خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

**در آستانه ایام‌الله دهه‌فجرصورت گرفت؛ تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام راحل** رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان،کارآفرینان و فعالان دانش‌بنیان: گلایه‌های تولیدکنندگان در یک کارگروه با مشارکت آنان حل شود** آیت الله فاضل لنکرانی: در مسئله اهانت به قرآن کریم هیچ مسلمانی حق سکوت ندارد** رئیس‌ مجلس شورای اسلامی: گروه‌های مقاومت فراتر از امنیت پوشالی صهیونیست‌ها توانمند شده‌اند** انفجار خونین در مسجد پیشاور پاکستان 36 نماز‌گزار به شهادت رسیدند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 احضار کاردار اوکراین به وزارت امورخارجه
در پی انتشار موضع عجیب و مغرضانه از سوی مشاور دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین در رابطه با اقدام تروریستی علیه تأسیساتی در اصفهان، کاردار سفارت این کشور توسط رئیس اداره سیاسی در حوزه اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار شد.مسئول ایرانی ضمن تسلیم یادداشت رسمی به کاردار سفارت اوکراین، خواستار توضیح رسمی و فوری از سوی دولت اوکراین در این رابطه شد. کاردار اوکراین ضمن ابراز امیدواری از تکرارنشدن چنین مواضعی، اظهار کرد: مراتب را فورا به دولت متبوع خود منعکس و پاسخ دریافتی را به وزارت امور خارجه ارائه خواهد کرد.یادآور می‌شود میخایلو پودولیاک، مشاور دلودیمیر زلنسکی در صفحه توییتر خود در نوشته‌ای مبهم مدعی شده بود: «منطق جنگ بی‌رحم و کشنده است. عاملان و همدستان را به‌شدت مواخذه می‌کند. وحشت در فدراسیون روسیه، بسیج بی‌پایان، دفاع موشکی در مسکو، سنگربندی در فاصله هزار کیلومتری، آماده‌سازی پناهگاه‌ها. شب انفجاری در ایران در تاسیسات تولید پهپاد، موشک و پالایشگاه‌های نفت به شما هشدار داد.»
 صدراعظم آلمان در سمت اشتباه تاریخ ایستاده است
کنعانی در پاسخ به تکرار مواضع مداخله‌جویانه صدراعظم آلمان نسبت به جمهوری اسلامی ایران در سفر اخیرش به آرژانتین بیان کرد: صدراعظم آلمان، در یک شبیه‌سازی ناشیانه و مغرضانه بار دیگر نشان داد که همچنان در سمت اشتباه تاریخ ایستاده است.سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه به‌درستی حکایت از یک شباهت تاریخی دارد، برآمدن افراطی‌گری و جاه‌طلبی مدرن در آلمان است که نتیجه آن مانند ناکامی‌های رهبران پیش از جنگ جهانی دوم و این بار با تمسک به ابزارهای حقوق‌بشری، چیزی جز ترویج خشونت و نفرت‌پراکنی نیست.کنعانی خاطرنشان کرد: ما امروز متأسفانه شاهد آن هستیم که برخی با رفتارهای مشابه و البته محکوم به شکست، درصدد هستند تا برای ارائه تصویر مثبت از خود از پروژه «قدرت از طریق حقوق بشر» استفاده کرده و حتی خود را در این رابطه سردمدار و پیشگام جلوه دهند.سخنگوی دستگاه سیاست‌خارجی در پایان مدعیان آلمانی را به توجه به جنایت وحشیانه چند روز پیش صهیونیست‌ها در جنین، در کرانه غربی فلسطین فراخواند که مقامات آلمان حتی از بیان یک کلمه در تقبیح وحشیگری رژیم‌صهیونیستی دریغ کردند.

 همشهری
 هشدار بورل درباره مواضع علیه «سپاه»
بورل مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا ضمن هشدار به دولت‌های اروپایی در زمینه تلاش برای «تروریستی» اعلام کردن سپاه‌پاسداران، عنوان کرد که چنین اقدامی به‌طور قطع اوضاع پیرامون مذاکرات برجامی را دشوارتر می‌کند؛ «برخی کشورهای اروپایی از این کار حمایت می‌کنند و بسیاری هم موافق آن خواهند بود.» وی همچنین با اشاره به ادعاهای مرتبط با «کمک نظامی ایران به روسیه در جریان جنگ اوکراین» و ادعای «سرکوب معترضان در ایران» گفت که به‌طور قطع این دو موضوع تأثیری سیاسی بر رویکرد اتحادیه اروپا درقبال ایران دارند، اما اگر اتحادیه اروپا علیه سپاه‌پاسداران اقدام کند، چشم‌انداز مذاکرات مربوط به برجام را که درحال‌حاضر نیز متوقف شده‌است، نابود خواهد کرد؛ «برجام نمرده، اما کاملا متوقف شده‌است.»بورل به این موضوع هم اشاره کرد که «ما می‌توانیم علیه سپاه کارهای بیشتری انجام دهیم، اما همانطور که به همکارانم در شورا گفتم، این در دست شماست؛ من به یک تصمیم ملی نیاز دارم.» براساس قوانین اتحادیه اروپا، این اتحادیه نمی‌تواند بدون‌مجوز دادگاه یکی از کشورهای عضو، یک نهاد دولتی را تروریستی اعلام کند. احکام دادگاهی یک کشور غیرعضو همچون انگلیس نیز می‌تواند راه را برای انجام چنین اقدامی هموار کند، اما شرایط بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر خواهد شد.
 تلاش برای احیای امپراتوری روسیه
رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا خاطر نشان کرد: پوتین معتقد است که سرنوشتش با ایجاد مجدد امپراتوری روسیه گره خورده است. او به‌دنبال احیای حوزه نفوذ جغرافیایی سابق روسیه است و از آنجایی که بدون اوکراین، امپراتوری روسیه وجود ندارد، به‌سمت تصرف اوکراین رفته است.

 کیهان
 گلایه‌های تولیدکنندگان در یک کارگروه با مشارکت آنان حل شود
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان دانش بنیان:
سیاستهای کلی اصل ۴۴ با دقت، مراقبت، مدیریت و نظم و انضباط کاری، اجرایی شود.
ســخنان فعالان اقتصادی در این دیدار درباره پیشــرفت اقتصادی کشور، امیدها و نویدهای خوبی میدهد و شاخص‌های رسمی نیمه اول سال ۱۴۰۱ هم عمدتا نشان دهنده حرکت و رشد است.
ما احتیاج داریم به رشد سریع و مستمر؛ علت هم این است که عقب افتادگی داریم. ما در دهه ۹۰ یک عقب ماندگی و باصطلاح تعطیل نسبی مسائل اقتصادی داشتیم به دلایل مختلف نمیشود همه را منسوب کرد به ضعف مدیریتها، نه؛ بخشی مربوط به عوامل خارجی و بیرونی است.
رفع فقر و مشکلات معیشتی مردم و تأمین رفاه و آسایش آنان، بدون رشد اقتصادی علاج پذیرنیســت و همه مســئولان و افراد دارای توانایی‌های مدیریتی، فکری و مالــی، در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند.
وجود جوانِ متخصصِ تحصیل‌کرده افتخار است اما بیکاری او باعث سرافکندگی است، جوان کارآمد تحصیلکرده از کشور، شغل و امکان پیشرفت علمی می‌خواهد و بدون ایجاد شغل برای آنان نباید بگوییم چرا مهاجرت می‌کنند و طبعاً ایجاد شغل برای این مجموعه عظیمِ متخصص و توانمندِ جوان، رشد سریع و مستمر اقتصادی می‌طلبد.
جمعیت جوان کشور بحمدالله اکنون خوب است اما با روند فعلی فرزندآوری، آینده جمعیتی از این لحاظ مبهم است. بنابراین باید با رشد سریع و مستمر، کشور را ثروتمند کنیم زیرا در روزی که جوان به اندازه کافی نداشته باشیم، ثروتمند شدن کشور ممکن نیست.
مسئولان دولتی با همه وجود در حال کار و تلاش بسیار خوب هستند البته باید جهت‌گیری‌ها و اقدامات را به‌گونه‌ای مراقبت کنند که نتایج مطلوبی به دنبال داشته باشد.
 گروه‌های مقاومت فراتر از امنیت پوشالی صهیونیست‌ها توانمند شده‌اند
رئیس‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گروه‌های مقاومت فراتر از امنیت پوشالی صهیونیست‌ها توانمند شده‌اند گفت: آرمان فلسطین به درختی تنومند مبدل گردیده که میوه شیرین آن برای امت اسلامی، مقاومت است. قالیباف در هفدهمین نشست کنفرانس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به نمایندگی از هیئت ایرانی پیشنهادی را تحت عنوان «جهان اسلام؛ همبستگی برای صلح و توسعه پایدار» را به منظور تحقق و عملیاتی کردن ارتقای جایگاه و منزلت جهانی امت اسلامی، در نشست مذکور ارائه داد و اظهار کرد: پیش‌شرط اساسی این ابتکار، تاکید بر چندجانبه‌گرایی و تمرکز بر مشترکات دولت‌ها و ملت‌های اسلامی با پرهیز از پرداختن به موضوعات اختلاف برانگیز است.
 انفجار خونین در مسجد پیشاور پاکستان؛ ۳۶ نماز‌گزار به شهادت رسیدند
در ادامه حملات تروریستی در پاکستان منابع خبری دیروز گزارش دادند که یک بمب گذار انتحاری انفجاری را در مسجدی در پیشاور پاکستان، مرکز استان «خیبر پختونخوا» در مرز افغانستان انجام داد که به نوشته رویترز منجر به شهادت حداقل ۳۶تن شده است. در نتیجه این انفجار دست کم ۱۵۰ تن نیز مجروح شده و به بیمارستانی در پیشاور منتقل شده‌اند که وضعیت ۱۳ نفر از آنها وخیم است. براساس این گزارش، سخنگوی بیمارستان شهر پیشاور اعلام کرده در میان مجروحان ۲۰ نفر از نیروهای پلیس نیز به چشم می‌خورند.انفجار تروریستی دیروز در مسجدی صورت گرفت که در منطقه قرمز شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا قرار گرفته است، جایی که ساختمان‌های مهم دولتی، مرکز پلیس و اداره قضایی این استان قرار دارد. بمب‌گذار جلیقه انتحاری خود را در حالی منفجر کرد که نمازگزاران- از جمله بسیاری از پلیس‌های دفاتر پلیس مجاور- در حال نماز خواندن بودند.

 ایران
 حمله به محموله غذایی ایرانی در مرز بوکمال
شبکه المیادین به نقل از منابع خود گفت که ۳ کامیون ایرانی حامل آرد و برنج در مرزهای سوریه مورد حمله قرار گرفتند. این منابع اعلام کردند که کامیون‌ها از مرزهای عراق وارد خاک سوریه شده‌اند. بنا به اعلام المیادین، این حمله خسارت مالی داشته اما خسارت جانی به دنبال نداشته است. آنها همچنین تأکید کردند که کاروان ایرانی حامل هیچ‌گونه اسلحه‌ای نبوده و به‌طور رسمی از مرز البوکمال عبور کرده است. از سوی دیگر، منابع خبری سوری اعلام کردند که شامگاه یکشنبه یک کاروان خودرویی متعلق به «گروه‌های مقاومت عراقی» نیز هنگام ورود به خاک سوریه هدف حمله هوایی قرار گرفته است. منابع سوری می‌گویند که این کاروان متشکل از ۲۵ کامیون بوده که از عراق راهی سوریه شده و در نقطه مرزی و هنگام ورود به خاک سوریه هدف حمله قرار گرفته است. برخی منابع، پهپادهای امریکایی را عامل این حمله اعلام کرده‌اند و برخی نیز آن را به رژیم صهیونیستی ربط می‌دهند. تاکنون موضعگیری رسمی در این خصوص اتخاذ نشده است و گفته می‌شود که به دلیل استفاده هواگردهای مهاجم از موشک‌های اخطار قبل از هدف قرار دادن کاروان، این حمله تلفات انسانی بر جای نگذاشته است.
 بازداشت مشاور مولوی عبدالحمید
عبدالمجید مرادزهی که رسانه‌های بیگانه او را «مشاور و از اعضای دفتر» مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان معرفی کردند، بازداشت شد. مرادزهی که اخیراً با رسانه‌های وابسته به سرویس‌های خارجی از جمله رادیو فردا (وابسته به CIA) ارتباط گرفته و طی گفت‌و‌گویی علیه مقامات کشور سخنانی را مطرح کرده بود، روز گذشته از سوی مراجع امنیتی بازداشت شد. خبر بازداشت وی از سوی رسانه‌های ضدانقلاب منتشر شده است.
 واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیرمستقیم با ایران است
نماینده ویژه آمریکا ادعای دیپلماسی در قبال ایران را تکرار کرد و گفت که واشنگتن آماده تداوم مذاکرات غیر مستقیم با ایران است. مالی این ادعا را در گفت‌وگو با برنامه هارد تاک شبکه بی‌بی‌سی مطرح کرد و مدعی شد: «دیپلماسی هرگز به پایان نمی‌رسد حتی در شرایطی که ما سرگرم اقدامات دیگر هستیم شامل تحریم، اعمال فشار، مقابله با اقدامات ایران در منطقه و بسیج کردن جامعه جهانی. مذاکرات غیرمستقیمی را با ایران داشتیم و علناً اعلام کردیم که آماده‌ایم مذاکرات غیرمستقیم را ادامه دهیم. اما در عین حال برای توقف اقدامات خشونت آمیز ایران و یا محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تردید نخواهیم کرد. بنابراین موضوع بر سر دیپلماسی یا سایر گزینه‌ها نیست؛ موضوعات با همدیگر پیگیری می‌شوند.»مالی در بخش دیگری از این گفت‌وگو عنوان کرد که ایالات متحده به حمایت از کسانی که او معترض ایرانی نامید، ادامه می‌دهد. وی با این حال مدعی شد: «ما به دنبال تغییر نظام نیستیم چون به‌نظرم به اندازه کافی تجربیات غم‌انگیز برای مهندسی تغییر رژیم، بویژه در خاورمیانه کسب کرده‌ایم.»

 وطن امروز
 «ناصر محبتی» سرکنسول جدید ایران در ترابزون شد
«ناصر محبتی» سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در ترابزون پیش از عزیمت به محل مأموریت با وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو و برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را در مأموریت جدید ارائه کرد. پیش از این حسین صابری به عنوان سرکنسول ایران در ترابزون مشغول فعالیت بود. امیرعبداللهیان در این دیدار با تأکید بر رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در حوزه همسایگان و ظرفیت‌های بزرگ موجود در مناسبات بین ایران و ترکیه، توصیه‌های لازم درباره حوزه کاری سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترابزون را ارائه کرد.
 تأکید روسیه بر مشارکت ایران در حل تنش‌ها در قفقاز جنوبی
وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد بشدت در غلبه بر امکان درگیری محتمل در قفقاز جنوبی و عادی‌سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان کار می‌کند و حضور ایران در مذاکرات منطقه مفید است. روسیه اعلام کرده از پیشرفت در احیای روابط ارمنستان و ترکیه استقبال می‌کند. در این بیانیه آمده است: «ما به دلیل تاریخ مشترک، نزدیکی فرهنگی و پیوندهای قوی و دوستانه بین جمهوری‌های قفقاز جنوبی پیوند خورده‌ایم. روسیه که به‌طور مستقیم با قفقاز جنوبی هم‌مرز است، به ثبات و رفاه این منطقه، استفاده متقابل سودمند و اکتشاف فرصت‌های حمل‌ونقل – لجستیکی، تجاری – سرمایه‌گذاری و فناوری علاقه‌مند است و تلاش‌های دیپلماتیک ما به این سمت است». در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «ما بشدت در جهت غلبه بر امکان درگیری در منطقه کار می‌کنیم». روسیه بر وجود سازوکار «۳+۳» با مشارکت ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه را برای حل مشکلات قفقاز تاکید و آن را مفید توصیف کرد.

 خراسان
 عراق میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی با همتای ایرانی وی است
فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت: [محمد بن سلمان] ولیعهد سعودی از ما خواست میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی با همتای ایرانی وی در بغداد باشیم. در حال حاضر مشغول هستیم و زمان دیدار علنی بین وزرای خارجه دو کشور را تعیین خواهیم کرد».
 رسالت
 نمی‌گذاریم اسرای فلسطینی طعمه رژیم صهیونیستی شوند
احمد المدلل، از رهبران جنبش جهاد اسلامی فلسطین تأکید کرد که دشمن صهیونیستی، شنیع‌ترین جنایات را علیه اسرای فلسطینی در بند این رژیم مرتکب می‌شود. وی در جریان یک تجمع اعتراضی که در برابر مقر صلیب سرخ در غزه و در رد تجاوزات علیه اسرای فلسطینی برگزار شده بود، گفت: «کابینه صهیونیستی با جنایت علیه اسرای ما، از همه خطوط قرمز عبور کرد و اقداماتی را برای شکنجه اسرا انجام داد.» این رهبر جهاد با بیان این‌که مقاومت فلسطین اسرای خود را در زندان‌های اسرائیلی رها نخواهد کرد که طعمه این رژیم شوند، تصریح کرد که مقاومت به دفاع از خاک خود ادامه می‌دهد و شمشیر آن در برابر اشغالگر کشیده شده است تا بتواند همه اسرای خود را آزاد کند.

 مردم سالاری
 اتهام دریافت رشوه از سوی نمایندگان بررسی شود
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی پس از طرح ادعای اتهام دریافت رشوه از سوی نمایندگان که نماینده میانه آن را به نقل از یکی از ائمه جمعه آذربایجان شرقی مطرح کرد، رسیدگی به این موضوع را از سوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه خواستار شد. اسماعیلی در جریان جلسه علنی دیروز در تذکری مدعی شد: یکی از امامان جمعه شهرستان آذربایجان شرقی در اتهامی ناروا تمام نمایندگان مجلس شورای اسلامی را رشوه‌بگیر ایران خودرو اعلام کرده است؛ این‌گونه کلی‌گویی بدون ارائه مدرک و تسری آن‌ به همه نمایندگان وجاهت شرعی و عقلی ندارد و پذیرفتنی نیست چه برسد به این‌که بخواهد فردی در کسوت امام جماعت آن را بیان کند. وی با تاکید بر این‌که «بسیاری از علما و ائمه جمعه مدافع آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب هستند و حساب آن‌ها جداست» تصریح کرد: از تریبون مجلس شورای اسلامی به این امام جمعه توصیه می‌کنم که استغفار کرده و از نمایندگان و مردم عذرخواهی کند. مصری که در غیاب قالیباف ریاست صحن علنی مجلس را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به این موضوع رسیدگی کند؛ بعد از آن ما جلسه مشترکی با رئیس شورای ائمه جمعه و نمایندگان شاکی داریم و به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.
 تعلیق فعالیت‌های سفارت باکو در تهران
معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که این کشور فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت خود در تهران را تعلیق کرده است. خلاف‌اف، معاون وزیر امورخارجه جمهوری آذربایجان اظهار داشت: ما فعالیت‌های دیپلماتیک خود در سفارتمان در تهران را به‌طور کامل تعلیق کرده‌ایم. وی ادامه داد: با این حال، پنج نفر از کارکنان سفارت به منظور حفاظت از سفارت‌خانه و اموال آن در تهران باقی خواهند ماند اما هیچ‌گونه فعالیت دیپلماتیک نخواهند داشت.به گفته این دیپلمات آذربایجانی، کنسولگری آذربایجان در تبریز کماکان به فعالیت خود ادامه خواهد داد.
 ایران پیشنهادها برای احیای برجام را رد کرد
بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران پیشنهادها درخصوص بازگشت به توافق هسته‌ای را رد کرد اما واشنگتن همچنان معتقد است که دیپلماسی بهترین راه برای تعامل با پرونده هسته‌ای ایران است. وی در اظهاراتی مداخله جویانه درخصوص ناآرامی‌های اخیر ایران مدعی شد: جوانان ایرانی در مقابل نظام این کشور از حقوق اساسی خود دفاع می‌کنند و تمرکز آمریکا اکنون بر مساله سرکوب ملت ایران در خیابان‌هاست. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که ایران از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت می‌کند و به آن پهپاد و تسلیحات دیگر می‌دهد و واشنگتن نسبت به این مساله نگران است. بلینکن در ادامه گفت که رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و «برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تمام گزینه‌ها روی میز است.» وی در پایان گفت: واشنگتن تمام مقامات ایرانی که مسئول سرکوب بوده‌اند را تحریم کرد و آمریکا به تلاش‌های خود برای توقف فعالیت‌های تخریبی ایران ادامه می‌دهد.

 قدس
 مصوبه مولدسازی از جهت مبنای قانونی فاقد ایراد است
کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در توییتر نوشت: «مصوبه موصوف به مولدسازی مستند به اصول متعدد قانون اساسی، از جهت مبنای قانونی فاقد ایراد است که در صورت اجرای صحیح، می‌تواند مشکلات و معضلات زیادی را از کشور حل کند. ضرورت نظارت بر عملکرد مسئولان مربوط، امری است بدیهی که حسب شنیده‌ها مورد تأکید رهبری نیز واقع شده است».
 تنش‌افزایی آذربایجان در مقابل خویشتن‌داری ایران
رسانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: در حمله به حرم مطهر شاهچراغ -علیه السلام- چند نفر از تروریست‌ها و عوامل حامی آن‌ها دارای گذرنامه آذربایجانی بودند اما ‌ایران هیچ‌گاه سعی نکرد این موضوع را به وجود هماهنگی میان تروریست‌ها و دولت آذربایجان تفسیر کند. نورنیوز نوشت: انتظار این بود واکنش باکو به حادثه سفارت، ناظر بر حل مسئله باشد نه تنش‌افزایی.
 هشدار مسکو نسبت به پیامدهای حمله پهپادی به تأسیسات نظامی در اصفهان
سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه با محکوم کردن حمله اخیر به مجتمع کارگاهی یک تأسیسات نظامی در اصفهان نسبت به پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی چنین اقداماتی هشدار داد. زاخارووا در بیانیه‌ای تأکید کرد مسکو به شدت حمله پهپادی اخیر به تأسیسات نظامی در ایران را که می‌تواند پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی برای منطقه داشته باشد، محکوم می‌کند. وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: ما هر گونه اقدام تحریک‌آمیزی را در منطقه محکوم می‌کنیم.
 پوتین مرا تهدید به ترور کرد
در حالی که فشارهای غرب علیه روسیه و حمایت‌های همه‌جانبه آن‌ها از اوکراین ادامه دارد، نخست‌وزیر پیشین انگلیس علیه ولادیمیر پوتین ادعایی جنجالی مطرح کرد. بوریس جانسون در یک برنامه مستند شبکه «بی‌بی‌سی» گفت رئیس‌جمهور روسیه پیش از آغاز جنگ اوکراین او را به ترور تهدید کرده است. او ادعا کرد پس از بازگشت از سفر اوکراین، پوتین در تماس تلفنی وی را مورد خطاب قرار داده و گفته: «بوریس من نمی‌خواهم به تو آسیب برسانم اما با یک موشک (برای هدف قرار دادن تو) فقط یک دقیقه طول می‌کشد».

 ابتکار
 چرا استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار نمی‌گیرد؟
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها خواستار پایبندی هیات رئیسه مجلس به آئین نامه و اعلام وصول استیضاح وزیر اقتصاد با بیش از ۴۰ امضا شد. آصفری در تذکری شفاهی در جریان جلسه علنی مجلس، خطاب به هیات رئیسه، بیان کرد: بیش از ۴۰ نماینده درخواست استیضاح وزیر اقتصاد را مطرح کرده اند. استیضاح حق نماینده است. چه موضوعی مهم‌تر از مشکلات تورمی، وضعیت ارز، بورس وجود دارد؟ چرا استیضاح وزیر اقتصاد در دستور کار مجلس قرار نمی گیرد؟ وی در ادامه اظهار کرد: مردم منتظر هستند تا ببینند مجلس در حوزه تورم، گرانی ارز و بازار بورس چه کاری انجام می‌دهد.

 اطلاعات
 ازنقد صحیح استقبال می‌کنیم
حجت‌‎الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه گفت: باید از نقد سازنده استقبال کنیم و هیچگونه نگرانی نسبت به انتقاد نداشته باشیم؛ چنانچه فردی دلسوزانه و خیرخواهانه نسبت به شخص ما یا دستگاه ما، نقد صحیحی را وارد آورد، باید از آن نقد استقبال کنیم و چنانچه اشکالی در کار ما وجود دارد، نسبت به رفع آن کوشا باشیم.
 اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در ۳ استان
پس از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، این طرح از دیروز در ۳ استان قزوین، گیلان و مرکزی آغاز شد.
حمید فرداد مدیر اجرایی طرح کالابرگ الکترونیک با اعلام این خبر افزود: دراین طرح برای حفظ قدرت خرید مردم قیمت ۱۰ قلم کالای اساسی بر مبنای شهریور ۱۴۰۰ محاسبه و دولت براساس سبد کالای مشخص شده، مابه التفاوت قیمت کالا را در طول دوره پرداخت می‌کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

در مسئله اهانت به قرآن کریم هیچ مسلمانی حق سکوت ندارد
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در پایان درس خارج فقه ضمن ابراز انزجار و محکوم کردن اهانت در برخی از کشورهای اروپایی به ساحت قرآن کریم گفت: مسئله اهانت بزرگی که به ساحت مقدس قرآن کریم در این ایام در برخی کشورهای اروپایی مثل سوئد و هلند واقع شد و قرآن را آتش زدند و پلیس آن کشور هم از شخص هتّاک حمایت و حفاظت کرد، ابعاد مختلفی دارد که باید همه‌ مسلمانان و علمای جهان اسلام اعم از شیعه و سنی و در یک دایره وسیع‌تر همه بشریت این را مورد دقت و بررسی قرار بدهند.
وی بر لزوم انزجار و محکومیت تمام مسلمانان جهان در برابر این اهانت قرآن تأکید کرد و گفت: حال باید دید در قبال این قضیه مسلمانان چه وظیفه‌ای دارند؟ هیچ مسلمانی حق سکوت ندارد چه برسد به یک عالم دین، در ابراز انزجار از اهانت به قرآن کریم شیعه و سنی فرقی ندارند، بر هر مسلمانی به هر نحوی واجب است که مخالفت خود را اظهار و تنفرش را از عاملین و تایید کنندگان این اقدام اعلام کند.

تجدید میثاق رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت با آرمان‌های امام راحل
مهر/آیت الله رئیسی و اعضای کابینه دولت مردمی، صبح امروز سه‌شنبه (۱۱ بهمن) در آستانه چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام دهه مبارک فجر، با حضور در مرقد مطهر امام راحل، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه ضمن ادای احترام به معمار بزرگ انقلاب و جمهوری اسلامی، بار دیگر با آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی تجدید بیعت کردند.
رئیس جمهور و اعضای دولت همچنین بر مزار شهدای ٧٢ تن، شهیدان رجایی و باهنر، شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر و نیز گلزار شهدای بهشت زهرا(سلام‌الله‌علیها) حضور یافتند به مقام والای این شهدا ادای احترام کردند.

خیز عربستان برای افزایش تولید نفت و گاز
ایرنا/ شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان گفت که کشورش به دنبال صادرات هیدروژن و افزایش تولید نفت و گاز است. بن سلمان این سخنان را در مراسم افتتاح نمایشگاه “اکتفاء ۲۰۲۳” در کشورش بیان کرده است. وی گفت: عربستان برای افزایش تولید گاز در حدود ۶۰ درصد تلاش می‌کند و برای انتقال آن خطوط لوله به طول چهار هزار کیلومتر خواهد کشید. وزیر انرژی عربستان ادامه داد که ریاض یک “آزمایشگاه انرژی” را با سرمایه گذاری حدود یک میلیارد دلار راه اندازی کرده است.وی در پایان گفت که عربستان به دنبال تأمین تولید هیدروژن سبز و آبی و صادرات آن به جهان در قالب منابع انرژی پاک است.

اوکراین نباید با تسلیحات غرب به خاک روسیه حمله کند
فارس/ «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت اوکراین نباید با سلاح‌هایی که کشورهای غربی به او داده‌اند، به قلمرو روسیه حمله کند. وی در این‌باره توضیح داد: «یکی از ضوابط تأمین تسلیحات [برای اوکراین] این است که نباید منجر به افزایش درگیری شوند. این یعنی که سلاح‌های ارائه شده [به کی‌یف] نباید برای حمله به خاک روسیه استفاده شوند». رئیس جمهور فرانسه تاکید کرد تسلیحاتی که به مقامات کی‌یف تحویل داده شده‌اند فقط باید برای حفاظت از این کشور در مقابل حملات روسیه استفاده گردند.
وبگاه «ریانووستی» به نقل از وی نوشت: «ما تصمیم‌ها [برای ارائه سلاح به اوکراین]‌را بر اساس درخواست‌های تدوین‌شده اتخاذ می‌کنیم. تاکنون چنین درخواستی نداریم. اما هر زمانی که درخواست ارائه شود، ما آنها را ارزیابی می‌کنیم تا ببینیم چه چیزی برای آن مفید است و چه کاری می‌توانیم در موعد مقرر انجام دهیم».

اسرائیل از درون درحال فروپاشی است
ایرنا/ پروفسور «دانیال کانمان» پژوهشگر صهیونیست که برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال ۲۰۰۲ است، در گفت وگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اکنون بیش از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ نگران این رژیم است.
وی گفت:”به نظر من این پایان دنیا است. این پایان اسرائیلی است که من می‌شناختم.”وی با اشاره به برنامه کابینه تندروی نتانیاهو برای ایجاد اصلاحات قضایی که منجر به اعتراضات گسترده در سرزمین‌های اشغالی شده است، افزود: بیشترین چیزی که مرا نگران می‌کند، «کودتای قضایی» است. کانمان ادامه داد: “در مقایسه‌ای در خصوص میزان نگرانی ام درباره اسراییل متوجه شدم که نگرانی من اکنون بیش از زمان جنگ اکتبر ۱۹۷۳ است، آن زمان به این اندازه نگران نبودم در حالیکه اکنون نگران ماهیت اسرائیل هستم.”وی گفت: ” از نظر من، این ها اصلاحات قضایی نیست بلکه نابودی «دموکراسی» (ادعایی صهیونیستها) است.”

اوکراین نیازی به جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا ندارد
مهر/ «جان کربی»، پس از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان نأکید کرد این کشور جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین ارسال نخواهد کرد. وی در این ‌باره گفت: آمریکا نیازی نمی‌بیند که جنگنده اف-۱۶ در اختیار ارتش اوکراین قرار دهد. آنچه می‌توانم بگویم اینکه توانمندی‌های نظامی قابل‌توجهی به اوکراین فرستاده شده و طی هفته‌ها و ماه‌های آینده فرستاده خواهد شد.
پس از تصمیم آمریکا و کشورهای اروپایی برای ارسال تانک به اوکراین، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد اوکراین اعلام کردند که ارتش این کشور برای مقابله موثر با ارتش روسیه نیاز به جنگنده و موشک‌های بالستیک دارد.

موشک‌های دوربرد چین می‌توانند به تمام خاک ناتو برسند
مهر/ دبیرکل ناتو اعلام کرد: چین یک چالش به شمار می‌رود؛ زیرا پکن در حال سرمایه گذاری هنگفتی بر قابلیت‌های جدید نظامی از جمله موشک‌های دوربرد است که می‌توانند به تمام خاک ناتو برسند.«ینس استولتنبرگ» در این ارتباط ادامه داد: البته این منطقه (شبه جزیره کره) نیز سلاح‌های هسته‌ای پیشرفته، توانایی‌های دریایی وجود دارد.
«ینس استولتنبرگ» اضافه کرد: در ژوئن سال ۲۰۲۲، ناتو در نشست سران خود در مادرید یک مفهوم راهبردی جدید را مورد پذیرش قرار داد. این مفهوم، سند کلیدی سازمان است که ارزش‌ها و اهداف اتحادیه را تأیید کرده و برآورد جمعی از وضعیت امنیتی ارائه می‌دهد. مفهوم ۲۰۲۲ می‌گوید که جاه طلبی‌های اعلام شده و سیاست‌های قهری چین منافع، امنیت و ارزش‌های ناتو را به چالش می‌کشد!

پلیس فنلاند: هتک حرمت به قرآن جرم است
باشگاه خبرنگاران/ هیات ملی پلیس فنلاند روز گذشته در بیانیه‌ای که در خبرگزاری STT منتشر شد، گفت که اجازه سوزاندن قرآن کریم در اماکن عمومی را نخواهد داد، زیرا قانون فنلاند مشخص کرده است که نقض آرامش مذهبی یک جرم قابل مجازات است.
پلیس فنلاند افزود که سوزاندن یا هتک حرمت کتاب مقدس ادیان در انظار عمومی مصداق جرم است. نتایج نظرسنجی تارنمای Yle در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که اکثریت نمایندگان پارلمان فنلاند خواهان تغییر قانون تقدس ادیان نیستند. این یک قانون محکومیت ۶ ماهه برای اهانت به مذاهب در نظر گرفته است.

واکنش اروپا به حمله ناموفق پهپادی در اصفهان
باشگاه خبرنگاران/ سخنگوی اتحادیه اروپا در واکنش به حمله ناموفق در اصفهان گفت که از همه طرف‌ها می‌خواهد از تشدید تنش بیشتر در منطقه خودداری کنند.
پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه چه کسی مسئول حمله در اصفهان بوده، نداریم و نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است، اما در حال رصد و تجزیه و تحلیل اطلاعات دریافتی هستیم. پیتر استانو افزود: برای ما بسیار مهم است که از تشدید تنش در منطقه جلوگیری کنیم؛ از همه طرف‌های ذیربط می‌خواهیم تا از انجام هرگونه اقدامی که باعث تشدید تنش می‌شود، خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *