بیانیه نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علماء محترم بلاد

 بیانیه نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علماء محترم بلاد
مورخ ۱۳۹۳/۱۰/۲۵

 

بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین والصلوه و السلام علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین سیما بقیه‌الله فی الارضین.

نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علماء اعلام بلاد با هدف تبادل نظر پیرامون فرهنگ اسلامی و اقتصاد مقاومتی و نقش و جایگاه روحانیت در تبیین و ترویج این دو مقوله در سالروز ورود کریمه اهل بیت «علیهم‌السلام» حضرت فاطمه معصومه «سلام الله علیها» به شهر مقدس قم برگزار گردید.

در این اجلاس علاوه بر کسب رهنمود و استماع توصیه‌های مراجع عالیقدر، حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی (دامت برکاتهم) و استماع سخنان ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر لاریجانی، اساتید و اعاظم حوزه‌های علمیه به بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعات فوق‌الذکر پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این همایش بر نکات ذیل تأکید می‌نمایند:

۱.    روحانیت و حوزه‌های علمیه اهانت نشریه فرانسوی به ساحت قدسی نبی مکرم اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) را که عواطف مسلمانان و انسانهای آزاداندیش را در سراسر جهان جریحه‌دار کرده قاطعانه محکوم می‌نماید. و این حرکات مذبوحانه را توطئه‌ای حساب شده از سوی استکبار به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل در جهت تکمیل پروژه اسلام هراسی می‌دانیم.

۲.    حفظ وحدت، اتحاد و همدلی در صفوف مسلمانان یکی از ضروری‌ترین نیازهای امروز جهان اسلام بوده، و هرگونه تلاش در جهت اختلاف در میان امت اسلامی را که توسط بیگانگان و عناصر وابسته به آنان انجام می‌گیرد محکوم نموده و تعاون و همدلی علماء اسلام و مسلمانان و طرد عناصر مزدور و وابسته و جلوگیری از طرح مسائل انحرافی را تنها راه پیروزی بر توطئه‌های دشمنان می‌دانیم.

۳.    حرکت مستقیم و پرشتاب کاروان انقلاب اسلامی مرهون کاردانی و رهبری کم‌نظیر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مدظله‌العالی» و حضور همدلانه و مجدانه آحاد ملت ایران اسلامی در صحنه است. روحانیت و حوزه‌های علمیه ضمن ستایش نقش بی‌بدیل رهبری نظام در مهار فتنه‌ها و سکان‌داری انقلاب، حمایت و پشتیبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اصل مترقی ولایت فقیه را وظیفه دائمی خود می‌دانیم.

۴.    ضمن قدردانی از اقدام مهم مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در نام‌گذاری سال جاری به عنوان سال فرهنگ و اقتصاد اسلامی با تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی، توجه ویژه مسئولان بخصوص شخص رئیس جمهور و هیأت دولت را نسبت به جدی گرفتن این مهم به عنوان هدفی راهبردی لازم دانسته و همگان بویژه اندیشمندان، مدیران و مسئولان اجرایی را به نهضتی بزرگ در این عرصه مهم فرا می‌خوانیم.

۵.    مرجعیت شیعه به عنوان عالی‌ترین رکن و جایگاه روحانیت در حوزه‌های علمیه همواره پیشتاز در دفاع از کیان اسلام ناب محمدی «صلی‌الله علیه و آله و سلم» بوده و خواهند بود و حمایت و اطاعت از این استوانه‌های علم و دین را وظیفه دائمی خود دانسته و تلاش‌های مؤثر این عزیزان در حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی را ارج می‌نهیم و توجه همگان بویژه همه مسئولین و دست‌اندرکاران را به رعایت رهنمودهای این دلسوزان اسلام و انقلاب جلب می‌نمائیم.

۶.    حوزه‌های علمیه به عنوان خاستگاه تمدن اسلامی و احیاگر ارزش‌های دینی آمادگی خود را در تبیین و تبلیغ الگوی صحیح زندگی اسلامی اعلام داشته و مقابله با تهاجم فرهنگی، سیاسی دشمن را در همه عرصه‌ها بویژه پاسخ به شبهات، مقابله با القائات کاذب و جریان‌های انحرافی و عرفان‌‌های دروغین را وظیفه اصلی و ذاتی خود تلقی می‌نماید. در این راستا به مسئولین محترم فرهنگی تبلیغی و اجرایی کشور متذکر می‌گردد که دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب جز با همدلی همگان و باور و عزم جدی و برنامه‌ریزی صحیح و توجه به مقتضیات اسلام و انقلاب میسور نخواهد بود. در این راستا حضور نیروهای مؤمن، کارآمد و متخصص را در عرصه فرهنگ امری ضروری و بسیار مهم می‌دانیم.

۷.    تحریم‌های سنگین اقتصادی سال‌های اخیر که در راستای ممانعت از دست‌یابی ملت ایران به حقوق مسلم هسته‌ای خود صورت گرفته است را محکوم نموده و ضمن تأکید بر حقوق مسلم ملت ایران به زیاده‌ خواهان آمریکائی و غربی اعلام می‌کنیم به حول و قوه الهی حرکت پرشتاب خود را با تکیه بر توان داخلی و اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی ادامه خواهیم داد.

۸.    نقض حقوق بشر در کشورهای عربستان سعودی و بحرین که با دستگیری، شکنجه و اهانت و مجازات‌های غیر شرعی و حقوقی شخصیت‌های برجسته‌ای چون شیخ نمر، شیخ عیسی قاسم و شیخ سلمان و به خاک و خون کشیده شدن برخی از شیعیان این مناطق صورت گرفته است را محکوم نموده و خواستار رعایت حقوق قانونی و شهروندی و آزادی بی قید و شرط آنان می‌باشیم.

۹.    به دولت‌های منطقه که منافع ملت خویش را در همدستی با استکبار جهانی و آمریکا و صهیونیسم بین‌الملل به تاراج گذاشته‌اند هشدار می‌دهیم بخصوص آنچه در عرصه فروش نفت در بازار جهانی می‌گذرد، نتیجه و ثمره‌ای جز ضرر برای آنان نخواهد داشت.

۱۰.    امر تبلیغ از رسالت‌های مهم روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده که امروز با ورود شبهات و نیازهای فرهنگی جهان بویژه جهان اسلام، گسترش فضاهای مجازی و پایگاه‌های اینترنتی تلاش مضاعف مسئولان فرهنگی و حوزه‌های علمیه را می‌طلبد از این رو لازم می‌دانیم ضمن توجه به نیازهای تبلیغی سیاستگذاری‌ها در این عرصه باید با دقت و شتاب بیشتری همراه شود.

۱۱.    مسئله تحول در حوزه‌های علمیه و توجه به نیازهای جهان اسلام و ایجاد حوزه پاسخگو از مباحث مهم امروز حوزه‌های علمیه است که همواره مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع معظم تقلید «دامت برکاتهم» بوده است از این رو لازم است حوزه‌های علمیه این مباحث پراهمیت را تا حصول نتیجه دنبال نمایند.

۱۲.    با تشکر از تلاش‌های ریاست‌ محترم جمهوری و دولت محترم در مهار تورم و رسیدگی به محرومین و اقشار کم‌درآمد بویژه در عرصه سلامت و بهداشت و درمان، مراتب نگرانی خود را نسبت به وضع اقتصادی عموم مردم خاصه طبقات ضعیف و کم‌درآمد ابراز داشته و از مسئولین محترم در قوای مقننه و مجریه می‌خواهیم که با برنامه‌ریزی صحیح و استفاده بهتر از امکانات مادی و معنوی کشور و توجه به توان و ظرفیت داخلی و مدیریت کلان نسبت به ارتقاء وضع اقتصادی و معیشت آنها جدی‌تر عمل نماید.

در خاتمه با گرامیداشت یاد امام راحل «قدس سره»، شهیدان گلگون‌کفن و همه عزیزانی که سالیان قبل در کنار و همسنگر ما در پاسداری از ارزش‌های اسلام و انقلاب بوده‌اند، برای سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و سایر مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» دعا نموده و ظهور و تعجیل در فرج مولایمان حضرت ولی‌عصر «ارواح‌العالمین لتراب مقدمه الفداء» را از خداوند منان مسئلت می‌نمائیم. و آخر دعوانا ان الحمدلله رب العالمین.

محمدیزدی
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
۲۵ دی ماه ۱۳۹۳
۲۳ ربیع الاول۱۴۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *