خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۲۹

**وزیر کشور با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد** رهبر معظم انقلاب خطاب به دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی و تبلیغاتی: از جنجال و هوچی‌گری نترسید حرف خدا در هیچ شرایطی نباید زمین بماند** آیت الله خاتمی: مجمع نمایندگان طلاب مصداق بارز أُسس علی التقوی است** آیت الله رجبی:آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دارای روحیه ولایی و انقلابی بود** آیت الله عبداللهی: نمایندگان طلاب با استفاده از تجربیات گذشته، به ارتقاء مجمع نمایندگان کمک کنند
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 هیچ سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای در ایران وجود ندارد
اسلامی گفت: موضوع مهمی که وجود دارد، این است که با همین مواضعی که مرتب تغییر می‌دهند مانند این‌که سخنگوی اتحادیه اروپا می‌گوید برجام نمرده است و مذاکرات ادامه دارد، مشهود است که چه اندازه در فضاسازی علیه جمهوری اسلامی صداقت دارند. رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: موضوعی که در دستور کار ما بوده است رفع ابهامات و پاسخگویی به آنها بوده است. اتهاماتی که عناصر ضد‌انقلاب طی سال‌ها آن را عنوان و مطرح می‌کنند، توسط آژانس بررسی و تمام مراحل آن طی شده است و حاصل تمام مذاکرات صورت گرفته ظرف ۲۰ سال، سند برجام شده است.وی ادامه داد: آنها از سند برجام خارج شدند و قصد بازگشت به آن را دارند و باز اتهامات را کنار سند برجام قرار دادند در حالی‌که این دو موضوع نیست بلکه یک موضوع است.رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: به‌صراحت اعلام می‌کنیم طبق اعلام خود آژانس، هیچ فعالیت یا سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای در جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد و تعاملات ما با آژانس برقرار است و رئیس آژانس برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده و به محض نهایی شدن برنامه، حتما انجام خواهد شد.

 همشهری
 وضعیت اسفناک جهان امروز
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خاطر نشان کرد: جهان در وضعیت اسفناکی قرار دارد و شدیدترین دودستگی و بی‌اعتمادی ژئوپلیتیک در دوران اخیر باعث شده تا تلاش‌ها برای مقابله با مشکلات تضعیف شود. نابرابری گسترده، بحران هزینه‌های زندگی ناشی از تورم و بحران انرژی، آثار ماندگار کرونا و اختلال در زنجیره تامین مسائل پیش‌روی جهان است.
لزوم بازگشت روسیه به جامعه جهانی
هنری کسینجر، وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: در شرایط فعلی ایده اوکراین بی‌طرف دیگر معنایی ندارد. اوکراین باید به تلاش برای آزادسازی مناطق اشغالی ادامه داده و در همین حال مذاکرات صلح را در پیش گیرد. پس از پایان جنگ، اوکراین باید به عضویت ناتو در آمده و روسیه نیز فرصت یابد تا دوباره وارد جامعه جهانی شود.

 کیهان
 از جنجال و هوچی‌گری نترسید حرف خدا در هیچ شرایطی نباید زمین بماند
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس ‌و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی:
دستگاهها و عناصر فرهنگی- تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید.
زبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می‌کند همچنان‌که باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با کار فرهنگی- تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه‌های انقلابی تفاوت داشته باشد.
با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته‌بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید.
سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه‌های مختلف، کار خوبِ زیاد کرده‌اند اما نه به‌اندازه عمر حدوداً چهل سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد.
اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته‌ها،‌ مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون سپاری کارهای فرهنگی- تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر معظم انقلاب در این دیدار بود.
باید از ظرفیت‌های مردمی حداکثر استفاده را کرد که در این زمینه جشنواره عمار نمونه خوبی است.
حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که ایشان به عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی- تبلیغاتی بیان کردند.
در کل کشور به اتحاد کلمه و همدلی نیاز داریم چه برسد به مجموعه‌های انقلابی که باید کاملاً از افتادن در دام نحله‌های گوناگون فکری و جناح‌گرایی پرهیز کنند.
خودداری از کارهای صرفاً ویترینی و شکلی، و مراقبت از تولید آثار خنثی و بدون جهت‌گیری صحیح توصیه‌های دیگر رهبر معظم انقلاب به رئیس ‌و تعدادی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بود.
پارلمان اروپا به تلافی شکست در اغتشاشات، متمم پیشنهادی علیه سپاه پاسداران را تصویب کرد
نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه در ادامه اقدامات مداخله‌جویانه و احضارهای سریالی سفرای ما از سوی کشورهای اروپایی، به متمم پیشنهادی برای شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند. در این رأی‌گیری ۵۹۸ نماینده به این طرح رأی موافق، ۹ نماینده رأی مخالف و ۳۱ نماینده رأی ممتنع دادند. بحث افزودن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی توسط مقامات کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر مطرح شده اما گفته می‌شود که در این زمینه پیچیدگی‌های حقوقی وجود دارد.گفتنی است تصمیمات پارلمان اروپا، در قالب «پیشنهاد» و «درخواست» از اتحادیه اروپا مطرح شده و تصمیم نهایی درخصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست موسوم به تروریسم یا عدم آن را شورای اروپا می‌گیرد.

 ایران
 اصلاح بسترهای فسادزا در دستگاه‌های اجرایی
رئیس‌جمهور در جلسه روز گذشته هیأت دولت، یکی از ویژگی‌های اصلی دولت مردمی را فسادستیزی عنوان و تصریح کرد: فسادستیزی در حوزه دولت و دستگاه‌های اجرایی به معنای اصلاح بسترهای فسادزا بوده و این، از برخورد با فساد نیز مهم‌تر است، زیرا با از بین رفتن بسترها حتی اگر کسی انگیزه و نیت فساد هم داشته باشد، نمی‌تواند آن را عملی کند. آیت‌الله رئیسی، نقش سامانه‌های نظارتی در رفع بسترهای فسادخیز را مهم توصیف و تأکید کرد: مسئولان دستگاه‌های اجرایی نسبت به گزارش وقوع فساد از سوی هر دستگاه و بخشی حساس باشند و آن را به دقت بررسی کنند تا ضمن برخورد با عوامل فاسد، بسترهای ایجادکننده آن نیز از بین برود.
وی در ادامه با اشاره به پویش مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اجرای این طرح را در گسترش فضای سبز در کشور و ارتقای کیفیت هوا مفید و اثرگذار دانست و افزود: با مشارکت متعهدانه دستگاه‌های مختلف در سراسر کشور بویژه همکاری وزارت جهادکشاورزی، شهرداری‌ها و مردم می‌توان این طرح را به طور کامل و با موفقیت اجرا کرد. تلاش برای تسهیل معیشت و ارتقای سطح رفاه و آسایش مردم از دیگر تأکیدات رئیس‌جمهور به اعضای هیأت دولت و مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسه روز گذشته هیأت دولت بود.
رکوردشکنی تولید و انتقال گاز در دولت سیزدهم
وزیر نفت با اشاره به افزایش مصرف گاز در روزهای اخیر به دلیل وقوع سرما و یخبندان در بیشتر استان‌ها گفت: در این روزها بالاترین میزان تولید گاز از میادین مستقل و مشترک گازی به ثبت رسید که در دولت سیزدهم رکورد جدیدی است. اوجی این امر را یکی از دستاوردهای خوب در صنعت نفت و گاز کشور برشمرد و افزود: در این مدت فرآورش گاز را در ۲۱ پالایشگاه کشور داشتیم که رکورد بی‌نظیری بود. وزیر نفت به انتقال گاز از جنوب کشور به مناطق مرکز و شمال کشور برای تأمین گاز استان‌های شمالی و شمال شرقی کشور اشاره کرد و گفت: در بحث تولید و فرآورش و انتقال در دولت سیزدهم رکوردهای جدیدی ثبت شد که از همکاران‌مان در حوزه نفت و گاز تشکر می‌کنم.
۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان در سال آینده
رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفت: حدود ۳۳۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت حقوق صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری در سال آینده در نظر گرفته شده است. میرکاظمی افزود: همچنین با ارائه طرحی در تدوین لایحه برنامه در مورد بدهی‌های گذشته تأمین اجتماعی به دنبال راهکاری هستیم تا این سازمان در آینده معطل دولت نباشد. وی درباره سهم وام‌های خرد در بودجه که ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و اینکه آیا این کار به کاهش سهمیه وام ازدواج می‌انجامد، گفت: این موضوع به گونه‌ای تنظیم شده که اختیار تقسیم وام‌های خرد به دولت واگذار شود و آیین‌نامه آن در دولت تنظیم می‌شود تا تکلیف مالایطاقی به گردن بانک‌ها انداخته نشده و منجر به ناترازی بانک‌ها، اضافه برداشت و تورم نشود.

 وطن امروز
 بهمن‌‌ماه فرصتی مغتنم برای روایت صحیح تاریخ انقلاب است
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان در جلسه این شورا گفت: دشمن برای تحریف تاریخ انقلاب برنامه دارد و هدفش از این کار عوض کردن جای خائنان و خادمان مردم ایران در افکار عمومی است، از این رو بهمن‌ماه فرصت خوبی است که همه سازمان‌ها و افراد مسؤول، خود را با شاخص‌های فرهنگ انقلابی بسنجند و نقاط قوت خود را تقویت و برای برطرف کردن نقاط ضعف، چاره‌اندیشی کنند.
ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی برگزار شد
صبح دیروز ششمین جلسه رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراینی به ریاست قاضی مهرانفر در دادگاه نظامی استان تهران، برگزار شد. در جلسه دادگاه ۴ نفر از وکلای جان‌باختگان با دعوت قاضی در جایگاه قرار گرفتند و نقطه نظرات‌شان درباره پرونده را بیان کردند و ۳ نفر از اولیای دم جان‌باختگان نیز با حضور در جایگاه اظهارات خود را مطرح کردند. در ادامه جلسه، متهم ردیف اول با حضور در جایگاه دفاعیات خود را مطرح کرد و توضیحاتی درباره روز حادثه و نحوه عملکرد خود بیان کرد. متهم به شرح وظایف و نحوه کار با سامانه در شب حادثه پرداخت و توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد.

 جوان
 ملت ایران ناامیدی را به قلب یخ‌زدگان سیاسی اروپا تحمیل کرد
سردار سلامی اظهار داشت: حشدالشعبی توانست آتش فتنه تکفیری‌های داعش را در عراق خاموش کند و در عین حال با متجاوزان امریکایی برای دفاع از هویت عراق جنگید. فرمانده کل سپاه به جبهه مقاومت اشاره و عنوان کرد: ما همه یکی هستیم و اگرچه از لحاظ جغرافیایی فاصله داریم، اما قلب، روح، دین و هدف‌مان یکی است. امروز همه دشمنان و تمام یخ زدگان سیاسی به میدان آمده‌اند، چون تصور می‌کردند می‌توانند نظام را با مشکل جدی مواجه کنند و آن را فرو بپاشند، اما در تاریخ ۴۴ ساله انقلاب و سایر بلاد اسلامی که در افق انقلاب اسلامی هماهنگ شدند چیزی جز شکست برای آن‌ها ثبت نشده برای اینکه تاریخ دشمن منظومه‌ای از شکست‌های مداوم است.
براندازان به «ربع دیکتاتور» وکالت دادند!
براندازان مجازی پس از گفت‌وگوی اخیر رضا پهلوی با شبکه منوتو، کمپین «من وکالت می‌دهم» را راه انداخته‌اند و او را به عنوان نماینده خود در این آشوب برگزیده‌اند تا انتهای مسیر براندازی، زین پس روشن‌تر از قبل باشد.رضا پهلوی در گفت‌وگوی خود با منوتو در پاسخ به اینکه چرا به طور روشن نقش رهبری جنبش انقلابی را بر عهده نگرفته، گفت: «من می‌توانم با شخصیت‌های سیاسی برای ارائه دادن یک برنامه دیدار بکنم، اولین سؤال‌شان این است که شما به نمایندگی چی اینجا حضور پیدا کردید. هر نوع کاری که انجام می‌دهیم باید یک مبنای مشروعیت و یا یک نوع وکالتی از داخل ایران داشته باشد.»
این سخنان با توئیت علی کریمی، یکی از فعالان مجازی برانداز مواجه شد: «من وکالت می‌دهم به شاهزاده رضا پهلوی، برای دوران گذار از رژیم بچه‌کش و یک رفراندوم آزاد برای ایرانی آزاد و آباد.» احسان کرمی، کارمند جدید اینترنشنال سعودی هم کمپین «من وکالت می‌دهم» راه انداخت که همه براندازان بتوانند آن را امضا کنند.این اتفاقات نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای این کمپین کذایی، پیش از گفت‌وگوی رضا پهلوی انجام گرفته است.

 خراسان
 تغییر دبیر شورای عالی امنیت ملی شایعه است
وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قرار است دبیر شورای عالی امنیت ملی تغییر کند، گفت:« این موضوع شایعه است.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر استانداران به پایان رسیده است، بیان کرد:« آن هایی که در برنامه بود، عوض شدند. ما روال جاری ارزیابی عملکرد را داریم و بر اساس نتایج ارزیابی‌ها به موقع و در وقت خودش تصمیم می‌گیریم.وحیدی همچنین در واکنش به تلاش اتحادیه اروپا برای قراردادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی گفت:« این که عده‌ای در غرب بخواهند کاری خارج از قواعد بین‌الملل انجام بدهند و یک نیروی رسمی را تروریسم بنامند، نشان‌دهنده ضعف فکری، اخلاقی و سیاسی‌شان است. آن ها فکر می‌کنند می‌توانند سپاه را که در دل مردم جا دارد و به مردم خدمت می‌کند، تضعیف کنند. سپاه مهم ترین نیروی ضد تروریستی است و در راس آن شهید سلیمانی عزیز نماد جهانی مبارزه با تروریسم قرار دارد. این نیرو بیشترین مبارزه با تروریسم را داشته است، اما از سوی جریان‌هایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، تهدید می‌شود. رژیم صهیونیستی، تروریسم دولتی است و آمریکا نیز آشکارا سردار سلیمانی را ترور کرد. همه کسانی که در منطقه هستند خودشان را مدیون تلاش‌های سپاه و سردار شهید سلیمانی می‌دانند.»
مهدی هاشمی آزاد شد
مهدی هاشمی بهرمانی پس از ۷ سال زندان و پرداخت جزای نقدی و اجرای حکم شلاق به صورت مشروط از زندان آزاد شد.وکیل مهدی هاشمی اعلام کرده است که آزادی مشروط وی در شرایطی اجرا شده که ۳ سال از امکان صدور حکم آزادی مشروط او و بیش از ۷ سال از آغاز حبس او گذشته است. مهدی هاشمی ۱۸ مرداد سال ۹۴ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر تهران به اتهام مشارکت در ارتشا، اختلاس، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور به ۱۰ سال حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

 رسالت
 کالابرگ الکترونیک تا پایان سال کاملا اجرایی می‌شود
مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز امیدواری به اینکه طرح کالابرگ الکترونیک تا پایان سال در کشور به‌طور کامل اجرا شود، گفت: امیدواریم با استقبال خوب مردم این طرح اجرا ‌شود زیرا بستر کار ارائه‌شده است. این طرح در استان هرمزگان به‌صورت آزمایشی در حال اجراست و حدود هزار فروشگاه در این استان به سیستم کالابرگ الکترونیکی مجهز شده‌اند. در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی که حدود ۱۰ قلم کالا (نظیر برنج و مرغ، لبنیات، ماکارونی و روغن) مشمول ارز ۴۲۰۰ بودند را در سبد کالا قیمت‌گذاری کردیم که پایه قیمت‌گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود.سرپرستان خانوار می‌توانند با کد دستوری # ۲۸*۷۸۸* میزان اعتبار خود را مشاهده کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند خرید کنند.

 مردم سالاری
 تاکید بورل بر حفظ کانال‌های ارتباطی احیای برجام
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارش به پارلمان اروپا بر اهمیت حفظ گفت‌وگوها با ایران جهت تلاش برای احیای توافق هسته‌ای تاکید کرد. بورل در گزارش سالانه اتحادیه اروپا به پارلمان اروپا درباره موضوع توافق هسته‌ای گفت: ما پنج اقدام محدودیت‌زا [در قبال ایران] انجام داده‌ایم که سه مورد از آنها براساس نقض حقوق بشر و دو مورد براساس عرضه پهپادها به روسیه انجام شد.بورل در سخنان پایانی‌اش در جلسه پارلمان اروپا با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای که به دلیل برخی مسائل حل‌نشده با وقفه‌ای چند ماه روبه‌رو شده است، گفت: اما من فکر می‌کنم با این وجود،‌ ما باید کانال‌های ارتباطی را [با ایران] باز نگه داریم. ما برجام[توافق هسته‌ای] را داریم و فکر می‌کنم باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان بیابیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.

 آرمان ملی
 اعتراض به برخوردهای نژادپرستانه در آمریکا
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز سه‌شنبه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: مرگ فجیع کینان اندرسون معلم ۳۱ ساله سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس آمریکا مقارن با روز مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، نشان می‌دهد که با گذشت بیش از ۵ دهه از ترور مارتین لوترکینگ، هنوز هم رویاهای او در برخورداری سیاهان آمریکا از حقوق مدنی برابر با سفید پوستان تحقق نیافته و همچنان رنگین پوستان در معرض تضییع شدید حقوق اولیه انسانی و برخوردهای نژادپرستانه قرار دارند.

 قدس
۷۰مصدوم در زلزله خوی
فرماندار شهرستان خوی با اشاره به آخرین وضعیت خسارت‌ها و مصدومان زمین لرزه ۴/۵ ریشتری خوی اظهار کرد: تعداد مصدومان این زلزله تاکنون به ۷۰ نفر رسیده است.کاظمی گفت: این افراد به علت ترس و اضطراب ناشی از زلزله در حال فرار دچار مصدومیت شده اند که در حال درمان هستند. وی گفت: همچنین بر اساس برآورد اولیه از ۱۵ روستا به ۳۰۰ منزل مسکونی خسارت وارد شده است.
آزادی ۹۸ درصد بازداشتی‌های اغتشاش‌ها
سخنگوی قوه قضائیه از تفهیم اتهام و صدور قرار قانونی برای ۳۵ نفر در ارتباط با حوادث اخیر زاهدان خبر داد و گفت: این پرونده در دادسرای نظامی زاهدان در حال رسیدگی است و شعبه بازپرسی ویژه‌ای برای این امر اختصاص‌یافته است. ستایشی بابیان اینکه عنوان‌های اتهامی این افراد متفاوت است، افزود: در این پرونده ۳۹۴ نفر هم با گرفتن تعهدات آزاد شدند.سخنگوی دستگاه قضا همچنین از آزادی بیش از ۹۸ درصد بازداشتی‌ها در حوادث و اغتشاشات اخیر در تهران و سایر نقاط کشور خبر داد.
حمایت از آپارتاید اسرائیل را پایان دهید
«رشیده طلیب» عضو کنگره آمریکا خطاب به رئیس جدید مجلس نمایندگان این کشور بار دیگر تأکید کرد حمایت‌های مالی به رژیم آپارتاید اسرائیل باید پایان یابد. نماینده مسلمان دموکرات از ایالت میشیگان خطاب به «کوین مک‌کارتی» افزود: کنگره نمی‌تواند همچنان به ارائه میلیاردها دلار کمک به اسرائیل ادامه دهد؛ در حالی که «رژیمی آپارتاید» است و حقوق بشر را نقض می‌کند.

 اعتماد
 احضار سفیر کره‌جنوبی به وزارت امور خارجه
در پی اظهارات مداخله‌جویانه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در امارات، سفیر این کشور به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان از سوی معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه به وی ابلاغ شد. نجفی در این دیدار با تشریح روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با اکثر کشور‌های حوزه خلیج فارس، اظهارات رئیس‌جمهور کره را دخالت در این روابط دوستانه و موجب تضعیف صلح و ثبات در منطقه دانست. معاون حقوقی وزیر امور خارجه خواهان توضیح فوری مقامات کره‌ای در خصوص این اظهارات شد و بر ضرورت اصلاح فوری این رویکرد تأکید کرد.

 اطلاعات
 مبالغ دریافتی دختر عضو شورای شهر تهران باید بازگردد
رئیس شورای شهر تهران، درباره لغو قرارداد دختر عضو شورای شهر تهران توضیحاتی ارائه داد. چمران، در گفتگویی در باره بررسی موضوع انتشار فیش حقوقی رئیس دفتر یکی از اعضای شورای شهر تهران، افزود: مقرر شد که این موضوع رسیدگی شود.رسیدگی هم خواهیم کرد و گفته‌ایم که فیش را بیاورند تا جزئیات را بررسی کنیم تا متوجه شویم چگونه به این مبلغ رسیده و چه میزان از آن معوقه بوده است.چمران افزود: البته قرارداد این فرد لغو شده و علت اصلی دلیل نوع استخدام بوده است که نباید این کار انجام می‌شد .رئیس شورای شهر تهران در باره برگشت مبالغ اخذ شده، گفت: در این زمینه ، سیستم‌های نظارتی باید تصمیم بگیرند؛البته نظر من برگرداندن مبالغ است.
اوپک: تولید و قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از رشد بیش از ۳۰ دلاری قیمت نفت ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد: تولید نفت ایران در این سال ۷ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نخستین گزارش ماهانه خود در سال ۲۰۲۳ متوسط تولید نفت این سازمان در سال ۲۰۲۲ را ۲۸ میلیون و ۸۸۵ هزار بشکه در روز اعلام کرده است.تولید نفت اوپک در این سال نسبت به سال قبل از آن ۲ میلیون و ۵۴۲ هزار بشکه در روز معادل ۹ درصد افزایش داشته است؛ اعضای اوپک در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۲۶ میلیون و ۳۴۳ هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بودند.براساس این گزارش، اوپک متوسط تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه در روز اعلام کرده است. تولید روزانه نفت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن رشد حدود هفت درصدی برابر با ۱۶۲ هزار بشکه داشته است.بر این اساس، ایران پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک در سال ۲۰۲۲ بوده است. عربستان با ۱۰ میلیون و ۵۳۱ هزار بشکه در روز بزرگترین تولیدکننده اوپک در این سال و عراق با تولید ۴ میلیون و ۴۴۸ هزار بشکه در روز دومین، امارات با تولید ۳ میلیون و ۶۵ هزار بشکه در روز سومین و کویت با تولید ۲ میلیون و ۷۰۵ هزار بشکه در روز چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده‌اند.

اخبار خبرگزاری ها و سایت های خبری

 

وزیر کشور با آیت الله حسینی بوشهری دیدار کرد
اختصاصی/ صبح امروز وزیر کشور با آیت الله حسینی بوشهری رئیس شورایعالی جامعه مدرسین دیدار و گفتگو کرد.در این دیدار که در دفتر جامعه مدرسین برگزار شد وزیر کشور به ارائه گزارشی از تحولات کشور پرداخت.

مجمع نمایندگان طلاب مصداق بارز أُسس علی التقوی است
اختصاصی/ آیت الله خاتمی صبح امروز با مشارکت در انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، رأی خود را به صندوق انداخت.وی مجمع نمایندگان طلاب را مصداق بارز آیه «أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى» عنوان کرد و اظهار داشت: نمایندگان منتخب طلاب از افاضل حوزه علمیه هستند و این تشکل، تشکلی است أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى.نائب رئیس جامعه مدرسین استقبال طلاب از انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را ستودنی توصیف کرد و ادامه داد: مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، که در ایام سالگرد ارتحال ایشان قرار داریم، در جایی فرمود حوزه علمیه میراث نبوت و امامت است این تعبیر، تعبیر بلندی است امیدواریم که شایستگی حفظ این میراث را داشته باشیم.وی افزود: مجمع نمایندگان طلاب یادگار امام راحل عظیم الشأن -قدس سره- است و تشکیل آن به رهنمود ایشان صورت گرفت؛ بنابراین پاسداری از این یادگار امام -قدس سره- یک تکلیف برای حوزه‌های علمیه است.

نمایندگان طلاب با استفاده از تجربیات گذشته، به ارتقاء مجمع نمایندگان کمک کنند
اختصاصی/ آیت الله عبداللهی با حضور در مدرسه فیضیه در انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شرکت کرد و رأی خود را به صندوق انداخت.وی مجمع نمایندگان طلاب را مؤثر در عرصه‌های گوناگون عنوان کرد و ابراز داشت: وقتی افراد در کنار یکدیگر به یک جمع و تشکل تبدیل شوند، نقش، مسئولیت و تأثیر آن‌ها بسیار بیشتر و مضاعف خواهد شد. نمایندگان طلاب باید نقص‌ها، خلأها و موفقیت‌های گذشته را در نظر بگیرند و با ارائه پیشنهادها و طرح هایی که می دهند به ارتقاء آن کمک کنند.عضو جامعه مدرسین درادامه به نقش تشکل‌های مختلف در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از انقلاب آن چیزی که موتور و محرک بود همین تجمع طلاب بود که گفتمان امام خمینی -قدس سره- را به مردم منتقل می‌کردند و اکنون نیز با ارائه پیشنهادهای خود می‌توانند به کمک جامعه مدرسین، شورای عالی حوزه‌های علمیه و نهادهای تأثیرگذار بیایند.

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دارای روحیه ولایی و انقلابی بود
رسا /آیت الله رجبی ضمن تسلیت سالگرد رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، به تبیین سیره علمی، اخلاق و سیاسی ایشان پرداخت و گفت: ایشان هم از جهت علمی و هم سیاسی نهضت حضرت امام خمینی (ره) را حمایت کرد.عضو جامعه مدرسین درادامه بیان کرد: حضرت آیت الله صافی با اینکه دارای شخصیت علمی در حد مرجعیت بود اما وقتی امام از ایشان خواست که در شورای نگهبان حضور پیدا کند با کمال میل پذیرفت و همچنین تا زمانی که ایشان زنده بود حامی رهبر معظم انقلاب و پشتیبان ولایت فقیه بود.وی با بیان اینکه آن مرحوم روحیه ولایی و انقلابی داشت و به ارزشهای دینی و انقلابی بسیار حساس بود، افزود: این عالم بزرگوار در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی مردم و مقلدان خود را به حضور در صحنه های مختلف دعوت می کرد.

تروریستی خواندن سپاه شلیک به پای خود اروپاست
فارس/ در پی صدور پیش نویس قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تلفنی گفت‌وگو کردند.وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با بورل تروریستی خواندن سپاه را شلیک به پای خود اروپا خواند و به پارلمان اروپایی هشدار داد که به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشد و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند و گفت: پاسخ و واکنش ایران متقابل خواهد بود.در این گفت‌وگو وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید نسبت به رویکرد احساسی پارلمان اروپا، آن را رفتار نسنجیده و نادرست خواند.

مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی برگزار می شود
رسا/ اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، پنجشنبه ۲۹ دی ماه ۱۴۰۱ بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری(سلام الله علیه) قم با سخنرانی آیت الله اعرافی برگزار می شود.این مراسم مختص برادران بوده و مراسمی نیز در همان روز ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰ در مسجد الغدیر بلوار الغدیر برای بانوان برگزار خواهد شد.

تحقیق کنگره آمریکا درباره کمک مالی چین به بایدن برای پیروزی در ریاست جمهوری امریکا
فارس/ کمیته «نظارت و پاسخگویی» در مجلس نمایندگان آمریکا درباره پول هایی که اهداکنندگان ناشناس در چین به یک اندیشکده مرتبط با «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا مشهور به «مرکز پن بایدن» داده‌اند تحقیقات انجام می‌دهد. این تحقیقات همزمان با بررسی وزارت دادگستری آمریکا در خصوص کشف اسناد محرمانه مربوط به دوران معاونت بایدن در ریاست جمهوری اسبق آمریکا‌ در خانه شخصی او و در دفتر کار سابقش در مرکز پن بایدن صورت می‌گیرد.دفتر مطبوعاتی «جیمز کامر»، رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز جیمز کامر رئیس کمیته نظارت و پاسخگویی از الیزابت مگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا تقاضای ارائه اطلاعات مربوط به پولهای اهدایی ناشناس چینی به این دانشگاه و مرکز پن بایدن را ارائه می دهد» این خبر تصریح می کند زمانی که بایدن درحال آماده شدن برای نامزدی ریاست جمهوری آمریکا بود، پولهای اهدایی از سمت چین سه برابر شده و ادامه پیدا کردند.

کویت از ترکیه پهپاد خرید
فارس/ شرکت بایکار در بیانیه‌ای اعلام کرد که در آغاز سال ۲۰۲۳ قراردادی برای صادرات پهپاد به ارزش ۳۷۰ میلیون دلار با وزارت دفاع کویت امضا کرده است.
این شرکت ترکیه‌ای در بیانیه خود اشاره کرد که با اضافه شدن کشور کویت به لیست صادرات، تعداد کشورهای واردکننده پهپاد بیرقدار تی بی ۲ به ۲۸ کشور افزایش پیدا می‌کند.طبق داده‌های منتشرشده از سوی بایکار، این شرکت در سال ۲۰۲۲ با ۲۷ کشور قرارداد ساخت و صادرات پهپاد به ارزش ۱.۱۸ میلیارد دلار امضا کرده است.

گاردین: اعدام اکبری استیصال انگلیس در برابر ایران را به رخ کشاند
مهر/ روزنامه انگلیسی گاردین در مطلبی به بهانه اعدام «علیرضا اکبری» جاسوس این کشور در ایران، هم موضع سراسر استیصال دولتمردان این کشور در برابر این اقدام را به نقد می‌کشد و هم به تاریخچه پر افت و خیز روابط دو کشور و نیز رویکرد خصمانه و پر ابهام انگلیسی‌ها در قبال ایران در طول سالیان گذشته می‌پردازد.سایمون تیسدال، تحلیلگر انگلیسی در ابتدای مطلب خود با عنوان «با اعدام علیرضا اکبری، انگلیس در برابر تهران مستاصل و ناتوان شده است»، روابط میان لندن و تهران را دارای پیشینه‌ای پردردسر، آمیخته با اختلاف و البته درست نشدنی می‌داند.نویسنده این مطلب یادآور می‌شود که ایرانی‌ها خاطرات فراوان اقدامات انگلیس را در ذهن خود دارند و تا به امروز نقش این کشور را در بسیاری از مشکلاتی که از آن دوران تجربه کردند، همچنان پر رنگ می‌دانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *