خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۸

**بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداق بارز جهاد کبیر و عمل صالح است** آیت الله حسینی بوشهری: دشمن تلاش می‌کند پیروزی‌ها و دستاوردهای انقلاب را از حافظه ملت پاک کند** آیت الله رجبی: سرمایه‌گذاری برای آموزش و پرورش آینده‌ انقلاب را بیمه می‌کند** آیت الله فاضل لنکرانی: اساس انقلاب اسلامی عشق به خداست** آیت الله فقیهی: باور عمیق نسبت به جهاد تبیین، لازمه حراست از آرمان های انقلاب اسلامی است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 سفر رئیس‌جمهور به چین در حال برنامه‌ریزی است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در مورد برنامه سفر رئیس‌جمهور به چین، گفت: سفر رئیس‌جمهور به چین جزو برنامه‌هایی است که براساس توافقات دو کشور در حال برنامه‌ریزی است که در زمان مناسب انجام خواهد شد. وی همچنین درباره طلب ایران از کره‌جنوبی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره را با جدیت تاکنون پیگیری کرده و تا زمان وصول دارایی‌های ملی پیگیری خواهد کرد. کنعانی تاکید کرد: هنوز مشکلات مطالبات مالی ما از کره باقی است اما در چندوقت اخیر شاهد اظهارات غیرحرفه‌ای رئیس‌جمهور کره بودیم که متاسفانه توضیحات طرف کره‌ای تا این مرحله قانع‌کننده نبوده است و چنانچه توضیحات قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، می‌تواند در مناسبات دو طرف تاثیرات بیشتری بگذارد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد چرایی عدم تغییرات در سفرای خارجی، گفت: تغییر سفرا در دستگاه دیپلماسی مسیر شناخته‌شده اداری خودش را دارد و دوره سفارت روندهای مشخص دارد، لذا در دولت جدید نقل و انتقالات در چارچوب صورت گرفته است. با پایان یافتن دوره ماموریت تعدادی از سفرا، سفرای جدیدی اعزام خواهند شد. کنعانی در مورد نتیجه پیگیری‌های برای دریافت حقابه هیرمند تصریح کرد: در مقاطعی از تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که قبلا انجام شد و هیأت‌هایی که به افغانستان سفر کردند، بخشی از حقابه ایران دریافت شد اما تمام حقابه ایران نبود.

 همشهری 
 مقاومت در اریحا ادامه خواهد داشت
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: به‌رغم جنایت فجیع صهیونیست‌ها در اریحا، مقاومت در این منطقه ادامه دارد و گروه‌های مقاومت به عملیات‌ خود تا بیرون راندن اشغالگران از این سرزمین ادامه خواهند داد. جنایات دشمن صهیونیستی علیه فلسطین سرانجام دامن این رژیم را خواهد گرفت.
 اگر مسئولیت داشتم با پوتین دیدار می‌کردم
جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر انگلیس گفت: جنگ اوکراین تکان‌دهنده است و حمله روسیه به این کشور و تلاش برای اشغال آن اشتباه است، اما اگر مسئولیتی داشتم خیلی پیش‌تر با پوتین تعامل می‌کردم، برای اینکه به او بگویم موضوع دونباس باید حل و فصل شود.
 دستور ویژه برای تسریع در اجرای فرمان عفو رهبری
رئیس قوه قضاییه به رؤسای‌کل دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور دستور داد به‌منظور تسریع در جامه‌عمل پوشاندن به فرمان عفو اخیر رهبرمعظم انقلاب، هیأت‌هایی را برای تطبیق مصادیق با معیارهای پیش‌بینی شده تشکیل دهند تا هرچه سریع‌تر فهرست زندانیان و محکومان مشمول عفو به‌خود آنها و جامعه اعلام شود.حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست شورای‌عالی قوه قضاییه به عفوشدگان و محکومانی که از تخفیف مجازات بهره‌مند شدند نیز توصیه کرد بسیار مراقبت کنند تا مجدد ازسوی شیطان‌صفتان و بنگاه‌های تبلیغاتی آنها تحریک و اغفال نشوند چرا که در آن‌ صورت کار را برای خود سخت و راه را برای دیگران سد می‌کنند.وی با بیان اینکه اغتشاشات تمام شده اما توطئه‌های دشمن تمام نشده و ممکن است درصدد انجام اقدامات ایذایی باشد، افزود: مسئولان ذیربط قضایی همانطور که از ابتدای اغتشاشات با تدبیر، عقلانیت، صبر و حوصله عمل کردند، از این به بعد نیز با همین روش و مشی، کار را پیش ببرند و به هیچ‌وجه دچار احساسات نشوند.محسنی‌اژه‌ای به این نکته هم اشاره کرد که آنجا که باید حکم خداوند اجرا شود، نباید کوچک‌ترین اغماضی کنیم و از هیاهوی دشمن نیز هیچ نگران نباشیم؛ در آنجایی هم که بر مبنای حکم الهی و آموزه‌های دینی، ارفاقی در قبال محکومان و زندانیان اعمال می‌شود و از این بابت از ناحیه کسانی شماتتی صورت می‌گیرد، نگران نشویم و خداوند را شاهد و ناظر اعمال خود بدانیم.

 کیهان
 آماده ارائه کمک‌های امدادی فوری به ۲ ملت سوریه و ترکیه هستیم
آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور در پیام‌های جداگانه‌ای به رؤسای جمهوری ترکیه و سوریه، وقوع حادثه دلخراش زلزله در دو کشور را که به جان باختن و مصدوم شدن جمع قابل توجهی از شهروندان آنها و همچنین وارد آمدن خسارات بسیار زیاد شده است، تسلیت گفت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به این دو ملت دوست را در شرایط ناگوار فعلی اعلام کرد.
 رهبر انقلاب نقش بی‌بدیلی در احیای اتحاد و همدلی ملی ایفا کردند
قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز (دوشنبه ۱۷ بهمن‌ماه) مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در آستانه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، موافقت حکیمانه رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر جلوه دیگری از رویکرد محبت‌آمیز و پدرانه ایشان با فرزندان خود را به نمایش گذاشت.رئیس‌مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایشان از ابتدای این حوادث حساب افرادی را که هیجان‌زده شده و فریب خوردند، از سازمان‌دهندگان آشوب جدا کردند و با محبت اخیر خویش ضمن تاکید عملی بر این رویکرد، نقشی بی‌بدیل در ترمیم اجتماعی و احیای اتحاد و همدلی ملی ایفا کردند.
 صادرات غیرنفتی ایران تا پایان سال به ۵۲ میلیارد دلار می‌رسد
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات کشور در ۱۰ ماهه ابتدای امسال۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که از لحاظ ارزشی حدود ۱۸ درصد رشد و از لحاظ وزنی سه درصد رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال صادرات غیرنفتی کشور به ۵۲ میلیارد دلار برسد.
پیمان‌پاک افزود: در حوزه صادرات معدن و صنایع معدنی اگرچه پنج درصد کاهش صادرات داشته‌ایم اما به لحاظ وزنی صادرات در این بخش پنج درصد افزایش یافته است که این موضوع ناشی از کاهش قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی بوده است. در حوزه صنعت حدودا ۱۴ درصد رشد ارزش صادرات داشته‌ایم اما در حوزه کشاورزی هم در وزن و هم به لحاظ ارزشی کاهش صادرات داشته‌ایم. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: با وجود مشکلات فراوان مانند آزاد‌‌سازی نرخ ارز، معضل کمبود انرژی و قطعی برق صنایع و حذف ارز ترجیحی، جنگ روسیه و اکراین، کاهش قیمت محصولات فلزی و همچنین اغتشاشات ماه‌های گذشته صادرات غیرنفتی ایران با همراهی تجار و فعالان اقتصاد افزایش یافته است.

 ایران
 وحدت، مهم‌ترین زمینه توسعه کشور است
آیت‌الله رئیسی در نشستی با پیروان ادیان توحیدی که به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه ایام دهه فجر برای همه ما یادآور پیروزی‌های بزرگ ملت ایران است، گفت: این پیروزی‌ها مرهون بصیرت و ایستادگی همه ملت بزرگ ایران با هر گویش، مذهب و باوری است.رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌ها و گام‌های بلندی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف نصیب ملت ایران شده نیز متعلق به همه ملت بزرگ ایران است، افزود: دفاع مقدس یکی از جلوه‌های زیبا و شکوهمند ایستادگی و بصیرت ملت ایران است که همه اقوام و مذاهب ایرانی با تقدیم شهدایی در آن ایفای نقش کرده و در این افتخار سهم دارند.
دکتر رئیسی با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمانی نیازمند انسجام و وحدت ملی هستیم، اظهار داشت: انسجام و وحدت مهمترین زمینه و مناسب‌ترین بستر برای توسعه‌یافتگی در کشور است. البته وحدت و انسجام به معنای نفی گفت‌و‌گو نیست، بلکه بستری برای گردهم آمدن صاحبان اندیشه و تبادل دیدگاه‌ها و نظرات آنها با یکدیگر در راستای تقریب نگاه‌ها است.
 کرملین ادعای پهپادی روزنامه امریکایی را تکذیب کرد
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ادعای جدید رسانه‌های امریکا مبنی بر همکاری ایران و روسیه برای ساخت پهپاد را تکذیب کرد.
در ادامه فضاسازی‌های رسانه‌های امریکایی علیه سیاست خارجی و توانمندی‌های دفاعی ایران و مرتبط کردن آن با جنگ اوکراین، روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام یک کشور همسو با امریکا مدعی شد مسکو و تهران در حال همکاری برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه هستند که قادر به تولید حدود ۶ هزار پهپاد طراحی شده از سوی ایران است و قرار است این پهپادها در جنگ اوکراین مورد استفاده قرار گیرند؛ اما پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه با بیان اینکه این کشور برنامه‌های خود را برای تولید هواپیماهای بدون سرنشین برای اهداف مختلف دارد و این برنامه‌ها در حال اجرا هستند، اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانیم اخیراً فهرستی از دستورات ریاست‌جمهوری در زمینه تولید و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین به تصویب درآمده و امضا و علنی شده است. وی با اشاره به گزارش این روزنامه امریکایی گفت: مشخص نیست این روزنامه با اتکا به چه اطلاعاتی چنین خبری را منتشر کرده است.
 جایزه همسر جو بایدن «برای» تقدیر از دست‌اندرکاران آشوب‌ها
روز گذشته اعلام شد شروین حاجی‌پور، خواننده ترانه «برای» به عنوان برنده جایزه «بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی» در مراسم جایزه گِرَمی سال ۲۰۲۳ شده است. برنده این جایزه در حالی توسط جیل بایدن، همسر رئیس‌ جمهور امریکا، اعلام شد که رسانه‌های غربی همواره مدعی بوده‌اند که فرهنگ و هنر را نباید به سیاست آلوده کرد. همچنین بخش بهترین ترانه برای تغییر اجتماعی برای اولین بار در این مراسم گنجانده شده است که تا پیش از این، چنین بخشی وجود نداشته است. این موارد گویای آن است که جایزه اخیر تا چه حد سیاست زده بوده است. سابقه حضور همسر باراک اوباما در هنگام اعطای جایزه اسکار به فیلم ضدایرانی «آرگو» نیز نشان می‌دهد حضور خانواده سران امریکایی در اهدای جوایز ضدایرانی سابقه‌دار بوده است. گفتنی است شروین حاجی‌پور که تا پیش از این با اجرای خود در یک برنامه پرمخاطب تلویزیونی شناخته شده بود پس از حواشی اخیر و خروج برخی سلبریتی‌ها از کشور اعلام کرد در ایران می‌مانم و اگر نقدی دارم، همینجا می‌گویم. رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران نیز با «الهام بخش» نامیدن ترانه «برای»، دریافت جایزه گرمی را به شروین حاجی‌پور تبریک گفت.

 جمهوری‌اسلامی
 مذاکرات چین و عربستان برای دستیابی ریاض به موشک ‌اندازهای A300
منابع رسانه‌ای از مذاکراتی میان چین و عربستان برای دستیابی ریاض به موشک ‌اندازهای A300 خبر دادند. به گفته این منابع، این موشک ‌انداز پیشرفته امکاناتی را برای نیروی زمینی عربستان در رابطه با اهداف نزدیک و دور فراهم خواهد کرد.

 وطن امروز 
 وقایع اخیر ذات انسان‌های دورو را نشان داد
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آنهایی که در لاک دیگر فرورفته‌ بودند اما ذات خود را مخفی کرده بودند، سست بودن و ذات خود را در ایام اخیر نشان دادند و دیدید چه کسانی اینگونه بودند اما خوشا به حال کسانی که قرص و محکم بودند. سردار علی فدوی ادامه داد: هرچه دشمنان خباثت کنند ما آنها را شکست می‌دهیم. ۴۴ سال است آمریکا را شکست داده‌ایم و از این به بعد هم شکست می‌دهیم.
 تولید قطعات گلوگاهی در نهاجا ۱۱ درصد رشد داشته است
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: امسال با همت و تلاش شبانه‌روزی کارکنان این نیروی الهی، شاهد رشد ۱۱ درصدی تولید قطعات گلوگاهی و همچنین بازآماد ۲۹ فروند هواپیما در این نیرو بودیم.امیر خلبان واحدی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان این نیرو در سال جاری، خطاب به آنان تصریح کرد: همت و تلاش بی‌وقفه شما عزیزان همواره باعث سرافرازی این نیروی الهی شده است که این همت والا امروز موجب رشد ۱۱ درصدی تولید قطعات گلوگاهی و ارتقای توان عملیاتی نیروی هوایی و همچنین بازآماد ۲۹ فروند هواپیما در این نیرو شده است که این حاصل سرپنجه‌های قدرتمند متخصصان و صنعتگران توانمند و جوان این نیرو است.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری درباره فریضه جهاد تبیین، خاطرنشان کرد: امروز دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با تکیه بر امپراتوری رسانه‌ای در صدد تحقق اهداف خود هستند و هدف اصلی آنان ایجاد نفاق و دودستگی در جامعه ایرانی است، لیکن این اهداف بسیار مخرب و نابود‌کننده هستند که بنیان ایران و ایرانی را هدف قرار داده‌اند، پس جهاد تبیین همان مولفه‌ای است که می‌تواند به عنوان پادزهری اثرگذار در مقابله با این گونه تهاجمات عمل کند و این تبیین‌گری تنها به واسطه مسؤولیت‌پذیری تمام آحاد جامعه محقق خواهد شد.
 پیام عفو رهبر معظم انقلاب برای داخل سعه‌صدر و برای خارج اقتدار نظام است
معاون حقوقی رئیس‌جمهور با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات گسترده متهمان و محکومان اغتشاشات اخیر گفت: پیام این اقدام برای داخل بزرگ‌منشی و سعه‌صدر نظام درباره مسائل کشور و برای خارج اقتدار نظام است.
محمد دهقان با بیان اینکه عفو محکومان توسط رهبر معظم انقلاب از جنبه حقوقی پیچیدگی ندارد و این اختیار وجود داشته و در گذشته هم برخی موارد این اتفاق رخ داده است، تصریح کرد: این بحث در گذشته نیز وجود داشت اما به شکل محدود بوده است. این بار شاید افرادی که هنوز حکم قطعی و محکومیت قطعی ندارند تعداد بیشتری باشند نسبت به افرادی که محکومیت قطعی دارند. دهقان با بیان اینکه فلسفه عفو رهبر معظم انقلاب برای محکومان ناظر بر چند مورد است، بیان کرد: اجرای عفو توسط رهبر انقلاب نشان از بلندنظری جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل درونی و بیرونی کشور دارد.

 

 جوان
 قدرت نظامی ما امروز دشمن را متوقف کرده است
اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم نکوداشت سرلشکر رحیم صفوی در دانشگاه تربیت مدرس، گفت: در حوزه دفاع مقدس اتفاق بزرگی رخ داد و آن شکل‌گیری دانش نظامی عملیات در حال حرکت بود. شما وقتی قصد اجرای عملیات را داشته باشید باید ابتدا مقدمات و اول تا انتهای کار را بررسی و بعد اجرا کنید. اما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چرخه و توانمندی عملیات در حال حرکت شکل گرفت و این یکی از دستاورد‌های ارزشمند بود. وی افزود: قدرت نظامی و رزمی ما امروز دشمن را متوقف و به «چه کنم» گرفتار کرده و این شعار نیست، یکی از جلوه‌های این مسئله دستاورد‌های ما است و کار به جایی می‌رسد که فرمانده سنتکام در سخنان اخیر خود توان دفاعی ایران و سپاه پاسداران را پیچیده معرفی می‌کند.
 روسیه: غربی‌ها دنبال احیای برجام هستند
نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با تأیید وجود شواهدی درباره نهایی شدن مذاکرات اعلام کرد که طی چند روز گذشته نشانه‌هایی وجود داشته که از نهایی شدن احتمالی توافق بر سر مذاکرات در وین حکایت دارد.
میخائیل اولیانوف درباره گزارش‌های ادعایی که در روز‌های گذشته درباره مذاکرات مستقیم بین تهران و واشنگتن منتشر شده، گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که طرف امریکایی در قطر پیشنهاد‌هایی در ارتباط با توافق هسته‌ای به ایران داده، گرچه غیرمستقیم بوده و از طریق وزیر خارجه قطر منتقل شده است. وی در این مورد به شبکه راشاتودی گفت: «هیچ جایگزین منطقی برای برجام وجود ندارد. تمام گزینه‌های دیگر ناکارآمد هستند و تنها تفاوت بین آن‌ها منفی بودن‌شان است.»‌این دیپلمات روس تصریح کرد: «به همین دلیل است که ما طرفدار به نتیجه رساندن مذاکرات وین هستیم که در مجموع بسیار موفقیت آمیز بود و ما را قادر به دستیابی به یک توافق نمود.»

 خراسان 
 بازیگران زن تا از مرز ۵۰ سالگی رد می‌شوند روسری برمی‌دارند و منتقد جمهوری اسلامی می‌شوند
ابوالقاسم طالبی، فیلم‌ساز «قلاده‌های طلا» در برنامه «هفت» عبارات جنجالی و پرواکنشی را درباره برخی زنان سینماگر به کار برد وگفت: برخی از زنان سلبریتی، یائسگی خود را به گردن جمهوری اسلامی می‌اندازند. طالبی در ادامه، آن‌ها را از بورس افتاده لقب داد و گفت: این بازیگران زن تا از مرز ۵۰ سالگی رد می‌شوند روسری برمی‌دارند و منتقد جمهوری اسلامی می‌شوند.

 مردم سالاری 
 یکجانبه گرایی به بن بست رسیده است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : یکجانبه گرایی به بن بست رسیده است. امیرعبداللهیان در یک گزارش توییتری از دیدار و گفت‌وگو با مقامات نیکاراگوا، ونزوئلا و کوبا در جریان سفر به این سه کشور آمریکای لاتین نوشت: «در نیکاراگوا، ونزوئلا و کوبا و دیدار با مقامات عالی، همبستگی کشورهای مستقل در مناطق استراتژیک غرب آسیا و آمریکای لاتین مورد تاکید بود. تروریسم اقتصادی و استفاده ابزاری از حقوق بشر، با هدف ایجاد فشار اجتماعی در بدنه مردم در کشورهای مستقل بی اثر شده است. یکجانبه‌گرایی به بن بست رسیده است.»
 جایگزین بهتری برای برجام وجود ندارد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اذعان به نقش دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در به نابودی کشاندن برجام تصریح کرد که جایگزین بهتری برای این توافق وجود ندارد. بورل این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه وال‌استریت ژورنال مطرح کرد و با تکرار ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت که منتقدان برای تلاش‌های او در زمینه از سرگیری اجرای برجام ارزش قائل نیستند.
وی گفت: «تا آنجا که من می‌دانم، جایگزینی برای این توافق برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران وجود ندارد».مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه غرب در امور داخلی ایران و ادعای بی‌اساس ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین مدعی شد که نقش او به عنوان هماهنگ کننده دیپلماسی هسته ای مانع از فشار روی تهران بر سر اقداماتش در داخل یا خارج نمی‌شود. وی در این رابطه به آخرین تماس تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه کشورمان اشاره و ادعا کرد که به طرف ایرانی گفته که تداوم شرایط موجود کار «توافقات سیاسی» را دشوار می‌کند. بورل درباره ادعای نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مبنی بر برنامه ایران در خصوص فروش صدها موشک به روسیه هم مدعی شد که از نظر او ایران متوجه پیامدهای این معامله ادعایی شده است.

 قدس 
 دیدار معاون وزیر خارجه ایران با وزیر خارجه عراق
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با وزیر خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در رأس هیئتی به بغداد سفر کرده است و دو طرف در این دیدار درمورد چالش‌های منطقه ای و اهمیت حل پرونده‌های مورد اختلاف به ویژه در زمینه واردات گاز از ایران تبادل نظر کردند.
 آمریکا در مناطق کُردنشین با آتش‌ بازی می‌کند
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی خود در بغداد تأکید کرد آمریکا در مناطق کردنشین با آتش‌ بازی می‌کند و به تمایلات جدایی‌طلبانه ساکنان آن دامن می‌زند. وی همچنین با اشاره به اقدامات خصمانه غرب در اوکراین گفت: «ما خوب به یاد داریم چگونه موصل، رقه و دیگر شهرها با خاک یکسان شدند و همچنین دیگر جنایت‌های جنگی را به یاد داریم که نه ذهن جامعه بین‌الملل برای مجازات عاملان این حوادث را به خود مشغول کرد و نه موجب نگرانی آن‌ها شد».

 اعتماد
 حمله به سفارت این کشور در ایران از قبل برنامه‌ریزی شده بود
رییس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت: حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران از قبل برنامه‌ریزی شده بود. حاجی‌زاده در ادامه سخنانش گفت: با وجود اینکه جنایت به مدت ۴۰ دقیقه ادامه داشت، پلیس ایران هیچ اقدام سریعی برای جلوگیری از آن انجام نداد. افسر پلیس ایران که در ورودی ایستاده بود، نه‌تنها در این حادثه دخالتی نکرد، بلکه از محل خارج شد. در جریان اقدام تروریستی در سفارت جمهوری آذربایجان، یک خودروی پلیس ایران به سمت ساختمان سفارت جمهوری آذربایجان حرکت کرد اما سپس از آنجا دور شد. تمام شواهد موجود حاکی از آن است که این حادثه از پیش طراحی شده بوده است.

 اطلاعات 
 عربستان، امارات و چک سفارتخانه‌های خود درکابل را بستند
دولت‌های عربستان، امارات و جمهوری چک در واکنش‌هایی عملی به اقدام اخیر حکومت طالبان در ممانعت از تحصیل دختران و فعالیت زنان افغانستان، سفارتخانه‌های خود در کابل بستند و دیپلمات هایشان را از این کشور خارج کردند.

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداق بارز جهاد کبیر و عمل صالح است
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه ای فرارسیدن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران را گرامیداشت . دراین بیانیه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران ریشه در نهضت رسول الله و قیام خونین عاشورا دارد و اکنون ۴۴ سال است پرچم اسلام در دستان ملت مجاهد و مؤمن ایران همچنان در اهتزاز است تصریح کرد: اسلام، سیرت و ماهیت انقلاب اسلامی ماست.وملت ما برای حاکمیت اسلام قیام کرده است و تا آخرین نفس پاسدار ارزشهای اسلامی و اجرای احکام اسلامی خواهد بود.درادامه این بیانیه با تاکید براینکه ملت ایران با تمام وجود حامی و راعی حق ولایت هستند تصریح کرده است: نظام مادی نمی‌تواند قدرت ایمان و عمل صالح را درک کند و این حقیقت ناکامی و استیصال استکبار جهانی است. صبر، بصیرت و استقامت و تقویت دینداری ولایتمدارانه تضمین کننده بقای نظام اسلامی است و بی شک امداد الهی را نیز در پی خواهد داشت. در پایان این بیانیه ضمن دعوت آحاد مردم برای حضور حماسی در راهپیمایی ۲۲ بهمن آمده است راهپیمایی روز ۲۲ بهمن، همیشه در دستگاه محاسباتی دشمن اخلال و تحیر ایجاد کرده است. امسال نیز حضور باشکوه در تجدید میثاق با انقلاب اسلامی، امام و رهبری و حمایت از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی ضربه محکمی بر دهان یاوه گویان و بدخواهان نظام اسلامی خواهد زد. راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداق بارز جهاد کبیر و عمل صالح است و بی شک جدای از برکات عظیم دنیایی یک سعی مشکور و مأجور در درگاه الهی است.

دشمن تلاش می‌کند پیروزی‌ها و دستاوردهای انقلاب را از حافظه ملت پاک کند
رسا/ آیت‌الله حسینی بوشهری، در مراسم بزرگداشت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در جامعهالمصطفی العالمیه برگزار شد، انقلاب اسلامی را زنده و پیش‌رونده خواند و تأکید کرد: انقلاب اسلامی مرحله به مرحله بالنده‌تر می‌شود و سیر تکاملی خود را در پیش گرفته است. امروز انقلاب هم دوست و هم دشمن را به خوبی می‌شناسد و با انواع و اقسام فتنه‌ها و توطئه‌ها آشنا شده است و می‌داند چگونه به همه نقشه‌هایی که دشمن علیه این ملت در نظر گرفته است، پاسخ دندان‌شکن دهد.رئیس شورای عالی جامعه مدرسین ، درادامه سخنان خود با تأکید بر تهاجم و ناتوی فرهنگی و جنگ شناختی، روانی و رسانه‌ای دشمن علیه انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون، تصریح کرد: در جریانات اخیر شاهد بودیم که دشمن تمام امکانات خود را به صحنه آورد، اما خداوند به ما وعده می‌دهد که در برابر این توطئه‌ها ترس و نگرانی به خود راه ندهیم.وی خطاب به مردم و مسئولان، گفت: وظیفه طرفداران انقلاب اسلامی و روحانیت بازگو کردن حقایق است. دشمن تلاش می‌کند پیروزی‌ها و دستاوردهای انقلاب را از حافظه تاریخی ملت پاک کند، اما وظیفه ما تبیین این دستاوردها در جهان است.

سرمایه گذاری برای آموزش و پرورش آینده انقلاب را بیمه می کند
حوزه/ آیت الله رجبی، در دیدار مشاور وزیر و دبیرستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش طی سخنانی اظهار کرد: آموزش و پرورش از نهادها و ارگان های اصلی نظام اسلامی است که با استقرار حاکمیت اسلامی رنگ و بوی متفاوتی نسبت به دوران قبل از انقلاب گرفت.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: امروز آینده هر جامعه ای در گرو تربیت درست نسل جوان آن جامعه و از کلاس های درس در مقاطع ابتدایی شکل می گیرد و ما در جمهوری اسلامی ایران نگاه ویژه ای به بحث تعلیم و تربیت از مدارس ابتدایی و حتی پیش از آن داریم.آیت الله رجبی اظهار داشت:هر چقدر برای آموزش و پرورش و اجرای برنامه ها و طرح های معرفتی آن سرمایه گذاری کنیم در واقع آینده نظام و انقلاب اسلامی را بیمه و تضمین می کند.

اساس انقلاب اسلامی عشق به خداست
ایسنا/آیت الله فاضل لنکرانی در یادواره شهدای انقلاب اسلامی استان گیلان با اشاره به عظمت کار ۶۳ شهید گیلانی دوران انقلاب از جمله روحانی شهید سید یونس حسینی رودباری، تصریح کرد: شهدای انقلاب به خاطر خدا و به خاطر دین خدا در مقابل کفر ایستادند و لذا اساس انقلاب ما و حرکت عظیم امام خمینی، عشق به خدا بود.عضو جامعه مدرسین ، عشق به خدا را ویژگی ناصران دین الهی دانست و تصریح کرد: هم خدا یاری دهندگان دینش را دوست دارد و هم یاری دهندگان دین، دوستدار خدا هستند و در دل و فکر و ذهن و وجودشان غیر از خدا و عشق خدا و رضای خدا چیز دیگری نیست.وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی قرآن را احیا کرد و به بسیاری از آیات عینیت بخشید، متذکر شد: آیات جهاد و حکومت و سیاست به فراموشی سپرده شده بود، اما انقلاب اسلامی قرآن را به صحنه آورد و شهدای ما به میدان جهاد رفتند وامروز نیز آماده حضور در همه عرصه ها هستیم.

باور عمیق نسبت به جهاد تبیین، لازمه حراست از آرمان‌های انقلاب اسلامی است
شبستان/ آیت الله فقیهی ضمن گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: چهل و چهار سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را در حالی شاهد هستیم که دشمنان در سال های اخیر به خصوص در عرصه جنگ نرم رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی و اقتصادی از هیچ تلاشی برای ضربه زدن به این انقلاب و نظام اسلامی فروگذار نکرده‌اند. وی افزود: با این حال و به لطف الهی و البته در سایه حضور آگاهانه و ولایتمدارانه مردم در صحنه، دشمنان نتوانستند به اهداف شوم خود برسند و اینک نظام اسلامی بالنده تر و قوی تر از هر زمانی به راه خود در مسیر رشد و پیشرفت و تعالی ادامه می دهد. عضو جامعه مدرسین درادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تبیین پیشرفتهای کشور در دوران انقلاب اسلامی تصریح کرد: از جمله مهم ترین الزامات حراست از آرمان های انقلاب اسلامی، باور عمیق داشتن نسبت به ضرورت جهاد تبیین در جامعه است.

اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ایران به زلزله‌زدگان سوریه، وارد این کشور شد
ایسنا/ سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه در صفحه توییتر خود در این ارتباط نوشت: «اولین محموله کمک‌های انسان‌دوستانه ‎جمهوری اسلامی ایران به زلزله‌زدگان سوری شامل پتو، چادر، مواد غذایی، دارو و دیگر نیازمندی‌ها نیمه‌شب ۱۷ بهمن با یک فروند هواپیمای ایرانی و با استقبال مهدی سبحانی سفیر کشورمان، به فرودگاه ‎دمشق وارد و به سرعت برای مناطق ‎زلزله‌زده ارسال شد.»

ایران درمبارزه با کرونا تاریخ ساز شد
مهر/ وزیر بهداشت گفت: ما به رغم همه سختی‌ها و مشقت‌هایی که به دلیل تحریم ایجاد شده بود توانستیم در مبارزه با کرونا تاریخ ساز شویم.عین اللهی، با اشاره به ایام الله دهه مبارک فجر به توطئه‌های دشمنان در طول این چهل و چهار سال اشاره و خاطرنشان کرد: دشمنان از هیچ تلاشی برای شکست انقلاب شکوهمند ملت ایران فروگذار نکردند اما نعمت ولایت فقیه و همت بلند مردم فداکار ایران عامل اصلی شکست آنان بوده است.وی با تاکید بر اینکه یکی از موفق ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت است، گفت: امروز، ایران اسلامی با اختلاف بسیار زیادی نسبت به دیگر کشورها در حوزه سلامت سرآمد است؛ به گونه‌ای که در تمامی مولفه‌ها جزو کشور برتر هستیم.

ایران بازیگر ژئوپلیتیک در منطقه است
ایرنا/ پژوهشگر ارشد فلسطینی با اشاره به نقش مهم ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه و حمایت گسترده از آرمان فلسطین گفت که مواضع اصولی و ثابت ایران در قبال مردم مظلوم فلسطین از دلایل فشار و تحریم های گسترده غرب علیه این کشور است.«باسم القاسم» افزود که محور مقاومت نقش مهمی در مبارزه با طرح های رژیم صهیونیستی در منطقه ایفا می کند و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر ژئوپلتیک و موثر نقشی مهم در بیشتر پرونده های منطقه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *