خب روز ۱۴۰۱/۱۱/۲

**سخنگوی وزارت امور خارجه: تکرار هتک حرمت به قرآن مصداق بارزی از نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است** در نشست مشترک رؤسای قوا مطرح شد: اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه بخش دیگری از جنگ ترکیبی علیه ایران است** آیت الله حسینی خراسانی:سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عزت کشور و افتخار ملت است** سخنگوی اتحادیه اروپا: بورل به تعامل با ایران و آمریکا در زمینه مذاکرات برجام ادامه می‌دهد** وزارت خارجه آلمان: اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی موانع حقوقی دارد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت همسر آیت‌الله سبحانی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر آیت‌ا… آقای حاج شیخ جعفر سبحانی را تسلیت گفتند. متن پیام به این شرح است: بسم ا… الرحمن الرحیم
حضور مبارک آیت‌ا… آقای حاج شیخ جعفر سبحانی دامت‌برکاته
درگذشت همسر گرامی آن‌جناب را تسلیت عرض می‌کنم و تسلای جنابعالی و دیگر بازماندگان و رحمت الهی برای آن مرحومه را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.
 اقدام متقابل مجلس در برابر مصوبه پارلمان اروپا
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از برگزاری جلسه فوق‌العاده این کمیسیون برای بررسی طرح‌های اقدام متقابل به مصوبه پارلمان اروپا علیه سپاه در این کمیسیون خبر داد. ابراهیم عزیزی گفت: کمیسیون امنیت جلسه‌ای درباره بررسی طرح‌های مربوط به اقدام متقابل پارلمان اروپا تشکیل داده و این کمیسیون در حال بررسی طرح‌های ارائه شده است تا در نهایت طرحی در این زمینه به صحن علنی ارائه شود.

 همشهری
 آمریکا مخالف روابط ترکیه و سوریه است
جفری فلیک، سفیر آمریکا در ترکیه گفت: آمریکا با برقراری ارتباط و عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه مخالف است. ما همواره در پی راهکارهایی برای همکاری با ترکیه به‌عنوان یک کشور هم‌پیمان هستیم. ترکیه در مبارزه با داعش، شریک مهم ماست؛ ممکن است رویکردهای متفاوتی داشته باشیم، اما ارتباطات خوبی با هم داریم.
 روسیه توانایی ادامه جنگ را دارد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: بیهوده است که فکر کنیم، روسیه در جنگ شکست خورده و یا ارتش این کشور ناتوان است. روسیه هنوز قدرت و توانایی زیادی دارد تا به این جنگ ادامه دهد. الان زمان آن است که اوکراین را با ادوات نظامی لازم تجهیز کنیم؛ نه فقط برای دفاع، برای پیروزی در جنگ.
 بورل به تعامل با ایران و آمریکا در زمینه مذاکرات برجام ادامه می‌دهد
پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا بحث درباره احتمال اعمال تحریم علیه ایران به معنای تغییر رویه اروپا درخصوص مذاکرات برجامی است یا نه، گفت: موضوع برجام، فرآیندی مجزاست که نماینده عالی اتحادیه اروپا در آن به‌عنوان هماهنگ‌کننده عمل می‌کند و بین مشارکت‌کنندگان هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد.وی افزود: رویه مربوط به برجام توسط طرف‌ها و مشارکت‌کنندگان تعیین می‌شود، نه توسط هماهنگ‌کننده که نقش هماهنگی و تسهیل را بر عهده‌دارد. از این نظر، نماینده عالی به تعامل خود با هر یک از مشارکت‌کنندگان ازجمله ایران و آمریکا ادامه می‌دهد.

 کیهان
 افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران با وجود فشار حداکثری آمریکا
خبرگزاری آمریکائی بلومبرگ روز گذشته در گزارشی اذعان کرد که به‌رغم فشار حداکثری آمریکا‌، صادرات نفت ایران افزایش چشمگیری داشته است.
با وجود عدم دستیابی تهران و واشنگتن به توافق هسته‌ای در سال گذشته، تولید نفت ایران از کمترین رقم که در نیمه سال ۲۰۲۰ ثبت شد، تاکنون ۴۰ درصد افزایش یافته است. در ادامه این خبرگزاری آمریکائی معتقد است که کاخ‌سفید چشم خود را بر فروش نفت ایران بسته، شاید به این دلیل که بیشتر نگران تورم است. در ادامه این گزارش آمده است، ایران نه‌تنها تولید نفت را افزایش داده، بلکه صادراتش حتی بیشتر هم شده است، چراکه توانسته بخش اعظمی از نفت خامی را که در گذشته مجبور شده است چه در خشکی و چه در نفتکش‌های شناور ذخیره‌‌سازی کند را بفروشد.
شرکت تحقیقاتی ورتکسا برآورد کرده است که ایران در دسامبر ۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت فروخته است که بالا‌ترین میزان در ۳ سال و نیم اخیر به شمار می‌رود. چین، تا حد زیادی، بزرگ‌‌ترین خریدار این کشور به شمار می‌رود و اغلب ادعا می‌شود که نفت ایران را از مالزی می‌خرد. ایران به لحاظ تولید، سال ۲۰۲۲ را با تولید کمی بیش از ۲.۷ میلیون بشکه نفت به پایان برد که این رقم در جولای سال ۲۰۲۰ برابر با ۱.۹ میلیون بشکه در روز بوده است. با قیمت‌های فعلی و حتی با در نظر گرفتن تخفیف‌هایی که ایران ارائه می‌دهد، این ۸۰۰ هزار بشکه اضافی در روز با ۵۵ میلیون دلار در روز یا حدود ۱.۶ میلیارد دلار در ماه برابر است.
 اعلام سپاه به‌عنوان سازمان تروریستی موانع حقوقی دارد
وزارت خارجه آلمان روز جمعه ضمن اشاره به اینکه ایده قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» اتحادیه اروپا منتفی نیست موانع حقوقی در این مسیر را یادآوری کرد.کریستوفر برگر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک نشست خبری در برلین گفت: «موضع ما این است که چنین اقدامی ازلحاظ سیاسی با عقل جور درمی‌آید- و وزیر خارجه‌مان چندین بار این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.»وی اضافه کرد: «باوجوداین ما همیشه این را خاطرنشان کرده‌ایم که قرار گرفتن در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا نه‌فقط با موانع سیاسی بلکه با موانع حقوقی رو‌به‌رو است.»

 ایران
 قدرت‌نمایی در حیاط خلوت «واشنگتن»
چند روز پس از آنکه اعلام شد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار کشتی‌های جنگی خود را در کانال پاناما مستقر می‌کند تا راهگشای یک مسیر تجاری مهم در حیاط خلوت امریکا باشد، منابع خبری برزیل هم روز گذشته از پهلوگیری ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش شامل ناوهای دنا و مکران تا چند روز دیگر در بندر «ریودوژانیرو» برزیل خبر داده‌اند. ناوبندر مکران، یک شناور متحرک ۱۲۱ هزار تنی است که یکی از بزرگ‌ترین ناوبندر‌های بالگردنشین نیروی دریایی به‌شمار می‌آید. این ناو وظیفه پشتیبانی از ناوهای رزمی نیروی دریایی را به‌عهده دارد و از امکان جای دادن همزمان ۵ بالگرد روی عرشه خود بهره‌مند است. در حالی که ناوهای سهند و مکران سال گذشته با حضور در بندر «سنت‌پترزبورگ» روسیه و طی مسافت ۲۵۰ هزار کیلومتری، بزرگ‌ترین دریانوردی نظامی تاریخ کشور را رقم زده بود، پیش‌بینی می‌شود پهلوگیری این ناوها در بندر «ریودوژانیرو» شکننده رکورد سال گذشته باشد. علاوه بر این، حضور چند روزه ناوهای ایرانی در تنگه مشهور پاناما که اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس مرتبط می‌کند و از منظر راهبردی حیاط خلوت امریکا به‌شمار می‌آید، دسترسی به یک مسیر تجاری مهم را برای جمهوری اسلامی ایران ممکن کرده است.
نفتکش‌های ایرانی در حالی آب‌های جهان را در می‌نوردند که یکی از مأموریت‌های اصلی نیروی دریایی ارتش از فرستادن ناوهای نظامی خود به پهنه آبی شمال اقیانوس هند، تنگه باب‌المندب، خلیج عدن و دریای سرخ کمک به تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در مواجهه با دزدی دریایی است اما نمی‌توان پیام‌هایی را که در بطن این عملیات آبی بزرگ به کشورهایی همچون ایالات متحده ارسال می‌شود، نادیده گرفت.
 آغاز رسمی مأموریت سفیر جدید ایران در کابل
سفیر جدید جمهوری اسلامی در افغانستان رسماً کار خود را از روز گذشته آغاز کرد. سفارت ایران در کابل در این رابطه در توئیتی نوشت: «حسن کاظمی‌قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان که با حفظ سمت به‌عنوان رئیس جدید سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل تعیین شده است، رسماً آغاز به کار کرد.» پیش از این عباس بدری‌فر، رایزن سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرده بود با توجه به اینکه مأموریت بهادر امینیان به‌عنوان سفیر پیشین در افغانستان به پایان رسیده، حسن کاظمی‌قمی به‌عنوان سفیر جدید ایران در افغانستان معرفی شده است. کاظمی‌قمی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان فعالیت داشت.
 تکذیب ادعای ضد انقلاب درباره ساخت یک زندان دیگر در مشهد
در پی انتشار تصویری از تابلوی پروژه در حال ساخت ندامتگاه جدید شهر مشهد در فضای مجازی، برخی مدعی شده‌اند که به علاوه ندامتگاه کنونی شهر مشهد، سازمان زندان‌ها قصد دارد زندان جدید دیگری نیز در این شهر بنا کند. به گزارش میزان، این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ندامتگاه کنونی مشهد، در محدوده شهری قرار دارد و براساس دستورات سال گذشته رئیس قوه قضائیه و تکالیف صریح قانونی، زندان‌هایی که در داخل محدوده‌های شهری قرار دارند باید به خارج از شهر انتقال یابند. بر همین اساس، پروژه انتقال زندان مرکزی مشهد به خارج از شهر هم‌اکنون در حال اجراست و پس از تکمیل پروژه، ندامتگاه کنونی مشهد تخلیه و به محل جدید‌التأسیس منتقل خواهد شد.
 دعوای اپوزیسیون در بالاترین سطح
پس از فراخوان سلطنت‌طلب‌ها برای وکالت دادن به فرزند شاه مخلوع ایران که با فراخوان علی کریمی آغاز شد، نزاع جریان‌های ضدانقلاب برای پیشقراولی در حرکت‌های ضدملی و به دست گرفتن رهبری اپوزیسیون و جلب فاندهای خارجی بالا گرفت. جالب‌ترین آنها واکنش عبدالله مهتدی، رهبر گروهک تروریستی کومله بود که ضمن رد این کمپین، گرایش‌های تجزیه‌طلبانه خود را آشکار کرد.
دبیرکل این گروهک تروریستی در توئیتر با اشاره به اینکه پیام روشن (به‌زعم وی) انقلاب «زن، زندگی، آزادی»، دموکراسی، آزادی، برابری حقوقی، نفی دیکتاتوری و قبول تکثر و تنوع است، اضافه کرد: «هراس‌افکنی از تجزیه‌طلبی و با چماق تمامیت‌ارضی به جنگ آن رفتن، نادیده گرفتن پیام این انقلاب و تکرار بهانه رژیم برای سرکوب و تفرقه است!» البته این ژست‌های سیاسی درحالی است که اساساً رضا پهلوی، فرزند شاه مخلوع ایران با هدف پیش بردن راهبرد تجزیه ایران از سوی برخی دولت‌های غربی و مرتجع منطقه مطرح شده است، از این‌رو دعوای مهتدی و پهلوی بیشتر نوعی جنگ زرگری است که در نهایت تجزیه ایران را از سوی دولت‌های پشت پرده این مهره‌های دم‌دستی دنبال می‌کند.

 جمهوری‌اسلامی
 تعیین تکلیف پرونده‌های کثیر الشاکی در آینده‌ای نزدیک
معاون اول قوه قضائیه گفت: راه حل پیشنهادی دستگاه قضا برای تعیین تکلیف پرونده‌های قضایی، مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفته و ابلاغ شده است. حجت الاسلام مصدق در نخستین جشنواره آثار حقوقی نیروهای مسلح گفت: پیشنهادی ازسوی قوه قضائیه به ریاست جمهوری داده شد مبنی بر این که معاون اول قوه قضائیه، نایب رئیس مجلس و معاون اول ریاست جمهوری، به عنوان هیئتی، پرونده‌های کثیر الشاکی را بررسی کند و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی پیشنهاد دهند.معاون اول قوه قضائیه افزود: خوشبختانه اخیرا این موضوع مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفته و ابلاغ شده و به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه خواهیم داشت.

 وطن امروز
 کارگروه موقت بررسی اعتراضات اخیر تشکیل شد
ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور به ‌منظور آسیب‌شناسی، بررسی علل و زمینه‌ها و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مواجهه‌ اثربخش با وقایع و اعتراضات اخیر را در سیزدهمین نشست این ستاد که نهم مهرماه برگزار شد، تصویب کرده است. به موجب این مصوبه، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مکلف شد در راستای اجرای بند «۲‌-۱» اقدام ملی ذیل راهبرد کلان ۱۳ نقشه مهندسی فرهنگی کشور، کارگروه موقتی را به ریاست دبیر شورا برای آسیب‌شناسی و بررسی علل و زمینه‌های وقایع و اعتراضات اخیر و ارائه راهکارهای عملیاتی برای مواجهه اثربخش با این حوادث با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، دبیر شورای فرهنگ عمومی و قائم‌ مقام و دبیر ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل دهد.
 هشدار وزیر کشور به اتحادیه اروپایی
وزیر کشور در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپایی برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی گفت: بی‌شک متضرر اصلی این تصمیم به دور از عقلانیت و دوراندیشی، اتحادیه اروپایی خواهد بود. احمد وحیدی با هشدار به اتحادیه اروپایی تاکید کرد: این تصمیم نشانه افول عقلانیت، سیاست‌ورزی و واقع‌بینی کشورهای اروپایی است. رئیس شورای امنیت کشور گفت: دنباله‌روی محض اروپا از آمریکا و رژیم صهیونیستی، همچنین تحت تاثیر قرار گرفتن تصمیم‌گیرندگان کهنه‌اندیش اروپا از برخی افراد که سال‌ها در داخل و خارج ایران دست به اقدام‌های تروریستی و ضد‌بشری ‌زده‌اند، ضربه مهلکی به پیکره بی‌رمق اتحادیه اروپایی است. وی اظهار کرد: چشم بستن مقامات اروپایی به اقدامات تاریخ‌ساز و کم‌سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با گروه‌های تکفیری و تروریستی، خسرانی برای جامعه جهانی است و به تقویت گروه‌های تروریستی منجر خواهد شد.

 جوان
 کشف یک تن مواد مخدر در آب‌های چابهار توسط سپاه
فرمانده پایگاه دریایی امام علی چابهار گفت: دلاوران از جان گذشته جمهوری اسلامی در پایگاه دریایی امام علی چابهار، یک فروند شناور متخلف حامل محموله مواد مخدر از نوع تریاک به وزن تقریبی یک تن را با اشراف اطلاعاتی و رصد مستمر کشف و توقیف کردند. ناوسالاریکم پاسدار نوذری، افزود: این اقدام با هدف مبارزه با سوداگران مرگ و در راستای انجام گشت‌های دریایی مستمر نیروهای اطلاعاتی این پایگاه صورت می‌گیرد. ناوسالار یکم پاسدار نوذری گفت: رزمندگان دریادل نیروی دریایی سپاه با تأکید و ابلاغ صریح سردار تنگسیری، فرمانده محترم نیروی دریایی سپاه پاسداران به صورت جدی و محکم در مقابل سوداگران مرگ و قاچاقچیان سازمان‌یافته با اقتدار عمل می‌کنند.

 خراسان
 اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه بخش دیگر ی از جنگ ترکیبی علیه ایران است
نشست سران سه قوه عصر روز گذشته به میزبانی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دفتر رئیس جمهور برگزار شد و در این نشست مهم‌ترین مسائل و موضوعات کشور مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست سران قوای سه‌گانه با محکوم کردن تصمیم پارلمان اروپا در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آن را بخشی دیگر از اقدامات جنگ ترکیبی علیه ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی دانستند. سران قوا با اشاره به شکست و ناکامی دشمنان، در جنگ رسانه‌ای، روانی و اقتصادی با هوشیاری و حضور آگاهانه مردم در صحنه حمایت از انقلاب و دستاوردهای نظام اسلامی تأکید کردند: سپاه پاسداران، بخشی از قدرت نظامی و نیروهای مسلح نظام جمهوری اسلامی ایران است که در طول بیش از ۴۰ سال گذشته منشأ خدمات شایسته با کارنامه درخشان در دفاع از سرزمین پرافتخار ایران بوده است. در این نشست پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور با هماهنگی و همکاری منسجم قوای سه‌گانه و همه ارکان نظام نیز مورد تأکید قرار گرفت.

 مردم سالاری
 توضیح واعظی درباره ادعای بازداشت یکی از وزرای روحانی
واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی در دولت دوازدهم، با ادعای کریمی قدوسی مبنی براینکه یکی از وزرای دولت روحانی اکنون به دلیل ارتباط با علیرضا اکبری در زندان به سر می‌برد گفت: اکبری با هیچ یک از وزرای ما ارتباطی نداشت او ارتباط محدودی با دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی داشت که به دولت مربوط نمی‌شود. او افزود: اگر یکی از اعضای دولت و وزرا در زندان بودند قطعا من در جریان قرار می‌گرفتم اما هیچ کس در زندان نیست و او اولین نفری است که چنین ادعایی دارد. کریمی قدوسی در توییتر مدعی شده بود: یکی از وزرای دولت روحانی که با اکبری ‎جاسوس معدوم شده انگلیس خبیث در ارتباط بوده، هم‌اکنون در زندان است.

 آرمان ملی
 توقیف یک شناور
رئیس کل دادگستری هرمزگان از توقیف یک شناور حامل ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق توسط نیروی دریایی سپاه خبر داد. مجتبی قهرمانی گفت: به دستور رئیس حوزه قضائی شهرستان پارسیان، رزمندگان ناوتیپ ۴۱۲ ذوالفقار منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از شناسایی یک فروند شناور حامل سوخت قاچاق در آب‌های خلیج فارس، نسبت به توقیف آن اقدام کردند. قهرمانی با اشاره به دستگیری ۵ نفر در این ارتباط خاطرنشان کرد: در بازرسی از این شناور ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شده است.

 قدس
 مجلس آماده برخورد قاطع با اقدام اروپاست
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر شورای اروپا بخواهد در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند و ثلمه‌ای به سپاه بزند، مجلس با قاطعیت برخورد خواهد کرد. قالیباف خاطرنشان کرد: امروز شورای اروپا باید تصمیم گیر باشد که می‌خواهد دریچه عقلانیت را ببندد و در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند یا اینکه بخواهد تصمیم دیگری بگیرد. ما در مجلس شورای اسلامی آماده‌ایم با هر اقدامی که بخواهد ثلمه‌ای به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد کند و حقیقت را جابه‌جا کند، محکم برخورد کنیم.
 قصد انجام عملیات نظامی در خاک افغانستان را نداریم
وزیر خارجه پاکستان در حاشیه نشست «داووس» تصریح کرد که اسلام‌آباد قصد انجام عملیات نظامی در خاک افغانستان را ندارد. زرداری با تأکید بر ضرورت تعامل و همکاری با دولت موقت طالبان برای مبارزه با تروریسم افزود: برای نابودی تروریسم در خاک افغانستان، گزینه حمایت از دولت موقت طالبان را ترجیح می‌دهیم. مایلیم به طالبان کمک کنیم تا ظرفیت خود را برای مقابله با این تهدید افزایش دهد. برای ما نیز مشروع‌ترین راه برای حل مشکل تروریسم در افغانستان حمایت از دولت طالبان خواهد بود. زرداری پیش از این در آذر ماه سال جاری گفته بود پاکستان حق اقدام مستقیم علیه تروریسم فرامرزی را برای خود محفوظ می‌دارد.
 هتک حرمت دوباره مقام سوئدی به ساحت قرآن کریم
وزارت امور خارجه ترکیه «استفان هرستروم» سفیر سوئد در آنکارا را فراخوانده و اعتراض شدید خود به واکنش نشان ندادن مقامات این کشور به آتش زدن قرآن کریم در برابر سفارتش در استکهلم را اعلام کرد. در پی انفعال مقام‌های سوئدی در برابر این اقدام اهانت‌آمیز، همچنین «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه از لغو سفر جانسون، همتای سوئدی خود به آنکارا خبر داد. «اولا استرلینگ» سخنگوی پلیس سوئد در اقدامی اسلام‌ستیزانه و به بهانه حمایت از آزادی بیان اعلام کرد به «راسموس پالودان» رهبر اسلام‌ستیز حزب راست‌افراطی «استرام کورس» دانمارک اجازه داده در راهپیمایی مقابل سفارت ترکیه، قرآن را بسوزاند. پالودان در گذشته نیز چنین اهانت‌هایی را انجام داده بود. تظاهرات روز شنبه در پی تظاهرات هفته گذشته در استکهلم بوده که در آن، هواداران پ.‌ک.‌ک، عروسک شبیه‌سازی شده اردوغان را به دار آویخته بودند. پیش‌تر فنلاند و سوئد به بهانه جنگ اوکراین، خواستار پیوستن به ناتو شدند. ترکیه ولی تأکید کرد نمی‌تواند از پیوستن آن‌ها به ناتو حمایت کند.

 اعتماد
 چالش‌های امنیتی با تهران و آنکارا روی میز مذاکره است
وزیر خارجه عراق با تاکید بر اینکه عراق مخالف هر نوع جنگی است، گفت که مشکلاتی با ایران و ترکیه در خصوص موضوع تجاوز به خاک عراق (هدف قرار دادن مواضع تروریست‌ها در اقلیم کردستان) به بهانه حضور برخی گروه‌های مسلح که امنیت کشورهای همجوار را تهدید می‌کنند، داریم. وی گفت که دولت عراق چالش امنیتی مشترک میان بغداد-تهران- آنکارا در خصوص گروهک‌ها و مجموعه‌های مسلح و چگونگی پایان دادن به فعالیت آنها در سایه قانون اساسی عراق را روی میز گفت‌وگوها قرار داده است. فواد حسین در ادامه با تاکید بر لزوم برگزاری گفت‌وگوهای فشرده و مشترک خاطرنشان کرد که زبان گفت‌وگو تنها راه‌حل مشکلات است که از داخل خود کشورهای همجوار باید حل شود.
 اطلاعات
 «کلاب‌هاوس» در روزهای آینده رفع فیلتر می‌شود
وزیر ارتباطات با تاکید بر رونمایی رسمی از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دهه فجر، گفت: تا پایان کار دولت سیزدهم ۶هزار خدمت دولت الکترونیک خواهد شد. وی در ادامه همچنین از رفع فیلتر کلاب هاوس در روزهای آینده خبر داد و گفت: تلاش‌مان بر این است آن دسته از محدودیت‌های فضای مجازی که قابلیت برطرف شدن دارند را رفع کنیم. زارع پور افزود: دو پلتفرم اینستاگرام و واتس اپ که با مصوبه نهادهای امنیتی مسدود شدند، فعلا مشمول این اتفاق نیستند اما سرویس‌ها و خدماتی هستند که از نظر وزارت ارتباطات قابلیت بازنگری دارند و اکنون مسیر بازنگری در انسداد آنها را دنبال می‌کنیم و در گام اول کلاب هاوس طی روزهای آینده رفع فیلتر می‌شود.

 شهروند
 تکرار هتک حرمت به قرآن مصداق بارزی از نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است
سخنگوی وزارت امور خارجه تداوم هتک حرمت قرآن کریم در کشورهای اروپایی را که این بار در سوئد رخ داد، قویا محکوم کرد.کنعانی افزود: متأسفانه برخی کشورهای اروپایی همچون گذشته به بهانه واهی حمایت از آزادی بیان، دست عناصر افراط‌گرا و تندرو را در مسیر نفرت‌پراکنی علیه مقدسات و ارزش‌های اسلامی باز می‌گذارند و به‌رغم شعارهای زیبای حقوق بشری، اسلام‌ستیزی و اسلام‌هراسی را در جوامع خود نهادینه می‌کنند.سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: تکرار هتک حرمت به کتاب آسمانی یک و نیم میلیارد مسلمان، مصداق بارزی از نفرت‌پراکنی و ترویج خشونت علیه تمام مسلمانان است و اینگونه اقدامات هیچ نسبتی با آزادی بیان و عقیده ندارد.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عزت کشور و افتخار ملت است
رسا/ آیت‌الله حسینی خراسانی با اشاره به یاوگویی های معاندان نظام نسبت به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: دشمنان نظام جمهوری اسلامی در صدد ضربه زدن، محدود کردن و سقوط این نظام هستند و از هیچ کوشش و تلاش، توطئه و شیطنتی مضایقه نمی‌کنند. عضو جامعه مدرسین، سپاه پاسداران را از بازوان انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: سپاه پاسداران بارها شجاعت، توانمندی، ایمان و اخلاص خود را نسبت به اسلام و انقلاب و ارزش های اسلامی به اثبات رسانده و به نمایش گذاشته است. وی با تاکید بر محکومیت تحریم و عنوان تروریستی به سپاه پاسداران یادآور شد: دشمنان انقلاب و همه دنیا بدانند سپاه عزت کشور، افتخار ملت، مدافع نظام جمهوری اسلامی و بازوان توانمند فرماندهی کل قوای اسلام است. عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: مردم ایران حامی و دعاگوی سپاه هستند و هر چه دشمنان ما برای مقابله با سپاه به شیطنت بپردازند، آنها در نگاه ملت منفورتر و سپاه عزیزتر خواهد بود.

جلسه غیر علنی مجلس با سردارسلامی و امیرعبداللهیان
تسنیم/ نمایندگان مجلس صبح امروز (یکشنبه دوم بهمن ماه) جلسه غیر علنی داشتند. سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه میهمان جلسه غیرعلنی نمایندگان بودند. این جلسه برای تصمیم گیری به منظور پاسخ مناسب به اقدام پارلمان اروپا برای قراردادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی برگزار شده بود. لازم به ذکر است که صحن مجلس با تمثال تعدادی از شهدای اقدامات تروریستی بر علیه جمهوری اسلامی ایران آذین شده است.

کرانه باختری و ایران بزرگترین چالش‌های اسرائیل
تسنیم/ با روی کار آمدن هرتسی هالوی به عنوان رئیس جدید ستاد ارتش رژیم صهیونیستی، مسئله چالش‌های فراروی رژیم صهیونیستی در دوره تصدی گری وی بیش از گذشته مطرح می‌شود. روزنامه عبری زبان معاریو در یادداشتی در این زمینه اعتراف کرد، اسرائیل و به تبع آن هالوی با چالش‌های سختی در دوره پیش رو مواجه است که یکی از مهم‌‌ترین آنها اوضاع کرانه باختری (خیزش مردمی و انتفاضه مسلحانه) است در حالی که ایران همچنان مهم‌‌ترین چالش امنیتی اسرائیل باقی خواهد ماند. به نوشته این رسانه عبری زبان، توجه رسانه‌ای گسترده‌ای که به انتصاب هالوی و حضورش در جایگاه جدیدش صورت گرفته است، بیش از آن که ناشی از خود این پست و جایگاه باشد، نشأت گرفته از اختلافات و تنش‌‌هایی است که این روزها در اسرائیل بین سطوح سیاسی و نظامی به وجود آمده و به دنبال تغییر ریشه‌ای در مسئولیت‌های ارتش اسرائیل به ویژه در نحوه تعامل با اداره غیر نظامی (مناطق اشغالی ۱۹۶۷) و تغییر در اختیارات وزرای کابینه است.

اردن، سعودی، امارات و شورای همکاری اهانت به قرآن کریم را محکوم کردند
فارس/ وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اهانت به قرآن کریم و سوزاندن آن در استکهلم پایتخت سوئد را محکوم کرد. وزارت خارجه عربستان سعودی نیز اقدام مسئولان سوئد در اعطای اجازه به یک «راسموس پالودان» افراطی برای اهانت به قرآن کریم را محکوم کرد. همچنین وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن اهانت به قرآن کریم، بر مخالفت این کشور با هر گونه اقدامی که هدف از آن بر هم زدن امنیت و ثبات بوده و بر خلاف ارزش‌ها و اصول انسانی و اخلاقی است، تأکید کرد. همچنین «نایف الحجرف» دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس اقدام مسئولان سوئدی در اعطای اجازه برای سوزاندن قرآن کریم مقابل سفارت ترکیه در استکهلم را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست به مسئولیت خود برای توقف این رفتارهای مردود عمل کند.

درگیری پلیس و تظاهرات کنندگان در پاریس
فارس/ تظاهرات اعتراضی مردم فرانسه به اصلاحات قانون بازنشستگی در این کشور به درگیری خشونت آمیز با پلیس منتهی شد. بر اساس گزارش‌ها، تظاهرات کنندگان اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله کرده و چراغ‌های راهنمایی را شکسته و به پرتاب مواد آتش زا به سوی پلیس پرداختند.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که معترضان شیشه‌های تعدادی از بانک‌ها را شکسته و تعدادی از خودپرداز بانک‌ها را نیز تخریب کرده‌اند. این تظاهرات با فراخوان ۱۱ سازمان مرتبط با جوانان و حزب چپگرای «La France Insoumise» برگزار شده است. قرار است ماه آینده میلادی پارلمان فرانسه، بحث داغی درباره طرح اصلاحات قانون بازنشستگی که با مخالفت اکثریت احزاب مخالف دولت مواجه شده، داشته باشد.

چامسکی: جهان به سمت پرتگاه می‌رود
ایسنا/ نوآم چامسکی، فیلسوف و زبان‌شناس سرشناس آمریکایی گفت: افزایش احتمال خطر جنگ هسته‌ای، شکست در خصوص مقابله با چالش‌های زیست محیطی و ضعف در حل‌وفصل مشکلات موجود از مواردی هستند که جهان را به سمت پرتگاه سوق می‌دهند پروفسور چامسکی طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی راشا تودی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بشریت می‌تواند خود را به سوی نابودی سوق دهد، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر، ساعت آخرالزمان که بیانگر نزدیکی بشریت به آرماگدون است، به نیمه‌شب نزدیک‌تر شده است و این امر خود نمادی از انقراض بشریت می‌باشد. حتی ممکن است طی روزهای آینده چنین انقراضی رخ دهد.

جان باختن ۷۰ تن در افغانستان بر اثر سرمای هوا
فارس/ در پی بارش‌های شدید برف در افغانستان و کاهش دمای هوا، وزارت مبارزه با حوادث طبیعی دولت موقت طالبان از جان باختن دستکم ۷۰ تن بر اثر سرما در روزهای اخیر خبر داد. این وزارت گزارش داد که افزون بر تلفات جانی، بیش از ۷۰ هزار رأس دام نیز بر اثر سرمای هوا تلف شده‌اند. به گفته مقام‌های طالبان طی دو هفته‌ گذشته در بیشتر ولایات‌ دمای هوا «فوق‌العاده» سرد بوده‌ است، از جمله در ولایت غور در آخر هفته به منفی ۳۳ درجه رسیده است. طی روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از ولایت‌های مختلف در مورد تلفات انسانی و حیوانی ناشی از سرمای بی‌سابقه هوا منتشر شده است. منابع محلی از نبود امکانات حداقلی برای مقابله با سرما و جلوگیری از تلفات شکایت دارند و گفته‌اند که مقام‌های محلی طالبان هیچ تدبیری برای رسیدگی به مشکلات ندارند.

کشف ۶ سند محرمانه دیگر در خانه بایدن
فارس/ در ادامه پیداشدن اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا در خارج از کاخ سفید، اکنون از کشف اسناد بیشتری خبر می‌رسد. «باب باوئر» وکیل بایدن بامداد یکشنبه خبر داد که ۶ سند محرمانه دیگر در جریان تفتیش خانه شخصی بایدن در شهر ویلمینگتون واقع در ایالت دلاوِر کشف شده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه باوئر با اشاره به بازرسی مأموران وزارت دادگستری از خانه بایدن، آمده است: «برخی از اسناد طبقه‌بندی‌شده و متعلقات آن مربوط به دوران حضور بایدن در مجلس سنای آمریکا است و سایر اسناد مربوط به دوران حضور او به عنوان معاون اوباما می‌باشد». وی خبر داد که مأموران وزارت دادگستری همچنین یادداشت‌هایی را که بایدن شخصاً در زمان معاونت رئیس جمهور آمریکا نوشته بود، ضبط کرده‌اند.

احتمال جنگ داخلی در رژیم صهیونیستی وجود دارد
فارس/ تحلیلگر و کارشناس نظامی – امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در آستانه یک جنگ داخلی قرار دارد و این مسئله به خاطر کابینه کنونی در تل‌آویو است. یوسی ملمن تحلیلگر، کارشناس نظامی – امنیتی و مورخ سرشناس رژیم موقت صهیونیستی، به احتمال جنگ داخلی در این رژیم اذعان کرد. بنابر اخبار منتشره دیشب ۱۲۵ هزار تظاهرات‌کننده برای دومین هفته پیاپی علیه کابینه بنیامین نتانیاهو در همه شهرها به خیابان آمدند. وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار نفر از این تظاهرات کنندگان در تل‌آویو به خیابانها آمده بودند، تصریح کرد: اسرائیل با بحران قانون اساسی روبرو است که ممکن است به جنگ داخلی منجر شود. از سوی دیگر به دلیل بروز اختلاف میان سازمان دهندگان تظاهرات در تل‌آویو، این تظاهرات اعتراضی در دوبخش این شهر برگزار شده است که یکی از تظاهرات در میدان هبیما و دیگری در خیابان کابلان برگزار شده است. همچنین تظاهرات دیگری نیز در شهرهای قدس اشغالی، حیفا و بئر السبع برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *