خبر روز ۱۴۰۱/۱۰/۱۴

**آیت‌الله العظمی سیستانی: مسلمانان و جامعه جهانی مردم مظلوم افغانستان را تنها نگذارند** **آیت‌الله رئیسی در اجتماع عظیم مردمی سومین سالروز شهادت سردار سلیمانی: بزرگ‌ترین کار سردار سلیمانی شکستن هیمنه آمریکا بود** **آیت الله رجبی: حوزه علمیه باید آثار علامه مصباح یزدی را متن درسی قرار دهد** **دبیرکل حزب‌الله لبنان: واشنگتن به هیچ یک از اهداف خود از ترور شهید سلیمانی نرسید** **آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد؛ لزوم الگوپذیری مسؤولین از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 صدور حکم عامل بلژیکی سرویس جاسوسی آمریکا
یک منبع آگاه گفت: حکم محکومیت یک تبعه بلژیکی با اتهاماتی از قبیل جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا و پولشویی توسط قوه قضاییه صادر شد. وی گفت: این تبعه بلژیکی که در پوشش اقدامات بشردوستانه و با هدف جاسوسی برای دولت متخاصم آمریکا و توزیع پول در گروه‌های فعال در حوزه‌های ضدامنیتی وارد کشور شده‌‌ و با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان بازداشت شده بود. بعد از تکمیل تحقیقات و برگزاری جلسات دادگاه، اقدامات این تبعه بلژیکی حداقل در چهار مورد اتهامی و اقدام مجرمانه برای دادگاه اثبات و رای وی صادر شد.
 موضع وزیر کشور نسبت به فیلترینگ شبکه‌های‌اجتماعی و مجازی
وزیر کشور درباره رفع فیلترینگ شبکه‌های مجازی عنوان کرد: باید ببینیم کسانی که می‌خواهند در این فضا فعال باشند آیا حاضرند به سیاست‌های جمهوری اسلامی تمکین کنند یا خیر. اگر بخواهند دوباره همچنان با استفاده از هدایت جریانات اغتشاشگر ادامه دهند ما هم موضع قبلی را خواهیم داشت. دراین‌باره مسئولین ذی‌ربط باید تصمیم‌گیری کنند. وحیدی در پاسخ به سوالی درباره برآورد خسارات اغتشاشات اخیر گفت: عددهای آن بررسی و توسط دوستان اعلام می‌شود.وحیدی درباره تغییر در مدیران استانی نیز اظهار کرد: برنامه‌ریزی اولیه ما انجام شد و در مسیر عادی خود قرار دارد. وی درباره تعطیلی ادارات دولتی به‌خاطر استمرار وضعیت هوا و آلودگی نیز گفت: کمیته اضطرار هوای پاک دراین‌باره تصمیم‌گیری می‌کند. اگر آلودگی هوا از حدی بالاتر برود درباره ادارات هم تصمیم‌گیری خواهد شد.

 همشهری
 دیدار اردوغان و اسد را بررسی می‌کنیم
مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: امکان دیدار بین روسای جمهوری ترکیه و سوریه را بررسی می‌کنیم. ابتدا اجازه دهید وزرای خارجه با هم دیدار کرده و موضوع را ارزیابی کنیم، سپس برگزاری دیدار بین دو رئیس‌جمهور مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. ما می‌دانیم و درک می‌کنیم که آمریکایی‌ها مخالف عادی‌سازی روابط ما با طرف سوریه‌ای هستند.
 مسجدالاقصی فلسطینی خواهد ماند
حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس گفت:‌ مسجدالاقصی همواره فلسطینی، عربی و اسلامی بوده و خواهد بود و هیچ قدرت یا شخص فاشیستی نمی‌تواند این حقیقت را تغییر دهد. دولت صهیونیست جنگ نامحدودی را علیه مسجدالاقصی و هویت مقدس آن به راه انداخته است.
 ضعف غرب پوتین را پیروز می‌کند
جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین رئیس‌جمهور آمریکا گفت: امسال سال تعیین‌کننده‌ای برای اوکراین است. اگر واشنگتن و لندن در ۱۲ماه آینده در مورد اوکراین به راه‌حل درستی نرسند، پیامدهای منفی آن بسیار فراتر از میدان جنگ احساس خواهد شد. ضعف غرب می‌تواند به پوتین اجازه دهد تا از شکست، پیروزی بسازد.

 کیهان
 بزرگ‌ترین کار سردار سلیمانی شکستن هیمنه آمریکا بود
اجتماع عظیم مردمی به مناسبت گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی با حضور گسترده مردم در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
آیت‌الله رئیسی در این اجتماع عظیم مردمی اظهار داشت: گرامیداشت شهدای مقاومت و به ویژه شهید عزیز ما حاج قاسم سلیمانی، پیامی است به همه ظالمان، ستم‌پیشگان و مستکبران عالم که بدانند رو به افول و نابودی هستند و آنچه در این میدان باقی و ماندنی است، انسان‌های تحول‌خواه، خداخواه، حق‌خواه و عدالت‌خواه هستند.رئیس‌جمهور تصریح کرد: مکتب شهید سلیمانی در راستای مکتب امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای بود که این دو مکتب نیز در امتداد مکتب عاشورای حسینی است.دکتر رئیسی با بیان اینکه شهید سلیمانی انسانی سالک و دلداده به خدا بود، لذا شناخت مکتب او بسیار مهم است تا بدانیم جمهوری اسلامی چرخه رویش انسان‌های خودساخته و مجاهد در راه خداست، افزود: این چرخه میرایی و توقف ندارد و شهدای عالیقدر، جانبازان و ایثارگران ما در این چرخه و در این بستر متحول شدند و رویش پیدا کردند.وی با بیان اینکه شهید سلیمانی در عرصه تحول در میدان بسیار برجسته بود، تصریح کرد: اقدامات شهید سلیمانی در میدان اقداماتی منحصر به فرد بود؛ ساختار‌سازی در میدان و رویش نیروهای مقاومت در منطقه از سنی، شیعه، مسلمان، مسیحی، ایزدی، لبنانی، فلسطینی، یمنی، سوری، ایرانی و افغانی از دستاوردهای شاخص او بود.رئیس‌جمهور تصریح کرد: شهید سلیمانی آمریکا و طرفداران جریان تروریستی و داعشی را در منطقه شکست داد، اما بزرگ‌ترین کار او این بود که هیمنه آمریکا را در دنیا به شکست کشانید.
 تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای ارزی
سخنگوی دولت با اعلام کاهش نرخ رشد نقدینگی به ۳۴.۳ درصد، از تحقق صد درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش ۶۰ درصدی درآمدهای ارزی خبر داد. بهادری جهرمی با ارائه آمارهای اقتصادی اظهار داشت: در حوزه ارز بیش از ۳۵ میلیارد دلار در ۱۰ ماهه امسال در سامانه ارزی نیما عرضه شد در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال ۲۲ میلیارد دلار بود و بیانگر افزایش حدود ۶۰ درصدی درآمدهای ارزی کشور است. وی با بیان اینکه همواره عرضه ارز در سامانه نیما بیش از تقاضای فعالان اقتصادی و واردکنندگان بوده است، گفت: حتی در مواردی میزان عرضه سه برابر تقاضا بوده که نشان می‌دهد ارز مورد نیاز برای تامین مخارج کشور در دسترس قرار دارد. بهادری جهرمی به موفقیت دولت در حوزه کنترل نقدینگی اشاره کرد و گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تورم ناشی از خلق نقدینگی نزدیک ۴۲.۸ درصد بود که اکنون به ۳۴.۳ درصد کاهش یافته است که این نرخ موفقیت دولت را در کنترل این بخش از تورم نشان می‌دهد. سخنگوی دولت تحقق ۱۰۰ درصدی درآمدهای مالیاتی را در سال جاری متذکر شد و افزود: امسال برای نخستین بار پایه مالیاتی ۵ درصد کاهش یافت و دولت توانست با جلوگیری از فرار مالیاتی و شناسایی نزدیک به ۱.۵ میلیون مودی مالیاتی جدید شاهد وصول ۱۰۰ درصدی درآمدها و تحقق آنها هستیم که وابستگی بودجه به نفت را کاهش می‌دهد.وی در ادامه از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و افزود: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور جدید تحریم‌ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بودیم.

 ایران
 ارائه گزارش کارگروه تلفیق درباره مسائل و چالش‌های عرصه فرهنگ
در جلسه دیروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اعضا از شخصیت عظیم انقلابی، مؤمن و حکیم شهید سلیمانی که دوستدار امت اسلامی و ملت شریف ایران بود، تمجید و تجلیل کردند. اولین دستور جلسه بررسی سیاست‌ها و اولویت‌های فرهنگی، اجتماعی و علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه اقتصادی- اجتماعی کشور بود. اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی و بر اساس ماده ۱۰ سند تحول شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های فرهنگی، علمی و فناوری در برنامه‌های پنج‌ساله و بودجه سالیانه را بر عهده این شورا نهاده است، تأکید کردند که مسائل فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری نیز در کنار مسائل اقتصادی جزو موضوعات کلیدی برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ شود. اعضا همچنین مجموعه مسائلی مرتبط با برنامه هفتم توسعه را پس از بحث و تبادل‌نظر، برای بحث‌های تفصیلی‌تر به شورای معین ارجاع دادند. در ادامه این جلسه گزارش اقدامات دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که با همکاری سازمان برنامه و بودجه برای تشکیل ۱۰ کارگروه به‌منظور تدوین احکام برنامه هفتم تشکیل شده بود و نیز گزارش مطالعات عمیق ۲ ساله کارگروه تلفیق حوزه فرهنگ در حوزه مسائل و چالش‌های مرتبط با عرصه فرهنگ ارائه شد.
 دستورتسریع در رسیدگی به یک میلیون پرونده باز در مراجع دادرسی مالیاتی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، در دیدار با مدیران امور مالیاتی کشور، با اشاره به اهمیت مالیات‌ستانی عادلانه اظهار کرد: تحقق عدالت مالیاتی و مالیات‌ستانی عادلانه از ضروریات است؛ سال‌هاست که از فرار مالیاتی سخن گفته می‌شود اما هنوز اقدامات کافی برای جلوگیری از وقوع این پدیده صورت نگرفته است. رئیس دستگاه قضا بیان داشت: من موضوع اخذ مالیات عادلانه از افرادی که باید مالیات پرداخت کنند و بهبود و ارتقای رویه‌ها و فرایندها در این راستا را از مقوله‌های بسیار حائز اهمیت می‌دانم. رئیس دستگاه قضا در ادامه با اشاره به سخنان رئیس مرکز دادرسی مالیاتی مبنی بر «وجود یک میلیون پرونده باز در مراجع دادرسی مالیاتی»، به مراجع ذیربط قضایی و مسئولان وزارت اقتصاد و امور مالیاتی کشور دستور داد تا در سریع‌ترین زمان ممکن با اتخاذ تمهیدات مقتضی، اقدامات فوق‌العاده‌ای در راستای تعیین تکلیف این یک میلیون پرونده باز انجام دهند.

 جمهوری‌اسلامی
 مسلمانان و جامعه جهانی مردم مظلوم افغانستان را تنها نگذارند
دفتر آیت الله العظمی سیستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایشان با هیاتی از شورای علمای شیعیان افغانستان دیدار کردند. در این بیانیه آمده است: حضرت آیت‌الله سیستانی (مد ظله) پیش از ظهر یکشنبه ۸/جمادی الثانی/۱۴۴۴هـ با هیئت شورای علمای شیعه افغانستان دیدار نمودند. در این دیدار رئیس هیئت گزارشی از اوضاع جاری کشور و عملکرد شورا ارائه نمود.
آیت‌الله سیستانی ضمن ابراز تاسف فراوان و تاثر عمیق از رنج‌ها و محنت‌های بسیاری که ملت شریف افغانستان در چند دهه اخیر متحمل شده‌اند، با اشاره به مظالم گوناگونی که در این دوران بر همگان به ویژه بر بانوان این کشور روا می‌شود، تاکید نمودند که عموم مسلمانان وجامعه جهانی وظیفه دارند مردم مظلوم افغانستان را در این شرایط دشوار تنها نگذارند و از هیچ کمکی در جهت کاهش رنج آنان دریغ نکنند. ایشان با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و همبستگی ملی و انسجام داخلی و رعایت زندگی مسالمت آمیز با همه اقوام وگروه‌ها و سفارش به پرهیز از هر گونه خشونت در ارتباط با حاکمان فعلی کشور، به شورا توصیه نمودند در جهت پیگیری واحقاق حقوق مردم بزرگ افغانستان از هیچ کوششی کوتاهی ننمایند.

 وطن امروز
 انتقام شهید سلیمانی ادامه دادن راه او است
زینب سلیمانی روز سه‌شنبه در اجتماع بزرگ مردمی پاسداشت سومین سالگرد سردار دل‌ها در مصلای امام خمینی تهران گفت: مردم حقیقت وجودی شهید سلیمانی را دیدند، فهمیدند و شناختند و برای کسی که جان‌فدای آنها شد و خود را فدای مردم کرد امروز اینگونه در میدان حاضر هستند. شهید سلیمانی همیشه زنده است و همیشه با ما است. انتقام سردار سلیمانی فقط نظامی نیست، بلکه ادامه دادن راه او است.
 آرمان حاج‌قاسم بزودی محقق خواهد شد
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پیروی از حاج‌قاسم گذاشتن قاب عکس ایشان روی طاقچه نیست، بلکه پیروی از حاج‌قاسم به معنای عمل به منطق مدیریتی و اصول زندگی فردی و اجتماعی ایشان است. شجره طیبه جریان مقاومت با ایثار و فداکاری آن شهید والامقام و مردم جانی تازه گرفت و امروز سدی محکم در برابر خباثت آمریکا و جنایت‌های رژیم صهیونیستی است و بدون شک آرمان حاج‌قاسم یعنی آزادی قدس شریف و قطع ید کامل آمریکا از منطقه را بزودی محقق خواهد کرد. قالیباف اظهار داشت: حاج‌قاسم به وظیفه خود در قبال ملت ایران و امت اسلامی عمل کرد و خداوند نام، یاد و حرکت او را بابرکت و راهگشا ساخت.

 خراسان
 ۲۶ تانکر برگشتی حامل سوخت بی‌کیفیت عراقی بودند
مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان درباره انتشار خبری مبنی بر برگشت ۲۶ تانکر حامل سوخت بی‌کیفیت به ایران از سوی طالبان گفت: این موضوع صحیح نیست و تکذیب می‌شود. این کامیون‌ها مربوط به بار ترانزیتی از کشور عراق به مقصد افغانستان بوده‌اند که در مرز زرنج (میلک) از طرف افغانستان به دلیل کیفیت پایین برگشت داده شده است.
 فرمانده سپاه و مجموعه تصمیم‌گیران آن هیچ قصدی برای ورود به صنعت خودروسازی ندارند
سردار شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران گفت: فرمانده کل سپاه و مجموعه تصمیم‌گیران آن هیچ قصدی برای ورود به صنعت خودروسازی ندارند. وی از آمادگی سپاه برای انتقال دانش و تجربیات به حوزه صنعت خودروسازی خبر داد و گفت: احساس ما این است که در مباحث فنی و مهندسی خلأهایی در خودروسازی وجود ندارد، اما عمده مشکلات در حوزه کلان سیاست‌گذاری و مدیریت این صنعت است. فناوری‌هایی که در سپاه مورد استفاده قرار گرفته و در دسترس است و می‌تواند به صنعت خودروسازی و دیگر صنایع منتقل شود و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

 مردم سالاری
 وزیر ورزش و جوانان برای دومین بار از مجلس کارت زرد گرفت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان سوال مجتبی یوسفی نماینده اهواز از وزیر ورزش و جوانان در خصوص سوء مدیریت دربرنامه‌های ورزش حرفه ای و به طور خاص فوتبال و هزینه‌های نامتعارف و عدم برخورد با سوء استفاده کنندگان از بیت المال در قراردادهای مربیان خارجی تیم فوتبال و باشگاه‌های پر طرفدار استقلال و پرسپولیس و بستن قرارداد نجومی با برخی بازیکنان و مربی‌های خارجی و عدم پیگیری به موقع حقوقی و محکومیت‌های مکرر و پرداخت جریمه‌ها از بیت المال و دیپلماسی ضعیف ورزشی را بررسی کردند. پس از استماع توضیحات وزیر ورزش مجتبی یوسفی از توضیحات وی قانع نشد و بیان کرد: در عین احترام به چهره ارزشی وزیر ورزش برای حفظ شعار و آرمان‌های کشور سوال را به رای می‌گذارم. در ادامه نمایندگان از توضیحات وزیر ورزش و جوانان قانع نشده و بدین ترتیب وزیر ورزش دومین کارت زرد خود را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.
 مدیران سایپا و ایران خودرو به سازمان بازرسی فراخوانده شدند
در پی نابسامانی بازار خودرو طی هفته‌های گذشته، مدیران دو شرکت خودروساز بزرگ کشور، معاون صنایع و حمل و نقل وزیر صمت، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران «ایدرو»، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، نماینده شورای رقابت و … به سازمان بازرسی کل کشور فراخوانده شدند. در این نشست سه ساعته، اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی پس از شنیدن سخنان مدیران عامل شرکت‌¬های خودروساز، معاونین وزیر صمت و اساتید دانشگاه و صاحب نظران حوزه خودرو؛ تصریح کرد: شورای رقابت باید در سریع¬ترین زمان ممکن به وظیفه قانونی خود در خصوص قیمت گذاری خودرو عمل کند. وی با تأکید بر ادامه روند عرضه خودرو با روش قرعه¬ کشی اعلام کرد؛ عرضه خودرو از سوی ایران خودرو و سایپا باید به همان روال گذشته که تا دو ماه قبل انجام می-شد، ادامه پیدا کند تا تکلیف عرضه خودرو در بورس کالا مشخص شود. معاون امور تولیدی سازمان بازرسی در بخش دیگری افزود: چنانچه عرضه خودرو در بازار بورس کالا مبنای قانونی داشته باشد، حتماً باید به نحوی استمرار پیدا کند که منافع مصرف کننده تأمین شود. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی بود که عرضه خودرو در بورس کالا پایانی برای سفته بازی و دلال بازی این حوزه باشد.

 آرمان ملی
 موضع کنعانی درباره هتک حرمت مسجدالاقصی
کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تجلیل از مقاومت مردم فلسطین، نسبت به ماجراجویی‌ها و اقدامات تحریک آمیز کابینه جدید رژیم غاصب صهیونیستی هشدار داد و با تأکید بر آرمان آزادی فلسطین و قدس شریف به عنوان اولویت اول جهان اسلام، اظهار داشت: وظیفه همه آزادگان جهان به‌ویژه ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است تا نسبت به دفاع همه‌جانبه از بیت‌المقدس و مقابله با اقدامات تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی، به صورت متحد عمل کنند. کنعانی همچنین از مراجع و سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد خواست به وظیفه قانونی خود در این رابطه عمل کرده و مانع از تجاوزات و اقدامات وحشیانه رژیم متجاوز و نژادپرست صهیونیستی علیه مردم فلسطین و مقدسات مسلمانان شوند.
 تکذیب ادعاها درباره مهدی محمدی فرد
خبرگزاری میزان مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه جزئیات تازه‌ای از پرونده مهدی محمدی‌فرد، یکی از متهمان حوادث اخیر در ساری را منتشر کرد. در روزهای اخیر، رسانه‌های معاند ادعاهایی در رابطه با پرونده مهدی محمدی‌فرد، یکی از متهمان حوادث اخیر در شهرستان نوشهر استان مازندران مطرح کرده‌اند. در این ادعاها مطرح شده متهم از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده، این در حالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد، وی در دادگاه وکیل تعیینی داشته و این ادعا که از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است، به هیچ عنوان صحت ندارد حجت‌الاسلام والمسلمین اکبری رئیس کل دادگستری مازندران در رابطه با جزئیات پرونده مهدی محمدی‌فرد گفت: مهدی محمدی‌فرد به اتهام افساد فی‌الارض و محاربه ازطریق ارتکاب جرم احراق و تخریب اموال به صورت گسترده به گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی، ناامنی و ورود خسارت عمده به اموال عمومی گردیده است، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی کشور و اغوا و تحریک برخی از شهروندان به ایجاد ناامنی به اعدام محکوم شده است.

 قدس
 بگو مگوی طالبان و اسلام‌آباد
پس از آنکه «خواجه آصف» وزیر دفاع پاکستان مدعی شد با وجود توافق صورت گرفته، همچنان از خاک افغانستان علیه این کشور استفاده می‌شود، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت موقت طالبان خواستار شد مقامات اسلام‌آباد از اظهارات بی‌اساس و تحریک‌آمیز اجتناب کنند. پیشتر، پاکستان از احتمال هدف قرار دادن عناصر و مراکز تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان سخن گفته بود که با این واکنش تند طالبان مواجه شد: افغانستان اکنون بی‌صاحب نیست.
 احتمال وقوع شورش شبیه ۶ ژانویه وجود دارد
رئیس پلیس کنگره آمریکا هشدار داد با وضعیت دوقطبی موجود در جامعه آمریکا، احتمال وقوع شورشی شبیه ۶ ژانویه ۲۰۲۱ وجود دارد. «تام مَنگِر» با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد دولت و پلیس این کشور باید خود را برای شورشی جدید شبیه آنچه در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، آماده کنند.

 اعتماد
 اقدامات قانونی برای سلب مصونیت قضایی دو نماینده به جریان افتاد
پارلمان اروپا در جدیدترین اقدام خود در جهت رسیدگی به پرونده رسوایی موسوم به «قطر گیت» اعلام کرد که قصد دارد مصونیت قضایی دو نماینده دیگر پارلمان اروپا را لغو کند. بر این اساس و بنا به درخواست مقامات قضایی بلژیک، روبرتا ماتسولا رییس پارلمان اروپا فورا روند تعلیق مصونیت قضایی قانونی این دو نماینده را آغاز کرد. رسوایی موسوم به «قطر گیت» در دسامبر ۲۰۲۲ همزمان با دستگیری اوا کایلی، نماینده یونانی‌تبار پارلمان اروپا خبرساز شد. خانم کایلی به دریافت مبالغ هنگفت برای پیشبرد منافع قطر و مراکش در پارلمان اروپا متهم است. در حالی که تحقیقات همچنان ادامه دارد، گفته می‌شود سایر نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا نیز احتمالا در این فساد مالی دست‌ داشته‌ باشند. از این جهت است که پارلمان اروپا روز دوشنبه دوم ژانویه ۲۰۲۳ خبر داد که خانم ماتسولا از همه گروه‌ها و کمیته‌ها خواسته است تا روند لغو مصونیت این افراد را در اولویت کاری خود قرار دهند تا بلکه تا روز ۱۳ فوریه بتوانند به این مهم دست یابند. هرچند بخش مطبوعاتی پارلمان اتحادیه اروپا هویت این دو نماینده پارلمان اروپا را اعلام نکرده اما به گزارش رویترز این افراد احتمالا «آندره‌آ کوتزولینو» نماینده ایتالیایی و «مارک تارابل‌لا» نماینده بلژیکی پارلمان هستند.

 اطلاعات
۱۵۴نفردر پرونده ترور شهید سلیمانی متهم هستند
ستایشی سخنگوی قوه قضائیه گفت: درپرونده ترورناجوانمردانه سردار شهید سلیمانی ۱۵۴ردیف متهم که ۹۶نفر از آن‌ها اتباع آمریکایی هستند شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند و با وجود درخواست اعلان قرمز از پلیس بین الملل برای ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا ، این سازمان اقدامی انجام نداده است .

 

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری

پیام آیت الله سبحانی به اجلاس استانی نماز در قم
رسا/ آیت‌الله العظمی سبحانی، در پیامی به اجلاس استانی نماز در قم با اشاره به اینکه نماز فریضه‌ای است که با ذکر مقدس الله اکبر شروع و با سلام و درود بر انسان‌های صالح و پاک تمام می‌شود تصریح کردند: اذکار بلندی که در نماز است همه و همه دلالت بر این دارد که این انسان باید با عالم غیب و قدرت مافوق همه قدرت‌ها در ارتباط باشد. انسانی که در نماز تسبیح خداوند می‌گوید و حمد و سپاس ذات کردگاری را انجام می‌دهد در اوج عروج بوده و در کاملترین مصداق عبودیت و قرب به خداوند است.اینجانب دعاگوی همه شما هستم و از خداوند متعال می‌خواهم که در پیشبرد اهداف این همایش نورانی موفق باشید و از زحمات و تلاش‌های همه دست اندرکاران به ویژه روحانی ارزشمند و مجاهد حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تشکر می‌نمایم خداوند همه ما را از اقامه کنندگان نماز قرار دهد ان شاءالله.

حوزه علمیه باید آثار علامه مصباح یزدی را متن درسی قرار دهد
رسا/ آیت الله رجبی با اشاره به خدمات ارزنده علامه مصباح قبل و بعد از انقلاب و با اشاره به اینکه علامه مصباح جهاد تبیین را با بالاترین توان، گسترده ترین دامنه و با منطق قوی انجام داد، بیان کرد: از آنجایی که آیت الله مصباح با همه توان خود به تبیین و روشنگری حوادث می پرداخت لذا بیشترین تهاجمات، تهمت ها و تخریب شخصیت ها نسبت به ایشان روا داشته می شد.وی یادآور شد: در تاریخ انقلاب ما هیچکس به اندازه علامه مصباح مورد تهاجم قرار نگرفت و مقام معظم رهبری هم فرمودند این منطق قوی و مستحکم موجب حمله دشمن به ایشان گشت.عضو جامعه مدرسین با اشاره به وظیفه حوزه در تبیین راه علامه اظهار کرد: حوزه علمیه باید آثار ایشان را در متن درسی قرار داده تا شخصیت حوزویان با اندیشه ناب علامه رشد کند و اگر چه امروزه برخی از متون علامه متن درسی حوزه های علمیه است اما باید بیش از آن چیزی باشد که امروزه در دروس گنجانده شده است.

لزوم الگوپذیری مسؤولین از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در سخنانی به تبیین نقش اقدامات و فعالیتهای شهید حاج قاسم سلیمانی در پیشبرد جریان مقاومت در منطقه و شکست داعش پرداخت و گفت: یکی از جهاتی که مسئولین ما باید از شهید سلیمانی الگوگیری کنند، اعتقاد قلبی و عمیقی بود که به ولایت فقیه، مرجعیت و روحانیت و حتی یک طلبه داشت.عضو جامعه مدرسین درادامه افزود: کارهای بزرگی که این مرد برای تشکیل و تقویت جبهه مقاومت کرد نظیر ندارد، به طوری که امروز جبهه مقاومت اسرائیل و آمریکا را بیچاره و عاجز کرده است.باید یاد این شهید بزرگوار را برای همیشه گرامی بداریم رسانه‌های ما نباید فقط در ایام سالگردشان چند روز راجع به این شهید یا شهدای دیگر قلم بزنند، ما باید این شهدا و اهدافشان را خوب بشناسیم و اگر بخواهیم انقلابمان باقی بماند در همان مسیر حرکت کنیم. وصیتنامه حاج قاسم را بخوانید، این وصیتنامه را باید در کتب درسی قرار بدهند.

واشنگتن به هیچ یک از اهداف خود از ترور شهید سلیمانی نرسید
تسنیم/ دبیرکل حزب‌الله در سخنانی به توصیف ویژگی‌های شهید سلیمانی پرداخت وگفت: حاج قاسم زمانی که وارد میادین شد چند ویژگی اصلی داشت؛ اولین ویژگی مربوط به شخصیت ایشان است که سرشار از صداقت و اخلاص فراوان و تقوای بالا بود و اشتیاق به لقاءالله داشت. ویژگی دوم این بود که ایشان سرباز ولایت بودند و کاری که حاج قاسم در جهت‌گیری‌ها و راهبردهای اساسی انجام می‌داد در چارچوب ضوابط ولی یعنی امام خامنه‌ای بود.سید حسن نصرالله تصریح کرد: متأسفانه هنوز برخی تصور می‌کنند که کشورهای عضو محور مقاومت صرفاً پیروی ایران هستند، درحالی که اصلاً این‌طور نیست؛ بلکه نیروهای مقاومت به وطن و مقدسات خود ایمان دارند و حاج قاسم با تدبیر و خرد و اخلاص و حضور دائمی خود توانست نیروهای محور مقاومت را به یکدیگر پیوند بزند و آنها را قدرتمندتر کند. حاج قاسم همچنین از خلال دیدارها و حضور مستقیم در جبهه‌های نبرد و خط مقدم حمایت مادی و فکری و روحی از نیروهای مقاومت به‌عمل می‌آورد.وی با اشاره به اینکه هیچ‌یک از اهداف آمریکا در ترور شهید سلیمانی محقق نشد و نتیجه عکس داشت، تأکید کرد که حاج قاسم پروژه‌های آمریکایی در منطقه را شکست داد.

حزب الله برای مقابله با صهیونیست‌ها آماده‌است
تسنیم/ رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در حاشیه بزرگداشت سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: امروز جبهه مقاومت به روحیه حاج قاسم سلیمانی نیازمند است؛ آرزوی او در آزادی تمامی سرزمین فلسطین محقق می‌شود و به آزادی قدس نزدیک‌تر شده‌ایم.حجت‌الاسلام سید هاشم صفی‌الدین در واکنش به اظهارات و تهدیدات اخیر سران رژیم صهیونیستی ازجمله نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم تصریح کرد: تصمیمات اخیر نتانیاهو را که منطقه را تهدید کرده است قبلاً تجربه کرده‌ایم؛ نتانیاهو خیلی ضعیف است و نجنگیده و نه می‌تواند بجنگد. اگر فکر کرده است می‌تواند منطقه را به جنگ بکشاند، مقاومت حاضر است مانند جنگ ۳۳روزه بایستد.

نایاک: از تغییر رژیم در ایران حمایت می‌کنیم
فارس/ در حالی که حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و متحدانش از اغتشاشات ضدایرانی ادامه دارد، «شورای ملی ایرانیان آمریکا» معروف به «نایاک»با انتشار یک بیانیه از «تغییر رژیم در ایران» حمایت کرد. «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (نایاک) در بیانیه خود از اغتشاشات در ایران حمایت کرده و همزمان مدعی شده که «تغییر رژیم» در ایران، خواسته مردم ایران است.در بیانیه این شورا آمده است: «ما از درخواست‌ها برای تغییر رژیم که رهبری آن برعهده مردم داخل باشد حمایت می‌کنیم و این حق بنیادین آنها است که درباره آینده خودشان تصمیم گیری کنند».این نهاد مستقر در واشنگتن دی سی طی سالیان گذشته بارها در مواردی از قبیل حمایت از توافق هسته‌ای برجام خبرساز شده و برخی وابستگان به لابی‌های رژیم صهیونیستی در آمریکا و همچنین رسانه‌های سعودی مخالف جمهوری اسلامی ایران نایاک را «لابی حامی ایران» خوانده بودند.

هشدار ایران نسبت به ماجراجویی رژیم صهیونیستی
فارس/ سفیر ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و همچنین رئیس شورای امنیت به اظهارات جنگ طلبانه اخیر مقامات رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد.ایروانی در این نامه عنوان کرده است: رژیم اسرائیل همچنان به نقض حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران ازطریق تهدید به استفاده از زور علیه ایران ادامه می‌دهد که جدیدترین آنها اظهارات جنگ طلبانه مقامات این رژیم است که آشکارا تهدید به استفاده از زور علیه برنامه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز ایران کرده‌اند. در نامه نماینده دائم ایران به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل آمده است که جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار نسبت به ماجراجویی نظامی رژیم اسرائیل علیه ایران به منظور اجرای سیاست‌های شرورانه خود در منطقه، حق مشروع خود را مطابق حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد برای پاسخگویی به هرگونه تهدیدات از سوی رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم و همچنین منافع و امنیت ملی خود، در هر زمانی که تشخیص‌دهد، محفوظ می‌دارد.

راهپیمایی شیعیان نیجریه به یاد شهید سلیمانی و آتش زدن پرچم آمریکا
فارس/ در سومین سالروز شهادت شهید سلیمانی، اعضای جنبش اسلامی نیجریه روز سه‌شنبه در شهر «آبوجا» در اعتراض به اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی راهپیمایی کردند و پرچم آمریکا را آتش زدند.«عبداللهی محمد موسی» دبیر مجمع این جنبش گفت: «اعتراض و آتش زدن پرچم آمریکا با هدف نشان دادن نارضایتی از قتل وحشیانه مردی است که در کنار قربانیان تروریسم در سطح جهان ایستاد».همچنین همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی نشستی با عنوان «سردار سلیمانی قهرمان جهانی مقاومت» با حضور ده‌ها نفر از علاقه‌مندان این شهید عزیز و تعدادی از سفرای مقیم در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در ابوجا برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *