خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

میلاد حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) را تبریک می گوییم تأکید رئیس‌جمهور بر امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی تا سامان یافتن وضعیت آسیب‌دیدگان آيت‌الله جنتي: دهه فجر بهترین فرصت برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی است آیت الله اعرافی: بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل به ماده درسی حوزه شود آیت الله علیدوست: برخی تریبون داران مطالبی می‌گویند که ضربه به دین می زنند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 همشهری
 متهم خیالی جدید
بعد از رسوایی رسانه‌های ضد‌انقلاب در پرونده جعلی «حسن فیروزی»، این‌بار سوژه‌ای قدیمی مجددا مطرح شده‌است که براساس آن، یک زن اهل بوکان به نام «شهلا عبدی» به اعدام محکوم شده‌است؛ پرده‌ای دیگر از گاف‌های زنجیره‌ای امپراتوری دروغ که در ماه‌های اخیر وارد فاز تازه‌ای شده‌است. رسانه‌های ضدانقلاب در روزهای اخیر ادعا کردند زنی به‌نام شهلا عبدی، اهل بوکان بوده و در جریان اغتشاشات آبان‌ماه۱۴۰۱ در ارومیه بازداشت شده، به اعدام محکوم شده‌است. فضاسازی‌های دروغین با کلیدواژه «نخستین زن محکوم به اعدام» درحالی است که بررسی‌ها از خیالی بودن این سوژه، مانند موارد گذشته مورد ادعای جریان‌های معاند در ماه‌های اخیر حکایت دارد. براساس گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، فردی به این نام نه‌تنها حکم اعدام دریافت نکرده، بلکه بازداشت و زندانی هم نشده‌است.
 پوتین زیادی منطقی است
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه گفت: ولادیمیر پوتین فردی به‌شدت منطقی است که به‎دنبال دستیابی به راه‌حل دلخواه خود است. او امیدوار است حمایت غرب از اوکراین کم شود تا بتواند با مذاکره به شرایطی که برای پایان دادن به جنگ درنظر دارد، برسد. او استدلال خاص خودش را دارد و در چارچوب آن آماده است از زور استفاده کند.
 تهدید واقعی عراق، فساد است
محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: قاچاق ارز به خارج از عراق یک واقعیت و مشکلی مزمن است که سال‌هاست وجود دارد. فساد تهدید حقیقی برای عراق پس از ظهور گروه تروریستی داعش است. مبارزه با فساد باید با اقدامات استثنایی و غیر‌سنتی انجام شود.
 هشدار درباره آغاز جنگ جهانی سوم
مارین لوپن، رهبر جناح راست افراطی فرانسه گفت: ارسال تدریجی تسلیحات جنگی به اوکراین به معنی ادامه یافتن جنگ برای یک قرن خواهد بود. درگیر‌شدن تمام و کمال پیمان ناتو در این جنگ منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد. اتحادهای جدید روسیه که مسکو را از اروپا تفکیک کرده و تبدیل به شریک ممتاز هند و چین کرده را نباید دست‌کم گرفت.

 کیهان
 تأکید رئیس‌جمهور بر امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی تا سامان یافتن وضعیت آسیب‌دیدگان
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت با اشاره به گزارش معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر کشور از روند رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان خوی، بر تداوم امدادرسانی تا سامان یافتن وضعیت آسیب‌دیدگان از این حادثه تاکید کرد.رئیس‌جمهور در این جلسه همچنین با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور، معاون اول رئیس‌جمهور را مامور تشکیل کارگروهی برای پیگیری تحقق توصیه‌های ایشان و همچنین مطالبات فعالان اقتصادی و تولیدگران کرد. آیت‌الله رئیسی تلاش برای دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی را یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست‌های برنامه هفتم توسعه از دولت برشمرد و از مسئولان حوزه‌های مختلف همچون نفت، صنعت، معدن و کشاورزی خواست که با کار و تلاش شبانه‌روزی، در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و ارتقای بهره‌وری در راستای تحقق این خواسته تلاش کنند.
 فعال‌‌سازی ۲ هزار واحد تولیدی نیمه‌تعطیل یا تعطیل توسط دولت فقط در بخش صنعت
بهادری جهرمی گفت: سازمان صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی آماری تفصیلی به شکل شهری و استانی ارائه کرده است که نشان می‌دهد دولت بیش از ۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی در طول همین یک‌سال و چند ماه اخیر احیا کرده‌ است. وی درباره زمان ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فرآیند نگارش برنامه توسعه هفتم برای پنج سال آینده به کار کارشناسی دقیق نیاز دارد. سیاست‌های کلی برنامه‌ توسعه در شهریور ابلاغ شده و پنج ماه گذشته است که پنج ماه برای تدوین برنامه توسعه حداقل زمان ضروری است. سازمان برنامه و بودجه در حال نهایی کردن برنامه هفتم است که بلافاصله در دولت با سرعت بررسی شود و تا پایان سال آماده و تقدیم مجلس شود.سخنگوی دولت درباره زمان تشکیل سازمان بازرگانی نیز گفت: پس از تصویب دولت، لایحه تشکیل این سازمان باید در مجلس بررسی شود و در دستور کار قرار گیرد. تصمیم‌گیر نهایی درباره تشکیل سازمان بازرگانی مجلس است. دولت آمادگی کامل دارد که پس از تصویب مجلس، این سازمان را بلافاصله تشکیل دهد.
 مشارکت ضدانقلاب کُردی در حمله به مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان
رسانه نورنیوز نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نوشت: قطعات ریزپرنده‌هایی که در اقدام خرابکارانه چند روز پیش علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به همراه مواد انفجاری، با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کُردی که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده است.براساس اطلاعات دریافت‌شده، این گروه‌ها به سفارش سرویس امنیتی بیگانه پس از دریافت قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری، آنها را از یکی از مسیرهای صعب‌العبور در شمال‌غرب وارد کشور کرده و به رابط سرویس در یکی از شهرهای مرزی تحویل داده‌اند.این گزارش حاکی است؛ قطعات و مواد فوق در یک کارگاه مجهز با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده مونتاژ و برای حمله خرابکارانه علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 ایران
 صدور کیفرخواست برای متهمان قتل شهید علی وردی
کیفرخواست متهمان به قتل شهید آرمان علی وردی صادر شد. صالحی، دادستان تهران با اعلام این خبر گفت که کیفرخواست تهیه شده بر مبنای محتویات پرونده شش جلدی متهمان به قتل این شهید مدافع امنیت به دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده است. شهید آرمان علی وردی در تاریخ چهارم آبان در شهرک اکباتان مجروح و دو روز بعد بر اثر شدت جراحات به درجه رفیع شهادت رسید.
 تقلا برای بازگشت چراغ‌خاموش به صحنه سیاسی
رئیس‌ دولت‌های یازدهم و دوازدهم با جمعی از روزنامه‌نگاران وابسته به دولت قبل دیدار کرده است. وی در این دیدار گفته «با دولت و مجلس اقلیت نمی‌شود انسجام داخلی و توان حل مشکلات ایجاد کرد.» این سخنان روحانی برای کنایه گویی به دولت سیزدهم در حالی مطرح شده است که وی دو مسأله را اساساً نادیده گرفته است. رئیس جمهور کنونی در انتخابات سال گذشته که دولت قبل مجری برگزاری آن بوده توانست ۱۸ میلیون رأی به دست آورد. حسن روحانی که اکنون از لفظ دولت اقلیت استفاده می‌کند نیز در سال ۱۳۹۲ با همین میزان رأی توانست به پاستور راه پیدا کند و تا سال‌ها این میزان از رأی را با عنوان «پیام رأی مردم» معرفی کرده و صدای منتقدان دولت را خاموش می‌کرد. علاوه بر اینها دولت سیزدهم در حالی تشکیل شده است که در پی ناکارآمدی بی حد و حصر دولت حسن روحانی مردم بشدت ناامید بوده و از مشارکت بالاتر به واسطه عملکرد فاجعه بار دولت‌های سابق دوری جستند.

 وطن امروز
 تأمین کالاهای اساسی شب عید و ماه مبارک رمضان
وزیر جهاد کشاورزی گفت: کالاهای اساسی مورد نیاز شب عید، ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تامین است و هیچ کمبود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. ساداتی‌نژاد در حاشیه جلسه هیات دولت درباره وضعیت تامین کالاهای اساسی برای ایام نوروز و شب عید افزود: با توجه به آمارهای موجود، ذخایر کالاهای اساسی کشور از شرایط مطلوبی برخوردار است.وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم برای تولید و تامین کالاهای اساسی برای ایام نوروز و ماه مبارک رمضان انجام شده و نگرانی ‌ای در این زمینه وجود ندارد.ساداتی‌نژاد درباره ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی گفت: تاکنون ‌هزار میلیارد تومان در حوزه‌های کشاورزی اعم از گلخانه، دامپروری، طیور و شیلات تسهیلات داده شده است.
 ایروان: اقدامات ایران باعث کاهش تنش در قفقاز شد
«واهان کاستانیان» معاون وزیر خارجه ارمنستان در مصاحبه با المانیتور گفت اقدامات و اظهارات ایران به جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع بین ایروان و باکو در درگیری‌های مرزی سپتامبر ۲۰۲۲ بین دو طرف کمک کرد. او در این مصاحبه توضیح داد: «اطلاعاتی داشتیم که جمهوری آذربایجان سپتامبر گذشته هنگام حمله به ارمنستان، در حال آمادگی برای حملات بزرگ‌تر بود. اقدامات و اظهارات ایران به جلوگیری از وخامت بیشتر آن وضعیت کمک کرد». معاون وزیر خارجه ارمنستان همچنین گفت دستیابی به تسلیحات ایرانی در دستور کار ایروان نیست. او درباره اهداف باکو هم به ۳ موضوع اشاره کرد: «پاکسازی قومی منطقه قره‌باغ کوهستانی، ایجاد تنش نظامی گسترده در منطقه و بالاخره سوق دادن طرف ارمنستانی به ایجاد کریدور فراسرزمینی». درگیری‌های مرزی ۲ جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سپتامبر ۲۰۲۲ باعث کشته شدن ده‌ها سرباز از دو طرف شد و هر یک طرف دیگری را مقصر آن می‌داند. رئیس‌جمهور باکو اخیراً درگیری‌های سپتامبر را غیرقابل اجتناب توصیف کرد.

 جوان
 جوانان باید مثل فاتحان خرمشهر فضای مجازی را فتح کنند
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه خرمشهر‌های امروزی همین فضای مجازی است، از جوانان خواست فاتح این صحنه باشند.سردار سلامی در مراسم اختتامیه چهارمین رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج با اشاره به غارت هویت‌های ملی خطاب به جوانان گفت: عصر، عصر غارت ملی جوامع به دست فرهنگ سلطه غرب است. باید در این میدان غلبه کنید، شما در این میدان هستید و رویداد سراسری تولید محتوای دیجیتال بسیج مانند عملیات‌های دوران دفاع مقدس است. خرمشهر‌های امروزی همین فضای مجازی است و شما باید فاتحان آن باشید. وقتی جهاد می‌کنید خداوند راه را به شما نشان می‌دهد. جهان جهان مبارزه حق و باطل است و ما بر حق هستیم و با مردم و جهان صادق هستیم. تلاش کنید. جنگ امروز همین است؛ جنگ ورای مرز‌های دریایی، زمینی و هوایی. جنگ امروز در فضای مجازی است.
 تعهد جا مانده‌ای از برجام نداریم
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره زمان سفر گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران اظهار داشت: این سفر به تدوین و محتوا نیاز دارد و باید اهداف و برنامه این سفر مشخص باشد.اسلامی ادامه داد: گروسی اعلام کرده قصد چنین سفری دارد و این سفر بعد از اجلاس سری که با وزرای شورای اروپا و در پارلمان اروپایی داشتند، بیان شد. البته ادبیاتی که از سیستم غربی منتشر می‌شود دارای حقایقی است که گفته نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ آژانس حدود ۲ هزار بازرسی انجام داده و در این سه سال میزان بازرسی از ایران ۵۰۰ مورد، یعنی یک چهارم تمام بازدید‌ها بوده است.اسلامی درباره تغییر در سطح تعهدات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ما تعهد جا مانده‌ای نداریم، عملیات روانی و اظهارات آن‌ها متمرکز بر بحث برجام است. برجام یک معامله است که دو سمت دارد؛ وقتی تعهداتشان را انجام نمی‌دهند دیگر دلیلی ندارد ما پایبند به تعهداتی باشیم که با عملیات فشار تلاش دارند در ایران تشدید کنند. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تغییر سطح غنی‌سازی در ایران تأکید کرد که قانون ما هم در چارچوب پادمان است. ما عضو ان پی تی و به آن پایبند هستیم.

 خراسان
 جزئیات تلاش‌ها برای دیدار روحانی و ترامپ در کتاب پمپئو
کتاب جدید مایک پمپئو وزیرخارجه سابق آمریکا اطلاعات تازه ای را در باره تلاش رئیس جمهور فرانسه برای فراهم کردن دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ ارائه می دهد؛ تلاش بی ثمری که با عصبانیت و فریادهای ترامپ بر سر ماکرون پایان یافت.مطابق روایت این کتاب، ماکرون همچنان به تلاش‌هایش ادامه می‌داده و هفته‌های منتهی به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ را به رایزنی برای برگزاری نشستی میان ترامپ و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اختصاص داده است. پمپئو در کتاب خود نوشت: «با این حال، ماکرون قبل از نشست مجمع عمومی با رئیس‌جمهور تماس گرفت و ادعا کرد که می‌تواند با روحانی دیدار کند، به شرطی که رئیس‌جمهور ترامپ ابتدا خواسته روحانی را برای امضای یک سند خاص قبل از این نشست بپذیرد. به خاطر می‌آورم که رئیس‌جمهور گفت هیچ چیزی را امضا نمی‌کند. ماکرون گفت اگر امضایی در کار نباشد، دیداری هم در کار نخواهد بود.»

 مردم سالاری
 قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو صادر شد
مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور از صدور قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو از دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر کشور خبر داد. امیر‌هاشمی در توییتر نوشت: «قرار توقف اجرای حکم محمد قبادلو، در پی درخواست مجدد اعاده دادرسی وکیل نامبرده مبنی بر اعدام به جرم محاربه در اجرای تبصره ماده ۴۷۸ ق.آ.د.ک با توجه به تقدم حق الناس تا رسیدگی به اتهام قتل عمد یکی از پرسنل فراجا و محکومیت وی به قصاص نفس، در دیوان عالی کشور صادر شد.»
 شکایت آذربایجان از ایران به سازمان‌های بین‌المللی
جمهوری آذربایجان مدعی شد که در پی حمله یک فرد مسلح به سفارت این کشور در ایران، به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کرده است. وزارت خارجه آذربایجان اعلام کرد که از ایران به سازمان‌های بین‌المللی شکایت کرده است. در بیانیه وزارت خارجه آذربایجان آمده است: «اسنادی شامل درخواست محکومیت بین‌المللی حمله تروریستی به سفارت جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، شناسایی و مجازات سریع سازماندهندگان و عاملان این حمله و اجرای تعهدات ناشی از کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک در تاریخ ۲۷ ژوئن به سازمان‌های بین‌المللی و پلتفرم‌های مرتبط برای ثبت ارائه شده است.»از ابتدای وقوع حمله علیه سفارت آذربایجان در ایران تا به امروز مسئولین کشورمان ضمن اطمینان دادن از مجازات عامل این حمله بارها بر انگیزه شخصی وی و جزئیات آن تاکید کرده‌اند.

 آرمان ملی
 دهه فجر بهترین فرصت برای تبیین ارزش‌های انقلاب اسلامی است
دبیر شورای نگهبان گفت: ارزش‌های والای این انقلاب جهانی از مرزهای ایران اسلامی عبور کرده‌اند و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تاثیرات این انقلاب، دشمنی‌های روزافزون جهان سلطه با ایران اسلامی است. آیت‌الله جنتی ایام دهه فجر را بهترین فرصت برای تبیین ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی دانست و گفت: دلسوزان اسلام و انقلاب باید با نگاه جهادی وارد این عرصه شوند و از همه ظرفیت‌ها برای توفیق در عرصه جهاد تبیین بهره ببرند، زیرا دشمنان برای تحریف تاریخ برنامه‌ریزی جدی دارند و تلاش می‌کنند در ذهن جوانان جای دوست و دشمن را عوض کنند.
 قیمت بیش از ۳۰ قلم کالا کاهش می‌یابد
معاون اول رئیس‌جمهور اظهار کرد: پیرو دستور رئیس‌ جمهوری قریب ۳۲ تا ۳۳ قلم کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از امروز بین ۱۲ تا ۲۳ درصد کاهش قیمت پیدا می‌کنند. مخبر درباره سفر اخیرش به شهرستان زلزله‌زده خوی افزود: تصمیمات خوبی گرفتیم. کمبود چادر وجود داشت که از دیشب نزدیک ۶ تا ۷ هزار چادر آوردند و امروز هم این کار استمرار خواهد داشت تا از این جهت کمبودی وجود نداشته باشد.
 زوال و اضمحلال رژیم صهیونیستی
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدامات ایذایی رژیم صهیونیستی علیه محور مقاومت، نجاتبخش رژیم از زوال نیست. کنعانی در توییتی نوشت: برای رژیمی که از بحران‌های متراکم داخلی در رنج است و افزون بر آن، با خیزش رهایی طلبانه مردم فلسطین در ۳ جبهه غزه، کرانه غربی و سرزمین‌های ۴۸ مواجه است، دست زدن به اقدامات ایذایی علیه محور متحد مقاومت، نجات بخش نیست. زوال و اضمحلال در ماهیت رژیم جعلی نهفته است.

 قدس
 خروج زنان متأهل از کشور تسهیل می‌شود
خبری که دوشنبه گذشته توسط کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضایی درباره مصوبه اعضای کمیسیون حقوقی در خصوص شرایط خروج از کشور زنان به‌صورت ناقص منتشر شد سبب سوءاستفاده ضدانقلاب برای تخریب مجلس شد. در همین رابطه فضاسازی گسترده‌ای از سوی برخی افراد و نیز رسانه‌های اپوزیسیون آغاز شد و باوجود توضیحات دقیق‌تر دلخوش و اصلاح خطای اولیه، روند تخریب مجلس ادامه پیدا کرد. مصوبه جدید کمیسیون قضایی به بانوان ورزشکار، محقق و… این امکان را می‌دهد که در صورت مخالفت غیرمنطقی از سوی همسر خود برای خروج از کشور، به راحتی از این ظرفیت قانونی استفاده کنند.
 افشای همکاری چین در برنامه موشکی سعودی
عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه سعودی برای نخستین بار از همکاری چین و عربستان در زمینه ساخت موشک‌های بالستیک پرده برداشت. وی در پاسخ به سئوال شبکه سی.ان.بی.سی درباره گزارشی که از ساخت موشک‌های بالستیک عربستان در مناطق صحرایی این کشور حکایت دارد، گفت: عربستان هر آنچه که لازم است را برای حمایت از امنیت و سلامت مردمش به عمل خواهد آورد. عربستان سعودی برنامه‌های دفاعی بزرگی دارد، من نمی‌توانم در مورد برنامه خاصی و اینکه چه کار می‌کنیم و چه نمی‌کنیم، سخن بگویم. در ادامه مجری برنامه از او پرسید که بنابراین منکر این موضوع ،یعنی ساخت موشک نمی‌شوید، و عادل الجبیر پاسخ داد: ما کشوری مستقل هستیم و هر کاری که لازم باشد برای تامین امنیت مردم و کشورمان انجام خواهیم داد. درباره برنامه‌های خاصی که ممکن است داشته باشیم یا نداشته باشیم، اظهار نظر نمی‌کنیم.لازم به ذکر است که چندی پیش شبکه سی ان ان آمریکا در گزارشی اختصاصی به نقل از آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا فاش کرده بود که عربستان به طور فعال با کمک چین در حال تولید موشک‌های بالستیک است.

 اعتماد
 مذاکرات با فلسطینیان بعد از عادی‌سازی با همه اعراب
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مذاکره با فلسطین را مشروط به کامل شدن روند عادی‌سازی با اعراب اعلام کرد. «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که به تلاش برای گسترش توافق‌های عادی‌سازی با کشورهای عربی ادامه خواهد داد. نتانیاهو مدعی شد که رویکرد متفاوتی را درقبال مساله فلسطین و درگیری با اعراب انتخاب کرده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی افزود: «به اعتقاد من هنگامی که درگیری اعراب و اسراییل به‌طور موثر پایان یابد، به مذاکره با فلسطینی‌ها برای تحقق صلح عملی باز خواهیم گشت.»

 ابتکار
 سوالی از رییس جمهور در دستور کار نیست
معاون پارلمانی رییس جمهوری با بیان اینکه هیچ سوالی از رئیس جمهوری در دستور کار مجلس نیست، گفت: خبری در برخی روزنامه‌ها درباره اختلاف مجلس و دولت و طرح سوال از رییس جمهوری منتشر شده که هیچ مبنا و اساسی ندارد و باعث شگفتی است. حسینی افزود: برخی سایت‌ها و کانال‌های خبری و خبرگزاری‌ها که در ایام اغتشاشات فعال بودند و به نوعی آتش‌بیار معرکه بودند اکنون هم دنبال فتنه‌انگیزی جدیدی هستند تا اختلاف بین مجلس و دولت را دامن بزنند و تلقی شود که اختلاف وجود دارد در حالی که تعامل سازنده است. حسینی تاکید کرد: خبر این بود که بحث سوال از رییس جمهوری در مجلس مطرح شده که براساس اصل ۸۸ قانون اساسی حداقل یک‌چهارم نمایندگان باید این تقاضا را داشته باشند. ما در سال گذشته یک مورد داشتیم و آن هم منتفی شده است و مورد دیگری نداشتیم.وی یادآور شد: اینکه یک پایگاه خبری یا یک خبرگزاری بنویسد که احتمالا یکی از نمایندگان درصدد جمع‌آوری امضاء هستند – آن‌هم در آغاز دهه فجر – واقعاً جای تعجب دارد و حسن نیتی در این رفتارها نمی‌بینیم امیدواریم که این رفتارها را اصلاح کنند.
 همکاری‌های ایران و کره‌شمالی توسعه یابد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در پیامی به ژنرال «پاک ایل سو» انتصاب وی را به عنوان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری دمکراتیک خلق کره تبریک گفت. سرلشکر باقری در ادامه افزود: همکاری‌های دو کشور در مسیر استقرار صلح و ثبات منطقه‌ای و مقابله با هرگونه اقدام برهم زننده امنیت جهانی و یک جانبه گرایی، بیش از پیش توسعه یابد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در این پیام برای دولت و ملت کره شمالی آرزوی موفقیت و سربلندی کرد.

 اطلاعات
 انتقاد و اعتراض اساس انقلاب اسلامی است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : وقتی بر مردم تاکید داریم حسنش بر این است که اگر اشتباهی کردیم، مردم ناظرند، می‌بینند و به ما تذکر می‌دهند؛ مردم می‌بینند و از ما نقد و انتقاد و اگر لازم شد اعتراض می‌کنند؛ اینها اساس انقلاب اسلامی و باورهای ما از انقلاب اسلامی است. قالیباف در مراسم آغاز دهه فجر در مرقد امام خمینی(ره) با بیان این که مردم از ما مطالبه دارند همه اهداف انقلاب را متوازن پیش ببریم یعنی به همان میزان که به حوزه ظلم و استکبار ستیزی توجه داریم به اقتصاد و فرهنگ جامعه توجه کنیم افزود: اگر اهداف انقلاب را متوازن پیش نبرده و شکلی کاریکاتوری از آن بسازیم، مسیر درستی نبوده و خواسته انقلاب نیست.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

بیانیه گام دوم انقلاب تبدیل به ماده درسی حوزه شود
رسا/ آیت‌الله اعرافی در نامه ای به همه مسئولان، مدیران، کارگزاران، استادان، فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه و روحانیت از آنان خواست به کاروان معرفتی و اجتماعی و فرهنگی و انقلابی بیانیه گام دوم انقلاب بپیوندند و در آن مساهمت ورزند.مدیر حوزه های علمیه همچنین با اشاره به نکات ارزشمند این بیانیه تاکید کرد: بیانیه گام دوم منشور حرکت آینده گفتمان انقلاب اسلامی و ترسیم‌گر مسیر ملت شریف ایران است. بیانیه گام دوم، منشور انقلاب اسلامی و روشنگر مسیر آینده و نشانگر راه پیشرفت و شکوفایی است. از این رو عموم مردم و جوانان عزیز و بویژه نهادهای علمی و فرهنگی و بخصوص حوزه‌های علمیه باید برای آشنایی با اندیشه‌های امام راحل(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) به این بیانیه اقبال نشان دهند و آن را در متن برنامه‌ها و فعالیتهای خویش بگنجانند و در آغاز همه حوزویان با تفسیر آن آشنا و سپس در ترویج و تبیین آن کوشا باشند. وی افزود:همه مدیران و کارکنان و استادان و طلاب عزیز باید در این زمینه همراهی و همکاری نمایند و بویژه در ماه بهمن، ساعاتی را از برنامه‌های مدارس و مراکز به این برنامه و ماده درسی اختصاص دهند و مسابقاتی را برای تثبیت و تعمیق آگاهی به بیانیه تدبیر نمایند.

برخی تریبون داران مطالبی می‌گویند که ضربه به دین می زنند
مهر/ آیت‌الله علیدوست با توجه به اظهارت اخیر یک چهره مشهور درباره شوخی‌های اهل بیت (سلام الله علیهم) اظهار داشت: متأسفانه این هنجار اظهار نظر در حوزه‌هایی که افراد تخصص ندارند در کشور حاکم است. عضو جامعه مدرسین تاکید کرد: کسی که می‌خواهد مبلغ دین باشد یا در این زمینه سخنرانی کند و نویسنده باشد فرقی نمی‌کند ملبس به لباس روحانیت باشد یا غیر ملبس باید دین را در یک نظام بفهمد نه اینکه هر مطلب و یا سخنی را به صورت اتمیک از هر کجا خواند و یا شنید بدون اینکه تشخیص دهد آیا در حال حاضر زمان گفتن این سخن است یا خیر؟ منبع آن مطلب آیا دارای سند است یا خیر؟ آیا با سایر شئون دین و ائمه اطهار(سلام الله علیهم)سازگاری‌ دارد یا خیر؟ آن را مطرح کند. متأسفانه امروز جامعه با چنین مشکلاتی روبرو است.وی افزود: مشاهده این امور نشان از عقب ماندگی جامعه است مصداق بارز زمان پریشی آن است که افراد ندانند کجا و چه زمانی چه مطلبی را بیان کنند، بدون اینکه آشنا به شئون دین باشند.

وزیر ارشاد: در حوزه حجاب کار اصلی فرهنگی است
تسنیم/ وزیر ارشاد با حضور در برنامه صف اول به مناسبت ۴۴ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از برنامه‌های حوزه فرهنگ و هنر گفت و درباره حوزه پوشش و حجاب و البته جشنواره فیلم فجر توضیحاتی ارائه کرد.
اسماعیلی گفت: موضوع فرهنگ یکی از مهمترین نکات در تمامی سیاست‌گذاری‌ها است بصورتی که همه مدیران فرهنگی براین نقطه اتفاق نظر دارند که تمامی طرح‌ها باید یک پیوست فرهنگی داشته باشد. وی درزمینه موضوع پوشش و حجاب ، با اشاره به برنامه‌های دقیقی که اخیراً توسط کارگروه‌ تخصصی آن اجرایی شده است تاکید کرد: در حوزه پوشش اصلی‌ترین کاری که باید انجام شود، کار فرهنگی است.

گزارش جدید آژانس درباره غنی سازی ۶۰ درصد اورانیوم در فردو
تسنیم/ در گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده ایران در حال غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو است و اینگونه ادعا شده با آنچه تهران به آژانس اعلام کرده بود در تناقض است. رویترز بر این اساس مدعی شد که آژانس به بهانه ایجاد یک تغییر اعلام نشده در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای IR-6 با غنی سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد در نیروگاه فردو ایران را مورد انتقاد قرار داده است.
گروسی مدیرکل در گزارشی به اعضای این نهاد گفته است که نگران است ایران بدون اطلاع قبلی آژانس، تغییری اساسی در اطلاعات طراحی نیروگاه غنی‌ سازی سوخت فردو پیرامون تولید اورانیوم با غنای بالا اعمال کرده باشد.ادعای آژانس در حالی است که ایران به این نهاد سازمان ملل تغییر وضعیتی که در این گزارش آمده را در روز ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) پس از بازرسی در همان روز، اطلاع داده بود.

افشای جزئیاتی از اعدام‌های مخفیانه در عربستان
تسنیم/ عربستان سعودی در سایه سکوت محافل بین‌المللی ده‌ها نفر را مخفیانه و بدون مطلع کردن خانواده‌های آنان اعدام کرده است. خانواده‌های زندانیان در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی بدون اطلاع آن‌ها فرزندانشان را به صورت مخفیانه اعدام می‌کنند و این درحالی است که یک گزارش حقوق بشری از دو برابر شدن مجازات اعدام در عربستان از زمان سلطنت «ملک سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی خبر دادند. داده‌های جمع‌آوری‌شده از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد از زمانی که ملک سلمان در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید و پسرش محمد بن سلمان را به مناصب ویژه‌ای منصوب کرد، میزان اعدام در عربستان سعودی تقریباً دو برابر شده است. در سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، عربستان سعودی شاهد رشد ۱۱۹ درصد اجرای احکام اعدام و در سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲، شاهد رشد ۴۴۴ درصدی اجرای احکام اعدام بوده است.

نامه ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت
فارس/ در پی حمله به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع نماینده ایران در سازمان ملل در نامه‌ به دبیرکل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اعلام کرد: ایران حق مشروع و ذاتی خود را برای دفاع از امنیت ملی و پاسخ قاطع به هرگونه تهدید یا اقدام نادرست رژیم صهیونیستی در هر کجا و هر زمان که لازم بداند، محفوظ می‌دارد. ایروانی در ادامه گفت: تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی مسؤول حمله تروریستی به مجموعه کارگاهی وزارت دفاع در شهر اصفهان است و اقدام این رژیم نقض قوانین بین‌المللی و محکوم است.
در این نامه با اشاره به اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در مصاحبه اخیر با سی ان ان در ۳۱ ژانویه و اعتراف به دخالت این رژیم در اقدامات خرابکارانه و تروریستی در ایران تاکید شده است که این رژیم باید پاسخگوی تمامی اقدامات جنایتکارانه و تروریستی ارتکابی علیه ایران باشد و بدون استثنا با عواقب آن مواجه شود.

روسیه به رژیم صهیونیستی هشدار داد
فارس/ روسیه به رژیم صهیونیستی درباره هر گونه اقدام برای ارسال سلاح به اوکراین هشدار داد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیش از این گفته که ارسال کمک نظامی به کی‌یف را بررسی می‌کند و مایل به میانجی‌گری برای پایان دادن به این جنگ است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در جمع خبرنگاران درباره این موضوع گفت: «حرف ما این است همه کشورهایی که به اوکراین سلاح ارسال می‌کنند باید بدانند که نیروهای مسلح ما این سلاح‌ها را هدف‌های مشروع در نظر می‌گیرند.»از زمان آغاز جنگ اوکراین در ماه فوریه سال گذشته میلادی، رژیم صهیونیستی مدعی شده که در این جنگ خنثی است و کمک‌های نظامی به اوکراین ارسال نمی‌کند

تأکید وزیر خارجه نیکاراگوئه بر حمایت از ایران
فارس/ وزیر خارجه نیکاراگوئه پس از دیدار با حسین امیرعبداللهیان که به این کشور سفر کرده، گفت: اطمینان داریم با همکاری مشترک روابط تاریخی و برادری و همکاری‌های بین‌المللی را بیش از پیش تقویت خواهیم کرد. همکاری‌ها در حوزه سرمایه گذاری و… که پیوند دهنده هر دو کشور است.دنیس مونکادا همچنین اظهار داشت: مجددا بر همبستگی و حمایت از دولت دوست و برادر ایران در قبال تحریم‌ها و تهاجمات غیرعادلانه قدرت‌های غربی تاکید می‌کنیم. ایران و نیکاراگوئه در راستای حفظ عزت، صلح و حق حاکمیت خود به مبارزه خود ادامه می‌دهند. برای اینکه پیروزی نهایی از آن ملت‌های ما باشد که در جهت ساختن دنیای چندقطبی تلاش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *