خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱

**آیت الله حسینی بوشهری: تلاش مسئولین، عامل ایجاد امید در جامعه است** مراجع عظام تقلید در دیدار وزیر کشورتاکید کردند: باید ثمره اقدامات دولتمردان در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد** رئیس جمهور: گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حرکتی از روی استیصال است** آیت الله شب زنده دار: همه باید به شعار جهاد تبیین عمل کنیم** وزیر علوم در دیدار اعضای جامعه مدرسین: طرح آموزشِ منش استادی و مهارت‌های شاگرد پروری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 رایزنی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه جدید چین
وزرای خارجه دو کشور چین و ایران در گفت‌وگویی تلفنی درخصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند. امیر عبداللهیان با اشاره به سفر موفقیت‌آمیز معاون نخست وزیر چین به تهران، استمرار تبادل هیأت‌های عالی‌رتبه میان دو کشور را برای تعمیق مشارکت جامع راهبردی ایران و چین بااهمیت ارزیابی کرد. چین گانگ نیز بر استفاده از همه فرصت‌ها در این راستا، از جمله رایزنی وزرای خارجه و مبادله هیأت‌های عالی‌رتبه تاکید و از امیرعبداللهیان برای سفر به چین دعوت کرد.
 سپاه، بزرگ‌ترین نهاد ضدتروریسم جهان است
کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگ‌ترین هویت تروریستی سازمان‌یافته جهان، رژیم انگلیس بنیانگذار و رژیم آمریکا بزرگ‌ترین حامی آن است. علت خشم کلوب جهانی تروریست‌ها از سپاه روشن است؛ سپاه بزرگ‌ترین نهاد ضدتروریسم جهان است.

 همشهری 
 شکسته‌شدن ابهت دستگاه اطلاعاتی انگلیس
وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای پیرامون مجازات علیرضا اکبری، که اخیرا به جرم جاسوسی برای سرویس اطلاعاتی انگلستان به‌دار مجازات آویخته شد، تأکید کرد که با شناسایی و دستگیری اکبری، ابهت دستگاه اطلاعاتی انگلیس و حاشیه‌ امن جاسوسان آن شکسته شد و افسران اطلاعاتی آن سازمان با این چالش مواجهند که از این پس، چگونه باید آبرو و اعتبار خود را نزد عوامل خویش، ترمیم کنند. در بخشی از این بیانیه آمده‌است: «درپی موفقیت سربازان گمنام امام زمان، در شناسایی و دستگیری یکی از مهم‌ترین جاسوس‌ها و عناصر نفوذی رژیم انگلیس خبیث و سپس محاکمه و اجرای حکم قانونی وی ازسوی دستگاه قضایی، شاهد واکنش عصبی و دیوانه‌وار دولت انگلیس بودیم. این واکنشِ مهارگسیخته و خارج از عرف توسط دولتمردان انگلیسی، ناشی از دلایل روشنی است که بر صاحب‌نظران حوزه‌های سیاسی و امنیتی پوشیده نیست».این بیانیه می‌افزاید: «این بحران، ماهیت وجودی و کارکردی دستگاه اطلاعاتی انگلیس را زیرسؤال برده‌است. این پیروزی به‌قدری بی‌سابقه است که مایه‌ حیرت آگاهان و صاحب‌نظران امور اطلاعاتی شده و در همین مدت کوتاه از رسانه‌ای شدن موضوع، درخواست‌های متعددی برای تشریح تجارب این پرونده از سوی برخی سرویس‌های اطلاعاتی دریافت شده‌است.»

 کیهان 
 تظاهرات ۲ میلیون نفری همزمان با اعتصاب سراسری در ۲۰۰ شهر فرانسه
همزمان با اعتصابات سراسری کارگران فرانسه‌، بیش از ۲ میلیون نفر نیز با راهپیمایی در خیابان‌های پاریس و ۲۰۰ شهراین کشور علیه سیاست‌های ریاضت اقتصادی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور شعار دادند. بسیاری از رسانه‌های خبری اروپا، این راهپیمایی را بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی در پاریس توصیف کردند.
 پارلمان اروپا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد
پارلمان اروپا در ادامه اقدامات ضدایرانی و مواضع مداخله‌جویانه اخیر خود در امور ایران، روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ با تصویب طرحی ضدایرانی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «تروریستی» اتحادیه اروپا شد.پارلمان اروپا در راستای حمایت از اغتشاشات و تکرار اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، در قطعنامه‌ای با ادعای «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران»، با ادبیاتی مداخله‌جویانه عنوان کرده که ایران باید مجازات آشوبگران را به حالت تعلیق درآورد و مجرمانی که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند را آزاد کند.
گرچه سیاهه خیانت‌ها و جنایت‌های آمریکا و اروپا علیه ملت و نظام اسلامی ایران بر کسی پوشیده نیست ولی اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه نیروی نظامی و رسمی جمهوری اسلامی آن‌هم در این برهه زمانی حاکی از استیصال و عصبانیت غرب از امنیت آفرینی سپاه و نقش ویژه این نهاد انقلابی در مهار اغتشاشات اخیر است.
 عادی‌‌سازی روابط با اسرائیل به نفع منطقه است!
«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه رژیم سعودی تأکید کرده که ریاض معتقد است عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مفید خواهد بود. بن‌فرحان در مصاحبه با شبکه تلویزیون «بلومبرگ» در طول حضورش در مجمع داووس سوئیس، تأکید کرد: «ما دائماً گفته‌ایم که معتقدیم عادی‌‌سازی با اسرائیل چیزی است که تا حد زیادی به نفع منطقه است.» او در این باره مدعی شد: «توافق برای تشکیل کشور فلسطین پیش شرطی برای پادشاهی سعودی است تا رسماً روابط دیپلماتیکش با اسرائیل را برقرار کند؛ عادی‌‌سازی حقیقی و ثبات واقعی جز با امید دادن به فلسطینیان محقق نخواهد شد.»

 ایران 
 گنجاندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا حرکتی از روی استیصال است
آیت‌الله رئیسی در نشست هیأت دولت که به منظور بررسی لایحه تشکیل سازمان بازرگانی برگزار شد، به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.رئیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.در این جلسه ابعاد و زوایای مختلف تشکیل سازمان بازرگانی از سوی اعضای هیأت وزیران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت تداوم تلاش دستگاه‌های مسئول برای کنترل بازار و ایجاد آرامش در زندگی مردم تأکید کرد.
 طراحی گام دوم نهضت سوادآموزی
جلسه شورای‌عالی پشتیبانی سوادآموزی پس از ۶ سال وقفه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار و بر تخصیص حداکثری بودجه سازمان نهضت سوادآموزی و تلاش برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در کشور تأکید شد. مخبر با اشاره به اهمیت سوادآموزی در کشور، بی‌سوادی را ام‌المصائب خواند و گفت: در اقصی نقاط ایران کودکان مستعدی هستند که به دلایل مختلف موفق به ادامه تحصیل نیستند اما با شکوفا شدن استعدادها و فراهم شدن زمینه‌های تحصیلی، آنها می‌توانند تبدیل به یک استعداد درخشان برای خود و کشور شوند. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به رتبه ایران از لحاظ سوادآموزی در شاخص‌های جهانی خاطرنشان کرد: با وجود تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول ۴۰ سال گذشته و رسیدن به آمار بالای ۹۰ درصد سوادآموز در کشور اما به دلیل برخی تعارض‌ها در شاخص‌ها، تلاش‌های نهضت سوادآموزی در طول سالیان گذشته به خوبی دیده نشده است که باید با به‌روزرسانی این شاخص‌ها و برنامه‌های سواد‌آموزی، در راستای ارتقای رتبه ایران در سطح کشورهای جهان گام برداریم.
 شکست توطئه‌های دشمنان در حوادث اخیر
وحیدی وزیر کشور در دیدار با شماری از علما و مراجع تقلید از آخرین وضعیت سیاسی و اجتماعی کشور گزارش داد. در جریان این دیدارها وزیر کشور با اشاره به شکست توطئه‌های دشمنان در حوادث اخیر، گفت: رئیس جمهور نسبت به حل مشکلات معیشتی اهتمام بالایی دارد و این مسأله جزو کارهای جدی دولت است و رئیس جمهور روزانه به صورت مرتب اوضاع بازار و تورم را بررسی می‌کند. وی تصریح کرد: دولت سیزدهم دربرابر اقدامات و فعالیت‌های ضد اسلامی و ضد ارزشی ایستاده است و به همین دلیل دشمن به صورت جدی به دنبال تخریب دولت و انحراف افکار عمومی نسبت به اقدامات و تلاش‌های کارگزاران مردم است.

 وطن امروز
 باقری با وزیر خارجه نیجر دیدار و گفت‌وگو کرد
معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در جریان سفر به نیجر با مقامات ارشد این کشور از جمله وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، آخرین وضعیت روابط و همکاری‌های ۲ کشور مورد بررسی قرار گرفت و ۲ طرف درباره راه‌های تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه و بین‌المللی تبادل نظر کردند.
 جزئیات گفت‌وگوی تلفنی رئیسی و پوتین درباره انرژی و ترانزیت
آیت الله رئیسی بعدازظهر پنجشنبه در پاسخ به تماس تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، ضمن مرور روابط دوجانبه و منطقه‌ای تهران- مسکو، بر لزوم افزایش همکاری‌ها و هماهنگی‌های فیمابین تاکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین توافقات ۲ کشور برای گسترش همکاری‌ها در عرصه انرژی و ترانزیت را سازنده و مثبت عنوان کرد و افزود: از حل‌وفصل مسائل سوریه در چارچوب روند آستانه حمایت می‌کنیم. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از آمادگی و علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی و نیز گسترش همکاری‌ها در عرصه حمل‌و‌نقل و ترانزیت خبر داد. رئیس‌جمهور روسیه همچنین بر اهمیت مذاکرات روند آستانه در حل و فصل مسائل سوریه تاکید کرد و همه طرف‌ها را متعهد به آن دانست.

 خراسان 
 مصوبه جدید درباره برخورد با پدیده بی‌حجابی
رئیس دانشگاه تهران از مصوبه جدید شورای فرهنگی دانشگاه تهران درباره برخورد با پدیده بی‌حجابی در دانشگاه خبر داد و گفت: در مرحله اول افراد بی‌حجاب در بدو ورود و در داخل محیط دانشگاه از طریق کارت دانشجویی شناسایی خواهند شد.
 برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است
محمدجواد لاریجانی، رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت:جسد برجام متاسفانه دفن نشده و بو می‌دهد! و اگر دفنش می‌کردند بو نمی‌داد!؛ برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است.برجام یک کج‌راه است و ما نباید به این کج‌راه دل ببندیم و نباید به آن دلبستگی صورت گیرد.

 رسالت 
 عوض القرنی، مُبلغ سعودی به اعدام محکوم شد
دادستانی عربستان سعودی خواستار اعدام عوض القرنی از مبلغان شخصیت‌های مذهبی، فکری و سیاسی در این کشور شده است. خبرگزاری فرانس پرس گزارش داد، به یک سند قضائی دست یافته است که بر اساس آن، دادستانی عربستان مدعی «فتنه‌افروزی» القرنی در این کشور شده است و به همین دلیل تأکید دارد که باید این مبلغ، اعدام شود.القرنی از جمله شخصیت‌های مذهبی است که در سال ۲۰۱۷ بازداشت شده بود. در آن زمان، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، برای ساکت کردن و در نهایت حذف مخالفان خود حملات گسترده‌ای را آغاز کرد.
دادستانی سعودی خواستار «اعدام تعزیری» القرنی شده است. اعدام تعزیری یعنی کشتن فرد بنابر مصالحی که حاکم شرع تشخیص می‌دهد. این نهاد سعودی مدعی است که علت صدور این حکم، «گسترش تفکرات و گرایشات ضاله» القرنی در شبکه‌های اجتماعی بوده است. حساب کاربری القرنی در توییتر، دو میلیون نفر دنبال‌کننده دارد. وی متهم به حمایت از گروه اخوان المسلمین و انتقاد از مسئولان سعودی است. در کیفر خواست القرنی آمده است که وی «از طریق، تحریک جامعه علیه حکام و ایجاد نگرانی در پی ناامن کردن میهن» بوده است.

 مردم سالاری 
 مسائل حقوق بشری ارتباطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان با اعلام نگرانی از تاثیر منفی مسائل غیرهسته‌ای بر روند مذاکرات برجامی، ابراز امیدواری کرد که با سفر به تهران روابط دوجانبه را «از نو تنظیم» کند. گروسی در پاسخ به سوالی در مورد موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های آمریکایی و اتحادیه اروپا که به بهانه وقایع اخیر ایران مذاکره بر سر توافق هسته‌ای را کنار گذاشته اند، گفت: مسئله در اینجا منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تضمین این است که برنامه هسته‌ای در ایران برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز باقی بماند. البته فراموش نکنیم که ایران سلاح هسته‌ای ندارد.
گروسی افزود: مسائل دیگر مانند حقوق بشر و موارد دیگر جزو وظایف من نیست. البته ما خیلی نگران این موضوع هستیم. (این مسائل) ممکن است مانع دستیابی به یک راه حل سیاسی در (موضوع هسته ای) شوند. اما در این روند طولانی مذاکرات هسته‌ای ایران، شرایط مشابه، دشوارتر یا آسان ‌تر را دیده‌ایم. بنابراین، من انتظار دارم که شاهد تعامل بهتری از سوی مقام‌های ایرانی باشم. چند ماه گذشته دشوار بوده است. ما پاسخ‌های مورد انتظارمان را از ایران دریافت نکرده‌ایم. امیدوارم بتوانم به ایران سفر کنم و رابطه مبتنی بر اعتماد را که در این برهه زمانی رو به تزلزل است، از نو تنظیم کنم.
 تکذیب دیدار نماینده ویژه آمریکا و سفیر ایران در سازمان ملل
به دنبال انتشار اخباری مبنی بر سه بار دیدار رابرت مالی مذاکره کننده ارشد آمریکا طی دو ماه گذشته با سفیر ایران در سازمان ملل، نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، اخبار منتشر شده مبنی بر دیدار امیر سعید ایروانی سفیر در سازمان ملل با «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را نادرست دانست. نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اخبار منتشر شده درباره دیدار سفیر ایران در سازمان ملل با مذاکره کننده ارشد آمریکا را نادرست دانست و اعلام کرد: سفیر ایران در سازمان ملل با چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی مختلفی دیدار دارد اما مذاکره‌ای با مقامات آمریکایی نداشته است.

 آرمان ملی 
 طعنه مهاجرانی به رضا پهلوی
عطاءالله مهاجرانی در واکنش به کمپین من وکالت می‌دهم اپوزیسیون در رشته توییتی نوشته: محمدرضاشاه هیچ‌گاه درباره آینده ایران و ولیعهد در دوران خروج از ایران تا فوت سخنی نگفته است. وصیت‌نامه هم ندارد، چرا شاه به شازده‌ اعتماد نداشت؟ در سال‌های طولانی زندگی در خارج از ایران خانم فرح و شازده به عنوان فرزند ارشد نتوانستند خانواده پنج‌نفری را مدیریت کنند. به روایت فرح، محمدرضا دوا خور شده بود و دورش را دوستان ناباب گرفته بودند. لیلا هم سرنوشت بهتری نداشت. خانواده را نتوانستند اداره کنند، کشور و ملت را چه‌ کنند؟!
 هک سایت دانشگاه امام صادق
هکر‌ها سایت دانشگاه امام صادق را هک کردند. طبق تصویری که در صفحه اول این سایت درج شده، گروه هکری موسوم به بلک ریوارد مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته است. بنابراین گزارش، صفحه منتسب به حجت‌ا… عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد در توئیتر نیز هک شده است. عبدالملکی پس از هک شدن صفحه خود نوشت: حساب کاربری اینجانب هک شد، اما هم اکنون صفحه تحت کنترل است. این گروه هکری پیش از این حمله‌های سایبری دیگری نیز انجام داده بود.

 قدس
 کیفرخواست قاتل شهید امیراحمدی صادر شد
دادستان تهران از صدور کیفرخواست عامل قتل بسیجی شهید سلمان امیراحمدی که در مقابله با اغتشاشگران به شهادت رسید خبر داد. علی صالحی ضمن تأکید بر ضرورت حفظ امنیت در جامعه، اظهار کرد: در مقابله با خشونت‌ها علیه مدافعان امنیت و ناامنی در جامعه هیچ گونه مماشاتی نخواهیم داشت و در این زمینه پیگیری‌های حقوقی و قضایی ادامه دارد.
 مقتدا صدر بار دیگر «خلیج فارس» را «عربی» خواند
با وجود انتقادهای شدید مقامات ایران، مقتدا صدر بار دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد. مقتدا صدر در صفحه توییتر خود نوشت: پیروزی بزرگ تیم ملی کشورمان در فینال جام «خلیج عربی» در بیست و پنجمین دوره این مسابقات که در عراق عزیزمان برگزار شد را به مردم و تیم ملی عراق تبریک می‌گوییم.
 اظهارات عجیب زلنسکی
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی عجیب گفت: «نمی‌دانم ولادیمیر پوتین زنده است یا نه؟» زلنسکی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس درباره امکان مذاکره میان کی‌یف و مسکو گفت: در حال حاضر نمی‌دانم با چه کسی حرف بزنم، چون مطمئن نیستم رئیس جمهور روسیه هنوز زنده باشد! اظهارات زلنسکی در حالی است که هیچ نشانه‌ای دال بر بیماری شدید پوتین وجود ندارد و رئیس جمهور روسیه دو روز پیش هم در سخنرانی گفته بود «روسیه پیروز حتمی جنگ است».

 ابتکار 
 تصمیمات ستاد برای رفع موانع مدیریت بانک مرکزی
اعضای ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیماتی برای رفع موانع پیش‌روی بانک مرکزی در زمینه اعمال مدیریت و برخورد با پولشویی و اخلال در نظام اقتصادی اتخاذ کردند. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت پیش از ظهر دیروز به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل جلسه داد و تصمیماتی برای رفع موانع پیش‌روی بانک مرکزی در اعمال مدیریت و برخورد با موارد پولشویی و عوامل اخلال در نظام اقتصادی اتخاذ کرد.
در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از اقدامات انجام شده برای شناسایی و برخورد با عوامل اخلال در نظام اقتصادی کشور ارائه داد و پیشنهادهای اعضا برای مدیریت در این زمینه مطرح و بررسی شد.

 اطلاعات
 باید ثمره اقدامات دولتمردان در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد
احمد وحیدی وزیر کشور در جریان سفر به قم با مراجع عظام تقلید وعلما دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در جریان این دیدارها مراجع تقلید وعلما نسبت به ضرورت ازدیاد جمعیت، گشایش‌های اقتصادی، حفظ کرامت مردم، توجه به آسیب‌های اجتماعی، کنترل بازار و نرخ تورم تأکید کردند.
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: نتیجه فروش نفت باید در سفره مردم آشکار شود
ما نمی‌خواهیم مطلبی بگوییم که سبب تضعیف دولت شود، اما مردم دچار مشکلات و گرفتاری اقتصادی هستند و انتظار دارند تا گامی برای حل مشکلات آنان برداشته شود.
کارگران و کارمندان بیشترین مشکلات را دارند، چرا که حقوق آنها ثابت بوده ولی اجناس مدام گرانتر می‌شوند و آنها نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را با آن مطابقت دهند.
باید میان کسانی که نسبت به مسائل و مشکلات اقتصادی اعتراض دارند با کسانی که در پی تخریب و آتش‌زدن یا تبلیغ مسائل ضد فرهنگی هستند یا عوامل خارجی‌اند، تفاوت قائل شد و با هر کدام رفتار متناسب داشت.
معلوم نیست بازیگر و گرداننده‌ بازار ارز کیست؟ آیا دولت سبب افزایش آن می‌شود یا عرضه و تقاضا یا عوامل خارجی و خارج‌نشینان؟ لذا باید عامل اصلی بازار ارز مشخص و جلو این مسائل گرفته شود.
باید آثار و نتیجه‌ فروش نفت در زندگی و سفره‌ مردم آشکار شود، در حالی که چنین چیزی احساس نمی‌شود.
مشکلات اخلاقی همچون طلاق در حال گسترش است که باید نسبت به آن تدبیری اندیشیده شود.
در زمینه حجاب باید کار فرهنگی صورت گیرد و مسأله‌ حجاب را از مدارس ابتدایی به دختران تعلیم داد.
آیت‌الله العظمی نوری همدانی: تمامی سعی دشمنان ناامید کردن مردم است
بنده در اولین دیدار با جناب آقای رئیسی به ایشان گفتم اصل و اساس کارها باید توجه به مردم و حل مشکلات آنها باشد و باید ثمره اقدامات شما در رفاه و گشایش اقتصادی زندگی مردم نمایان و محسوس باشد.
امروز مردم واقعاً در سختی هستند و باید مشکلات آنها را حل کرد. البته مردم خدمات را هم می‌بینند ،ولی باید نتیجه داشته باشد .مردم باید نتیجه کارها را در سفره خود ببینند.
بنده همانطور که امام فرمودند حفظ نظام را واجب می‌دانم لیکن عامل اصلی حفظ نظام مردم هستند.
باید کرامت مردم حفظ شود برای رونق تولید و اشتغالزایی و رفع موانع باید تمامی ظرفیت ها را به کارگرفت .باید کاری کرد که مردم دستشان در جیب خودشان باشد و عزت و کرامت آنها حفظ شود. شما در میدان وسیعی قدم گذاشته اید و باید در این راه محکم گام بردارید و ارزش پول ملی تقویت شود.
ما مشکلات را درک می‌کنیم و از مشکلات مردم بسیار ناراحت هستیم ،اما عده‌ای هم به فکر ناامید کردن مردم از نظام و انقلاب هستند. ما نباید مردم را ناامید کنیم.مسئولان محترم با تلاش و جدیت و صداقت کار کنند تا مردم امیدوار باشند. امروز تمامی سعی دشمنان ناامید کردن مردم است.
آیت‌الله العظمی سبحانی: ارتباط با کشورهایی که بدنبال ضربه زدن هستند بی فایده است
برخی از کشورهای دنیا با کشور ما دشمنی و عداوت دارند و برخی دیگر ندارند و باید نحوه ارتباط با آنها بر اساس شکل تعامل آنها با ما تنظیم شود.
ما می‌خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم ولی ارتباط با کشورهای دشمن که به دنبال ضربه زدن هستند فایده‌ای ندارد.
از همان دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی با سیاست کاهش جمعیت مخالف بودم و در این مورد در آن دوران نیز مصاحبه‌هایی داشته ام. تاکنون جامعه‌ای به خاطر ازدیاد نسل، نابود یا گرفتار فقر نشده است، بلکه فقر و نداری جوامع از عوامل خارجی ناشی می‌شود.ایشان با تاکید بر خطرناک بودن طرح غربالگری جمعیت افزودند: اسم این طرح خوب است، اما ذات آن تهدیدکننده است و جمعیت سالم را نیز از بین می‌برد.
 مقابله به‌مثل می‌کنیم
قالیباف رئیس مجلس ضمن هشدار به دولت‌های اروپایی، تاکید کرد: مجلس با اقدام پارلمان اروپا در قراردادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های تروریستی مقابله به‌مثل و به شیوه‌ای متفاوت در منطقه با اروپایی‌ها برخورد می‌کند و دولت‌های اروپایی این حامیان تروریست و ارتش هایشان را در گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

تلاش مسئولین، عامل ایجاد امید در جامعه است
اختصاصی/ وزیر کشور با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد. رئیس جامعه مدرسین با اشاره به نقش امید در جامعه اظهار داشت: مقام معظم رهبریمدظله العالی بسیار روی امید تکیه دارند. جامعه‌ای می‌تواند سرپا بماند و به فعالیت و تلاش بپردازد که آینده روشنی برای خود ترسیم کرده باشد. اگر یاس و ناامیدی در جامعه حکم فرما شود، تحرک و پویایی و بالندگی را از دست خواهد داد. وی با اشاره به اینکه مسئولان و مردم باید به آینده روشن امیدوار باشند اضافه کرد: زمینه‌های امید باید در جامعه فراهم شود و این از طریق اقداماتی که امید آفرین است با تلاش و فعالیت و صرف وقت محقق می‌شود تا بسترهای ناامیدی برچیده شود.امام جمعه قم جهاد تبیین را ابزار مناسبی در جهت امید بخشی به جامعه ارزیابی کرد و ابراز داشت: جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری -مدظله العالی- است، می‌تواند مکمل امید بخشی به جامعه باشد. اگر ما بتوانیم دستاوردهای نظام و انقلاب اسلامی را به درستی بیان کنیم این امر در راستای امید بخشی موثر است.

طرح آموزشِ منش استادی و مهارت‌های شاگرد پروری در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود
صداوسیما/ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر دیروز در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از اجرای طرح منش استادی و مهارت‌های ناب شاگرد پروری از سال آینده خبرداد و گفت: آشنایی اساتید به ویژه اساتید علوم پایه با مهارت‌های شاگرد پروری از نیاز‌های جدی و اساسی دانشگاه هاست. دکتر محمدعلی زلفی گل با اشاره به ضرورت پیوند صنعت و دانشگاه گفت: ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت نیازمند عزم فرابخشی است و باید از تجربه موفق رشته‌های پزشکی که در آن دانشجو به راحتی علوم نظری را با حضور در بیمارستان به مهارت تبدیل می‌کند استفاده کرد. رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این نشست، با اشاره به نقش اساتید در تقویت روحیه پویایی و تحول گرایی در شاگردان گفت: اساتید با بهره گیری از محتوای درسی تاثیرگذار و روزآمد می‌توانند در ایجاد پویایی و تحول در دانشگاه نقش کلیدی ایفا کنند. آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به ضرورت تحول در محتوای دروس دانشگاه‌ها گفت: به روز شدن ترجمه‌ها و تولید محتوای جدید توسط اساتید و نخبگان می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

پیام تسلیت آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت همسر آیت الله العظمی سبحانی
اختصاصی/ آیت الله حسینی بوشهری در پی درگذشت همسر مکرمه آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته پیام تسلیتی صادر کردندمتن پیام بدین شرح است:
حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ جعفر سبحانی ادام الله ظلکم الشریف سلام علیکم و رحمه الله
درگذشت بانوی مؤمنه، همسر مکرّمه حضرت مستطاب عالی را به شما و آن بیت معظم، تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال، دوام صحّت و عافیت جنابعالی و رحمت و مغفرت واسعه الهی را برای آن مرحومه مسألت می‌نمایم.

همه باید به شعار جهاد تبیین عمل کنیم
رسا/ آیت الله شب زنده دار در اجلاسیه اساتید و مشاوران اخلاقی معاونت تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با اشاره به دستور جهاد تبیین توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابراز کرد: امروزه باید بر جهاد تبیین و زندگی خدایی اهتمام ویژه وجود داشته و در زندگی دارای ورع، اجتهاد و عفت باشیم. عضو جامعه مدرسین درادامه خاطرنشان کرد: ورع داشتن داعیان دین، منجر به دعوت مردم به دین می‌شود و حوزه‌های علمیه از صدر و ذیل، آنچه جاذبه دارند و موجب هدایت مردم می‌شود، داشتن ورع بین علما و داعیان دین است.وی در پایان اظهار داشت: سیره علما و بزرگان در تربیت شاگردان و تهذیب طلاب علوم، کنشگری و عملکرد مناسب به تربیت نفوس و تهذیب آنان بود؛ چراکه تاثیر و سازندگی کنشگری و عملکرد اساتید از هزار حرف بالاتر است و نتایج بسیار خوبی را برجای خواهد گذاشت.

رئیس‌مجلس به دیدار فرمانده کل سپاه رفت
تسنیم/ در پی اقدام ضدایرانی پارلمان اروپا، دکتر قالیباف صبح امروز با حضور در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران با سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه دیدار و گفت‌وگو کرد.این دیدار به منظور اعلام حمایت از سپاه پاسداران که یک نهاد مردمی و انقلابی است، صورت گرفت.

اشتباهات خود را تکرار نکنید
فارس/ سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پس از دیدار محمد باقر قالیباف رئیس مجلس در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا گفت: ما هرگز از چنین تهدیداتی و حتی عمل نسبت به آن نگران نیستیم، چرا که هر چقدر دشمنان به ما فرصت عمل دهند، ما قوی تر عمل می‌کنیم ولی ما به اروپایی ها توصیه می‌کنیم اشتباهات گذشته خود را تکرار نکنند.سردار سلامی تصریح کرد: اگر مجاهدت‌های مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه با محوریت نیروی قدس و فرماندهی شهید سلیمانی نبود، قطعاً آتشفشان تروریستی که توسط آمریکایی‌ها ایجاد شد، دامنگیر اروپایی‌ها می‌شد و امنیتی که امروز در اروپا حاکم است، از بین می‌رفت.

هلند۴۰۰ نظامی اوکراینی را آموزش می‌دهد
فارس/ «کایسا اولنگرن» وزیر دفاع هلند از تدارک این کشور برای پیوستن به برنامه تحت رهبری انگلیس برای آموزش نظامیان اوکراینی به منظور نبرد با روسیه خبر داد و گفت که کشورش قصد دارد سال جاری میلادی، تحت برنامه «اینترفلکس» در انگلیس، بیش از ۴۰۰ نظامی اوکراینی را آموزش دهد.وزیر دفاع هلند در ادامه نامه خود از تصمیم این کشور برای ارسال دو موشک‌انداز و موشک پدافند هوایی پاتریوت به کی‌یف خبر داد. در ماه آگوست ۲۰۲۲، هلند برای آموزش نظامیان اوکراینی در انگلیس به برنامه اینترفلکس پیوست و بیش از یکصد نظامی هلندی در حال حاضر در این برنامه آموزشی مشارکت دارند.

تجمع اردنی‌ها مقابل سفارت رژیم صهیونیستی
فارس/ نمایندگان احزاب سیاسی و فعالان مردمی اردن روز جمعه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند. تظاهرات‌کنندگان در حمایت از مسجدالأقصی و فلسطینیان حاضر در قدس اشغالی شعار سر دادند. تظاهرات‌کنندگان همچنین شعارهایی در حمایت از مقاومت فلسطین علیه رژیم اشغالگر سر داده و امضای توافقات و معاهدات با این رژیم را محکوم کردند. نظامیان رژیم اشغالگر اسرائیل پنج‌شنبه شب نیز همزمان با تجمع شهرک‌نشینان صهیونیست در منطقه باب العامود در نزدیکی محوطه مسجدالأقصی برای به جا آوردن آئین تلمودی، فلسطینیان را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

رکود اقتصادی آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد
فارس/ شرکت آلفابت شرکت مادر تخصصی گوگل از اخراج ۱۲ هزار نفر از کارکنان گوگل در سراسر جهان به علت شرایط اقتصادی نامناسب آمریکا خبر داد. گوگل به آخرین غول فناوری ایالات متحده تبدیل شده که اخراج نیروهای خود را در مقیاس بزرگ انجام می‌دهد.این اخراج ها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مایکروسافت اعلام کرد در ماه‌های آینده تعداد کارکنان خود را به میزان ۱۰۰۰۰ نفر کاهش می‌دهد. آمازون و توییترو فیس بوک هم تصمیم‌های مشابهی گرفته اند، زیرا رکود اقتصادی به دنیای فناوری نیز لطمه می‌زند. این کاهش نیرو پس از جذب گسترده و استخدام‌های فراوان در اوج همه گیری کرونا رخ می‌دهد.

مرگ روزانه ۴۵ نفر به علت سرما
صداوسیما/ سازمان خیریه ضد فقر با عنوان اقدام ملی انرژی هشدار داد شمار قابل توجهی از قشر‌های کم درآمد در انگلیس، باید میان غذا خوردن یا گرم کردن منزل، یکی را انتخاب کنند. مرکز ملی آمار انگلیس اعلام کرد زمستان پارسال روزانه ۴۵ نفر در این کشور به علت سرما جان باختند و امسال نیز افراد آسیب پذیر، بیش‌تر در معرض خطرند. بر اساس گزارش مرکز ملی آمار انگلیس، پیش از آغاز بحران گرانی‌ها در انگلیس، روزانه ۴۵ نفر به علت سرمازدگی در کشور جان خود را از دست می‌دادند. در فاصله دسامبر ۲۰۲۱ تا ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۳ هزار و ۴۰۰ مرگ اضافی، در مقایسه با ماه‌های غیر زمستانی، در انگلیس ثبت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *