خبر روز ۱۴۰۱/۱۱/۱۳

**آیت الله العظمی سبحانی: آیت الله مصباح یزدی حقی بزرگ بر عصر حاضر دارند** رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا: مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش شود** آیت الله فاضل لنکرانی: علامه مصباح یزدی از سرمایه‌ها و ارکان علمی حوزه‌های علمیه بود** همزمان با آیین بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی رقم خورد: آزادی 3000 زندانی و رهایی 16 محکوم به قصاص به نیت حاج قاسم** فرمانده کل سپاه: کار اصلی حاج‌قاسم ساخت قدرت برای سیاست خارجی بود
نشریه خبر روز - خلاصه اخبار امروز

 جام جم
 کار اصلی حاج‌قاسم ساخت قدرت برای سیاست خارجی بود
سرلشکر سلامی در مراسم گرامیداشت شهید قاسم سلیمانی با بیان این‌که اگر سردار سلیمانی از عدالت سخن می‌گفت و از قرآن آموخته بود، گفت: او با دشمن هم با عدالت رفتار می‌کرد. جهان‌بینی وی از قدرت الهی بود و گمان نمی‌کنم هرگز قلبش در مقابل هیچ قدرتی به تپش افتاده باشد. وی ادامه داد: قدرت همزاد سیاست است و سیاست بدون قدرت بی‌اثر است. داشتن تدبیر سیاسی بدون قدرت کافی نیست. کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود.
سردار سلامی با طرح این سؤال که چرا امن‌ترین خطوط کشتیرانی خطوطی است که پرچم ایران بر آن برافراشته است، گفت: دشمنان می‌دانند که اگر کوچک‌ترین آسیبی بزنند در هر نقطه‌ای که باشند، آنها را گیر می‌آوریم.وی تصریح کرد: پرنده‌هایی داریم که با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند در هر نقطه‌ای از اقیانوس در یک شعاع بسیار بلند، خیلی از گذرگاه‌های استراتژیک دیگر جهان را تحت‌تأثیر قرار دهند.فرمانده کل سپاه با بیان این‌که چون انبساط قدرت داریم، دشمن هر‌جا به ما می‌رسد متوقف می‌شود، عنوان کرد: امروز بیش از همیشه دامنه قدرت خود را افزایش داده‌ایم.سرلشکر سلامی گفت: اقدامات سردار سلیمانی سیاست‌های آمریکا از جمله دولت‌سازی در منطقه را عقیم کرد و می‌توان گفت که کار اصلی سردار سلیمانی ساخت قدرت برای سیاست خارجی ما بود.

 کیهان
 مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش شود
رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر دوشنبه در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، انجمن‌های اسلامی را یکی از ثروت‌های جمهوری اسلامی و دارای مأموریت‌هایی منحصر به‌فرد خواندند و تأکید کردند: استمرار ثبات قدم، اثرگذاری بر محیط پیرامونی و تبیین حرف نو جمهوری اسلامی از کارهای لازم انجمن‌های اسلامی است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این دیدار با گرامیداشت یاد مرحوم حجت‌الاسلام دکتر اژه‌ای از بنیانگذاران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، فعالیت جوانان دانشجو و برخوردار از نگاه‌های نو و تحولی را مغتنم دانستند و افزودند: انجمن‌های اسلامی با دو هدف تقویت پایه‌های فکری و اعتقادی خود اعضا و همچنین اثرگذاری بر محیط پیرامونی شکل گرفت اما انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور یک مأموریت دیگر نیز دارند که معرفی تفکر بنیادی و مرکزی جمهوری اسلامی است.
ایشان تبیین اصول جمهوری اسلامی از جمله پیوند و ارتباط جمهوریت و اسلامیت را کلیدی برشمردند و گفتند: حرف نو جمهوری اسلامی همین است که در تشکیل یک حکومت، علاوه‌بر اثرگذاری مردم، اصول دینی و ایمانی نیز اثرگذار است.
رهبر معظم انقلاب، به‌روز‌رسانی انجمن‌های اسلامی با حفظ اصول و مبانی را الزام دیگری برای شرایط امروز دانستند و خاطرنشان کردند: برخی اصول و مفاهیم ثابت و ماندگار هستند همچون اصل عدالت که از هزاران سال قبل وجود داشته و کهنه نمی‌شود اما در شکل اجرای عدالت امکان تغییر و نوآوری وجود دارد.
ایشان مسئله علم و پیشرفت علمی را گفتمان رایج کشور در سال‌های اخیر خواندند و با تقدیر از برگزاری گردهمایی علمی در همایش کنونی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفتند: مسئله پیشرفت علمی و عبور از مرزهای دانش نباید فراموش، و این‌گونه تصور شود که توجه به جنبه‌های دینی و انقلابی موجب غفلت از پیشرفت‌های علمی است. در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام واعظی نماینده مقام معظم رهبری در انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا نیز گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این انجمن‌ها بیان کرد.
 آغاز واگذاری واحدهای مسکونی نهضت ملی از ماه آینده
وزیر راه و شهر‌سازی ازآغاز واگذاری واحدهای مسکونی مهر و نهضت ملی از ماه آتی به متقاضیان خبر داد. بذرپاش در پاسخ به این پرسش که برنامه دولت برای احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دومین سال دولت چیست؟ گفت: تحویل زمین همراه با ارائه تسهیلات بانکی آغاز شده است. برای برخی از واحدهای مسکونی این طرح آماده شده است و از ماه آینده فرآیند واگذاری واحدهای تکمیل شده به مردم و متقاضیان آغاز خواهد شد. او ادامه داد: درخصوص تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر که عدد قابل توجهی است و از صفر تا ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارند برنامه تکمیل در دستور کار قرار گرفته است. بدین معنا که درخصوص واحدهای باقیمانده منابع مالی از مردم اخذ شده بود اما مسکنی تحویل مردم نشد. وزیر راه و شهر‌سازی افزود: در این زمینه نیز مقرر شد تا از طریق صندوق ملی مسکن که طبق قانون در اختیار وزارت راه و شهر‌سازی است منابع آن تجهیز شده و عملیات تکمیل واحدها با اولویت واحدهای مسکن مهری که بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند انجام شود. از ماه آتی نیز فرآیند واگذاری واحدهای تکمیل شده مسکن مهر نیز به مردم آغاز می‌شود. بذرپاش درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن هم گفت: بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین برای اجرای قانون جهش تولید مسکن آماده شده است و اراضی حدود یک میلیون واحد مسکونی دیگر نیز آماده شده که با روش‌های مختلف تحویل مردم می‌شود.

 همشهری
 به ‌رسمیت شناختن طالبان، اتفاق افتاده است
ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت: به رسمیت شناخته شدن طالبان در مجامع بین‌المللی عملا اتفاق افتاده است؛ هیأت‌های گروه طالبان در سومین نشست مسکو در اکتبر۲۰۲۱ حاضر شدند. همچنین سازمان ملل، طالبان را گروه تروریستی نمی‌داند.
 آماده عادی‌سازی‌ روابط با آمریکا هستیم
نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلاگفت: ونزوئلا آماده است تا گام‌هایی را به سمت فرایند عادی‌سازی‌ روابط دیپلماتیک، کنسولی و سیاسی با دولت آمریکا بردارد. ما برای گفت‌وگو و روابط محترمانه آماده‌ایم. امیدوارم آمریکا سیاست افراطی خود را کنار بگذارد.
 بن گویر منطقه را به آتش می‌کشد
کارین الحرار، وزیر انرژی سابق رژیم صهیونیستی گفت: ایتمار بن گویر، وزیر امنیت ملی کابینه جدید، دوست دارد منطقه را به آتش بکشد و این موضوع جدیدی نیست. امیدوارم او این کار را نکند، قطعا برنامه‌های او منطقه را آرام نخواهد گذاشت. مسئولیت تشدید تنش‌ها برعهده کابینه جدید است.

 ایران 
 دور نهایی مذاکره با عراق درباره پرونده ترور شهید سلیمانی
وزیر امور خارجه در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در پرونده شهید سلیمانی از برگزاری دور چهارم مذاکرات ایران و عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانش در هفته آینده و به میزبانی جمهوری اسلامی ایران خبر داد .وی در تشریح اقدامات انجام شده در راستای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و به دست عدالت سپردن متهمان آن با بیان اینکه از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حافظ منافع امریکا بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع طرف امریکایی رسانده‌ایم، تأکید کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران این ترور امریکایی، دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این جانیان و تروریست‌های امریکایی مسئول در ترور سردار سلیمانی آنی به پیگیری‌ها تداوم خواهیم داد. امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به همکاری دولت عراق در این پرونده و سه دور مذاکره فنی که بین دستگاه قضایی ایران وعراق تاکنون در این زمینه انجام شده، تأکید کرد: همه مستندات مشترک لازم برای ارائه در مسیر پیگیری قضایی و بین‌المللی انجام شده، در این دور نشست نهایی خواهد شد. آخرین مستنداتی که نیاز داشتیم، پذیرش و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی میهمان رسمی دولت جمهوری عراق بوده است.

 جمهوری‌اسلامی
 درباره جمع‌بندی مذاکرات وین، توپ درزمین غربی‌هاست
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌های مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است. کنعانی با بیان اینکه تبادل پیام‌ها کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد، تاکید کرد: به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای اعمال توافق بگیرند؛ تاکید می‌کنیم اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند می‌توانند با فشارهای سیاسی و فضاسازی روانی و تبلیغی امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها کسب کنند سخت در اشتباه هستند.

 وطن امروز 
 اتباع ۴ کشور در ترور شهید سلیمانی دخالت داشتند
عباسعلی کدخدایی، رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین‌المللی پرونده ترور و شهادت حاج قاسم سلیمانی در وزارت امور خارجه اعلام کرد اتباع ۴ کشور در ترور جنایتکارانه و شهادت مظلومانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست تروریست‌های آمریکایی دست داشته‌اند.
 بازداشت عناصر اصلی شبکه‌ تأمین مالی گروهک تروریستی منافقین
وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بزرگ‌ترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین، توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی و عناصر اصلی شبکه بازداشت شدند. در متن این اطلاعیه آمده است: بزرگ‌ترین شبکه‌ تأمین مالی و تجهیزات تیم‌های عملیاتی گروهک تروریستی منافقین، توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی و ۶ نفر از عناصر اصلی شبکه در سلسله عملیاتی همزمان و در چند استان کشور، بازداشت، ۱۰ نفر احضار و تعدادی دیگر از مرتبطان شبکه تحت تعقیب می‌باشند. این شبکه‌ گسترده، وظیفه انتقال پول از خارج با شیوه‌های پیچیده‌ پولشویی و تأمین تجهیزات مختلف برای تیم‌های عملیاتی- تروریستی منافقین را عهده‌دار بود. سرکرده‌ شبکه‌ مزبور به‌نام علی محمد دولتی فرزند غلامحسین از عناصر مهم منافقین است و دارای دفاتر و مؤسساتی در کشورهای امارات و هلند می‌باشد. نام‌برده در تعامل مثلث آلبانی، امارات و هلند، خطوط عملیاتی و پوشش لازم برای تأمین مالی و لجستیک تروریست‌ها را فراهم می‌کرد. در داخل کشور نیز دفاتر، مؤسسات و مرتبطان متعددی توسط وابستگان گروهک منافقین، روند تحویل پول و امکانات از سرپل‌های مستقر در خارج و انجام فرآیندهای چندلایه ی پولشویی با هدف امحای ردها و آثار منافقین را اجرا کرده و نهایتاً پول، اسلحه، مواد منفجره و ابزارهای فنی و مخابراتی را به تیم‌های تروریستی تحویل داده و حتی به استخدام اراذل و اوباش برای صحنه‌های اغتشاشات اخیر می‌پرداختند. من جمله عناصر دستگیرشده، پدر یکی از اعضای عملیاتی تیم‌های تروریستی است که نزدیک به ۳ سال پیش بازداشت شد و به ‌دلیل انتسابش به یک دانشگاه صنعتی مهم کشور، موجب تهاجم وسیع رسانه‌های معاند علیه دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور شد. شایان ذکر است که این فرد نیز سابقه‌ وابستگی قدیمی به گروهک منافقین و محکومیت زندان به همین جرم را دارا می‌باشد.
 دیدار وزیر خارجه عربستان با فرستاده رئیس‌جمهور به برزیل
حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور که به نمایندگی از آیت‌الله رئیسی برای حضور در مراسم تحلیف لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور جدید برزیل به پایتخت این کشور سفر کرده است در حاشیه این مراسم با فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان دیدار و بر ضرورت ادامه گفت‌وگوهایی که به واسطه عراق آغاز شده، تأکید کرد. وزیر خارجه عربستان هم بر این نکته تاکید کرد که مصمم هستیم شرایط و نگرانی‌های موجود را یک به یک مورد بحث قرار دهیم تا بتوان به نتیجه رسید. فیصل بن فرحان همچنین متذکر شد که نوع روابط تهران – ریاض بر منطقه تاثیرگذار است.

 جوان 
 نامگذاری اولین منظومه ماهواره ای ایران به نام شهید سلیمانی
رئیس سازمان فضایی ایران از نامگذاری اولین منظومه ماهواره ای کشور به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های فضایی کشور به نام پروژه شهید سلیمانی خبر داد. سالاریه با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: شهید سلیمانی اگرچه در ۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸ توسط ارتش تروریستی آمریکا ناجوانمردانه به شهادت رسید اما امروز حاج قاسم به یک نماد و یک مکتب بزرگ برای ملت‌های آزاده دنیا تبدیل شده است. رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ما در نظر داریم که یکی از مهمترین و بزرگترین پروژه‌های فضایی کشور که در برنامه ۱۰ ساله نیز قید شده و در حال حاضر در حال فراهم‌سازی مقدمات اجرای آن هستیم یعنی پرتاب تعداد زیادی ماهواره به مدار و ایجاد یک منظومه فضایی با قابلیت ارائه خدمات اینترنت اشیا (IOT) را به نام سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نامگذاری کنیم تا نام و یاد سردار دل‌ها بیش از پیش در جهان طنین‌انداز شود.

 خراسان 
 حکم اعدام محمد بروغنی نقض نشده است
در پی انتشار خبری غیرواقعی مبنی بر نقض حکم دادگاه محمد بروغنی از متهمان اغتشاشات اخیر در دیوان عالی کشور، پیگیری‌ها نشان می‌دهد، خبر منتشر شده صحت ندارد و حکم این متهم در دیوان عالی کشور تایید شده و تصمیم قضایی جدیدی نیز در این پرونده اخذ نگردیده است. متهم محمد بروغنی معروف به «ممد آلفا» که با کشیدن سلاح سرد و حمله مسلحانه از طریق جرح عمدی با چاقو به یکی از ماموران حافظ امنیت به قصد جان وی، ایجاد رعب و وحشت برای شهروندان و ناامنی در محیط و به آتش کشیدن فرمانداری شهرستان پاکدشت و تخریب اموال آن به اتهام محاربه محاکمه شده بود با حکم دادگاه به اعدام محکوم شد و این حکم در تاریخ ۱۵ آذرماه توسط دیوان عالی کشور نیز تایید گردید.

 ۸۰۰ دیش اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال است
رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی ارتباطی و لوازم جانبی تهران با استناد به گفته‌های یک مقام مسئول، دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک فعال در ایران را ۸۰۰ عدد اعلام کرد و گفت که به‌ علت قاچاق این تجهیزات، این رقم مدام بالاتر رفته و امکان استفاده از آن روز به روز راحت‌تر خواهد شد.

 رسالت
 انتقام قطعی است
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با گرامی داشت سومین سالگرد سردار دلها شهید قدس «سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی»، انتقام از عاملان و قاتلان شهید سلیمانی در زمان ممکن را امری قطعی و تخلف ناپذیر و تکثیر سردار سلیمانی‌ها و ترویج مکتب حاج قاسم را راهبرد کتمان ناشدنی این نهاد انقلابی و مردمی در ایران و منطقه دانست.
 روسیه هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن نشان نمی‌دهد
دبیرکل ناتو گفت: کشورهای غربی باید برای حمایت بلندمدت از اوکراین آماده باشند زیرا روسیه هیچ نشانه‌ای از تسلیم شدن نشان نمی‌دهد. «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو گفت که حمایت نظامی بقای اوکراین را به‌عنوان یک کشور مستقل تضمین و روسیه را وادار می‌کند که برای پایان جنگ مذاکره کند.استولتنبرگ گفت: «برنامه بسیج نیرو در روسیه در ماه سپتامبر نشان داد که مسکو در حال حاضر تمایلی برای پایان دادن به جنگ با اوکراین ندارد.»

 مردم سالاری 
 در روند گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها وقفه ایجاد نشده است
باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا اختلافات با آژانس حل شده است یا خیر گفت: روند گفت‌وگوها مسیر پیوسته‌ای بوده است و اکنون هم پیوسته است، وقفه در آن ایجاد نشده اگر این کار رسانه‌ای نمی‌شود دلیلش این است که به طور جدی مسائل در حال پیگیری است و لازم نیست که برای آن فضاسازی رسانه‌ای انجام شود. وی خاطر نشان کرد: بحث‌هایی که آژانس دارد از قبل هم مطرح بوده و در تعامل بین طرف ایرانی موضوعات پیگیری شده و در تعامل بین دو طرف پیگیری می‌شود همانطور که تاکید کردم مذاکرات پیوسته وجود داشته است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین درباره سفر گروسی به تهران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک عضو موثر و مسئول آژانس و همچنین NPT و به عنوان کشوری که دارای توانمندی و دانش هسته‌ای است همواره همکاری جدی و موثر با آژانس داشته است.

 آرمان ملی
 پلمب یک باشگاه ورزشی مختلط در فردیس البرز
دادستان شهرستان فردیس از پلمب یک باشگاه ورزشی که اقدام به برگزاری کلاس‌های مختلط در رده جوانان و نوجوان می‌کرد، خبرداد. حسین ناصرخاکی گفت: در پی انتشار گزارش‌هایی در خصوص برگزاری کلاس‌های مختلط در یک باشگاه ورزشی در مشکین دشت فردیس، بلافاصله دستور بررسی موضوع صادر شد. وی اضافه کرد: با توجه به احراز صحت خبر، دستور پلمب این سالن ورزشی صادر شد. دادستان شهرستان فردیس افزود: با توجه به بررسی صورت گرفته، این سالن پلمب و برای مالک و مربی آن پرونده قضائی تشکیل شده و در مسیر رسیدگی قرار دارد.

 قدس 
 نیروهای مسلح به تهدیدهای رژیم صهیونیستی قاطع پاسخ می‌دهند
امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش در پایان رزمایش مشترک ذوالفقار۱۴۰۱ با بیان اینکه رژیم صهیونیستی اکنون در بدترین وضعیت در تاریخ حیات بی‌ریشه خود قرار دارد، گفت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در صورتی که تهدیدی از سوی رژیم صهیونیستی متوجه هر یک از نقاط جمهوری اسلامی ایران شود قاطعانه و چند برابر پاسخ خواهند داد.
 اعتصاب مرگبار در انگلیس
کالج سلطنتی پزشکی اورژانس انگلیس اعلام کرد تأخیر در ارائه خدمات اورژانسی (ناشی از اعتصاب پرستاران)، هر هفته سبب مرگ بیش از ۵۰۰نفر می‌شود. در حالی که بیمارستان‌ها معمولاً در فصل زمستان شلوغ‌تر هستند، پرستاران و کارکنان واحدهای اورژانس و آمبولانس انگلیس در زمستان سال ۲۰۲۲، دست به اعتصابات گسترده زدند و علاوه بر این، در هفته‌های اخیر شیوع آنفلوانزا افزایش پیدا کرده است.

 ابتکار
 آیا قیمت حامل‌های انرژی تغییر می‌کند؟
یک عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: تاکنون بحثی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده مطرح نشده است. رحیمی مظفری در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال ۱۴۰۲ تغییر خواهد کرد؟ بیان کرد: بحثی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی وجود ندارد و قبل از آنکه بخواهیم قیمت حامل‌های انرژی را تغییر دهیم باید به فکر توزیع عادلانه سرانه انرژی در کشور باشیم.
وی در ادامه اظهار کرد: حامل‌های انرژی شامل برق، گاز، آب، نفت، بنزین و گازوئیل و تمام حامل هایی می‌شود که به شکل مستقیم انرژی تولید کرده یا تبدیل به انرژی می‌شود و طبیعتا اگر بخواهیم توزیع عادلانه سرانه انرژی در کشور را انجام دهیم باید یک انقلابی در حوزه اقتصاد انرژی انجام دهیم که کار بسیار سنگینی است.
این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:‌ اگر ما فشار عدالت انرژی را صرفا روی یکی از حامل‌های انرژی وارد کنیم شاید در آن حوزه موفق شویم اما ممکن است این بار به سمت سایر حامل‌های انرژی برده شود که خودش مشکل ساز خواهد بود.وی تصریح کرد: مجلس به دنبال تغییر قیمت حامل‌های انرژی در بودجه سال آینده نیست بلکه از نظر ما باید در وهله اول توزیع عادلانه سرانه انرژی محقق شود.

 اطلاعات 
 آزادی ۳۰۰۰ زندانی و رهایی ۱۶ محکوم به قصاص به نیت حاج قاسم
به مناسبت سومین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی، آیین کمک به آزادی زندانیان محکوم مالی و جرائم غیرعمد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه در دادگستری استان کرمان و به طور ارتباط ویدئوکنفرانسی با دادگستری‌های سراسر کشور برگزار شد. به موجب این آیین که با یاد و خاطر سردار دل‌ها برگزار شد، در هر استان به عدد عمر شهید سلیمانی، حداقل ۶۳زندانی واجد شرایط از نعمت آزادی بهره‌مند شدند و ارفاقات قانونی دیگری هم شامل حال شماری از زندانیان شد. براساس این گزارش حدود ۳۰۰۰ زندانی واجد شرایط دیروز با دستور رئیس قوه قضائیه آزاد شدند و ۱۶محکوم به قصاص هم با همت مسئولان قضایی و گذشت اولیای دم از قصاص رهایی یافتند.

اخبار خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری:

آیت الله مصباح یزدی حقی بزرگ بر عصر حاضر دارند
حوزه/ آیت‌الله العظمی سبحانی در پیامی به دومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی آیت الله مصباح یزدی را چراغی فروزان و راهنما دانست.ایشان در ادامه افزودند: فقید سعید حضرت آیت‌الله مصباح از دوره جوانی تقوا پیشه بودند و زیر نظر اساتید روح‌پرور نظیر مرحوم آیت‌الله طباطبایی و آیت‌الله بهجت تکامل روحی و معنوی در پیش گرفتند و آثار علمی، کلامی و اخلاقی ایشان حاکی از آن است که پیوسته خواهان آن بودند که جوانان هم این راه را بپیمایند و از این نظر حقی بزرگ بر عصر حاضر دارند که از آثار او بهره‌مند شده و یا خواهند شد.او ملقب به مصباح است و مصباح همان چراغی است که راه را برای همگان روشن می‌کند و او عِلما و عملاً دارای چنین قابلیت و شایستگی بود. از خداوند متعال برای او و روان او علو درجه و برای پویندگان راه او توفیق پیروی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

علامه مصباح یزدی از سرمایه‌ها و ارکان علمی حوزه های علمیه بود
رسا/ آیت الله فاضل لنکرانی در سخنانی با اشاره به این که دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب، ویژگی بارز علامه مصباح یزدی بود اظهار داشت: آیت الله مصباح یزدی یکی از شخصیت‌های بارز علمی، از سرمایه‌ها، ذخایر و ارکان علمی حوزه علمیه قم بود.عضو جامعه مدرسین درادامه با اشاره به جایگاه علمی والای علامه مصباح وآثار باقی مانده از ایشان تاکید کرد: تلاش‌ها، مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها لازم است که انسان بتواند به این مرتبه علمی برسد.وی همچنین بیان داشت: آیت الله مصباح یزدی واقعاً مباحث فلسفی را بسیار متبحرانه و عالمانه دریافت کرده بود و درس‌های او پختگی خاصی در مباحث فلسفی به انسان ارائه می‌داد و ما باید این جهت را واقعاً الگوی خود قرار دهیم و حساب کنیم که بالأخره در پایان عمرمان کجای این حوزه و کجای این مسیر علمی قرار داریم؟

بولتون پیشنهاد اخراج ترکیه از ناتو را مطرح کرد
مهر/ مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا می‌گوید آن‌دسته از اعضای ائتلاف نظامی ناتو از جمله ترکیه که در حمایت از اوکراین اکراه دارند، باید از این ائتلاف اخراج شوند.بولتون افزود: «ضعف» ناتو، نیروهای روسیه را قادر می‌سازد تا در جنگ جاری در اوکراین، پیروز شوند. به گفته وی، «سال ۲۰۲۳ برای تمام کشورهای غربی سالی تعیین‌کننده خواهد بود تا قدرت اراده‌شان را ثابت کنند.»وی در ادامه گفت: شرکای اقتصادی و نظامی روسیه که متاسفانه ترکیه هم در جمع آنها است، هنوز در زمان احتیاج، به داد مسکو می‌رسند.آنکارا از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۱)، همواره از پیوستن به تحریم‌های تلافی‌جویانه غرب علیه مسکو خودداری کرده است. ترکیه همچنین باوجود اینکه دومین ارتش بزرگ ناتو را در اختیار دارد، به نوعی کمک نظامی خود به کی‌یف در مقایسه با حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی غرب را کاهش داد.

توییت نخست وزیر عراق به مناسبت سالروز شهادت سردار سلیمانی و المهندس
تسنیم/ «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، با انتشار توئیتی نوشت: لازم است فرماندهان پیروزی بر تروریسم و قهرمانی‌های آنان در برخورد با سفاک‌ترین گروه تروریستی افراط‌گرا در تاریخ معاصر را به یاد داشته باشیم.وی افزود: حمله به آنان در همه عرف‌ها و قوانین بین‌المللی محکوم است و برای همین دولت ما برای تحکیم حاکمیت ارضی و تلاش برای استقلال سیاسی عراق و توانایی این کشور در حفاظت از فرزندان این آب و خاک تلاش می‌کند.گفتنی است چند استان عراق امروز سه شنبه ۳ ژانویه را به مناسبت سالگرد شهادت شهیدان سلیمانی و المهندس، تعطیل اعلام کردند.

قطر تلاش تل‌آویو برای یهودی‌سازی قدس را محکوم کرد
فارس/ پارلمان قطر ضمن محکوم کردن تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالأقصی، آن را نقض آشکار حقوق اساسی ملت فلسطین دانست.پارلمان قطر همچنین درباره خطرات توسعه شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی بر روند سازش و راه‌حل دو دولت، هشدار داد. پارلمان قطر همچنین با اشاره به اینکه این اقدامات اسرائیل نقض آشکار حقوق ملت فلسطین و معاهدات و قطعنامه‌های بین‌المللی درباره شهر قدس است، از پارلمان عربی، اتحادیه بین المجالس و مجالس جهان خواست تا در مورد سیاست شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی موضع‌‌گیری کنند.

اعلام زمان انتخابات نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه
رسا/ انتخابات «نهمین دوره مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم» در روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۱ در مکان برگزاری انتخابات مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد. انتخابات این دوره به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

انتقام سردار سلیمانی در دستور کار نیروهای مسلح
تسنیم/‌ وزیر دفاع در پیامی به مناسبت سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پیامی گفت: انتقام خون سردار سلیمانی هیچگاه از دستور کار نیروهای مسلح کشور خارج نخواهد شد و تروریست ها سزای این عملشان را خواهند دید.امیر آشتیانی درادامه افزود: انتقام خون سردار سلیمانی در دستور کار دائمی نیروهای مسلح کشور است و آمران و عاملان این ترور ناجوانمردانه، در زمان و مکانی که فکرش را هم نمی‌کنند به سزای عمل ننگین خود خواهند رسید؛ و جمهوری اسلامی ایران تعیین کننده زمان و مکان آن خواهد بود و سربازان این مرز و بوم برای آن لحظه تاریخی دست به ماشه هستند و این وعده‌ای تخلف ناپذیر است.

باکو میزبان دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی
فارس/ در ادامه بده بستان مقامات جمهوری آذربایجان با رژیم موقت صهیونیستی، قرار است شهر «باکو» میزبان دیپلمات‌های رژیم اسرائیل مستقر در منطقه اوراسیا باشد. سفارت (رژیم) اسرائیل در باکو روز دوشنبه اعلام کرد که نشست رسمی سفرای رژیم صهیونیستی در کشورهای منطقه اوراسیا تا چند روز دیگر با حضور مقامات عالی رتبه در باکو برگزار می‌شود.این رویداد پس از روی کار آمدن «الی کوهن» وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.

فعالیت ۲۴ ساعته کارخانه‌های تجهیزات نظامی روس
فارس/ رئیس شرکت ساخت تجهیزات نظامی «روستک» گفت، کارخانه‌های تولید تجهیزات نظامی در روسیه حتی در تعطیلات سال نوی میلادی نیز بی‌وقفه کار کردند. سرگئی چمزوف گفت: «کارخانه‌های روستک که در اجرای قراردادهای دولتی مشارکت دارند تقریباً شبانه ‌روز کار می‌کنند و کارکنان آن‌ها با از خود گذشتگی حجم کار را افزایش داده‌اند. ولادیمرپوتین رئیس جمهور روسیه نیز در نشست نوامبر شورای ویژه این کشور به منظور تلاش برای افزایش تدارکات ارتش در طول جنگ با اوکراین، از صنعت دفاعی روسیه خواست تولید و کیفیت تجهیزات را افزایش دهد.چمزوف افزود که کارخانه‌های روستک که به تولید ۲۴ ساعته روی آورده‌اند، شامل کارخانه‌هایی هستند که هواپیما و تانک می‌سازند.

احمدرضا دستغیب رئیس دیوان محاسبات شد
فارس/ در نشست علنی صبح امروز ۱۳ دی مجلس شورای اسلامی، احمدرضا دستغیب با ۱۴۱ رای از مجموع ۲۵۳ رای، به ریاست دیوان محاسبات کشور انتخاب شد.کمیسیون برنامه و بودجه،‌پژمان پشمچی زاده و احمدرضا دستغیب را به عنوان گزینه های نهایی ریاست دیوان محاسبات، به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده بود.پیش از آغاز رای گیری، گزینه های پیشنهادی، به بیان برنامه های خود پرداختند.

تمدید اعتصاب پزشکان فرانسه در بحبوحه شیوع کرونا
فارس/ پزشکان فرانسوی اعتصاب خود را برای یک هفته دیگر تمدید کردند و خواستار افزایش دستمزدها و شرایط کاری بهتر شدند.برخی از پزشکان عمومی این کشور یک هفته است که اعتصاب کرده‌اند. «فرانسوا براون» وزیر بهداشت فرانسه از این مسئله انتقاد کرده و گفته است که این اعتصاب در حالی است که کشور با تهدید سه ‌گانه ناشی از آنفولانزای فصلی، کرونا و عفونت تنفسی مواجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *