خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۶

**بیانیه ۲۳۷ نماینده در محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم** پیام رهبرمعظم انقلاب به اجلاس سراسری نماز: هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز کاری در جهت نورانی کردن دل انسان‌ها است** آیت‌الله جنتی: اقدامات اخیر غرب ادامه تلاش‌های ناکام آنان برای متوقف کردن ایران اسلامی است‌** آیت الله رجبی: طرح ولایت مبانی و اعتقادات افراد را مستحکم و تقویت می‌کند** مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: هیچکس مرگ برجام را اعلام نکرده است به زودی به ایران می‌روم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 ایران۳۰ فرد و ۴ نهاد اروپایی را تحریم کرد
وزارت امور خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای، فهرست تازه‌ای از اسامی ۳۴نهاد، شرکت و شخصیت اتحادیه اروپا و انگلیس را که ازسوی جمهوری‌اسلامی تحت تحریم قرار گرفته‌اند، منتشر کرد. «رادیوی J مستقر در فرانسه»، «گروه دوستان اسرائیل (رژیم صهیونیستی) در پارلمان اروپا موسوم به EFI» و «شرکت ساختمانی Bau Heberger به‌دلیل مشارکت در ساخت تاسیسات کارخانجات تولید سلاح‌های شیمیایی در خاک عراق در دوران جنگ تحمیلی» ۳نهاد و شرکت تحریم‌شده در اتحادیه‌اروپا هستند. «الییور کلن»، وزیرمشاور در امورشهری و اسکان فرانسه، «دیتمار کوشتر»، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، «سرهنگ تیمو هایم باخ»، فرمانده نیروهای آلمانی در اردن، «دنیس ترینگ»، رئیس فراکسیون دمکرات مسیحی پارلمان ایالت هامبورگ آلمان،«تیئس رویتن»، نماینده هلند در پارلمان اروپا، «ویدال کوادراس»، نماینده سابق اسپانیا در پارلمان اروپا، «راسموس پالودان»، اهانت‌کننده به قرآن‌کریم و «ادوین واگنسولد»، اهانت‌کننده به قرآن‌کریم از جمله افرادی هستند که در فهرست تحریم‌های اعمالی ایران قرار گرفته‌اند. همچنین نهاد انگلیسی «هانری جکسون» و تعدادی از شخصیت‌های انگلیسی مانند: «ویکتوریا پرنتیس»، دادستان کل بریتانیا، «مایکل تاملینسون»، معاون دادستان کل بریتانیا، در فهرست تحریمی ایران قرار گرفتند.

 همشهری
 پشتیبانی ۴۰ کشور از اغتشاشات
سرلشکر رحیم‌صفوی مشاورعالی فرماندهی کل قوا گفت: در حوادث امسال بیش‌ از ۴۰کشور از اغتشاشات داخل ایران پشتیبانی کردند، اما شکست خوردند؛ البته باید زمینه‌های ناآرامی اجتماعی و مشکلات داخلی به‌خصوص اقتصادی را با مدیریت لازم حل کنیم و در داخل ضعف نشان ندهیم. ما از درون باید قوی شویم.
 لزوم تشدید فشارهای جهانی بر باکو
آرارات میرزویان، وزیرخارجه ارمنستان خاطر نشان کرد:با وجود آغاز مذاکره درباره پیمان صلح ارمنستان و جمهوری آذربایجان، باکو بیشتر پیشنهادهای اساسی ایروان درباره صلح را رد کرده است. بدون پارامترهای واضح در تعیین حدود مرزهای بین‌المللی، صلح واقعی غیرممکن است. با توجه به وخامت شرایط انسانی در قره‌باغ، فشارهای جهانی بر باکو باید افزایش یابد.
 جنگ، امنیت اروپا را تضمین نمی‌کند
دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: این تصور که ادامه جنگ، امنیت قاره اروپا را تضمین می‌کند، مضحک و احمقانه است. ما یک سال پیش هنگامی که ولادیمیر پوتین دعوت به مذاکره کرد و هشدار داد که ادامه این روند خطرناک است، نسبت به این موضوع متقاعد شده بودیم. اکنون نیز بر این باوریم که ادامه جنگ، امنیت اروپا را تضمین نمی‌کند.

 کیهان
 موج اعتصاب و آشفتگی اقتصادی از اروپا و آمریکا تا کانادا
موج اعتصاب ها و آشفتگی اقتصادی از اروپا گرفته تا آمریکا و کانادا زیر سایه جنگ اوکراین ادامه دارد.
به گفته کارشناسان غربی اروپا بیشترین صدمه را به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی از جنگ کنونی متحمل شده است. پژوهش جدید از برخی کشورهای اروپایی که »گاردین« نتایج آن را منتشر کرده نشان میدهد۸۰ درصد مردم اروپا مجبور به اتخاذ تصمیمهای تلخی مثل کمتر غذا خوردن شده اند. روزنامه سوئیسی «اس.ار.اف»: موج اعتصابهای گسترده سراســر این قاره را فراگرفته و چشم انداز روشنی برای آینده این وضع نیز وجود ندارد. در برلین، اعتصاب گســترده کارکنان فرودگاه تمام پروازهای مســافری این فرودگاه را لغو و فرودگاه را عملا به تعطیلی کشانده است که این وضع، از سال ۲۰۱۸ تاکنون سابقه نداشته است. رادیو «آر.ام.ســی» فرانســه: اتحادیه های کارگری اعضای خود در فرودگاه «شارل دوگل» پاریس را برای مقابله با اصلاحات بحث برانگیز بازنشستگی ماکرون برای اعتصاب فراخوانده اند. در اروپا همزمان با بحران اقتصادی، آنتی بیوتیک نیز نایاب شده و به نگرانی بزرگ مسئولان بهداشتی این اتحادیه تبدیل شده است. در کانادا وزیر دارایی هشدار داده، امسال مردم با یک اقتصاد« آشفته» مواجه خواهند بود که «میتواند حفره بزرگی در بودجه برنامه ریزی شده ایجاد کند.»
 دستگاه‌های اجرایی در مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی کمک کنند
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت ضمن تسلیت سالروز شهادت امام‌هادی -علیه السلام- از مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست به بانک مرکزی کمک کنند تا سیاست‌های خود برای مدیریت بازار ارز را به شکل موفق اجرا و اعمال کند.رئیسی همچنین تاکید کرد سازمان برنامه و بودجه منابع مورد نیاز وزارت بهداشت برای تامین دارو و تجهیزات را با اولویت تخصیص دهد. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به سیستان و بلوچستان و پیگیری مسائل و مطالبات اهالی شهرستان‌های مختلف استان، پاسخگویی و رفع مشکلات مردم را از اولویت‌های دولت سیزدهم دانست. رئیسی همچنین با اشاره به لزوم تسهیل در انجام امور گمرکی و مبادلات مرزی از نهادهای مسئول از جمله دستگاه دیپلماسی کشور خواست در زمینه برطرف کردن مشکلات تردد کامیون‌‌ها در مرز آستارا اقدامات لازم را انجام دهند.

 ایران 
 انتقاد شدید از دخالت پاریس در امور تهران
در گفت‌وگوی تلفنی امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه، درباره آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و برخی موضوعات مهم مورد علاقه بحث و تبادل‌نظر شد. امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار اخیر خود با همتای فرانسوی در اردن، به مناسبات تاریخی دو کشور اشاره کرد و مواضع فرانسه در تشویق اغتشاش در ایران را غیردوستانه خواند. وزیر امور خارجه با انتقاد از اظهارات مداخله‌جویانه برخی مقامات فرانسه گفت: تهران همواره مسیر مذاکره و دیپلماسی را ترجیح می‌دهد، اما همان‌گونه که شاهدید، در رویکرد تقابلی، اقدام ما نیز فوری، مؤثر و متقابل است. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ضمن انتقاد از مواضع و اقدامات غیرسازنده پارلمان اروپایی در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطرنشان ساخت: سپاه پاسداران نهاد حاکمیتی و حافظ امنیت ملی ایران است و نقش مهمی در حفظ امنیت منطقه و مبارزه واقعی با تروریسم دارد. جمهوری اسلامی ایران به دقت رفتار اتحادیه اروپا را تحت‌ نظر داشته و متناسب با آن گام‌های بعدی خود را تنظیم خواهد کرد.
 فرانسه: هیچ دخالتی در امور ایران نداشته ایم
وزیر خارجه فرانسه در گفت‌و‌گوی تلفنی با امیرعبداللهیان با تأکید بر اهمیت روابط تهران و پاریس گفت: فرانسه هیچ دخالتی در امور ایران نداشته است. کولونا با تأکید بر اهمیت حفظ مناسبات دو کشور بر تقویت آن از مسیر گفت‌و‌گو تأکید کرد. وزیر خارجه فرانسه همچنین خواستار آزادی زندانیان فرانسه شد.
لازم به ذکر است که این افراد به جرم جاسوسی و اقدامات مداخله‌آمیز و ضدامنیت در بازداشت به‌سر می‌برند. در این گفت‌و‌گوی تلفنی آخرین وضعیت همکاری‌های کنسولی نیز بررسی شد.

 جمهوری‌اسلامی
 ناتو نمی‌خواهد بخشی از درگیری اوکراین باشد
استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای با روزنامه “دی ولت” گفت، ناتو نه می‌خواهد و نه بخشی از درگیری اوکراین است. این ائتلاف نظامی هیج نیرو یا جنگنده‌ای به اوکراین ارسال نمی‌کند. دبیرکل ناتو همچنین خاطرنشان کرد که ائتلاف نظامی مذکور از تامین تجهیزات و تسلیحات برای اوکراین حمایت می‌کند. اوکراین حق دفاع از خود را براساس منشور سازمان ملل داراست و ناتو حق دارد از تلاش‌های این کشور برای حفاظت از خود حمایت کند.به گفته دبیرکل ناتو، همواره خطر افزایش تنش وجود داشته و بهترین کار این است که ناتو حضور نظامی خود را در جبهه شرقی این ائتلاف تقویت کند.وی همچنین گفت که بر این باور است ناتو می‌خواهد کاری کند که مسکو بفهمد این ائتلاف مصمم است که از هر وجب از قلمرویش دفاع کند.
 طالبان امنیت اتباع چینی را تامین کند
دولت چین از طالبان خواست امنیت اتباع چینی در افغانستان را تامین کند. کین گانگ، وزیر امور خارجه چین، این خواسته را در تماس تلفنی با امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت خودخوانده طالبان مطرح کرده است. علت این درخواست اینست که چند هفته قبل، اتباع چینی در محل اقامت خود در یک هتل در کابل مورد حمله قرار گرفتند و تعدادی از آنها به قتل رسیدند.

 وطن امروز 
 سپاه برهم‌زننده راهبردهای سلطه‌طلبانه آمریکا در منطقه
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نوشت: ابعاد مختلف و متنوع ظلم‌ها و جنایات دولت‌های آمریکا علیه مردم ایران، بخوبی کذب و سیاسی بودن ژست‌های حقوق بشری مقامات واشنگتن و استفاده ابزاری از آن را نشان می‌دهد. کنعانی اظهار کرد: دلیل خشم آمریکا از سپاه و ترویج دروغ و اتهام بی‌اساس علیه آن نیز روشن است؛ سپاه از ارکان اساسی قدرت ملی ایران، تحقیر‌کننده رژیم آپارتاید صهیونیستی و برهم‌زننده راهبردهای سلطه‌طلبانه آمریکا در منطقه است.
 انتشار کتاب خاطرات پمپئو از قاتلان شهید سلیمانی و اعترافاتش درباره ترس از انتقام ایران
مایک پمپئو: ایران توانایی انجام عملیات در داخل آمریکا را دارد، لذا با وجود اینکه یک سال و نیم از پایان مسؤولیتم می‌گذرد، من هنوز جزئیات مسائل امنیتی را رعایت می‌کنم. رفتن به یک فروشگاه، امنیت من را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد تا بتوانم بررسی کنم کدام بادمجان رسیده‌تر است… من احتمالا هرگز نتوانم با خودروی شخصی‌ام رانندگی کنم یا مانند سابق از حریم خصوصی‌ام لذت ببرم.
 اقدامات اخیر غرب ادامه تلاش‌های ناکام آنان برای متوقف کردن ایران اسلامی است‌
دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مصوبه پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی ادامه تلاش‌های ناکامی است که دشمنان از ابتدای انقلاب برای متوقف کردن ایران اسلامی داشته‌اند. آیت‌الله جنتی تاکید کرد: مهم‌ترین دلیل این دشمنی‌ با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این است که معادلات جهان سلطه را بی‌اعتبار کرده، از جمله اینکه گروهک تروریستی داعش را که به اعتراف رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مولود این کشور جنایتکار است، شکست داده است. آیت‌الله جنتی تصریح کرد: کشورهای استعمارگری که دل‌شان برای دوران سلطه‌ ظالمانه‌شان بر ایران عزیز تنگ شده، بدانند اقتدار دست‌نیافتنی امروز ایران اسلامی، حاصل مقاومت مومنانه و عزتمند فرزندان رشید ایران اسلامی است، مقاومتی که در حال تکثیر در بین مردم آزاده جهان است و قطعا بساط ظلم آنها در عالم را جمع خواهد کرد. دبیر شورای نگهبان در خاتمه بیان کرد: برخی کشورهای اروپایی در حالی مدعی مبارزه با تروریست شده‌اند که پناهگاه و حامی خطرناک‌ترین تروریست‌های جهان هستند.
 بیانیه ۲۳۷ نماینده در محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم
عضو هیات‌رئیسه مجلس بیانیه ۲۳۷ نماینده در محکومیت اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم را قرائت کرد. متن بیانیه بدین شرح است: بار دیگر در عرصه‌گاه فرهنگ جاهلیت مدرن قرن و در سایه شوم حمایت دولت‌های تحت نفوذ لایه‌های قدرت‌های صهیونیستی، شیاطین انسی سربرآورده‌اند و در بلاد معنویت‌ستیز غرب به ساحت مقدس کتاب آسمانی قرآن کریم اهانت کردند. این اقدام نابخشودنی و اهانت به مقدسات ادیان آسمانی یک ستیز سازمان‌یافته از سوی قدرت‌های استکباری است. دولتمردان غرب به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان دست عناصر افراط‌گرا و تندرو را در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات باز می‌گذارند و اسلام‌ستیزی و اسلام‌ هراسی در جوامع خود را نهادینه می‌کنند. قرآن کریم مبنای اعتقادی بیش از ۲ میلیارد مسلمان در جهان است، چگونه و بر اساس کدام جایگاه حقوقی، کشوری به خود اجازه می‌دهد به اعتقادات مسلمانان جهان این‌گونه هتک حرمت کند. ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن محکومیت شدید اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم که با مجوز رسمی کشور سوئد انجام شد، از سازمان کنفرانس اسلامی با ۵۷ عضو که در ۴ قاره جهان حضور دارد و می‌تواند نقش مهمی در سازمان ملل متحد ایفا کند، درخواست می‌کنیم برای مقابله با اهانت‌های سازمان‌یافته علیه مقدسات مسلمانان جهان اقدام لازم را انجام دهد.

 جوان 
 پرونده حمید نوری کاملاً جنبه سیاسی دارد
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به نشست هم‌اندیشی کمیته متبوع خود درباره آخرین وضعیت پرونده «حمید نوری»، گفت: ما از دولت و دستگاه قضایی سوئد می‌خواهیم به این روند سیاسی خاتمه دهند، این پرونده قضایی نیست و رنگ و بوی سیاسی و امنیتی دارد. عباس گلرو گفت: حمید نوری به ناحق بازداشت شده است و وظیفه دولت جمهوری اسلامی ایران حمایت از ایشان است، اتهام سیاسی- امنیتی به حمید نوری زده شده و جمهوری اسلامی ایران باید جهت مقابله با این روند به ناحق قضایی کشور سوئد، پیگیری‌های لازم را انجام دهد. اتهاماتی را که علیه وی مطرح شده وکلا رد کرده اند.

 خراسان
 انتقاد از پویش «من وکالت می‌دهم»
«علی صدارت» کارشناس ضد ایرانی «صدای آمریکا» از به اصطلاح پویش «من وکالت می‌دهم» انتقاد تندی کرد: من با سابقه‌ای که از رضا پهلوی و دوستانشان می‌بینم، دچار دلهره می‌شوم که ما داریم به کدام سو رهبری می‌شویم؟! واقعا نمی‌توان آن را بیشتر از یک جنگ رسانه‌ای نامید! و از دید من عملی ناشایست و از نظر سیاسی کاری سبک است.
 باید فضا را باز کنیم
ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت:باید فضا را باز کنیم، مردم را درک کنیم و به مردم سخت نگیریم. چند وقت پیش تعدادی از خانم‌ها در نمایشگاه دستاوردهای بانوان به صورت آیینی و همخوانی محتوای بسیار خوبی را در وصف پیامبر -صلی الله علیه و آله- و امام علی -علیه السلام- اجرا کردند و هیچ مشکل شرعی هم نداشت. دیگر نمی‌شود، آن قدر سخت گیری کرد و من به آن آقایی که اشکال می‌گیرد و رفتارها و برخوردهای تند می‌کند، می‌گویم که اگر تحریک می‌شود، نگاه نکند.
 تلاش دوباره مالی برای مقصر جلوه دادن ایران
راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای چندمین بار مدعی شد که به دلیل روگردانی ایران از توافق نهایی‌شده در مذاکرات وین، تمرکز دولت آمریکا دیگر روی احیای توافق هسته‌ای نیست. وی در صفحه توییترش نوشت: ما هنوز به دیپلماسی باور داریم اما چون ایران در سپتامبر به یک‌ توافق پشت کرد، تمرکزمان روی مقابله‌ای که با شهروندان‌شان دارند و کمک‌رسانی به روسیه در جنگ اوکراین است.

 مردم سالاری
 حسن فیروزی در حال فرار از کشور بازداشت شد
در هفته‌های اخیر رسانه‌های معاند و بازوهای آن‌ها در فضای مجازی با انتشار تصاویری از فردی به نام حسن فیروزی، عملیات‌ رسانه‌ای گسترده‌ای انجام داده‌ و اخبار مختلفی درباره وضعیت نامساعد این فرد در زندان منتشر کردند. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، این نهاد اعلام کرد شخص نامبرده، در حال فرار از مرزهای آبی کشور بازداشت شده است. این فرد که به گفته خودش بنا به درخواست شبکه‌های رسانه ای معاند تصاویر و فایل‌های صوتی خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌داد، با اقدامات اطلاعاتی و امنیتی سربازان گمنان امام زمان و با دستور مقام قضایی در جنوب کشور دستگیر شد.
حسن فیروزی در تشریح اقدام اخیر خود برای سناریوسازی بازداشت و شکنجه در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: چون به طلبکاران خود بدهی داشتم برای همین تصمیم گرفتم از خانه فرار کنم و به همین دلیل در تاریخ ۲۹ آبان‌ماه ضمن فرار از منزل سناریوی بازداشت و شکنجه خود را طراحی و آن را با اعضای رسانه‌های خارج از کشور مطرح کردم. قصدم این بود تا بتوانم از این داستان به نفع خودم استفاده کنم و با ربط دادن موضوع دستگیریم به اتفاقات اخیر در کشور عنوان کردم که توسط ماموران امنیتی بازداشت و روانه زندان شده‌ام تا از دست طلبکاران نجات پیدا کنم.
 تلاش بغداد برای نزدیکی مواضع تهران و ریاض
محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق گفت که بغداد به تلاش‌های خود برای نزدیک کردن رویکردهای ایران و عربستان ادامه می‌دهد زیرا بر این باوریم که گفت‌وگو و دیدار تنها راه رسیدن به یک زمینه مشترک است.

 آرمان ملی 
 دولت دخالتی در بورس کالا و شورای رقابت نمی‌کند
سخنگوی دولت درباره موضع دولت نسبت به عرضه خودرو در بورس اظهار کرد: نگاه دولت این است که بررسی کنیم که شیوه بهتری برای مردم یعنی مصرف کننده واقعی وجود داشته باشد که محصول با کیفیت بهتر و قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار گیرد. باید اجازه دهیم تا نظر نهادهای کارشناسی و کارشناسان این حوزه گرفته شود تا هر شیوه‌ای که مناسب‌تر است، انتخاب شود. بهادری‌جهرمی گفت: اینکه دلالان بخواهند تاثیرگذاری داشته باشند و سودی به جیب دلالان برود، یا اینکه از سوی دستگاه‌های نظارتی یا هر مجموعه‌ای به نهادهای تخصصی و کارشناسی فشار وارد شود تا این نهادها با اعمال فشار تصمیم گیری کنند، اثرش استمرار مشکلات چند ده ساله‌ای است که در حوزه خودرو داشته‌ایم. وی افزود: باید اجازه دهیم نظرات نهادهای کارشناسی این حوزه گرفته شود و هر شیوه‌ای که مناسب‌تر و به نفع مردم است، انجام شود. دولت از این منظر دخالتی در کار نهادهای تخصصی نمی‌کند تا بهترین شیوه به نفع مصرف کننده اعمال شود.

 قدس
 روابط چین و اعراب به معنی عبور از ایران نیست
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در پکن با اشاره به مناسبات گسترده و سودآور چین با عربستان و سایر کشورهای عربی، تصریح کرد: توجه چین به این مناسبات، در چارچوب منافع ملی این کشور قابل درک است و به معنای مقابله و یا عبور از ایران نیست. فریدون وردی نژاد با بیان اینکه واردات نفت خام چین از عربستان ۴۳ درصد افزایش یافته است، گفت این امر عربستان را به یکی از بزرگ‌ترین تأمین کنندگان نفت چین تبدیل کرده است.
 ممنوعیت تحصیل زنان در افغانستان موقتی است
سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور طالبان با مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیدار و گفت‌وگو کرد. حقانی در این دیدار گفته محرومیت آموزش و کار زنان دائمی نیست بلکه در نظام آموزشی طالبان تفاوت دیدگاه‌هایی وجود دارد که حل خواهد شد. طالبان پیش از این، ابتدا ادامه تحصیل دانشجویان دختر را ممنوع و سپس اعلام کرد زنان نباید در مؤسسات خارجی مشغول به کار باشند. در این دیدار گریفیتس بر حق کار و آموزش زنان تأکید کرد.
 هدف‌گذاری تجارت ۳ میلیارد دلاری میان ایران و قزاقستان
ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی که در رأس هیئتی برای شرکت در هجدهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان به این کشور سفر کرده است، از هدف‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در بخش تجاری بین دو کشور خبر داد و گفت: از این میزان در حال حاضر نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار انجام شده که باید به ۶ برابر ارتقا یابد.
 رکوردشکنی جدید دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۴۰۱
رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به ۸ هزار و ۱۲ رسید. رضا اسدی‌فرد با بیان اینکه این شرکت‌ها در سه دسته شرکت‌های مستعد دانش‌بنیان، نوع دو و نوع یک فعالیت می‌کنند، گفت: حدود هزار شرکت مستعد، ۶هزار شرکت نوع دو و نزدیک به هزار شرکت نیز از نوع یک هستند که سطح فناوری بالاتری نسبت به شرکت‌های مستعد و نوع دو دارند.

 اعتماد 
 از حضور گروسی در ایران استقبال می‌کنیم
اسلامی، رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما با آژانس هیچ مشکلی نداریم، تاکید کرد: آژانس بیشترین بازرسی را از ایران انجام داده. بازرسی‌ها در روزهای گذشته و به صورت مرتب انجام شده است. آژانس از تاسیسات ایران هم به صورت با برنامه و هم سرزده بازرسی کرده و حتی یک مورد از عدم انطباق برنامه اعلامی از سوی ایران با نتیجه بازرسی‌ها وجود نداشته است.رییس سازمان انرژی اتمی از تداوم بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ از تاسیسات هسته‌ای خبر داد و درباره سفر دبیرکل این نهاد به ایران گفت: با نهایی شدن زمان و اهداف سفر آقای گروسی، وی به ایران خواهد آمد و ما از حضور ایشان استقبال می‌کنیم.

 اطلاعات 
 تصمیمات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا برای مدیریت بازار ارز وکنترل تورم
در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا که عصر دیروز با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا تشکیل شد، نظامنامه این شورا به تصویب رسید.در این جلسه اعضا نحوه تامین اعتبار بخشی از فعالیت‌های نیروگاه اتمی بوشهر را مورد بررسی قرار دادند.همچنین اختیارات درخواست شده از سوی بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم به تصویب رسید و به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده شد برای استفاده شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی مهندسی از تسهیلات، ضمانت‌نامه دولتی صادر کند.چگونگی تامین مالی طرح‌های پتروپالایشگاهی با هدف تسریع در اجرای این پروژه‌ها هم از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه بود.
 هیچکس مرگ برجام را اعلام نکرده است به زودی به ایران می‌روم
رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که توافق هسته‌ای با ایران «به پوسته‌ای خالی»تبدیل شده است.وی ادامه داد: هیچ‌کس این مرگ (توافق) را اعلام نکرده است اما وظایف انجام نمی‌شوند و تمامی محدودیت‌هایی که دربرجام وجود دارند،برای چندین بارنقض شده‌اند. مدیرکل آژانس اتمی همچنین گفت: باوردارم که احتمالادرماه فوریه برای مسائل مختلف به تهران بروم تاگفتگوهای سیاسی مورد نیازراانجام دهیم.امیدوارم بتوانیم دراین زمینه به پیشرفت برسیم.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز کاری در جهت نورانی کردن دل انسان‌ها است
تسنیم/ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در پیامی‌ به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز،ضمن تجلیل از برگزاری این اجلاس فرمودند: هر تلاش فکری و عملی برای نشان دادن ارزش نماز و بزرگداشت این فریضه مبارک، کاری در جهت نورانی کردن دل انسانها و گرم کردن محفل زندگی آنها است. یاد خدا که نماز مظهر کامل آن است، دل و جان را آزاد و جامعه را آباد می‌سازد. معظم له درادامه فرمودند: پیوندهای حیاتی در یک جامعه‌ی خوشبخت و خوش فرجام، همچون دوستی، گذشت، مهربانی، همدلی، همدردی، یاری رسانی، خیرخواهی و امثال آن به برکت رواج و اقامه‌ی نماز، استحکام می‌یابد. صف‌های نماز جماعت، صفوف به هم پیوسته ی فعالیت‌های اجتماعی را پدید می‌آورد. کانون گرم و پرشور مساجد، کانون‌های همکاری در عرصه ی اجتماعی را رونق می‌بخشد. نماز، آنگاه که با احساس حضور خداوند، گزارده شود به همه عرصه‌های زندگی نورافشانی می‌کند و دنیا و آخرت فرد و جامعه را آباد می‌سازد. ایشان همچنین تصریح کردند: نمازگزار – هر که و هر جا- به اندازه ظرفیت خود از نماز بهره می‌برد، ولی در این میان، جوانان و نوجوانان از همه جلوترند؛ بهره ی آنان از نمازی که با توجه و خشوع خوانده شود بسی بیشتر است. دل جوان و نوجوان آمادگی افزون تری دارد برای رسیدن به «فلاح» که اذان نماز، شتاب گرفتن به آن را سفارش می‌کند. پدران و مادران، معلمان و استادان، اندرز گویان و راهنمایان، این حقیقت را در رابطه میان نماز و جوان، به یاد داشته باشند و وظیفه‌ای را که بر دوش آنهاست بشناسند. مدارس، دانشگاه‌ها، به طور ویژه دانشگاه فرهنگیان، صدا و سیما و دیگر دستگاه‌های فرهنگ ساز، در شمار مخاطبان اصلی «اقیم الصلاه» جای می‌گیرند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

طرح ولایت مبانی و اعتقادات افراد را مستحکم و تقویت می‌کند
رسا/ آیت‌الله رجبی در نشست مجازی تبیین ضرورت‌های دوره مبانی اندیشه طرح ولایت گفت: باید مباحث معرفتی یک گام جلوتر از مباحث اعتقادی پیش برده شوند و طرح ولایت، طرحی است که تمامی مولفه‌های لازم در آن جمع است. عضو جامعه مدرسین درادامه بیان داشت: جامعه اسلامی و کسانی که متولی شناخت ترویج و نهادینه سازی معارف حقیقی هستند، وظیفه دارند بر اساس شناخت و آگاهی حرکت کنند؛ چنانکه اغتشاشات اخیر نشان داد که هدف دشمنان نیز تاثیرگذاری بر شناخت افکار عمومی بود. وی در ادامه با اشاره به فتنه‌ها و اغتشاشات اخیر کشور اظهار داشت: این فتنه‌ها نشان داد که منشأ تمامی این اغتشاشات، شناخت نادرست و باطل افرادی بود که دشمنان در اذهان و افکار آنان جای داده بودند و به همین خاطر باید مسئله بصیرتی و شناختی خواص و توده مردم جامعه اسلامی مورد توجه قرار گرفته و با جدیت پیش برده شود.

تحرکات نظامی آمریکا در شمال سوریه
تسنیم/ «اشغالگران آمریکا در چارچوب برنامه‌های خود برای ادامه اشغال مناطق سوریه و غارت ثروت ملت این کشور با همکاری شبه‌نظامیان قسد، یک کاروان از خودروهای مملو از سلاح و مهمات را به پایگاه‌های خود در حومه الحسکه وارد کردند». منابع محلی اعلام کردند: «یک کاروان متشکل از ۴۰ خودرو و کامیون مملو از سلاح و مهمات آمریکا، دیروز به همراه تعدادی خودروی زرهی نظامی وارد پایگاه غیرقانونی آمریکا در شهر شدادی در جنوب الحسکه شدند. منابع محلی تأکید کردند که این کاروان از طریق جاده «الخرافی» الحسکه و همزمان با پرواز بالگردهای نظامی نیروهای اشغالگر بر فراز این منطقه، وارد پایگاه‌های غیرقانونی آمریکا در الحسکه شده است.

سرنگونی پهپاد جاسوسی صهیونیستها در اردوگاه جنین
مهر/ گروه مقاومت «گردان جنین» اعلام کرد که صبح امروز پنج شنبه نظامیان اشغالگر صهیونیست را که به اردوگاه جنین یورش برده بودند، هدف تیراندازی سنگین و مواد انفجاری قرار داد که به زخمی شدن شماری از صهیونیست‌ها منجر شد. همچنین رزمندگان مقاومت موفق شدند یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی را در آسمان اردوگاه جنین سرنگون کنند..

واکنش کشورهای عربی به هتک حرمت قرآن در هلند
فارس/ عربستان، امارات، اردن و شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌‌ای اقدام رهبر یک گروه افراطی در هلند مبنی بر پاره کردن قرآن کریم و سوزاندن آن را محکوم کردند. آنان تاکید کردند که پاره کردن قرآن کریم در هلند احساسات میلیون‌ها مسلمان در سراسر جهان را جریحه‌دار می‌کند. همچنین دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس نیز اهانت به قرآن کریم را محکوم و تأکید کرد. وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، تأکید کرد که سوزاندن قرآن کریم اقدامی خطرناک و نماد اسلام‌هراسی و تحریک به خشونت و اهانت به ادیان است و نمی‌توان آن را نوعی آزادی تلقی کرد.

ناتو باید موشک‌ دوربرد و هواپیما به اوکراین بدهد
ایسنا/ رئیس جمهور اوکراین گفت: با استولتنبرگ، دبیرکل ناتو صحبت کردم. نیاز داریم که ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین آغاز شود. برای ما بسیار مهم است که همکاری‌مان در بخش توپخانه را گسترش دهیم. ما باید از سوی ناتو هواپیماهای جنگی نیز دریافت کنیم. یوری سک، مشاور اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز تاکید کرد، غرب در نهایت جنگنده‌های اف-۱۶ و دیگر هواپیماهای جنگی به اوکراین ارسال خواهد کرد. وی افزود:‌ بجز تسلیحات اتمی، دیگر تسلیحاتی نمانده که ما آنها را در اختیار نداشته باشیم. اوایل روز چهارشنبه دولت آلمان از ارسال ۱۴ تانک لئوپارد ۲ای۶ به اوکراین خبر داد. آلمان در آینده نزدیک دو گردان تانک متشکل از ۶۰ تانک برای اوکراین ارسال می‌کند. کاخ سفید نیز روز چهارشنبه ارسال ۳۱ تانک آبرامز و هشت خودروی زره‌پوش بازیابی ام۸۸ به اوکراین را تایید کرد.

جنایات رژیم اشغالگر، رزمندگان مقاومت را مرعوب نخواهد کرد
ایرنا/ جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیشب در واکنش به شهادت ۲ جوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در قدس اشغالی و کرانه باختری در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنایات رژیم صهیونیستی رزمندگان مقاومت را در مقابله با رژیم اشغالگر مرعوب نخواهد کرد. جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای گفت که اعدام میدانی ۲ شهید با گلوله سربازان رژیم اشغالگر؛ جنایت فجیعی است و کابینه فاشیست و تندرو رژیم صهیونیستی عامل آن است. این جنبش فلسطینی تاکید کرد که مردم ما با وجود این جنگ علنی و تخریب منازل رزمندگان مقاومت، تسلیم نخواهند شد و تا آزادی و پیروزی به مقاومت خود پایبند خواهند ماند.

سوریه امن، به نفع منطقه و جامعه جهانی است
صداوسیما/ سفیر ایران در سازمان ملل گفت: سوریه یکی از ستون‌های اصلی صلح و امنیت منطقه است، ما از موقعیت منطقه‌ای سوریه و بهبود روابط دیپلماتیک حمایت می‌کنیم، زیرا معتقدیم که سوریه امن و با ثبات و پیشرفته به نفع مردم سوریه، منطقه و جامعه جهانی است. ایروانی تاکید کرد که بحران سوریه باید بر اساس اصول حقوق بین الملل حل و فصل شود.

کاروان لجستیک آمریکا در بغداد هدف قرار گرفت
فارس/ منابع از هدف قرار گرفتن یک کاروان دیگر لجستیک ائتلاف آمریکایی در بغداد خبر دادند. وبگاه المعلومه نوشت که بامداد امروز یک کاروان ائتلاف آمریکایی در منطقه «الیوسفیه» بغداد، با یک بمب کنارجاده‌ای هدف قرار گرفت. هنوز جزئیات بیشتری از میزان خسارات یا تلفات احتمالی وارد شده به این کاروان منتشر نشده است. بامداد پنجشنبه پیش نیز یک کاروان لجستیکی متعلق به ارتش آمریکا در استان بغداد هدف انفجار قرار گرفته بود. چند کامیون حامل تجهیزات لجستیکی و نظامی وابسته به ائتلاف آمریکایی نیز دو هفته پیش در جاده منطقه «التاجی» به بغداد هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار گرفت. پس از مصوبه پارلمان عراق درباره خارج کردن نظامیان بیگانه از خاک این کشور و تعلل بغداد در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی بارها هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *