خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۲۶

**تلاش 100 هزار صهیونیست برای سرنگونی افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: عزت انسانی و اسلامی در اقتصاد سالم است** آیت الله اعرافی: با سونامی کاهش جمعیت و ازدواج مواجهیم** آیت الله فیاضی: تجمعات مردمی در حمایت از رهبری بزرگ‌ترین پاسخ به یاوه‌گویی دشمنان است** عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: جنگنده سوخو ۳۵ اوایل سال آینده به ایران می‌آید
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 سامانه باور ۳۷۳ به صورت عملیاتی در چرخه پدافندی حاضر است
امیر صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش درباره توان این نیرو در دفاع از کشورمان، گفت: نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قدرت مطلق پدافندی هوایی بود و با ارتقای سامانه باور ۳۷۳ می‌توانم بگویم که قدرت مطلق پدافند هوایی جهان هستیم. وی افزود: سامانه‌ باور ۳۷۳ جزو سامانه‌هایی است که فقط یک یا دو کشور در جهان مشابه چنین سامانه‌ای را دارند.امیر صباحی‌فرد با بیان اینکه صنایع دفاعی ما آزمایش‌های باور ۳۷۳ را در مقابل چشم همگان انجام داد، تصریح کرد: سامانه باور ۳۷۳ اکنون در چرخه پدافندی کشورمان حضور دارد و آسمان مقدس جمهوری اسلامی ایران را رصد می‌کند.

 همشهری 
 حامیان جاسوس نگران شدند
اجرای حکم اعدام علیرضا اکبری، جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس، اعتراضات مداخله‌جویانه علیه تهران را به‌دنبال داشت. با انتشار خبر اعدام اکبری، ابتدا ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس، در پیامی توییتری به اعدام این جاسوس۶MI واکنش نشان داد و از اجرای حکم وی ابراز ناراحتی کرد. جیمز کلورلی، وزیر خارجه انگلیس نیز به اعدام این جاسوس واکنش نشان داد و گفت «این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند». لندن در ادامه واکنش‌ها، از تحریم دادستان کل ایران خبر داد. وزیر خارجه انگلیس در توییتی با اعلام خبر تحریم، ادعا کرد: «تحریم امروز او نشان‌دهنده انزجار ما از اعدام علیرضا اکبری است. دادستان کل مسئولیت اصلی استفاده ایران از مجازات اعدام را برعهده دارد.» وی همچنین اعلام کرد پس ‌از اعدام اکبری، انگلیس به‌صورت موقت، سفیر خود را از تهران برای رایزنی‌های بیشتر فرا می‌خواند. در واکنش به مداخلات نامتعارف انگلیس، سفیر این کشور در تهران به وزارت خارجه احضار و اعلام شد: اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی ایران منوط به رضایت دیگر دولت‌ها نیست. آلمان، فرانسه و آمریکا از دیگر دولت‌های غربی بودند که به اعدام جاسوس سرویس اطلاعات مخفی انگلیس واکنش نشان دادند. آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در ادامه دخالت‌های اخیر دولت متبوعش در امور داخلی ایران، اعدام اکبری را اقدامی «غیرانسانی» دانست و مکرون رئیس‌جمهور فرانسه اجرای حکم این جاسوس را محکوم کرد. فضاسازی‌ها به همین‌جا ختم نشد و مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا نیز همسو با انگلیس و تروئیکای اروپایی، اجرای حکم اکبری را محکوم کرد. جوزپ بورل در بیانیه‌اش به نمایندگی از اتحادیه ‌اروپا، به فرافکنی‌ها دراین زمینه ادامه داده و مدعی شده ‌است که «اتحادیه اروپا اعدام علیرضا اکبری تبعه ایرانی-بریتانیایی در ایران را با شدیدترین لحن محکوم و بار دیگر مخالفت شدید خود با استفاده از مجازات اعدام در هر شرایطی را یادآوری می‌کند.»
 شرق آسیا، بحرانی‌تر از همیشه
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن گفت: وضعیت مناطق پیرامون ژاپن با اصرار برخی از کشورها برای تغییر وضعیت موجود از طریق استفاده از زور در دریای چین شرقی و دریای چین جنوبی، همزمان با اقدامات هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی بدتر از گذشته شده است. در این وضعیت، شرق آسیا ممکن است به اوکراینی دیگر تبدیل شود.
 بی‌طرفی عراق در جنگ اوکراین
قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق گفت: دولت محمد شیاع السودانی، سیاست احترام به حاکمیت کشورها را دنبال می‌کند و این رویکردی منسجم از جانب بغداد است. برهمین اساس موضع دولت عراق در مقابل هرگونه درگیری از جمله جنگ در اوکراین، یک موضع بی‌طرف است و معتقدیم مذاکره بهترین راه به جای جنگ است.

 کیهان
 روایت رئیس‌جمهور از تبعات انحلال شرکت ذخیره‌‌سازی گاز در دوره قبل
آیت‌الله رئیسی با حضور از پیش اعلام نشده در شرکت ملی گاز، ضمن حضور در مرکز کنترل شبکه گاز کشور،‌ از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توزیع گاز در سراسر کشور و اقدامات صورت گرفته جهت پایداری این شبکه قرار گرفت.
رئیس جمهور سپس در جلسه ویژه کارگروه تامین پایدار سوخت زمستانی شرکت کرده و با بیان اینکه در وضعیت خاص آب و هوایی پیش آمده با تلاش‌های مسئولان اداره گاز و البته همراهی و همکاری متعهدانه مردم قطعی گسترده گاز نداشتیم و فقط در نقاط محدودی متاسفانه گاز قطع شد، درباره مدیریت اعمال شده گفت: تعطیلی ادارات و سازمان‌ها راهکار مناسبی نیست، اما امروز موضوع اهم رساندن سوخت به منازل مردم است و بعد به واحدهای تجاری و اداری.وی با تاکید بر ضرورت مدیریت جدی مصرف و مواجهه با مشترکان پرمصرف در بخش خانگی، تجاری و اداری به نحو مقتضی، افزود: در موضوع مشترکان پرمصرف نظارت بر مصرف سازمان‌های دولتی اولویت بیشتری دارد.رئیسی حضور و اقدام به‌موقع در کنار پیش‌بینی صحیح و اتخاذ سیاست‌های پیشگیرانه را از دیگر الزامات مدیریت صحیح دانست و تصریح کرد: موضوع ذخیره‌‌سازی گاز و نفت از مسائل بسیار مهم به ویژه برای شرایط بحرانی و غیرقابل پیش‌بینی است که متاسفانه در یک مقطعی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و شرکت ذخیره‌‌سازی منحل شده است. وزارت نفت پس از پایان شرایط ویژه فعلی باید حتما این موضوع را مورد توجه جدی قرار دهد.
 رویترز: فروش نفت ایران رکورد ۳ سال گذشته را شکست
رویترز به نقل از شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی اعلام کرد صادرات نفت ایران در دو‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ افزایش یافته و به بیشترین میزان سه سال گذشته رسیده است. بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی شرکت‌های رهگیری خطوط کشتیرانی، صادرات نفت ایران در دو ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ رکورد جدیدی را به ثبت رسانده و حتی شروع قوی‌ای را در سال ۲۰۲۳ و با وجود تداوم تحریم‌‌‌‌‌های آمریکا داشته است.
از زمان خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، صادرات نفت ایران محدود شده بود، اما پس از وی صادرات نفت کشورمان افزایش یافته و براساس برخی تخمین‌ها به بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسیده است. این در حالی است که شاهد توقف گفت‌وگوها برای احیای برجام هم هستیم.در همین زمینه، موسسه بین‌المللی SVB اعلام کرد که ایران در ماه دسامبر (آذر و دی) به صورت متوسط روزانه، یک میلیون و ۱۳۷ هزار بشکه نفت فروخته که نسبت به ماه نوامبر (آبان و آذر) ۴۲ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.
رویترز در عین حال برای تحت‌الشعاع قرار دادن موفقیت ایران در افزایش صادرات نفت بدون برجام تلاش کرد تا این دستاورد را به بی‌خیالی دولت بایدن نسبت دهد و از قول یک کارشناس نامعلوم اقتصادی نوشت: نسبت به دوران ریاست‌ جمهوری ترامپ، ما شاهد اقدامات جدی برای مقابله با صادرات نفت ایران نیستیم.
این ادعای رویترز در حالی مطرح شده که در دوره بایدن، تحریم‌ها بازهم افزایش یافته است. به عنوان نمونه چندی پیش، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد مجموعه تحریم‌های تازه‌ای علیه حکومت ایران با هدف محدودتر شدن صادرات نفت ایران وضع کرده است. براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، ۱۰ شرکت تجاری و یک نفتکش با پرچم پاناما به فهرست تحریم‌های پیشین علیه صنایع نفت و گاز ایران، اضافه شد.
 تلاش ۱۰۰ هزار صهیونیست برای سرنگونی افراطی‌ترین کابینه رژیم صهیونیستی
حدود ۱۰۰ هزار نفر از ساکنان تل‌آویو با برگزاری یکی از بزرگ‌ترین اعتراضات در این شهر و دیگر شهرهای مناطق اشغالی فلسطین به رژیم فاشیستی و دیکتاتوری نتانیاهو «نه» گفتند و با نیروهای امنیتی و هواداران این دولت درگیر شدند.شامگاه شنبه میدان مرکزی تل‌آویو مملو از جمعیتی بود که برای اعتراض علیه نتانیاهو جمع شده بودند. پلیس تل‌آویو تعداد معترضان را بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد. صهیونیست‌ها می‌گویند این تظاهرات در اعتراض به طرح‌های بنیامین نتانیاهو برای اعمال تغییرات در نظام حقوقی رژیم صهیونیستی و تضعیف دادگاه عالی در سه شهر بیت‌المقدس، حیفا و تل‌آویو برگزار شد.

 ایران 
 آزادی یک شهروند بازداشتی لهستانی
طبق اعلام وزارت خارجه لهستان، «ماسیج والچاک»، شهروند بازداشتی این کشور که به‌اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده بود، آزاد شده و به لهستان بازگشته است. والچاک از سپتامبر ۲۰۲۱ به‌دلیل اقداماتی از جمله نمونه‌برداری از خاک در مناطق ممنوعه توسط نیروهای امنیتی ایران دستگیر شد.
 اعتراف نشریه امریکایی به قدرت پهپادهای ایرانی
نشریه نشنال اینترست با انتشار خبری از مقام‌های امریکایی درخواست کرد تا با توجه به افزایش قدرت ایران در ارتباط با صنایع هوایی بخصوص ساخت پهپاد و شکست تحریم‌های اقتصادی، راهبرد تحریمی خود را در قبال تهران تغییر دهند. به گزارش ایرنا، این نشریه در ادامه تأکید کرد، پهپادهای ایرانی ارزان‌تر از انواع خارجی یکی از ستون‌های اصلی قدرت نظامی ایران را در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و بیرون از آن تشکیل داده است.

 وطن امروز
 دوسالانه فرهنگی – رسانه‌ای نیروهای مسلح برگزار می‌شود
امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، رئیس نخستین دوسالانه فرهنگی – رسانه‌ای نیروهای مسلح از برگزاری این رویداد در روزهای نخست بهمن‌ خبر داد. سخنگوی ارتش گفت: «این جشنواره در ۳ بخش فیلم، ویدئوکلیپ و خبر برگزار می‌شود و ۲۳۲ اثر از مجموع ۹۰۰ اثر انتخاب شده و به مرحله نهایی جشنواره رسیده‌اند که در این مرحله توسط داوران مورد بررسی قرار خواهد گرفت».
 استفاده از ظرفیت اندیشکده‌ها باید به ادبیات مشترک دولت تبدیل شود
معاون اول رئیس‌جمهور در نشستی ۲ ساعته با مدیران ۱۶ اندیشکده اقتصادی فعال در کشور به بررسی مسائل روز اقتصادی و بررسی ایده‌ها و پیشنهادات آنها برای حل چالش‌های پیش رو پرداخت. مخبر در این نشست با تأکید بر اینکه اندیشکده‌های فعال در کشور کانون و سرمایه‌ای بزرگ برای تعریف مسأله و ایده و همچنین حل مشکلات کشور هستند، تصریح کرد: نیروهای دلسوز، تحصیلکرده و جوان دانشگاهی نعمتی بزرگ برای حل مسائل دولت و کشور به شمار می‌آیند. وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته از ظرفیت بزرگ اندیشکده‌ها در دولت‌ها و کشور غفلت اساسی شده است، افزود: «استفاده از ظرفیت اندیشکده‌ها باید به ادبیات مشترک دولت تبدیل شود. به همین دلیل ساماندهی اندیشکده‌های اقتصادی برای گسترش تعامل و ارتباط با بدنه دولت بویژه وزارتخانه‌ها اهمیت اساسی دارد و باید با ایجاد یک ساختار تخصصی و گروه‌بندی اندیشکده‌ها، مسائل موجود به صورت موضوع محور ارائه شده و راهکارها و پیشنهادات این اندیشکده‌ها مورد بررسی قرار گیرد».
 هرچه ضربه می‌خوریم به دلیل فاصله گرفتن از آرمان‌های انقلاب است
نوه امام خمینی با بیان اینکه کسانی که خارج از کشور صبح تا شب بیانیه می‌دهند یک حرف حسابی‌تر از اصول اصلی انقلاب ندارند، گفت: «ما هم هر چه ضربه می‌خوریم، به خاطر فاصله گرفتن از همین آرمان‌هاست».حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی در مراسم میلاد حضرت فاطمه زهرا -سلام الله علیها- در حوزه علمیه امام خمینی نجف اظهار داشت: «هر وقت در وجود خودمان احساس کردیم ما از ملت ایران متدین‌تر هستیم، ما از ملت ایران دلسوزتر نسبت به اسلام هستیم، ما از ملت ایران نسبت به احکام اسلام دلسوزتر هستیم، بدانیم آن لحظه‌ای است که اضمحلال و زوال ما دارد شروع می‌شود. این ملت خیلی بزرگ و عظیم است؛ چه جای نگرانی نسبت به دین و فرهنگ وجود دارد؟! برآیند این ملت دین خدا را حفظ کرده است. خدمتی که ایرانی‌ها به اسلام و تشیع کرده‌اند را کس دیگری کرده است؟! همین ملت آمدند و این مسیر را پیش بردند. اگر می‌خواهیم دین خدا تقویت شود، راهش این است که به این ملت اتکا و اعتماد کنیم».

 جوان 
 عزت انسانی و اسلامی در اقتصاد سالم است
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای ستاد بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع ‏مقدس استان قم، بیان داشتند: برای حفظ ارزش‌ها و حفظ خون شهدا دو اصل لازم است: یکی همین کاری است که شما انجام می‌دهید تا ‏این آثار حفظ شود، این کار خوبی است چرا که این‌ها آثار دینی ماست و باید حفظ کنیم و به آیندگان برسانیم، ولی اصل دوم این است که این ‏خون شهدا را باید در عمل هم حفظ کنیم، مرحله اول برای تاریخ لازم است، اما اگر بخواهد بماند، باید عمل شود تا حفظ شود، این دو کار ‏همزمان با هم لازم است! ‏
استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقتصاد ستون مملکت است، اظهار داشت: ملتی که ‏جیبش خالی است گدا نیست، فقیر است و فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، کیف و جیب شما ستون شماست «وَ لا تُؤْتُوا ‏السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاما» اگر می‌خواهید آبرومندانه زندگی کنید، باید جیبتان پر باشد نه اینکه حتماً سرمایه‌دار باشید! ‏ در جاهلیت که فرزندان خود را می‌کشتند نه از شدت فقر، بلکه به دنبال آبرو بودند! «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ‎ ‎خَشْیَهَ إِمْلاقٍ»؛ ‏املاق یعنی تملق، می‌گفتند من اگر دستم خالی باشد مجبور به تملق‌گویی و چاپلوسی در مقابل افراد دیگر خواهم شد و این به غرور من بر ‏می‌خورد که نتوانم دست پر به خانه‌ام بروم و، چون اهل تملق نیستم، بچه خودم را می‌کشم! الان نیز بعضی از این افراد که قرآن‌سوزی و ‏مسجدسوزی می‌کنند، همین است! البته خداوند فرمود اگر نمی‌خواهید تملق کنید ما راه دیگری داریم و آبروی شما را حفظ می‌کنیم! به این‌ها ‏نیز باید گفت این روحیه که انسان زیر بار چاپلوسی و تملق نرود، ستودنی است، اما راه حلش این کار‌ها نیست، ‏ترمیم این روحیه به اقتصاد سالم است نه به بچه کشتن و مسجدسوزی! ‏
آیت الله العظمی جوادی آملی ادامه داد: داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است، رهبر اگر علی بن ابیطالب علیه‌السلام هم باشد مادامی که مسئولان بی‌‏عرضه باشند و در جامعه اختلاسی و نجومی باشد، شکست حتمی است. ‏ وی در پایان دعا کرد تا خداوند این نظام را حفظ و روحیه دیانت و عقلانیت را به همه عطا کند تا بتوانند با داشتن این همه ‏ذخائر در کشور، زندگی آبرومندانه برای مردم ایجاد کنند. ‏

 خراسان
 جنگنده های پیشرفته «سوخو ۳۵» اوایل سال آینده به ایران می‌آید
طی سال‌های گذشته، گمانه زنی‌هایی درباره خرید جنگنده‌های سوخو ۳۰ از روسیه مطرح شد و در برخی مقاطع زمانی این گمانه زنی‌ها قوت هم می گرفت. به عنوان نمونه زمستان سال گذشته بود که رئیس جمهور رهسپار مسکو شد. سفری که توسعه همکاری های دوجانبه نظامی و دفاعی بخشی از آن را به خود اختصاص داده بود و برخی رسانه ها گزارش دادند که موضوع خرید سوخو ۳۵ روسی که سال ها از آن سخن گفته می شد؛ به طور جدی در دستورکار سفر رئیس جمهور قرار گرفته و قرار است تهران این موضوع را نهایی کند. کمی بعد و در شهریور امسال ؛ امیر واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفت وگویی با تایید خبر خرید جنگنده از روسیه برای نیروی هوایی ارتش تاکید کرد که خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ در دستور کار نهاجا قرار دارد و خرید جنگنده سوخو ۳۰ در برنامه نهاجا قرار ندارد. حالا و در تازه ترین خبر، شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که «جنگنده‌های سوخو۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال آینده وارد کشور می‌شود.» وی همچنین گفته است: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می شود.»سوخو ۳۵ یکی از قدرتمندترین جنگنده های نسل ۴++ دنیاست که به رادار پیشرفته آرایه فازی N-۰۳۵ مجهز است و امکان کشف ۳۰ هدف و درگیری با ۸ هدف را به صورت همزمان دارد.
 حکم جلب ملی پوش سابق والیبال صادر شد
دادستان تهران اعلام کرد: نظر به توهین فرهاد ظریف علیه مقدسات، بلافاصله موضوع در دستور کار دادستانی تهران قرار گرفت و ضمن صدور دستور تعقیب قضایی علیه وی، حکم جلب وی نیز صادر شد. فرهاد ظریف ملی پوش سابق والیبال با انتشار یک استوری در صفحه مجازی خود به مقدسات توهین کرده و همین امر باعث شد علی صالحی دادستان تهران علیه وی دستور تعقیب قضایی صادر و حکم جلب وی را برای ضابط ارسال کند. با توجه به اقامت ظریف در خارج از ایران دستور جلب وی به مراجع ذی ربط ارسال شده است.

 مردم سالاری 
 استقرار ۶ هزار نیروی نظامی عراق در مرز ایران و ترکیه
وزیر کشور عراق با اشاره به اهمیت کنترل مرزها گفت که بیش از ۶۰۰۰ نیرو در مرزهای ایران و ترکیه مستقر کردیم. عبدالامیر الشمری، وزیر کشور عراق در گفت‌وگو با شبکه العربیه گفت که بغداد برای کنترل مرزهایش با ایران و ترکیه اقداماتی اتخاذ کرده است و مرزهای عراق خط قرمز ما است که در کنترل آن سهل انگاری نخواهیم کرد. وی گفت که برای این امر مبالغ مالی اختصاص داده شده و پاسگاه ها و دوربین های حرارتی و برجک هایی تاسیس شده است. الشمری خاطرنشان کرد که بیش از ۶۰۰۰ نیرو در مرزهای عراق با ایران و ترکیه در اقلیم کردستان عراق مستقر شده اند.وزیر کشور عراق گفت که هماهنگی ها با اقلیم کردستان ادامه دارد و نیروهای پیشمرگه بخشی از عملیات کنترل مرزها هستند.

 آرمان ملی 
 امضای برنامه جامع همکاری‌های میان ایران و سوریه
وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به سوریه با بشار اسد رئیس‌جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن ابلاغ سلام رئیس‌جمهور ایران به بشار اسد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت سوریه را امنیت و پیشرفت خود می‌داند و به پشتیبانی قوی از سوریه ادامه خواهد داد. وی با اشاره به مشورت‌ها و همکاری‌های خوب و نزدیک میان مسئولان دو کشور به‌ویژه در سطح وزارت امور خارجه، این سفر را در راستای استمرار و تکمیل مشورت‌ها و تبادل نظرهای دو کشور در موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی دانست. امیرعبداللهیان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی به جای راهکار جنگ تاکید داشت، فلذا از تحولات مثبت در روابط سیاسی سوریه با دیگر کشورها استقبال می‌کند. وی با اشاره به اهمیت زمینه‌سازی جهت همکاری‌های بلندمدت دو کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور خبر داد.

 قدس 
 کاهش ۶ میلیون مترمکعبی مصرف گاز با تعطیلی تهران
سخنگوی شرکت ملی گاز روز گذشته اعلام کرد: با تعطیلی تهران حدود ۶ میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی شد، اما باید توجه داشت همچنان در نقطه هشدار و نیازمند همکاری بیشتر مشترکان هستیم. اعظمی گفت: پیش‌بینی می‌شود حدود ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب میزان مصرف کاهش یابد که کمک خوبی به شبکه گاز کشور به حساب می‌آید.

۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سه سال گذشته
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ از فرار مالیاتی به میزان ۸۰ هزار میلیارد تومان در طول سه سال گذشته خبر داد. رحیم زارع در توضیح جلسات روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه گفت: در سه سال گذشته ۸۸۵ هزار فرد حقوقی و ۵/۳ میلیون نفر اشخاص حقیقی مالیات پرداخت نکرده‌اند که نزدیک به ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

 اطلاعات
 اکبر طبری در اوین بازداشت است
سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور در واکنش به برخی خبرها مبنی بر آزادی یا مرخصی «اکبر طبری» از زندان اعلام کرد که این فردبنا برحکم مرجع قضائی در بازداشتگاه اوین به سر می‌برد.نامبرده همچنان دوران محکومیت خود را سپری می‌کند.لازم به ذکر است که هرگونه ارفاقات قانونی اعم از آزادی یا مرخصی زندانیان از زندان، باید به حکم مرجع قضائی صادر و پس از وصول به زندان، عملیاتی شود.براین اساس این محکوم اکنون در زندان است و درحال سپری کردن دوران محکومیت خود قرار دارد .طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه بعد از ارجاع پرونده اکبر طبری از دیوان عالی کشور به شعبه هم عرض این پرونده مجددا رسیدگی و‌ دادگاه، میزان قرار وثیقه قبلی که ۱۰۰میلیارد تومان بود را افزایش دادو به ۳۰۰میلیارد تومان رساند.تعیین مبلغ وثیقه صرفا برای استفاده از امکان قانونی مرخصی محدود زندانی ها ست و ارتباطی با آزاد کردن محکوم ندارد .

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

با سونامی کاهش جمعیت و ازدواج مواجهیم
حوزه/ آیت الله اعرافی در دیدار اعضای هیئت مدیره بنیاد فرزانگان که در قم برگزار شد، به مسئله جمعیّت اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز با نکته ای که بسیار راهبردی است و ما با آن مواجه هستیم سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد است و این مقوله باید مورد توجه همه نهادهای حاکمیتی و تشکل های مردمی باشد.مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: این امر می‌طلبد نگاه ما به بازنشستگان تغییر کند و ایشان را همچون سرمایه برای کشور بدانیم و این نیازمند تغییر بنیادین در عرصه نگرش های اجتماعی و جامعه است همانطور که در نگاه اسلام بازنشستگی به معنای از کارافتادگی نداریم، بلکه باید همه در جامعه عناصر فعال در عرصه های مختلف جامعه باشند و نگاه اصلی این است که انسان ها باید تا آخر عمر فعالیت داشته باشند، چرا که این امر موجب پویایی و نشاط خواهد شد.

تجمعات مردمی در حمایت از رهبری بزرگ‌ترین پاسخ به یاوه‌گویی دشمنان است
رسا/ آیت الله فیاضی در واکنش به اقدام موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو اظهار داشت: وقتی دشمنان ما اقدام به این حرکات شنیع می کنند، نشانه این است که مرگ این مستکبرین و خبیث های عالم، نزدیک شده است و این افعال در واقع آخرین دست و پا زدن آن ها است و امیدواریم إن شاءالله حضرت موعود -عجل الله تعالی فرجه الشریف- هر چه زودتر ظهور کنند و ریشه این جانورهایی که سدّ راه بشریت هستند و قصد دارند جلوی نور خداوند را بگیرند، ریشه کن بفرماید.عضو جامعه مدرسین با اشاره به سابقه معلوم الحال این نشریه موهن فرانسوی بیان داشت: مطمئن باشید که تا خود سران آن کشور و سران استکبار نخواهند، این قبیل کارها انجام نمی شود، یعنی مسئول اصلی، سران استکبار هستند.وی در ادامه با تصریح بر ضرورت موضع گیری در مقابل اینچنین اهانت هایی، ابراز داشت: خوشبختانه ملت ما در این زمینه به خوبی عمل کرده و این اظهار ارادت به مرجعیت و عشق به این نظام و رهبری بزرگترین پاسخ ملت به آن هاست.

برجام عامل کاهش تنش‌های منطقه است
تسنیم/ نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتر نوشت: بهترین راه برای جلوگیری از روندهای منفی در منطقه نهایی‌سازی گفتگوهای وین درباره برجام است. میخائیل اولیانوف افزود: پیشرفت در این زمینه می‌تواند تنش را کاهش دهد و مسیر گفتگوی فشرده درباره امنیت منطقه‌ای را باز کند، ظاهراً کشورهای غربی برای این موضوع آماده نیستند.

وحشت در دفتر نتانیاهو
تسنیم / نگرانی از رسیدن بسته مشکوک به دفتر نخست وزیری تمامی نیروهای امدادی و امنیتی را به دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی کشاند.پایگاه اطلاع رسانی «کان» در خبری نوشت: رسیدن یک بسته مشکوک که چند لکه روغن بر روی آن قابل مشاهده است، باعث شد، نیروهای پلیس، آتش نشانی و اورژانس به دفتر نتانیاهو یورش ببرند تا از غیر خطرناک بودن بسته اطمینان حاصل شود.رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند ماموران در حال بررسی این بسته در مکانی امن هستند.شبکه هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد، احتمالا این بسته در برگیرنده مواد خطرناکی باشد.گفتنی است، افزایش اعتراضات علیه نتانیاهو و سیاست هایش در جامعه صهیونیستی نگرانی نهادهای امنیتی این رژیم را نسبت به سوء قصد به وی افزایش داده است.

استقبال پرشور و حماسی مردم یزد از رئیس‌جمهور
ایرنا/ آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور صبح پنجشنبه به همراه شماری از اعضای کابینه وارد یزد شد و مورد استقبال پرشور و حماسی مردم دارالعباده قرار گرفت.دیدار عمومی با مردم، افتتاح خط انتقال آب شرب استان یزد از منابع صنعت در مواقع اضطراری، آغاز عملیات اجرایی انتقال آب از خلیج‌فارس به استان یزد و فلات مرکزی و آغاز ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی ویلایی از مهم‌‌ترین برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به یزد بود.یزدی‌ها روز پنج‌شنبه ۲۲ دی‌ماه در استقبال از رئیس‌جمهور مردمی حماسه آفریدند. براساس گزارش‌های منتشرشده، شهروندان یزدی از ساعات اولیه صبح پنج‌شنبه با حضور پرشور خود در خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی امیرچخماق یزد و در دست داشتن پلاکاردها و شعارنوشته‌های انقلابی از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی استقبال کردند.

برگزاری انتخابات «مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» ۲۹ دی در شهرک پردیسان
حوزه/ نظر به درخواست و بررسی صورت گرفته، انتخابات«نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» در روز پنجشنبه ۲۹ دی در شهرک پردیسان نیز برگزار خواهد شد. انتخابات «نهمین دوره ی مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» در روز (چهارشنبه ۲۸ دی ماه۱۴۰۱) از ساعت ۸ الی ۱۸در مدرسه علمیه فیضیه و روز پنج شنبه۲۹ دی در مسجد حضرت زینب پردیسان از ساعت ۱۰ الی ۱۸ برگزار خواهد شد.

وزارت نفت قبض برق دی‌ماه ساکنان تربت جام را پرداخت می‌کند
فارس/ وزیر نفت از پرداخت قبض برق دی ماه مشترکان تربت جام که گاز منازل آنها طی روزهای اخیر قطع شده بود، خبر داد. اوجی در نشست ستاد مدیریت بحران شهر فریمان در استان خراسان رضوی در ادامه گفت: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران از این موضوع غافل نبودند و از پیش تدابیری اندیشیده شده بود و ذخیره مطلوبی از نفت سفید و گاز مایع به عنوان سوخت دوم، همچنین بخاری نفتی و برقی انجام شده بود.وی با بیان اینکه قرار شد نزدیک به ۱۷ هزار بخاری در تربت جام با هزینه وزارت نفت طی امروز و فردا توزیع شود، افزود: افزون بر این، وزارت نفت تقبل کرد که قبض برق دی‌ماه عزیزانی را که در منطقه تربت جام دچار مشکل شدند و گاز منزلشان قطع شده، پرداخت کند.

صهیونیست‌ها به آینده اسرائیل خوش‌بین نیستند
فارس/ نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی حاکی از آن است که بیش از نیمی از صهیونیست‌ها نسبت به آینده این رژیم بیمناک هستند.
بر اساس تازه‌ترین نتایج نظرسنجی، تنها ۴۹ درصد از صهیونیست‌ها دیدگاه خوش بینانه درباره آینده این رژیم دارند این در حالی است که نتایج همین نظرسنجی در سال ۲۰۱۲، حاکی از آن بود که ۷۶ درصد از ساکنان سرزمین‌های اشغالی، به آینده رژیم صهیونیستی خوش بین بودند.این نظرسنجی که توسط «موسسه دموکراسی اسرائیل» انجام شده، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از اسرائیلی‌ها (۵۱ درصد) نسبت به آینده رژیم صهیونیستی بیمناک هستند که حاکی از کاهش شدید امیدواری نسبت به آینده رژیم صهیونیستی در میان ساکنان سرزمین‌های اشغالی طی یک دهه گذشته است.
نتایج این تحقیق روز یکشنبه منتشر شده و داده‌های آماری آن، اطلاعات جمع آوری شده از مردم را بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ تحلیل کرده است.علاوه بر آن، نتایج این تحقیق حاکی از افت در اعتماد اسرائیلی‌ها به هشت موسسه رژیم صهیونیستی است: ارتش، پلیس، ریاست، کابینه، کنست، احزاب سیاسی و دادگاه عالی رژیم صهیونیستی، هشت نهادی هستند که اعتماد ساکنان سرزمین‌های اشغالی به آنها کاهش یافته است.

افزایش ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین
ایسنا/ دبیرکل ناتو معتقد است که کشورهای غربی به زودی ارائه تسلیحات سنگین به اوکراین را افزایش خواهند داد.به گفته ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، متحدان ائتلاف آتلانتیک شمالی می‌دانند که اوکراین به تانک‌های جنگی مانند لئوپارد ۲ آلمان نیاز دارد.استولتنبرگ گفت: “این یکی از موضوعاتی خواهد بود که در رامشتاین (پایگاه هوایی آمریکا در آلمان) به آن خواهیم پرداخت. اوکراین در آنجا نماینده خواهد داشت. تعهدات اخیر برای تامین تجهیزات نظامی سنگین بسیار مهم است و من در آینده نزدیک انتظار بیشتری دارم”.به گفته وی، او انتظار دارد که پس از نشست ۲۰ ژانویه در رامشتاین، حامیان اوکراین بتوانند کمک‌های نظامی جدید را اعلام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *