خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۷

**سالروز وفات عقیله بنی هاشم حضرت زینب سلام‌الله‌علیها را تسلیت می گوییم** با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت رهبر معظم انقلاب انجام شد عفو گسترده و مشروط از موضع رأفت و اقتدار** آیت الله حسینی بوشهری: فرمان عفو رهبر معظم انقلاب «برخوردی پدرانه» است** آیت الله خاتمی: هدف اصلی اغتشاشات اخیر براندازی نظام بود** آیت الله کعبی: بیانیه یکی از سران فتنه حرکت ضدانقلابی نیروهای سقوط‌کرده را بیشتر نمایان کرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 با کسانی که ایران را تهدید کنند مماشات نمی‌کنیم
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با حضور در منطقه پدافند هوایی غرب، از سایت میلاجرد، سایت سوم موشکی و گروه پدافند هوایی شهید جهان‌تاش خنداب بازدید کرد و توان عملیاتی سامانه‌های پدافندی این منطقه پدافندی را مورد ارزیابی قرار داد. امیر صباحی‌فرد در جمع کارکنان پایور و وظیفه منطقه پدافند هوایی غرب گفت: هیچ افتخاری بالاتر از شهادت و ایثار جان خود برای وطن نیست، به روحیه شهادت‌طلبی خود افتخار می‌کنیم. مردم ولایتمدار ایران اسلامی بدانند که سربازان آنان در جبهه‌های مختلف مشغول فعالیت مستمر و شبانه‌روزی هستند و چشمان همیشه بیدار پدافند با تلاش مداوم و بی‌وقفه خود از حریم آسمان میهن دفاع می‌کند. فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ادامه داد: نیروهای مسلح ما با کسانی که ایران را تهدید کنند، مماشات ندارد و همان‌طور که ۴۴ سال مقاوم در برابر دشمنان ایستاده‌ایم، بر عهد و پیمان خود هستیم و استوارتر از قبل به پیش خواهیم رفت.
 واکنش ایران به بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در فردو گفت: غنی‌سازی ۶۰درصد در فردو در تاریخ ۱۷نوامبر ۲۰۲۲ به آژانس اطلاع‌رسانی شده و کلیه حالت‌های غنی‌سازی در پرسشنامه اطلاعات طراحی درج شده است.وی تصریح کرد: در بازرسی اخیر ژانویه ۲۰۲۳، هیچ اقدام جدید و متناقضی نسبت به پرسشنامه مورخ ۱۷نوامبر ۲۰۲۲ رخ نداده که نیازمند اطلاع‌رسانی به آژانس باشد.

 همشهری
 دیپلماسی فعال ایران در حیاط خلوت آمریکا
امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در دیدار با معاون نخست‌وزیر کوبا، با اشاره به دیدگاه مقام‌های ارشد جمهوری‌اسلامی در زمینه تأکید بر گسترش روابط فی‌مابین به‌منظور ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی به سطح مناسبات سیاسی، به تشریح دیدگاه ایران درباره نگاه به یکجانبه‌گرایی به‌عنوان «مسیری خاتمه‌یافته» در صحنه تحولات جهانی پرداخت.ریکاردو کابریساس نیز دراین دیدار وضعیت موجود در حوزه روابط اقتصادی ۲ کشور را تشریح و در زمینه راه‌های ارتقای مناسبات اقتصادی به بیان نقطه‌نظرات خود پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی ایران و رئیس‌جمهور کوبا نیز طی دیداری، بر توسعه همکاری‌های پزشکی، دارویی، تجهیزات پزشکی و واکسن تأکید کردند.
 پوتین ما را تهدید نکرده است
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگوهای تلفنی خود هیچ تهدیدی علیه من یا آلمان انجام نداده است. من در گفت‌وگو با پوتین این موضوع را برای او روشن کردم که مسئولیت کامل جنگ اوکراین، برعهده روسیه است.نگاه آلمان این است که اقدامات روسیه صلح در اروپا را به خطر انداخته است.
 تحریم روسیه به ضرر غرب است
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان خاطرنشان کرد: تحریم‌های غرب علیه روسیه در آینده می‌تواند منجر به کمبود شدید منابع انرژی در بازار جهانی شود. در واقع همه آن تحریم‌ها، فقط یک نتیجه را در بر خواهد داشت و آن کمبود همه نوع انرژی در زمانی خواهد بود، که بدان نیاز است.

 کیهان
 عفو گسترده و مشروط از موضع رأفت و اقتدار
در پی پیشنهاد رئیس قوه قضائیه به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیــف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومــان دادگاههای عمومــی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبرمعظم انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.
در نامه حجت الاسلام والمسلمین اژه‌ای به رهبر معظم انقلاب آمده اســت: در جریان حوادث اخیر تعدادی از افراد به ویژه جوانان در اثر القائات و تبلیغات دشمن مرتکب رفتارهای نادرست و جرائمی شدند که علاوه بر گرفتاری برای خود، باعث زحمــت خانواده و نزدیکان خویش گردیدند و اکنون تعداد قابل توجهی از آنان بعد از برملا شدن نقشه دشمنان خارجی و جریان های ضدانقلاب و ضد مردمی با اظهار پشیمانی و ندامت تقاضای بخشش دارند. در اعلام شــرایط عفو و تخفیف مجازات متهمــان و محکومان حــوادث اخیر آمده است: عدم ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب،عدم ارتباط مســتقیم با عوامل سرویس های اطلاعاتی خارجــی، عدم ارتــکاب قتل و جرح عمدی، عــدم ارتکاب تخریب و احراق تاسیسات دولتی و نظامی و عمومی و نداشتن شاکی یا مدعی خصوصی.
 بازدید میدانی رئیس‌جمهور از مناطق زلزله‌زده خوی و دیدار چهره به چهره با مردم
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز یکشنبه به منظور بازدید میدانی از مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی و اطلاع از روند رسیدگی‌ها و امدادرسانی به مردم این مناطق، بدون اطلاع قبلی به این شهرستان سفر کرد.رئیس‌جمهور در جمع مردم زلزله‌زده با تاکید بر بسیج امکانات برای حل هر چه سریع‌تر مشکلات منطقه اظهار داشت: دولت همه توان خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت و تلاش خواهد کرد آرامش هر چه سریع‌تر به منطقه برگردد، البته مردم منطقه هم باید با هوشیاری اجازه ندهند فضای شایعات، اسباب نگرانی‌شان را فراهم کند.
 بیانیه یکی از سران فتنه حرکت ضدانقلابی نیروهای سقوط‌کرده را بیشتر نمایان کرد
آیت الله کعبی، عضو جامعه مدرسین با اشاره به بیانیه اخیر میرحسین موسوی اذعان داشت: این بیانیه درواقع برای عبور از انقلاب اسلامی، ارزش‌های اسلامی و عبور از ملت ایران است.وی افزود: جواب این بیانیه سقوط را ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن که امسال با شعار «۴۴ سال ایران استوار» برگزار می‌شود، خواهند داد.عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیانیه میرحسین موسوی حرکت آشکار و ضد انقلابی نیروهای سقوط کرده را بیشتر نمایان کرده است، تصریح کرد: امروز مردم به نیروهای سقوط کرده و عبور کرده از خط مسیر انقلاب و ارزش‌های اسلام دیگر توجهی ندارند.

 ایران
 قدردانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق جشنواره فجر
آیت‌الله رئیسی روز گذشته در جلسه هیأت دولت با اشاره به برخی تلاش‌های صورت گرفته برای کمرنگ و کم‌رونق شدن جشنواره‌های فرهنگی و هنری ایام دهه مبارک فجر، از اهتمام مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری موفق این رویدادها قدردانی کرد.رئیس جمهور با بیان اینکه جوسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها نباید مسئولان را از کار و تلاش بازدارد، گفت: جریان انقلابی فعال در عرصه‌های فرهنگی و هنری، با همت و قوت تلاش کرده‌اند جلوه‌ای از هنر انقلابی را به نمایش بگذارند که این تلاش‌ها ارزشمند و ستودنی است. آیت‌الله رئیسی در ادامه با تأکید بر اهمیت مولدسازی دارایی‌های دولت، تبیین ابعاد و دستاوردها و رفع شبهات درباره مصوبه اخیر شورای هماهنگی سران قوا را ضروری دانست. همچنین استاندار آذربایجان غربی با حضور در جلسه هیأت دولت گزارشی از سفر رئیس جمهور به شهرستان خوی و نیازمندی‌های منطقه را مطرح کرد که رئیس جمهور پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان و مساعدت برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده مردم و استمهال بازپرداخت وام‌های دریافتی را کمکی برای آسیب‌دیدگان دانست. آیت‌الله رئیسی ضمن تشکر از خدمات انجام شده از سوی نیروهای هلال احمر و نیروهای مسلح و بسیج در زمینه امدادرسانی و اسکان اضطراری، بر ضرورت بازسازی و نوسازی مسکن مردم تأکید کرد.

 وطن امروز
 پیگیر اعاده اموال غارت‌شده ملت توسط خاندان پهلوی هستیم
دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: ما در معاونت حقوقی نقشه راهی برای اعاده قانونی اموال غارت‌شده ملت از سوی خاندان پهلوی و وابستگان آنها طراحی کردیم که مسیر اجرایی آن آغاز شده است. این ضرورت متعلق به امروز نیست، بلکه یکی از مفاد بیانیه الجزایر است. بر اساس این عهدنامه آمریکا باید اطمینان دهد که هرگونه تصمیمات دادگاه‌های آمریکا در رابطه با انتقال دارایی‌های شاه و حکومت پیشین ایران را مستقل از اصل مصونیت شاه اجرا خواهد کرد.
 وعده انگلیس برای حمایت از گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب
«رزی کیو» دیپلمات ارشد و سرکنسول جدید انگلیس در اربیل در مصاحبه با شبکه «کوردستان۲۴» وعده‌ حمایت از آنچه در این گزارش کردستان عراق خوانده شده، در برابر حملات پهپادی و موشکی را داد. طبق این گزارش، این دیپلمات ارشد انگلیسی در این مصاحبه اظهار داشته که کشورش برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای انتحاری که کردستان عراق را هدف قرار می‌دهند، «مشاوره» خواهد داد و از آنچه در این گزارش کردستان عراق خوانده شده، «حمایت» خواهد کرد. رزی کیو در این باره گفت: «بریتانیا مشاوره‌دهی و حمایت برای مقابله با این حملات را ادامه خواهد داد». با این حال، شبکه کوردستان ۲۴ در ادامه اشاره کرد که سرکنسول انگلیس اشاره نکرده که انگلیس چگونه برای مقابله با این حملات کمک خواهد کرد. این شبکه کردی در پایان گزارش خود مستقیما به عملیات ایران علیه گروهک‌های کرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق اشاره کرد.
 نمایش نخستین دسته از تصاویر ماهواره خیام
طبق اعلام سازمان فضایی ایران، نخستین دسته از تصاویر ماهواره خیام روز سه‌شنبه در مراسم روز فناوری فضایی برای نخستین بار نمایش داده می‌شود. به گفته سخنگوی این سازمان‌،‌ سازمان فضایی ایران مدت‌ها در حال دریافت تصویر از ‎ماهواره خیام است و این تصاویر در روند مشخصی در اختیار نهادهای دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهیان قرار می‌گیرد. گفتنی است این ماهواره پیشرفته ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار زمین ارسال شد. عملیات کنترل ماهواره در ایران و در مرکز کنترل فضایی سازمان فضایی ایران در ماهدشت کرج انجام می‌شود. خیام با سنجنده‌های دقیق، امکان بهره‌گیری از داده‌های فضایی دقیق را برای هوشمند‌سازی بخش‌های گوناگون کشور فراهم خواهد کرد. ارتقای بهره‌وری کشاورزی، پایش دقیق منابع آبی کشور، مدیریت حوادث طبیعی، پایش ساخت‌وسازها و مقابله با زمین‌خواری، پایش مخاطرات زیست‌محیطی، پایش معادن و اکتشافات معدنی، پایش مرزهای کشور و بسیاری از موارد دیگر از جمله کاربردهای داده‌های فضایی دریافت‌شده از ماهواره خیام خواهد بود.

 جوان
 راه امام غفلت نکردن از امام و امت است
رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از نمایندگان مجلس به مناسبت ایام دهه فجر در حرم مطهر حضرت امام خمینی حضور یافتند و با آرمان‌های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران و شهدا تجدید میثاق کردند.رئیس مجلس طی سخنانی در این مراسم گفت: بدون شک این بیعت یادآوری و تذکر به ما مسئولان به ویژه مجلس است که در مقابل مردم مسئول هستیم. قالیباف با بیان اینکه هر چه از بعد مادی و معنوی داریم مدیون شهدا و امام شهدا هستیم و باید راه آن‌ها را تحت رهبری معظم انقلاب به پیش بریم تأکید کرد: این بدان معنا است که باید آرمان‌های امام راحل را زنده نگه داریم و به آن‌ها جامه عمل بپوشانیم.رئیس قوه مقننه کشورمان در تبیین وظیفه مسئولان نسبت به مردم خاطرنشان کرد: ما مسئولان باید توجه داشته باشیم که بنیان این انقلاب مردم هستند و به تعبیر حضرت علی مردم ستون دین هستند و اگر می‌خواهیم مسیر امام را به درستی پیش ببریم و از راه شهدا و امام شهدا بازنمانیم باید به تعبیر رهبر عزیزمان لحظه‌ای از مردم غفلت نکنیم.
 خاتمی و موسوی دو روی یک سکه
یک روز پس از بیانیه براندازانه میرحسین موسوی که رسماً عبور از نظام جمهوری اسلامی ایران را کلید زد، محمد خاتمی نیز با ادبیاتی دیگر، اما با همان جهت‌گیری کلی موسوی، به ساختار‌های نظام اسلامی حمله کرد.خاتمی در بخشی از این بیانیه، بی آنکه به نقش خود و دیگر سران فتنه در انتخابات سال ۸۸ بپردازد، از حاکمیت خواسته است به تنش‌ها و درگیری‌ها پایان دهد و حصر را بردارد. حال آنکه تاکنون نه وی و نه دیگر سران فتنه حاضر نشده‌اند به واسطه ظلمی که به کشور روا داشتند، از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند. اگرچه بار‌ها و بار‌ها در محافل خصوصی و پستو‌های حزبی اعلام کرده‌اند که در انتخابات ۸۸ تقلبی صورت نگرفته است. خاتمی به سیاق همه اصلاح‌طلبان که، چون در قدرت‌اند، مدافع وضع موجود و، چون خارج از آن شوند.بر کرسی روشنفکری تکیه می‌زنند و مخالف وضع موجود می‌شوند، عصبانیت خود را در بیانیه‌اش آشکار کرده و ضمن زیر سؤال بردن ساختار‌های قانونی نظام اسلامی، ازجمله شورای نگهبان قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نهاد‌های نطامی، خواستار تجدید نظر در این ساختار‌ها شده و این درست همان جهت‌گیر‌ی‌ای است که در بیانیه میرحسین موسوی با ادبیاتی تندتر بیان شده است. از این روست که باید گفت روح حاکم بر این دو بیانیه براندازی و عبور از نهاد‌های قانونی جمهوری اسلامی است. منتها یکی به روش نرم و دیگری به روش سخت. از این روست که باید گفت این خاتمی و موسوی دو روی یک سکه‌اند.

 خراسان
 امام خمینی  بر محو رژیم صهیونیستی تاکید ورزیدند
باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بخشی از مصاحبه خود با برنامه «حضور» ، تصریح کرد: تردیدی نیست که امام خمینی در شهریور ۶۱ در حسینیه جماران بر محو رژیم صهیونیستی تاکید ورزیدند؛ تردید من از این منظر بود که ایشان آیا این جمله را سیاست اعلامی جمهوری اسلامی دانسته اند یا خیر . در این برنامه به جلسه شورای عالی دفاع اشاره می‌کنم که برخی این صحبت را مخالف منافع ملی جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی دانستند و از امام پرسیدند که آیا آن را سیاست اعلامی جمهوری اسلامی بدانیم یا خیر؟ که امام ظاهرا فرمودند نگویید سیاست اعلامی جمهوری اسلامی بلکه بگویید آن طلبه این را گفته است و تردید من در این زمینه بود.
 نامه انتقادی توکلی به سران قوا
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی نامه ای به سران قوای سه گانه به مصوبه آنان تحت عنوان «مولد‌سازی دارایی‌های دولت» به شدت انتقاد کرد و آن را به مثابه نوعی «کاپیتولاسیون» دانست که برای مدیران سیاسی دارای امضای طلایی مصونیتی ایجاد می‌کند که حتی برای رهبری و مسئولان رده بالای دیگر نظام نیز چنین مصونیتی پیش بینی نشده است.

 مردم سالاری
 رئیس‌جمهور قرقیزستان به تهران می‌آید
سعید خرازی، سفیر ایران در قرقیزستان در اظهاراتی گفت که صدر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان طی روزهای آتی به ایران سفر خواهد کرد.وی گفت که در این سفر ۱۰ سند همکاری میان دو کشور امضا خواهد شد.
 ادعای مقام بحرینی درباره بی‌اعتمادی به ایران
خلیفه بن احمد آل خلیفه، در اظهاراتی از پیوستن قریب الوقوع پیشرفته ترین جنگنده های جهان به پدافند هوایی بحرین خبر داد. وی در بخشی از اظهارات خود در پاسخ به سوالی در مورد ایران مدعی شد که با توجه به تهدیدات و اقدامات تروریستی که ایران علیه کشورهای خلیج (فارس) اتخاذ می‌کند، ما به این کشور اعتماد نداریم.فرمانده کل نیروهای مسلح بحرین در ادامه تاکید کرد که آن چه سیاست‌های خصمانه و ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه از سوی ایران می‌خواند، باید متوقف شود.وی مدعی شد که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج(فارس) توانایی تعامل با ایران با ابزارهای مختلف را دارند و ما برای تمام گزینه‌ها آمادگی داریم.

 آرمان ملی
 ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از محکومیت یک شرکت خودروسازی به ۱۴ هزار میلیارد تومان جریمه به دلیل گران فروشی خبر داد. اصانلو گفت: طی ۳۰ سالی که از تاسیس سازمان تعزیرات می‌گذرد، مخصوصا طی ۸ سال گذشته در دولت قبل جایگاه این سازمان تضعیف شد و نه تنها اختیارات قانونی بر بازار را از سازمان گرفتند و به نهادهای دیگر دادند که نمی‌توانند بر بازار نظارت داشته باشند بلکه جایگاه تعزیرات را از نظارت بر بازار به مرجع رسیدگی به تخلفات بر حوزه بازار تنزل دادند. وی افزود: ۲۱۰ شهرستان فاقد سازمان تعزیرات است، ۸۷ درصد ساختمان‌های تعزیرات، استیجاری است، ۴۴ درصد پست‌های ما پر است، ۶۶ درصد پست‌های ما خالی است و همه اینها میراثی بوده که از دولت قبل رسیده است. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی ادامه داد: ان‌شاءا… اعتبارات لازم را برای بودجه سال آینده بگیریم. ما پیشنهادهایی به دولت دادیم تا اختیارات نظارت بر بازار را از نهادهای دیگر بگیرند و مسئولیتش را به صورت کامل به سازمان تعزیرات بدهند.

 قدس
 درمان همه افراد از خرداد سال آینده رایگان می‌شود
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در شبکه خبر گفت: از خرداد سال آینده هر فردی برای درمان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کند، هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد. اسماعیلی افزود: هر شهروندی که احساس می‌کند بدون بیمه است بداند دولت آن‌ها را بیمه کرده، ولی ممکن است چون دسترسی به تلفن و سامانه‌های پیامکی نداشته، به آن‌ها اطلاع داده نشده است.
 فضای اجتماعی آرام‌تری در کشور ایجاد می‌شود
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به موافقت رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان حوادث اخیر گفت: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرام‌تری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود. حجت‌الاسلام مجید انصاری افزود: نسل جوان امروز خواسته‌هایش با نسل‌های پیشین متفاوت است و باید به سمتی برویم که نزدیکی بیشتری بین نسل‌ها ایجاد شود.
 هدف‌گذاری رشد ۵۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در‌ ۱۴۰۲
داود منظور رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه سهم مالیات از تأمین بودجه دولت ۵۸ درصد است، گفت: درآمدهای مالیاتی در سال آینده ۵۴ درصد رشد می‌کند اما قرار نیست فشاری به مالیات‌دهندگان وارد شود.وی اظهار کرد: مجموع افزایش درآمد مالیاتی در سال آینده از ۴۵۴ هزار میلیارد تومانِ امسال، قرار است به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان برسد که ۵۴درصد رشد خواهد داشت.
 دستورالعمل برگزاری تجمعات قانونی به زودی ابلاغ می‌شود
مدیرکل امور سیاسی وزارت کشور با اعلام اینکه دستورالعمل برگزاری تجمعات قانونی تهیه شده است، گفت: این دستورالعمل به زودی به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود. عبدالله مرادی افزود: طبق اصل ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است.

 اعتماد
 برجام نمرده ‌است
بورل در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: خود این توافق که به معنای عدم تبدیل شدن (ایران) به یک قدرت هسته‌ای در ازای مشارکت این کشور در تجارت بین‌الملل و به‌ویژه صادرات نفت بود، به‌طور عملی بازسازی شده بود. وی ادامه داد: ترامپ بدون هزینه آن را نابود کرد. اگرچه توافق به درستی کار می‌کرد اما (ایالات متحده) از آن خارج شد. پس از آن، توافق عملا به پایان رسید، هرچند پس از آن امکان رسیدن به نقطه پایان وجود نداشت. اکنون نیز ایران وارد شرایطی شده است که دستیابی به هر نوع توافقی را بسیار دشوار می‌کند.مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار ادعاهای ساختگی غرب مبنی بر سرکوب معترضان در ایران و همچنین ادعای بی‌اساس کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین مدعی شد که این‌ها دلایلی است که احیای توافق هسته‌ای با ایران را سخت‌تر می‌کند. وی در پاسخ به این سوال که آیا برجام کاملا متوقف شده است؟ تاکید کرد: متوقف شده اما نمرده است.

 اطلاعات
 آغاز بهره‌برداری از بزرگترین معدن اورانیوم کشور در بافق
همزمان با دهه فجر و در سفر معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی به استان یزد، از پروژه‌های مجتمع «پرتوفرآیند ایران مرکزی» رونمایی و همچنین بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن اورانیوم کشور آغاز شد. تولید نیمه صنعتی سوپرجاذب بهداشتی، تولید نیمه صنعتی پودر بندآورده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس، ۳ پروژه‌ای بودند که با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهوری و معاونان وی در سفر به استان یزد و شهرستان تفت مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از قابلیت‌های این ۳ محصول که توسط شرکت توسعه کاربرد پرتوها ساخته و آماده بهره‌برداری شده است می‌توان به پودر بندآورده خون اشاره کرد؛ این پودر در عمل‌های جراحی از جمله جراحی‌های قلب، عروق، ارتوپدی، نخاعی، سوانح سوختگی، زنان و زایمان، رباتیک، پلاستیک، داخلی و عصبی به عنوان یک بندآورده کمکی در هنگام کنترل خونریزی از مخازن مویرگی، وریدی و یا عروق تحت فشار، لیگاتور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پودر بندآورده خون همچنین در جنگ‌ها برای سربازان و مصدومان جنگی، بند آوردن خونریزی‌های مربوط به بافت‌های نرم هموستاز محل آنژیوگرافی قابل استفاده است. دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس هم با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای شرکت توسعه کاربرد پرتوها مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبر

فرمان عفو رهبر معظم انقلاب «برخوردی پدرانه» است
تسنیم/ آیت‌الله حسینی بوشهری فرمان عفو مقام معظم رهبری را بشارت‌دهنده جامعه‌ای یکپارچه و منسجم دانسته و تأکید کرد که مقام معظم رهبری با همه کسانی که در حوادث اخیر یا پیش از آن جرائمی را مرتکب شده بودند، برخوردی پدرانه کرده است. رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید به اینکه همه دستگاه‌ها و نهادها باید رفتار مقام معظم رهبری را الگو قرار دهند، گفت: رهبر معظم انقلاب به‌عنوان رهبر نظام اسلامی با توجه به رأفت اسلامی، محکومان حوادث اخیر و دیگر محکومان قضائی را مورد عفو قرار دادند تا کسانی که در زندگی خود دچار اشتباه شده بودند، مجدداً به دامان انقلاب برگردند.آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه طبیعی است که انسان بر اثر جوسازی‌هایی که دشمن انجام داده بود، دچار اشتباه شود، گفت: مقام معظم رهبری با عفو حکیمانه خود، زمینه را برای انسجام اجتماعی و وحدت ملی بیشتر فراهم کردند که باید همه ما از چنین تصمیم بزرگوارانه‌ای قدردانی کنیم. وقتی امام امت چنین تصمیمی را بر اساس رأفت گرفته‌اند، همه ما باید بدانیم که این فرمان یک الگو برای همه دستگاه‌های حاکمیتی است.

هدف اصلی اغتشاشات اخیر براندازی نظام بود
مهر/ آیت‌الله خاتمی در ویژه برنامه جشن انقلاب در حوزه علمیه مرحوم هراتی تربت حیدریه با بیان اینکه هدف اصلی دشمن در اغتشاشات اخیر براندازی نظام اسلامی بود، اظهار کرد: دشمن این هدف را با چهار حربه مقابله با دین، امنیت و اقتدار کشور و همچنین ناامیدی مردم دنبال می‌کرد. عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امسال در شرایطی وارد چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شدیم که مظلومانه‌ترین دهه فجر را در طول این ۴۴ سال شاهدیم و این در حالی است که کشور چهار ماه در اغتشاش و براندازی بود و آنچه که ناجوانمردانه است، مسجد را سوزاندند، مردم را ‌ترساندند، پلیس و بسیج و پاسدار را شهید کردند و اسم این اغتشاشات را اعتراض می‌گذارند. وی تصریح کرد: آمریکا تمام پژوهشگاه‌های دنیا را بسیج کرده بود که راه‌های براندازی نظام را اعلام کنند، که ۲۰۰ راه پیشنهاد دادند و به یاری خدا همه این راه‌ها بی‌نتیجه ماند.

ترکیه برای کمک به مناطق زلزله‌زده از اروپا کمک خواست
ایرنا/ آژانس مدیریت بحران و اورژانس ترکیه در پی زلزله ۷.۷ ریشتری در جنوب این کشور خواستار ارسال کمک از سوی نهاد «عملیات‌های کمک‌های بشردوستانه و حفاظت مدنی اروپا» شده است. این آژانس دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ترکیه دو فروند هواپیما آماده کرده است تا کمک‌ها و نیروهای امدادی را به مناطق زلزله زده انتقال دهد. مرکز زمین شناسی آمریکا قدرت زلزله ترکیه را که کانون آن در غازی آنتپ در جنوب ترکیه است، ۷.۸ ریشتر اعلام کرد.مرکز لرزه نگاری مدیترانه‌ای اروپا قدرت آن را ۷.۷ ریشتر و نهادهای لرزه نگاری ترکیه نیز این زلزله را ۷.۴ ریشتری اعلام کرد.این زلزله در کشورهای مختلفی از جمله عراق، سوریه و لبنان نیز احساس شد. این زلزله همچنین باعث تخریب ساختمان‌های زیادی در ترکیه و سوریه شده است و احتمال می‌رود که افراد زیادی زیر آوار مانده باشند.

افشای جزییات سفر نتانیاهو به امان
ایرنا/ یک رسانه عبری جزییات سفر اوایل بهمن ماه “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر این رژیم به اردن را فاش کرد و نوشت که وی پروژه ساخت خط آهن خلیج فارس را با عبدالله دوم شاه اردن بررسی کرده است. راه آهن مشترک خلیج فارس، خط آهنی است که بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی را به عربستان وصل می‌کند. پروژه‌ای که بی سروصدا از سال ۲۰۰۹ کلید خورد و این روزها محور مهم گفت وگوی سران کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.رهبران عرب حاشیه خلیج فارس مدعی شدند که این خط آهن تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار می‌کند. براساس گزارش روزنامه “ماکور ریشون” از دیگر موضوعات بررسی شده میان نتانیاهو و عبدالله دوم در چهارم بهمن ماه توافق آب و انرژی بوده که بصورت مشترک با امارات امضا کردند.

اعتصاب بزرگ کارمندان بخش سلامت در انگلیس
فارس/ به نوشته خبرگزاری «رویترز»، ده‌ها هزار نفر از پرستاران و کارمندان بخش آمبولانس در انگلیس قرار است در ادامه اعتراضشان به نادیده گرفتن مطالبات شغلی خود از سوی دولت لندن در اعتصاب بزرگ روز دوشنبه شرکت کنند که می‌تواند بیش از پیش به مشکلات و اختلالات قبلی در نظام سلامت انگلیس بیفزاید. «استفن پاویس»، مدیر پزشکی ملی در سرویس سلامت ملی انگلیس گفت، موج اعتصاب کارمندان این سازمان در هفته جاری که شامل اعتصابی از سوی پزشکان فیزیوتراپی در روز پنجشنبه نیز می‌شود به احتمال زیاد مختل‌کننده‌ترین اعتصابی که تا کنون به اجرا در آمده، خواهد بود. کارمندان بخش بهداشت و درمان انگلیس خواستار دریافت حقوقی متناسب با بدترین تورم چهار دهه اخیر در این کشور شده‌اند اما دولت لندن اعلام کرده، چنین افزایش حقوقی مقرون به صرفه نیست و باعث افزایش بیشتر قیمت‌‌ها و متقابلا بالا رفتن نرخ بهره و رهن می‌شود.

رژیم صهیونیستی به دنبال تخریب مجتمع مسکونی بزرگ در قدس
مهر/ رژیم صهیونیستی به دنبال تخریب یک مجتمع مسکونی بزرگ در قدس اشغالی است.در همین ارتباط نیز شبکه عبری زبان کان اعلام کرد که پلیس رژیم صهیونیستی به دستور ایتمار بن گویر وزیر امنیت داخلی؛ خود را برای تخریب یک مجتمع مسکونی بزرگ در محله وادی قدوم در شهرک سلوان واقع در قدس اشغالی آماده می‌کند. این شبکه افزود که قرار است ۵۰۰ نفر از نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی طی روزهای آینده از ترس وقوع درگیری با فلسطینیان در این منطقه مستقر شوند. حدود ۱۰۰ فلسطینی در این مجتمع مسکونی سکونت دارند.

تظاهرات صدها یهودی در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در لندن
ایسنا/ حدود ۳۰۰ یهودی مقیم انگلیس در اعتراض به سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از جمله انجام اصلاحات در دستگاه قضایی در مقابل سفارت این رژیم در لندن تجمع کردند. معترضان خواهان «نجات دموکراسی» در اسرائیل شدند و هشدار دادند که دولت نتانیاهو احتمالا دموکراسی را از بین می‌برد. این اعتراضات همزمان با ۱۸ تظاهرات مشابه یهودیان در سرتاسر جهان علیه نتانیاهو است. تل آویو نیز هر شنبه شاهد اعتراضات ده‌ها هزار نفری است.

رژیم صهیونیستی به اوکراین گنبد آهنین می‌دهد؟
فارس/ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از ارزیابی امکان ارسال سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین به اوکراین خبر داد. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه ال.سی.‌ای فرانسه گفت: مساله ارسال سلاح به اوکراین توسط دولت قبلی مورد بررسی قرار گرفت و رد شد. من این موضوع را بررسی می‌کنم و به مناسبترین شکل به آن پاسخ خواهم داد. اما تل آویو باید گزینه‌های خود را بررسی کند و موقعیت خود را منطقه را نیز در نظر بگیرد. وی اضافه کرد، احتمالا مشارکت اسرائیل در حوزه‌های دیگر خواهد بود. نتانیاهو توضیح داد که اسرائیل، اوکراین را با کمکهای بشردوستانه تامین کرده و شمار زیادی پناهجوی اوکراینی را پذیرفته است.

عادی سازی میان سودان و اسرائیل «شکننده» است
ایسنا/ سایت المانیتور درباره تحرکات اخیر میان سودان و رژیم صهیونیستی و سفر هیئتی از تل آویو به خارطوم در راستای تسریع در روند عادی سازی روابط میان دو طرف به نقل از منابع نزدیک به دولت سودان نوشت: عادی سازی کامل روابط میان سودان و رژیم اسرائیل سریع نیست، زمان‌بر بوده و به تحولات در فلسطین و مناطق دیگر مرتبط خواهد بود.این رسانه به نقل از یک مقام ارشد امنیتی صهیونیست نیز نوشت: “اگر تنش شدیدی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی یا در مسجدالاقصی رخ دهد، می‌توانید عادی سازی رسمی روابط با سودان را فراموش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *