خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱۸

**با حکم فرمانده معظم کل قوا انجام شد؛ انتصاب سردار«احمدرضا رادان» به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران** آیت الله العظمی نوری همدانی: سازمان‌های بین‌المللی جهان اسلام اهانت نشریه فرانسوی به مقدسات را به طور جدی پیگیری نمایند** آیت الله شب زنده دار: اهانت کنندگان به رهبر معظم انقلاب مصداق اهل نار هستند** آیت الله خاتمی: استکبار با همه توان و ابزارهای خود در برابر ایران اسلامی ایستاده است** حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تبیین کرد: جزئیات برگزاری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 محل سقوط هواپیمای اوکراینی امروز گلباران می‌شود
همزمان با سومین سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی و به‌منظور گرامیداشت یاد و خاطره شهدای والامقام این سانحه، امروز (یکشنبه) محل سقوط هواپیمای اوکراینی در شهریار توسط بالگردهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گلباران می‌شود.
 ضرورت اصلاح قانون انتخابات
سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما بارها گفتیم که اصلاح قانون انتخابات ضرورت دارد اما قانون‌گذار باید در این زمینه اهتمام داشته باشد و این موضوع را در دستورکار قرار دهد تا انتخابات سال آینده مجلس را با قانون جدید برگزار کنیم. هادی طحان‌نظیف، در نشستی خبری گزارشی از ۱۱ طرح و لایحه ارسال‌شده از مجلس و هفت اساسنامه ارسال‌شده از دولت، به شورای نگهبان ارائه داد.
وی درباره لایحه الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای بیان کرد: مصوبه مجلس دراین‌باره بسیار مفصل بود که در شورای نگهبان بررسی شد. این لایحه ایرادات و ابهاماتی داشت که جهت اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارسال شد. البته اغلب این موارد ایرادات شکلی است و گویا در یکی از کمیسیون‌های مجلس در حال اصلاح است. سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور هم در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد که دو ایراد و چند ابهام داشت و باید از سوی مجلس شورای اسلامی اصلاح شود. وی درباره ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس و عدم اعلام وصول آن در صحن علنی، بیان کرد: لایحه بودجه و برنامه هفتم توسعه مهم است و ما هم باید اهتمام ویژه‌ای در بررسی این دو لایحه داشته باشیم و شورای نگهبان هرکدام از لوایح را زودتر دریافت کند، بررسی خواهد کرد. قانون اساسی پیش‌بینی نکرده است که کدام‌یک زودتر در مجلس بررسی شود.

 همشهری 
 فلسطین در قلب شهید سلیمانی بود
شیخ نبیل قاووق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان گفت: شهید سلیمانی فرمانده‌ای منحصر به فرد و در حد و اندازه امت اسلامی بود. فلسطین همواره در قلب شهیدسلیمانی حضور داشت و ایشان توانست همه توان و انرژی امت را برای یاری‌رساندن به فلسطین بسیج کند.
 جنگ اوکراین، در نقطه‌ بحران است
جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکاگفت: هم‌اکنون جنگ اوکراین در نقطه‌ای بحرانی قرار دارد. باید هر چه در توان داریم برای کمک به مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه به‌کار گیریم. بسته کمکی جدید آمریکا به اوکراین شامل خودروهای زرهی بردلی و سامانه پدافند هوایی پاتریوت است. این تسلیحات کارکرد خوبی دارند و به اوکراینی‌ها کمک بسیاری می‌کنند.
 باید از قدس و مقدساتش دفاع کرد
ایمن‌الصفدی، وزیر خارجه اردن خاطر نشان کرد: باید با تمام توان از وضعیت قانونی و تاریخی موجود در قدس و همه مقدسات آن دفاع کرد. تحولات اخیر در مسجدالاقصی تحریک‌آمیز بود. با اجرای چنین برنامه‌های افراطی دور جدیدی از خشونت‌ها در منطقه تقویت می‌شود و این در حالی است که منطقه در شرایط امروز به تنش‌های بیشتر نیازی ندارد.

 کیهان
 پروژه تجاری ۲۵ میلیارد دلاری ایران و روسیه
بلومبرگ نوشت: روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین‌قاره‌ای با میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری جدید هستند که از لبه شرقی اروپا تا اقیانوس هند امتداد دارد، گذرگاهی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر (۱۸۶۰ مایل) که خارج از دسترس هرگونه مداخله خارجی است. دو کشور میلیاردها دلار برای تسریع انتقال بار در امتداد رودخانه‌ها و راه‌آهن‌های متصل به دریای خزر هزینه می‌کنند. این خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد تحت فشار شدید تحریم‌ها، روسیه و ایران به سمت یکدیگر می‌چرخند و در عین حال هر دو همچنین به سمت شرق نیز نگاهی خواهند داشت.
براساس داده‌های خبرگزاری بلومبرگ این مسیر از دریای آزوف (بخش شمالی دریای سیاه) از جمله بندر اصلی ماریوپل اوکراین و دهانه رود دون، آغاز می‌شود و با عبور از دریای خزر و از آنجا به سمت خلیج‌فارس امتداد می‌یابد و در نهایت به اقیانوس هند ختم می‌شود. این مسیر ریلی- آبی که از رودخانه‌ها و راه‌آهن‌های دو کشور عبور می‌کند نشان می‌دهد که چگونه دو کشور در برابر فشارهای غرب سعی دارند تا از همه توانمندی‌های خود در مقابل دشمنان بهره بگیرند. داده‌های ردیابی کشتی‌های جمع‌آوری‌شده توسط خبرگزاری بلومبرگ نشان می‌دهد که ده‌ها کشتی روسی و ایرانی از جمله کشتی‌های مشمول تحریم، در حال تردد در این مسیر هستند. گفته می‌شود که حدود ۲۵ میلیارد دلار برای افزایش حجم تجارت در این کریدور ریلی و آبی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
 بیانات رهبری بسیار درست، پرمحتوا و بسیار دقیق بود
علی مطهری نماینده و نایب رئیس‌مجلس دهم درباره بیانات اخیر رهبر انقلاب در دیدار بانوان گفت: صحبت ‌های مقام رهبری در آستانه روز زن، به نظر من صحبت‌های بسیار درست، پرمحتوا، غنی و بسیار دقیق بود. سخنان ایشان در بخش‌هایی یادآور سخنان شهید مطهری درباره مسئله حقوق زن و… بود.من فکر می‌کنم که با صحبت‌های مقام رهبری، شعار «زن، زندگی، آزادی» بی‌اعتبار شد. چون کسانی که این شعار را سر می‌دهند، معلوم نیست مقصودشان از آزادی چیست. برخی افراد هم که گفتند ما این شعار را قبول داریم، باید از آنها پرسید منظورتان از آزادی چیست؟ کدام آزادی؟ نمی‌شود همین طوری بگوییم که ما این شعار را قبول داریم. باید ببینیم کدام آزادی؟ آیا آزادی مورد نظر ما است یا نه؟ یا آزادی غربی را می‌گویند؟ بنابراین با سخنرانی اخیر رهبری، شعار «زن، زندگی، آزادی» اعتبار خود را از دست داد. وی تاکید کرد: به نظر من صحبت‌های مقام رهبری درباره مسئله زن صحبت‌های بسیار خوبی بود و ایشان گفتند که ما افراد کم حجاب را بی‌دین و ضدانقلاب نمی‌دانیم، این‌ها خواهران ما هستند و بسیاری از این‌ها افراد متدین و انقلابی هستند. مخالفان می‌خواستند این‌ها را به سمت خودشان بکشانند و خیال می‌کردند که با تبلیغات علیه حجاب، این‌ها کشف حجاب می‌کنند، در حالی که نکردند و به قول مقام رهبری به دشمنان تودهنی زدند. به نظرم نطق مقام رهبری، نطق هوشیارانه‌ای بود و به ضرر افرادی بود که به دنبال براندازی هستند.
 سخنگوی دولت در منزل مادر شهید اثنی‌عشری حضور یافت
بهادری جهرمی سخنگوی دولت، عصر روز جمعه ۱۶ آذرماه همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین‌ -سلام‌الله‌علیها- و روز تکریم مادران و همسران شهدا در منزل مادر شهید مهدی اثنی عشری از شهدای اغتشاشات اخیر حضور یافت و به مقام این شهید ادای احترام کرد.شهید مهدی اثنی‌عشری از سربازان گمنام امام زمان‌ پنجشنبه شب بیست و ششم آبان‌ماه به دست اغتشاشگران مسلح در بوکان به شهادت رسید.

 ایران 
 بن سلمان در جست و جوی راه خروج از یمن
در پی اعلام آماده باش انصارالله یمن به نیروهای خود و تظاهرات سراسری عصر جمعه در این کشور که به‌دنبال بی‌نتیجه ماندن مذاکرات برای تمدید آتش بس در این کشور به وقوع پیوست، برخی منابع خبر دادند، عربستان با درخواست‌های چهارگانه دولت صنعا موافقت کرده است.
به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، برخی منابع در دولت نجات ملی یمن خبر داده‌اند، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به طرف‌های یمنی اعلام کرده ، حاضر است یمن را به مقاماتی که در صنعا هستند، بسپارد و نیروهای عربستانی را از این کشور خارج کند ولی در مقابل از آنها می‌خواهد به ریاض تضمین‌های امنیتی شامل عدم عملیات و حمله علیه عربستان بدهند. بنا بر این گزارش عربستان در حالی مقابل انصارالله یمن عقب نشینی نسبی کرده است که پیشتر دولت نجات ملی تأکید کرده بود، این جناح تا زمانی که ۴ مطالبه‌اش برآورده نشود، حاضر به موافقت با هیچ چیزی نخواهد بود. ۴‌بندی که دولت نجات ملی خواهان آنها شده، پایان محاصره یمن، پایان مداخله‌جویی در امور داخلی یمن، پرداخت غرامت به صنعا بابت سال‌های جنگ و خروج عربستان از این کشور هستند که بنا بر این گزارش، عربستان مدعی شده، این بندها را در ازای تضمین‌های امنیتی می‌پذیرد.
 بزرگداشت شهدای مقاومت در صنعا
دولت نجات ملی یمن روز گذشته مراسمی به مناسبت سالروز شهادت فرماندهان محور مقاومت شهیدان سلیمانی و ابومهدی و یاران‌شان برگزار کرد. به گزارش روابط عمومی انصارالله یمن، «خالد البطش» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن و آیت‌الله «محمد حسن اختری» رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت از جمله حاضران این مراسم بودند.

 وطن امروز
 دستگیری ۱۳ تن از عوامل ایجاد ناآرامی در بهشت زهرا -سلام‌الله‌علیها-
سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در اطلاعیه‌ای از دستگیری ۱۳ تن از لیدرهای ناآرامی‌های اخیر در بهشت زهرای تهران خبر داد. در اطلاعیه سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آمده است:‌ «با ناامید شدن گروهک‌های ضد انقلاب و عناصر داخلی و خارجی آنها از اهداف‌شان در اغتشاشات اخیر، رسانه‌های معاند و وابسته به این گروهک‌ها، هر از چندگاهی به بهانه‌های مختلف اقدام به انتشار فراخوان‌هایی در سطح فضای مجازی برای ایجاد فتنه‌های جدید و به اصطلاح خودشان به منظور جلوگیری از خاموش شدن کامل آتش اغتشاشات در بستر شبکه‌های اجتماعی کرده که در همین راستا اواخر هفته گذشته نیز عده‌ای فریب‌خورده با تحریک همین شبکه‌های معاند، فراخوان‌هایی را به بهانه حضور در مراسم چهلم یکی از کشته‌شدگان اغتشاشات اخیر در بهشت زهرای تهران صادر کردند که با سوءاستفاده و موج‌سواری شبکه‌های ماهواره‌ای همراه شد و تعدادی آشوب‌طلب با متاثر شدن از همین فضای مسموم رسانه‌ای سعی در ایجاد بلوا و آشوب و ناامنی و همراه کردن افراد حاضر در مراسم را داشتند که با هوشیاری و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان در مرکز عملیات سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران، ۱۳ تن از این افراد شناسایی و طی چند عملیات غافلگیرانه دستگیر و برای سیر مراحل قانونی به دادسرا معرفی شدند. برخی عناصر دستگیر شده در این فراخوان ضمن تحریک مردم به تجمعات غیرقانونی و اقدامات هنجارشکنانه، افرادی بودند که با تهیه بنزین و مواد آتش‌زا سعی در تخریب و آتش زدن سازمان‌یافته اموال و اماکن عمومی و دولتی و تعرض به جان و مال مردم را داشتند.
 تشکیل دادگاه مشترک ایران و عراق برای پیگیری پرونده ترور حاج قاسم
کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی گفت: جنایتی که رژیم آمریکا در ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی و همراهان ایشان مرتکب شد، تخلفی فاحش و روشن در حوزه بین‌المللی بود که نقض حاکمیت کشور عراق و همچنین نقض مصونیت مقامات رسمی کشورها بود. رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور شهید سلیمانی ادامه داد: برای بیش از ۹۰ نفر از مقامات و مسببان و مباشران این جنایت کیفرخواست آماده شده است که مراحل خود را طی می‌کند. کدخدایی گفت: در مجامع بین‌المللی با وجود آنکه کشورهای غربی صاحب نفوذ و اعمال قدرت هستند اما آنقدر این جنایت آمریکا فاحش است که غالب حقوق‌دانان بین‌المللی بر متخلفانه بودن آن تاکید کرده‌اند. وی با بیان اینکه اگر بتوانیم یک دادگاه بین‌المللی بین کشور عراق و ایران تشکیل دهیم با سرعت بیشتری می‌توان پرونده را در مجامع بین‌المللی پیگیری‌ کرد، تصریح کرد: خوشبختانه با ارتباطاتی که بین دولت‌های ۲ کشور برقرار است این موضوع در دست اقدام است.

 جوان
 انتصاب سردار «احمدرضا رادان» به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در حکمی سردار سرتیپ احمدرضا رادان را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.
متن حکم فرمانده کل قوا به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
سردار سرتیپ احمدرضا رادان
با پایان یافتن دوران مأموریت سردار اشتری و با ابراز قدردانی و رضایتمندی از خدمات ایشان، شما را به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم. توصیه اکید اینجانب، جلب رضایت خداوند متعال و در امتداد آن، جلب رضایت مردم عزیز در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی است. ارتقاء توانائی‌های سازمان و صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت توصیه مهم دیگر است. از دستگاه‌های گوناگون کشوری انتظار می‌رود با سازمان انتظامی کشور، همکاری لازم را مبذول دارند. توفیق همگان را از خداوند متعال مسألت می‌کنم.

 خراسان 
 نشست مشترک سران قوا برگزار شد
جلسه مشترک آیت ‌ا… دکتر سید ابراهیم رئیسی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای و دکتر محمدباقر قالیباف بعد از ظهر دیروز شنبه به میزبانی دفتر رئیس جمهور برگزار شد و روسای قوای سه‌گانه درباره مهم ترین مسائل کشور بحث و بررسی کردند.
 مسئولان سابق چند وزارتخانه و سازمان تفهیم اتهام شدند
بابازاده مدیرکل بازرسی امور ویژه سازمان بازرسی از ارجاع پرونده مسئولان عالی‌رتبه کشور به دادسرای تهران خبر داد و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده اگرچه در سابق برای چندین مسئول در دستگاه‌ها ترک فعل لحاظ شد و پرونده تخلفاتی تشکیل شد اما در حال حاضر برای مسئولان سابق وزارتخانه‌ها مانند وزارت نفت، وزارت کشور، وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و سازمان ملی استاندارد طبق ماده ۳۲ و ۳۳ سازمان بازرسی کل کشور تفهیم اتهام و اخذ دفاع صورت گرفت و پرونده در سیر ارجاع به مرجع قضائی است. وی خاطرنشان کرد: این برای اولین بار است که پرونده قضائی مسئولان عالی‌رتبه کشور به دادسرای تهران معرفی می‌شود.

 رسالت
 لزوم خروج فوری تمام نیروهای رزمی بیگانه از خاک عراق
رئیس ائتلاف «الفتح» در عراق در بیانیه‌ای ضمن تبریک سالروز شکل‌گیری ارتش عراق، تأکید کرد که این کشور به نیروهای رزمی بیگانه هیچ نیازی ندارد. هادی العامری با اشاره به اقدامات ارتش عراق در سال‌های گذشته و تشکر و قدردانی از نیروهای این کشور، در بخشی از بیانیه خود عنوان کرد که دستاوردهای ارتش عراق «نشانگر شایستگی کامل و آمادگی آن‌ها برای انجام وظایف به‌منظور حفظ امنیت و ثبات بدون نیاز به حضور نیروهای بیگانه در خاک عراق است که واقعیت عدم نیاز به آن‌ها را ثابت کرده است، از‌این‌رو‌ ما خواستار خروج فوری تمام نیروهای رزمی بیگانه و برقراری کامل حاکمیت ملی هستیم.»

 مردم سالاری 
 استقرار هیات بازرسی در استانداری تهران برای بررسی وضعیت آلودگی هوا
به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، معاونت سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور به منظور بررسی عملکرد کارگروه اضطرار آلودگی هوا، هیات بازرسی را به استانداری تهران اعزام کرد. این هیات بازرسی عملکرد دستگاه‌های عضو کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران را در موضوعات «نحوه تشکیل جلسات و ابلاغ مصوبات»، «نحوه تصمیم گیری در خصوص میانگین شاخص آلودگی هوا و سایر موارد مربوط»، «چگونگی کارکرد دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و تعداد دستگاه‌های سنجش و محل استقرار آنها»، «نحوه همکاری و تعامل دستگاه‌های عضو کارگروه اضطرار» و «نحوه نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه اضطرار» را بررسی می‌کنند.

 قدس 
 سکوت جامعه بین‌الملل به اسرائیل جرئت می‌دهد
نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت، هدف رژیم صهیونیستی از اتهام زنی بی‌اساس علیه ایران را منحرف کردن توجه جامعه بین‌المللی از جنایات جاری و نقض جدی قوانین بین‌المللی علیه مردم فلسطین دانست. ایروانی افزود: اگر جامعه بین‌الملل، به‌ویژه شورای امنیت، در قبال تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی سکوت کند، این رژیم جرئت پیدا می‌کند تا به جنایات و تجاوزات بیشتر ادامه دهد.
 نشست کمیته تحقیق ترور حاج قاسم برگزار می‌شود
معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: چهارمین نشست کمیته تحقیق مشترک قضایی ایران و عراق درخصوص رسیدگی به پرونده ترور شهید سلیمانی روز دوشنبه برگزار می‌شود. غریب آبادی افزود: در این نشست اسناد و اطلاعات تکمیلی و جدیدی نیز درخصوص پرونده‌ها میان هیئت‌های قضایی ایران و عراق مبادله خواهد شد.
 برگزاری اولین جلسه اجرای برنامه راهبردی فضایی
سازمان فضایی ایران با تشکیل اولین جلسه رسمی برای اجرای برنامه ۱۰ساله فضایی، روند اجرای این برنامه راهبردی را آغاز کرد. طبق این برنامه، جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ سال آینده تبدیل به یک قطب منطقه‌ای در توسعه فناوری‌های فضایی و ارائه خدمات پرتاب‌های فضایی خواهد شد که این هدف گذاری، با تکیه بر توانمندی داخلی و دانش متخصصان کشورمان باید محقق شود.
 پادوی ناتو
در شرایطی که کمتر از یک ماه تا یک‌ساله شدن جنگ روسیه و اوکراین مانده، «الکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اذعان کرد این کشور در حال اجرای مأموریت «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» ناتو است. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «تی‌اس‌ان» اوکراین به‌شدت علیه روسیه موضع‌گیری کرد و ادامه داد: «ما (اوکراین) امروز داریم مأموریت ناتو را انجام می‌دهیم بدون ریخته شدن خون آن‌ها، ما خونمان را دادیم در نتیجه ما از آن‌ها انتظار داریم به ما تسلیحات بدهند».

 اعتماد
 بیشتر اعراب مخالف عادی‌سازی روابط با اسراییل هستند
نتایج یک مطالعه فراگیر در ۱۴ کشور عربی نشان داد که بیشتر مردم تعدادی از کشورهای عادی‌کننده روابط با رژیم اسراییل مخالف به رسمیت شناختن این رژیم توسط دولت‌های‌شان هستند. در گزارش روزنامه انگلیسی «اخبار یهودی» آمده است، براساس نتایج مطالعه فراگیری که در ۱۴ کشور عربی انجام شد، حدود ۷۲ درصد حامی ساختار دموکرات بوده و در مقابل ۸۷ درصد بر این باورند که فساد مالی و اداری در کشورشان گسترش یافته است.در مورد رژیم اشغالگر اسراییل و کشورهایی که روابط خود را با این رژیم عادی کردند، همانند امارات، مراکش، بحرین و سودان که این مطالعه شامل تعدادی از آنها می‌شود، ۸۴ درصد از افراد شامل این مطالعه مخالف اقدام دولت‌شان برای به رسمیت شناختن اسراییل هستند. ۳۶ درصد از افراد مورد مطالعه نیز تاکید کردند که رژیم اشغالگر و استعمارگر در فلسطین دلیل اصلی مخالفت‌شان با به رسمیت شناختن اسراییل است و ۹ درصد نیز اعلام کردند که این رژیم توسعه‌طلب قصد کنترل بر اراضی بیشتری از اعراب را دارد.

 ابتکار 
 طرح ممنوعیت خروج مسئولان از کشور
رشیدی کوچی نماینده مجلس با بیان اینکه طرح ممنوعیت خروج مسئولان نظام پس از اتمام مسئولیت از کشور در دستورکار هفته جاری مجلس قرار دارد، بیان کرد: بنده این طرح را در ابتدای شروع به کار مجلس مطرح کردم و هدف نظارت بر مسئولانی بود که بعد از اتمام مسئولیت به هر دلیلی قصد خروج از کشور را دارند. این طرح به دنبال صیانت از اموال و اسناد مردم و کشور است تا دیگر کسی که در این کشور مسئولیت دارد به راحتی مانند خاوری ها نتواند بعد از پایان مسئولیت با پول‌های نامشروعی که از اختلاس و ارتشا و غیره به جیب زده است از کشور خارج شود.

 اطلاعات 
 همه هدف دشمنان ،گسترش فقر در جامعه ایرانی است
فرمانده کل سپاه پاسداران با بیان اینکه همه هدف دشمنان این است که فقر را در جامعه ما گسترش دهند، گفت: تحریم اقتصادی، نسخه فقیرسازی جامعه ما بود که با رسالت پاسداری از انقلاب به جنگ فقر و محرومیت رفته‌ایم. سرلشکر سلامی در آیین افتتاحیه سه هزار و ۵۰ طرح محرومیت‌زدایی مردم‌پایه بسیج که دیروز در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد با بیان اینکه ساختن یک ایران قوی هدف اصلی ما ست، تاکید کرد: هدف ما ساختن ایرانی مستحکم است؛ ایرانی پیشرفته با مردمانی که در آسایش و رفاه زندگی کنند؛ ایرانی مستقل اما آباد. این همه رسالت اصلی ما در موضوع کشور عزیزمان است. وی افزود: عزم و اراده جدی برای رفع فقر و محرومیت یکی از اهداف انقلاب اسلامی است .
 حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر اساس نیاز صنعت آب و برق متمرکز باشد
برنامه‌ریزی برای تبدیل صندوق پژوهش‌وفناوری صنعت برق وانرژی به صندوق پژوهش وفناوری نیرو درجهت توسعه منابع و اعطاء تسهیلات به همه بخش‌های صنعت آب وبرق در دستور کار وزارت نیرو قرارگرفت. محرابیان وزیر نیرو در جلسه پانزدهم ستاد راهبری و هماهنگی حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در صنعت آب و برق ضمن اعلام این مطلب افزود: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر اساس نیاز صنعت و برای حل مسائل وزارت نیرو متمرکز بوده و لازم است در این‌ خصوص اولویت‌بندی مسائل آب و برق صورت گیرد.وی خاطرنشان کرد: بررسی روند توسعه صنعتی در کشورهای پیشرفته و همچنین ایران نشان می‌دهد که علم، پژوهش و فناوری می‌تواند نقش مؤثری در پیشرفت همه‌جانبه کشور و رشد تولید ناخالص ملی ایفا کند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

سازمان‌های بین‌المللی جهان اسلام اهانت نشریه فرانسوی به مقدسات را به طور جدی پیگیری نمایند
حوزه/ آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی اهانت نشریه فرانسوی به جایگاه رهبری و مرجعیت شیعه را محکوم کردند و گفتند: با کمال تأسف در کشوری که ادعای آزادی و تمدن دارد بی‌شرمانه‌ترین اعمال را در طی این سال‌های اخیر انجام داده و پیوسته به باورهای پاک ملت‌ها توهین می‌کند و جسارت به مقدسات مسلمانان را در پیش گرفته است تردیدی نیست که اهانت‌های گذشته به ساحت نورانی و مقدس قرآن کریم و پیامبر اعظم -صلی الله علیه و آله- و اخیراً هم به جایگاه مرجعیت و رهبری شیعه با هدایت اربابان صهیونیستی شان بوده است. در بخش دیگری از این پیام آمده است: اما این حلقه نامبارک آمریکا و سعودی و صهیونیستی و نوکرانشان همچون فرانسه بدانند که با توهین و جسارت کار به جایی نخواهند برد بلکه ملت‌ها را بیدارتر و در مقابله با استکبار آنها مصمم‌تر می‌نماید اینجانب اهانت این مجله را محکوم نموده و از سازمان‌های بین‌المللی جهان اسلام می‌خواهم موضوع را به طور جدی پیگیری نمایند.

بیانیه جامعه مدرسین در گرامیداشت حماسه ۱۹ دی مردم قم
اختصاصی/ در آستانه سالگرد قیام۱۹ دی مردم قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای با گرامیداشت این روز تاریخی تصریح کرد:قیام مردم قم در نوزدهم دی ماه سال ۵۶ در محکومیت هتک حرمت به مرجعیت به عنوان نماد دین، یک خیزش هوشیارانه و مؤمنانه بود که منشأ تحولات بزرگی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی شد. یوم الله نوزدهم دی؛ پیام دشمن شناسی، غیرت دینی و عمل به هنگام را در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت کرد و ایران قوی امروز، تجلی موفقیت آن حضور بصیرانه و آگاهانه است.در بخش دیگری از این بیانیه با تاکید بر تبیین محتوای قوی و منطق محکم و غنی انقلاب اسلامی آمده است. تبیین مفاهیم عمیق اسلامی و ترویج و تقویت معرفت دینی، سدی مستحکم در برابر سیل شبهات و جعلیات مزدوران رسانه ای دشمن است. «وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه» این فراز از وصیت امیرالمؤمنین -علیه السلام- ما را به جهاد تبیین فرا می‌خواند و مردم قم و حوزه‌های علمیه که از پیشکسوتان و پیشتازان جهاد فی سبیل الله هستند در این میدان مبارزه نیز، راه امام خمینی -قدس سره- و شهدای نوزدهم دیماه را ادامه خواهند داد.در این بیانیه همچنین تصریح شده است: در جنگ ترکیبی دشمنان؛ هدف، دور کردن مردم از اسلام و انقلاب است. وحدت و یکپارچگی ملت ایران سال هاست این توطئه دشمنان را ناکام گذاشته است. مردم، با استقامت در مسیر انقلاب اسلامی و با عملِ صالحِ پشتیبانی از «ولایت فقیه» و تبعیت از فرامین رهبر فرزانه انقلاب -مدظله العالی-، هویت اصلی انقلاب یعنی اسلام را صیانت و پاسداری کرده اند و هیچ گاه مشکلات اقتصادی و دغدغه های به حق معیشتی، آنان را از صبر و استقامت در این راه باز نداشته است. اسلام خواهی و توجه به معنویت، حبل المتینِ ملت ما بوده است و فشار حداکثری علیه ملت ایران برای شکستن همین روحیه دینداری و خدا پرستی است.

استکبار با همه توان و ابزارهای خود در برابر ایران اسلامی ایستاده است
رسا/ در پی اقدام وقیحانه نشریه فرانسوی به ساحت مرجعیت دینی و مقام ولایت فقیه، اجتماع اعتراضی حوزویان و مردم ولایتمدار شهر مقدس قم در حرم حضرت معصومه -سلام الله علیها- برگزار شد. آیت الله خاتمی نماینده مجلس خبرگان رهبری دراین اجتماع باشکوه اظهار داشت:پیام این اجتماع به دنیا این است که رهبر انقلاب اسلامی ایران، حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای -مدظله العالی- است و همانگونه که مردم قم در حمایت از مرجعیت پیشگام هستند، در چهار دهه گذشته نیز همیشه پشتیبان ولایت و آرمان های اسلامی بوده اند و از این به بعد نیز خواهند بود.
نایب رئیس جامعه مدرسین در ادامه افزود: مسئله ما در این اجتماع اهانت و هتاکی روزنامه ای ورشکسته و کوچک نیست؛ بلکه مسئله این است که تمام استکبار و دشمنان انقلاب اسلامی در برابر ایران اسلامی با همه توان و ابزارهای خود ایستاده اند.وی بیان داشت: جنگ ترکیبی که امروزه بر علیه انقلاب اسلامی کلید زده اند بی سابقه نیست؛ بلکه از آغاز شروع اسلام این چنین جنگ ترکیبی بوده است و تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت.

اهانت کنندگان به رهبر معظم انقلاب مصداق اهل نار هستند
رسا/ آیت الله شب زنده دار در محکومیت اهانت به رهبرمعظم انقلاب در نشریه فرانسوی با اشاره به آیاتی از سوره مومنون، اقدام نشریه خبیث شارلی ابدو را مصداق اهل جهنم و ناری دانست که اهل ایمان را مسخره می‌کردند. عضو جامعه مدرسین بیان داشت: امروز این مجله خبیث و اصحاب خبیثش – که به ستون انقلاب و رهبری معظم و عظائم امور ما این‌طور اهانت و تمسخر می‌کنند و می‌خندند – همه مصداق این آیات هستند. این‌ها جهنمیان و اهل ناری هستند که خدای متعال به آنها می‌فرماید: شما کسانی را مسخره می‌کردید و به آنها می‌خندیدید که داعی الی الله و راهنمایانِ مردم به ارزشها بودند و مردم را به اطاعت خدا و زندگی تحت لوای الهی دعوت می‌کردند.
وی تصریح کرد: آیا مگر کار رهبری غیر از این است؟! ایشان از جوانی و نوجوانی تا به امروز در این راه، قدمهای استوار برداشته و زندانها و شکنجه‌ها و مشکلات را تحمل کرده است و وقتی رهبری را به ایشان پیشنهاد کردند «و دموعه یجری» (اشکهایش جاری شد) ولی شما می‌آئید این‌طور وقیحانه و ظالمانه نسبت به این شخصیتِ مومنِ عارفِ دل‌داده‌ی از خود گذشته، جسارت می‌کنید!

جزئیات برگزاری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم
اختصاصی/ حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال، در کنفرانس خبری نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم گفت:‌ انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم، روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ساعت ۸ الی ۱۸ در محل سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد که امکان تمدید آن تا یک روز دیگر نیز وجود دارد.
رئیس ستاد نهمین دوره انتخابات مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم،علت تأخیر یک ساله برگزاری انتخابات را همه گیری ویروس کرونا معرفی کرد. وی تعداد کاندیداهای تأیید صلاحیت شده این دوره را ۳۸۸ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از میان حدود ۴۷۰ نفری که ثبت نام کرده‌اند، تا کنون ۳۸۸ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند که تا روز چهارشنبه ۲۱ دی ماه، تعداد دیگری نیز بر آن افزوده خواهد شد. حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال ادامه داد: در این دوره، ۱۴۸ حوزه انتخابیه وجود دارد و طلابی که پرونده تحصیلی آن‌ها برای حداقل یک سال و نیم گذشته در حوزه علمیه قم فعال باشد، می‌توانند در این رأی گیری شرکت کرده و به نمایندگان مدنظر خود رأی دهند.

عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی نتایج لازم را در پی نداشت
فارس/ روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در گزارشی از مسیر عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نوشت که این رویداد منجر به ادغام و حضور این رژیم در منطقه عربی بدون حل مسأله فلسطین نشد.
«آوی شیلون» نویسنده این مقاله نوشت: «اسرائیل می‌تواند به یک جامعه بخشی تقسیم شده به فرقه‌های مختلف تبدیل شود و فرایند پذیرش فرهنگ سیاسی عرب از جمله تمرکز ثروت در دست عده‌ای خاص و سرکوب آزادی‌ها می‌تواند توضیح بیشتری برای “پیمان ابراهیم” ارائه دهند، زیرا در نهایت ما روز به روز بیشتر شبیه هم می‌شویم».این نویسنده سپس نسبت به خطر ادغام رژیم اسرائیل در منطقه بدون حل و فصل موضوع فلسطین و ادامه درگیری‌ها میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها هشدار داد و تأکید کرد این امر منجر به نتایج نامطلوب خواهد شد.آوی شیلون افزود: «ما به حاکمان عرب فناوری سانسور و جاسوسی می‌دهیم و آن‌ها فرهنگ سیاسی آسیب‌پذیر را به ما ارائه می‌کنند و در واقع این مجازات واقعی ما به خاطر ادامه اشغالگری است».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *