خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۰

**با امضای قرارداد بین بانک‌های ایرانی و روسی؛ ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران با روسیه و 13 کشور برقرار شد** رئیس‌مجلس شورای اسلامی: باید هزینه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را بالا ببریم** آیت الله فاضل لنکرانی: مهم ترین هدف انقلاب اسلامی شناخت دقیق اسلام و معرفی معارف اهل بیت به بشریت است** رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت تأکید کرد«مولدسازی» معایب خصوصی‌سازی را ندارد** وزیر امور خارجه: پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق قطر دریافت کردیم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 همه گزینه‌های دشمنان علیه ایران شکست خورده است
فرمانده قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا خاطرنشان کرد: دشمنان خبیث ملت ایران هر کاری که می‌توانستند، علیه ملت ایران انجام داده‌اند و گزینه‌های تهدید دشمن علیه ملت ایران همه به اجرا گذاشته شده و با مقاومت ملت ایران به شکست انجامیده است.سرلشکر رشید در آیین گرامیداشت سالگرد شهادت سردار حسن باقری و شهدای اطلاعات عملیات سپاه که در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین برگزار شد، گفت: حوادث بزرگ انقلاب و جنگ و نام و یاد بزرگان برای جامعه ایران، هویت‌ساز و قدرت‌ساز است و بنیان‌های نظام ارزشی و شالوده قدرت ما را تشکیل می‌دهد. فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا با بیان این‌که امروز بدون یاد و نام و تبیین تفکر، رفتار و عملکرد شهدای بزرگی همانند شهید حسن باقری فهم برخی از مهم‌ترین مسائل تاریخی و راهبردی در جنگ و دهه۶۰ امکان‌پذیر نخواهد بود، تصریح کرد: فهم مسائل تاریخی و راهبردی در جنگ، بدون فهم تفکر و عملکرد شهید حسن باقری قابل دستیابی نخواهد بود.

 همشهری 
 طرح مجازات افراد مشهور نداریم
نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیأت ‌رئیسه مجلس گفت: این امر روشن است که در اغتشاشات اخیر بسیاری از افراد با دروغ‌های خود باعث تشویش اذهان عمومی شدند و بر آتش آشوب بنزین ریختند اما اینکه آیا در زمینه برخورد قانونی با این افراد کمبود قانون وجود دارد مسئله‌ای است که باید دستگاه قضایی نظر دهد.
 جنگ جهانی سوم، جنگ‌ تانک‌ها نیست
دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه خاطر نشان کرد: وزیر دفاع ایتالیا گفته اگر تانک‌های روسیه به کی‌‌یف برسد، جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود. باید بگویم که وقتی جنگ جهانی سوم آغاز شود، متأسفانه این جنگ دیگر جنگ تانک‌ها یا حتی جنگ جت‌های جنگنده نخواهد بود.
 مخالفانم شکست خورده‌اند
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: من ماه‌هاست که اعلام کرده‌ام که سیاست یک میدان نبرد است. من نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستم، مخالفان هم نامزدشان را معرفی کنند تا در میدان نبرد با هم رقابت کنیم، اما آنها نمی‌توانند یک نامزد واحد معرفی کنند و در این راه شکست خورده‌اند.
 روابط ناتو و کره‌جنوبی باید تقویت شود
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت: ما باید مشارکت بین کره‌جنوبی و اعضای ناتو را تقویت کنیم و آن را گسترش دهیم، چون امنیت در همه مناطق روزبه‌روز بیشتر به هم مرتبط می‌شوند. آنچه در آسیا و منطقه هند اتفاق می‌افتد به ناتو و اروپا هم مربوط می‌شود.

 کیهان 
 ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران با روسیه و ۱۳ کشور برقرار شد
ارتباط مستقیم بین بانک‌های ایران و روسیه و ۱۳ کشور جهان با امضای توافق‌نامه بانک‌های مرکزی دو کشور و امکان اتصال پیام‌رسان‌های طرفین فراهم شد. کریمی معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مراسم امضای قرارداد اتصال سامانه‌های پیام‌رسان ملی بانک‌های ایران و روسیه که با حضور معاون بانک مرکزی روسیه برگزار شد، گفت: سند اقدام مشترک بین بانک‌های مرکزی دو کشور از یک سال گذشته به امضا رسیده بود که دیروز اولین اقدام از سند مورد اشاره عملیاتی شد.او افزود: بر این اساس از دیروز سامانه‌های پیام‌رسان بانکی ملی دو کشور به یکدیگر متصل شد و این امکان نیز فراهم شده که همه بانک‌های عضو سامانه پیام‌رسان‌های بانکی ملی ایران با همه بانک‌های کشور روسیه تبادل پیام‌های بانکی روسیه داشته باشند. معاون بین‌الملل بانک مرکزی ادامه داد: همه بانک‌های ایرانی در خارج از کشور و همچنین تمام بانک‌های خارجی متصل به پیام‌رسان ملی روسیه که شامل ۱۰۶ بانک غیرروسی در ۱۳ کشور جهان است به این واسطه امکان تعامل برای تبادل پیام بانکی با بانک‌های ایرانی پیدا می‌کنند.
 اقدام مثبت ۳ قوه برای مولد‌سازی دارایی‌های راکد
مصوبه اخیر سران قوا برای مولد‌سازی دارایی‌های راکد دولت می‌تواند فصل جدیدی در تأمین مالی غیرتورمی دولت باشد.روز جمعه هفتم بهمن‌ماه از مصوبه مولد‌سازی دارایی‌های غیرمنقول دولت رونمایی شد. این مصوبه که در جلسه شصت‌وهفتم شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تصویب شده بود ۲۱ آبان امسال به تأیید رهبری رسید و براساس آن هیئت عالی مولد‌سازی دارایی‌های دولت مرکب از هفت عضو (معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر کشور، وزیر راه و شهر‌سازی، رئیس سازمان بودجه و برنامه، یک نماینده از طرف رئیس مجلس و یک نماینده از طرف رئیس قوه قضائیه) تشکیل شد. دبیرخانه و مجری مصوبات این هیئت وزارت امور اقتصادی و دارایی است. این هیئت با هدف کمک به رشد اقتصادی و افزایش بهره‌وری اموال مازاد دولتی هیئت عالی مولد‌سازی دارایی‌های دولت (کلیه دستگاه‌ها، سازمان‌ها، واحدها و سایر عناوین دولتی و وابسته و تابعه دولت از جمله: وزارتخانه‌ها، مؤسسات و دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، شرکت‌های بیمه دولتی و همچنین دستگاه‌ها و واحدهای مندرج در قانون) تشکیل شده است.

 ایران 
 «مولدسازی» معایب خصوصی‌سازی را ندارد
رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان و آسیب‌دیدگان حادثه زلزله شنبه‌شب شهرستان خوی، بر لزوم تسریع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان با توجه به‌ شدت برودت هوا در این منطقه و برنامه‌ریزی برای آغاز روند بازسازی مناطق آسیب‌دیده تأکید کرد. آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بازدید ۳ ساعته مقام معظم رهبری از نمایشگاه دستاوردهای صنعتی کشور، این نمایشگاه را گزارش عینی پیشرفت کشور در عرصه تولید دانست و تصریح کرد: دولت برای سرعت‌بخشی به روند پیشرفت کشور همه توان خود را به کار خواهد گرفت.رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها برای مولدسازی دارایی‌های دولت در راستای اجرای مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، لزوم تبیین هر چه بیشتر ابعاد و دستاوردهای این اقدام برای رفع ابهامات را متذکر شد و افزود: هدف مولدسازی دارایی‌های دولت این است که در اجرای قانون، از ثروت‌های بلااستفاده و متوقف مانده در دستگاه‌ها برای رونق تولید و تسریع پیشرفت کشور استفاده بهینه شود. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ارزش و اهمیت امکانات و سرمایه‌ها، در گرو فعال شدن آنها در مسیر رونق تولید و رشد و پیشرفت کشور است، اظهار کرد: هدف مصوبه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، اجرای قانون در جهت مولدسازی اموال راکد دستگاه‌ها، با پشتوانه قانونی و حقوقی و بر اساس روشی اصولی است که با استفاده از تجارب گذشته بویژه تجربه اجرای ناصحیح سیاست خصوصی‌سازی، انجام خواهد شد.
 پیام‌هایی از طرف‌های برجام، از طریق قطر دریافت کردیم
فرستاده قطر با پیامی از سوی ایالات متحده و کشورهای طرف برجام به تهران سفر کرد. این خبری بود که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در جریان نشست خبری خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اعلام کرد. وزیر خارجه قطر پس از اعلام این خبر همه طرف‌ها را برای بازگشت به برجام دعوت و تصریح کرد که اکنون فرصت مناسبی فراهم شده تا مشکلات جاری درباره توافق هسته‌ای حل و شرایط مناسبی برای بازگشت به توافق حاصل شود. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» در توضیح بیشتر درباره اینکه پیام از سوی چه کشورهایی به ایران منتقل شده است، افزود: «این پیام‌ها از سوی طرف‌های متعدد و مختلف در مورد موضوعات مختلف بود. امریکایی‌ها نیز یک سری پیام به ما داده‌اند تا آن را به ایران منتقل کنیم، در خصوص موضوعی که مرتبط و در رابطه با توافق است و شاید به صورت مستقیم با این موضوع مرتبط نباشد». وزیر خارجه قطر با یادآوری اینکه شرایط هفته‌ها و ماه‌های گذشته، شرایط مناسب و مثبتی نبود، تأکید کرد که کشورش تلاش خواهد کرد که اوضاع آرام‌تر و سوءتفاهمات برطرف تا آمادگی برای حصول توافق فراهم شود. امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز در جریان این نشست خبری با تأیید دریافت پیام امریکایی‌ها و دیگر طرف‌های مذاکرات به نقش غیرسازنده غرب علیه ایران در اغتشاشات اخیر اشاره کرد و افزود: «در گفت‌وگوها با وزیر خارجه قطر نقش غیرسازنده و اقدامات مداخله‌آمیز امریکا و سه کشور اروپایی در اغتشاشات اخیر در ایران مورد بحث قرار گرفت ولی در خصوص تلاش‌های قطر و انتقال پیام‌ها در حل مسأله گفت‌و‌گو برای لغو تحریم‌ها از هرگونه ابتکار عملی که توسط دوستان ما در قطر در دستورکار قرار گرفته استقبال می‌کنیم».

 جمهوری‌اسلامی 
 تلاش پاریس برای بین‌المللی کردن بحران لبنان و اعمال قیمومیت بر لبنان
منابع خبری از تصمیم دولت فرانسه برای برگزاری نشستی بین‌المللی درباره لبنان خبر می‌دهند که اهداف و محورهای آن حکایت از تلاش پاریس برای بین‌المللی کردن بحران لبنان و اعمال قیمومیت شرکت کنندگان در آن بر لبنان، در سایه غیاب خود طرف‌های ذیربط لبنانی دارد. روزنامه «الجریده» کویت بخشی از اهداف و محورهای نشست آتی پاریس درباره لبنان با مشارکت فرانسه، آمریکا، عربستان و قطر را به نقل از منابع دیپلماتیک منتشر کرد و نوشت: نشست پاریس، منجر به ارائه نقشه راه روشنی از اقداماتی می‌شود که لبنانی‌ها باید برای خروج از بحران کنونی انجام دهند تا بحران انتخاب رئیس‌ جمهور و تشکیل یک دولت هماهنگ و انجام اصلاحات مطلوب اقتصادی ممکن شود.
 دیپلماسی دیجیتال
«دیوید سارانگا» مدیر دفتر دیپلماسی دیجیتال وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی با نگارش مقاله‌ای در وبگاه روزنامه «نیویورک پست» آمریکا رویکرد «دیپلماسی دیجیتال» اسراییل برای ارتباط با مردم ایران و مقابله با جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. وی نوشته است: ۴۵۰ میلیون دفعه کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان با محتوای دیجیتال فارسی زبان تولید شده توسط وزارت امور خارجه اسراییل در سال گذشته (۲۰۲۲) درگیر شدند.

 وطن امروز 
 کمیته‌ای برای بررسی حادثه اخیر به اصفهان می‌رود
مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: حادثه اخیر اصفهان در نشستی با حضور برخی مسؤولان ذی‌ربط مورد بررسی دقیق قرار گرفت و کمیته‌ای هم از سوی کمیسیون امنیت ملی به اصفهان اعزام خواهد شد تا گزارشی تهیه کرده تا بر مبنای آن تصمیمات بعدی اتخاذ شود.
 در حال پوست‌اندازی تسلیحاتی هستیم
امیر حیدری در جشنواره ایده‌پردازی و تقدیر از نخبگان علمی که در ستاد فرماندهی این نیرو برگزار شد، گفت: صراط مستقیم در هر عصر و زمانی نماد عینی و مجسمی دارد. امروز فرمانده معظم کل قوا نماد عینی و مجسم صراط مستقیم هستند که جامعه اسلامی ما از وجود مبارک ایشان بهره‌مند است. فرمانده نزاجا با بیان اینکه این نیرو یک نیروی علمی، محوری و دانش‌بنیان است، افزود: توانستیم با بومی‌سازی انواع فناوری‌ها و نوآوری‌ها از جمله خدمات بالگردی در همه صنایع گام‌های اساسی برداریم و پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. وی با بیان اینکه هوانیروز از یک یگان تاکتیکی به یگانی راهبردی تبدیل شده است، عنوان کرد: امروز بالگرد‌های ما مجهز به دوربین‌های دید در شب هستند تا عملیات‌های شبانه انجام دهند. در موضوعات پزشکی و مهندسی پزشکی توانمندی بالایی داریم و توانستیم ۱۲ هزار کادر پزشکی را در عرصه کرونا به کار بگیریم و ۷ بیمارستان بسازیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: امروز تانک‌های نیروی زمینی ارتش مجهز به فناوری روز شده‌اند تا در صحنه‌های جنگ، اثربخش باشند. وی با بیان اینکه در حال پوست‌اندازی در زمینه تسلیحات هستیم، گفت: به همت دانشمندان جوان ایرانی و با هم‌افزایی توانستیم در کمترین زمان تحولی اساسی در تسلیحات خود به وجود آوریم؛ به نحوی که هم‌اکنون تسلیحات ما از ویژگی‌های دورزنی، دقیق‌زنی، نقطه‌زنی، هوشمندسازی و قابلیت شبکه‌محور شدن برخوردار است.

 جوان 
 باید هزینه عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی را بالا ببریم
قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور شرکت در هفدهمین اجلاس پارلمانی سازمان همکاری‌های اسلامی وارد الجزیره شده بود ، در دیدار با بوغالی رئیس مجلس الجزایر با تأکید بر اینکه قطعاً موضوع فلسطین موضوع اول جهان اسلام است، یادآور شد: ما کشور‌های اسلامی باید متوجه باشیم که رژیم‌صهیونیستی به دنبال این است که موضوع فلسطین را از دستورکار جهان اسلام خارج کند. آن‌ها به دنبال این هستند که وحدت میان کشور‌های اسلامی را بر هم بزنند و ارتباط دولت‌های اسلامی با رژیم‌صهیونیستی را برقرار و آن را تابوشکنی کنند.وی افزود: دولت‌های اسلامی و مخصوصاً امت‌ها باید به گونه‌ای هزینه این کار را بالا ببرند که هیچ دولت اسلامی جرئت برقراری ارتباط با رژیم‌صهیونیستی را نداشته باشد.

 خراسان 
 تخلیه سفارت آذربایجان
خبرگزاری‌های آذربایجان با انتشار تصاویری از تخلیه سفارت کشورشان در تهران خبر دادند .دیپلمات‌ها و اعضای سفارت آذربایجان با هواپیمایی که پیکر سرتیم حفاظت این سفارتخانه را حمل می‌کرد ، تهران را به مقصد باکو‌ ترک کردند.
 ضرغامی حضور در انتخابات ۱۴۰۸ را رد کرد
عزت ا… ضرغامی حضور در انتخابات ۱۴۰۸ را رد کرد و در پاسخ به حاشیه‌های حرف‌های پُرتیترش گفت: «هرکس تحریک می‌شود نگاه نکند» مرّ صریح دستورات شرعی و موضع امام است. راهی جز گفت‌وگو نداریم. عمل به سفارش رهبری در همراهی با مردم نباید این قدر هزینه داشته باشد. مردم را به دین خدا بدبین نکنیم.
 هنرمندان به اردوگاه‌های مخالف هل داده نشوند
حجت الاسلام والمسلمین عاملی، امام جمعه اردبیل در دیدار با معاون حقوقی وزیر ارشاد گفت:وزارت ارشاد باید تلاش کند که هنرمندان به اردوگاه‌های مخالف و بیگانه هل داده نشوند .هنرمندان که بخش مهمی از ملت ما هستند در ذهن و قلب بخش عظیمی از مردم نفوذ دارند و ما نباید چنین ظرفیت هایی را به چشم حقارت نگاه یا آن را به دشمن واگذار کنیم یا صحبت‌های نادرستی درباره آن ها به زبان بیاوریم. گاهی انسان‌های کوچک با قلب‌های کوچک و نگاه‌های کم عمق زمینه طرد را درست می‌کنند.
 منتظرالمهدی معاون اجتماعی فراجا شد
سردار منتظرالمهدی با حکم سردار رادان به عنوان معاون اجتماعی فراجا معرفی شد.منتظرالمهدی دانش آموخته رشته پزشکی و دارای درجه دکترا در رشته روان شناسی سلامت است؛ همچنین فرمانده کل انتظامی کشور در حکم دیگری سردار رضاییان را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات فراجا منصوب کرد.سردار رضاییان پیش از این رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا بود.

مردم سالاری
 پاسخ فرزین به سوالات نمایندگان درباره وضعیت بازار ارز
رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از حضور رئیس بانک مرکزی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد. پژمان فر در توضیح جلسه کمیسیون اصل نود گفت: کمیسیون اصل نود یکشنبه جلسه ای با فرزین رئیس بانک مرکزی در راستای ایفای نقش نظارتی خود و اطلاع از آخرین شرایط بازار ارز و نحوه مدیریت آن پس از تکانه‌های اخیر ارزی تشکیل داد. وی توضیح داد: نمایندگان ضمن بیان نگرانی‌ها از افزایش قیمت ارزهای خارجی، سوالاتی درباره نحوه ورود بانک‌ مرکزی و آخرین وضعیت ذخایر ارزی کشور مطرح کردند. پژمان فر اضافه کرد: ناترازی بانک‌ها و اضافه برداشت و در نتیجه کسری در منابع، تقاضای کاذب در بازار ارز، مدیریت منفی صرافی‌ها در فروش ارز و سوداگری و عدم حضور درست بانک مرکزی در بازار آزاد از عمده دلایلی است که از منظر مدیریت بانک مرکزی موجب افزایش قیمت‌ها شده که برای آن برنامه‌هایی ارائه شد؛ در نهایت نمایندگان پیشنهادات و نظرات خود را مطرح کردند و مقرر شد این گونه جلسات در راستای ایجاد آرامش در بازار و نقش نظارتی کمیسیون اصل ۹۰، تداوم داشته باشد.
 هشدار امارات درباره افزایش تقابل با تهران
انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه در صفحه توییتر خود نوشت که تنش‌های خطرناک منطقه که اخیرا شاهد آن در چند نقطه هستیم از جمله انفجاری که در اصفهان اتفاق افتاد به سود منطقه و آینده آن نیست. وی نوشت: علیرغم اینکه مشکلات منطقه پیچیده است اما هیچ جایگزینی برای گفت‌وگو و راه حل‌های سیاسی برای دور شدن از تنش‌ها نیست. قرقاش تاکید کرد که رسیدن به راه حل‌های سیاسی می‌تواند تنش‌های منطقه را کاهش و ثبات و امنیت منطقه را حفظ کند.

 آرمان ملی 
 دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کناره‌گیری کرد
با کناره‌گیری ابوالحسن فیروزآبادی از دبیری شورای‌عالی فضای مجازی، دبیر جدید این شورا به‌زودی معرفی خواهد شد. فیروزآبادی از سال ۱۳۹۴ دبیری این شورا و ریاست مرکز ملی فضای مجازی را عهده‌دار بود و دوره دوم، اعضای این شورا در شهریورماه ۱۳۹۴ برای یک دوره چهارساله منصوب شدند. شورای‌عالی فضای مجازی سال ۱۳۹۰ به‌دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.
 کیفرخواست هفت متهم امنیتی در شیراز صادر شد
رئیس کل دادگستری استان فارس از صدور کیفرخواست برای پرونده هفت متهم امنیتی مرتبط با بمب‌گذاری در شیراز و ارسال آن به دادگاه خبر داد. موسوی گفت: اتهامات وارده به همه متهمان پرونده، اجماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور است. وی افزود: در دستگاه قضایی، رسیدگی ما به پرونده‌ها، بدون توجه به جوسازی‌های رسانه‌ای انجام می‌شود.

 قدس
 حمله پهپادی به صنایع اصفهان بدون پیامد نخواهد بود
یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حمله پهپادی ناموفق در اصفهان هشدار داد این‌گونه اقدام‌ها بدون پیامد نخواهد بود. محمد مرندی کارشناس و مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران طی پیامی در صفحه توییتر خود با اشاره به عملیات ناموفق پهپادی شنبه شب گذشته در نزدیکی اصفهان نسبت به عواقب چنین اقدام‌هایی هشدار داد. وی نوشت: هفته خوبی برای رژیم آپارتاید (صهیونیستی) چه در داخل و چه در خارج نیست. با این حال، حتی اگر نتانیاهو و متحدان تروریستی تحت حمایت غرب او در شمال عراق شکست خورده باشند، عواقبی در انتظارشان خواهد بود. هر دو آن‌ها باید یاد بگیرند تنبیه با شکست نیز همراه است.
 واکنش چمران به استخدام‌های شهرداری
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر استخدام ۴هزار نفر در دوره مدیریت ششم شهری گفت: اطلاع دقیقی درباره این موضوع ندارم، اما براساس آنچه از زبان معاون مربوط شهرداری تهران شنیده‌ام گفته شده این فهرست کذب و ساختگی است.
 آمریکای لاتین به اوکراین سلاح نمی‌دهد
«آلبرتو فرناندز» رئیس‌جمهور آرژانتین روز گذشته در سخنانی آب پاکی را روی دست غربی‌ها ریخت و به‌صراحت تصریح کرد: کشورش و دیگر کشورهای آمریکای لاتین برنامه‌ای برای ارسال هرگونه تسلیحات به اوکراین ندارند. فرناندز در کنفرانس خبری مشترک با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان که در حال حاضر در یک سفر رسمی در آرژانتین به سر می‌برد، گفت: «آرژانتین و آمریکای لاتین چنین کاری نمی‌کنند و قصد ارسال تسلیحات به اوکراین یا دیگر مناطق درگیری را ندارند».

 ابتکار
 استیضاح وزیر بهداشت منتفی شد
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از منتفی شدن استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد. زهرا شیخی مبارکه با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این جلسه نمایندگان متقاضی استیضاح بهرام عین اللهی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حضور داشتند و نظرات و سوالات خود را مطرح کردند. سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم افزود: با توجه به بررسی محورهای استیضاح و سوالات نمایندگان از وزیر و پاسخ‌های داده شده از سوی عین اللهی، استیضاح وزیر بهداشت منتفی شده است.

 اطلاعات 
 کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس تصویب شد
نمایندگان مجلس دیروز در نشست علنی خود در جریان بررسی گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مورد طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس ، با کلیات این طرح با ۱۴۶ رأی موافق، ۵۹ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع موافقت کردند.
 مسلمانان انگلیس در اعتراض به هتک حرمت قرآن، پرچم‌های سوئد و دانمارک را آتش زدند
همزمان با ادامه اعتراضات به ماجرای سریالی هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی، گروهی از مسلمانان انگلیس مقابل سفارت سوئد در لندن تجمع کردند و پرچم سوئد و دانمارک را آتش زدند.
 ناتو: آماده‌ جنگ مستقیم با روسیه هستیم
رئیس کمیته نظامی ناتو گفت این اتحاد غربی تحت رهبری آمریکا برای رویارویی مستقیم با روسیه آمادگی دارد. ژنرال «راب بائر» افزود: ما آماده مقابله مستقیم هستیم، با این وجود ناتو تنها در صورتی پاسخ خواهد داد که روسیه با حمله به یکی از کشورهای عضو، از خط قرمز عبور کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

مهم ترین هدف انقلاب اسلامی شناخت دقیق اسلام و معرفی معارف اهل بیت -علیهم السلام- به بشریت است
حوزه/ آیت الله فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه پاکستان در سخنانی به تبیین برکات انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف در داخل و خارج از کشور پرداخت. عضو جامعه مدرسین گفت: مهم ترین هدف انقلاب اسلامی ایران شناخت دقیق دین اسلام و معرفی و نشر معارف اهل بیت -علیهم السلام- در میان بشریت بوده است، باید مشاهده کرد که قبل از انقلاب اسلامی چه نگاهی به دین بوده و چه برداشتی از آن می‌شده است. وی همچنین خاطرنشان ساخت: قبل از انقلاب اسلامی نگاه به دین این بود که دین اسلام تنها یک سری دستورات و معارف فردی برای اشخاص دارد اما با انقلاب اسلامی مشخص شد که این دین برای همه عرصه‌های زندگی بشر تا قیامت دستورات دارد.

آیت الله وافی در بیمارستان بستری شد
حوزه/ حجت الاسلام مرتضی وافی از بستری شدن پدر خود آیت الله ابوالقاسم وافی عضو خبرگان رهبری و از اساتید حوزه علمیه قم و عضو جامعه مدرسین، در بخش ویژه بیمارستان خبر داد و از مردم مومن خواست برای شفای وی دعا کنند.

دومینوی اعتراف صهیونیست‌ها به محو شدن اسرائیل
تسنیم/سریال دنباله‌دار هشدار شخصیت‌ها و محافل صهیونیستی به قرار گرفتن رژیم‌شان در مسیر فروپاشی و محو شدن از صحنه روزگار همچنان ادامه دارد. بیش از ۱۰۰ نفر از مشهورترین مورخان اسرائیل متخصص در آنچه آن را “تاریخ ملت یهود” اعلام می‌کنند و این ماده را در دانشگاه‌های اسرائیل و آمریکا تدریس می‌کنند، به‌شدت از کابینه نتانیاهو انتقاد و آن را زمینه‌ساز فروپاشی اسرائیل توصیف کردند.
این مورخان در نامه سرگشاده خود تأکید کردند: از سرزمین پربرکت وآزادی که به مهاجران وعده داده شده دراینجا هیچ خبری نیست ونبود امکانات و آزادی باعث اعتراضات مردم شده است. مورخان اسرائیلی افزودند: زمانی که حاکمیت شهروندان خود را تهدید به سلب حقوق می‌کند نه‌تنها منجر به شکل‌گیری خشم اجتماعی می‌شود و مهاجرت معکوس را جانشین احساس وابستگی به اسرائیل می‌کند، اقتصاد اسرائیل را هم با خطر جدی مواجه می‌کند.

اردوغان خواستار حضور ایران در مذاکرات ترکیه سوریه و روسیه شد
تسنیم/ رئیس جمهور ترکیه می‌گوید ایران می‌تواند در بالاترین سطح به مذاکرات برنامه ریزی شده بین ترکیه، روسیه و سوریه بپیوندد. اردوغان گفت: «ما می‌گوییم که بگذارید روسیه، ترکیه و سوریه به صورت سه گانه متحد شوند. بگذارید ایران نیز بپیوندد، بیایید مذاکراتمان را اینگونه انجام دهیم و صلح در منطقه برقرار شود.

اسرائیل مسئول حمله ناموفق در اصفهان
تسنیم/ روزنامه وال‌استریت‌ژورنال با انتشار خبری رژیم صهیونیستی را مسئول حمله ناموفق به یکی از مراکز وزارت دفاع در اصفهان دانست. این روزنامه به نقل از مقام‌های آمریکایی و افراد مطلع گزارش داد که اسرائیل یک حمله پهپادی مخفیانه به یک مرکز دفاعی در ایران انجام داده است.
این روزنامه همچنین مدعی شده که واشنگتن و تل‌آویو به‌دنبال راه‌های جدید برای مقابله با برنامه هسته‌ای و نظامی ایران هستند. گزارش این روزنامه آمریکایی در حالی است که برخی دیگر از رسانه‌ها مدعی شدند که این عملیات کار آمریکا و طرفی غیر از رژیم صهیونیستی است.

هیچ آمریکایی در حادثه اصفهان مشارکت نداشته است
مهر/ یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز گفت: به نظر می‌رسد تل آویو پشت حمله اخیر هواپیمای بدون سرنشین به یک مجتمع صنعتی نظامی در ایران بوده است. این موضع گیری را سرتیپ «پاتریک رایدر»، سخنگوی پنتاگون اعلام کرد و افزود که درعین حال هیچ نیروی نظامی آمریکایی در حملات به ایران دخیل نبوده است. این مقام آمریکایی اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

پاسخ ایران در صورت اقدام خصمانه اروپا علیه سپاه سخت خواهد بود
مهر/ وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر قرار باشد سپاه پاسداران که یک نهاد حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران است به غلط تروریستی نامیده شود واکنش و پاسخ متقابل ایران سخت خواهد بود. امیر عبداللهیان در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس تصمیم اروپا را نشان دهنده درک نادرست آنها از اوضاع داخلی ایران و حتی ایرانیان خارج از کشور دانست و اظهار داشت: آنها نیز وضعیت خود و آسیب پذیری هایشان را می‌دانند، از این جهت پارلمان اروپا و شورای وزیران اروپا بحث‌های زیادی کردند و سناریوی دومی را پیگیری کردند که عبارت است از اینکه برخی افراد از جمله شما را در لیست تحریمی قرار دهند.

سود آمریکا از ادامه بحران و جنگ در اوکراین
مهر/ معاون وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که واشنگتن عمداً از درگیری اوکراین، به ویژه از ارسال تسلیحات کشورهای اروپایی به کیف، سود هنگفتی می‌برد. ریابکوف گفت: «بدیهی است که ایالات متحده نه تنها هدایت کننده اصلی بحران اوکراین، بلکه ذینفع اصلی آن نیز می‌باشد. از جمله، واشنگتن اوکراین را به عنوان محل آزمایش محصولات نظامی ـ صنعتی خود می‌داند که در آن سیستم‌های تسلیحاتی و روش‌های مختلف و استفاده از آنها، از جمله موارد مدرن و بسیار دوربرد و برای مقاومت در برابر تسلیحات روسی را آزمایش می‌کند.» همچنین رئیس دومای روسیه ضمن هشدار به کشورهای غربی درباره پیامدهای ارسال تسیلحات و تجهیزات جنگی به اوکراین گفت: آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو از اوکراین به عنوان محلی برای آزمایش تسلیحات خود استفاده می‌کنند.

تاکید پاکستان بر وحدت جهانی برای مبارزه با اسلام‌هراسی
ایرنا/ «شهباز شریف» طی پیامی در واکنش به تکرار اقدام شیطانی هتاکی به قرآن کریم در دانمارک این عمل شنیع را محکوم کرد. وی افزود: ما از توهین‌های مکرر به قرآن کریم در اروپا رنجیده خاطر هستیم و این اقدام باید از سوی جهانِ متمدن محکوم شود.
نخست وزیر پاکستان گفت که تکرار این اقدامات توهین آمیز بر این نیاز فوری تاکید دارد ‌که مقابله با اسلام‌هراسی وحدت جهانی را می‌طلبد. هفته گذشته در شهرهای مختلف پاکستان مردم پس از اقامه نماز جمعه علیه تشدید اسلام ستیزی در اروپا تظاهرات کرده و هتاکی پیاپی نیروهای افراطی غرب به ساحت مقدس پیامبر اکرم و بی حرمتی به قرآن کریم را به شدت محکوم کردند.

تاسیسات اصفهان در حمله پهپادی هیچ آسیبی ندیده است
ایرنا/ تارنمای خبری دفاعی «دیفنس اکسپرس» در گزارشی به حمله پهپادی (ناموفق) شنبه شب به یکی از کارگاه‌های وزارت دفاع در اصفهان اشاره کرد و نوشت: براساس تصاویر ماهواره‌ای در این حمله این تاسیسات هیچ آسیبی ندیده است. براساس تصاویر ماهواره «اسکای سَت» که سایت Planet Lab آن را در ساعت ۱۰:۱۰ صبح به وقت محلی بعد از این حمله منتشر کرده است، هیچ آسیب قابل مشاهده‌ای در این تاسیسات دیده نمی‌شود. این سایت علاوه بر این عکس که روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) گرفته است، عکس قبلی این سایت که در روز ۲۶ نوامبر ۲۰۲۲ (۵ آذر ماه) گرفته شده را نیز منتشر کرده است.

شیخ نعیم قاسم: نبرد با صهیونیست‌ها ادامه دارد
تسنیم/ معاون دبیرکل حزب‌الله تأکید کرد که پیروزی تقدیر مقاومت، و شکست سرنوشت قطعی اشغالگران است.
شیخ نعیم قاسم در ادامه به تحولات اخیر در فلسطین اشغالی و وحشی‌گری صهیونیست‌ها در جنین و سپس عملیات استشهادی فلسطینیان در قدس که موجب به هلاکت رسیدن شمار زیادی صهیونیست شد اشاره کرده گفت: رژیم اشغالگر صهیونیستی نه می‌تواند در منطقه ما مستقر شود و نه می‌تواند جلوی عملیات قهرمانان فلسطینی را بگیرد. مسبب همه مشکلات منطقه اسرائیل است و جنگ با این رژیم ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *