خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱۹

**مجلس خبرگان رهبری اقدام نشریه فرانسوی را محکوم کرد** آیت‌الله العظمی جوادی آملی: اقدام نشریه هتاک فرانسوی اهانت ‌به یک مملکت است** آیت‌الله رجبی: اقدام وقیحانه نشریه مبتذل فرانسوی اهانت به همه ادیان آسمانی است** آیت الله اعرافی: روح جهاد و کارآمدی در قم باید در اوج باشد** آیت الله فاضل لنکرانی: اهانت به مقدسات باعث افزایش نفرت مسلمانان از سردمداران غرب می‌شود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 اولویت دولت ایران تعمیق و توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای مسلمان است
آیت الله رئیسی، در مراسم دریافت استوارنامه تعدادی از کشورها با نمایندگان این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس‌جمهور در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید کشور مالی گفت: با توجه به ظرفیت‌های عظیم ایران، آمادگی داریم روابط اقتصادی خود را با کشورهای مختلف آفریقایی از جمله مالی افزایش دهیم.
رئیس‌جمهور در آیین دریافت استوارنامه خوزه رافائل سیلوا آپونته، سفیر جدید جمهوری بولیواری ونزوئلا نیز با بیان این‌که روابط دو کشور بسیار صمیمی و دوستانه است، گفت: در سفر آقای مادورو به تهران، مذاکرات سازنده‌ای داشتیم که به توافقات مفیدی برای گسترش روابط فیمابین منتج شد.
آیت الله رئیسی همچنین در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید روسیه در تهران با اشاره به افزایش تعاملات دیپلماتیک تهران و مسکو، بر ضرورت شکل‌گیری و تقویت همکاری‌های راهبردی اقتصادی ایران و روسیه تأکید کرد. وی با اشاره به افزایش تعاملات دیپلماتیک دو کشور، بر ضرورت شکل‌گیری و تقویت همکاری‌های راهبردی اقتصادی ایران و روسیه نیز تاکید کرد.
رئیس‌جمهور همچنین در مراسم دریافت استوارنامه خیری بن‌عمر، سفیر جدید مالزی هم با بیان این‌که روابط دو کشور مسلمان ایران و مالزی به‌ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مسیر توسعه بوده است، تصریح کرد: اولویت دولت ایران تعمیق و توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی با کشورهای مسلمان است.

 همشهری 
 مزاحم ما نشوید
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفت: ما موشک تایفون شلیک کردیم. برد موشک تایفون چقدر است؟ ۵۶۱کیلومتر. یونانی‌ها چه کار کردند؟ آنها دستپاچه شدند. روزنامه‌ها فورا تیتر زدند که ترکیه آتن را هدف قرار خواهد داد، اما اگر شما در دریای اژه برای ما مزاحمت ایجاد نکنید، ما کاری با شما نداریم.
 شکست، گزینه پوتین نیست
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: تنها چیزی که هم‌اکنون از جنگ اوکراین مشخص است، این است که این جنگ ادامه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین به‌طور کامل مصمم است تا اوکراین را به کنترل روسیه درآورد یا درصورت عدم‌دستیابی به این هدف، آن را نابود کند. برای پوتین، شکست، گزینه نیست.
 اسرائیل نگران نبرد با مقاومت است
حسن حب‌الله، مسئول روابط فلسطین در حزب‌الله خاطر نشان کرد: اسرائیل می‌داند پایان دادن به نبرد با جبهه مقاومت غیرممکن است و از افزایش قدرت و نقش مقاومت لبنان هراسان است. مقاومت، سراسر فلسطین را احاطه کرده و سلاح‌هایی را در اختیار دارد که قواعد درگیری را تغییر خواهند داد؛ بنابراین ما امید زیادی به آینده داریم.

 کیهان 
 اقدام نشریه فرانسوی، گواه ناامیدی آنها از به ثمر رسیدن توطئه آشوب در کشور است
آیت‌الله رئیسی در جلسه هیئت دولت، اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی در اهانت به مرجعیت و ارزش‌های دینی و انسانی مردم ایران را محکوم کرد و افزود: توسل به توهین و اهانت آن هم به بهانه آزادی، گواه روشنی بر پوچی منطق هتاکان و ناامیدی آنها از به ثمر رسیدن توطئه آشوب و ناامنی در کشور است.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سخنان سخیف رئیس‌جمهور آمریکا که همه کشورهای جهان را به وصله شلوار آمریکایی‌ها تشبیه کرده بود، صحبت‌های رؤسای جمهور آمریکا در تحقیر ملت‌ها و دولت‌ها را مسبوق به سابقه دانست و اظهار داشت: این سخنان به نوعی بازگشت به فرهنگ دوران استعمارگری و دلیلی بر این مدعاست که پشت ژست‌های فریبنده آمریکا در دفاع از حقوق بشر و حقوق زنان، هیبت وحشی و روحیه فرعونی پنهان است.
 پیشرفت شبکه ملی اطلاعات به ۶۰ درصد رسید
زارع پور وزیر ارتباطات گفت: شبکه ملی اطلاعات، یک شبکه پرسرعت، باکیفیت و امن در گستره جغرافیای جمهوری اسلامی ایران است. این شبکه تا قبل از استقرار دولت سیزدهم ۳۰ درصد پیشــرفت داشــت امــا با تلاش شبانه روزی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشــور و همکاران مــا در وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات امروز نزدیک به ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.
برای تحقق شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات هفت کلان پروژه و ۲۰۰ پروژه ریز و درشت تعریف شده است. برای ایجاد پوشــش ۲۰ میلیون فیبر نوری منازل و کسب وکارها هم برنامه ریزی کرده ایم. پروژه بزرگ فیبر نوری منازل و کسب وکارها یک پروژه راهبردی برای کشــور به حساب می‌آید و حداقل تا ســه دهه آینده، کشور را بیمه خواهد کرد.
اوایل شروع به کار این پروژه، عده ای تلاش می‌کردند آن را زیر سؤال ببرند و به نوعی آن را نشــدنی جلوه دهند، با این حال مقدمات تحقق وعده پوشــش ۲۰ میلیون فیبر نوری فراهم شــده و به سرعت در سراسر کشور در حال پیشرفت است.در حال حاضر بیش از سه میلیون پوشش ایجاد شده است و تا پایان دولت این عدد به همان ۲۰ میلیون پوشش خواهد رسید. در حوزه افزایش ســرعت اینترنت همراه نیز اقدامات خوبی انجام شــده است و علاوه بر واگذاری فرکانس‌های جدید به اپراتورها در دهه مبارک فجر ۴۰۰ ســایت ۵G در سراسر کشور راه اندازی خواهد شد.

 ایران 
 عدم وصول بودجه مبنای قانونی ندارد
سخنگوی دولت گفت: پیش از این مجلس طرحی را در دست بررسی داشت که طبق آن می‌بایست بودجه به‌صورت چندمرحله‌ای به مجلس ارائه و از سوی نمایندگان محترم بررسی شود.بهادری گفت: طی توافق و تعاملی که با مجلس محترم داشتیم، بنا شد در چهارچوب همین طرح مجلس، بودجه به‌صورت چند مرحله‌ای ارائه گردد؛ به همین دلیل بودجه شرکت‌های دولتی زودتر به مجلس ارسال شد. از طرف دیگر، قانون دولت را مکلف کرده که تا ۱۵ آذر هر سال، لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهد.
با توجه به نهایی نشدن طرح مجلس تا ۱۵ آذرماه، تأخیر بیشتر در ارسال لایحه بودجه به مجلس، مشکلاتی را در پی داشت، لذا دولت دو هفته پیش لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس محترم ارائه کرد. سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که اجرای بدون تبعیض قانون در چنین مواردی راهگشاست، تأکید کرد: قانون اساسی دولت را مکلف به ارائه لایحه بودجه و مجلس را ملزم به بررسی آن کرده است.
پس از ارائه بودجه به مجلس، مبنای قانونی عدم وصول آن برای دولت روشن نیست. توزیع بموقع بودجه بین نمایندگان، فرصت بیشتری در اختیار ایشان قرار می‌دهد تا به بررسی بودجه بپردازند.
دبیر هیأت دولت در پاسخ به این سؤال که چرا مجلس وصول و بررسی بودجه ۱۴۰۲ را به ارائه لایحه برنامه هفتم منوط کرده است، تصریح کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه در مراحل نهایی است و به محض اتمام کار، بزودی به مجلس محترم ارسال خواهد شد. بهادری گفت: فرایند تدوین بودجه ۱۴۰۲ از فروردین آغاز شده بود، اما سیاست‌های کلی برنامه هفتم در شهریورماه ابلاغ شد و به محض ابلاغ این سیاست‌ها، تدوین برنامه هفتم هم در دستور کار دولت قرار گرفت. طبعاً بدون ابلاغ سیاست‌های کلی، امکان نهایی کردن برنامه هفتم وجود نداشت. از طرف دیگر، تصور اینکه برنامه پنج‌ساله کشور را می‌توان دو سه ماهه نوشت، منطبق با واقعیات موجود و یک نظر کارشناسی‌شده نیست. سخنگوی دولت افزود: بودجه ۱۴۰۲ منطبق بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین شده است.

 جمهوری‌اسلامی 
 بازداشت یک ایرانی‌ در آلمان به ظن تدارک حمله با مواد شیمیایی
پلیس آلمان مدعی شد یک مرد ۳۲ ساله ایرانی را در یکی از ایالت‌های غربی این کشور به دلیل تلاش برای تهیه مواد شیمیایی به منظور انجام یک حمله بازداشت کرده است. به گفته پلیس آلمان، این فرد قصد داشته سیانید (سیانور) و ریسین، دو ماده مورد استفاده در سلاح‌های کشنده شیمیایی تهیه کند و ماموران پلیس خانه او را نیز برای یافتن سموم و سایر شواهد بازرسی کرده‌اند. پلیس آلمان اطلاعات بیشتری درباره این مظنون ارائه نکرده اما گفته که یک فرد دیگر را نیز برای انجام تحقیقات بیشتر بازداشت کرده‌اند.

 وطن امروز 
 فرانسه حق توهین به کشورها و پیروان ادیان الهی را ندارد
کنعانی در حساب کاربری خود در توئیتر در توصیه به دولتمردان فرانسه نوشت: فرانسه با سابقه تاریخی سیاه استعمار، نقض حقوق بشر و آزادی بیان در داخل و خارج، حق توجیه توهین وقیحانه به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌ها و پیروان ادیان الهی را به بهانه آزادی بیان ندارد. وی افزود: آنچه دولتمردان فعلی فرانسه باید رعایت کنند، اصول بدیهی و اساسی در روابط بین‌الملل یعنی احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی دیگران و احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملی، دینی و مذهبی دیگران است.
 مجلس خبرگان رهبری اقدام نشریه فرانسوی را محکوم کرد
در پی اهانت نشریه فرانسوی «شارلی ابدو» به ساحت مرجعیت شیعه، مجلس خبرگان رهبری با صدور بیانیه‌ای این اقدام موهن را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: نشریه موهن شارلی ابدو که در توهین به مقدسات دینی مسلمانان در ضدیت با اسلام و مسلمین بویژه ساحت مبارک پیامبر اکرم شهره است، در اقدامی دیگر با اهانت به مقام شامخ مرجعیت، ولایت فقیه و رهبر مستضعفان، آزادگان جهان و ارادتمندان انقلاب اسلامی را آزرده‌خاطر ساخت و خشم آنان را برانگیخت.
مجلس خبرگان رهبری که شأن و جایگاه آن به فرموده امام راحل، تقویت رهبری است با حمایت از ساحت عظیم مرجعیت و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای -مدظله‌العالی-، این اقدام سبک و وقیحانه شارلی ابدو را محکوم نموده و به ‌رغم اینکه این کار سخیف را در راستای استیصال و زبونی استکبار و صهیونیسم جهانی در رویارویی با قدرت چشمگیر و پیشرفت‌های روزافزون نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ارزیابی می‌کند، از وزارت امور خارجه، دستگاه‌های مسؤول و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می‌خواهد در حوزه وظایف خود، نسبت به این اقدام توهین‌آمیز واکنش نشان دهند تا ماهیت و اهداف کثیف گردانندگان این نشریه کینه‌توز و مدعیان آزادی بیان، بیش از پیش برای مردم بویژه مسلمانان جهان عیان گردد.
 مصمم به ایجاد کارگروه مشترک نظامی با پاکستان هستیم
سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در تماس تلفنی با ارتشبد ساحر شمشاد میرزا، انتصاب وی را به ریاست کمیته مشترک فرماندهان ارتش پاکستان تبریک گفت. وی با اشاره به روابط حسنه نیروهای مسلح ۲ کشور از گذشته تا به حال و روند رو به توسعه همکاری‌های دفاعی و امنیتی بویژه در ارتقای تحکیم امنیت مرز مشترک، آمادگی کامل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره سرعت بخشیدن به پیشنهاد ژنرال ندیم رضا، رئیس سابق کمیته مشترک فرماندهان ارتش پاکستان مبنی بر ایجاد کارگروه مشترک نظامی ۲ کشور را اعلام کرد.
در ادامه ارتشبد ساحر شمشاد میرزا ضمن تشکر از تبریک و حسن توجه سرلشکر باقری، مرز مشترک ۲ کشور را مرز صلح و دوستی نامید و اعلام کرد جمهوری اسلامی پاکستان همواره حامی منافع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی و بویژه در مساله انرژی هسته‌ای بوده و هیچ مانعی برای گسترش تعامل دوجانبه وجود ندارد.

 جوان
 اقدام نشریه هتاک فرانسوی، اهانت ‌به یک مملکت است
آیت‌الله العظمی جوادی آملی در پایان درس خارج فقه خود در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به مرجعیت شیعه و مقدسات اسلامی بیان داشت: اهانتی به یک مملکت است، با فحش و کاریکاتور که نمی شود! بیان نورانی حضرت امیر(سلام‌الله‌علیه) است که: «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ»؛ سنگ را همان جا که آمد، برگردانید و فرمود: «لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ‏»؛ ستم را جز ملت فرومایه قبول نمی کند، سنگ را هر جا آمد برگردانید؛ این بیان نورانی حضرت امیر است که اسلام هم روی همین پیش می‌رود؛ «رُدُّوا الْحَجَرَ مِنْ حَیْثُ جَاءَ» و « لَا یَمْنَعُ الضَّیْمَ الذَّلِیلُ‏ » ستم را، ذلت را، جز ملت فرومایه کسی تحمل نمی کند. اما حالا کسی فحش داد، آدم که نمی تواند فحش بدهد! با یک راه دیگری که بالاخره صحیح است باید جبران بکند و آن یا تجمع است، یا اعتراض است که آبروی یک مملکت است، آبروی یک ملت است، آبروی یک نظام است. ولی آدم نمی تواند قبیح را با قبیح پاسخ بدهد.امیدواریم خدا این نظام را حفظ بکند!

 خراسان
 تأکید رئیس مجلس بر رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی
رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز مجلس گفت: مصیبت حادثه سقوط اندوهبار هواپیمای مسافربری اوکراینی و جان باختن جمعی از هموطنان عزیزمان که عموما از جوانان نخبه و آینده ساز کشور بودند همچنان مثل روز اول بر سینه ما و آحاد ملت شریف ایران سنگینی می‌کند.
قالیباف ادامه داد: بار دیگر درد و اندوه فقدان این عزیزان را به خانواده‌های آنان از صمیم قلب تسلیت می‌گویم و همدردی عمیق خود را با ایشان ابراز می‌کنم. امید است با پایان یافتن فرایند پیگیری قضایی پرونده این حادثه که بر اساس سفارش‌های موکد رهبر معظم انقلاب، با همکاری دستگاه‌های مسئول و مرتبط و حضور خانواده‌های جان باختگان و نمایندگان آن ها در جریان است، دادخواهی خانواده‌های شهدای این حادثه در چارچوب قانون و به نحو مقتضی اجابت شود.

 رسالت 
 بحران جدید در دولت انگلیس
«ریشی سوناک»نخست وزیر انگلیس از نشست اضطراری با رهبران بهداشت و‌ درمان و رؤسای پزشکی ارشد انگلیس با هدف تلاش برای کم کردن از ابعاد بحران زمستانی ایجاد شده در بخش سلامت این کشور میزبانی کرد. ریشی سوناک در ابتدای شروع نخست وزیری‌اش در آبان ماه گذشته، انواع و اقسام وعده‌ها را برای رفع آنچه که «مشکلات عمیق» انگلیس خواند داد؛ اما در ماه‌های اخیر به نظر می‌رسد او نه تنها قادر به کاستن از موج بحران‌های متعدد از جمله، بحران اقتصادی، قیمت‌های سرسام آور انرژی، مقابله با ورود مهاجران غیر قانونی، اعتصابات و … نبوده بلکه این بحران ها بدتر، گسترده‌تر و سنگین‌تر می‌شوند. به نوشته خبرگزاری انگلیسی «پرس اسوسیشن»حزب کارگر انگلیس انتقاد کرده که موضوع این نشست صرفا درباره «گفت وگوهای کاری» است و بیماران این کشور «لایق اقدامات بیشتری هستند.»

 مردم سالاری 
 موافقت کمیسیون امور داخلی کشوربا افزایش ۴۰ نفری نمایندگان
سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از بررسی نهایی طرح اصلاح جداول حوزه انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان در نشست این کمیسیون و موافقت اعضای این کمیسیون با افزایش تعداد ۴۰ نماینده مجلس در ۲۳ استان خبر داد. حدادی بیان کرد: در جلسه کمیسیون ادامه طرح اصلاح جداول حوزه‌های انتخابیه و افزایش تعداد نمایندگان مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت اعضای کمیسیون با افزایش تعداد ۴۰ نماینده موافقت کردند. این طرح در نشست کمیسیون مورد بررسی نهایی قرار گرفت و اکنون برای بررسی و تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد رفت تا در آنجا در خصوص این طرح تصمیم گیری صورت گیرد.
وی در ادامه اظهار کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون در این طرح برای آذربایجان غربی ۱ نماینده، اصفهان ۲ نماینده، البرز ۳ نماینده، بوشهر ۱ نماینده، شهرستان‌های تهران ۴ نماینده قطعی و ۲ نماینده ذخیره، چهارمحال و بختیاری ۱ نماینده، خراسان جنوبی ۱ نماینده، خراسان رضوی ۲ نماینده، خراسان شمالی ۱ نماینده، خوزستان ۲ نماینده، سیستان و بلوچستان ۳ نماینده، فارس ۲ نماینده، قزوین ۱ نماینده، قم ۱ نماینده، کردستان ۱ نماینده، کرمان ۳ نماینده، کرمانشاه ۱ نماینده، گلستان ۱ نماینده، مازندران ۱ نماینده، مرکزی ۱ نماینده، هرمزگان ۲ نماینده، یزد ۲ نماینده و لرستان ۱ نماینده، به تعداد نمایندگان این استان‌ها افزوده خواهد شد.

 قدس 
 سفیر فرانسه را اخراج کنید
اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی کشور در محکومیت اهانت‌ چندباره نشریه شارلی ابدو به مقدسات مسلمانان، اعتراض خود را در نامه‌ای به امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشور اعلام کرده و خواستار ابطال استوارنامه و اخراج سفیر فرانسه از ایران شدند. این اتحادیه عدم پاسخ مناسب دستگاه دیپلماسی به دولت فرانسه را، عاملی برای شکل‌گیری اقدامات خودجوش احتمالی دانشجویان و سایر اقشار ایرانی مقابل این هتاکی دانسته است.
 تشدید جنگ قدرت در خاندان سلطنتی بحرین
پایگاه اینترنتی اطلاعاتی «اینتلیجنس آنلاین» از رقابت و جنگ شدید قدرت بین «سلمان بن حمد آل‌خلیفه» ولیعهد بحرین و برادر ناتنی وی «ناصر بن حمد» بر سر جانشینی «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه این کشور خبر داد. این سایت فاش کرده شاهزاده ناصر، پسر مورد علاقه پادشاه بحرین در حال اجرای طرحی است که پدرش با دقت طراحی کرده است. شیخ ناصر در نزاع و رقابت با ولیعهد و برادر ناتنی خود برای کسب مسئولیت دستگاه امنیتی بحرین، توانست مسئولیت‌های حاکمیتی را در منامه بدست آورد.

 ابتکار 
 تایید طرح بررسی دو مرحله‌ای بودجه سالانه
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به مصوبه بودجه گفت: در هفته‌های اخیر طرح اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی درباره تغییر و اصلاح سازوکار تصویب بودجه‌های سنواتی، جهت اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال شده بود.
وی ادامه داد: این مصوبه با اشکالات و ابهاماتی روبه رو شد که در چهارشنبه اخیر اشکالات شورا مرتفع و پس از بررسی‌ مجدد در شورای نگهبان این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.طحان نظیف افزود: بر اساس این طرح، بودجه کل کشور در دو مرحله به تفکیک احکام، ارقام و جداول تقدیم مجلس می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در ابتدای آبان ماه هر سال قسمت اول بودجه که ماده واحده و مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کشور است و همچنین بخش منابع بودجه عمومی دولت، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی و همچنین حدود برآورد منابع و مصارف است که باید به تصویب مجلس برسد.وی در خاتمه گفت: بعد از این که این مصوبه به شکل قانون درآمد مبتنی بر آن قسمت دوم لایحه که شامل ارقام و جداول است به مجلس تقدیم می‌شود.

 اطلاعات
 سیاست اقتصادی دولت ثبات نرخ ارز است
دولت به دنبال تثبیت نرخ ارز روی یک رقم خاص نیست بلکه هدف، ایجاد ثبات در بازار ارز حول سامانه نیما است. خاندوزی وزیر اقتصاد ضمن اعلام این مطلب گفت: با توجه به اینکه کشور از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ یک دوره تورمی چهار ساله را پشت سر گذاشته، ستاد اقتصادی دولت به دنبال این است که همه ابزار‌ها برای مهار تورم را در دست بگیرد و اول هم از خود دولت شروع و سعی کرد کسری‌های بودجه را مدیریت کند و دوم، از شبکه بانکی شروع و خلق پول بی‌ضابطه در شبکه بانکی کشور را مدیریت کرد.
وی افزود: در سومین مورد هم سعی شد عواملی که می‌توانست موجب انتظارات تورمی در آینده شود، مانند موضوع ارز را مدیریت کند؛ متاسفانه در آبان و آذر تا امروز دچار نوساناتی در بازار ارز شدیم که البته سیاست ستاد اقتصادی دولت، ایجاد ثبات در بازار ارز است.وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: باید بتوانیم اکثریت واردات کشور را در سامانه نیما و با نرخی که در این سامانه براساس اقتضای اقتصاد کشور تعیین می‌شود، مدیریت کنیم و هم صادرکنندگان و هم واردکنندگان ارز‌های خود را به سامانه نیما بیاورند، بنابراین اکثریت کالا‌های کشور از سامانه نیما و با نرخ‌هایی که بانک مرکزی مدیریت خواهد کرد، وارد می‌شود.
 تجمع اعتراضی مردم و دانشجویان مقابل سفارت فرانسه درتهران
جمعی از مردم و دانشجویان عصر دیروز در واکنش به اهانت مجله فرانسوی «شارلی ابدو» به مرجعیت و ولایت روبروی سفارت فرانسه در تهران تجمع کردند.تجمع‌کنندگان با دردست داشتن پلاکاردهایی اهانت نشریه فرانسوی شارلی ابدو به مقدسات را محکوم و از مسئولین وزارت خارجه درخواست کردند این قبیل اقدامات را شدیداً محکوم کنند و پیگیری های لازم را انجام دهند.

 شهروند 
 پدیده‌ای به نام «لباس شخصی» نداریم
وزیر کشور تاکید کرد: «طبیعتا ماموران اطلاعاتی در همه جا موظف هستند با لباس خاص خودشان باشند و اسمش لباس شخصی نیست؛ وظیفه‌شان این است. لذا ما چیزی به نام پدیده لباس شخصی نداریم و این بیشتر جوسازی است.» وحیدی خاطرنشان کرد: «شما‌ها و همه عزیران خبرنگار بار‌ها مشاهده کرده‌اید نیرو‌های انتظامی و نیرو‌های بسیجی با لباس سر چهارراه‌ها بودند و نیازی نبود با لباس شخصی باشند و با همان لباس هم به وظایف‌شان عمل کردند. ما چیزی به اسم لباس شخصی نداریم. این بیشتر هیاهوی تبلیغاتی و رسانه‌ای است.»

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

روح جهاد و کارآمدی در قم باید در اوج باشد
رسا/ آیت‌الله اعرافی در سخنرانی که در مراسم معرفی کتاب دوباره فردوس در باغ موزه دفاع مقدس شهر قم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به روح انقلاب اشاره کرده‌اند، اظهار کرد: با وجود جنگ ترکیبی دشمن اما در اوج قرار داریم، اهانت اخیر به ولی فقیه گوشه‌ای از این جنگ ترکیبی بود که مردم جواب دندان شکنی دادند و مردم قم نیز با حضور گسترده خود یاد و خاطره ۱۹ دی ۵۶ را زنده کردند.
امام جمعه قم با ابراز اینکه جهاد سازندگی نباید حذف می‌شد، عنوان کرد: حرکت جهاد سازندگی تحولی در سازندگی کشور ایجاد کرده بود و جریان جوان انقلابی وارد صحنه شده بود و آن قدرت جهادی و نیرو و ایمان انقلابی در دفاع مقدس خود را متبلور کرد و تاریخ ساز شد. آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه جهاد سازندگی با هویت جهاد سازندگی باید احیا گردد، تصریح داشت: انقلاب اسلامی ضمن اینکه باید به نظم و نظامات تن بدهد اما در عین حال باید روح انقلابی در آن زنده باشد بنابراین روح جهادی و اندیشه انقلابی در همه صحنه ها و میدان ها باید زنده و جاری باشد.

اقدام وقیحانه نشریه مبتذل فرانسوی اهانت به همه ادیان آسمانی است
رسا/ آیت‌الله رجبی اهانت نشریه فرانسوی به رهبر معظم انقلاب اسلامی و مرجعیت شیعه را محکوم کرد وگفت :اقدام حقارت آمیز نشریه مبتذل فرانسوی در اهانت به مرجعیت شیعه و رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی موجب جریحه‌دار شدن دل‌های شیعیان، مسلمانان و آزادگان جهان گردید؛ اهانتی که نشان از انحطاط فرهنگ غرب و انحطاط سردمداران کشورهای غربی به‌ویژه دولتمردان کشور فرانسه است.
عضو جامعه مدرسین درادامه افزودند: این اقدام وقیحانه تنها اهانت به مرجعیت جهان تشیع و یک شخصیت دینی و علمیِ مدافع حقوق بشر و منافع ملت‌های جهان نیست؛ بلکه اهانت به صدها میلیون شیعه پیرو مکتب اهل‌بیت -علیهم السلام- و میلیاردها مسلمان و حتی اهانت به همۀ ادیان آسمانی و پیروان آن است. وی همچنین تصریح کرد:دولتمردان فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اگر واقعا به آزادی بیان معتقد هستند و تحت تأثیر لابی‌های صهیونیزم و استکبار جهانی نیستند، باید علنا و رسماً قانون جرم‌انگاریِ تحقیق و اظهارنظر در مورد هولوکاست را لغو کنند.

اهانت به مقدسات با عث افزایش نفرت مسلمانان از سردمداران غرب می‌ شود
رسا/ آیت‌الله فاضل لنکرانی با ابراز انزجار از هتک حرمت نشریه فرانسوی به مقدسات دینی و اهانت به رهبری انقلاب گفت: اینها به بهانه آزادی زشت‌ترین اعمال را مرتکب می‌شوند.عضو جامعه مدرسین با تاکید براینکه هرعقل وعاقلی اینگونه اعمال را محکوم می‌کند با اشاره به وجود تناقض ادعای حقوق انسان و حقوق بشر در غرب، گفت: اگر نمی خواهید بر طبق عقل، دین و انسانیت عمل کنید پس چگونه داعیه دار هستید؟ پس غلط می‌کنید از حقوق بشر حرف می‌زنید. غلط می‌کنید از ارتباط بین کشورها و مردم بر اساس انسانیت حرف می‌زنید؟ غلط می‌کنید که مدعی احترام برای انسان‌ها باشید؟
اینقدر فضاحت شما زیاد است که می‌خواهید برای همجنس‌بازان به عنوان انسان احترام و کرامت قائل شوید اما مقدسات میلیون‌ها انسان شیعه را مورد هتک قرار می‌دهید. ادعای حقوق انسان و حقوق بشر نکنید، ادعای تمدن نکنید که حیوانات از این ادعاهای شما خجالت می‌کشند! با این کارها، شما نفرت مسلمانان و شیعیان را از خودتان بیشتر می‌کنید.

رژیم صهیونیستی ناتوان در تامین برق و آب ساکنان فلسطین اشغالی
تسنیم/ بعد از قطعی آب و برق در برخی شهر‌های فلسطین اشغالی اینک شهر «تزور هداسا» در سرزمین‌های اشغالی به سبب قطع مکرر آب و برق در روزهای اخیر، زندگی کابوس باری را برای ساکنین این شهر رقم زده است. این در حالی است که ساکنین این شهر با انتقاد از قطع متوالی و مکرر زیرساخت‌های حیاتی این شهر همچون برق و آب از احتمال تبدیل شدن این شهر به یکی از اهداف حملات سایبری خبر می‌دهند. همچنین اختلال ۳ ساعته در شبکه برق شهر فرودگاهی مودیعین در سرزمین‌های اشغالی، باعث سرگردانی مسافران و ساکنان این شهر شد.

جنگ اوکراین منجر به بزرگترین جنبش پناهجویان شده است
تسنیم/ بر اساس اطلاعات سازمان ملل، جنگ روسیه در کشور همسایه اوکراین یکی از بزرگترین جنبش‌های پناهجویان از زمان جنگ جهانی دوم را به وجود آورده است. کاترینا لامپ، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آلمان در این باره گفت: بر اثر این جنگ بیش از ۷.۹ میلیون نفر از اوکراین فرار کرده‌اند و ۵.۹ میلیون نفر دیگر در داخل کشور پناهنده شده اند.
بر این اساس این بیش از یک سوم کل جمعیت این کشور است. تعداد زیادی پناهنده هم تنها مجبور به فرار از سوریه شده اند، اما اینجا در دوازدهمین سال جنگ، ۶.۸ میلیون پناهنده و تقریبا ۷ میلیون آواره داخلی وجود دارد.

نتانیاهو به حامیان اغتشاشات ضدایرانی پیوست
فارس/ نخست وزیر رژیم موقت صهیونیستی روز یکشنبه به حامیان اغتشاشات ضدایرانی پیوست.
به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر (رژیم) اسرائیل در نشست هفتگی کابینه این رژیم به ستایش از مخالفان و اغتشاشگران پرداخت.وی در همراهی با آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به حامیان اغتشاش در ایران درود فرستاد. نتانیاهو در ادامه بار دیگر مدعی شد که ایران تهدیدی برای منطقه و جهان است».

دولت بایدن به تلاش‌ها برای حفظ تماس با ایران ادامه می‌دهد
ایرنا/ روزنامه «اسرائیل هیوم» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا همچنان به تلاش‌ها برای حفظ تماس با ایران ادامه می‌دهد. این روزنامه صهیونیستی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که واشنگتن ابزارهای متعددی برای ارتباط با ایران در مورد موضوعات مختلف دارد اما وارد جزئیات آن نمی‌شود.
این مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا شاید به دنبال یک توافق هسته‌ای محدود با ایران باشد.این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نامش فاش نشده است، افزود که چندین ماه است که برجام در دستور کار ایالات متحده قرار ندارد و دیگر تمرکز اصلی دولت این کشور نیست.

دستور بن گویر برای برچیدن پرچم فلسطین از اماکن عمومی
صداوسیما/ وزیر افراطی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به پلیس این رژیم دستور داد پرچم فلسطین را از اماکن عمومی جمع کند.
ایتمار بن گویر که همچنان بر ورود به مسجدالاقصی اصرار می‌کند، ضمن صدور این دستور، پرچم فلسطین را پرچمی تروریستی دانست و تاکید کرد برافراشتن پرچم فلسطینی به منزله اقدامی در حمایت از تروریسم است. وی ادامه داد قانون شکنان نباید به گفته او پرچم‌های تروریستی را نصب کنند و به تروریسم تشویق و تحریک کنند بر همین اساس دستور برچیدن این پرچم از اماکن عمومی و جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز علیه اسرائیل را صادر کردم.

صدور احکام بدوی متهمان حادثه تروریستی ‌اصفهان
صداوسیما/ مرکز اطلاع رسانی قوه قضائیه اعلام کرد : احکام اولیه متهمین پرونده حادثه تروریستی محله خانه اصفهان که منجر به شهادت ۳ نفر از نیروهای مدافع امنیت شده بود صادر و ۳ تن از متهمین به اعدام محکوم شدند. براساس احکام صادره، صالح میرهاشمی بلطاقی متهم ردیف اول، مجید کاظمی شیخ شبانی ردیف دوم و سعید یعقوبی کردسفلی متهم ردیف سوم این پرونده به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح، تشکیل و اداره گروه مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت کشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همکاری با گروهک منافقین به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *