت و درمان و آموزش و پرورش و اطلاعات برای پاسخ به مجلس سوال کردیم اما درباره بحث‌های کلی، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و درمانی استان جلسات مستمر داشته و پیگیری می‌کنند اما هنوز نتیجه قطعی بدست نیامده است.

 اطلاعات 
 تدبیر رهبری انسجام ملی را تقویت خواهد کرد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق با ابراز خرسندی از فرمان رهبر معظم انقلاب برای عفو گسترده محکومان و متهمان وقایع اخیر، اظهار داشت: تدبیر رهبر انقلاب، نقطه آغاز ترمیم شکاف‌های پدیدآمده و احیای سرمایه مردمی انقلاب است که آثار بسیار مهمی در فضای سیاسی و اجتماعی کشور خواهد داشت. این فرمان رهبری، دلسوزان کشور و نظام را امیدوار و انسجام ملی را تقویت خواهد کرد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن موجب ناامیدی دشمنان اسلام و ایران خواهد بود
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی به مناسبت فرارسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و برگزاری راهپیمایی ۲۲ بهمن پیامی صادر کردند. متن پیام به این شرح است: انقلاب اسلامی ایران به‌ رهبری امام خمینی -قدس سره- و مجاهدت‌های علمای بزرگ و حضور حماسی همه اقشار جامعه به ثمر رسید و توانست نفوذ نظام سلطه را در این کشور از بین ببرد و در برقراری نظام اسلامی تلاش نماید و دراین راه شهدای فراوانی تقدیم نمود. امروز وظیفه همگان بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی و تلاش برای رفع نواقص است تا آرمان‌های امام و شهدا و خواسته عموم مردم تحقق نهایی پیدا کند. بدون شک حضور مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن امسال موجب ناامیدی دشمنان اسلام و ایران خواهد بود و وحدت و همدلی را به نمایش خواهد گذاشت.

اجازه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در استفاده از وجوهات برای زلزله زدگان خوی
حوزه/ آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان و مصیبت دیدگان شهرستان خوی با توصیه به مسئولین نسبت به کمک و امدادرسانی هر چه بیشتر به مردم منطقه، اجازه دادند مومنین از یک سوم وجوهات شرعیه خویش برای کمک به حادثه دیدگان استفاده نمایند.

پیام آیت‌الله العظمی سیستانی در پی زلزله ترکیه و سوریه
ایسنا/ سایت دفتر آیت‌الله العظمی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در بیانیه‌ای آورده است: زمین لرزه شدیدی که اخیراً مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را لرزاند تعداد زیادی قربانی و مجروح برجای گذاشت و خسارات مادی هنگفتی به مسکن و زیرساخت‌های این دو کشور وارد کرده است، طوری که به یک فاجعه انسانی بی‌سابقه در دوره اخیر منجر شده است. در این بیانیه همچنین تاکید شده است: مرجعیت عالیقدر در نجف اشرف، ضمن ابراز همدردی و همبستگی با بستگان جان باختگان این مصیبت بزرگ، از خداوند متعال برای آنان صبر و شکیبایی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت دارد. امید است با همت مسئولین ذیربط و عموم مردم خیر در جهت تامین هر چه سریعتر نیازهای ضروری آسیب دیدگان همکاری شود. مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق در ادامه تاکید کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که بلا را از همگان دفع کند و به آنها خیر و سلامتی عنایت فرماید و او ارحم الراحمین است.

حوزه باید به عنوان دیده بان بیدار، نگذارد انقلاب در مسیری که خواست دشمنان است حرکت کند
حوزه/ آیت‌الله حسینی بوشهری در افتتاحیه سلسله نشست‌های «حوزه انقلابی» گفت: یکی از مراکز مهمی که انتظار می‌رود پاسدار انقلاب باشد و خود، انقلابی بوده و انقلابی بماند حوزه‌های علمیه است و حوزه است که باید به عنوان دیده بان بیدار، سنگربانی باشد که نگذارد انقلاب در مسیر دیگری که خواست دشمنان است حرکت کرده و در آن مسیر قرار بگیرد. رئیس جامعه مدرسین ابراز کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی سخن از انقلابی بودن حوزه می کند نشان از نگرانی ایشان دارد؛ چراکه انقلاب ممکن است بعد از مدتی دچار مشکل شود و باید دیده‌بان و خاستگاه انقلاب اسلامی محکم و استوار بماند. وی در ادامه افزود: اگر حوزه‌های علمیه خود را کنار کشیده و بگویند ما به سهم خود کارهایی را انجام داده ایم و امروزه باید دیگران مجلس تشکیل داده و مابقی ساختارهای نظام اسلامی را تهیه کنند و ما تنها به درس و بحث خود پرداخته و مشغول به مسائل درونی خود می‌شویم؛ این معنای حوزه انقلابی نیست. رئیس جامعه مدرسین همچنین اظهار داشت: رسالت حوزه‌های علمیه مربوط به قم و کشور نیست؛ بلکه رسالت جهانی دارد و باید فضای عمومی حوزه‌های علمیه درگیر نظریه پردازی ها و تولید پشتوانه‌های علمی مورد نیاز انقلاب و تمدن نوین اسلامی شود.

بن بست در مذاکرات هسته‌ای منجر به تنش می شود
مهر/ «میخائیل اولیانوف»، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، صبح چهارشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «بن بست مذاکرات وین برای احیای برجام مستعد تشدید وضعیت است. »وی گفت که بن‌بست در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران ممکن است منجر به تشدید وضعیت شود و کنترل این تشدیدها شاید بعد از این با دشواری زیادی همراه باشد.

تکذیب انتقال فناوری هسته‌ای روسیه به ایران
مهر/ رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقال فناوری‌های هسته‌ای روسیه به ایران را رد کرد. «رافائل گروسی» اظهار داشته است که او معتقد نیست که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را از ایران در ازای انتقال فناوری‌های هسته‌ای دریافت می‌کند، زیرا مسکو یکی از طرف‌های این معاهده است و خودش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) را «به این صورت آشکار» نقض نمی‌کند. وی همچنین اعلام کرد که معتقد است انتقال فناوری هسته‌ای روسیه به ایران نمی‌تواند اتفاق بیفتد، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند همه آنچه را که در زمینه فناوری‌ها و پیشرفت‌های هسته‌ای در ایران اتفاق می‌افتد ببیند. رافائل گروسی همچنین با حضور در نشست اندیشکده «چتم هاوس» گفت: مصمم به احیای رابطه با ایران و توافق هسته‌ای شکننده هستم. وی همچنین در بخشی از این نشست گفت که ایران سلاح هسته‌ای ندارد.

واشنگتن با دولت سوریه برای کمک به زلزله زدگان همکاری نمی‌کند
تسنیم/ در واکنش به بحران انسانی در سوریه پس از زلزله بزرگ اخیر، آمریکا ادعا کرده است که اگرچه در حال بررسی کمک به آسیب‌دیدگان است، اما با بشار اسد برای کمک به مناطق زلزله‌زده همکاری نخواهد کرد. این موضع‌گیری واشنگتن از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دیدار با همتای اتریشی‌اش اعلام شد و بلینکن در این ارتباط در جمع خبرنگاران گفت: «در خود سوریه ما شرکایی داریم که با حمایت مالی ما کمک‌های انسان‌دوستانه را هماهنگ می‌کنند» . بلینکن مدعی شده است که کمک‌ها به مردم سوریه می‌رسد، نه به دولت آن. ژست حقوق بشری آمریکا برای کمک به مناطق زلزله‌زده سوریه در حالی است که روز گذشته فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه با انتقاد از تحریم‌های غرب و تأثیر این تحریم‌ها روی فاجعه زلزله گفته بود: فاجعه بزرگ است و آنچه عمق آن را افزایش می‌دهد، این است که شرایط سوریه دشوار است، چرا که با تروریسم و حامیان آن می‌جنگد.

شمار قربانیان به ۸ هزار و ۹۵۶ نفر رسیده است
ایرنا/ گزارش مقامات ترکیه‌ای و سوری نشان می دهد که شمار قربانیان زمین لرزه در این دو کشور به ۸۹۵۶ نفر رسیده و پیش بینی ها حاکی از آن است که شمار کشته شدگان در روزهای آینده افزایش یابد.

چین درخواست تماس وزیر دفاع آمریکا را رد کرد
ایسنا/ پس از آنکه آمریکا، “بالون جاسوسی چینی” را منهدم کرد، پنتاگون گفت که چین درخواست تماس تلفنی بین وزرای دفاع این دو کشور را رد کرد. پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون عنوان داشت: ما به اهمیت حفظ خطوط باز ارتباطی میان آمریکا و چین معتقد هستیم. وی در ادامه افزود: متاسفانه چین درخواست ما را برای برقراری تماس تلفنی میان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و وی فنگه، وزیر دفاع چین رد کرد.

ترکیه‌ای‌ها تیم اسرائیلی را تروریست خواندند
ایسنا/ سخنگوی تیم اسرائیلی که برای کمک به امدادرسانی بعد از زلزله اخیر وارد ترکیه شده‌ است اعلام کرد که مردم این کشور با حضور این تیم مخالف هستند و آن‌ها را تروریست می‌دانند. دفیر دیمری، سخنگوی تیم اسرائیلی درباره نگرانی این تیم از اظهار هویت خود در ترکیه گفت: بله. یک نفر به ما گفت شما تروریست هستید. اخیرا در زلزله ویرانگر ترکیه بیش از ۵۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۱ هزار نفر زخمی شدند. به دنبال این زلزله رژیم صهیونیستی تیمی متشکل از کارمندان وزارت خارجه و اعضایی از ارتش و وزارت جنگ را برای کمک‌رسانی به ترکیه اعزام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *