خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱۵

**سید حسن نصرالله: ترکیب فاسدان و دیوانگان در دولت نتانیاهو پایان اسرائیل را جلو می‌اندازد** رهبر معظم انقلاب: انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد** رئیس‌جمهور تأکید کرد: ضرورت اطلاع‌رسانی متقن و مستند به منظور مقابله با اخبار نادرست** آیت‌الله کعبی تاکید کرد: نقش اقتصاد و معیشت در شکل دهی فرهنگ جامعه** آیت الله آشتیانی: تربیت صحیح در سنین کودکی راه مقابله با فریب‌های دشمن است
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم 
 به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد
امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) ۱۴ دی ماه به اقدام اهانت‌آمیز نشریه فرانسوی واکنش نشان داد. وی در توییتر در این‌باره نوشت: اقدام توهین‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و موثر نخواهد بود. وزیر خارجه تصریح کرد: به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنها قطعا مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیشتر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم.

 همشهری 
 آنکارا: مذاکرات سه‌جانبه با دمشق ادامه می‌یابد
«خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه، با بیان اینکه موضع آنکارا در نشست سه‌جانبه در مسکو دفاع از کشور و مردم ترکیه است، گفت: «موضع خود را به طرف‌های مذاکره اعلام کردیم بنابراین نباید هیچ اقدامی علیه برادران سوری چه در سوریه و چه در ترکیه اتخاذ شود. نباید به اخبار غیرواقعی اعتماد کرد، مذاکرات ما ادامه خواهد داشت و امیدواریم که این روند به شکل معقول و منطقی ادامه داشته باشد. » وزارت دفاع روسیه هفته گذشته در بیانیه‌ای، از نشست وزرای دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو خبر داد و اعلام کرد که طرف‌ها درباره حل بحران سوریه، مسئله آوارگان و مبارزه با تروریسم در سوریه گفت‌وگو کردند.

 ۲مقصد آینده رئیس‌جمهور
معاون‌اجرایی رئیس‌جمهور برنامه ۲ سفر پیش‌روی رئیس‌جمهور را اعلام کرد؛ براساس برنامه اعلامی، آیت‌الله رئیسی در ادامه سفرهای استانی خود، امروز (پنجشنبه) به شهرستان بهارستان استان تهران می‌رود و پنجشنبه و جمعه هفته‌آینده نیز مهمان مردم یزد خواهد بود.
منصوری در حاشیه نشست دیروز هیأت دولت، درجمع خبرنگاران برنامه نخستین سفر از دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور را تشریح و افتتاح چند طرح اقتصادی را از مهم‌ترین دستورکارهای این سفر ۲ روزه اعلام کرد. براساس برنامه اعلامی، کارخانه آهن بافق و خط پدافندی انتقال آب به یزد، ۲ مورد از طرح‌هایی است که در جریان سفر رئیسی به یزد بهره‌برداری از آنها آغاز خواهد شد و گام مؤثری در سرعت گرفتن چرخ‌های توسعه این استان به‌حساب می‌آید.

 کیهان
 انقلاب موجب رویش انبوه زنان فرهیخته شد
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار صدها تن از زنان فرهیخته و فعال در عرصه های فرهنگی، اجتماعی و علمی: موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبه گری و هجوم است.
رهبر معظم انقلاب «عرصه کار» و «نگاه لذت جویانه به زن» را دو سوءاستفاده اساسی غرب از زن دانستند و گفتند: هدف اصلی مطرح شدن مسئله آزادی زنان در غرب، کشاندن آنها از خانه به کارخانه بود تا از زنان به عنوان نیروی کار ارزان استفاده شود.
اصلی ترین نقش یک زن، از نظر اسلام همین نقش خانه داری است منتها مهم این است که خانه داری به معنای خانه نشینی نیست. بعضی اینها را باهم اشتباه می‌کنند وقتی میگوییم خانه داری، خیال می‌کنند می‌گوییم در خانه بنشینید هیچ کار نکنید، هیچ وظیفه ای انجام ندهید، تدریس نکنید، مجاهدت نکنید، کار اجتماعی نکنید، فعالیت های سیاسی نکنید، معنای خانه داری این نیست.
خانه داری یعنی خانه را داشته باشید در کنار داشتن خانه هر کار دیگری که از عهده شما برمی آید و میل به آن و شوق به آن را دارید میتوانید انجام بدهید؛ منتها همه در ذیل خانه داری است.
حجاب یک ضرورت شرعی است. هیچ تردیدی در وجوب حجاب وجود ندارد این را همه باید بدانند. هیچ جای خدشه و شبهه ندارد. یک واجب شرعی است که باید رعایت بشود. آزادی ادعایی نظام سرمایه داری عین «اسارت و اهانت» به زن است و انسان شرم می‌کند از برخی ماجراها در غرب حتی نام ببرد.
زنان کم حجاب هم دختران خود ما هستند؛ همین ها در قضایای اخیر در دهان دشمن زدند.
 ترکیب فاسدان و دیوانگان در دولت نتانیاهو پایان اسرائیل را جلو می‌اندازد
«سید حسن نصرالله»، سخنرانی خود را سه شنبه شب به مناسبت سومین سالگرد شهادت سردار «قاسم سلیمانی» و «ابو مهدی المهندس» ایراد کرد و گفت که «حاج قاسم فردی با اخلاص بود و یکی از نامزدهای طبیعی برای ریاست جمهوری ایران بود اما وی ترجیح داد در جبهه باقی بماند، او عاشق شهادت بود و چیزی برای خود نخواست. »
دبیرکل حزب‌الله لبنان، سپس به خبرهای کذبی که درباره‌اش منتشر شده بود پرداخت: «بعد از آنچه که در رسانه‌های اسرائیلی و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در مورد وضعیت سلامتی من گفته شد، من به شما اطمینان داده و می‌گویم که جای نگرانی وجود ندارد. . . من از شما بابت محبت و لطفتان و دعایتان قدردانی می‌کنم و به شما درمورد سلامتی‌ام اطمینان می‌دهم. وی با بیان اینکه نسخه سوم پروژه آمریکا با جنگ اقتصادی آغاز شد و این امر به سخنرانی مفصلی نیاز دارد، اظهار داشت: «دولت جدید صهیونیسم که دیوانگان در آن حضور دارند، با مرتکب شدن اشتباهات و حماقت‌ها موجب تعجیل و شتاب در پایان این رژیم می‌شوند، تعرضات به مسجدالاقصی و مقدسات اسلامی و مسیحی در فلسطین و بیت المقدس تنها منجر به انفجار اوضاع در داخل فلسطین نمی‌شود بلکه همه منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.»

 وطن امروز 
 دیدار سفیر ایران با رئیس‌جمهور عراق
دفتر رسانه‌ای ریاست جمهوری عراق اعلام کرد محمدکاظم آل‌صادق، سفیر ایران در بغداد دیروز چهارشنبه با عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق در قصر بغداد دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار ۲ طرف بر لزوم گسترش همکاری‌های دوجانبه و سازنده در همه زمینه‌ها به منظور پیشرفت و شکوفایی ۲ کشور تاکید کردند. سفیر کشورمان نیز تاکید کرد تهران خواهان تداوم همکاری‌های مشترک با بغداد است.
 افزایش روزافزون قدرت دفاعی کشور مرهون ایثار شهیدان است
امیر دریادار سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌ مقدس ارتش و ناخدا یکم هوشنگ صمدی فرمانده تکاوران دریایی ارتش در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر با حضور در منزل ناوسروان تکاور شهید محمدرضا مرادی ترشیزی، با خانواده معظم آن شهید والامقام دیدار و گفت‌وگو کردند.
امیر سیاری در این دیدار اظهار داشت: به برکت خون شهدا ضمن حفظ تمامیت ارضی کشور، توان بازدارندگی و قدرت دفاعی‌مان همواره افزایش یافته است. وی با بیان اینکه هر کجا که راه ما از شهدا و آرمان‌های‌شان جدا شود، آسیب جدی می‌بینیم، خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که ادامه‌دهنده راه شهدا هستیم و تنها با ادامه این راه می‌توانیم از دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع‌ مقدس محافظت کنیم.

 جوان 
 شهید سلیمانی معجزه انقلاب اسلامی بود
قالیباف در نخستین اجلاس مکتب شهید سلیمانی اظهار داشت: شهید سلیمانی یکی از فرزندان انقلاب و معجزات این انقلاب قدرتمند عظیم مردمی است. شهید سلیمانی قبل از انقلاب در زمان آغاز انقلاب اسلامی یک جوانی در یک روستای دور افتاده در کرمان از یک خانواده روستایی و عشایری ساده بود. رئیس مجلس با اشاره به معجزات انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی، مکتب قرآن، مکتب اهل بیت، ایمان به خدا، ایمان به مردم و تربیت درست از چنین جوان روستا زاده که با لقمه حلال زندگی کرده بود چنین شخصیت بزرگی را برای جهان اسلام ساخت که این معجزه انقلاب اسلامی است.

 خراسان 
 تأکید رئیس قوه قضاییه بر توسعه هوشمندسازی رویه‌ها و فرایندهای قضایی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اهمیت خدمت به مردم در هر سِمت و مسئولیتی اظهار کرد: هر فرد و مسئولی در هر جایگاه و سِمتی که دارد، باید به ارزش کار خود واقف باشد و همین واقف‌بودن است که سبب می‌شود انگیزه و قدرت ابتکار و‌خلاقیت آن فرد یا مسئول مضاعف شود. رئیس قوه قضاییه با اشاره به پیشرفت‌هایی که در حوزه به کارگیری فناوری‌های نوین در دستگاه قضایی طی سال های اخیر صورت گرفته است گفت: مسئولان و مدیران مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی فرایند‌ها و رویه‌های قضایی باید به طور مستمر در حال حرکت روبه‌جلو باشند و از هرگونه متوقف شدن در دستاورد‌های فعلی اجتناب کنند.
 زبان چینی و آلمانی به برنامه‌های آموزشی مدارس اضافه می‌شوند
یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش خبر داد که از سال ۱۴۰۳ چند زبان از جمله زبان چینی و آلمانی به عنوان درس اختیاری به برنامه‌های آموزشی مدارس کشورمان اضافه می‌شوند.
 ریاض برای ازسرگیری مذاکرات اعلام آمادگی کرد
حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهورکه برای مراسم تحلیف رئیس‌جمهور برزیل به آن کشور سفر کرده بود، در حاشیه آن مراسم، دیداری با وزیر امور خارجه عربستان داشت که درباره ازسرگیری مذاکرات بین دو کشور بحث و تبادل نظر شده است. حسینی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: در حاشیه این مراسم با بن فرحان وزیر خارجه عربستان به‌صورت مفصل صحبت شد و تنها به یکی دو مورد و احوال پرسی بسنده نشد، ایشان نیز با حوصله صحبت‌ها را شنیدند و نظرات خودشان را بیان کردند. موضوع اصلی این بود که گفت وگوهای بین ایران و عربستان که با وساطت عراق آغاز شده است، چه سرانجامی پیدا خواهد کرد که آن‌ها آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات اعلام کردند. وی افزود: وزیر خارجه عربستان استقبال کرد تا جلسات متعددی برای بررسی موارد اختلافی و نگرانی‌ها برگزار شود و در نهایت به یک جمع‌بندی برسیم. معاون رئیسی تأکید کرد: وزارت امور خارجه موضوع را دنبال می‌کند و اقداماتی را انجام داده است.

 مردم سالاری
 اعتراض سفارت ایران به اقدام موهن نشریه شارلی ‌ابدو
سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس در محکومیت اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: نشریه شارلی ابدو در پی اقدام سخیف خود مبنی بر راه اندازی یک مسابقه بین المللی برای رسم کاریکاتور از مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران، ویژه نامه مورخ ۱۴ دیماه ۱۴۰۱ خود را با تصاویری به شدت موهن همراه با الفاظ و عباراتی زشت و توهین آمیز به این امر اختصاص داد. اقدام نشریه شارلی ابدو طبق اصول و موازین حقوق بین‌الملل نه تنها به هیچ وجه با اصل آزادی بیان قابل توجیه نیست بلکه هتک حرمت شخصیتها و ملتها و راه اندازی کارزار ناسزاگویی، دروغ پراکنی و نفرت افکنی مصداق بارز نقض حقوق بشر می‌باشد. سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت شدید این اقدام شارلی ابدو، قویا انتظار دارد مقامات ذی ربط فرانسوی اقدام لازم و فوری را برای برخورد با این نشریه به هدف جلوگیری از تداوم این کارزار اهانت و نفرت افکنی که یقینا آثار زیانبار و مخربی بر روابط بین دو کشور و دو ملت خواهد داشت، بعمل آورد.
 واکنش وزیر ارتباطات به قطع اینترنت در روز کنکور
زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره خبر قطع اینترنت در روز کنکور، گفت: سازمان سنجش درخواست داده از آنجایی که ابزار و ادواتی پیدا شده که با اتصال به اینترنت می‌توان از آن‌ها در جلسات کنکور استفاده و تقلب کرد، برای حفظ حقوق شرکت‌کنندگان در کنکور اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع شود. وی افزود:‌ این درخواست در حال بررسی است و هنوز چیزی مصوب نشده است. من تصمیم‌گیر نیستم و شورای امنیت کشور باید تصمیم بگیرد. وی همچنین گفت: چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم، برای ما همه مردم خاص هستند. بر اساس مصوبه‌ای که از سال‌ها پیش بوده برای برخی متخصصان مثل فریلنسرها و آزادکارها دسترسی وسیع تر دارند، اما چیزی به اسم اینترنت طبقاتی نداریم.

 آرمان ملی 
 بازداشت تیم تروریستی در سیستان و بلوچستان
فرماندهی انتظامی استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای از دستگیری یک تیم تروریستی وابسته به معاندین که در هفته گذشته اقدام مسلحانه و ترور گشتی‌های پلیس در سطح استان انجام داده بودند، خبر داد. در این اطلاعیه آمده است؛ در پی چندین مرحله تیراندازی این تیم مسلح به واحدهای گشتی پلیس در استان با انجام اقدامات اطلاعاتی این افراد شناسایی و طی چند عملیات پیچیده اعضای این تیم ضدامنیتی دستگیر و بازداشت شدند.

 قدس
 نخست وزیری؛ پاداش ترور سردار سلیمانی
نماینده یک ائتلاف عراقی با طرح ادعای دست داشتن مصطفی الکاظمی در ترور فرماندهان پیروزی گفت منصب نخست وزیری پاداشی بود که وی در پی این جنایت از ترامپ دریافت کرد. علی الجمالی در ادامه همچنین خواستار اتخاذ اقدامات جدی از سوی پارلمان عراق در این خصوص و پیگیری حقوقی الکاظمی شد.
 دولت برنامه‌ای برای جابه‌جایی وزیر اقتصاد ندارد
سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت برنامه‌ای برای جابه‌جایی وزیر اقتصاد ندارد. وی افزود: هیئت وزیران با لایحه یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه عضو در سازمان همکاری شانگهای موافقت کرد. پیش از این لایحه‌ای تهیه شده بود که با موافقت نمایندگان مواجه شد. این لایحه جدید در راستای همان لایحه با قید دو فوریت تقدیم مجلس می‌شود.
 ترانه علیدوستی با قرار وثیقه آزاد شد
وکیل مدافع ترانه علیدوستی از آزادی موکلش با تودیع وثیقه خبر داد. ۲۶ آذرماه سال جاری قوه قضائیه اعلام کرد در پی برخی اظهارنظرهای بدون استناد، همچنین انتشار مطالب تحریک‌آمیز و حمایت از اغتشاشات قبلی از سوی برخی چهره‌ها و سلبریتی‌ها، بعضی از این افراد به دادستانی تهران احضار و برخی از جمله ترانه علیدوستی با دستور قضایی بازداشت شدند.
 نخست‌وزیر عراق در سفر به واشنگتن به دنبال چیست؟
«محمد البلداوی» نماینده فراکسیون پارلمانی فتح با اشاره به سفر نزدیک «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق به آمریکا، مهم‌ترین محورهای رایزنی‌های او در واشنگتن را فاش کرد. وی تصریح کرد: رفع محدودیت‌ها علیه تعاملات تجاری عراق، تنظیم روابط سیاسی با واشنگتن و حضور نظامی آمریکا برای اجرای مصوبه پیشین پارلمان و دخالت ندادن عراق در درگیری‌های منطقه‌ای از جمله پرونده‌های مورد بررسی در این سفر خواهد بود.

 اعتماد 
 احضار سفیر فرانسه به وزارت امور خارجه
وزارت امور خارجه اعلام کرد: «به دنبال اقدام موهن یک نشریه فرانسوی در توهین به مرجعیت، مقدسات و ارزش‌های دینی و ملی، نیکلاس رش سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه به وزارت امور خارجه احضار شد. » کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در جریان این احضار، ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید ایران به دولت فرانسه اظهار کرد: «جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات و ارزش‌های اسلامی، مذهبی و ملی خود را به هیچ ‌وجه نمی‌پذیرد و فرانسه حق ندارد به بهانه آزادی بیان، اهانت به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌های مسلمان را توجیه کند. »
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به «سابقه سیاه نشریه فرانسوی در تعرض به ساحت مقدس پیامبر اسلام، قرآن کریم و دین مبین اسلام» افزود: «جمهوری اسلامی ایران مسوولیت‌های ناشی از این اقدام نفرت‌انگیز، توهین‌آمیز و غیرموجه را متوجه دولت فرانسه می‌داند. » کنعانی در پایان با تصریح بر اینکه «جمهوری اسلامی ایران حق واکنش متناسب را برای خود محفوظ می‌داند»، یادداشت اعتراض رسمی وزارت امور خارجه ایران در این رابطه را تسلیم سفیر فرانسه کرد و افزود: «جمهوری اسلامی ایران در انتظار توضیح و اقدام جبرانی دولت فرانسه در محکومیت رفتار غیرقابل قبول نشریه فرانسوی است.»

 ابتکار
 ضرورت اطلاع‌رسانی متقن و مستند به منظور مقابله با اخبار نادرست
آیت‌الله رئیسی صبح دیروز در جلسه هیئت دولت از حضور معنادار مردم در آیین‌های تجلیل و گرامیداشت یاد شهدای مقاومت و به ویژه سردار سلیمانی قدردانی کرد و گفت: این حضور آگاهانه مردم به رغم مشکلات موجود، دارای پیام‌های خاصی است که البته این پیام برای مسئولین تلاش مضاعف برای انجام وظیفه و کاهش مشکلات و دغدغه‌های مردم است.
رئیس جمهور در ادامه جلسه با موظف کردن وزیر نفت برای ساماندهی مصرف انرژی در بخش‌های مختلف و همچنین جلوگیری از قاچاق سوخت بر مدیریت مصرف انرژی در کشور تاکید کرد. همچنین وزیر کشور به عنوان مسئول اجرای قانون هوای پاک موظف شد با پیگیری دقیق عملکرد دستگاه‌های مسئول در این قانون، نسبت به اقدامات انجام شده اطلاع‌رسانی مقتضی را انجام دهد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی متقن و مستند به منظور مقابله با اخبار و اطلاعات نادرست افزود: دستگاه‌های اجرایی اهداف تعیین شده حوزه مسئولیت خود در قوانین و اسناد بالادستی را مرتب مرور کنند تا مشغول شدن به امور روزانه آنها را از اهداف اصلی و بلند خود به ویژه در عرصه جذب سرمایه‌ها، ارتقای بهره‌وری و افزایش سرعت رشد کشور غافل نکند.

 اطلاعات 
 طرح‌های اولویت دار برای بهبود معیشت مردم را به نتیجه می‌رسانیم
جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ظهر دیروز به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار و تصمیمات لازم برای جهش در اجرای کریدور ترانزیتی شمال- جنوب و توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز اتخاذ شد. مخبر در این جلسه با اشاره به جامعیت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اختیارات ستاد فرماندهی گفت: این ستاد از ظرفیت‌ها و اختیارات ویژه ای برای حل مسائل کشور برخوردار است که باید حداکثر استفاده را از آن انجام دهیم. وی افزود: طرح‌های منتخب و اولویت دار اقتصاد مقاومتی توسط دبیرخانه ستاد به صورت مستمر و شبانه روزی پیگیری خواهد شد و در صورت بروز موانع و نیاز به تسهیلگری، در جلسات صحن ستاد مصوبات لازم را خواهیم داشت. معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: دولت مصمم است که طرح‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی که منجر به تحول آفرینی و تقویت اقتصاد و بهبود معیشت مردم می‌شود را دنبال کند و به نتیجه برساند. مخبرهمچنین با اشاره به طرح جهش کریدور ترانزیتی شمال – جنوب خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و موقعیت استثنایی کشور برای توسعه ترانزیت، مزیتی خدادادی و بسیار ارزشمند است و ضرورت دارد با برنامه ریزی دقیق و تلاش حداکثری، روند تکمیل و بهره برداری از این کریدور را تسریع کنیم.
 برنامه‌ریزی برای تأمین نیازهای شب عید آغاز شده است
وزیر جهاد کشاورزی از آغاز برنامه‌ریزی‌های دولت برای تأمین اقلام مورد نیاز شب عید خبر داد و گفت: در حوزه کالاهای اساسی کمبودی وجود ندارد و تمام تلاش دولت این است که با همراهی و همکاری تشکل‌ها و اتحادیه‌ها، بازار شب عید خوب و آرامی داشته باشیم. ساداتی‌نژاد اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی، تأمین میوه شب عید را از طریق تشکل‌ها و اتحادیه‌های باغداران در استان‌ها پیش خواهد برد و ستاد تنظیم بازار هم به کمک اتحادیه‌ها این موضوع را مدیریت می‌کند. وی با بیان اینکه برای تأمین گوشت، مرغ و تخم‌مرغ و دیگر مایحتاج مردم برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است، افزود: در حوزه کالاهای اساسی کمبودی وجود ندارد و نیازهای مردم به وفور تأمین می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی درباره برخی نوسانات در بازار میوه و صیفی‌جات توضیح داد: در حالت کلی هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد اما در حوزه محصولات کشاورزی در همه دنیا فصل برداشت و فصول انبارگردانی وجود دارد که این فرایند، هم هزینه‌بر و هم دارای عوارض و ضایعاتی است.

 شهروند
۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا ذخیره داریم
عین‌اللهی با اشاره به ورود سویه‌های جدید ویروس کرونا اظهار داشت: «پیشنهاد ما به مردم این است که واکسیناسیون را در دستور کار قرار دهند و به‌ویژه کسانی که در گروه‌های پرخطر قرار دارند یا ۶ ماه از آخرین واکسن آنها گذشته است، اهتمام بیشتری داشته باشند. » وزیر بهداشت استفاده از ماسک در فضاهای عمومی سربسته به خصوص در ناوگان حمل‌ونقل عمومی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: «پیشنهاد ما به وزارت راه‌وشهرسازی این بود که به‌خصوص برای هواپیما این کار عملیاتی شود. » او از وجود ۵۰میلیون دُز ذخیره واکسن کرونا در پلتفرم‌های مختلف خبر داد و افزود: «این آمادگی را داریم که به‌ سرعت تولید واکسن را افزایش دهیم. »
 صورت‌های مالی ۲۰۷ شرکت دولتی هفته آینده منتشر می‌شود
خاندوزی گفت: «در راستای ادامه سیاست شفافیت اقتصادی و صورت‌های مالی بخش‌های دولتی روز شنبه صورت‌های مالی ٢٠٧ شرکت دولتی برای اولین بار منتشر می‌شود و امیدواریم تا فروردین به شفافیت هزار شرکت دولتی برسیم. » وزیر اقتصاد ادامه داد: «حدود یک‌میلیون پرونده از معوقات مالیاتی با ارزش ۴۷۰هزار میلیارد تومان در هیأت‌های بررسی مالی مدت‌ها معطل مانده بود که درخواست کردیم از قضات بازنشسته و سایر حقوقدانان استفاده کنیم. »

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

نقش اقتصاد و معیشت در شکل دهی فرهنگ جامعه
اختصاصی/ آیت الله کعبی، در همایش سفیران بصیرت مسائل اقتصادی را در فرهنگ جامعه، مؤثر ارزیابی کرد و اظهار داشت: اوضاع عمومی کشور، تحقق عدالت و مبارزه با فساد در کنار اقدامات فرهنگی، سه ضلع مورد نیاز جهت تحول فرهنگی را تشکیل می‌دهند. عضو جامعه مدرسین افزود: فرهنگ سازی بر عهده روحانیون است، اما برای اثر بخشی فعالیت‌های فرهنگی نباید از اوضاع اقتصادی جامعه و معیشت مردم غافل شد؛ چرا که فرهنگ، اقتصاد و معیشت در هم تنیده هستند و باید با یکدیگر دنبال شوند تا فعالیت‌های فرهنگی اثر بخشی خود را داشته باشند. نایب رئیس دوم جامعه مدرسین، ادامه داد: کار فرهنگی یعنی تربیت نیروی مؤمنِ معتقد به ارزش‌های اسلامی و انقلابی، به واسطه تقویت اندیشه و ارزش‌های مبتنی بر عمل صالح در جامعه؛ زیرا همانگونه که ما می‌توانیم عواطف و احساسات را شکل دهیم، دشمنان نیز به واسطه رسانه‌های خود، می‌توانند عواطف و احساسات جوانان را مدیریت کنند.

تربیت صحیح در سنین کودکی، راه مقابله با فریب‌های دشمن
اختصاصی/ آیت‌الله آشتیانی، در همایش سفیران بصیرت که از طرف معاونت جامعه و مردم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله مصباح یزدی و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، شجاعت، تواضع و خوش فکری را به عنوان بارزترین ویژگی این دو مجاهد خستگی ناپذیر عنوان کرد.
معاون جامعه و مردم جامعه مدرسین، در بخش دیگری از سخنان خود تربیت صحیح در سنین کودکی را به عنوان مهم‌ترین راه مقابله با فریب‌های دشمنان ارزیابی کرد و حضور روحانیون در مدارس را فرصتی بزرگ در این راستا دانست. وی همچنین فضای مجازی را به عنوان مهم‌ترین ابزار دشمن در تهاجم فرهنگی علیه ملت ایران دانست و اظهار داشت: امروزه شرایط نسبت به گذشته متفاوت است و باید با قدرت و آمادگی بیشتری نسبت به گذشته، در مقابل دشمن بایستیم و خود را آماده کنیم.

افشای پروژه سفارشی معاندان در زاهدان
تسنیم/ اعترافات اعضای تیم تروریستی دستگیر شده در زاهدان که در هفته‌های اخیر نسبت به حمله مسلحانه با هدف ترور پرسنل انتظامی به واحدهای کشتی پلیس اقدام می‌کردند ابعاد جالبی از این اقدامات ضدامنیتی را نشان می‌دهد. یکی از این متهمان که در قالب تیمی سه نفره نسبت به حمله به خودروهای گشت پلیس اقدام می‌کردند در اعترافات خود می‌گوید: معاندین با توجه به پرونده سیاسی که پیش از این داشتم از طریق بستر اینستاگرام با من ارتباط گرفتند و پیشنهاد پرداخت وجه در قبال انجام عملیات ضدامنیتی و حمله به خودروهای گشت انتظامی دادند که به همراه تعدادی از دوستانم تیمی تشکیل دادیم و در دو مرحله به سمت خودروها تیراندازی کردیم. تیم ما سه نفره بود که یک نفر رانندگی می‌کرد و یک نفر با تلفن هوشمند فیلم‌برداری می‌کرد و من هم سمت خودروهای انتظامی تیراندازی می‌کردم. پس از اتمام عملیات فیلم را برای سفارش دهنده عملیات ارسال کردیم اما پول ما هم پرداخت نشد.

دکان فروش تسلیحات آمریکا بسته می‌شود
فارس/ فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران در برنامه ملک سلیمان که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به سوال مجری پیرامون خبر چندی پیش مبنی بر دستیابی به موشک‌های هایپرسونیک و واکنش‌ها نسبت به آن گفت: واکنش‌های بسیار معناداری درباره این موضوع وجود داشت، آمریکایی‌ها گفتند ما تردید داریم، چرا؟ چون دکان فروش تسلیحات و سامانه‌های پدافندی‌شان بسته می‌شود و قدرتی که آن‌ها به‌عنوان سپر موشکی می‌گویند و سرمایه‌گذاری عظیمی که در کشورهای عربی می‌کنند باطل شده است. سردار حاجی‌زاده با اشاره به شهادت شهید سلیمانی افزود: فرمانده وقت سنتکام یعنی مکنزی، قاتل حاج قاسم سلیمانی است و عملیات ترور او را فرماندهی کرد. او این عملیات را با به کارگیری تسلیحات و تجهیزات مختلف مانند جنگنده‌های اف.۱۵، بالگردهای آپاچی، هواپیماهای پیشرفته بدون سرنشین‌، آماده باش سراسری و به کارگیری امکانات قوی اطلاعاتی و در واقع آن‌ها یک ارتش را برای این کار بسیج کردند تا یک نفر را ترور کنند.

فلج‌ شدن سیستم حمل و نقل انگلیس
فارس/ مقاومت دولت انگلیس در برابر خواسته‌های کارگران و اتحادیه‌های کارگری باعث شده تا شاهد درگیر شدن حوزه حمل و نقل این کشور با اعتصابات بیشتری باشیم. بن والاس، وزیر دفاع انگلیس، اعلام کرده که دولت انگلیس نمی‌خواهد همانند دهه ۱۹۷۰ در برابر خواسته اتحادیه‌های کارگری کوتاه بیاید. روزنامه گاردین هم هشدار داده که ممکن است در صورتی که شرایط به همین منوال پیش برود تا ماه آوریل شاهد تداوم اعتصابات در بخش‌های مختلف اقتصاد انگلیس باشیم و احتمالا این اعتصابات به گونه‌ای انگلیس را فلج کند که اوضاع شبیه دهه ۱۹۷۰ و زمان روی کار آمدن مارگارت تاچر به عنوان نخست وزیر تکرار شود.

فرانسه به اوکراین زره پوش می دهد
مهر/ امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در گفتگو با ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود از قصد پاریس برای تحویل زره پوش‌های AMX-10 RC به کی یف در چارچوب حمایت نظامی غرب از اوکراین خبر داد. طبق اعلام ریاست جمهوری فرانسه، این نخستین بار است که نیروهای اوکراین به زره پوش‌های غربی تجهیز می‌شوند.
این در حالی است که سیاستمداران و کارشناسان غربی همواره از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا به دلیل تعمد در طولانی کردن نزاع اوکراین از طریق تحویل اسلحه و ارائه حمایت‌های مالی از اوکراین انتقاد کرده‌اند. همچنین جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیز تایید کرد که واشنگتن در حال بررسی ارسال خودرو رزمی “بردلی” به اوکراین برای بکارگیری علیه روسیه در جنگ اوکراین است.

آمریکا: احیای برجام از دستور کار خارج شده است
مهر/ ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را از دستور کار خارج کرده و بر مقابله با همکاری نظامی بین ایران و روسیه تمرکز دارد. وی با گرفتن ژست حمایت از مردم ایران، افزود: در حال حاضر آنچه در رأس دستور کار ما قرار دارد انجام هر کاری برای حمایت از حقوق مردم ایران و مقابله با همکاری نظامی-فناوری فزاینده بین ایران و روسیه است. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی پس از بازگشت از اردن برای شرکت در اجلاس بغداد ۲، گفته بود: معتقدم وقتی که پای منع اشاعه هسته‌ای در میان باشد، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد. کسانی که غیر از این فکر می‌کنند، فقط خودشان را گول می‌زنند. به همین دلیل است که به عنوان هماهنگ‌کننده، همچنان به کار برای احیای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین، ادامه می‌دهم.

گسترش دامنه اعتراضات در فرانسه و آلمان
ایرنا/ آتش خشونت که پیشتر دامن فرانسه را گرفته بود، در روزهای آغاز سال نو میلادی افزون بر پاریس، دامن آلمان را به عنوان صنعتی ترین عضو اتحادیه اروپا گرفته است؛ بحران در دو عضو اصلی تروئیکای اروپا که برآیند مداخله در جنگ اوکراین و به تبع آن بحران انرژی وتورم افسارگسیخته است.
سال نو میلادی امسال در اروپا تحت تاثیر بحران شدید سوخت و تورم با آشوب و شورش همراه بود و از فرانسه گرفته تا بلژیک و آلمان مردم علیه حاکمیت شوریدند، صدها نفر زخمی و شماری نیز بازداشت شدند؛ موضوعی که در تیتر یک رسانه های جهان جای گرفت و هر کدام از زوایای مختلف به بررسی آن پرداختند. سازمان آتش نشانی پایتخت آلمان در مجموع بیش از ۱۷۰۰ ماموریت را گزارش کرد که تقریباً ۷۰۰ مورد بیشتر از یک سال قبل در زمان محدودیت‌ های کرونا بود. گزارش‌ها از آلمان حاکی است در برلین در شب سال نوی میلادی ۳۸ مورد حمله به آتش‌نشان‌ها رخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *