خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

**ولادت حضرت امام محمد تقی جوادالائمه را تبریک می‌گوییم** در آستانه ایام‌الله دهه‌فجرصورت گرفت: حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهراء** آیت الله حسینی بوشهری: جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت پذیرانه باشد** رئیس‌جمهور: دولت تمام تلاش خود را برای تحقق آرمان‌های امام راحل به کار گرفته است** آیت‌الله رجبی: علمای اهل سنت پاسخ مواضع ضد دینی عبدالحمید را بدهند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 دولت تمام تلاش خود را برای تحقق آرمان‌های امام راحل به کار گرفته است
رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که دولت مردمی بیش از هر زمان دیگر خودش را متعهد به توجه به خواسته‌های مردم می‌داند، گفت: دولت مردمی نسبت به شکل‌دادن جامعه‌ای مبتنی بر اخلاق، معنویت و عدالت براساس آرمان‌های امام راحل، تمام تلاش خود را در عرصه‌های مختلف به کار گرفته است. آیت‌الله رئیسی در حرم مطهر امام‌راحل، با تاکید بر این‌که آرمان‌های امام -قدس سره- در برپایی جامعه‌ای مبتنی بر عقلانیت، عدالت، اخلاق و معنویت را هم باید باور داشت و هم به‌صورت اجرایی دنبال کرد، خاطرنشان کرد: دشمنان و بدخواهان دنبال این هستند که این اهداف و آرمان‌ها تحقق پیدا نکند. آنها نمی‌خواهند سخنی نو و تمدنی به نام اسلام شکل بگیرد. وی گفت: ادعای دشمن این است که ما در عالم حرف نو می‌زنیم، ولی امام -قدس سره- یک نگاه، طرح و تمدنی نو به جامعه بشری عرضه کردند که براساس‌آن جامعه می‌تواند مبتنی بر دین، دنیای خودش را بسازد و می‌تواند با محور قرار دادن دین به تمام نیازهایش جامه‌عمل بپوشاند.

 همشهری 
 جهان برای صلح اوکراین و روسیه باید تلاش کند
لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل گفت: جهان باید انجمنی از کشورها را برای رسیدن به توافق صلح میان روسیه و اوکراین شکل دهد. باید گروهی از کشورها را که به اندازه کافی قدرتمند هستند، تشکیل دهیم تا با هر دو طرف پای میز مذاکره بنشینند.
 ایران به روند احیای روابط ترکیه-سوریه می‌پیوندد
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: به توافق اولیه‌ای برای پیوستن ایران به روند احیای روابط ترکیه و سوریه با مشارکت و میانجیگری روسیه دست یافته‌ایم. روسیه از تمایل اردوغان برای عادی‌سازی روابط با بشار اسد حمایت می‌کند و آماده است تا تلاش‌ها در این زمینه را افزایش دهد.

 کیهان 
 حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد مطهر امام راحل و گلزار شهدای بهشت زهرا
در آستانه ایام‌الله دهه فجر و چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب صبح سه‌شنبه با حضور در حرم امام خمینی -قدس سره- یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس با حضور در مزار شهدای حادثه هفتم تیر و شهدای انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشت شهریور سال ۱۳۶۰ یاد شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و یاران شهیدشان را گرامی داشتند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای همچنین بر مزار شهید مدافع امنیت آرمان علی‌وردی و تعدادی از شهدای مدافع حرم، شهدای گمنام و شهدای مدافع سلامت نیز حضور یافتند.
 نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی افزایش یافت
با ابلاغ بانک مرکزی به شبکه بانکی، نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی به طور همزمان افزایش یافت.با تصمیم بانک مرکزی از روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن ماه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی افزایش یافت؛ بر همین اساس، نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه‌ساله ۲۲ و نیم درصد شد.پیش از این و طبق آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های بانکی ۱۸ درصد بود که البته با توافق ضمنی بانک مرکزی و بانک‌ها در ماه‌های اخیر این نرخ به ۲۰ درصد رسیده بود.
 غرب اراده‌ای برای احیای برجام ندارد نه ایران
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تأکید کرد که در حال حاضر ایران و روسیه و چین اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارند و این در حالی است که طرف‌های غربی این توافق چنین اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند. اولیانوف با اشاره به نقش طرف‌های غربی مذاکرات وین برای احیای برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا) تصریح کرد: «متأسفانه شرایط فعلی مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده است و از اول سپتامبر تاکنون مذاکرات دیپلماتیک جدی صورت نگرفته است اما برای اینکه بگوییم برجام مرده است، هنوز زود است و شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند.»

 ایران 
 عبور از آشوب به‌سوی ثبات
رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی: با اجرای طرح پزشک خانواده از بهار ۱۴۰۲ هزینه بستری بیماران رایگان می‌شود.وابستگی سفره مردم به دلار را کم‌ می‌کنیم.آشوب‌ها حتماً در افزایش قیمت دلار تأثیر داشته اما تنها دلیل نیست.بانک مرکزی جدی تر از گذشته برای نرخ‌گذاری ارز ورود کرده است.برای کاهش قیمت ارز، بازار آزاد به سمت ارز نیمایی برنامه‌ریزی شده است.تورم را از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد کاهش دادیم.امسال کسری بودجه نداریم.شیوه مواجهه با افرادی که حجاب ضعیفی دارند فرهنگی است نه امنیتی.وعده دولت درمورد ساخت سالانه یک میلیون مسکن به قوت خود باقی است.گلایه مردم درباره سرعت اینترنت را شنیده‌ام و به مسئولان مربوطه منتقل کرده‌ام راه حل این مشکل گسترده‌تر شدن شبکه فیبرنوری و شبکه ملی اطلاعات است که تلاش شبانه‌روزی در این زمینه ادامه دارد.
 از علت انفجار در اصفهان اطلاع نداریم
به دنبال درخواست ایران مبنی بر روشن شدن موضع اوکراین نسبت به حمله تروریستی به سوله‌های وزارت دفاع در اصفهان، «اولگ نیکولنکو» سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفت، وزارت خارجه اوکراین درباره دلایل انفجار در یکی از تأسیسات وزارت دفاع ایران در اصفهان اطلاعی ندارد. این اظهارنظر پس از آن بیان شد که «میخائیل پودولیاک» مشاور دفتر ریاست‌ جمهوری اوکراین به طور غیرمستقیم به مشارکت کی‌یف در این حمله اشاره کرده بود. در پی انتشار این موضع، وزارت امور خارجه ایران کاردار اوکراین را برای ارائه توضیحات احضار کرد و خواستار توضیح رسمی و شفاف دولت اوکراین در این رابطه شد.
 قرار گرفتن ۷ نهاد ایرانی در فهرست تحریم امریکا
وزارت تجارت امریکا با تکرار ادعای غرب مبنی بر نقش ایران در حملات پهپادی روسیه به اوکراین، اعلام کرد که هفت شرکت و نهاد ایرانی را در «فهرست سیاه» تجاری‌اش قرار می‌دهد. نهادهای ایرانی قرار گرفته در این فهرست شامل شرکت طراحی و ساخت موتورهای هوایی، نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران، سازمان جهاد خودکفایی سپاه پاسداران ایران، شرکت اوج پرواز ما دو نفر، شرکت پرآور پارس، صنایع هوایی قدس و صنایع هوایی شاهد هستند.

 وطن امروز 
 تجمع ۱۲ هزار نفری بسیجیان تهران برگزار می‌شود
سازمان بسیج ادارات و وزارتخانه‌های سپاه تهران بزرگ به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و نیز پاسداشت یاد و خاطره رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام ‌خمینی -قدس سره- و همچنین گرامیداشت شهدای انقلاب اسلامی، مراسم گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی را برگزار می‌کند. بر این اساس به منظور تجدید میثاق با ولایت و به نمایش گذاشتن توان و اقتدار گردان‌های بسیجی، تجمع ۱۲ هزار نفری بسیجیان این سازمان شامل ۲۸ گردان بیت‌المقدس و کوثر با عنوان رزمایش بزرگ مدافعان ولایت، دوشنبه ۱۷ بهمن ساعت ۸ صبح در مجموعه ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد. این تجمع در پی تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر تروریست اعلام کردن سپاه و انتشار مطالب توهین‌آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو برگزار می‌شود.
 کشنده فوق‌سنگین نیروی زمینی ارتش رونمایی می‌شود
جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش از تولید کشنده فوق‌سنگین نیروی زمینی ارتش و رونمایی آن در آینده نزدیک خبر داد. امیر سرتیپ نعمتی گفت: برای اولین‌بار در کشور، نیروی زمینی ارتش کشنده فوق‌سنگینی را تولید کرده است که در روزهای آینده از آن رونمایی خواهیم کرد. وی افزود: این پیشرفت‌ها مستلزم فناوری، دانش و امکانات زیاد است تا بتوانیم دانش و ایده را تبدیل به محصولی کاربردی کنیم. جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش اظهار کرد: امنیت و قدرت امروز ما به پشتوانه ایده‌پردازی‌ها و تولیدات داخلی مجموعه نیروهای مسلح و همچنین استفاده از دانش دانشمندان داخل کشور است؛ تولیداتی که در حوزه آمادگی‌های رزمی از نظر کمی و کیفی هر ساله رشد چشمگیری دارند.
 حضور «سیاری» در کمیسیون امنیت ملی برای بررسی پاسخ به تهدیدات احتمالی
عمویی در توضیح نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در نشست کمیسیون میزبان امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌ کننده ارتش جمهوری اسلامی بودیم.سخنگوی کمیسیون امنیت ملی افزود: فرمانده اطلاعات و معاونت طرح و برنامه ارتش جمهوری اسلامی نیز در این جلسه حضور داشتند و گزارش‌های مختلفی به نمایندگان ارائه کردند. وی با اشاره به گزارش فرماندهی اطلاعات ارتش جمهوری اسلامی، اظهار کرد: وی گزارشی در زمینه ارزیابی ارتش از تهدیدات احتمالی درباره ایران ارائه و سناریوهای مختلف جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به این تهدیدات را تشریح کرد. فرمانده عملیات ارتش جمهوری اسلامی نیز گزارشی از توانمندی عملیاتی نیروهای زمینی، هوایی و پدافند هوایی و دریایی ارتش ارائه کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گفت: نیروی دریایی برای ما امروز یک نیروی راهبردی است و توانمندی کشور چندین برابر در حال افزایش است؛ تهدیداتی را که در خلیج‌فارس و اقیانوس هند وجود دارد، به سرعت و توانمندی دفع کرده و هم‌اکنون اشراف خوبی توسط نیروی دریایی شکل گرفته است.

 جوان
 علمای اهل سنت پاسخ مواضع ضددینی عبدالحمید را بدهند
آیت‌الله رجبی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با محکوم کردن اظهارات ضد و نقیض عبدالحمید و حمایت از رژیم غاصب اسرائیل، گفت: برخی از سخنان عبدالحمید ناشی از عدم اعتدال فکری، پریشان‌فکری و یا فاصله گرفتن از موازین اصلی اسلام است. وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قاتل مسلمانان است، ابراز کرد: تأیید رژیم صهیونیستی که به تعبیر قرآن نمونۀ عینی سرسخت‌ترین دشمن مسلمانان است، برخلاف دستورات قرآن می‌باشد لذا به رسمیت شناختن چنین رژیمی به معنای مبارزه با اسلام است.
استاد درس خارج حوزه علمیه با یادآوری مواضع قبلی مولوی عبدالحمید و مواضع علمای اهل سنت در مقابل رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم فلسطین اظهار کرد: علمای اهل سنت باید از مواضع خلاف دینی آقای عبدالحمید انتقاد کنند و مطالبه داشته باشند که براساس کدام مواضع دینی به یک رژیم جنایتکار، کودک کش و تروریست رسمیت می‌بخشد. تناقضات عبدالحمید برخاسته از هواپرستی یا پریشان فکری و یا از ترس و دلدادگی از کسانی است که به او دستور می‌دهند. وی با اشاره به اینکه موضع‌گیری عبدالحمید پشتوانه دینی، منطقی و عقلانی ندارد، خاطرنشان کرد: از علمای اهل سنت می‌خواهیم به میدان بیایند و از آبروریزی که آقای عبدالحمید نسبت به اهل سنت و علمای اهل سنت کرده، جلوگیری کنند. آیت‌الله رجبی در ادامه خاطرنشان کرد: جناب آقای عبدالحمید سابقاً نیز از وهابیت دفاع و از حقوق آن‌ها سخن گفته بود، در حالی‌که وهابیت ساخته دست انگلیس و دشمن اسلام است.
 حتی یک برگ از درخت جمهوری اسلامی نمی‌توانید جدا کنید
حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت با آرمان‌های امام با تأکید بر اینکه روح امیدبخشی وظیفه امروزی همه است، افزود: البته اتکای ما به خداست و تا اینجا هم به تعبیر امام با توکل به خدا و وحدت کلمه آمده‌ایم. اما امید در دل‌های ما را همین آبشخور توحید زنده نگه می‌دارد. باید امیدی در دل‌ها ایجاد کنیم که امید کج اندیشان را بر باد بدهد. وی یادآور شد: ما حتماً یکسان نمی‌اندیشیم و حتماً اختلاف و تفاوت مشرب داریم. حضرت امام فرمودند انتقاد و بلکه تخطئه از الطاف خفیه الهی است. ولی در یک چیز با هم متفق هستیم. در اینکه درخت تناور جمهوری اسلامی بن مایه حرکتی آینده ما است. امید دشمنانی را که در آرزوی نگون‌ساری برگی از این درخت هستند باید مأیوس کرد؛ چه برسد به اصلش. راه طولانی آمده‌ایم و خواهند آمد؛ چه جمع بسیاری که خون داده‌اند و این درخت را آبیاری کرده‌اند. چه مادران و پدران و فرزندانی که صبر کرده‌اند تا این درخت به ثمر رسید و جمهوری اسلامی بالنده شد.

 خراسان 
 جزئیاتی از ریزپرنده‌های حمله‌کننده به مجتمع وزارت دفاع در اصفهان
نورنیوز رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نوشت:بررسی فنی بقایای یکی از ریزپرنده‌هایی که جمعه شب در جریان حمله به یک مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان توسط یگان‌های پدافندی سرنگون شد، اطلاعات ذی‌قیمتی را در اختیار نهادهای امنیتی قرار داده است. از طریق آنالیز اجزای بدنه، موتورها، منبع تغذیه و سیستم ناوبری این ریز پرنده و تطبیق آن با نمونه‌های موجود، سازنده آن دقیقا مشخص شده و سرنخ‌های مهمی را آشکار کرده است. سال ۹۸ نیز این مجموعه کارگاهی هدف حمله چند ریز پرنده قرار گرفت که مشابه اقدام اخیر کاملا ناموفق بود. به ‌دلیل تسلط فنی بخش‌های ذی‌ربط و همچنین استقرار سامانه‌های الکترونیکی پیشرفته در مراکزی که احتمال اقدامات خرابکارانه مشابه در آن‌ها وجود دارد، احتمال موفقیت حملاتی از این دست به حداقل ممکن رسیده است.
 چرا نباید به میز مذاکره برگردیم
مسیح علینژاد در اظهاراتی به اینترنشنال گفت: کاخ سفید و دفتر ماکرون و سران کشورهای غربی از من می‌پرسند، الان انقلاب شما تمام شده و کسی در خیابان نیست، پس چرا نباید به میز مذاکره برگردیم؟

 مردم سالاری 
 متلاشی شدن عملیات ضد انقلاب وابسته به خارج از کشور در استان مرکزی
رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: سربازان گمنام امام زمان اداره کل اطلاعات استان مرکزی با شناسایی کامل اطلاعاتی و انجام اقدامات فنی سایبری پس از کسب دستور قضایی، هسته‌ ضد انقلاب را که تحت هدایت عناصر معاند خارج نشین برای اجرای عملیات خرابکارانه گسترده در یکی از شهر‌های استان در صدد تهیه سلاح جنگی بودند، پیش از اجرای هرگونه اقدام خرابکارانه متلاشی کردند. حجت‌الاسلام موسوی افزود: عوامل اصلی این هسته ضد انقلاب قصد داشتند برای اجرای عملیات پیچیده خود با هدف بر هم زدن نظم عمومی و امنیت داخلی، پس از تهیه سلاح، به قطع ارتباطات اینترنتی و سخت افزار‌های نظارتی الکترونیکی اقدام کنند که پیش از هر اقدامی عامل اصلی هسته دستگیر و پنج مرتبط اصلی هم توسط دستگاه قضایی احضار شدند. او البته این را هم گفت که دو نفر از اعضای این گروه همچنان متواری و تحت پیگرد هستند و اقدامات لازم برای دستگیری آنان ادامه دارد.
 حضور مخبر در شهر «خوی»
معاون اول رئیس‌جمهور به منظور بازدید از روند امدادرسانی به زلزله زدگان، در سفری از پیش اعلام نشده، در شهر خوی حاضر شد. مخبر ضمن شنیدن دغدغه‌ها و مطالبات مردم، دستورات لازم را جهت کمک‌رسانی و تامین نیازها به مسئولان استان هم صادر کرد و آنان را مکلف کرد با فوریت نسبت به رفع مشکلات زلزله‌زدگان اقدام کنند. وی با اشاره به سرمای شدید هوا، بر تامین هرچه بیشتر امکانات اسکان و لوازم گرمایشی تاکید کرد و ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان و آرزوی شفای عاجل برای مصدومین، به مردم اطمینان داد که دولت با جدیت و با تمام توان خسارات وارده به منازل مسکونی و لوازم خانگی آنها را جبران خواهد کرد.

 آرمان ملی 
 درخواست «پیگرد قانونی» مهاجرانی
طبق اعلام «گاردین» پلیس انگلیس خواستار پیگرد قانونی عطاءا… مهاجرانی شده است. گاردین اعلام کرد، از پلیس انگلیس خواسته شده تا عطاءا… مهاجرانی را که بر اساس آنچه که گفته شده متهم به حمایت از فتوای علیه سلمان رشدی است، تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

 قدس 
 افزایش ۴۰ درصدی درآمدهای نفتی در ۱۰ ماهه گذشته
وزیر نفت با حضور در صحن علنی مجلس، تأکید کرد: درآمدهای حاصل از فروش نفت، میعانات گازی، خالص گاز صادراتی و فروش فراورده‌های نفتی در ۱۰ ماهه گذشته در مقایسه با ۱۰ ماهه سال پیش ۴۰ درصد افزایش داشته است. اوجی افزود: در حوزه صادرات گاز هم ۱۵ درصد بیش از سال قبل عایدی داشتیم و وصولی ما در بحث صادرات در همین ۱۰ ماه، کاملاً محقق شد.
 تلاش مخرب آذربایجان در روابط با ایران
جمهوری آذربایجان در ادامه اقدامات خود در راستای تخریب روابط با تهران به شهروندان کشورش توصیه کرد به ایران سفر نکنند. پیش از این نیز دستگاه سیاست خارجی دولت باکو به بهانه اتفاق حمله به سفارت این کشور اعلام کرد فعالیت‌های دیپلماتیک خود را در تهران متوقف می‌کند، اما کنسولگری این کشور در تبریز همچنان فعال خواهد بود.
 کریمه هرگز باردیگر بخشی از اوکراین نخواهد شد
زوران میلانوویچ، رئیس جمهور کرواسی با اعلام مخالفت زاگرب با تأمین کمک نظامی برای کی‌یف گفت: شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به روسیه الحاق شد، هرگز دوباره بخشی از قلمرو اوکراین نخواهد شد. قانون‌گذاران کرواسی دسامبر ۲۰۲۲ با پیشنهاد پیوستن این کشور به کارزار اتحادیه اروپا در حمایت از ارتش اوکراین مخالفت کردند. میلانوویچ که همواره منتقد آشکار سیاست غرب در اوکراین بوده، گفته است دوست ندارد کشورش به عنوان تازه‌ترین عضو اتحادیه اروپا، با پیامدهای فاجعه‌بار جنگ اوکراین مواجه شود.

 ابتکار 
 قانون‌گریزان پرچمدار امنیت بین‌المللی می‌شوند!
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی به اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و چنین نوشت: وزیر خارجه اولین کاربر بمب هسته‌ای در جهان و نخست‌وزیر رژیم جعلی و غاصب صهیونیستی که دارای زرادخانه مخوف و خارج از نظارت اتمی است، در کنار هم می‌ایستند و نسبت به خطر هسته‌ای شدن ایران (عضو و پایبند به “ان.پی.تی”) هشدار می‌دهند! مضحک اما واقعی است؛ مجرمان و قانون‌گریزان، پرچمدار امنیت بین‌المللی می‌شوند!

 اطلاعات 
 ایران از توانمندی برای دفاع از امنیت و منافع خود برخوردار است
درشرایطی که گمانه‌زنی‌های رسانه‌های غربی درباره دلایل حمله ناموفق اخیربه تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان ادامه دارد، یک رسانه آمریکایی از هشدار دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل درباره هرگونه اقدام نظامی آمریکا علیه تهران خبر داده است. نیوزویک نوشت: «به دنبال حمله پهپادی به حداقل یک کارخانه دفاعی در شهر مرکزی اصفهان، مقامات ایرانی به نیوزویک گفتند که هر گزینه نظامی که توسط ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی دنبال شود، منجر به درگیری همه جانبه با پیامدهای سراسری در منطقه خواهد شد». در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «در حالی که ارتش ایالات متحده هرگونه نقش داشتن در این حمله را رد کرده است، برخی مقامات آمریکایی ناشناس به رسانه‌هایی از قبیل وال استریت ژورنال و نیویورک تایمز اسرائیل را مقصر این حمله خواندند اما (تل‌آویو) نه این موضوع را پذیرفته و نه مداخله در آن را تکذیب کرده است. هیچ بازیگر دیگری مسئولیت حمله را نپذیرفته است».
به نوشته این رسانه آمریکایی، دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به نیوزویک گفت: «از نظر ایران، توسل به گزینه نظامی درهر سطحی به معنای ورود ایالات متحده به جنگ است». به گزارش این رسانه آمریکایی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل هشدار داد: «اگر ایالات متحده اشتباه محاسباتی کند و جنگی را آغاز کند»، پیامدهای این درگیری برای منطقه و جهان» بر عهده خود واشنگتن خواهد بود.بنا بر اعلام دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، «هیچ شکی وجود ندارد که ایران از توانمندی برای دفاع از امنیت و منافع خود برخوردار است».
 پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳
صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان، از رشد ۲ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد. صندوق بین المللی پول دراین گزارش پیش بینی کرده است: با وجود تحریم‌ها انتظار دارد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ روندی رو به رشد داشته باشد. ایران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ۳ درصدی را تجربه کرده بود و بر اساس پیش بینی این نهاد بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی ایران به ۲ درصد خواهد رسید.
 مجموع هزینه‌های جاری تا پایان کار دولت از محل گمرک و مالیات تامین می‌شود
تا پیش از پایان کار دولت سیزدهم به نقطه ای خواهیم رسید که کل هزینه‌های جاری دولت را از مالیات و گمرک تأمین کنیم. خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، ضمن اعلام این مطلب با بیان اینکه یکی از اهداف استراتژیک ما در وزارت اقتصاد افزایش نسبت مالیات در تأمین درآمدهای جاری بودجه است، اظهار داشت: تمام تلاش ما در وهله اول، افزایش این نسبت از طریق توسعه دامنه نظام اطلاعاتی و سپس افزایش «پایه مالیاتی» است.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت‌پذیرانه باشد
اختصاصی/ آیت‌الله حسینی بوشهری در جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، تنها راه پیشرفت را اعتماد و توکل به ذات کبریایی خداوند عنوان کرد و افزود: اگر تلاش‌های روحانیت نبود، امروز اثری از دین خدا وجود نداشت. دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به تلاش‌های دشمنان در خصوص انحراف جوانان و اقشار مختلف مردم، خاطر نشان کرد: روحانیت باید جهاد تبیین را به گونه‌ای محقق کند که جامعه تحت تأثیر توطئه‌های دشمنان قرار نگیرد. ایشان درادامه خطاب به نمایندگان نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب خاطر نشان کرد: جهت گیری مجمع نمایندگان باید انقلابی و مسئولیت پذیرانه باشد و نمایندگان فضای داخلی مجمع را فضایی صمیمی و سرشار از هم دلی و تلاش ترسیم کنند. وی خواستار توجه به مسائل و مشکلات معیشتی طلاب شد و ضمن تأکید بر لزوم توجه به وضعیت علمی طلاب گفت: به مسائل علمی طلاب جدیدالورود توجه کنید و طلابی که زمینه رشد و استعداد دارند را کمک و همراهی نمایید.

اعضای هیئت رئیسه مجمع نمایندگان طلاب انتخاب شدند
اختصاصی / جلسه افتتاحیه نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم در محل جامعه مدرسین پایان یافت و اعضای هیئت رئیسه جدید، انتخاب شدند.بر اساس این گزارش: حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر، به عنوان رئیس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید فضل الله موسوی، به عنوان نایب رئیس اول. حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، نایب رئیس دوم. حجت‌الاسلام والمسلمین نجاتی زاده منشی اول. حجت‌الاسلام والمسلمین گرمابی، به عنوان منشی دوم، انتخاب شدند.در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال رئیس ستاد انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، گزارشی از جزئیات برگزاری انتخابات نهمین دوره این مجمع ارائه کرد.

آمریکا مخالف گسترش شهرک سازی اسرائیل است
تسنیم/ وزیر خارجه آمریکا در دیدار با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فسلطین گفت که واشنگتن با گسترش شهرک سازی تل آویو مخالف است.بلینکن همچنین ضمن مخالفت با هر گونه اقدامی در راستای الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی افزود که آمریکا با هر مساله‌ای که راه حل دو دولتی را دور از دسترس کند مخالف است.وی همچنین اذعان کرد که آنچه اکنون در نزد فلسطینی‌ها مشاهده می‌شود محو شدن افق امید است نه گسترش آن و واشنگتن باور دارد که این شرایط باید تغییر کند.وی در ادامه از کمک ۵۰ میلیون دلاری آمریکا به آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل که از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند، خبر داد.

عملیات مقاومت در نزدیکی نابلس چند نظامی صهیونیست را راهی بیمارستان کرد
تسنیم/ چند صهیونیست بر اثر تصادف عمدی در اطراف نابلس زخمی‌شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است. رسانه‌های عبری زبان از جمله روزنامه یدیعوت احارانوت از محل این حادثه در پست ایست و بازرسی زعتره واقع در جنوب نابلس خبر دادند، با این حال اخبار ضد و نقیضی در رابطه با شمار تلفات آن اعلام می‌شود. به نوشته این رسانه‌ها یک کامیون که با سرعت حرکت می‌کرد از میان صهیونیست‌های حاضر در این پست ایست و بازرسی گذشت و بین ۲ تا ۵ نفر از صهیونیست‌ها را زخمی کرد.شبکه ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم خبر داد به دلیل شدت آسیب‌های وارد شده به مجروحان، دستور حضور امداد هوایی برای انتقال آنها صادر شده است.نظامیان صهیونیست هم در واکنش به این اقدام و به ویژه بعد از عقب نشینی مجری عملیات از محل حادثه، این پست ایست و بازرسی را بستند.

رژیم صهیونیستی بندر حیفا را فروخت
تسنیم/ رژیم صهیونیستی بندر حیفا را به یک میلیاردر ورشکسته هندی فروخت.روزنامه یسرائیل هیوم در خبری که در وبسایت این رسانه عبری زبان منتشر شد ازفروش، بندر حیفا به قیمت ۴ میلیارد شکیل خبر داد.به نوشته این رسانه، در یک مراسم رسمی و با حضور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مالکیت بندر حیفا مشرف به سواحل دریایی مدیترانه به کنسرسیوم هندی” آدانی گروپ” واگذار شد.این شرکت هندی جولای گذشته طی قراردادی این بندر را که دومین بندر کانتینری فلسطین اشغالی و بزرگترین بندر نقل و انتقال مسافر و کشتی‌های تفریحی است، خریداری کرده بود.این شرکت چند ملیتی در مالکیت جاتام آدانی است که در سال ۲۰۲۲ جزو پنج ثروتمند بزرگ جهان دسته بندی شده بود، اما در سال جاری میلادی وی ۱۵ درصد از ثروت خود را از دست داده بود و براساس لیست بلومبرگ از رده چهارم به رده یازدهم ثروتمندترین افراد جهان تنزل پیدا کرده است.

تظاهرات در چندین شهر فرانسه علیه دولت ماکرون
فارس/ صدها هزار شرکت‌کننده در دومین اعتصاب بزرگ سال ۲۰۲۳ فرانسوی‌ها علیه اصلاحات بازنشستگی دولت «امانوئل ماکرون» به خیابان‌های شهرهای سراسر فرانسه – از پاریس تا مارسی – ریخته تا این اصلاحات جنجالی، به ویژه بند مربوط به افزایش سن بازنشستگی به ۶۴ سال را محکوم کنند. در پی برگزاری این اعتصابات، بخش‌های مختلف فرانسه اعم از توزیع برق و سوخت، حمل‌ونقل عمومی و فعالیت مدارس با اخلال مواجه شدند.ویدیو‌ها و تصاویر مختلفی که از دومین اعتصاب بزرگ سال ۲۰۲۳ فرانسه منتشر شدند، درگیری نیروهای امنیتی با معترضان در چندین شهر از جمله «نانت» و «رن» را نشان می‌دهند. نیروهای امنیتی در این دو شهر با شلیک گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به معترضان حمله کردند. پیامد‌های اعتصابات امروز فرانسه به نحوی بود که عرضه سوخت از پالایشگاه‌های این کشور، فعالیت وسایل حمل‌ونقل عمومی و برنامه‌های مدارس کاملا مختل شدند. از هر سه قطار سریع‌السیر TGV تنها یک قطار فعال بود و متروی شهر پاریس دچار اغتشاش شد.در حالی که اتحادیه‌های تجاری فرانسه به دنبال تداوم برگزاری اعتصابات هستند، تورم شدید در حال تحلیل بردن حقوق‌های آنها است.

واکنش نخست‌وزیر سوئد به هتک حرمت قرآن
فارس/ نخست‌وزیر سوئد بدون محکوم کردن اقدامات اهانت‌آمیز برخی از سیاستمداران کشورش علیه کتاب آسمانی مسلمان‌ها از چنین رفتارهایی به دلیل آنکه به منافع سوئد لطمه وارد می‌کنند انتقاد کرده است. «آلف کریسترسن»، همچنین افراط‌گرایانی را که اقدام به سوزاندن قرآن و یا دار زدن آدمک‌های «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور می‌کنند «احمق‌های مفید» برای قدرت‌های خارجی توصیف کرد که قصد لطمه زدن به سوئد دارند. کریسترسن در جمع خبرنگاران در استکهلم، بدون اسم بردن از کشوری خاص گفت: «شاهد بوده‌ایم که کنشگران خارجی و حتی دولت‌ها چطور با استفاده از این رفتارها طوری تنش‌ها را بالا می‌برند که مستقیماً برای امنیت سوئد مضر است.»

تعداد افراد بی‌خانمان در اسکاتلند رکورد زد
فارس/ رسانه‌ها از افزایش میزان بی‌خانمان‌های اسکاتلند در سال ۲۰۲۲ خبر دادند و نوشتند که تعداد بی‌خانمان‌ها در اسکاتلند به بالاترین حد خود رسیده است. اسکاتلند در سپتامبر ۲۰۲۲ رکورد جدیدی را در شمار بی‌خانمان‌های خود تجربه کرد و شمار بی‌خانمان‌های آن ۲۸۹۴۴ نفر اعلام شد که بالاترین رقم از زمان از سال ۲۰۰۲ به این سو است. بر اساس این گزارش، این رقم نسبت به سال قبل ۱۱ درصد افزایش یافته است. در طول ۶ ماه منتهی به پایان سپتامبر گذشته، ۱۹۰۶۶ درخواست بی‌خانمانی دریافت شد که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته و کمی بیشتر از ارقام قبل از کروناست. شمار کودکان مستقر در مکان‌های اسکان موقت نیز نسبت به سال قبل با ۱۰ درصد افزایش به ۹۱۳۰ نفر افزایش یافته است. «نیکولا استورجن» وزیر اول اسکاتلند چندی قبل با اشاره به وخامت وضعیت اقتصادی انگلیس گفت: ریاضت و برگزیت نصیب‌ ما شد. این‌ها مسائل کوچکی نیستند و به اقتصاد، خدمات عمومی و هزینه‌های زندگی ما لطمات واقعی وارد می‌کنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *