خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۴

**آیت‌الله العظمی وحید خراسانی: وظیفه مسئولین رسیدگی به زندگی مردم است** آیت الله العظمی نوری همدانی: شعار آزادی بیان و حقوق بشر در غرب، دروغی بیش نیست** بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی** در دیدار دوجانبه در تهران مطرح شد: تأکید رؤسای مجالس ایران و روسیه بر اجرای سریع قرارداد ۲۵ ساله** نتایج انتخابات مجمع نمایندگان طلاب اعلام شد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رژیم صهیونیستی باید پاسخگوی جنایات خود به جهانیان باشد
علی محمود عباس، وزیر دفاع کشور سوریه و هیأت همراه با حضور در ستاد‌کل نیروهای مسلح با سرلشکر باقری، رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. سرلشکر باقری در این دیدار، بیان کرد: سوریه از ابتدای اشغال سرزمین فلسطین در خط مقدم حمایت از فلسطین و جهان اسلام بوده و این پایبندی و مقاومت ستودنی است. وی ادامه داد: رژیم غاصب صهیونیستی در هشت دهه‌ای که فلسطین را اشغال کرده است، هر جنایاتی که توانسته انجام داده و باید در برابر مردم جهان پاسخگو باشد اما این‌گونه نیست. رئیس ستاد ‌کل نیروهای مسلح افزود: برخی از کشورهای عربی که مسیر عادی سازی روابط را در پیش گرفتند، خیانتی به آرمان فلسطین، جهان عرب و جهان اسلام داشتند و باید پاسخگو باشند.
سرلشکر باقری خاطرنشان کرد: امنیت در منطقه غرب آسیا به‌هم‌ پیوسته است و امکان ندارد در جایی ناامنی باشد و بقیه جاها امنیت وجود داشته باشد، لذا به دلیل همین امنیت به‌هم‌ پیوسته، باید این همکاری‌ها ادامه داشته باشد.
 ایران و سوریه با دشمن و تروریست مقابله می‌کنند
سپهبد علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه در دیدار با سرلشکر باقری، رئیس ستاد‌کل نیروهای مسلح ایران گفت: از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی، سوریه در خط مقدم مبارزه با او بوده است و همواره در کنار گروه‌ها و مجموعه‌هایی بوده که به دنبال استقلال‌طلبی هستند. وی گفت: افتخار می‌کنیم که در کنار جمهوری‌اسلامی ایران هستیم و انقلاب اسلامی از ما پشتیبانی می‌کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مقابل رژیم‌صهیونیستی ایستادگی و مقاومت کرده است. ما تاکید می‌کنیم که ایران در تمامی مراحل بحران در کنار سوریه ایستاده است.
وزیر دفاع سوریه در این دیدار ضمن تشکر از جمهوری اسلامی برای حمایت از محور مقاومت، خواستار توسعه این‌حمایت‌ها شد.

 همشهری
 جلوگیری از تخلف ۹۰۰میلیون یورویی
رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای‌عالی قضایی با اشاره به مقوله مبارزه با فساد، گفت: بعضاً زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که مبارزه با فساد در قوه قضاییه کمرنگ شده است؛ لذا من می‌خواهم در همین جا تأکید کنم که مبارزه با فساد توسط قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی، نه‌تنها کمرنگ نشده، بلکه به‌صورت فنی و علمی و مجربانه، به نحو مؤثری در حال انجام است. حجت الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای به ذکر نمونه و مصداقی در همین خصوص پرداخت و گفت: چند‌ماه قبل سازمان بازرسی گزارش داد که در یکی از وزارتخانه‌ها اقدامی در دست اجراست که اگر جلوی آن گرفته نشود، ممکن است بیش از ۹۰۰میلیون یورو، بدون ضوابط و اخذ تضامین لازم در اختیار افرادی قرار گیرد. پرداخت این میزان پول بابت دریافت کالایی موردنیاز بود که اصلاً وارد کشور نشده بود؛ درواقع، وانمود شده بود که آن کالای مورد نیاز وارد کشور شده و پرداخت این پول در ازای دریافت آن کالاست.
او افزود: به‌عنوان اینکه کالایی وارد کشور شده، در درگاه مربوطه منعکس شده و افراد زیادی بالغ بر هزار میلیارد تومان پرداخت کردند تا آن کالای مورد نیاز خود را تحویل بگیرند؛ حال آنکه کالایی وجود نداشت. بحمدالله با کمک و همراهی دولت، ترتیباتی اتخاذ شد و بلافاصله پرداخت مبلغ ریالی این مقوله متوقف شد و همچنین مبلغ یورو و ارز این مقوله نیز پرداخت نشد.

 کیهان
 تأکید رؤسای مجالس ایران و روسیه بر اجرای سریع قرارداد ۲۵ ساله
رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه در دیدار دوجانبه بر ضرورت اجرای سریع قرارداد ۲۵ساله ایران و روسیه تاکید کردند.
قالیباف در دیدار ویاچسلاو ولودین رئیس دومای روسیه، گفت: مسئولان ما در جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه می‌دانند که در روابط دو و چندجانبه و موضوعات ملی و منطقه‌ای در نقطه‌ای مهم قرار گرفته‌ایم و زمان مهم‌ترین عنصر در این تصمیم‌گیری است. وی ادامه داد: ما باید نگاهمان به آینده باشد و توافق راهبردی ایران و روسیه باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید موافقتنامه ۲۵ساله جامع همکاری‌های دو جانبه را در سریع‌‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.
در ادامه این دیدار ویاچسلاو والودین گفت: روابط ایران و روسیه، مسیر توسعه مثبتی را پیدا کرده و روابط رؤسای دو کشور نیز نشان از روابط خوب دوجانبه دارد. این مقام بلندپایه روسی به قرارداد ۲۵ساله ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این قرارداد تنها شامل روابط جدید نیست، بلکه بنایی را برای توسعه روابط ایجاد خواهد کرد.
 تجمع بزرگ مردم یمن، ترکیه و عراق علیه هتاکان به قرآن کریم در سوئد
اقدام موهن در سوئد علیه مسلمانان و کتاب مقدس و آسمانی قرآن کریم با محکومیت‌های گسترده ای رو‌به‌رو شده است. در همین ارتباط نیز شهروندان یمنی در شهر صعده روز دوشنبه راهپیمایی اعتراضی بزرگی را علیه هتک حرمت قرآن کریم در سوئد برگزار و این اقدام را محکوم کردند. در همین ارتباط هزاران معترض در مقابل کنسولگری سوئد در استانبول نیز شعار می‌دادند: «مسلمانان کجا هستید که قرآن را آتش می‌زنند. » همچنین ده‌ها هزار نفر از مسلمانان شهر «باتمان» در جنوب‌شرقی ترکیه علیه اقدام موهن سیاستمدار سوئدی در سوزاندن قرآن کریم به خیابان‌ها آمدند. در عراق نیز شهروندان عراقی روز دوشنبه با برگزاری تجمع اعتراضی گسترده در مقابل سفارت سوئد در بغداد هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند.
 موضوع قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی از زمان اغتشاشات مطرح شد
امیرعبداللهیان گفت: از حدود دو ماه پیش همزمان با تحریکات خارجی و دامن زدن به اغتشاشات در داخل ایران توسط مداخله گران و سوءاستفاده مداخله گران خارجی از عواطف مردم در فوت یک دختر ایرانی، موضوع قرار دادن سپاه پاسداران در لیست به اصطلاح تروریستی اتحادیه اروپا مطرح شد. در گفت‌وگو با بورل مقامات کشورهای اروپایی و رایزنی‌های یکایک سفرای ما در اروپا و سازمان ملل به اتحادیه اروپا هشدار جدی داده شد که اگر درخصوص نهاد مهم حاکمیتی ایران که نقش مهمی در سال‌های گذشته به ویژه در حوزه مبارزه با تروریسم و داعش در منطقه داشته است و این نقش همچنان ادامه دارد، بخواهند اقدامی انجام دهند پاسخ ایران، قوی، موثر و متقابل خواهد بود.
وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آنچه امروز در اظهارات آقای بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند. به اتحادیه اروپا اعلام کردیم صرف نظر از مداخلات برخی از کشورهای اروپایی و غربی و دمیدنشان بر اغتشاشات و تشویق آشوبگران در ایران، جمهوری اسلامی ایران مذاکره، گفت‌وگو و تعامل سازنده اتحادیه اروپا و ایران را بهترین گزینه می‌داند، ولی در قبال هرگونه تصمیم دیگر اتحادیه اروپا پاسخ متقابل و موثر داده خواهد شد.

 ایران
 روابط تهران و مسکو به شکل مستمر در حال ارتقاء است
آیت‌الله رئیسی در دیدار «ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه، با بیان اینکه روابط اقتصادی تهران و مسکو به شکل مستمر در حال تقویت و ارتقاء است، گفت: دو کشور در حوزه‌های مختلف تجاری، انرژی، ترانزیت و حمل و نقل ظرفیت‌های متنوع و متعددی دارند که می‌تواند در زمینه گسترش همکاری‌ها فعال شود. رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اجرای کامل توافقات با روسیه را دنبال می‌کند، افزود: ظرفیت‌های دو طرف می‌تواند مکمل یکدیگر باشد و بهره‌گیری از آنها علاوه بر تأمین منافع دو کشور، می‌تواند منافع منطقه‌ای نیز ایجاد کند.
«ویاچسلاو والودین» رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه نیز در این دیدار مواضع آیت‌الله رئیسی درباره تقویت روابط منطقه‌ای و همسایگی را تسهیل کننده گسترش همکاری‌های دو کشور دانست و گفت: فدراسیون روسیه نیز همین رویکرد و نظر را درباره ارتقای سطح تعاملات با جمهوری اسلامی ایران دارد و دستور کار ما بر اساس اراده سران دو کشور تلاش برای توسعه مستمر همکاری‌ها است.
 تحریم علیه ۳۷ نهاد و شخص
نمایندگی سوئد که ریاست دوره‌ای شورای امور خارجی اتحادیه اروپا را برعهده دارد، از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران خبر داد. این نمایندگی بهانه این تحریم‌ها را که به گزارش «وال استریت ژورنال» علیه ۳۷ نهاد و شخص تصویب شده، حمایت از اغتشاشات و ناآرامی‌های داخلی ایران عنوان کرده است. علاوه بر اتحادیه اروپا، لندن نیز اعلام کرد که ۷ نام جدید را تحت تحریم‌هایی موسوم به «رژیم تحریم‌های حقوق بشری ایران» قرار داده است. در همین چهارچوب، علاوه بر دادستان کل ایران که هفته پیش از سوی انگلیس تحریم شد، نام احمد فاضلیان، معاون وی هم به این فهرست اضافه شده است. طبق بیانیه ادعایی انگلیس، این فهرست همچنین شامل کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، حسین نجات جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سالار آبنوش و قاسم رضایی جانشین فرمانده نیروی انتظامی می‌شود. بر اساس این بیانیه، علاوه بر این ۵ فرد، ۲ نهاد شامل نیروی مقاومت بسیج و بنیاد تعاون بسیج هم در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته‌اند.

 جمهوری‌اسلامی
 باید معضل اشتغال، مسکن و گرانی حل شود تا موفق باشیم
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار عبد خدایی دبیر کل جمعیت فدائیان اسلام، اظهار داشتند: در کتابی با نام اسد الغابه به معنای شیران بیشه که سرگذشت افراد خیلی شجاع نقل شده، نام شخصیتی با نام احنف بن قیس آمده است که باید مورد توجه قرار گیرد، او در جلسه‌ای که اموی‌ها برگزار کرده تا سختی‌ها، بی‌عرضه‌گی‌ها و گرانی‌ها را توجیه کنند، شرکت نمود. سخنران اموی می‌گفت در قرآن آمده که رازق خداست و هر چه مصلحت بداند بر مردمش نازل می‌کند، خداوند برای شما همین مقدار نازل کرده و اگر اهل تقوا باشید گشایشی بر زندگی شما خواهد آمد، دیگر از گرانی و سختی چه شکایتی دارید؟! احنف بن قیس برخاست و گفت:‌‌ای سخنران! اینجا سه مسئله است، چرا مغالطه می‌‌کنی؟ در اینکه مخزن الهی نامتناهی است هیچ تردیدی نیست، مطلب دوم در اینکه ذات اقدس الهی از مخزن خود، روزی ما را حکیمانه و مهربانانه نازل می‌کند نیز حرفی نیست، ما در این دو مورد، بنده خالص خدا هستیم، اما اصل سومی هست و آن اینکه ذات اقدس الهی حکیمانه برای ما روزی را نازل کرده، ولی جنابعالی جلوی آنها را گرفته اید! تو نمی‌گذاری چیزی به ما برسد، ما روی این سومی مشکل داریم! ایشان بیان داشتند: ما همیشه باید بدانیم این نظام ما نظام الهی است و تا ظهور صاحب اصلی‌اش باید بماند اما برای حفظ آن باید بدانیم که وظیفه مان چیست و چه کار باید انجام دهیم؟! باید جلوی دزدی‌ها و غارت‌ها گرفته شود و معضل اشتغال، مسکن و گرانی حل شود تا موفق باشیم!ایشان در پایان برای همه شهداء خصوصا این عزیزان (فدائیان اسلام) و تمامی شهدای انقلاب اسلامی از ذات اقدس الهی، روح و ریحان و روضه و رضوان الهی طلب کرده و اظهار امیدواری نمودند تا به برکت این ارواح و نفوس طیب و طاهر این نظام به صاحب اصلی‌اش برسد!
 ذخایر ارزی کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی برای تامین ارز نداریم
رئیس کل بانک مرکزی درباره سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی گفت: در این روزها فضای روانی و مجازی با دنیای واقعی متفاوت است و بر این اساس لازم است توضیحاتی ارایه کنم. فرزین افزود: براساس آمار ۹ ماهه امسال حساب کالایی کشور یعنی صادرات منهای واردات مثبت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است در واقع صادرات بیش از واردات بوده است. فرزین ادامه داد: در ۹ ماهه امسال صادرات کشور با رشد ۳۱ درصدی به ۷۳. ۴ میلیارد دلار رسیده و واردات ۱۹. ۶ درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: ذخایر ارزی کشور به دلیل سبقت گرفتن صادرات از واردات رشد داشته و هیچ محدودیتی برای تامین ارز واردات نداریم. رئیس کل بانک مرکزی افزود: ذخایر ارزی در خارج از کشور در دسترس است و هیچ محدودیتی و مشکلی از بابت تامین ارز نداریم. وی گفت: ۳. ۳ میلیارد دلار ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تخصیص داده شد. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: از ابتدای امسال ۲ میلیارد و ۶۰ میلیون دلار اسکناس در بازار عرضه شده و برای نمونه روز گذشته (شنبه) ۲۱ میلیون دلار در بازار متشکل عرضه شد که سه میلیون دلار از این رقم توسط بانک مرکزی و بقیه توسط صرافان عرضه شد.

 وطن امروز
 شورای‌ عالی بورس مرجع تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس است
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آینده عرضه خودرو در بورس کالا اعلام کرد: شورای ‌عالی بورس در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد کرد و آن شورا مرجع تصمیم‌گیری درباره عرضه خودرو در بورس است. خاندوزی در حاشیه تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصادی درباره نامه شورای رقابت به سازمان بورس درباره توقف عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است و حتماً این موضوع در شورای ‌عالی بورس تصمیم‌گیری خواهد شد. وی افزود: با رئیس شورای رقابت هم در این رابطه صحبت شده است. برای اینکه تعارض تصمیم‌گیری بین نهادهای مختلف ایجاد نشود، پیش از جلسه نهایی شورای ‌عالی بورس باید نظر شورای رقابت نیز اخذ شود. نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری خواهد شد.
 کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزیر جهاد کشاورزی گفت: با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات صورت گرفته در ماه‌های منتهی به پایان سال کمبودی در تأمین محصولات کشاورزی وجود ندارد. ساداتی‌نژاد با اشاره به اهمیت دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی، گفت: سال ۱۴۰۱ به ‌واسطه فرمایشات مقام معظم رهبری، دانش‌بنیان‌سازی بخش کشاورزی با جدیت پیگیری شده و در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری بخش کشاورزی نسبت به سال گذشته رشد ۷۱ درصدی داشته است. ساداتی‌نژاد در ادامه با اشاره به تنظیم بازار محصولات کشاورزی در ماه‌های منتهی به پایان سال گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات صورت گرفته هیچ‌گونه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد. وی افزود: در همین راستا بازار محصولات کشاورزی اعم از محصولات پروتئینی، لبنی، حبوبات، غلات، سبزی و صیفی‌جات و میوه به صورت روزانه در حال رصد و کنترل است.

 خراسان
 عقب‌نشینی اروپا درباره سپاه
به‌رغم تحرکات اخیر اروپایی‌ها برای اقدام علیه سپاه و خبرهایی مبنی بر تصمیم گیری برای تروریستی اعلام کردن این نیرو در جلسه روز گذشته شورای وزیران این اتحادیه، این شورا در یک عقب نشینی فعلا تصمیمی در این باره نگرفت. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغازنشست وزیران خارجه این اتحادیه با بیان این که «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید» تاکید کرد که دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه باید درباره قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم‌گیری کند.
 واگذاری واردات ۱۳ میلیون تن کالای اساسی به شرکتی تازه کار
احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور و رونوشت به وزیر جهاد کشاورزی، خواستار شفاف سازی دولت در چرایی اجازه واگذاری واردات ۱۳ میلیون تن کالای اساسی، بدون رعایت تشریفات قانونی، به شرکتی تازه کار و فاقد پیشینه در واردات کالاهای اساسی شد.

 مردم سالاری
 دستور دادستان تهران درباره قیمت بلیت هواپیما
دادستان تهران گفت: به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده بلیت هواپیما به حالت قبل از دی ماه سال جاری اعاده شود. صالحی در این باره گفت: از آنجا که افزایش قیمت بلیط پروازها در ماه گذشته توسط شرکت‌های هواپیمایی روند قانونی را طی نکرده است و تا کنون مورد تنفیذ ستاد تنظیم بازار و دولت نیز قرار نگرفته است لذا به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد در اسرع وقت قیمت‌های تعیین شده به حالت قبل از دی ماه سال جاری اعاده شود. دادستان تهران افزود: دستورات لازم جهت رسیدگی تخلفات به تعزیرات داده شده است و دادستانی تهران این موضوع را تا پایان نتیجه پیگیری خواهد کرد.
 فرجام خواهی محمد قبادلو پذیرفته شد
امیر‌هاشمی مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور گفت: در پی محکومیت محمد قبادلو به قصاص نفس، فرجام خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد.
پس از به شهادت رساندن استوار کرم پور از پرسنل فراجا به وسیله خودرو، حسب شکایت اولیاء دم شهید، پرونده وی، منتهی به صدور حکم قصاص شده بود. »

 قدس
 به تراز جهانی تولید رادیوداروها دست یافته‌ایم
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از دستیابی ایران به تراز جهانی در تولید رادیودارو خبرداد. اسلامی اظهار کرد: در این مقطع زمانی شاهدیم در ۲۰۶ مرکز پرتوپزشکی در سطح کشور از رادیوداروهای تولید داخل استفاده می‌شود و سالانه حدود یک‌میلیون بیمار تحت درمان با این داروها قرار دارند و توانسته‌ایم به تمام تقاضای کشور پاسخ دهیم.
 بیش از ۹۰ درصد داروهای ما تولید داخل است
رئیس جمهور با حضور در جشنواره رازی گفت: امروز افتخار حوزه سلامت ما این است که بیش از ۹۰ درصد داروهای ما تولید داخل هستند و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه می‌شوند. آیت الله رئیسی افزود: همه پژوهشگران باید احساس حمایت از ایده‌پردازی و شغل محترمانه داشتن را داشته باشند.
 اجرای طرح پزشک خانواده در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر
معاون اول رئیس جمهور از اجرای طرح پزشک خانواده برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خبرداد. مخبر افزود: سال آینده این طرح توسعه پیدا خواهد کرد. وی به برخی اقدامات و برنامه‌های دولت در بخش درمان نیز اشاره و تصریح کرد: امروز در کشور کسی وجود ندارد که تحت پوشش بیمه نباشد.

 اعتماد
 استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار کمیسیون قرار ندارد
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر بهداشت در دستور کار این کمیسیون قرار ندارد. شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: استیضاح مطابق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس، روند و فرآیند خاص خود را دارد و موضوعی تحت عنوان بررسی استیضاح بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان قرار ندارد.

 ابتکار
 طرحی برای بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نیست
سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه «طرحی مبنی بر بستن تنگه هرمز در دستور کار مجلس نیست» گفت: اگر اروپایی ها پیشنهاد پارلمان اروپا مبنی بر اعلام شدن سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی را به تصویب برسانند، مجلس شورای پاسخ متقابل داده و مصوبات بازدارنده‌ای در برابر این اقدام تصویب می‌کند.
موسوی توضیح داد: آنچه در فضای مجلس مطرح است و رئیس مجلس نیز بیان کرده، این است؛ اگر اروپایی‌ها اشتباه راهبردی مرتکب شده که بر اساس آن پیشنهاد پارلمان اروپا مبنی بر اعلام شدن سپاه پاسداران به عنوان یک گروه تروریستی در نهادهای تصمیم‌گیری و نهایی شان به تصویب برسد، حتماً مجلس شورای اسلامی به صورت قاطع پاسخ متقابل داده و مصوبات بازدارنده‌ای در برابر این اقدام تصویب می‌کند. موسوی ادامه داد: جمهوری اسلامی در برابر تهدیدات دشمنان گزینه‌های مختلف و متعددی در اختیار دارد که در صورت لزوم و متناسب با سطح تهدیدات از این گزینه ها استفاده کرده و آن را حق مشروع خود می‌داند.

 اطلاعات
 متناسب با رفتاراروپا عمل خواهیم کرد
سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان این که بهتر است اتحادیه اروپا به پای خود شلیک نکند بار دیگر به اروپایی‌ها هشدار داد: جواب ما حتما متناسب با رفتار اروپاست. در مقابل تعامل، تعامل و در مقابل تقابل، تقابل خواهیم کرد و متناسب با نوع اقدام آنان، اقدام جدی و پشیمان کننده خواهیم کرد.
کنعانی با بیان اینکه مایلم از این تریبون به افکار عمومی اروپا بگویم که اگر امنیتی در اروپا هست که قبلا مورد حمله تروریستی داعش قرار گرفته و تلفاتی متوجه ملت‌های اروپایی شده مدیون مبارزه تعیین کننده سپاه علیه نیروهای تروریستی در منطقه است ادامه داد: نقش برجسته سپاه در کمک به تامین امنیت در سوریه و عراق و از بین بردن داعش را نمی‌توان نادیده گرفت. اروپایی‌ها حتما می‌دانند که ایران در مقابل اقدامات محاسبه نشده و نسنجیده کشورهای اروپایی در ارتباط با سپاه دست بسته نیست و از توان و اراده لازم برای برخورد متقابل در این باره برخوردار است.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

وظیفه مسئولین رسیدگی و احیاء زندگی مردم است
حوزه/ آیت الله العظمی وحید خراسانی طی بیاناتی در آستانۀ شهادت حضرت امام هادی -سلام الله علیه- اظهار داشتند: احیاء امر آل محمد -سلام الله علیهم- وظیفۀ همۀ ماست. کارهای ما باید مناسب با مقام امام زمان (عج) باشد. قضیۀ شهادت حضرت هادی -سلام الله علیه- مربوط به امام زمان(عج) است. احیاء این روز، تسلیتی است به امام زمان(عج) قلب عالم امکان، چون جدّ بزرگوار امام زمان(عج) است. ان شاء الله همۀ هیئأت دست به دست هم بدهند تا امر شهادت امام هادی -سلام الله علیه- را با عظمت برگزار کنند. ایشان همچنین افزودند: این کارها همه برای رضایت امام زمان(عج) است وظیفۀ ما سنگین است اگر در این روز هیئأت بیرون بیایند عزا برپا شود، به برکت حضرت هادی -سلام الله علیه- اجری عظیم ذخیرۀ دنیا و عقبی آنها خواهد شد که آن اجر با خودِ بقیه‌الله الاعظم است. ایشان در پایان گفتند: این روزها گلایه‌های زیادی از معیشت به ما می‌رسد. تمام مسئولین توجه کنند وظیفۀ آنها رسیدگی و احیاء زندگی مردم است. اینها باید تمام همت خود را به کار گیرند تا مبادا شکمی گرسنه بماند، یا خانواده‌ای از جهت مالی بیچاره شود. اگر این شد که خود را وقف خدمت به ایتام آل محمد-سلام الله علیهم- کرد اجرش لایتناهی است.

شعار آزادی بیان و حقوق بشر در غرب، دروغی بیش نیست
رسا/ آیت الله العظمی نوری همدانی، در ابتداء درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، حرکت اخیر در کشور سوئد و سوزاندن قرآن کریم را محکوم کرد. این مرجع تقلید افزود: آنچه مسلم است‌ این اهانت از آن جهت‌ است که‌ با منطق و استدلال نمی‌توانند وارد شوند؛ لذا این جسارت را انجام‌ می‌دهند و نتیجه دیگر این عمل این است که شعار آزادی بیان در غرب همانند همان شعار حقوق بشر، دروغی بیش نیست و فقط برای توجیه جنایات خود بهره می‌گیرند، ما این اهانت به قرآن مجید را محکوم می‌کنیم.

بیانیه جامعه مدرسین در حمایت از سپاه پاسداران
اختصاصی/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام خصمانه اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سپاه را افتخار ملت دانست و نقش این نهاد را در مبارزه با تروریسم بی نظیر خواند. در این بیانیه آمده است: اقدام خصمانه و کینه توزانه اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را اقدامی علیه ملت یکپارچه و با اقتدار ایران اسلامی می‌دانیم. آمریکا و اروپا که خود به وجود آورنده سازمان‌های تروریستی نظیر داعش و حامیان سازمان‌های تروریستی ضد ملت ایران هستند؛ خود را درگیر بازی خطرناکی کرده‌اند که عواقب و آثار و تبعات آن بر عهده آنان است. این اقدام جاهلانه و غیر انسانی، عزم و اراده راسخ نیروهای مسلح ما به ویژه سپاه قهرمان را قوی‌تر خواهد ساخت و ملت ایران نیز با انسجام، یکپارچگی و اقتدار، همراه سپاه و نیروهای مسلح در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی می‌کند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پاسداران اسلام و انقلاب به یاری خداوند و تاییدات الهی و توجهات خاصه حضرت ولی عصر چون همیشه در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و تحقق منویات رهبر معظم انقلاب(ادام‌الله‌ظله) مقتدرانه عمل خواهند کرد.

نتایج انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اعلام شد
اختصاصی/ پایگاه اطلاع رسانی جامعه مدرسین در اطلاعیه‌ای پس از انجام رأی گیری، شمارش آراء و بررسی رسمیت و همچنین تطبیق اکثریت مطلق آراء (۵۰٪ +۱) ، در هر حوزه انتخابیه، اسامی منتخبین نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را منتشر کرد. دراین اطلاعیه همچنین آمده است: برابر با ماده ۵ آیین نامه، افراد تا ۵ روز پس از برگزاری انتخابات مهلت دارند، اعتراض (مستند به ادله و‌ شواهد متقن) خود را به هیئت محترم نظارت اعلام کنند تا نسبت به موارد اعتراضی بررسی و تصمیم گیری نهایی صورت گیرد.

آمریکا معافیت میدان گازی ایران و انگلیس از تحریم را تمدید کرد
تسنیم / وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت تحریمی میدان گازی مشترک ایران و انگلیس در دریای شمال را برای یک دوره ۲ ساله تمدید کرد. شرکت انگلیسی سریکا که ۵۰ درصد سهام میدان گازی رهام را در اختیار دارد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد معافیت میدان گازی رهام از تحریم‌ها علیه ایران تمدید شده است و بنابراین کلیه شرکت‌ها می‌توانند بدون ترس از مجازات آمریکا به ارائه کالا و خدمات در این میدان ادامه دهند. ایران نیز ۵۰ درصد سهام میدان گازی رهام را در اختیار دارد. این شرکت انگلیسی معتقد است این میدان ۱۳۵ میلیون بشکه نفت خام و ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز طبیعی را در خود جای داده است. بر اساس آمارها، پنج درصد از نیاز روزانه انگلیس به گاز از این میدان تامین می‌شود. دوره معافیت تحریمی میدان گازی رهام در ۳۱ ژانویه به پایان می‌رسید که بر اساس تصمیم اوفک این معافیت برای دو سال آینده تمدید شده است. دولت آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ و تحت فشار لندن برای تامین نیازهای انرژی خود این میدان را از تحریم‌ها علیه ایران معاف کرد.

دولت سازمان بازرگانی تشکیل می‌دهد
تسنیم/ سخنگوی دولت خبر داد که لایحه‌ای به منظور تشکیل سازمان بازرگانی به تصویب رسیده است که تشکیل آن نیازمند تایید مجلس شورای اسلامی است. وی در برنامه تلویزیونی «صف اول» در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: در بودجه سال آینده، صندوق‌های پیشرفت و عدالت برای هر استان پیش‌بینی شده است. تصمیم‌گیری در مورد صندوق‌ها با مدیران استانی است. بهادری جهرمی ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت و مجلس بتوانیم به سمت کنترل موثرتر تورم حرکت بکنیم. رشد اقتصادی کشور نیز می‌تواند در ایجاد شغل در کشور موثر باشد. وی همچنین گفت: در پاییز در حوزه صنعت رشد ۵ درصدی تجربه کردیم. وی با اشاره به طرح‌های نیمه‌تمام بسیاری که در کشور وجود دارد، گفت: تکمیل این طرح‌ها اولویت اصلی دولت است.

ائتلاف ناتو شکست خورده است
فارس/ مشاور سابق امنیت ملی آمریکا از آلمان به دلیل آنچه که عملکرد «فوق العاده ناامیدکننده» این کشور در طول جنگ روسیه با اوکراین خواند، انتقاد کرد و افزود که ائتلاف ناتو شکست خورده است. به گزارش وبگاه «هیل»، در حالی که روسیه به حملات خود به اوکراین ادامه می‌دهد، لهستان برای تامین تانک‌های «لئوپارد-۲» ساخت آلمان به کی‌یف در تلاش است. بولتون گفت، تردید در مجوز ارسال تانک‌ها نشان می‌دهد که باید در سیاست دفاعی آلمان «تغییر گسترده» رخ دهد. بولتون افزود: «ائتلاف ناتو بسیار بیشتر از آن که برخی سران سیاسی آن در جریان هستند شکست خورده است و “ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه نیز احتمالا آلمان را «نقطه ضعیف این ائتلاف» می‌داند. مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا گفت، برای اوکراین و غرب بد است که کی‌یف توانایی پاسخگویی به حملات طولانی مدت و قریب الوقوع روسیه را نداشته باشد.

به چین فشار می‌آوریم تا خرید نفت ایران را متوقف کند
فارس/ «راب مالی» نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران می‌گوید که در راستای اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری‌ اسلامی، قصد دارد پکن را وادار کند که واردات نفت از ایران را متوقف کند. وی در این خصوص گفت: «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است و گفت‌وگوها برای منصرف کردن پکن از خریدها تشدید خواهد شد». راب مالی در گفت‌وگو با وبگاه بلومبرگ در این خصوص گفت:‌ «ایالات متحده گام‌های مورد نیاز را برای توقف صادرات نفت ایران برمی‌دارد و کشورها را از خرید آن بازمی‌دارد. ما هیچ یک از تحریم‌های خود علیه ایران و به ویژه در زمینه فروش نفت ایران را کاهش نداده‌ایم».

لندن کانون‌ عرضه کوکائین به جهان
باشگاه خبرنگاران/ نشریه سان به نقل از یک کارشناس هشدار داد شبکه‌های سازمان یافته تولید و توزیع مواد مخدر گروه‌های تبهکار را در کشور فقیر آلبانی آموزش می‌دهند تا با ارتباط گرفتن از افرادی در انگلیس، این کشور را هر چه بیشتر به کانون فروش کوکائین مبدل کنند. روزنامه سان بدون اشاره به نام کارشناسی که این هشدار را مطرح کرده است نوشت: شبکه‌های تبهکار با بهره گیری از بزرگترین شبکه‌های مواد مخدر کلمبیا، آلبانیایی‌ها را آموزش دادند تا پس از ایجاد پیوند‌های مخفی در لندن، منچستر و اسکاتلند به تجارت پرسود و سوداگرانه خود توسعه دهند. به نوشته سان انگلستان به چنان بازار پرسودی برای فروش کوکائین تبدیل شده است که شبکه‌ها برای حضور بیشتر در این بازار و واسطه گری در این باره به رقابت‌ها و تسویه حساب‌های خونین می‌پردازند. اکنون آلبانیایی تبار‌ها به بخشی از شبکه پر سود توزیع مواد مخدر در انگلیس مبدل شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *