خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۲۱

**پیام تشکر جامعه مدرسین از حماسه آفرینی مردم در اجتماع عظیم اعلام انزجار از اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی** در کمتر از 6 ماه صورت گرفت: ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای** آیت‌الله محفوظی: اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی یادآور اهانت به امام عظیم الشأن در سال ۵۶ است** آیت الله نکونام تاکید کرد: لزوم تلاش مضاعف برای روشنگری و هدایت افراد جامعه** به زودی اجرا می‌شود: گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف 5 هزار تن آرد
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای
وزارت اطلاعات اعلام کرد‌ شش تیم سازمان جاسوسی موساد داخل کشور شناسایی و دستگیر شدند. در اطلاعیه این وزارتخانه آمده است: پیرو اطلاعیه اول دی‌ماه این وزارتخانه در‌خصوص ضربه به چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی‌-تروریستی موساد، به استحضار ملت بزرگ ایران می‌رساند که با مجاهدت‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان‌، تعداد تیم‌های شناسایی‌شده به شش تیم افزایش یافت. در این شبکه تروریستی همچنین ۲۳نفر از عناصر عملیاتی و پشتیبانی در استان‌های تهران، اصفهان، یزد، آذربایجان‌غربی و گلستان، شناسایی و تاکنون ۱۳نفر که در داخل کشور حضور داشتند، دستگیر شدند و تجهیزات مختلف عملیاتی آنها نیز کشف و ضبط شد. سرپل این شبکه با نام مستعار «سیروس» در یکی از کشورهای اروپایی اقامت داشته و از طریق شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و واتس‌اپ اقدام به شناسایی و برقراری ارتباط اولیه با عناصر عملیاتی داخل کشور می‌‌کرد. طبق آخرین یافته‌ها، سازمان جاسوسی‌-تروریستی موساد با هدف بهره‌گیری از فضای اغتشاشات اخیر در برخی نقاط کشور، در‌صدد ترور یک مقام نظامی و انجام چندین عملیات خرابکاری در شهرهای بزرگ کشور و نیز انتقال مواد منفجره در مقیاس بالا از مرزهای دریایی جنوب کشور بود که بحمدالله تمام عناصر عملیاتی و پشتیبانی، پیش از هر اقدامی شناسایی شده و به آنها ضربه وارد شد. این دومین شکست بزرگ اطلاعاتی و عملیاتی رژیم جعلی صهیونیستی در کمتر از شش ماه گذشته بود.

 همشهری
 حبس برای تبعه بلژیکی
دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای ۴‌عنوان اتهامی تبعه بلژیک که چندی پیش دستگیر شده بود، حکم بدوی صادر کرد. براساس حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران الیویر وند کاستیل، فرزند برنارد، متولد سال۱۹۸۱ با ۴ عنوان اتهامی در دادگاه محاکمه شده است که در پایان دادگاه انقلاب اسلامی تهران در هر ۴عنوان اتهامی وی را مستحق مجازات دانسته است. بر اساس کیفرخواست صادر‌شده الیویر وند کاستیل متهم بوده است به جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰‌ هزار دلار و پولشویی به همین میزان. براساس گزارش میزان، دادگاه پس از برگزاری جلسات دادگاه با حضور معاون دادستان، متهم و وکیل مدافع وی در نهایت در رابطه با اتهام اول، جاسوسی علیه جمهوری اسلامی ایران به نفع سرویس اطلاعاتی بیگانه، تبعه بلژیک را به ۱۲. ۵‌سال حبس محکوم کرده است. همچنین دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد اتهام دوم، همکاری با دولت متخاصم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران نیز وند کاستیل را به ۱۲. ۵‌سال حبس محکوم کرده است. در مورد اتهام سوم، قاچاق حرفه‌ای ارز به مبلغ ۵۰۰‌ هزار دلار، رئیس دادگاه برای تبعه بلژیک ۲. ۵‌سال حبس، ضبط ارز قاچاق، پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر بهای ریالی دلارها به قیمت روز و ۷۴‌ ضربه شلاق حکم صادر کرده است. در مورد اتهام چهارم، پولشویی به میزان ۵۰۰‌ هزار دلار‌ هم دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای این فرد ۱۲. ۵‌سال حبس و مصادره اصل مال درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم منشأ و جرم پولشویی در نظر گرفته است. حکم صادر شده بدوی و ظرف ۲۰روز در دادگاه تجدیدنظر قابل اعتراض است.
 تصمیم جنگ علیه یمن در واشنگتن گرفته شد
علی‌القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن گفت: من خیلی صریح اعلام می‌کنم که تجاوز و محاصره یمن توسط ائتلاف سعودی، تصمیمی بوده است که در واشنگتن گرفته شده است. هر چقدر هم که آمریکایی‌ها تلاش دارند تا خود را در پس پرده جنگ یمن پنهان کنند، اما رویدادهای جنگ یمن، حقایق و رفتارهای زشت همیشگی آمریکایی‌ها را آشکار می‌کند.

 کیهان
 ایرانی‌ها شعار «فرانسه ننگت باد» سر دادند
یک رسانه فرانسوی روز دوشنبه در گزارشی به تجمع شهروندان ایرانی مقابل سفارت فرانسه در تهران به نشانه اعتراض به گستاخی مجله «شارلی ابدو» اشاره کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه شماری از ایرانی‌ها روز یکشنبه مقابل سفارت فرانسه در مرکز تهران تجمع کردند و اعتراض خود را به انتشار کاریکاتورهای موهن توسط هفته‌نامه طنز شارلی ابدو نشان دادند. بر اساس این گزارش، جمعیت حاضر مقابل سفارت در مرکز تهران پرچم‌های فرانسه را آتش زدند. جمعیت حاضر مقابل سفارت فرانسه شعار می‌دادند: «فرانسه، ننگت باد»! معترضان با تکان دادن پرچم‌های ایران، تصاویری از حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و تابلوهایی با مضمون «جانم فدای رهبر» و «شارلی ابدو شرمنده» در دست داشتند.
 تأکید ایران و سوریه بر توسعه همکار‌ی‌های اقتصادی
«ایمن سوسان» معاون وزیر خارجه سوریه عصر دوشنبه ۱۹ دی ماه با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. در این دیدار توسعه روابط فیمابین و آخرین تحولات سوریه و منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. امیرعبداللهیان در این دیدار، بر اهمیت روابط ممتاز جمهوری اسلامی ایران و سوریه و همکاری‌های نزدیک دو کشور برای برقراری ثبات، امنیت و آرامش در منطقه تأکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر ضرورت ارتقای مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف، توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای دو کشور به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود خواند.
ایمن سوسان معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار یاد و خاطره سردار شهید سلیمانی و نقش ویژه ایشان در مبارزه با تروریسم در سوریه و منطقه را گرامی داشت و با قدردانی از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی و کمک به حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه، بر روابط ممتاز فیمابین که بر پایه دیدگاه راهبردی مقامات عالیه دو کشور پایه‌ریزی شده است، تأکید کرد.

 ایران 
 موافقت رئیس‌جمهور با افزایش سرمایه صندوق نوآوری به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان
دومین جلسه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان عصر دیروز سه‌شنبه به ریاست آیت‌الله رئیسی تشکیل شد. در این جلسه با موافقت رئیس جمهور و تصویب هیأت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی، میزان سرمایه این صندوق طی ۵ سال به مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت تا صرف حمایت از تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان شود. گزارش روند اجرای قانون جهش تولیدات دانش بنیان مبتنی بر تصویب ۱۱ آیین‌نامه تکلیفی در هیأت دولت نیز در این جلسه ارائه شد. در ادامه جلسه دستورالعمل‌های مرتبط با اعتبار مالیاتی بخش تحقیق و توسعه، اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری مشترک بانکی و صندوق نوآوری و شکوفایی در شرکت‌های دانش بنیان و منع رقابت بخش دولتی با این شرکت‌ها به تصویب رسید. رئیس جمهور در این جلسه در سخنانی بار دیگر بر عزم دولت در حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، در راستای اجرایی‌سازی کامل قانون جهش تولیدات دانش بنیان تأکید کرد و گفت: هر گونه حمایت از این بخش در حقیقت هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است.
 اقدام شارلی ابدو نشانه استیصال غرب در برابر مرجعیت رهبری است
محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور، اقدام توهین‌آمیز نشریه فرانسوی شارلی ابدو در تعدی به ارزش‌ها و اهانت به ساحت مرجعیت شیعه را محکوم کرد و گفت: این اقدام نشان از اوج انحطاط و استیصال غرب در برابر گفتمان انقلاب اسلامی و مرجعیت سیاسی و دینی رهبر معظم انقلاب است.
 لیدر اصلی اغتشاشات نوشهر به اعدام محکوم شد
دادگاه انقلاب ساری «جواد روحی» یکی از لیدرهای اصلی اغتشاشات نوشهر را به اعدام محکوم کرد. او در جریان رسیدگی به پرونده خود در دادگاه گفت: یکی از خانم‌های حاضر در صحنه، قرآن کریم را به من داده بود، من هم قرآن را داخل آتش انداختم و سوزاندم. جواد روحی درباره آتش زدن مقر پلیس راهنمایی و رانندگی هم گفت: به‌اتفاق چند نفر وارد مقر مأموران راهنمایی و رانندگی که در مرکز شهر قرار داشت شدیم و لوازم موجود در آن را به پایین پرتاب کردیم و پس از آن مقر مأموران راهنمایی و رانندگی آتش زده شد.
 رأی بدوی ۵ سال حبس برای فائزه هاشمی
وکیل مدافع فائزه هاشمی از محکومیت موکلش به ۵ سال حبس خبر داد. ندا شمس در توئیتر نوشت: «پیرو بازداشت سرکار خانم فائزه هاشمی، در پرونده آخر ایشان با اتهامات اعلامی به پنج سال حبس در مرحله بدوی محکوم شدند. اظهار نظر در خصوص آن با توجه به اینکه رأی حاضر قطعیت نداشته صحیح نمی‌باشد. موکل من همچنان در زندان و پرونده‌های دیگری علیه ایشان مطرح است.»

 وطن امروز
 سامانه شفافیت آرای نمایندگان آماده راه‌اندازی است
علی نیکزاد در جلسه علنی دیروز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه مجلس شورای اسلامی گفت: سامانه شفافیت آرای نمایندگان آماده راه‌اندازی است. نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگانی که تمایل برای مشارکت در این مرحله دارند، نامه ثبت شده در سامانه را امضا کنند.

 جوان
 انجمن آشوریان تهران اقدام شارلی ابدو را محکوم کرد
انجمن آشوریان تهران در بیانیه‌ای با محکومیت اقدام موهن نشریه فرانسوی شارلی ابدو نوشت: انجمن آشوریان تهران این هتاکی و هر حرکت شنیع و موهن و اهانت‌آمیز به هر دین و مسلکی و علی‌الخصوص به رهبر معظم انقلاب اسلامی و باور‌های نظام جمهوری اسلامی ایران را محکوم می‌کند. مسئولان این نشریه باید بدانند انتشار چنین طرح‌هایی هرگز نمی‌تواند شأن و مقام رهبر انقلاب اسلامی و روحانیون جامعه را پایین آورد و معتقد است آزادی بیان آن چنان که ادعای فرانسه است حاصلی جز خدشه‌دار کردن روح و رنجاندن میلیون‌ها انسان در سراسر جهان ندارد.
 صدور حکم دستگیری ترامپ از سوی دستگاه قضایی عراق
رئیس کمیته تحقیقات مشترک قضایی عراق در پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی از صدور دستور دستگاه قضایی این کشور برای دستگیری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا خبر داد. نشست حجت‌الاسلام مصدق، معاون اول قوه‌قضائیه با مسلم متعب مدب، رئیس هیئت قضایی عراق در کمیته مشترک تحقیقات قضایی به منظور پیگیری پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.
مصدق در این نشست گفت: مدارک و مستندات این پرونده در خصوص آمران، مباشران و عاملان این جنایت قبلاً تقدیم کشور عراق شده است. از اعضای کمیته تحقیقات مشترک ایران و عراق می‏‌خواهم در خصوص متهمان این پرونده عنوان مجرمانه درست و بر اساس قانون در نظر بگیرند.
‌مسلم متعب مدب، رئیس هیئت عراقی نیز طی سخنانی در این دیدار گفت: رئیس شورای عالی قضایی عراق با تأکید و قاطعیت اعلام کردند که اقدامات حقوقی و قضایی لازم در حق کسانی که در این جنایت دست داشته‌اند، در هر پست و مقامی باید اجرا شود. رئیس کمیته تحقیقات مشترک اضافه کرد‌: مصداق این امر، صدور دستوری برای دستگیری رئیس‌جمهور سابق امریکا در دستگاه قضایی کشورعراق است، زیرا وی اعتراف کرده که دستور اجرای این جنایت را صادر کرده است.

 مردم سالاری
 ایران و عربستان درباره حج ۱۴۰۲ توافق کردند
تفاهم‌نامه حج تمتع ۱۴۰۲ به دنبال سفر رئیس سازمان حج و زیارت به عربستان با دعوت وزیر حج و عمره این کشور، امضا شد. هنوز جزئیات بیشتر از توافق حج ایران و عربستان، اعلام نشده است. رئیس سازمان حج و زیارت پیش‌تر گفته بود: ایران امیدوار است سهمیه حج کشورمان تا ۹۰ هزار نفر افزایش یابد. سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرده است ثبت‌نام حج تمتع را از ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ آغاز خواهد کرد.
 بازداشت ۶ افسر سوری به اتهام درز اطلاعات درباره «شهید جعفری»
پایگاه خبری سوری «صوت العاصمه» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که بخش اطلاعات نظامی ارتش سوریه طی هفته‌های گذشته ۶ افسر خود را به اتهام دادن اطلاعات به طرف‌های خارجی مخالف نظام بازداشت کرده است. این افسران متهم به دادن اطلاعاتی در خصوص تحرکات سردار شهید داوود جعفری به دشمن هستند که در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ در نزدیکی دمشق به شهادت رسید. این منابع تاکید کردند که شهید جعفری یک هفته قبل از شهادتش به همراه افسرانی از بخش امنیت نظامی ارتش سوریه طی یک ماموریت اطلاعاتی به جنوب سوریه رفته بود. این منابع همچنین اعلام کردند که رژیم صهیونیستی خودروی حامل شهید جعفری را در مسیر بازگشتش به دمشق مورد هدف قرار داد.

 آرمان ملی 
 تکمیل تحقیقات مقدماتی
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، از پایان چهارمین نشست کمیته مشترک تحقیقات قضائی میان ایران و عراق در رابطه با اقدام تروریستی و جنایتکارانه علیه شهید سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و همراهان آنان که از روز گذشته در تهران آغاز شده بود، خبر داد. غریب‌آبادی گفت: در این دور از گفت‌وگوها، مجموعه دیگری از اسناد و گزارش‌های تهیه و ترجمه شده مربوط به پرونده این اقدام تروریستی بین طرفین تبادل شد و مقرر گردید طرفین در جریان رسیدگی‌های قضائی خود این اسناد را مورد لحاظ قرار دهند. دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با اشاره به اینکه فرایند تحقیقات مقدماتی علیه برخی متهمان این پرونده تکمیل شده، بر قصد طرفین برای اتخاذ تصمیمات قضائی تاکید کرد و گفت: کمیته مشترک تصمیم گرفت تا تبادل اسناد و اطلاعات تکمیلی درخصوص پرونده‌های قضائی بین دو طرف ادامه یابد و دو طرف، فرایند تکمیل تحقیقات و صدور تصمیمات قضائی در مورد پرونده‌های مطروحه این جنایت تروریستی را تسریع نمایند.
 تصمیم‌های کمیسیون ماده ۱۰ ، غیرجناحی است
مدیرکل سیاسی وزارت کشور در خصوص واکنش‌های برخی چهره‌های اصلاح‌طلب ‌نسبت به تصمیم کمیسیون ماده۱۰ احزاب درباره دبیرکل حزب اتحاد ملت، گفت: تصمیم‌های کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب، غیرجناحی است. مرادی درباره انتخاب آذر منصوری به دبیر کلی حزب اتحاد ملت که واکنش‌هایی را در پی‌داشت، با اشاره به سوابق موجود و مصوبات کمیسیون فراقوه‌ای در این زمینه، گفت: عضویت خانم آذر منصوری در شورای مرکزی این حزب، در گذشته مورد بررسی کمیسیون قرار گرفته و طبق مصوبات قبلی، فعالیت حزبی ایشان به دلیل محکومیت‌های قضائی و محرومیت اجتماعی ناشی از آن، غیر قانونی تشخیص داده شد. دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افزود: ضمن اینکه طبق استعلامات قبلی قوه قضائیه و دادستانی، خانم آذر منصوری، محکومیت قطعی و محرومیت اجتماعی دارد و اساسا نمی‌تواند فعالیت حزبی موثر داشته باشد.

 اعتماد 
 نتانیاهو خطاب به آیپک: باید مشترکا با تهدید ایران مقابله کنیم
نخست‌وزیر رژیم اسراییل طی سخنرانی ویدیویی برای گردهمایی اعضای «کمیته روابط عمومی امریکا و اسراییل» (آیپک) در واشنگتن گفت: «زمان متحد شدن امریکا و اسراییل و دیگر کشورها برای دفاع از ارزش‌های مشترک است. »وی بدون درنظر گرفتن جنایت‌های روزمره رژیم اسراییل علیه فلسطینیان با گرفتن ژست حامی مردم ایران مدعی شد: «تظاهرات جاری در ایران و سرکوب آنها توسط حکومت، نشان می‌دهد که آنها یک رژیم تروریست، وحشتناک و سرکوبگر هستند. » نخست‌وزیر رژیم کودک‌کش اسراییل ادامه داد: «من مشتاق گفت‌وگو در این زمینه با [جو] بایدن رییس‌جمهور [امریکا] و تیم او هستم. به نظرم اکنون اجماعی بیشتر از هر زمان دیگری [علیه ایران] وجود دارد. » به نوشته وبگاه «تایمز اسراییل»، نتانیاهو همچنین ضمن اشاره به عزم خود برای گسترش توافق‌های عادی‌سازی روابط با کشورهایی که با تل‌آویو رابطه دیپلماتیک ندارند، افزود: «به این مساله نیز خوش‌بین هستم، زیرا سران عربی نظر خود را تغییر داده و دیگر اسراییل را به جای دشمن، به عنوان یک شریک می‌بینند.»

 ابتکار
 اسناد محرمانه از کمد بایدن سردرآورد
یک وکیل کاخ سفید گفت اسناد طبقه‌بندی شده (محرمانه) دوران معاونت جو بایدن ماه نوامبر در یک اندیشکده در واشنگتن توسط وکلای شخصی رئیس‌ جمهوری کشف شد. شبکه سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد حدود ۱۰ سند در دفتر بایدن در «مرکز دیپلماسی و تعامل جهانی پن بایدن» پیدا شد و افزود مریک گارلند دادستان کل ایالات متحده از دادستانی در شیکاگو خواسته تا این اسناد محرمانه را که به آرشیو ملی داده شد، بررسی کند. ریچارد ساوبر مشاور ویژه رئیس‌ جمهوری آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که مطالب محرمانه توسط وکلای شخصی بایدن دوم نوامبر چند روز قبل از انتخابات میان دوره‌ای کنگره شناسایی شد. بایدن از فضای این مرکز از اواسط ۲۰۱۷ تا شروع مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کرد. ساوبر گفت کاخ سفید در روز کشف این اسناد، آرشیو ملی را در جریان گذاشت و صبح روز بعد اسناد در اختیار آن قرار گرفت. وی افزود: این اسناد موضوع درخواست یا تحقیق قبلی از سوی آرشیو ملی نبوده است. به گفته وی، وکلای بایدن زمانی این اسناد را کشف کردند که در حال بسته‌بندی فایل‌های داخل یک کمد قفل شده به منظور تخلیه فضای اداری در مرکز مذکور در واشنگتن بودند. وی افزود: کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی در این خصوص همکاری می‌کند.

 اطلاعات 
 گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف ۵ هزار تن آرد
مشاور وزیر اقتصاد‌ از انحراف پنج هزار تنی آرد‌ نانوایی‌‌ها با اجرای فاز اول هوشمندسازی توزیع آرد و نان خبر داد و این رقم را معادل ۲۵ درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها اعلام کرد و گفت: در اجرای فاز دوم این طرح، تخصیص آرد به خبازی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان آنها خواهد بود و همچنین کمک‌هزینه‌ای که بابت افزایش هزینه به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود، افزایش خواهد یافت.
محمد جلال در مورد خروج روزانه ۵ هزار تن آرد اختصاص یافته به خبازی‌ها به خارج از شبکه، اظهار داشت: از دهه‌های گذشته به دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها و همچنین اجتماعی بودن مسئله نان و گندم، اقتصاد بخش آرد و نان‌ دچار انحراف بود که در این رابطه دولت سیزدهم تصمیم گرفت با اجرای طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان، این انحراف را به حداقل کاهش دهد. مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: با اجرای فاز اول طرح هوشمندسازی توزیع آرد و نان در کشور ‌‌و با حاکمیت داده‌ها و سامانه‌های طراحی شده، متوجه انحراف پنج هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها شده‌ایم، اما تلاش بر این است که با اجرای فاز دوم طرح که به صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور شروع شده است و به زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد، این انحراف به طور کامل از بین برود.
 لایحه «حمایت از زنان در برابرخشونت» به زودی در مجلس بررسی می شود
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گفت:لایحه «حمایت از زنان در برابر خشونت» که از ۱۰ سال پیش براساس دستورمقام معظم رهبری درحال پیگیری است به زودی درصحن علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می گیرد. انسیه خزعلی افزود: کار برروی این لایحه درروزهای پایانی اش است و درجلساتی بانمایندگان اصلاحات خوبی برآن انجام شده است تا بهتر و قویتر از قبل در مجلس مطرح و تصویب شود.
 حداقل دستمزد کارکنان دولت ۷ میلیون تومان است
خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت و وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تشریح برخی ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده کل کشور گفت: در بودجه سال آینده شاهد کاهش ۷ واحد درصدی نرخ مالیات، تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شرکت‌های دولتی خواهیم بود. وی حداقل حقوق کارکنان دولت در این لایحه را ۷ میلیون تومان و متوسط افزایش حقوق کارکنان دولتی را ۲۰ درصد اعلام کرد که به صورت پلکانی میان درآمدهای بالا و پایین بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش دارد و گفت: در لایحه بودجه سال آینده برای پرداخت یارانه نقدی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان و برای تأمین یارانه نان ۱۰۴ هزار میلیارد تومان منابع درنظر گرفته شده است. همچنین دولت سال آینده ۱۵ هزار میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه کمک خواهد کرد تا برای کسانی که بیمه سهام دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

 شهروند 
 مسئولیت اقدامات خصمانه دولت‌های مختلف آمریکا علیه ایران قابل کتمان نیست
کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در رشته توییتی نوشت: «دستورالعمل عملیات «فشار حداکثری» تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی رژیم آمریکا علیه نظام جمهوری اسلامی ایران همواره و با دروغ بزرگ حمایت از حقوق‌بشر و دمکراسی در دستور کار همه رؤسای‌جمهوری آمریکا از کارتر تا بایدن بوده است. دشمنی آمریکا با نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران جدید نیست. مسئولیت حقوقی و بین‌المللی ناشی از اقدامات خصمانه دولت‌های مختلف آمریکا علیه ایران، قابل کتمان نیست. چرا آمریکایی‌ها از این همه فضاحت ناشی از اعتمادشان به مشاوران خائن صهیونیست و منافق عبرت نمی‌گیرند؟ اینجا، ایران مستقل مقتدر است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

پیام تشکر جامعه مدرسین از حماسه آفرینی مردم در اجتماع عظیم اعلام انزجار از اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی
اختصاصی/ در پی اجتماع با شکوه مردم غیور قم در بیعت مجدد با مقام معظم رهبری و محکومیت اقدام نشریه فرانسوی و به تبع آن حمایت دولت منحط فرانسه از این نشریه مبتذل، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پیامی با تجلیل از این اجتماع حماسی وموضع گیری مراجع وعلماء در پیامی تاکید کرد: مواضع روشنگرانه مراجع عظام تقلید و حضور مؤمنانه مردم غیور، علمای اعلام و فضلای گرانقدر حوزه علمیه قم در تجمع بزرگ اعلام حمایت از مرجعیت و ولایت؛ در پاسخ به اقدام وقیحانه نشریه هتاک فرانسوی، سرشار از عزت و عظمت بود. درادامه این پیام آمده است: پیوند مردم با مرجعیت دینی و مقدسات، پیوندی قلبی و الهی است که در خیزش و خروش انقلابیشان آن را به رخ دشمنان اسلام و انقلاب کشیدند. مستدام باد این گام‌های استوار و درود خدا بر این مجاهدان بصیر، لحظه شناس و میدان دار.

اقدام هتاکانه نشریه فرانسوی یادآور اهانت به امام عظیم الشأن -قدس سره- در سال ۵۶ است
حوزه/ آیت الله محفوظی در بیانیه ای اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو را به ساحت مرجعیت و منیع رهبری محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: از ابتدای پیام توحید و عدالت حضرت خاتم النبین صلوات الله علیه یکی از بزرگترین حربه های ائمه ی کفار جور و جهل تبلیغ علیه تعالیم نورانی اسلام عزیز و تحریف آن بود. آن راه همچنان مستمر است تا این زمان در حق پیروان پاک و صدیقین این طریق. ایشان درادامه تاکید کردند : مسئله دشمنی با یک فرد نیست، مسئله دشمنی با رهبری حکیم و متقی نیست، مسئله دشمنی با راه است، همان راهی که منتهی به استقلال و آزادگی و خلاصی از یوغ ائمه‌ی کفر و نفاق است. آنها از قدمهای میلیونی مومنان در اربعین ها در هراسند و هر قدم را تیری می انگارند بجانب خود. آنها از نه گفتن ملتهای آزاده به عادی سازی و روابط با استمرار خیبریان عنود در هراسند. آنها به قوام پایگاه‌های خود در قلعه خیبر و به دست همان عمال جهل و ظلم دیرین مشغولند و غافل از وعده الهی، همانا در این زمان ادراک درست از موقعیت و دقت و احتیاط در گفتار و توجه به مبانی نورانی قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام ناجی امت اسلامی است. و این وهن اخیر یادآور همان اهانت به امام عظیم الشأن (ره) در سال ۵۶ است.

لزوم تلاش مضاعف برای روشنگری و هدایت افراد جامعه
قم پرس/ آیت‌الله نکونام طی دیداری با مدیران رادیو معارف از تلاش عوامل این رسانه دینی تقدیر و تشکر کرد. آیت‌الله نکونام به جایگاه و اهمیت رادیو معارف در هدایت گری جامعه اسلامی اشاره کرده و گفت: همه شما باید از خداوند منان به دلیل فعالیت در این رسانه دینی قدردان باشید و از فرصت پیش آمده در نشر معارف اسلامی استفاده نمایید. عضو جامعه مدرسین همچنین برنامه سازی بدون موسیقی را در رادیو معارف از کارهای ارزشمند این رسانه دینی دانست و گفت همه این نعمات را مدیون انقلاب و امام خمینی و مقام معظم رهبری هستیم. وی در ادامه خاطر نشان کرد در روز قیامت از عمرافراد سوال می شود که به چه کاری مشغول بودند و استفاده از فرصتها در جهت هدایت میلیونها انسان که شنونده این رادیو هستند از کارهایی است می توانید به آن مباهات کنید پس برای روشنگری و هدایت افراد تلاش مضاعف نمایید که پاداش آن را خواهید گرفت.

سفیر عراق را به وزارت خارجه فراخواندیم
تسنیم/ وزیر امور خارجه در واکنش به استفاده از عنوانی مجعول برای خلیج فارس توسط مقامات عراقی اظهار داشت: آقای سودانی در مطلبی که در فضای مجازی اخیراً منتشر کردند این مسئله را اصلاح کردند. امیرعبداللهیان در مصاحبه با خانه ملت تأکید کرد: ما با وجود اینکه با عراق روابطی راهبردی، برادرانه و عمیق داریم اما نسبت به این موضوع به‌صراحت اعتراض خود را اعلام کردیم و سفیر عراق را به وزارت خارجه فرا خواندیم و حساسیت ملت بزرگ ایران را نسبت به به‌کارگیری واژه دقیق و کامل خلیج فارس به طرف عراقی منعکس کردیم.

رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۲ به مرز ۳ درصد رسید
تسنیم/ بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود موسوم به دورنمای اقتصاد جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را ۲. ۹ درصد برآورد کرده است. این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرده اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز رشد ۲. ۲درصدی داشته باشد و در سال ۲۰۲۴ نیز رشد ۱. ۹درصدی را تجربه کند. بر اساس این گزارش رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته برابر با متوسط رشد اقتصاد جهان در این سال بوده است. اقتصاد جهانی که در سال ۲۰۲۱ با رشد قابل توجه ۵. ۹درصدی مواجه شده بود در سال ۲۰۲۲ نتوانست به رشد بهتری از ۲. ۹ درصد دست یابد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است روند نزولی رشد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۳ نیز ادامه یابد و در این سال رشد بیشتر از ۱. ۷ درصد برای اقتصاد دنیا پیش‌بینی نشده است.

ذخیره ۵. ۵ میلیون تنی ۶ کالای اساسی در بندر امام
تسنیم/ مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی از موجودی ۵.۵ میلیون تنی کالای اساسی در بندر امام خمینی و افزایش ماندگاری کالای ۲ شرکت دولتی در این بندر خبر داد. بهروز آقایی همچنین با بیان این‌که در مجموع موجودی کالای اساسی بخش خصوصی در بندر و لنگرگاه حدود ۲. ۵ میلیون تن است،‌ ادامه داد: موجودی ذرت، جو، دانه روغنی، کنجاله، شکر و روغن خام بخش خصوصی در انبارهای بندر امام به ترتیب ۹۸۵ هزار تن، ۳۴ هزار تن، ‌۱۰۱ هزار تن، ۷۸ هزار تن، حدود ۲۱۰ هزار تن و حدود ۱۴۸ هزار تن است.

اقتصاد جهان در آستانه رکود خطرناک
تسنیم/ بانک جهانی هشدار داد به دلیل جنگ اوکراین و آثار همه گیری کرونا، اقتصاد جهانی به شکل خطرناکی در آستانه رکود قرار دارد. بانک جهانی پیش بینی‌ها درباره رشد برای سال جاری را حدود پنجاه درصد کاهش داد. بانک‌های مرکزی هم برای مقابله با قیمت‌های روز افزون، هزینه استقراض را افزایش داده اند. بانک جهانی هشدار داد فقیرترین مردم احتمالا بیشترین آسیب را خواهند دید. آیهان کوزه، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در این باره گفت: پیش بینی می‌شود کاهش رشد اقتصادی بسیار فراگیر باشد؛ پیش بینی کاهش رشد اقتصادی نود و پنج درصد اقتصاد‌های پیشرفته و حدود هفتاد درصد بازار‌های نوظهور و اقتصاد‌های در حال توسعه را شامل می‌شود. اقتصاد‌های پیشرفته به هیچ وجه عملکرد خوبی ندارند.

بودجه سال آینده ۵۲۶۱ هزار میلیاردی بسته شد
ایسنا/ امروز (۲۱ دی ماه) لایحه بودجه سال آینده به عنوان دومین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. جزئیات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود. اما بودجه از دو بخش بودجه عمومی و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت تشکیل می‌شود که بودجه عمومی شامل ۲۱۶۴ هزار میلیارد تومان است. اجزای بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی بالغ بر ۱۹۸۴ هزار میلیارد تومان و درآمدهای اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شامل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است. همچنین بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که حجم عمده کل بودجه سال ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده با رقم ۳۰۹۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

السودانی: روابط عراق با ایران تاریخی است
ایرنا/ نخست وزیر عراق روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را تاریخی و مبتنی بر اشتراکات فرهنگی، دینی و اجتماعی توصیف کرد. «محمد شیاع السودانی» همچنین گفت: ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نخواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که دیگران در امور داخلی ما دخالت کنند. وی افزود: ایران از زمان تغییرات در سال ۲۰۰۳ میلادی حامی فرایند سیاسی عراق بوده و به این کشور در نبرد با گروه تروریستی داعش کمک کرد. روابط مثبت و در چارچوب مدیریت همکاری و حمایت، به دور از دخالت در امور داخلی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *