رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه: خدمات ماندگار روحانیت مورد اذعان دوست و دشمن است

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی، رییس سیاستگذاری ائمه جمعه در نهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد از حوزه علمیه به عنوان شجره طیبه نام برد و گفت: خدماتی که در طول تاریخ از سوی علما و حوزه‌های علمیه صورت گرفته مورد تحسین دوست و دشمن است.

وی افزود: البته این سخنان به معنای این نیست که هیچ مشکل و نقصی در حوزه‌های علمیه نیست؛ یا این‌که خیال شود که نقش معصوم گونه‌ای برای آن معتقد هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با بیان این‌که در حوزه علمیه آزادی بیان و اندیشه وجود دارد، اظهار داشت: یکی از ضعف‌های حوزه مسأله محور بودن آن است نه نظریه محور؛ امروز برای پاسخ به نیازها باید از نظریه محوری بودن استفاد کرد؛ ‌چرا که علم روش محور سبب تولید علم‌های مختلف می‌شود.

وی ادامه داد: با روش نظریه محوری می‌توان پاسخگوی مسائل مختلف و جدید بود؛ از فواید روش نظریه محوری بودن این است که ما در تولید فکر یک قدم از جامعه پیشتازتر خواهیم بود؛ در این علم منتظر نمی‌مانیم که جامعه مسأله‌ای را تولید کند، بلکه پیش از تولد مسأله، نظریه آن تولید شده است.

رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه اظهار داشت: امروز برای هیچ مسلمان آشنا به شرایط موجود تردیدی نیست که وحدت میان مسلمانان یک ضرورت و تکلیف است؛ ما مرجعیت معنوی و علمی اهل‌بیت(ع) را باید تبیین کنیم؛ چرا که اکثر اهل سنت نسبت به اهل‌بیت(ع) حب دارند.

وی تصریح کرد: در قالب همین موضوعات باید وحدت را محقق کنیم؛ موضوع را از امامت شروع نکنیم که به وحدت ‌نرسیم؛ چرا که برای اهل سنت امامت یک موضوع فقهی است نه اعتقادی.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی به نظریه حقانیت و مشروعیت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) برای حفظ وحدت اسلامی ۲۵ سال سکوت کرد، آیا با این سیره نمی توان نظریه پردازی کرد و در چارچوب آن پاسخگو بود.
 
وی ادامه داد: عدم نگارش حکومتی و اجتماعی به تکالیف فقهی از دیگر مشکلات حوزه است؛ در نگرش اجتماعی ضمن عمل به وظایف به مسائل مختلف اجتماع نیز توجه می‌شود؛ حوزه باید به تولید روش معرفتی، مفهوم سازی نیز توجه ویژه داشته باشد که در این زمینه مشکلاتی داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *